سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
اهميت شناخت و معرفت
يكي از انصار نزد پيامبر اكرم آمد و گفت: اي پيامبر! اگر بنا باشد جنازه اي را تشييع كنم يا در مجلس دانشمندي حاضر شوم، حضور مرا در كدام يك از اين دو دوست تر داري؟ پيامبر گفتند: اگر كساني باشند كه در پي جنازه روان شوند و آن را به خاك بسپارند، حاضرشدن در مجلس مرد دانشمند از حضور در تشييع هزار جنازه و ديدار از هزار بيمار، برپاايستادن براي عبادت در هزار شب، روزه داشتن در هزار روز، و صدقه دادن هزار درهم به بينوايان و گزاردن هزار حج مستحبي و حضور در هزار جنگ در راه خدا- جز جنگ واجب- و دادن مال و جان در اين راه، فضيلتي بيشتر دارد. اينها كجا به پاي حضور در مجلس دانشمند مي رسد؟ آيا ندانسته اي كه اطاعت و عبادت خدا نيز به علم است و نيكي دنيا و آخرت با علم است و شر دنيا و آخرت با جهل و ناداني؟
(روضه  الواعظين/۱۲)
امروز با حافظ
معاشر، دلبري شيرين و ساقي، گلعذاري خوش
كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش
گوارا بادت اين عشرت كه داري روزگاري خوش
الا اي دولتي طالع كه قدر وقت مي داني
بزرگداشت چخوف در تئاتر شهر
مراسم بزرگداشت چخوف به مناسبت صد و يكمين سالگرد تولد او در مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، اين بزرگداشت همزمان با اجراي نمايش «سه خواهر» نوشته چخوف و به كارگرداني اكبر زنجانپور مرداد ماه امسال برگزار مي شود. نمايشنامه خواني، پخش نمايش هاي برگزيده و برگزاري سمينارهايي با عنوان ترجمه آثار چخوف از جمله برنامه هاي اين بزرگداشت است. همچنين تئاتر شهر برنامه ديگري را براي تابستان امسال در نظر گرفته كه آن برگزاري كارگاه هاي آموزشي است. بر همين اساس شوراي مشورتي تئاتر شهر ضمن دعوت از تعدادي از هنرمندان در برگزاري اين كارگاه ها، پيشنهادهاي خود را به هنرمندان و گروه هاي صاحب نظر و مجرب اعلام مي كند.
همچنين در رابطه با توسعه  فضاها نمايشي و اجراي عمومي آثاري كه در ليست انتظار هستند، علاوه بر تئاتر مولوي، مسئولان تئاتر شهر با مسئولان حوزه هنري نيز به توافق رسيده اند كه بعضي از آثار در تماشاخانه مهر حوزه به اجرا درآيند. بر اساس توافق گروه ها، نمايش هايي براي اجرا در اين دو سالن تئاتر در نظر گرفته مي شوند و اين نمايش ها نيز از كليه تجهيزاتي كه ديگر گروه ها بهره مندند، استفاده مي كنند. همچنين اين نمايش ها بايد آثاري باشند كه در جشنواره هاي آييني - سنتي يا فجر به روي صحنه رفته اند.

احمد پوري  اشعار «سند برگ» شاعر آمريكايي را ترجمه مي كند
«احمد پوري» مترجم، پس از دوماه بيماري و طي دوره درمان سلامت خود را به دست آورده است و هم اكنون در حال ترجمه اشعار «كارل سندبرگ» شاعر آمريكايي است.
اين مترجم در گفت وگو با ايلنا اظهار داشت: به گفته دكتر معالج تا يك ماه ديگر سلامت كامل خود را به دست مي آورم.
مترجم اشعار شاعر ترك «اورهاي ولي» كه با عنوان «تو خواب عشق مي بيني و من خواب استخوان» در مورد تازه ترين كارهاي خود تصريح كرد: سند برگ از شاعران بسيار برجسته آمريكا در سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ است كه بيشتر آثار او اجتماعي است. او اولين شاعر آمريكايي است كه شعر اجتماعي را در آمريكا رواج داد.
وي گفت: در مجموعه شعري كه ازاين شاعر گردآوري و ترجمه خواهم كرد ۸۰ شعر وجود دارد كه جنبه هاي اجتماعي او را به خوبي نشان مي دهد.
پوري اظهار كرد: تاكنون از سندبرگ اشعاري به صورت پراكنده ترجمه و در نشريات ادبي منتشر شده است.

جشنواره فيلم وارش در مازندران
همزمان با روز ملي سينما، چهارمين جشنواره فيلم كوتاه وارش ۲۲ تا ۲۶ شهريور در شهرستان بابل استان مازندران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم كوتاه وارش، اين جشنواره براي كشف استعدادهاي جوان كشور و معرفي چهره هاي خلاق، همگام با سياست نوين معاونت امور سينمايي و در راستاي حمايت از توليد و عرضه فيلم كوتاه برگزار مي شود.
چهارمين جشنواره فيلم وارش همانند سال هاي گذشته با موضوع فرهنگ عامه برگزار مي شود، ضمن اينكه در اين دوره از جشنواره، به فيلم هايي كه به موضوع آئين باران پرداخته اند، توجه ويژه اي شده است.
بنابر اطلاعات فراخوان جشنواره، آثاري براي بازبيني در جشنواره پذيرفته مي شود كه حداكثر زمان آنها ۳۰ دقيقه و از سال ۸۱ به بعد ساخته شده باشد.
علاقه مندان براي شركت در چهارمين جشنواره فيلم كوتاه وارش مي توانند آثار خود را تا سي ام تير به آدرس دبيرخانه جشنواره واقع در شهرستان بابل، خيابان شهيد مدرس، ساختمان ارشاد، طبقه دوم ارسال كنند.

ماهي بزرگ در حوزه هنري
فيلم سينمايي  ماهي بزرگ ساخته  تيم برتون، ۸ تا ۱۲ تير در برنامه شب فيلم نامه حوزه هنري به نمايش درمي آيد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، فيلم نامه اين اثر سينمايي را تيم برتون براساس رماني با همين نام از دانيل والاس نوشته است و ايوان مك گري گور در اين فيلم نقش آفريني مي كند.
بنابراين گزارش اين فيلم در نوبت هاي
۳۰/۱۶ و ۱۹ روزهاي يادشده در سالن كوچك  حوزه هنري در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه نمايش داده مي شود.

برگي از تاريخ
اخطار تاريخي مالتوس نسبت به افزايش جمعيت
۲۹ژوئن در طول تاريخ، علاوه بر «مسئله جمعيت» نوشته مالتوس كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۵۹۰ پيش از ميلاد ميان دولت ماد ايران (به پايتختي همدان) و دولت ليدي (آسياي صغير ـ تركيه امروز) قرار داد تعيين مرز، رفت و آمد اتباع و داد و ستد بسته شد كه نخستين قرارداد از اين دست در تاريخ جهان به شمار مي رود. در سال۱۸۵۴ دولت واشنگتن ۴۵ هزار مايل مربع ديگر از اراضي مكزيك را از دولت وقت اين كشور به ده ميليون دلار خريداري و ضميمه قلمرو خود ساخت كه اينك قسمتي از دو ايالت نيومكزيكو و آريزونا را تشكيل مي دهند. در سال ۱۹۴۶ پادشاه ايتاليا پس از اين كه اكثريت مردم در رفراندم خواهان نظام جمهوري شدند بدون كوچكترين مقاومتي كشور را ترك كرد و به اسپانيا رفت. در سال ۱۹۵۰ چهار روز پس از ورود نيروهاي كره شمالي به كره جنوبي و سقوط شهر سئول، ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا اعلام كرد كه تصميم گرفته است هر گونه كمك نظامي و اقتصادي كه از دستش برآيد به كره جنوبي بدهد و از اين كشور حمايت سياسي كند تا از پاي در نيايد. ترومن سه روز پيش از اين، و پس از عبور نيروهاي شمال از مدار ۳۸ درجه به ژنرال مك آرتور در ژاپن دستور داده بود كه تنها با اعزام ناو جنگي و هواپيما از ارتش كره جنوبي پشتيباني كند كه مك آرتور پاسخ داده بود كمك هوايي و دريايي براي نجات كره جنوبي كافي نيست و نياز به اعزام نيروي زميني وجود دارد. در سال ۱۳۴۵ هجري قرارداد ايجاد كارخانه پولادسازي اصفهان ميان ايران و شوروي امضاء شد.
و اينك اشاره اي كوتاه به عقايد مالتوس به عنوان «برگ امروز»: ۲۹ ژوئن سال ۱۷۹۸ ميلادي «توماس مالتوس» اقتصاددان و كشيش انگليسي ضمن انتشار رساله اي تحت عنوان «مسأله جمعيت» اخطار كرد كه اگر افزايش نفوس جهان با توليد مواد غذايي و ساير مايحتاج زندگاني متناسب و هماهنگ نباشد، در آينده، سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و مردم مردگان متحركي بيش نخواهند بود و از زندگاني خود لذت نخواهند برد. به علاوه، جمعيت بي حساب عامل فساد و بسياري از مسائل اجتماعي و دشواري هاي اقتصادي- سياسي خواهد بود. مالتوس در رساله خود كه مفاد آن هنوز تازگي خود را از دست نداده است به اروپا اشاره مي كند و مي گويد: در سال ۱۷۰۰ جمعيت اروپا از ۶۶ ميليون تن بيشتر نبود كه امروز [سال ۱۷۹۸] پس از ۹۸ سال داراي ۱۸۰ ميليون جمعيت است و جمعيت آمريكاي شمالي هر ۲۵ سال دو برابر مي شود. وي جهان را به يك كفش فولادين و جمعيت آن را به يك كودك تشبيه كرد كه پاي او به تدريج بزرگ مي شود ولي كفش نمي تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همين جا آغاز مي شود. اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهاني دوم در اروپاي غربي به گوش ها فرو رفت و جمعيت محدود شد. در اروپاي غربي رشد سالانه جمعيت در دهه هاي آخر سده ۲۰ بسيار ناچيز و بعضي سال ها در برخي كشور ها «صفر» و حتي منفي بود. ولي، در نقاط ديگر جهان تأثير زيادي نگذارده است و جمعيت جهان سه سالست كه از رقم شش ميليارد تجاوز كرده كه ۵/۱ برابر ظرفيت توليد غذا و امكانات رفاهي آن است. توليد بعضي مواد غذايي با كمك علم شيمي از لحاظ بهداشتي خالي از خطر نيست و تلاش پژوهشگران براي رفع اين خطر تا اين لحظه به نتيجه كاملاً مطلوب نرسيده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
خال قهوه اي ـ سلامت نوزاد
ديروز از دكتر روزنفلد دو سئوال شده بود. او در پاسخ به اين پرسش كه علت پيدايش خال (لكه) قهوه اي روي ساق پا چيست گفته بود كه علل متعدد دارد و عمدتاً به سبب بالا بودن طولاني سطح قند در خون (بيماري قند) است كه لازم است به دكتر مراجعه كنند. سئوال ديگر در باره تاثير ماده معدني «روي» در سلامت نوزاد بود كه پاسخ داده بود سطح «روي» در بدن بانوان حامله و مادران شيرده نبايد نقصان يابد كه استخوان بندي طفل رشد كافي و احياناً طبيعي نخواهد داشت.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
غرب مي خواهد به دلخواه خود جهان را به هر سوي بكشاند
به مناسبت نشست اخير سران اتحاديه اروپا در ايرلند و اجلاس سران ناتو در اسلامبول، اين دو روزه بيشتر تفسيرها درباره وحدت غرب است كه ماحصل آنها اين است كه پس از فروپاشي شوروي كه آمريكا آن را به حساب پيروزي سياست و استراتژي خود گذارده است، غرب اينك بيش از هر وقت ديگر مي كوشد به دلخواه خود جهان را به هر سوي كه بخواهد بكشاند. اعضاي اتحاديه اروپا و اتحاديه نظامي آتلانتيك شمالي (ناتو) به استثناي سه چهار كشور، مشتركند و اين دو اتحاديه پس از فروپاشي شوروي بيش از هر وقت ديگر  ميدان سلطه گري يافته اند و از كارهاي آنها بوي عصر استعمار و دوران برتري جويي قرون ۱۶ تا نيمه قرن ۲۰ به مشام مي رسد ـ دوراني كه در دفاتر دربسته در اروپا مي نشستند و نقشه جغرافيايي ساير ملل را طوري ترسيم مي كردند كه هميشه ميان آنها نزاع باشد تا درها به روي مداخله غرب بسته نشود. سلطه گري تازه، البته به صورتي ديگر است و رسانه هايشان جاي گان بوت هايشان را گرفته اند. ديديم كه چگونه مخالفت با تصرف عراق را گام به گام تخفيف دادند و اينك تا مرحله قبول نتايج اشغال، و تامين آموزش نظاميان عراقي پيش آمده اند. مروري بر تاريخ قرن ۱۹ موارد مشابه متعدد به دست مي دهد. با اين تفاوت كه سهم تزار روسيه را هم اينك خودشان مي خورند. تفاوت ديگر اين است كه دور چين را با باقي گذاردن استخوان لاي زخم (مسئله تايوان) خط كشيده اند و كاري هم به كار كشورهايي كه داراي صداي رسا هستند مانند جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي به دليل وجود ماندلا، برزيل، ويتنام و ... ندارند. دو اتحاديه غرب نماينده يك هشتم نفوس جهان و نيمي از اقتصاد آن هستند كه شديداً به مواد خام، به ويژه نفت و بازار نياز دارند و در اين زمينه چين و هند رقباي بالقوه آنها به شمار مي آيند. همه تلاش غرب اينك اين است كه نفت خاورميانه را از دست ندهد و مانع تقويت بنيه نظامي ساير كشورها و دسترسي شان به قدرت شود. آنها به علاوه مي خواهند گروه هايي چون القاعده از ميان برداشته شوند كه موي دماغ آنها خواهند بود. همچنين مي كوشند كه سايرين صداي رسا پيدا نكنند و خوراك رسانه هايشان از نشريه و كتاب تا فيلم سينمايي همچنان از منابع غرب باشد.
نمايش تحويل صدام حسين و دنباله داستان
تحويل صدام حسين به مخالفان سابقش كه اينك توسط آمريكا به عراق بازگردانده شده و به قدرت رسيده اند، سوژه برخي تحليل و تفسيرهاي روز است.
برخي نوشته اند كه پس از نمايش چند پرده اي تحويل صدام و نشان دادن او به مردم عراق با دستبند در ماه ژوئيه، و انتقال او به يك زندان مشخص توسط چند پليس عراقي كه هدف از آن تحقير اوست، بقيه كارها همچنان در دست نظاميان آمريكايي خواهد بود كه تا آينده اي نامعلوم در عراق باقي خواهند ماند. به پيش بيني اين مفسران، انتخابات عمومي عراق به تعويق خواهد افتاد و آينده اين كشور روشن نخواهد بود. معدودي از تحليلگران را نظر بر اين است كه اگر در عراق انتقام گيري يك دسته از دسته ديگر اتفاق بيفتد، بر پيچيدگي مسئله خواهد افزود. «عراق آينده» صحنه چند دستگي عجيبي خواهد بود، مخصوصاً كه صحبت از اين است كه برخي از نظاميان قبلي عراق (كه اعلام وفاداري كرده اند) استخدام مجدد شوند. به علاوه، اين درست نيست كه صدام را به دست دشمنان شخصي اش بدهند تا تحقير و مجازات شود.
ترديد به دقت موشك ضد موشك پاتريوت
شبكه سي.بي.اس در مجله تلويزيوني «شصت دقيقه» يكشنبه شب اين هفته، گزارشي مصور را همراه با مصاحبه پخش كرد كه نشان مي داد دقت موشك هاي ضد موشك پاتريوت آمريكا مورد ترديد قرار گرفته است. از اين گزارش چنين بر مي آيد كه در جريان جنگ آمريكا با عراق بر سر تصرف كويت، از ۲۲ موشك اسكاد عراق كه به سوي كويت، سعودي و مواضع نيروهاي آمريكايي پرتاب شده بود، تنها يكي از آنها با موشك پاتريوت منهدم شد و يك پاتريوت به جاي موشك اسكاد، يك هواپيما «تورنادو» انگليسي را ساقط كرد كه دو خلبان آن كشته شدند. گزارشگر سي.بي.اس گفت كه اصابت پاتريوت به هدف عوضي، منحصر به همين يك تورنادو نبوده است. وي گفت دليل اين كه هنوز به ساخت اين موشك ادامه داده مي شود اين است كه تاكنون شش ميليارد دلار هزينه برداشته و اگر توليد آن متوقف شود عده زيادي بيكار خواهند ماند.
۲۵ درصد زندانيان جهان در آمريكا
سي.بي.اس به نقل از يك منبع رسمي گزارش كرد كه شمار زندانيان آمريكا بازهم افزايش يافته و اينك حدود دو ميليون نفر است. اين شبكه گفت: آمريكا يك پنجم جمعيت جهان را دارد ولي شمار زندانيان آن ۲۵ درصد همه زندانيان جهان است. به اظهار برخي جامعه شناسان، زندان رفتن در آمريكا به صورت يك فرهنگ در آمده و قباحت و ترس ندارد.

نگارستان
008991.jpg
سوگواري براي مسيح
جيوتودي بوندونه
نقاشي ديواري - ۶-۱۳۰۴ - شهر بادوآ
تصاوير «جيوتو» زندگي واقعي را مقابل ديدگان بيننده معاصر قرار مي دهند. هنرمند در اين اثر پيكره هايش را با حالت سكون بر روي زمين مرتب كرده و سپس آنها را در يك پس زمينه طلايي سنتي با منظره اي نشان مي دهد. غم و اندوه عميقي كه در «سوگواري براي مسيح» احساس مي شود، بسيار آشكار است. يوحناي مقدس بازوهايش را مأيوسانه به دور پيكر مسيح انداخته، درحالي كه مريم مقدس پسر مرده اش را در آغوش گرفته است. دو زن كه صورت هايشان پشت به تصوير است، در وضعيتي قرار گرفته اند كه حالت عزادار بودن شان را نشان مي دهد. حتي فرشتگان با چهره هاي انساني نقاشي قرون وسطايي، عاطفه انساني را به نمايش مي گذارند. آنها با پيچ و تاب دست ها، گريه و سوگواري شان تمامي آسمان را پر كرده اند. «جيوتو» با اين اثر خود  سبك جديد كاملي را معرفي مي كند. او بر سنت هاي نقاشي قرون وسطايي غالب شده و تصاويري مسطح و بدون سايه و روشن به همراه پرسپكتيوي براساس اهميت و معنا را به كار مي گيرد. اثر او، شروع پرسپكتيو فضايي، عينيت پيكره ها و شخصيت ها را نمايان مي كند كه در نهايت به شكوفايي نقاشي دوره رنسانس انجاميده است.

بهارستان
در برابر باد پائيز
برگ هاي افرا
بي هيچ پايداري، پراكنده مي شوند
به كجا مي روند؟ هيچ كس نمي داند
و من، اكنون افسرده ام
كامونو آسون مارو - ترجمه سهراب سپهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شخصيت سرشناس
از فشار جمعيت مشتاق و هيجان زده پهلوهايش درد گرفت با اين حال نيم ساعتي مي شد كه سرپا ايستاده بود. براي اولين بار در عمرش مي خواست يك شخصيت سرشناس را از نزديك ببيند، شخصيتي كه در تلويزيون هميشه لبخند مي زد، به يك نقطه خيره مي شد و كلمات را با مكث هاي طولاني ادا مي كرد.
وقتي كه به خودش آمد جمعيت در حال ترك تالار بود. او آمده بود. لبخند زنان خيره به نقطه اي ثابت و با مكث هاي بسيار سخن گفته و رفته بود. تازه متوجه شد تمام اين ماجرا جلوي چشمانش رخ داده است. شخصيت سرشناس واقعا شبيه خودش در تلويزيون بود، همين.
فرشته معلمان

گشتي در دنياي خبرها
نوشيدن اسيد
كانبرا: سه هفته پيش مرد ۴۱ ساله اي در استراليا به خانه يك حسابدار مراجعه كرد. او در حالي كه كلت كمري در دست داشت، حسابدار را مجبور به نوشيدن يك ليوان اسيد كرد و سپس پا به فرار گذاشت.حسابدار نيز بر اثر نوشيدن اسيد دچار سوختگي داخلي شد و در بيمارستان جان باخت.پليس پس از پيگيري پرونده، قاتل را در كشور تايلند شناسايي و با همكاري پليس تايلند او را دستگير كرد. ديروز از تايلند خبر رسيد كه قاتل در زندان براثر خودكشي جان باخته است.
سرقت اسناد بسيار محرمانه
لندن: سارقان، برخي از اسناد بسيار محرمانه كشور انگليس را از خانه قاضي دادگاه عالي اين كشور به سرقت بردند.
اين قاضي، اسناد محرمانه را براي مطالعه و بررسي به خانه اش برده بود كه از قضا دو شب پيش سارقان وارد خانه وي شده و اين اسناد را به سرقت بردند.
به گفته پليس، هدف اصلي سارقان، سرقت خودرو گرانقيمت قاضي برد و آ نها بدون برنامه قبلي اقدام به سرقت اسناد محرمانه كردند.
مضرات تلفن همراه
بوداپست: گروهي از محققان مجارستاني مدعي شده اند، استفاده از تلفن همراه توسط مردان، احتمال بچه دار شدن آ نها را ۳۰ درصد كاهش مي دهد.
به گفته اين محققان، مرداني كه تلفن همراه خود را به كمر مي بندند و يا داخل جيب شلوار مي گذارند، ۲۳ ميليون اسپرم كمتر از مرداني دارند كه از تلفن همراه استفاده نمي كنند.با اين حال، مسئولان شبكه هاي تلفن همراه تاكيد مي كنند، مستندات كافي براي اثبات مضربودن تلفن همراه براي سلامت انسان وجود ندارد.
داماد نگون بخت
منچستر: جشن عروسي يك زوج جوان در انگليس به صحنه درگيري شديد ميان ميهمانان تبديل شد.در هنگام برگزاري مراسم عروسي، ناگهان درگيري فيزيكي ميان ميهمانان رخ داد كه داماد براي آرام كردن اوضاع وارد عمل شد اما اي كاش وي چنين كاري را انجام نمي داد. او براثر كتك كاري از ناحيه بيني و گونه دچار شكستگي شد و احتمالا بينايي چشم راست خود را از دست خواهد داد.
طلاق همسر
رياض: مردي در عربستان، همسرش را به دليل تماس تلفني با يك برنامه زنده تلويزيوني طلاق داد. در اين برنامه تلويزيوني، مشكلات زوج ها پس از ازدواج بررسي مي شد. همسر اين مرد با اين برنامه تماس گرفت و نظرات خود را بيان كرد.
مرد به همسرش هشدار داد كه ديگر با برنامه هاي تلويزيوني تماس نگيرد اما زن نسبت به درخواست شوهرش بي اعتنايي كرد و دوباره با برنامه مورد نظر تماس گرفت.
به همين دليل اين مرد، همسرش را با وجود دو فرزند، طلاق داد.
قتل همسر به خاطر فوتبال
هانوي: يك مرد در ويتنام كه در شرط بندي رقابتهاي فوتبال جام ملت هاي اروپا متحمل ضرر هنگفتي شده بود، همسرش را به قتل رساند.
اين مرد در جريان شرط بندي ۱۰ هزار دلار را از دست داد و هنگامي كه اين خبر را به گوش همسرش رساند، ميان آ نها درگيري لفظي به وجود آمد و مرد متضرر با چاقو، همسر خود را كشت.درآمد سرانه مردم ويتنام تنها ۴۰۰ دلار در سال است اما آنها بخشي از اين پول را صرف شرط بندي مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۲ دقيقه

گل و گياه
لاله
008988.jpg
نام علمي: Tulipa شAngelique'
خانواده: LILIACEAE
لاله اي پر گلبرگ با گلبرگهاي صورتي كمرنگ داراي رده هاي صورتي كمرنگ و پر رنگ و زرد يا سبز كه اواسط بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد. جهت كاشت در حاشيه هاي گلكاري مناسب است.
نيازها: به مكان آفتابي يا كمي سايه و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم پياز در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |