شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۱۲
نگاهي به جايگاه و كاركرد كنكورهاي آزمايشي
آنها كه به كنكور آزمايشي پناه مي برند
000678.jpg
عكس : خبرگزاري سينا
شيوا كشاورزي
با دلخوري روزنامه هاي صبح و عصر را بدون اين كه به مطالبش توجهي داشته باشد ورق مي زند. چند روز پيش كه نتايج كنكور را اعلام كرده بودند، با وجود يك سال درس خواندن قبول نشده بود. اين چند روزه فكرهاي زيادي به ذهنش خطور كرده بود. فكر اين كه جواب خانواده و اطرافياني كه فكر مي كردند او قبول مي شود را چگونه بايد بدهد؟ يا اين كه دوباره بايد يك سال ديگر پشت كنكور بماند و درس بخواند آن هم معلوم نيست نتيجه بگيرد يا دوباره روز از نو روزي از نو. در ميان افكارش به دنبال پاسخ اين سؤال مي گشت كه پس من بايد چگونه درس مي خواندم كه حداقل مي توانستم در يك رشته قبول شوم. آيا واقعاً شيوه اي كه براي درس خواندن پيش گرفته بودم غلط بود يا اين كه كم تست زدم و يا روش تست زدن را نمي دانستم.
فكرها يكي پس از ديگري مي آمدند و مي رفتند ولي جوابي براي آنان نمي توانست پيدا كند. در افكارش غوطه ور بود كه ناگهان انگار برق سه فاز بهش وصل كرده باشند نگاهش روي يك آگهي تبليغاتي خيره ماند.
«در پي استقبال بي نظير داوطلبان آزمون سراسري سال گذشته شركت... آزمونهاي آزمايشي جامع خود را براي آمادگي داوطلبان آزمون سراسري دانشگاهها برگزار مي كند.» و در كنارش هم يكسري تبليغات از كم و كيف برگزاري آزمونها و آماري از قبولي هاي سال هاي گذشته گنجانده شده بود.
بدون اين كه تعلل كند فوراً گوشي تلفن را برمي دارد و شماره مي گيرد.
- الو. سلام آقا، مي خواستم در مورد چگونگي برگزاري آزمونهايي كه تبليغش را كرده ايد بپرسم...
وعده هاي واهي
هر سال با فرا رسيدن فصل كنكور، بازار آگهي هاي تبليغاتي كلاسهاي كنكور، جزوات و كتابهاي كمك آموزشي و در نهايت كنكورهاي آزمايشي كه توسط مؤسسات مختلف كشور برگزار مي شود، گرمي و حرارتي دوچندان مي يابد.
دانش آموزاني كه در مقطع پيش دانشگاهي درس مي خوانند يا آنهايي كه فارغ التحصيل شده اند و يك يا چند بار در كنكور شركت كرده اند ولي نتيجه مطلوبي را به دست نياورده اند و به اصطلاح خودشان پشت كنكوري هستند، همچنين خانواده هاي اين افراد كه در اين ايام بيش از فرزندانشان در تب و تاب كنكور و ورود آنان به دانشگاه به سر مي برند، همگي با تأسي گرفتن از تبليغات اين مؤسسات خود و سرنوشتشان را به دست آنان سپرده تا شايد شانسي بيابند و بتوانند از سد كنكور بگذرند به اين اميد كه با ورود به دانشگاه آينده شان را بهتر كنند.
ولي آيا واقعاً اين آزمونها مي تواند به داوطلبان كمك كند و روش درست تست زدن را به آنان آموزش دهد؟ و يا اين كه افرادي كه در اين مؤسسات فعاليت مي كنند با برگزاري اين آزمونها مي توانند داوطلبين كنكور را در تنظيم يك برنامه ريزي درست براي درس خواندن ياري دهند؟
در اين خصوص با تني چند از كارشناسان، استادان دانشگاه، داوطلبان كنكور، خانواده هايشان و فارغ التحصيلاني كه در اين آزمونها شركت كرده اند گفت وگو كرديم و نظرياتشان را درباره كلاس هاي تست زني جويا شديم.
غولي كه آدمها را يك اندازه مي كند
اكثر كارشناسان و اساتيد دانشگاهها قبل از اين كه بخواهند در مورد آزمونهاي آزمايشي نظري بدهند، مخالفت خود را با اصل فلسفه كنكور اعلام كردند.
دكتر محمد رضا بهرنگي استاد دانشگاه تربيت معلم از آن دسته افرادي است كه با نحوه برگزاري كنوني كنكور مخالف است. وي بر اين اعتقاد است كه اين نحوه از گزينش جوانان را بر حسب استعدادها و تواناييهايشان نمي سنجند.
وي در ادامه مي افزايد: كنكور عاملي است كه داوطلبان را افرادي رقابتي بار مي آورد و باعث مي شود به جاي اين كه در آينده آنها در خدمت بشر باشند، انسانهايي تربيت شوند كه در خدمت كنكور هستند.
وي كنكور را همانند غولي مي داند كه انسانها را مي گيرد و بر روي يك تخت قرار مي دهد هر كس كه به اندازه آن تخت باشد را رها مي كند و هر كس كه اندازه آن نباشد آنقدر مي كشد تا به آن اندازه درآيد كه دلخواهش است. در نظر وي غول كنكور همان غول داستان است كه وقتي بچه ها را مورد آزمايش قرار مي دهد هر كس كه اندازه استانداردهاي آن باشد، آزاد است كه برود و هر كس كه به اين استاندارد جواب ندهد بايد احساس گناه و بدبختي كند. وي معتقد است كنكورهاي آزمايشي براساس آن چه تبليغاتش را مي كنند، مي تواند بچه ها را به هر اندازه اي كه غول كنكور مي خواهد، برساند.
استاد دانشگاه تربيت معلم، كنكورهاي آزمايشي را يك محرك بيروني مي داند و معتقد است انسانهايي كه خودشان را فراموش مي كنند، خود را به دست اين محركها مي سپارند تا برايشان تصميم بگيرد كه مي توانند سعادتمند شوند يا نه.
در نظر دكتر بهرنگي شركت در اين آزمونها از خيلي از جهات به دليل چشم و هم چشمي هاي بچه ها و خانواده هايشان صورت مي پذيرد.
پيش به سوي آموزش مبتني بر كنكور
دكتر كوروش فتحي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي نيز دليل اين طرز از گزينش داوطلبان را محدوديت در ظرفيت دانشگاهها و كثرت داوطلبان عنوان مي كند و مي گويد: طيف وسيعي از داوطلبان ورود به دانشگاه افرادي توانا هستند ولي اين روش انتخاب آنها را مجبور مي كند كه تنها به سمت آموزش استاندارد محور يا آموزش مبتني بر كنكور پيش روند.
وي برگزاري كنكورهاي آزمايشي را توسط مؤسسات مختلف، نوعي سود جويي آنان در اين بازار آشفته تلقي مي كند و اعتقاد دارد حتي اگر اين آزمونها بتواند مهارتهاي لازم را در اختيار داوطلبان قرار دهد، حقي بزرگ را از كساني كه نمي توانند از اين آزمونها استفاده كنند تضييع مي كند.
دكتر فتحي ضمن اين كه وعده هاي اين مؤسسات را عميق و پايدار نمي داند، تأكيد مي كند: آنان فقط براي سر كيسه كردن خانواده ها گام به اين عرصه مي گذارند و دولت بايد به طريقي جلوي سودجويي هاي اين دسته از مؤسسات را بگيرد و اگر قرار است آموزشي هم داده شود بهتر است از طرف آموزش و پرورش صورت پذيرد.
شركت در كنكور هاي آزمايشي با گامهايي هدفمند
از بين كساني كه در آزمونهاي آزمايشي شركت كرده اند عده اي هستند كه اين آزمونها را به دليل آماده سازي شان براي كنكور سراسري، مثبت تلقي مي كنند و تعدادي ديگر اميد بستن به اين آزمونها را عملي بيهوده مي دانند.
حميد عرفان فارغ التحصيل رشته تجربي است. ولي امسال در كنكور هنر شركت كرده است.
وي برخي از اين آزمون هاي طبقه بندي شده كه براساس تقسيم كتب و مطالب درسي انجام مي شود را بسيار مؤثر مي داند و مي گويد: اين آزمون ها باعث مي شود كه شخص با هدف يادگيري كتب درسي جلو برود و نقاط ضعف و قوت خود را بيابد و با يك ارزيابي واقعي جايگاه علمي را براي خود در نظر بگيرد.
رضا، داوطلبي است كه دو سال پياپي در كنكور شركت مي كند. وي سال گذشته نيز مانند امسال در چند آزمون يكي از همين مؤسسات شركت كرده بود ولي بدون اين كه نتيجه اي به دست آورد اين تجربه را دوباره امسال تكرار مي كند. در نظر وي، اين گونه آزمون ها براي كساني كه از نظر درسي در سطح قوي تري هستند بيشتر كاربرد دارد تا آنهايي كه مي خواهند همه چيز را با شركت در اين آزمون ها از صفر آغاز كنند.
در كنار وي دوستش سعيد كه فارغ التحصيل رشته رياضي است، سعي دارد با رد نظر رضا، او را متقاعد كند كه اگر شخصي حتي يك بار هم كتاب هاي درسي اش را بخواند مي تواند با استفاده درست از سؤالات اين آزمون ها حداقل ۵۰ درصد سؤالات آزمون هاي سراسري را پاسخ دهد. وي سطح سؤالات برخي از اين آزمون ها را نسبت به كنكور سراسري بسيار بالاتر توصيف مي كند و اعتقاد دارد كسي كه خود را براي پاسخگويي به اين گونه سؤالات آماده كند، قطعاً در روبه رو شدن با سؤالات كنكور كه به مراتب از اين آزمون ها ساده تر است، راحتتر عمل كرده و ترسي به خود راه نمي دهد.
الهام از دانش آموزان پيش دانشگاهي است. وي از برخي از آزمون هايي كه يك جا كتاب هاي پيش دانشگاهي و سه سال دبيرستان را امتحان مي گيرد، راضي نيست. او مي گويد: شايد كسي نتواند خودش را براي اين آزمون ها آماده كند. بنابر اين با كسب رتبه پايين در اين آزمون ها ممكن است به طور كلي از درس خواندن پشيمان شود.
ندا يكي ديگر از دانش آموزان پيش دانشگاهي است كه درهيچ يك از اين آزمون ها شركت نكرده است. در نظر وي شركت در اين قبيل آزمون ها يك نوع وقت تلف كردن است. وقتي از دكتر علي مقداري استاد دانشگاه صنعتي شريف مي پرسم كه آيا شركت در اين آزمون ها براي بچه ها مفيد است يا خير؟ پاسخ مي دهد: اگر داوطلبيني كه در اين آزمون ها شركت مي كنند هدفمند باشند، قطعاً ديدن نمونه سؤالات، نشستن چهار ساعته جلسه امتحاني كه شبيه كنكور است و پاسخگويي به سؤالاتي كه سخت تر از كنكور طراحي شده است، مي تواند در موفقيت آنان تأثير پذير باشد.
وي ادامه مي دهد: برخي از بچه ها بي هدف در اين آزمون ها شركت مي كنند، كه اگر قبول نشدند يا نتيجه مطلوبي به دست نياوردند، بگويند ما كه تلاش خودمان را كرديم، نمي دانيم چرا اينگونه شد.
خرج مي كنم كه پشت سرم حرف نباشد
دكتر علي مقداري اعتقاد دارد بيشتر افرادي كه از اين آزمون ها استقبال مي كنند از اقشار مرفه جامعه هستند. ولي در بين افراد جامعه، هستند اشخاصي كه حاضرند فرش زير پايشان را بفروشند تا فردا خود را سرزنش نكنند كه اگر خرج مي كرديم و مي گذاشتيم پسر يا دخترمان در اين آزمون ها شركت كند قطعاً نتيجه مي گرفت.
مرادي پدر چهار فرزند است.سه فرزند وي دانشگاهي هستند و پسر آخرش در مقطع پيش دانشگاهي درس مي خواند. وي با اين كه از وضع مالي متوسطي برخوردار است ولي ترجيح مي دهد حتي با وجود بضاعت ماليش، امكانات اوليه آموزشي را براي فرزندانش فراهم كند تا اگر فردا يكي از آنان در اين راه نتيجه اي هم نگرفت، پدرش را سرزنش نكند كه اگر برايم خرج مي كردي، من مي توانستم در كنكور قبول شوم.
وي  با اصل اينگونه آزمون ها مخالف است و معتقد است اين تبليغات، بازار گرمي بيش نيست و اگر دانش آموزي بخواهد درس بخواند با هر شرايط و با هر امكاناتي مي تواند موفق شود.
در حال حاضر بيشتر بچه هايي كه با آنان صحبت شد، اعتقاد داشتند بيش از خودشان اين پدران و مادران هستند كه از اين آزمون ها و نظاير آن استقبال مي كنند و آن هم بيشتر از تعريف هايي است كه از ديگران مي شنوند و گرنه خودشان شناختي از اين قضيه ندارند.
سؤالات استاندارد نيست
الهه از برگزاري اين آزمون ها راضي نيست. او مي گويد: خيلي از مطالبي كه از طرف سازمان سنجش حذف مي شود يا تغيير مي كند در كنكورهاي آزمايشي مي آيد و رعايت نمي شود. وي بعيد مي داند كه اين مسأله در كنكور اصلي نيز رعايت شود.
رسول بسياري از سؤالات را خارج از استانداردهاي لازم مي داند و معتقد است نه تنها بسياري از آنها با سؤالات كنكور انطباقي ندارد بلكه در خيلي از جهات كليد سوالات نيز غلط است.
محمد حسين كه در كنكور منحصراً زبان شركت كرده مي گويد: در اين آزمون ها هيچ منبع مشخصي براي كنكور زبان معين نشده است.
آرش نيز گلايه مي كند: وقتي آزموني برگزار مي شود و كارنامه ات مي آيد، فردي كه از طرف مؤسسه به عنوان پشتيبانت معرفي شده است با شما و خانواده ات تماس مي گيرد و با توجه به درصدي كه از هر درس به دست آورده اي برايت تصميم مي گيرد كه كدام درس ات درصد بالايي داشته و ديگر نمي خواهد آن را بخواني و كدام درس ات ضعف دارد و بايد براي آن حتي معلم بگيري.
استقبال از وعده هاي دروغين
با اين همه نظرات موافق و مخالفي كه خوانديد بازهم گاهي سيلي از متقاضياني را مي بينيم كه روزهاي جمعه، صبح و بعد از ظهر از در برخي مدارس و دانشگاه ها خارج مي شوند و وقتي از آنها مي پرسي در كدام آزمون شركت كرده ايد كه تا اين حد استقبال كننده داشته است؟ با حالتي كه انگار مي خواهد برتريش را به شما ثابت كند مي گويد: كنكورهاي آزمايشي. به راستي دليل اين همه استقبال دانش آموزان از اين مقوله چيست؟
بيشتر دانش آموزان و فارغ التحصيلان دلايل استقبال خود و دوستانشان را از اين قبيل آزمون ها، تبليغات بي شمار مؤسساتي مي دانند كه با وعده هاي دروغين خود سعي دارند به آنان اطمينان خاطر دهند كه مي توانند در سرنوشت شان دخيل باشند، برايشان برنامه ريزي كنند، طرز درست تست زدن و درست درس خواندن را به آنان بياموزند و در نهايت در شناسايي نقاط ضعف و قوت آنان، ياريشان دهند.
اما آيا كسي مي تواند بدون در نظر گرفتن توانايي هاي يك شخص، برايش برنامه ريزي نمايد و در سرنوشت و آينده اش دخيل باشد؟

ستون شما
باكتري هاي عجيب و كمبود آب
در باره پاسخ دانشگاه آزاد شهر قدس كه اعلام كرده كمبودها رفع مي شود مي خواستم به چند نكته اشاره كنم. اول اين كه تنها وضعيت روشنايي سلف سرويس دانشگاه بهتر شده است و هنوز راهروها از روشنايي لازم برخوردار نيست و همچنان تاريكي راهروها پا بر جا است.
نكته دوم اين كه ما چون دانشجوي صنايع غذايي هستيم باكتري هاي غذاي دانشگاه را كشت داديم و در نهايت مشاهده كرديم كه غذاي دانشگاه قابل خوردن نيست.
همچنين سختي آب را در آزمايشگاه شيمي تجزيه كرديم و براساس گفته استادمان سختي آب دانشگاه بالا است. بنابراين بهتر است آب دانشگاه را مصرف نكنيم.
ضمن اين كه مشكلات دانشگاه به قوت خود باقي است.
دانشجوي رشته صنايع غذايي دانشگاه آزاد واحد شهر قدس
دانشگاهي كه هيچ شباهتي به دانشگاه ندارد
ساختمان دانشكده فني مهندسي دانشگاه آزاد واقع در خيابان حافظ آنقدر كثيف است كه بيشتر شبيه يك توالت عمومي شهرداري است تا دانشگاه. اگر شما سري به اين دانشگاه بزنيد متوجه مي شويد شيشه هاي اين دانشگاه در حدود دو سال است كه تميز نشده است.
كلاس ها و ميزها كثيف و خاك آلود است و روشنايي يك كلاس بزرگ تنها از طريق دو لامپ مهتابي تأمين مي شود ديوارها پر از نوشته ها و عكس هاي زننده است. كلاً ساختمان دانشگاه شبيه دوسوله روبه روي هم است كه به ارتفاع ۴ تا ۵ طبقه ساخته شده و بين اين دو ساختمان يك حياط خلوت است كه مسئولين دانشگاه نامش را به اصطلاح خودشان حياط گذاشته اند.كتابخانه در طبقه اول و در مجاورت خيابان قرار دارد صندلي و ميزهايش بسيار كثيف و نامناسب است.
دانشجوي عمران، دانشگاه آزاد اسلامي
واحد مركز
كاهش ظرفيت دوره هاي روزانه تنها به خاطر دريافت شهريه
تا سال ۸۱ دانشگاه علم و صنعت در مقطع كارشناسي ارشد شهرسازي ۱۲ نفر پذيرش دانشجو داشته است كه اين تعداد در سال ۸۲ كاهش زيادي يافته است. در عوض به همين تعداد به ظرفيت پذيرش دانشجوي دوره شبانه افزوده شده است. با توجه به اين كه در مقطع كارشناسي ارشد دانشجويان براي ادامه تحصيل در دوره شبانه بايد چيزي در حدود ۶ تا ۸ ميليون تومان هزينه كنند، آن هم با رتبه اي در حدود ۴۰ پس چه تفاوتي بين سيستم آموزشي دولتي و آزاد در كشور ما وجود دارد.
البته اين مشكلي است كه گريبانگير تمام رشته هاي ما در دانشگاه سراسري شده است و دانشگاه هاي دولتي رفته، رفته در حال تبديل شدن به دانشگاه خصوصي يا به عبارتي آزاد است. آيا اين عادلانه است كه دانشگاه ها به خاطر دريافت شهريه ظرفيت پذيرش خود را در دوره هاي روزانه كاهش دهند پس تكليف قشر آسيب پذير جامعه چه مي شود؟ اگر پرداخت اين شهريه در توان يك دانشجو نباشد، آن هم كسي كه روزها و شبهاي زيادي را به مطالعه و تحقيق گذرانده و با رتبه خوبي هم مجاز به انتخاب رشته شده است، اين دانشجو بايد چه كار كند؟ آيا اين درست است كه اين دانشجو بالاجبار درس خود را رها كند؟
فارغ التحصيل رشته عمران
كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت
يك نفر ديگر هم هست
عطف به مقاله مندرج در صفحه دانشجو مورخ ۲۳ خرداد ماه سال جاري ضمن تأييد و تقدير از زنان توانمند و مسئولي كه با درايت و برنامه ريزي منسجم بار مسئوليت خطير يك دانشگاه را به دوش مي كشند، نظر مسئولان محترم روزنامه همشهري را به صفحه ۱۹ نشريه محلي مردم تهران، مورخ ۲۹ ارديبهشت ۸۳ جلب مي نمايد كه در خصوص دانشكده اي است به وسعت ۲۷ هكتار با ۱۹ عنوان رشته تحصيلي در مقاطع كارداني و كارشناسي كه باز هم يكي از همين زنان موفق به نام خانم مهندس شاهچراغي در راس امور بوده و مركز مورد نظر را به يكي از جامع ترين و بزرگترين دانشكده هاي خاص دختران در ايران، با كمك و حمايت مسئولان تبديل كرده است.
پس بايد نتيجه گرفت كه با اين حساب در حال حاضر ۲ زن در سطح ايران از رؤساي موفق دانشگاه هاي دختران هستند.
اميد است مراتب در آن روزنامه انعكاس يابد.
از كاركنان دانشكده فني دكتر شريعتي

با دانشگاهها
با هدف تأمين كادر هيأت علمي مورد نياز دانشگاهها
دانشگاه تربيت مدرس در ۳ رشته دكترا دانشجو مي پذيرد
دانشگاه تربيت مدرس با هدف تأمين كادر هيأت علمي مورد نياز دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقاتي كشور در رشته هاي دكتراي تخصصي علوم سياسي «انديشه هاي سياسي، مطالعات ايران»، جامعه شناسي و مهندسي عمران «راه و ترابري» دانشجو مي پذيرد.
دارا بودن صلاحيت عمومي، نداشتن منع قانوني ادامه تحصيل از لحاظ خدمت وظيفه عمومي براي مردان، داشتن دانشنامه كارشناسي ارشد يا بالاتر از يكي از دانشگاه هاي داخل يا خارج از كشور مورد تأييد وزارت علوم يا فارغ التحصيلي تا پايان شهريور سال ۱۳۸۳ و كسب حد نصاب لازم از امتحانات ورودي (آزمون زبان عمومي، آزمون كتبي تخصصي و غيره) از شرايط پذيرش در دوره هاي دكتراي تخصصي دانشگاه تربيت مدرس است.
داوطلبان بايد در آزمون زبان انگليسي Toefl كه توسط دانشگاه به منظور سنجش قواعد لغت و درك مطلب به صورت تستي برگزار مي شود، شركت نموده و حد نصاب لازم را كسب كنند.
داوطلبان داراي نمره قبولي از يكي از آزمون هاي، TOEFL با حداقل نمره ۵۰۰،  MCHE,MOHMET با حداقل نمره ۵۰،  TOLIMO با حداقل ۵۰۰ و IELTS با حداقل نمره ۶ از انجام آزمون زبان عمومي معاف هستند.
آزمون زبان عمومي دانشگاه تربيت مدرس ۲۶ تيرماه برگزار مي شود و كارت آن نيز در ۲۴ تيرماه در دفتر آزمون دوره دكتراي معاونت آموزشي توزيع مي شود.
نتايج آزمون زبان عمومي دانشگاه تربيت مدرس ششم مرداد ماه در روزنامه اطلاعات منتشر مي شود. همچنين آزمون كتبي تخصصي دكتراي دانشگاه تربيت مدرس نيز براي پذيرفته شدگان آزمون زبان عمومي روز ۲۹ مرداد ماه سال جاري برگزار مي شود و نتيجه آن دهم شهريور ماه سال جاري از طريق روزنامه اطلاعات اعلام مي شود.
گفتني است، حد نصاب قبولي در آزمون كتبي تخصصي شرط لازم براي شركت در مصاحبه علمي بوده و امتياز آن ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
همچنين به منظور سنجش انگيزه هاي ادامه تحصيل، مصاحبه علمي و توانايي هاي تحقيق برگزار مي شود كه امتياز آن ۲۰ تا ۳۰ درصد است. اين مصاحبه پانزدهم شهريور ماه سال جاري انجام مي شود و نتايج پذيرفته شدگان نهايي دوره هاي دكتراي تخصصي دانشگاه تربيت مدرس ۲۵ شهريور ماه سال ۱۳۸۳ اعلام مي شود.
گفتني است، نمره داوطلب شامل مجموع امتيازات كتبي تخصصِي، مصاحبه علمي و سوابق تحصيلي است و حداكثر امتياز آن در آزمون هر رشته برابر ۱۰۰ است.
علاقه مندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس زير مراجعه كنند:
www.modarres.ac.ir/evalue

با ما تماس بگيريد
استادان و دانشجويان،مي توانند با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود ياريگر همشهري دانشجو باشند.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - ۲۰۴۵۳۲۰
نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |