سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۵ - Jun 22, 2004
ادعاي آنچناني با اين همه ناداني
مردي از اهل مصر خوشه انگوري نزد فرعون آورد و از وي خواهش كرد آن خوشه را به «مرواريد غلتان» تبديل نمايد.
فرعون خوشه انگور را گرفت و به درون خانه آمد. در اين انديشه بود كه چگونه خوشه انگور را مي توان به جواهر تبديل كرد؟ در اين ميان شيطان به درب خانه وي آمد و در را كوبيد. فرعون صدا زد كيست؟ شيطان گفت خاك بر سر خدايي كه نمي داند در پشت درب چه كسي است، پس از باز شدن درب خانه شيطان وارد شد و خوشه انگور را از فرعون گرفت. اسمي از اسماء الهي را بر آن خواند و خوشه انگور جواهر گرديد، سپس گفت اي فرعون انصاف داشته باش، من با اين فضل و كمال شايسته بندگي خدا نشدم ولي تو با اين همه جهل و ناداني ادعاي خدايي مي كني؟!
فرعون از شيطان پرسيد چرا آدم را سجده نكردي تا از درگاه قرب خدا رانده شدي؟ شيطان گفت چون مي دانستم از صلب او عنصر پليدي مانند تو به وجود مي آيد.
انوار نعمانيه- ص۸۰
امروز با حافظ
كه كشم رخت به ميخانه و خوش بنشينم
حاليا مصلحت وقت در آن مي بينم
يعني از خلق جهان پاكدلي بگزينم
جام مي گيرم و از اهل ريا دور شوم
تهران ميزبان نمايندگان سينماي كودك ۷۰ كشور جهان
مديرامور بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي  از برپايي  پنجاهمين  نشست  مجمع عمومي مركز بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  يونسكو (سيفژ) با حضورنمايندگان  ۷۰ كشور جهان  در سال  آتي  در تهران  خبر داد.
«اميراسفندياري » به ايرنا گفت : نشست  هيأت  مديره  مركز بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  يونسكو هفته  جاري در يونان  بر پا مي شود.
وي  به  جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  «جيفوني »  ايتاليا اشاره  كرد و اعزام  داوران  نوجوان  ايراني  به   اين  رويداد هنري  را از ديگر فعاليت هاي بنياد سينمايي  فارابي  برشمرد.جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  جيفوني  همه  ساله  اواسط تابستان  در ايتاليا برگزار مي شود.
مديرامور بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي  همچنين  كاهش  تصدي  گري  دولت  دربخش هاي  مختلف  همچون  توليدات  مشترك  سينمايي ، بازار و توزيع  بين المللي  فيلم و حضور پر رنگ  بخش  خصوصي  را از جمله  فعاليت هاي  اين  عرصه  عنوان  كرد.
اسفندياري  به  بازار بين المللي  فيلم  «كن» فرانسه  اشاره  كرد و گفت :امسال  براي  نخستين  بار يك  شركت  خصوصي  در كنار نهادهاي  دولتي  در اين  رويداد هنري  حضور داشت .
وي  ابراز اميدواري  كرد كه  با تعامل  بخش  خصوصي  و اختصاص  مناسب  يارانه  نمايندگان  بيشتري  از بخش  خصوصي  در بازارهاي  بين المللي  فيلم  حضور يابند.
اسفندياري ، تبليغات  مطبوعاتي  و انتشار كتابچه  تبليغي  توليدات  سينمايي ايران  را از فعاليت هاي  بنياد سينمايي  فارابي  در بازار بين المللي  كن عنوان  كرد.
وي ، نمايش  فيلم هاي  ايراني  در خارج  از كشور و برنامه ريزي  اكران  برخي  آثاردر كشورهاي  مختلف  را از ديگر فعاليت هاي  بخش  بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي برشمرد.

رضا سيد حسيني ششمين مجلد فرهنگ آثار را به پايان مي رساند
رضا سيدحسيني با همراهي همكاران خود در گروه تاليف و تدوين «فرهنگ آثار» در انتشارات سروش، ششمين جلد فرهنگ آ ثار را تا سه ماه ديگر به پايان مي رساند.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر»، ششمين مجلد (آخرين جلد) از سري كتاب هاي فرهنگ آثار، دربرگيرنده ۴۰۰ صفحه مطلب است و ۴۰۰ صفحه ديگر آن شامل نمايه ها مي شود.
اين گزارش  حاكي است كه در پنج مجلد قبلي فرهنگ آثار، هر ۸۰۰ صفحه، دربرگيرنده مطلب است. فرهنگ آثار را انتشارات سروش منتشر مي كند.

كتابخانه اينترنتي شوراي گسترش زبان فارسي راه اندازي مي شود
كتابخانه اينترنتي شوراي گسترش زبان و ادب فارسي كه در دوره گذشته به ميزان ۲۰ هزار صفحه و تا نيمه قرن ۵ تهيه شده بود، به زودي در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
علي اصغر محمدخاني؛ دبير شوراي گسترش زبان فارسي صبح روز گذشته در نشستي با خبرنگاران، كه در محل خانه كتاب برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر گفت: علاوه بر راه اندازي كتابخانه نخستين همايش شعر فارسي نيز از ۲۰ تا ۲۲ مهر سال جاري با حضور شاعران و محققان فارسي زبان از ايران، تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان برگزار خواهد شد.
وي از ارسال ۱۰ هزار كتاب براي كرسيهاي زبان فارسي خارج از كشور خبر داد و گفت: ما براي آموزش زبان فارسي از امكانات نهادهايي چون شبكه جهاني جام جم، موسسه رسانه هاي تصويري، وزارت علوم و... براي تبليغ و گسترش زبان فارسي استفاده مي كنيم.

سخنراني منتقد آلماني درباره آثار گرهارد ريشتر
سخنراني دو هنرمند آلماني دكتر ديتمار الگر و گرهارد آرانز امروز ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
«گرهارد آرنز» مسئول نمايشگاه هنر مدرن در كستنرگزلشافت در هانور با موضوع «سياست در هنر آلمان از سال ۱۹۴۵ به بعد»، و در مورد نمايشگاه آثار گرهارد ريشتر به ايراد سخن مي پردازد.

نگارستان
زير آفتاب
008529.jpg
۱- ادوارد هوپر Edward Hopper
۲- تولد: نياك ۱۸۸۲ / وفات: نيويورك ۱۹۶۷
۳- سبك هنرمند: هنر مدرن (اين سبك از سال ۱۹۵۰ در آمريكا و انگلستان آغاز شد. نگاهي نو به زندگي و مضامين آن و آفريدن آثار جالب و جديد از زندگي امروزي، موضوع اين سبك است. تبليغات، موضوع هاي بي ارزش و پيش پا افتاده و آثار كميك به اين سبك طراحي مي شوند.)
۴- درباره هنرمند: «هوپر» همواره در آثارش ماديات را مذموم نشان مي داد. او تحت تأثير هنرمندان اروپايي يا آمريكايي معاصرش قرار نگرفت و از اين رو در آثارش نوعي ايهام و رمز و راز نهفته بود. اين هنرمند به نام آمريكاي شمالي در آثارش تنهايي، زشتي، ابتذال و خشونت زندگي امروزي را به تصوير مي كشيد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: جمعي در زير آفتاب / ۱۹۶۰ / رنگ روغن روي بوم / ۳/۱۵۳ * ۵/۱۰۲ سانتي متر. عده اي با لباس رسمي، آرام و شايد بي تفاوت و بي احساس زير نور آفتاب روي صندلي سفري نشسته اند. صندلي هر شخص طوري قرار گرفته كه با نفر قبلي كاملاً فاصله دارد. موضوع اثر و نحوه استفاده از سايه- روشن فضايي سرد و غيرصميمي ايجاد كرده است. او در واقع از نور آفتاب به عنوان سمبلي براي آزار و اذيت انسان ها استفاده كرده است. با فاصله گذاري بين صندلي ها، هنرمند فاصله انسان ها را نشان داده كه با وجود حضور در جمع هر يك به خود مي انديشد.
۶- محل نگهداري تابلو: مؤسسه اسميت سونين / واشنگتن.

تازه هاي دنياي رسانه ها
باز هم حكومت نظامي در عراق
نيويورك تايمز در شماره ۲۱ ژوئن خود گزارش خبرنگارانش «سوميني سنگوپتا» و «دكستر فيلكينز» در عراق را چاپ كرده است كه نوشته اند: دولت موقت عراق به رياست اياد علاوي، احتمال اعلام حكومت نظامي، اين بار تحت عنوان «حالت فوق العاده و اعمال مقررات مربوط» در برخي نواحي عراق را تحت بررسي قرار داده كه آن را پس از انتقال قدرت در سي ام ژوئن به اجرا درآورد. اين مقررات شامل تحميل ساعات منع رفت و آمد شبانه، منع برگزاري اجتماعات و تظاهرات خياباني، بازرسي و دستگيري بدون مجوز قاضي دادگاه، بازداشت نامحدود بدون ابلاغ اتهام و... خواهد بود. اياد علاوي گفته است كه كميسيوني مركب از چند وزير را مامور بررسي اعلام حالت فوق العاده در برخي از نقاط عراق كرده است. هدف مقابله با ناامني است. علاوي گفته است كه تصميم به اقدام قاطع و شديد بر ضد مخالفان مسلح دارد و اگر لازم باشد در هر موردي روش هاي فوق العاده بكار خواهد برد. ما برضد ناامني و عوامل آن دست به هر اقدامي كه در توان داريم خواهيم زد. ما در برابر مخالفان مسلح دست بسته نخواهيم ايستاد. ما به خاطر «دمكراسي» دست به اقدام شديد و فوق العاده خواهيم زد و اعلام حالت فوق العاده را از فلوجه و شهرك صدر آغاز خواهيم كرد.در تفسير اين گزارش و اظهارات علاوي گفته شده است كه معلوم نيست حالت فوق العاده كارايي داشته باشد زيرا كه نيروهاي نظامي آمريكا با همه تجهيزات پيشرفته و سختگيري نتوانستند آرامش را برقرار كنند و عراقي ها به اين سختگيري آمريكا اعتراض داشتند و واكنش نشان مي دادند.همچنين بر اظهارات علاوي كه از حمله هوايي اخير آمريكاييان به فلوجه دفاع كرده تفسيرهاي منفي متعددي انتشار يافته است، مخصوصاً كه پليس عراق اعلام كرده است كه برخلاف ادعاي فرماندهان آمريكايي، در محل بمباران كه ضمن آن ۲۲ تن و عمدتاً زن و كودك كشته شدند اثري از خرابكاران خارجي به دست نيامده است.
پليس سعودي همكار القاعده!
سي.بي.اس، شبكه تلويزيوني آمريكا يكشنبه شب به نقل از مطالب سايت القاعده در شبه جزيره عربستان تحت عنوان «صوت الجهاد» پرداخت و گفت كه پليس سعودي سمپات القاعده لباس و خودرو با مارك پليس در اختيار عوامل القاعده گذارده بود و آنان به لباس پليس در آمده و در مسير فرودگاه رياض اقدام به بازرسي اتومبيل ها كرده، پال جانسون را يافته، به اتومبيل ديگر منتقل ساخته و ربوده بودند.مقامات سعودي فورا اين گزارش را رد كردند و اعلام داشتند كه مبارزه اينترنتي به  اندازه مبارزه مسلحانه خطرناك است و هدف مطالب صوت الجهاد در ۴۰ صفحه ضربه زدن به دولت سعودي و نشان دادن عدم وفاداري پليس اين كشور نسبت به دولت است.
حملات تازه عوامل حزب جمهوريخواه به كلينتون
در پي انتشار مصاحبه يك ساعته بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا كه در آن بسياري از ضعف هاي جامعه اين كشور را رو كرد و تلويحاً از جورج بوش به انتقاد پرداخت، عوامل حزب جمهوريخواه حمله به او را از سر گرفتند و حتي بر ضد او به دادن آگهي تبليغاتي به تلويزيون ها دست زده اند. «راش ليمبو» مفسر راستگراي راديو در حمله به كلينتون كتاب او را به جاي «ماي لايف» «ماي لاي» به معناي دروغ من مي نامد. كلينتون گفته است كه بوش نبايد پيش از تكميل بازرسي سازمان ملل و دادن گزارش به شوراي امنيت به عراق لشكر كشي مي كرد. بايد براي حمله نظامي دليل قوي داشت وگرنه مسئوليت همه دشواري ها را به گردن مهاجم مي اندازند و از همه وخيمتر، قضاوت منفي تاريخ است. او در مورد خطر القاعده گفت كه اين خطر را داشتم به بوش مي گفتم ولي وي حتي اجازه نداد حرفم را تمام كنم. كلينتون درباره حمله موشكي به اردوگاه بن لادن در افغانستان كه به دستور او صورت گرفته بود گفت كه «سيا» به او گزارش نادرست داده بود و گفته بود كه بن لادن در اردوگاه است كه درست نبود.
گسترش ناتو و اتحاديه اروپا تا به كجا؟
طرح قانون اساسي اتحاديه اروپا مركب از ۲۵ كشور كه ۱۸ ژوئن جاري در بروكسل به تصويب رسيد راه دور و دراز خود را تا به اجرا درآمدن آغاز كرده است زيرا كه بايد در هر كشور عضو هم از طريق راي پارلمان و يا رفراندم به تاييد برسد كه دست كم تا سال ۲۰۰۷ طول خواهد كشيد.تا آن زمان به تقاضاي عضويت چند كشور اروپايي ديگر در اين اتحاديه رسيدگي خواهد شد و تكليف عضويت تركيه روشن خواهد گرديد. در سه روز گذشته رسانه ها اين سئوال را مطرح كرده اند كه اين اتحاديه مي خواهد تا به كجا گسترش يابد و آيا با اين گسترش، دچار مشكلاتي كه از درون آن را متلاشي كند نخواهد شد؟ و نيز واكنش كشورهاي واقع در قاره هاي ديگر در قبال گسترش اتحاديه اروپا و ناتو چه خواهد بود زيرا ۱۸ ژوئن، همزمان با جلسه نهايي اجلاس قانون اساسي اتحاديه اروپا، رامسفلد وزير دفاع آمريكا در بالكان سرگرم تشويق كشورهاي اين منطقه ازجمله مقدونيه، كرواسي و آلباني به عضويت در ناتو بود.

برگي از تاريخ
تسليم شدن فرانسه در دو «۲۲ ژوئن» به فاصله ۱۲۵ سال از يكديگر
علاوه بر تسليم شدن فرانسه به آلمان در اين روز در سال ۱۹۴۰ كه شرح آن در زير خواهد آمد، ۲۲ژوئن در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: سال ۳۶۰ پيش از ميلاد ارتش چين به كمان ضامندار دو تيكه (كراس باو) مجهز شد كه در آن زمان يك جنگ افزار پيشرفته محسوب مي شد. سال ۸۰ ميلادي به امپراتور وقت روم ـ تيتوس ـ گزارش شد كه آمفي تئاتر ۵۵ هزارنفري شهر رم كه ويرانه آن باقي است آماده گشايش شده است. سال ۶۵۴ ميلادي شهر كرمان به تصرف اعراب مسلمان به فرماندهي مجاسع بن مسعود سلمي درآمد. سال ۱۹۲۲ فيلد مارشال هنري ويلسون فرمانده معروف نيروهاي انگلستان در جنگ جهاني اول به دست جمهوريخواهان ايرلند به اتهام خيانت به زادگاه خود سرزمين ايرلند ترور شد. سال ۱۹۴۸ متحدين غربي اعلام كردند تا مطمئن نشوند امنيت در اروپا بر هم نخواهد خورد نيروهاي خود را از آلمان خارج نخواهند ساخت (كه نيروهاي آمريكايي هنوز هم از آلمان خارج نشده اند). سال ۱۹۷۰ حداقل سن راي دادن در آمريكا به ۱۸ سال كاهش يافت. سال ۲۰۰۳ در نشست يونان پيش نويس طرح قانون اساسي اتحاديه اروپا تحت عنوان «كشورهاي متحده اروپا» در ۴۰۰ اصل تاييد شد كه يك سال بعد در همين ماه (ژوئن) در بروكسل به تصويب رسيد و بايد ظرف سه سال به تصويب مردم يكايك كشورهاي عضو برسد تا به اجرا درآيد.
و اينك اشاره به تسليم فرانسه عنوان «برگ امروز»:در تاريخ فرانسه «۲۲ ژوئن» ياد آور دو بار تسليم شدن اين كشور در برابر نيروي خارجي است. فرانسه روز ۲۲ ژوئن سال ۱۸۱۵ پس از شكست در جنگ واترلو تسليم نيروهاي كشورهاي متحد بر ضد ناپلئون (آلمان و انگلستان) شد.ناپلئون، خود سه روز پس از اين شكست تسليم شده بود كه به جزيره سنت هلن تبعيد شد. در همين روز (۲۲ ژوئن) در سال ۱۹۴۰ پس از شكسته شدن خط دفاعي «ماژينو» و تصرف شهر پاريس توسط نيروهاي هيتلر، دولت وقت فرانسه به شكست نظامي اعتراف و تسليم نظر آلماني ها شد و تن به امضاي قرارداد ترك مخاصمه و خلع سلاح ارتش خود داد. اين تكرار دو رويداد در يك روز از سال، به فاصله ۱۲۵ سال از يكديگر مصداقي ديگر از «تكرار تاريخ» به شمار مي آيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره ترك سيگار
پاسخ دكتر روزنفلد به يك پرسش درباره ترك سيگار با هدف در امان ماندن از آسيب هاي آن كه از سوي سازمان جهاني بهداشت قاتل شماره يك بشر اعلام شده است از اين قرارست: زيان دود سيگار، اگر مصرف آن - يا كار و زندگي در محيط دود سيگار -پيش از رسيدن به ۳۳سالگي ترك شود، عمدتاً از ميان خواهد رفت.
به هر حال، ترك عادت زيان آور در هر زمان داراي منفعت است.
دكتر روزنفلد گفته است: به نظر برخي پژوهشگران، مصرف سيگار نوعي عادت است، نه اعتياد و بنا بر اين نظريه، ترك آن چندان دشوار نيست و صرفاً به اراده فرد بستگي دارد.

بهارستان
در روزهاي بهاري
در آن هنگام كه پرتو آسمان ابري
بدين سان زيباست
براي چه گل ها
با دلي بي آرام از هم جدا شوند؟
تومونوري- ترجمه: سهراب سپهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تصوير خيال
مي گفت: جوان باشد، زيبا باشد و به تمامي هنرها آراسته.
و سرانجام او را پيدا كرد.
كودكي كه خود پرورانده بود. پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
دومينوي انساني
آتن: روز گذشته در شهر آتن، بازي دومينوي انساني انجام شد تا اينكه، هم بازگشت المپيك به پايتخت يونان جشن گرفته شود و هم شهروندان تشويق به حضور داوطلبانه در شبكه خدمت رساني المپيك آتن بشوند.
در اين بازي، در حدود ۳۵۰۰ نفر يك زنجير ۱۵۰۰ متري را تشكيل دادند و سپس بازي دومينو انجام شد.
بزرگترين دومينوي انساني جهان ۴ سال پيش در كشور سنگاپور با حضور ۹۲۳۴ نفر برگزار شد كه يك زنجير انساني به طول ۲/۴ كيلومتر به وجود آمد.
فرود در پايگاه نظامي
مينه سوتا: يك فروند هواپيماي مسافربري به اشتباه در يك پايگاه نظامي فرود آمد. قرار بود اين هواپيماي ايرباس در فرودگاه رپيدسيتي فرود آيد اما خلبان، هواپيما را در يك پايگاه نظامي كه در فاصله چندكيلومتري فرودگاه قرار داشت، فرود آورد.
مسافران متوجه اين موضوع نشدند تا اينكه ۵ دقيقه پس از فرود، خلبان به آنها گفت : سايه بان پنجره هاي خود را بكشند و محيط اطراف را نگاه نكنند در غيراينصورت توسط نيروهاي امنيتي دستگير خواهند شد.
به هرحال، مسئولان پايگاه به مدت سه ساعت از خلبان و كمك وي بازجويي كردند و هواپيما با يك خلبان تازه نفس مسير كوتاه پايگاه تا فرودگاه را طي كرد.گفته مي شود كه خلبان به دليل ابري بودن هوا، باند فرودگاه را از پايگاه تشخيص نداده بود.
گرانترين خط تلفن همراه بحرين
منامه: يك خط تلفن همراه در بحرين به ارزش ۱۳۲۰۰ دلار در معرض فروش قرار داده شده است.اين گرانترين خط تلفن همراه در تاريخ كشور بحرين مي باشد كه البته فروشنده حاضر است اين خط را حداقل به ارزش ۱۱۹۰۰ دلار بفروشد.
شماره اين خط «۹۱۱۱۱۱۹» است كه چند مرد ثروتمند براي خريد اين شماره رند ابراز تمايل كرده اند.
مسابقه فوتبال فيل ها و انسان ها
بانكوك: از زمان آغاز رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا، شرط بندي در كشور تايلند و به ويژه در زندان هاي اين كشور گسترش يافته و به همين دليل مقامات امنيتي اقدامات متعددي را براي كاهش شرط بندي در زندان انجام داده اند.
در بسياري از زندان ها، به زندانيان اجازه داده شد تا از تلويزيون، مسابقات فوتبال را به صورت زنده تماشا كنند، اما ابتكار زندان ۱۵۰۰ نفري آيوتايا در نوع خود بسيار جالب بود.مسئولان اين زندان در زمان برگزاري رقابت هاي حساس يورو ۲۰۰۴، مسابقه فوتبال ميان زندانيان و فيل ها ترتيب مي دهند كه روز گذشته در اولين بازي، دو تيم به تساوي ۵-۵ دست يافتند.
بليت برگشت براي مربي
آمستردام: درپي شكست ناباورانه تيم ملي فوتبال هلند در برابر جمهوري چك، تماشاگران هلندي حاضر در رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا، اقدام بسيار جالبي انجام دادند.اين تماشاگران با جمع آوري پول براي ديك ادووكات مربي تيم ملي فوتبال هلند يك بليت هواپيما به مقصد بروكسل خريداري كردند كه زمان پرواز، امروز عصر (سه شنبه) مي باشد.
آخرين بازي هلند در مرحله مقدماتي اين رقابت ها فردا برگزار خواهد شد اما تماشاگران هلندي مي خواهند پيش از اين بازي، ادووكات را به محل سكونت خود در كشور بلژيك بازگردانند.به اعتقاد بسياري از كارشناسان فوتبال، تعويض غلط ادووكات در نيمه دوم بازي با جمهوري چك عامل اصلي شكست اين تيم بود.
نكته جالب اينكه پول موردنياز براي خريد بليت هواپيماي ادووكات (۱۶۳ يورو) تنها طي سه دقيقه جمع آوري شد. تماشاگران اين بليت را به هتل محل اقامت تيم هلند تحويل داده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۰ دقيقه

گل و گياه
گل خربق
008526.jpg
نام علمي: Helleborus Lividus
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه هميشه سبز دائمي به بلندي و گستردگي ۴۵ سانتي متر است. گلهاي فنجاني شكل و ارغواني رنگ آن در زمستان تا اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك غني از هوموس و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر تازه يا تقسيم گياه در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |