شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۱۲
بين المللي ترين دانشگاه تركيه
شبنم جعفرزاده
000684.jpg

دانشگاه «حاجت تپه» كه يكي از برترين دانشگاه هاي تركيه و جهان به شمار مي رود در شهر آنكارا واقع شده است. اين دانشگاه در رتبه بندي دانشگاه هاي دنيا در سال ۲۰۰۳، در فهرست پانصد دانشگاه برتر جهان قرار گرفت و رتبه اي نزديك به ۴۵۰ را به خود اختصاص داد. دانشگاه حاجت تپه به سبب تعدد رشته هاي تحصيلي، آموزش و پژوهش در سطح عالي و فعاليت هاي ملي و بين المللي شهرت بسياري دارد و از نظر پژوهش به عنوان برترين دانشگاه تركيه شناخته مي شود.
اين دانشگاه يكي از بزرگترين دانشگاه هاي تركيه است و بيش از سي هزار دانشجو دارد. از اين تعداد ۲۸ هزار نفر در مقاطع كارشناسي و ۳۰۱۱ نفر در مقاطع بالاتر مشغول به تحصيل هستند. دانشگاه حاجت تپه داراي ۹ دانشكده (دندان پزشكي، اقتصاد و علوم اداري، آموزش، مهندسي، هنرهاي زيبا، ادبيات، پزشكي، داروسازي و علوم)، چهارده مدرسه حرفه اي، بيست مؤسسه، بيست و چهار مركز تحقيق و يك هنركده ملي است و در حال حاضر حدود ۱۵۰ رشته تحصيلي در مقطع كارشناسي و ۱۷۳ رشته در مقاطع بالاتر اين دانشگاه ارائه مي شود. كادر علمي دانشگاه حاجت تپه ۳۲۷۹ نفر هستند.
دانشگاه حاجت تپه دانشگاهي دولتي است و بيشتر بودجه آن را دولت تأمين مي كند.
دانشگاه داراي دو ساختمان اصلي است: يكي در مركز شهر آنكارا واقع شده و شامل مركز پزشكي مي شود و ديگري بي تپه در حومه آنكارا قرار گرفته است و در ده كيلومتري غرب اين شهر محوطه اي به مساحت شش ميليون متر مربع را به خود اختصاص داده است. در محوطه مركزي دانشگاه دانشكده پزشكي، داروسازي و دندان پزشكي و مؤسسات و مراكز پزشكي مرتبط قرار دارند و در بي تپه دانشكده هاي ديگر اين دانشگاه واقع شده اند.
Web: www.hacettepe.edu.tr
Email: webmaster@ hacettepe.edu.tr
دانشكده ها
دانشكده دندان پزشكي اين دانشگاه داراي هفت بخش است. طول مدت تحصيل در اين دانشكده پنج سال بوده و پس از آن مدرك جراحي فك و دندان (DDS) به دانشجو داده مي شود كه امكان ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر از دكترا نيز وجود دارد.
Tel:+ 90 312 311 0016
Fax:+90 312 310 4440
Email: dishekfek@ hacettepe.edu.tr
دانشكده اقتصاد و علوم اداري داراي پنج بخش مديريت بازرگاني، اقتصاد، روابط بين الملل، مديريت دولتي و امور مالي است.
Tel: +90 312 297 6830
Fax: +90 312 235 2934
Email: iibf @ hacettepe.edu.tr
دانشكده آموزش كه به منظور تأمين نياز روزافزون به معلمان و متخصصان آموزشي تأسيس شده، علاوه بر تربيت معلمان با جديدترين روش ها و مهارت ها، متخصصاني را در زمينه هاي آموزشي، برنامه ريزي، مديريت و سامان دهي تعليم مي دهد. اين دانشكده به خصوص در رشته هاي علوم، رياضي، فيزيك، زيست شناسي، زبان هاي خارجي و آموزش ابتدايي و پيش دبستاني فعاليت مي كند و داراي گروه هاي آموزش كامپيوتري و روش هاي ساختاري، علوم آموزشي، آموزش زبان هاي خارجي، آموزش ابتدايي و علوم و رياضي آموزش متوسطه است. در هر يك از اين گروه ها شاخه هاي مختلفي نيز وجود دارند.
000687.jpg

Tel:+ 90 312 297 6820-23
Fax:+ 90 312 235 2345
Email: egitimfak @ hacettepe.edu.tr
دانشكده مهندسي كه تحقيقات و انتشارات آن در سطح بين المللي است، از اين نظر در تركيه مقام اول را دارد. اين دانشكده داراي ده گروه زير است: مهندسي شيمي، مهندسي و علوم كامپيوتر، مهندسي الكترونيك، مهندسي محيط زيست، تغذيه، ژئوذري، زمين شناسي، مهندسي معدن، مهندسي هسته اي و مهندسي فيزيك. در اين دانشكده ۵۰ آزمايشگاه براي رشته هاي مختلف وجود دارند و در بيش از سي رشته ادامه تحصيل تا مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا، امكان پذير است.
Tel:+ 90 312 297 6800-06
Fax:+90 312 235 4314
Email: muhfak @ hacettepe.edu.tr
دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه حاجت تپه علاوه بر فعاليت هاي آموزشي خود در فعاليت هاي ملي و بين المللي مختلفي شركت دارد. از قبيل مسابقه ها، نمايشگاه ها و انتشار كتاب و غيره. اين دانشكده سالانه ظرفيت پذيرش صد دانشجو را دارد كه دانشجويان مقطع كارشناسي با آزمون ورودي گزينش مي شوند. دانشكده داراي بخش هاي زير است: گرافيك، طراحي داخلي، نقاشي، مجسمه سازي و سفالگري.
Tel: + 90 312 297 6640-41
Fax:+90 312 235 2899
Email: guzelsan fak@ hacettepe.edu.tr
دانشكده ادبيات اين دانشگاه ۱۸ رشته در مقطع كارشناسي در ۱۵ گروه مختلف خود ارائه مي دهد. اين گروه ها عبارتند از: فرهنگ و ادبيات آمريكا، باستان شناسي، مردم شناسي، زبان و ادبيات انگليسي، زبان و ادبيات فرانسه، زبان و ادبيات آلماني، تاريخ، تاريخ هنر، علوم كتابداري، زبان شناسي، فلسفه، روانشناسي، جامعه شناسي، ترجمه و ترجمه شفاهي، زبان و ادبيات تركيه.
Tel: +90 312 297 6810
Fax: +90 312 235 2899
Email: edebiyatfak@ hacettepe. edu.tr
دانشكده پزشكي كه رتبه اول را در تركيه از نظر انتشارات بين المللي دارد، از سه بخش علوم پزشكي پايه، علوم پزشكي و جراحي تشكيل شده است.
دانشكده داروسازي اين دانشگاه نيز سه بخش علوم داروسازي پايه، علوم تخصصي داروسازي و تكنولوژي داروسازي دارد كه هر يك داراي شاخه هاي متعددي هستند. براي دانشجويان اين رشته در سال آخر واحدهاي اختياري ارائه مي شوند كه دانشجو بنابر علاقه خود از ميان آنها انتخاب مي كند. اين دانشجويان در سال دوم و سوم دوره هاي كارآموزي نيز دارند و براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر از كارشناسي، امكان انتخاب از بين ۱۲ رشته مختلف براي آنان وجود دارد. طول مدت دوره تحصيلي چهار سال بوده و ظرفيت پذيرش دانشجو ۸۸ نفر است.
Tel: + 90 324 310 8831
Fax: +90 324 311 4777
Email: eczafak@ hacettepe.edu.tr
دانشكده علوم داراي چهار گروه زيست شناسي، شيمي، رياضيات و آمار است.
000681.jpg

Tel: +90 312 297 6850-55
Fax: +90 312 235 2093
Email: fenfak@ hacettepe.edu.tr
اقامت
اقامت دانشجويان در هر دو محوطه دانشگاهي ميسر است. خوابگاه هاي دانشجويي اين دانشگاه شامل هشت بلوك هستند كه سه بلوك در مركز پزشكي و بقيه آنها در بي تپه واقع شده اند. اين خوابگاه ها امكان اسكان ۴۵۰۰ دانشجو را فراهم مي سازند و داراي بلوك هاي جدا براي دختران و پسران هستند، به اين ترتيب كه يكي از سه بلوك محوطه مركزي و دو بلوك از پنج بلوك بي تپه به دختران اختصاص دارند. در هر اتاق ۴ دانشجو زندگي مي كنند و در هر راهرو يك سرويس مشترك وجود دارد. كه دانشجويان بايد براي اقامت در اين خوابگاه ها پيش از شروع ترم اقدام كنند، زيرا ظرفيت محدود است و البته هزينه اقامت در اين مكان ها شامل غذا نمي شود.
همچنين در محوطه مركزي دانشگاه دو ساختمان به نام اويم وجود دارند كه امكان اسكان ششصد دانشجو را فراهم مي كنند و اتاق هاي آنها براي استفاده دو نفر مناسب هستند. اين اتاق ها را مي توان به مدت يكسال اجاره كرد.
ساختمان ديگري نيز در محوطه اصلي دانشگاه براي انترن هاي پزشكي واقع شده كه فقط مختص آقايان است.
محل ديگري كه براي اقامت دانشجويان در نظر گرفته شده، در بي تپه است و امكان اسكان ۱۷۰۰ دانشجوي دختر و پسر را دارد. اتاق هاي اين محل امكانات يك سوئيت را دارند و به اين دليل مجهزترين خوابگاه اين دانشگاه به شمار مي روند.
درخواست براي اقامت هم براي طول ترم و هم به مدت يك سال ممكن است و بايد مستقيماً به دفتر رياست دانشگاه فرستاده شود.
پذيرش
تمامي متقاضيان ملزم به گذراندن آزمون اصلي تعيين دانشجو (CSPE) هستند كه هر سال توسط مركز گزينش دانشجوي تركيه برگزار مي شود. متقاضيان براي دريافت اطلاعات بيشتر و درخواست ثبت نام بايدبه اين مركز مراجعه كنند:
Ogrenci Seqme ve Yerlestirme Merkezi
۰۶۵۳۰-Bilkent
Ankara Turkiye
دانشجويان خارجي مانند متقاضيان تركيه اي ملزم به گذراندن اين آزمون هستند با اين تفاوت كه آزمون هاي آنها معمولاً به طور جداگانه  و در تركيه يا در خارج از اين كشور برگزار مي شوند.
در حال حاضر ۶۴۱ دانشجوي خارجي از ۵۶ كشور خارجي در اين دانشگاه مشغول به تحصيل  هستند كه نسبت به همتايان تركيه اي خود، شهريه  بالاتري مي پردازند. براي كسب اطلاعاتي در مورد شهريه ها بايد به دفتر ثبت نام مراجعه كرد. اين شهريه ها در آغاز هر سال تحصيلي تعيين شده و قابل پرداخت در اقساط مختلف هستند.
دانشجويان خارجي علاوه بر آزمون اصلي بايد آزمون زبان تركي را هم بگذرانند. اين آزمون در مدرسه عالي زبان هاي خارجي برگزار مي شود و متقاضيان براي دريافت اطلاعات در مورد اين آزمون بايد به اين مركز مراجعه كنند.
متقاضياني كه دچار معلوليت هستند نيز همانند ديگر متقاضيان گزينش مي شوند و در محوطه دانشگاه هم  براي آنان امكاناتي در نظر گرفته شده است.
افرادي كه در تركيه يا خارج از اين كشور مشغول به تحصيل هستند نيز در صورت وجود رشته تحصيلي آنها در اين دانشگاه، مي  توانند پس از پايان سال اول تحصيل خود براي ثبت نام در اين دانشگاه اقدام نمايند. اين متقاضيان بايد درخواست خود را در ماه آگوست به دفتر ثبت نام دانشگاه ارسال كنند.
اين دانشگاه همچنين امكان پذيرش دانشجويان بالاي ۲۱ سال را با شرايطي نظير ديگر دانشجويان فراهم ساخته است. اين دانشجويان براي پذيرش بايد درخواست خود را به مركز گزينش دانشجو به اين آدرس ارسال كنند:
Yuksek Ogretim Kurulu Ogrenci Seqme ve Yerlestirme Merkezi
۰۶۵۳۰- Bilkent
Ankara Turkiye
كمك هزينه  تحصيلي
اين دانشگاه بنابر موقعيت مالي يا وضعيت تحصيل دانشجويان، كمك هزينه هايي را به آنان اعطا مي كند. موقعيت  مالي دانشجو بر مبناي مشخصاتي كه در فرم درخواست پذيرش ذكر مي شود، تعيين شده است و وضعيت تحصيلي دانشجويان نيز بستگي به عملكرد آنان در طول ترم دارد. اين كمك هزينه ها توسط نهادهاي مختلف و خود دانشگاه تأمين مي شوند كه برخي از دانشكده ها جداي از آنها، كمك هزينه تحصيلي ديگري نيز به دانشجويان خود اختصاص مي دهند. براي اطلاعات بيشتر بايد به دفتر ثبت نام مراجع كرد.
زبان
در بيشتر دانشكده ها به جز دانشكده هنرهاي زيبا، دانشجويان ملزم به گذراندن آزمون مهارت هاي زبان انگليسي هستند كه در مدرسه عالي زبان هاي خارجي برگزار مي شود. در صورت قبول نشدن در اين آزمون، دانشجو بايد به مدت يك سال در كلاس هاي زبان اين مدرسه شركت كند. در اكثر گروه هاي دانشكده مهندسي و يك بخش از دانشكده پزشكي و گروه هايي كه نمره زبان دانشجو را قبول دارند، تمامي واحدها به زبان دوم تدريس مي شوند اما در بيشتر گروه ها، سي درصد واحدها به زبان انگليسي هستند.
در دانشكده هاي هنرهاي زيبا، دندان پزشكي، داروسازي و در بخشي از دانشكده پزشكي، زبان تدريس تركي است، به همين دليل دانشجويان خارجي بايد آزمون اين زبان را گذرانده و در صورت عدم پذيرش به مدت يك سال در كلاس هاي آموزشي زبان تركي در مدرسه زبان هاي خارجي شركت كنند.
واحدهاي اجباري و اختياري
واحدهاي زبان تركي و تاريخ اصلاحات آتاتورك، واحدهاي اجباري براي همه دانشجويان هستند كه در طول سال اول و دوم گذرانده مي شوند. دانشجويان همچنين بايد تعدادي واحد اختياري را براي رساندن واحدهاي خود به حد نصاب، بگذرانند. اين موضوع به دو طريق امكان پذير است يكي با گذراندن واحدهاي اختصاصي هر دانشكده و ديگري با گذراندن واحدهاي عمومي دانشگاه در شاخه هاي هنر، ورزش يا زبان هاي خارجي. واحدهاي اختياري زبان خارجي شامل زبان هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني مي شوند.
كتابخانه ها
در اين دانشگاه چهار كتابخانه اصلي در بي تپه، مركز پزشكي، هنركده ملي و مدرسه امور اجتماعي وجود دارند كه روي هم رفته داراي ۴۶۰ هزار جلد كتاب، مجله و وسايل سمعي- بصري هستند. امكانات كتابخانه ها مانند امانت گرفتن كتاب، استفاده از مجلات و ساير موارد، فتوكپي و استفاده از اينترنت شامل تمامي دانشجويان، كاركنان و محققان مي شوند. علاوه بر كتابخانه هاي اصلي دانشگاه، كتابخانه هاي ديگري نيز در دانشكده ها وجود دارند كه حاوي مجموعه اي غني از عنوان هاي درسي مرتبط هستند. كتابخانه هاي اصلي در تمامي روزهاي هفته باز بوده و داراي سيستم امانت كتاب از ديگر كتابخانه ها نيز هستند. كتابخانه  بي تپه داراي بيش از هشتاد هزار عنوان كتاب در مورد علوم، مهندسيٍ، علوم اجتماعي، ادبيات، علوم انساني و هنر بوده و ۴۴۰ عنوان مجله خارجي و ۳۰ عنوان مجله داخلي دارد. كتابخانه مركز پزشكي كه در محوطه اصلي دانشگاه واقع شده است داراي ۶۵ هزار عنوان كتاب در شاخه هاي پزشكي و علوم مرتبط و ۵۲۵ عنوان مجله خارجي و ۸۴ عنوان مجله داخلي است.
سال تحصيلي
در دانشگاه حاجت تپه به علت وجود شاخه ها و رشته هاي مختلف تحصيلي، طول سال تحصيلي در دانشكده هاي مختلف، متفاوت است. دانشكده ها واحدهاي تابستاني هم ارائه مي دهند و كمترين نمره قبولي براي همه رشته ها در همه ترم ها ۶۰ از ۱۰۰ است.
طول سال تحصيلي در دانشكده دندان پزشكي معمولاً ۳۶ هفته است كه شامل امتحانات هم مي شود. دانشجويان ملزم به شركت در ۸۰ درصد از برنامه هاي آزمايشگاهي و ۷۵ درصد از كلاس ها هستند.
در دانشكده  پزشكي مدت سال تحصيلي و امتحانات پايان ترم معمولاً ۴۰ هفته بوده و حضور ۸۰ درصدي در آزمايشگاه و ۷۰ درصدي در كلاس ها اجباري است.
در ساير دانشكده ها و مدارس عالي اين دانشگاه سال تحصيلي متشكل از دو ترم چهار هفته اي است و ترم هاي تابستاني نيز به مدت هفت هفته ارائه مي شوند. دانشجويان بايد حداقل در ۲۰ درصد فعاليت هاي آزمايشگاهي و ۳۰ درصد كلاس ها حضور داشته باشند.

دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي كند
اولين كنفرانس بين المللي مهندسي صنايع
000693.jpg
دانشگاه صنعتي اميركبير با همكاري انجمن مهندسي صنايع ايران اولين كنفرانس بين المللي مهندسي صنايع را در روزهاي بيست و سوم و
بيست و چهارم تير ماه برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير دكتر محمدحسين سليمي دبيراين كنفرانس با بيان اين مطلب گفت: كنفرانس با هدف تداوم، تقويت و تشويق روحيه پژوهش در ميان دانشگاهيان و فارغ التحصيلان رشته مهندسي صنايع برگزار مي شود كه البته دستاوردهاي جديد مهندسي صنايع نيز ميان متخصصان داخلي و خارجي مبادله خواهد شد.
وي از ايجاد بستري مناسب براي بهره مندي از تجارب كاربردي و حرفه اي اين رشته در داخل و خارج از كشور به عنوان هدف ديگر كنفرانس ياد كرد و گفت: تعدادي از دانشمندان برجسته دنيا ضمن شركت در اين كنفرانس ۳۶ كارگاه آموزشي را در فاصله ده روز قبل و پس از كنفرانس برگزار مي كنند.
عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: سعي شده در اين كنفرانس ارتباطات به صورت الكترونيك و با آدرس WWW.IIEC2004.com برقرار گردد.
دكتر سليمي از شركت تعدادي از استادان بين المللي به عنوان يكي از ويژگي هاي اين كنفرانس ياد كرد و افزود: حدود ۵۰ مقاله از طرف اين اساتيد به دبيرخانه كنفرانس ارسال شده تعدادي از موسسات و دانشگاه هاي خارجي ديگري نيز به عنوان حامي از اين كنفرانس پشتيباني كرده اند.
دبير اولين كنفرانس بين المللي از پرفسور جيمز فالك استاد دانشگاه جرج واشنگتن، پروفسور جرج هرتزورم استاد دانشگاه اشتوتگارت، پرفسور ريچارد لارسن عضو انستيتوي تكنولوژي ماساچوست (MIT)، پرفسور ولفرام پيچ از دانشگاه آخن، پرفسور سينگپوروالا از دانشگاه جرج واشنگتن و پروفسور برهان تركسن استان دانشگاه تورنتو به عنوان مشهورترين اساتيد بين المللي شركت كننده در كنفرانس نام برد و گفت: اين اساتيد به صورت ميهمان در اين كنفرانس سخنراني كليدي دارند و يا كارگاه ارايه مي كنند.
وي با بيان اين كه بيش از ۵۰۰ چكيده مقاله فارسي و لاتين از سوي نويسندگان داخلي و خارجي دريافت شده است گفت: از اين تعداد ۲۵۰ مقاله به صورت كامل دريافت گرديد كه ۱۰۱ مقاله پذيرفته شده كه ۷۳ مقاله به صورت شفاهي ارايه مي شود. تعداد ۲۸ مقاله نيز به صورت پوستر ارايه خواهد شد.
به گفته وي «تحقيق در عمليات (با تأكيد بر برنامه ريزي رياضي)»، «مديريت توليد، مديريت فناوري و عمليات»، «سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات»، «سيستم هاي توليدي و فناوري پيشرفته»، «تئوري احتمالات و آمار»، «مديريت زنجيره تأمين»، «هوش مصنوعي در مهندسي صنايع و تصميم گيري»، «تكنيك هاي حل مسايل به روش ابداعي»، «مديريت پروژه با تأكيد بر صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و صنعت خودرو»، «مديريت كيفيت فراگير و فناوري كيفيت»، «گسترش عملكرد كيفيت»، «مهندسي ارزش، تحليل و مديريت ريسك»، «بهره وري و راهبردهاي كسب و كار»، «مهندسي معكوس، مهندسي مجدد و مهندسي همزمان»، «برنامه ريزي و كنترل موجودي»، «نگهداري و تعميرات»، «مديريت منابع انساني» و... و«مديريت برنامه ريزي استراتژيك»، محورهاي اصلي اين كنفرانس را تشكيل خواهند داد.
دكتر سليمي با بيان اين كه به كليه شركت كنندگان در كنفرانس گواهي نامه حضور در كنفرانس اعطاء مي شود اعطاي گواهي نامه را منوط به حضور در بيش از دوسوم جلسات دانست.
وي از داوطلبان شركت كننده در كنفرانس دعوت كرد وجه مربوط به ثبت نام را به شماره حساب ۹۰۰۷۸ بانك ملي ايران شعبه فردوسي به نام «تمركز وجوه درآمدهاي ريالي دانشگاه اميركبير» واريز كنند و اصل فيش را با فرم ثبت نام به دبيرخانه كنفرانس ارسال دارند.
دكتر سليمي همچنين از صاحبان صنايع دعوت كرد كه پيشرفت هاي علمي خود را در نمايشگاهي كه به همين منظور در حاشيه كنفرانس برگزار مي شود عرضه نمايند.
دبير اولين كنفرانس بين المللي صنايع از برگزاري ميزگردهاي «گذشته، حال، آينده مهندسي صنايع» و «كاربرد مهندسي صنايع در صنعت و خدمات» به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي كنفرانس نام برد و گفت: در ميزگرد صنعت بحث بر سر اين است كه با چه راهكارهايي مي توان توسعه صنعتي را تسريع نمود و در ميزگرد دوم هدف گيري هاي رشته مهندسي صنايع در آينده بررسي خواهد شد.
دكتر سليمي در ادامه گفت: در روز اول كنفرانس جناب آقاي دكتر عارف معاون اول رئيس جمهوري و وزير علوم تحقيقات و فناوري نيز حضور خواهند داشت.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص ارايه تعريفي از مهندسي صنايع گفت: اين رشته يك رشته نرم افزاري است كه عمدتاً بهبود بهره وري، اثر بخشي كارايي سيستم ها را در محيط هاي صنعت، كشاورزي و خدمات دنبال مي كند.
وي از تحليل برنامه ريزي براي بهبود سيستم ها به عنوان ويژگي اصلي مهندسي صنايع نام برد و گفت: اين رشته سعي مي كند سيستم هاي نويني را جايگزين سيستم هاي ناكاراي موجود نمايد و سيستم ها را مدرنيزه كند.
دكتر سليمي سپس اضافه كرد: دانشگاه هاي ما از نظر سطح علمي با دانشگاه هاي بين المللي فاصله چنداني ندارند اما مشكل اصلي ما در منابع است به گونه اي كه كتابها و مقالات ارايه شده جهاني با تأخير به دست ما مي رسد.
دبير اولين كنفرانس بين المللي با بيان اين كه سطح تكنولوژي، چه در سطح نرم افزار و چه در سطح سخت افزار با دنيا فاصله ۳۰ الي ۴۰ ساله دارد گفت: بايد به گونه اي عمل شود كه سرعت به كارگيري دانش و معلومات علمي متناسب با سطح علمي دانشگاه ها در صنعت و خدمات افزايش يابد.

بادانشگاهها
دانشجويان خارجي پيش به سوي اسكاتلند
براساس آخرين آمارها، دفاتر پذيرش دانشگاههاي اسكاتلند در ترم آينده شاهد رشد
۶/۱۷ درصدي دانشجويان اروپايي و ۲/۲۰ درصدي دانشجويان ساير كشورها خواهند بود. در حالي كه اين آمارها افزايش شديد متقاضيان خارجي را براي تحصيل در دانشگاههاي اسكاتلند نشان مي دهند، تعداد دانشجويان اروپايي در انگليس ۶/۶ درصد و در غير ۳/۴ درصد رشد خواهد داشت. بخشي از موقعيت كنوني دانشگاههاي اسكاتلند به دليل اين است كه متقاضيان اروپايي همانند اسكاتلندي ها، شهريه اي نپرداخته و تنها پس از فارغ التحصيلي دو هزار پوند به دانشگاه اهدا مي كنند. البته متقاضيان كشورهاي غيراروپايي ملزم به پرداخت شهريه كامل هستند و حضور شش هزار نفر متقاضي كه براي سال آينده در دانشگاههاي اسكاتلند ثبت نام كرده اند، بسيار نويد بخش است. به گفته يكي از سخنگويان دانشگاههاي اسكاتلند دليل اين موضوع، كاهش علاقه و تعداد متقاضيان انگليسي در چند سال گذشته است. وي معتقد است كه عوامل اصلي كه براي دانشجويان در انتخاب دانشگاه مؤثرند شامل دوره هاي تحصيلي، آينده شغلي پس از فارغ التحصيلي و روشهاي تدريس دانشگاه هستند و افزايش زياد متقاضيان براي دانشگاههاي اين كشور نشان مي دهد كه اسكاتلند جاي خوبي براي تحصيل است.
سه دانشكده جديد براي لشگر دانشجويان كمبريج
دانشگاه كمبريج با تأسيس سه دانشكده جديد در اطراف شهر، مهم ترين گسترش خود را در طول تاريخ هشتصد  ساله اش انجام خواهد داد. در حال حاضر اين دانشگاه ۳۱ دانشكده دارد كه آخرين آنها در سال ۱۹۷۹ تأسيس شده است. كمبريج با اجراي اين طرح يك ميليارد پوندي، شاهد افزايش ۲۵ درصدي دانشجويانش خواهد بود به طوري كه تعداد دانشجويان به بيش از بيست هزار نفر رسيده و كاركنان دانشگاه نيز تا سال ۲۰۲۵ دو برابر خواهند شد.
000690.jpg

مسئولان اين دانشگاه، توسعه آتي خود را براي حفظ آوازه كمبريج اساسي دانسته و محلي به مساحت ۵۷ هكتار در شمال غربي شهر را براي اجراي اين طرح در نظر گرفته اند. البته علاوه بر دانشكده هاي جديد اين طرح محل اقامت كاركنان، فضاي تحقيقاتي و دانشگاهي و امكانات شهري مانند مدارس ابتدايي و مراكز خريد و پارك ها و مناطق حفاظت شده را نيز در بر مي گيرد. در تأسيس اين سه دانشكده، مسايل محيط زيستي بسيار حائز اهميت خواهند بود زيرا محل آنها در زمينهاي كشاورزي واقع شده و قطعاً اعتراض هايي را با توجه به گستردگي كنوني اين دانشگاه، برخواهد انگيخت. البته جدا از اين طرح، برنامه افزايش دانشجو و كاركنان دانشگاه نيز وجود دارد و دانشگاه كمبريج پيش بيني كرده كه تا سال ۲۰۱۶ تعداد دانشجويانش به۱۸۹۳۰ نفر و تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۸۷۳ نفر افزايش خواهند يافت.
كاركنان فعلي اين دانشگاه هفت هزار نفر هستند كه تا سال ۲۰۲۵ به۱۳۹۰۰ نفر خواهند رسيد اما احتمال دارد كه اين موضوع به علت افزايش قيمت مسكن در آن محل دچار مشكل شود.
به گفته يكي از مسئولان دانشگاه، كمبريج براي ماندن در سطح جهاني، نياز به توسعه البته با توجه به محيط زيست و حفظ آن دارد.

مراكز معتبر علمي
مراكز معتبر علمي مركز تحقيقاتي گينزتون
مركز پژوهشي يا لابراتوار تحقيقاتي گينزتون (GL) توسط ويليام هنسن در سال ۱۹۳۰ تأسيس شد.
اين مركز ابتدا به صورت مستقل فعاليت هاي پژوهشي خود را در زمينه علوم فيزيك آغاز كرد و در سال ۱۹۳۷ با كسب موفقيتي بزرگ مبني بر شناسايي ماهيت امواج ميكرو ويو به يكي از مراكز معتبر تحقيقاتي تبديل شد. سپس در سال ۱۹۴۷ به دانشگاه استن فورد كاليفرنيا (Stanford university) پيوست و اولين پژوهش هاي دانشجويي را با كمك سه دانشجوي فيزيك اين دانشگاه آغاز كرد. اكنون اين مركز تحقيقاتي دو بخش دارد، يك بخش پژوهشي امواج ميكرو ويو و بخش ديگر بخش پژوهشي امواج پرقدرت (HEPL) است. هر دو بخش زير نظر دپارتمان فيزيك و مهندسي الكترونيك فعاليت مي كنند و دانشجويان رشته هاي فيزيك كاربردي، مهندسي فيزيك، الكترونيك و مكانيك به تحقيق و پژوهش مي پردازند.
تحقيقات اين مركز بر روي موضوع هايي چون فيزيك كوانتوم، ليزرهاي نيمه رسانا، طراحي و ساخت ميكروسكوپ الكترونيكي، ساخت و طراحي فيبرهاي نوري، امواج متراكم، ابر رساناها و امواج حاصله از آنها، طراحي و ساخت مواد آكوستيك و ... متمركز است. براي كسب اطلاع بيشتر از فعاليت هاي اين مركز پژوهشي مي توانيد به وب سايت اين مركز مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي:
http://www.stanford.edu/group/ginzton
مركز تحقيقات محيط زيست دانشگاه كورنل آمريكا
مركز تحقيقات محيط زيست دانشگاه كورنل آمريكا (CECU) سي و پنج سال پيش يعني در سال ۱۹۶۹، براي حفاظت از محيط زيست آمريكا در دانشگاه كورنل (Cornell university) تأسيس شد. پس از مدتي، پژوهش هاي اين مركز بر روي اكوسيستم هاي آبي شامل اقيانوس ها و درياها متمركز شد و به دنبال اين تحول پژوهش هاي اين مركز بر روي حفظ اكوسيستم هاي گياهي و جانوري اقيانوس ها و درياها، مديريت و برنامه ريزي صيد، حمل و نقل و ... اقيانوس ها و درياها و پژوهش بر روي حيات جانوري و گياهي اكوسيستم هاي آبي تمركز يافت. اين مركز براي پنج سال آينده طرحي براي حفاظت از اكوسيستم هاي آبي مخصوصاً  اقيانوس ها، با هزينه اي معادل ۳/۱ بيليون دلار در نظر گرفته است.براي اطلاع بيشتر از فعاليت هاي اين مركز مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي:
http://environment.cornell.edu
مركز پژوهشي لرزه نگاري علوم زمين شناسي و مهندسي زلزله بلوم
مركز پژوهشي لرزه نگاري، علوم زمين شناسي و مهندسي زلزله بلوم (B.E.E.C) در سال ۱۹۰۶ در كاليفرنيا تأسيس شد. اين مركز يكي از مجهزترين و بزرگترين مراكز پژوهشي در زمينه مهندسي، علوم لرزه نگاري، زمين شناسي و ... در كاليفرنيا است. به عبارتي اين مركز پس از زلزله سانفرانسيسكو در سال ۱۹۰۶ به منظور تحقيق و پژوهش در زمينه زلزله تأسيس شد. اين مركز تحقيقاتي وابسته به دانشگاه استن فورد كاليفرنيا است و دانشجوياني كه در يكي از رشته هاي زمين شناسي، مهندسي زلزله؛ مهندسي ساختمان، علوم لرزه نگاري و سنجش زلزله تحصيل مي كنند، مي توانند از خدمات اين مركز براي پژوهش هاي خود استفاده كنند.تحقيقات اين مركز روي شناسايي علائم وقوع زلزله، كنترل خطرها و حوادث پس از زلزله، تحول هاي زمين و تغيير شرايط آب و هوايي پيش از وقوع زلزله، طراحي مدل هاي فرضي براي آزمايش يافته هاي جديد و ... متمركز است. تحقيقات اين مركز پس از تأييد به دولت ابلاغ شده و سپس به مراكزي چون سازمان محيط زيست، مسكن و شهرسازي و ... براي اجرا، ارجاع داده مي شود.
براي آشنايي بيشتر با فعاليت هاي اين مركز مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيك
http://blume.Stanford.edu/blume/history.html
پست الكترونيك
:earthquake@ce.stanford.edu
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |