جمعه ۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۸
index
فعلاً نگران نباشيد
ورود ويروس به دنياي تلفن هاي همراه
004224.jpg
نيما رسول زاده
نشسته ام توي تاكسي و طبق معمول دارم كارهايم را با SMS هماهنگ مي كنم لابه لاي نوشتن پيغام ها صداي بوقي از گوشي در مي آيد كه يعني يك «كوته پيام» يا همان SMS جديد رسيده است، فردي كه بغل دستم نشسته، صميمي و با حسن نيت مي گويد: آقا ديگه برات پيغام مي رسه بازنكن، مگه اخبار ديروز رو نشنيدي؟
لبخندي مي زنم و ياد خبري مي افتم كه نه در ايران، بلكه در دنيا لرزه به اندام كاربران موبايل انداخته است: نخستين ويروس تلفن همراه كشف شد.
تصور به هم ريختگي وسيله اي به اين پركاربردي و از هم گسيختگي نظام ارتباطات كشورهاي مختلف وحشتناك و رعشه آور است، فكرش را بكنيد، درست است كه برخي از كاربران موبايل در اينترنت و كامپيوترهاي شخصي خود با معضلي به نام ويروس هاي كامپيوتري آشنا هستند اما بسياري از   آنها دانش كافي براي شناسايي و مقابله با چنين مشكلي را ندارند و اين خبر به شدت بوي دردسر مي دهد!
اصل ماجرا
هفته گذشته خبري به تمام دنيا مخابره شد با اين مضمون: نخستين ويروس الكترونيك در تلفن هاي همراه رديابي شد.
متخصصان امور امنيتي رايانه ها مي گويند: براي نخستين بار ويروسي الكترونيك را كه از طريق تلفن هاي همراه (موبايل) منتشر مي شود، شناسايي كرده اند.
اين ويروس كه «كبير» (Cabir) نام دارد در چندين كشور اروپايي رديابي شده  است و هرچند قادر به آلوده  كردن اكثريت تلفن هاي همراه نيست، اما كارشناسان مي گويند اين ويروس مي تواند
پيش درآمد ويروس هاي خطرناك تر باشد.
«كبير» تازه ترين مدل هاي تلفن هاي دستي را كه حاوي كامپيوترهاي كوچك هستند آلوده مي كند.
هرچند به نظر نمي رسد اين ويروس به دستگاه تلفن  آسيب بزند اما از يك تلفن  به تلفن ديگر منتقل مي شود.
خبرهاي تكميلي حاكي از آن بود كه سازندگان اين ويروس در جمهوري چك زندگي مي كنند و آن را براي شركت هاي فعال در زمينه امنيت و حفاظت از داده هاي رايانه اي در آمريكا ارسال كرده اند.
طبق اعلام برخي از اين شركت ها مثل سيمانتك يا كاسپراسكاي اين ويروس بر موبايل هاي پيشرفته اي چون ۶۶۰۰ منتشر مي شود و فعلاً بي خطر اعلام شده است.
از آن جا كه اين ويروس تنها پيشرفته ترين تلفن هاي همراه را آلوده مي كند، كارشناسان امنيتي تصور نمي كنند مسئله عمده اي براي صاحبان تلفن هاي دستي ايجاد كند.
اما ويليام كلولي از شركت سوفوس كه متخصص مبارزه با ويروس است، مي گويد: كبير ممكن است بوي حوادث آينده را به مشام رسانده باشد.
آقاي كلولي گفت: «ممكن است عملاً شاهد ويروس هايي مثل اين باشيم كه به آدرس هاي ضبط شده در تلفن شما دستبرد مي زنند؛ يا به كساني كه شما نمي  خواهيد پيام خطي (text message) مي فرستند. بنابراين خيلي كارها هست كه يك ويروس تلفني مي تواند در آينده انجام دهد، اما در حال حاضر احتمالاً بهتر است نگران رايانه هاي روي ميز كارمان باشيم.»
با پيچيده تر شدن تلفن هاي همراه، شيوه هايي كه اين تلفن ها با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند نيز به سرعت تغيير مي كند.
ويروس «كبير» از طريق سيستمي موسوم به «بلوتوت» منتشر مي شود. اين سيستم به تلفن ها امكان مي دهد حجم زيادي داده هاي الكترونيك را با يكديگر و همچنين با ساير تجهيزات مانند رايانه و چاپگر مبادله كند.
در حال حاضر تنها كسر كوچكي از صاحبان اين تلفن ها از سيستم هايي مانند «بلوتوت» استفاده مي كنند؛ اما با توجه به اين كه ضبط و ارسال عكس و فايل هاي ويديويي و موسيقي به وسيله اين تلفن ها بيش از پيش رواج يافته است، احتمالاً افزايش ضبط و ارسال ويروس به وسيله آنها نيز بالا مي رود.
دنياي آينده
با اين كه همه كارشناسان اصرار دارند ويروس توليد  شده بي خطر و فعلاً در مراحل آزمايشي است اما برخي ديگر معتقدند ورود سيستم هاي عامل نرم افزاري مثل سيمبين يا مايكروسافت ويندوز CE خطرات بالقوه بسياري را وارد عرصه ارتباطات مي كند و توليد كنندگان تلفن همراه بايد به سوي استفاده حداقل از برنامه هايي بروند كه ممكن است شكاف هاي امنيتي موجود در آنها به حملات خرابكارانه منجر شود.
فكرش را بكنيد يكي با اسم شما براي ديگران پيغام بفرستد، يا گوشي تان ناگهان شروع به زنگ زدن بكند بدون آن كه كسي با شما تماس گرفته باشد يا ... خدا آن روز را نياورد!

بررسي Toca Race Driver 2
هيجان پشت رل
تاريخ انتشار : ۲۰۰۴
نوع بازي : Racing
004203.jpg
علي فرهاد
http://alphaweblog.com
اتومبيلراني آرزوي اغلب نوجوانان است. اما اگر هنوز سن شما اجازه نشستن پشت رل را نمي دهد بهترين راه رسيدن به آرزويتان نشستن پشت كامپيوتر و رانندگي مجازي با اتومبيل دلخواهتان است.
بازي هاي اتومبيلراني داراي طرفداران زيادي از تمام نقاط دنيا هستند و بدون شك يكي از سودآورترين انواع بازي ها هستند. البته بازي ها و شركت هاي مشهوري مثل Need for Speed و يا Nascar مشهورتر و شناخته شده تر هستند و بيشتر بازار را در دست دارند اما بقيه بازي هاي اتومبيلراني دست كمي از آنها ندارند و شايد از بسياري جهات بهتر هم باشند. براي نمونه بازي اي كه امروز معرفي مي كنيم داراي امكانات و حالات بسيار جالبي است و به شدت از سوي منتقدان و سايت هاي بازي مورد توجه قرار گرفته و همه امتيازات بالا و عالي به اين بازي داده  اند.
بازي Toca Race Driver 2 در واقع نسخه دوم از اين بازي نه چندان مشهور است. شركت CodeMasters تمام تلاش خود را در اين نسخه به كار برده است تا واقعاً بازي اي ارايه دهد كه امكان رقابت با بازي هاي ديگر مشابه را داشته باشد. سبك اصلي بازي به صورت شبيه سازي است و بيشتر مسابقات داراي حالت واقع گرايانه هستند. اصولاً سبك هاي شبيه سازي به علت داشتن حال و هواي واقعي تر داراي طرفداران بيشتري هم هستند. در ضمن اين بازي به نوعي از خانواده بازي قديمي Pro Race Driver است و در ادامه آن سري منتشر مي شود.
اولين موردي كه در اين بازي به چشم مي خورد تنوع بسيار و تعداد زياد مراحل و نوع بازي آن است. مي توان به اين بازي به جاي شبيه ساز رانندگي، شبيه ساز كامل رانندگي گفت چون هيچ موردي كه در بازي هاي شبيه ساز ديگر وجود دارد در اين بازي حذف نشده است و علاوه بر آن موارد جديدي هم به آن اضافه شده است. ۳۱ مسابقه قهرماني در انواع مختلف به همراه بيش از ۴۸ مرحله حاصل كار برنامه نويسان اين بازي در شركت CODEmASTERS است.
همچنين اتومبيل هاي موجود در بازي نيز داراي تنوع و گستردگي بسياري است. تقريباً ۱۵ اتومبيل مختلف از جمله اتومبيل هاي پايه، اتومبيل هاي رالي، اتومبيل هاي مسابقات فرمول و اتومبيل هاي ويژه در بين اتومبيل هاي اين بازي گنجانده شده اند. بدون شك هيچ راننده  حرفه اي مسابقات هم در دنياي واقعي نمي تواند  اين همه اتومبيل، مسير مسابقه و كاپ هاي مختلف را تجربه كند. اما  اين بازي  اين امكان جالب و گسترده را به همه علاقمندان اتومبيلراني مي دهد.
شايد تنها بازي كه از نظر تنوع اتومبيل ها به پاي  اين بازي برسد بازي Grand Turismo باشد اما در  اين بازي هم حدود ۳۵ اتومبيل با امتياز و بدون امتياز گنجانده شده است. براي نمونه مي توان به يك فورد GT مدل بالا، يك ماشين كلاسيك Mustang، ماشين هاي جديد و قديم جاگوار و Aston Martins، ماشين نيسان، ماشين لندرور، ميتسوبيشي و چندين ماشين قديمي  و جديد ديگر اشاره كرد.
در حالت مسابقات قهرماني حرفه اي (Career Mode) همانند جد بزرگ  اين بازي (Pro RaceDriver) شما در نقش يك راننده جوان جوياي نام هستيد كه بايد هشت فصل را بگذرانيد تا بتوانيد به درجه بالاتر رسيده و براي شركت هاي بزرگ انتخاب شده و حمايت كنندگان را به سوي خود جذب كنيد. در  اين حالت كه حالت اصلي بازي به حساب مي آيد شما بايد يكايك مراحل و مسابقات مختلف را با مقام هاي بالا و رتبه ها و امتيازات كلي خوب به پايان برسانيد.
البته تنوع زياد مشكلات خاص خود را هم دارد. مشكل اصلي در مسابقات رده حرفه اي است كه يك نوع اجبار به نظر مي رسد. براي نمونه نمي توانيد در همه مراحل به دلخواه عمل كنيد و از اتومبيل دلخواه خود استفاده كنيد بلكه بايد با توجه به آنچه كه وجود دارد و شرايط مرحله، اتومبيلي را استفاده كنيد. براي نمونه شايد با اتومبيل قديمي  Mutsung شروع كنيد اما بعداً مجبوريد كه از اتومبيل مدرن مخصوص مسابقات فرمول به نام Ford GT استفاده كنيد. اين موضوع باعث مي شود كه براي استاد شدن در هر مرحله كلي وقت صرف كنيد و وقت بيشتري را از دست بدهيد.
در حالت بازي شبيه سازي (Simulation Mode) دست شما در انتخاب مرحله و ماشين باز است و مي توانيد در هر يك از مراحل كلي بازي و هر نوع اتومبيلي را كه مي خواهيد و دوست داريد انتخاب كنيد. در ضمن اغلب تنظيمات بازي را هم مي توانيد عوض كنيد تا واقعاً به آنچه كه خودتان مي خواهيد برسيد. حتي در اين حالت شما مي توانيد به مراحلي دست پيدا كنيد كه در حالت مسابقات حرفه اي برايتان قفل است. همين مورد به شما كمك مي كند كه قبل از وارد شدن به
هر مرحله در مسابقات حرفه اي، در اين قسمت به تمرين بپردازيد!!
قيل از شروع بازي بايد بدانيد كه لازم نيست در همه مراحل اول شويد. در مراحل اول بازي بسيار آسان گرفته مي شود. همچنين معمولاً هدف شما مشخص است شما بايد در دو مسابقه موجود مقامي  بين اول تا سوم به دست بياوريد يا فصل را با حداقل صد هزار دلار جايزه به پايان برسانيد.  اين موضوع شايد باعث راحت تر بازي كردن شما شود. چون معمولاً در بازي هايي كه هدف آنها اول شدن در تمام مراحل است، بازي كننده زود خسته شده و بعد از چند بار بازي كردن يك مرحله و نااميد شدن از اول شدن، آن بازي و مرحله تكراري را به كلي كنار مي گذارد.
از حالت هاي جالب ديگر بازي، حالت بازي
چند نفره و حالت بازي هاي زماني است. در اين بازي امكانات بسيار خوبي براي بازي چند نفره از طريق  اينترنت و شبكه هاي محلي قرار داده شده است و مطمئن باشيد كه  اين نوع بازي بسيار جالب تر از حالت تك نفره است.  اين نوع بازي به دو بخش دو نفره و بيش از دو نفر تقسيم مي شود. در حالت دو نفره صفحه تصوير به دو قسمت مساوي تقسيم شده و دو نفر مي توانند در يك كامپيوتر به مبارزه با هم بپردازند اما در حالت دوم تا ۱۲ نفر مي توانند از طريق شبكه در يك مسابقه شركت كنند. در حالت زماني هم شما بايد يك مرحله را تا اتمام زماني خاص كه با توجه به نوع مرحله محاسبه مي شود، به پايان برسانيد.
هوش مصنوعي به كار رفته در اين بازي در سطح بسيار بالايي قرار دارد. در هر مرحله ممكن است تا ۲۰ راننده حرفه اي و با هوش مصنوعي بالا وجود داشته باشند كه همگي با قدرت تمام، رقيب شما هستند. فقط كساني كه تا به حال  اين بازي را انجام داده اند مي توانند درك صحيحي از هوش مصنوعي جالب  اين بازي داشته باشند.
گرافيك  اين بازي هيچ اشكال بخصوصي ندارد و شركت سازنده بازي در اين مورد سنگ تمام گذاشته است. مطمئن باشيد كه در اين بازي بيشتر از ساير بازي ها اتومبيل ها، مسيرها و حوادث واقعي را احساس خواهيد كرد. سرعت خوب بازي و وضوح تصوير بالاي آن فقط با سخت افزار بسيار بالا و حرفه اي ممكن است و فقط به  اين صورت است كه مي توانيد احساس هيجان بالايي در بازي داشته باشيد. دوربين در اين بازي بدون مشكل كار مي كند و ديد بسيار مناسب و نسبتاً زيادي را به شما مي دهد.
يكي ديگر از فاكتورهاي مثبت در بازي هاي اتومبيلراني، كنترل اتومبيل است.  اين بازي بهترين كنترل را در بين ديگر بازي هاي اتومبيلراني دارد و كنترل اتومبيل در مسابقات بسيار راحت، قابل تنظيم و انعطاف پذير است. اگر شما قبلاً از  اين نوع بازي ها انجام داده باشيد علاوه بر  اين كه بسيار راحت به كنترل هاي بازي عادت مي كنيد، فرق كنترل هاي راحت  اين بازي را با بقيه بازي ها نيز درك مي كنيد.
صداي بازي هم بسيار جالب است و حس واقعي بودن مسابقات را صد چندان مي كند.
بدون شك  اين بازي يكي از بهترين بازي هاي اتومبيلراني امسال خواهد بود و شايد عنوان بهترين بازي اتومبيلراني سال را نيز نصيب خود كند.

رسانه
فوتبال تلويزيوني فوتبال اروپايي
004218.jpg
فكر كنم با من هم عقيده باشيد كه فوتبال اروپايي، همان فوتبال با فكر، سيال و در عين حال كلاسيكي كه در ذهن ما شكل گرفته،همان قدر مديون حركات، تاكتيك ها و تكنيك هاي داخل زمين است كه مديون كارگردانان خوش قريحه و تصويربرداران تيزبيني كه لحظه هاي داخل و بيرون زمين را شكار مي كنند و ميدان سبزرنگ فوتبال را به صحنه اي دراماتيك، پرتعليق و پر از كنش و واكنش  بدل مي كنند و تماشاگر علاقه مند فوتبال را چنان غرق در بازي مي كنند كه انگار همزمان طرف دارد جذاب ترين فيلم سينمايي عمرش را نگاه مي كند. اما واقعاً تصويربرداري تلويزيون پرتغال از بازي هاي يورو ۲۰۰۴ چقدر به آن استانداردهايي كه در ذهن ماست نزديك است؟
بله دربست قبول كه اين تصاوير خيلي بهتر از آن ملغمه هايي هستند كه آمريكا، كره و ژاپن در جام هاي جهاني قبلي به خورد ما دادند اما واقعاً شما باور مي كنيد با اين همه دوربين دور و بر زمين  نشود همه چيز را به راحتي تماشاي يك ديدار ليگ برتر از تلويزيون هاي انگليس ديد.
004209.jpg

مثلاً فرض كنيد در اوج بازي انگلستان و كرواسي، قرمزپوش هاي انگليس بازي را عقب هستند و به قول آن آقاي تپلوي گزارشگر خيمه  زده اند روي دروازه كرواسي، تقريباً هركس با كوچكترين اطلاعاتي از دانش فوتبال مي داند توپ كه به بكام برسد او با آن پاي جادويي اش سانتر مي كند روي دروازه و چند تا انگليسي روي يك خط ايستاده اند كه به ترتيب شيرجه بزنند و يك ضربه سر و بعد تمام.
دقيقاً همين اتفاق مي افتد اما تلويزيون فخيمه پرتغال، كارگردان و مجموعه تصويربرداران كه تعدادشان به عوامل توليد يك «ليگ پروداكشن.» هاليوودي مي ماند، رسماً جا مي مانند و با اين كه گل انگليس از ۱۰ زاويه مختلف پخش مي شود آخرش هم نمي فهميم توي زمين چه خبر شده كه يكي به آن يكي گل زده...
004212.jpg

البته باز هم تكرار مي كنم همين امكانات و اندك خلاقيت پرتغالي ها خيلي هم از خيلي ها سرتر است اما وقتي فينال جام باشگاه هاي اروپا با آن تصويربرداري جذاب آلماني ها يادم مي آيد نمي توانم قبول كنم پرتغال  هم به همان راه رفته است...
يادآوري آن بازي فينال و كارگرداني دقيق و حرفه اي آن كه بعدها مشخص شد با كمك سه سوئيچر ديگر انجام شده، تنها ابراز وجود و قدرتي بود از سوي آلماني ها و پيش نمايشي معركه براي اين كه آهاي ملت! حواستان باشد در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان قرار است كولاك كنيم!

اما خب يك چيز ديگر در ميان آن همه دوربين و صداي تلق تلق شاتر دوربين هاي عكاسي خيلي جالب است و آن هم شيوه هاي جديدي است كه برخي كانال ها و شبكه هاي تلويزيوني به كار مي گيرند.
004215.jpg

مثال؟ خب واضح است كه آقاي توتي و آن حركت بي ادبانه و غير ورزشي اش!
كسي فكرش را مي كرد كه يك دوربين فيلمبرداري و يك دوربين عكاسي در تمام مدت بازي دنبال توتي باشند و درست وقتي او مي زند زير همه چيز و ادعا مي كند آب دهان خود را به سمت كسي پرتاب نكرده، اين فيلم ها و عكس ها مثل پتك بخورد توي سرش و او نه تنها از محبوبيتش كم شود بلكه از سه بازي ملي هم محروم شود تا خودش و تيمش بدانند كه يك حركت احمقانه چقدر مي تواند برايشان گران تمام شود.
004221.jpg

با تمام اينها، فوتبال همچنان فوتبال است و ما ذوق  مي كنيم وقتي مي شنويم گري لينه كر آن مهاجم محبوب بريتانيايي ، دارد يك بازي حساس را گزارش مي كند يا اين كه يك لحظه دوربين رابسون بزرگ را نشان بدهد كه نشسته در جايگاه خبرنگارها و دارد بازي را تفسير مي كند.

ديدگاه
اين هكرها خيلي بد مي باشند
004206.jpg
هكرها بازگشته اند و حالا همه دوباره دارند راجع به كلاه سفيد و سياه آنها حرف مي زنند.
اين بار البته صحبت سايتي با دو  سه هزار، يا نه ۱۰ هزار يا نه ۱۰۰ هزار بازديد در روز نيست اهداف بزرگي چون سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) يا سايت روزنامه جام جم مورد حمله قرار گرفته اند كه بنابر گفته گردانندگانشان ماهيانه بين ۱۸ تا ۲۰ ميليون هيت (Hit) دارند.
نام قهرمان اين بار قصه ما هويج است! آقاي هويج در كسوت يك هكر كلاه سفيد يعني متخصص امور امنيت و نفوذ به سيستم هاي كامپيوتري كه حملاتش مقاصد خرابكارانه ندارد، معرفي كرده است و در چند نوبت طي هفته گذشته لابه لاي تيتر و ليد اخبار يك جمله اضافه كرده است:
«Hacked By havig»
بعد از پيغام بار اول احمدرضا يوسفي در گفت و گويي اعلام كرد مشكل رفع شده است. معاون فني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) معتقد است علي رغم انجام حملات متعدد طي شب گذشته به سايت اين خبرگزاري و با وجود تلاش وسيعي كه براي ايجاد اختلال بنيادين در آن صورت گرفته طي ۲۴ ساعت گذشته تغييري در ديتابيس سيستم و لايه هاي اصلي سيستم ايسنا به وجود نيامده است.
مهندس احمدرضا يوسفي در گفت و گو با آي تي  ايران گفت: روزانه و در شرايط عادي بين ۲۰ـ۱۵ حمله به سايت ايسنا صورت مي گيرد كه ديروز ميزان اين حملات به نحو غيرمنتظره اي افزايش يافت به طوري كه ديشب تا ديروقت و امروز از صبح زود سايت را مرتباً زير نظر داشتيم اما علي رغم بعضي ادعاهاي مطرح شده هيچ گونه تغيير بنيادين در مطالب سايت ايجاد نشده و به نظر مي رسد با توجه به شدت و نوع حملات كه ديتابيس اصلي ايسنا را هدف قرار داده بود صرفاً در مقطع زماني محدودي در دسترسي برخي از مخاطبان محترم اخلال ايجاد گرديده كه اين مخاطبان به هنگام ورود به متن برخي از اخبار با مشكل مواجه شدند كه بلافاصله با پيش بيني هاي فني لازم و اقدامات ضروري اين مشكل محدود به سرعت مرتفع گرديد.
وي افزود هدف مهاجم از بين بردن كل اطلاعات ايسنا بود كه به  دليل وجود سيستم امنيتي چند لايه مهاجم تنها در سطح متوقف شد.
معاون فني خبرگزاري دانشجويان ايران درباره مشكلاتي كه برخي اوقات هنگام ديدن سايت ايسنا به وجود مي آيد،افزود: سايت ايسنا يك سايت بزرگ با نرم افزارهاي زياد است كه با گسترش مناطق خبري در استا ن هاي مختلف تعداد ديتابيس هاي آن رو به افزايش است كه بدين دليل گاهيً در مشاهده سايت اشكالاتي به وجود مي آيد كه اين اشكالات شناسايي و درحال رفع است.
وي در پايان افزود:با توجه به تهاجمات پيوسته كه به اين سايت صورت مي گيرد؛ اين خبرگزاري آمادگي دارد تا تجربيات خود را در زمينه مقابله با اين تهاجمات در اختيار ساير پايگاه هاي اينترنتي قرار دهد.
هويج با اصرار بر وجود مشكلات و حفره هاي امنيتي در سايت ايسنا به حملات خود ادامه داد و در دفعات بعد از جمله هاي طنزآميزي چون «هويج به تعطيلات رفته است» استفاده كرد.
اين نشان مي داد علي رغم اصرار متخصصان فني ايسنا، برنامه طراحي شده براي كنترل و مديريت محتواي ايسنا يا احتمالاً سروري كه اين سايت روي آن قرار دارد دچار مشكلات اساسي و عديده اي است.
دوباره همان بحث هميشگي سال هاي اخير آغاز مي شود، آيا راهي براي ردگيري هكر مذكور هست؟ آيا لازم نيست خبرگزاري و سايت خبري اي با اين وسعت و پوشش مخاطب،متخصص يا گروه متخصصاني در زمينه امنيت در كنار خود داشته باشد تا با حملات اين چنيني مقابله كنند؟
اين در حالي است كه گروه هاي قدرتمندي در زمينه امنيت در حال فعاليت هستند به عنوان مثال گروهي موسوم به hat- Squad رويكردي حرفه اي در اين زمينه در پيش گرفته اند و توانسته اند مشكلات اساسي نرم افزارهاي بين المللي بسياري را پيدا كرده به آنها اطلاع دهند. آنها معمولاً منتظر پيشنهاد مشاوره از سوي سايت هاي ايراني هستند اما كسي جز در زمان بالاگرفتن تب هك و خرابكاري سراغشان را نمي گيرد.
پوشش خبري
اما نكته جالب قضيه هك شدن ايسنا، پوشش خبري اين خبرگزاري در خصوص مشكلات پيش آمده بود. سرويس  فناوري اطلاعات ايسنا كه مرجع اخبار بسياري از روزنامه ها و صفحات فناوري اطلاعات آنهاست در اقدامي عجيب با بايكوت  خبري قابل تاملي كمترين اخبار ممكن را در اين خصوص منتشر كرد و تنها به گفت و گو با برخي از فعالان عرضه مطبوعات پرداخت و آنها هم اين اقدام هكرها را محكوم كردند چون آن را اقدامي در جهت جلوگيري از دسترسي مردم به اطلاعات مي دانستند.
اين روند غيرحرفه اي تنها اين سؤال را به ذهن مي آورد كه آيا با اين حرف ها مي توان مشكلات اساسي امنيت يك سيستم عظيم انتشار و عرضه اطلاعات را لاپوشاني كرد؟ واقعاً اگر يك هكر كلاه سياه و خرابكار به بانك اطلاعاتي ايسنا حمله و سيستم آنها را مختل كند،تنها آن هكر گناهكار است يا تمام مسئولاني كه هيچگاه به فكر امنيت سيستم خود نبوده اند؟

پنجره
هفته
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  پنجره  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |