سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
تصميم هاي تازه براي تحقق جهش صادراتي در سال ۸۳
009012.jpg
گروه اقتصادي: شوراي عالي توسعه صادرات غير نفتي الزامات ۱۵ گانه تحقق اهداف صادرات غير نفتي در سال جاري را تعيين و به دستگاههاي مربوط ابلاغ كرد.
بنا بر مصوبه شوراي عالي توسعه صادرات با توجه به اهميت كشورهاي مستقل مشترك  المنافع و در جهت تسهيل صادرات كالا به اين بازارها بانك مركزي بايد نسبت به گسترش روابط و خدمات بانكي در كشورهاي مذكور اقدام كند.
همچنين براي افزايش صادرات غير نفتي به كشورهاي افغانستان و عراق مقرر شد تا صندوق ضمانت صادرات ريسك سرمايه گذاري در اين دو كشور را پوشش دهد.
چند مورد از الزامات ۱۵گانه شوراي عالي توسعه صادرات به وزارت راه وترابري اختصاص دارد به طوري كه اين وزارتخانه بايد پايانه هاي صادراتي در مبادي خروجي كشور ايجاد كرده و از اول مرداد بندر امام (ره) به پايانه صادراتي تبديل مي شود.
براساس اين مصوبات درآمدهاي ناشي از حمل و نقل كالاي صادراتي به خارج از كشور و ترانزيت مشمول پرداخت ماليات نمي شود. اين گزارش حاكي است كه براي افزايش ظرفيت ناوگان حمل و نقل صادراتي كشور برخي تسهيلات براي واردات وسايط نقليه سنگين در نظر گرفته شده كه از جمله آنها حذف شرايطي چون دارا بودن نمايندگي خدمات بعد از فروش در داخل كشور مي باشد.
همچنين براساس يكي ديگر از الزامات تحقق اهداف صادرات غيرنفتي در سال جاري مقرر شد تا خدمات مشاوره اي در صورتي كه منجر به ورود پيمانكاران
ايراني در پروژه هاي خدمات فني و مهندسي خارج از كشور شود از ۸ درصد جايزه صادراتي برخوردار گردد. يكي ديگر از اين الزامات فراهم آوردن زمينه مساعد براي ترانزيت حجاج كشورهاي منطقه از طريق خاك ايران به كشور عربستان مي باشد.
از ديگر الزامات ۱۵ گانه براي تحقق اهداف صادراتي در سال جاري تشكيل كميته اي در بانك مركزي براي رسيدگي به مشكلات بانكي كشور در كشورهاي مستقل مشترك المنافع مي باشد. بانك مركزي موظف است ظرف ۶ ماه مذاكرات را با اين كشورها در خصوص گسترش خدمات و روابط بانكي و رفع تنگناهاي موجود انجام دهد.
براساس اين مصوبات شبكه بانكي بايد اطلا ع رساني مستمر از خدمات قابل ارايه به صادركنندگان كشور ارايه دهد. اين گزارش حاكي است كه به منظور تأمين مالي مورد نياز براي توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي در خصوص استفاده از حساب ذخيره ارزي براي رسيدن به اين هدف كار كارشناسي صورت پذيرد.
همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد در ۶ ماهه اول امسال تعهدات معوق مربوط به جوايز صادراتي را تخصيص دهد.

هيأت رئيسه كميسيون تلفيق مجلس تعيين شدند
بررسي لايحه برنامه چهارم پنج شنبه آغاز مي شود
گروه اقتصادي: اعضاي هيأت رئيسه كميسيون تلفيق بررسي برنامه چهارم مجلس شوراي اسلامي ديروز در اولين جلسه اين كميسيون تعيين شدند.
در اين جلسه حسن سبحاني به عنوان رئيس، داوود دانش جعفري و الياس نادران به عنوان نواب رئيس اول و دوم، محمد مهدي مفتح، به عنوان مخبر و مرتضي تمدن و محمدعباسي به  عنوان منشيان اول و دوم هيأت رئيسه انتخاب شدند.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با ايرنا، با اشاره به اينكه در نشست ديروز كميسيون، نحوه رسيدگي به لايحه برنامه چهارم مورد بررسي قرار گرفت، افزود: با استدلالات متقن و قوي مقرر شد، مجلس شوراي اسلامي فقط ايرادات شوراي نگهبان به اين لايحه را مورد رسيدگي قرار دهد.
شوراي نگهبان ۱۲۲ ايراد به برنامه چهارم مصوب مجلس ششم گرفته است.
وي پيش بيني كرد كه جلسات كميسيون تلفيق براي بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه از پنج شنبه آغاز شود و كميسيون تلفيق احتمالاً پس از يك هفته بررسي لايحه، در سه نوبت آن را براي طرح در صحن علني مجلس آماده مي كند.
در همين حال ديروز عبدالله رمضانزاده سخنگوي دولت نيز اعلام كرد: دولت از متن لايحه تنظيم شده خود كه به مجلس ارائه شده است دفاع مي كند. وي افزود: اگر طبق آيين نامه مجلس اجازه حضور در كميسيون تلفيق را داشته باشيم حتماً نمايندگان دولت از محتويات لايحه برنامه چهارم توسعه دفاع مي كنند. وي تأكيد كرد: لايحه برنامه چهارم در يك دوره ۵/۲ ساله و در جلسات كارشناسي گسترده با استفاده از نظر اكثر صاحبنظران اقتصادي برمبناي ديدگاه توسعه اي و منطبق بر چشم انداز ۲۰ سال تهيه و به مجلس ارائه شد.

دو ميليون تن از اهداف برنامه سوم در بخش فولاد محقق نشد
گروه اقتصادي: اهداف برنامه سوم در بخش معدن محقق شده است و تنها در بخش فولاد دو ميليون تن از اهداف پيش بيني شده عقب هستيم.
مصطفي مؤذن زاده رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: طبق برنامه قرار بود ظرفيت توليد فولاد كشور به ۱۴ ميليون تن برسد ولي به دليل بدقولي طرف هاي ژاپني ۲ ميليون تن از قراردادهاي امضاء شده براي توليد فولاد در هرمزگان به تعويق افتاد.وي علت عدم انجام تعهدات طرف هاي ژاپني را كاهش شديد قيمت فولاد ذكر كرد.وي افزود: براي جبران اين مشكل و عدم وفاي به عهد ژاپني ها با دو كشور ايتاليا و آلمان وارد مذاكره شديم و قراردادي به روش باي بك به ارزش ۵۶۰ ميليون دلار جهت ايجاد ظرفيت توليد ۶/۱ ميليون تن فولاد در سال با آنان منعقد كرديم.وي با اشاره به اهداف برنامه سوم در بخش مس اظهار داشت: به تمام آنچه در اين بخش پيش بيني شده بود دست پيدا كرديم.
مؤذن زاده افزود: طبق پيش بيني برنامه سوم قرار بود ظرفيت توليد ۴ ميليون تن سيمان در كشور ايجاد شود كه اين هدف نيز محقق شده است.وي افزود: در بخش توليد آلومينيوم نيز قرار بود سالانه ۲۳۰ هزار تن به توليد كشور اضافه شود كه با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته اين هدف محقق شده است.

۲۰ درصد طرح توسعه ميدان نفتي كوشك و حسينيه به هند واگذار مي شود
يك مقام عاليرتبه شركت ملي نفت هند گفت: ايران با واگذاري ۲۰ درصد ميدان نفتي «كوشك و حسينيه» به شركتهاي هندي موافقت كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ايندين اكسپرس، اين مقام دولتي هند افزود: شركت ملي صادرات گاز ايران موافقت كرد كه در ازاي فروش سالانه ۵ ميليون تن گاز مايع طبيعي به هند، ۲۰ درصد حوزه نفتي كوشك و حسينيه را به شركتهاي هندي واگذار كند.

گفت وگوي امروز
طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو هفته آينده تقديم مي شود
گروه اقتصادي: با وجود قرائت گزارش تحقيق و تفحص مجلس ششم از صنايع خودروسازي، برخي از نمايندگان مجلس هفتم معتقد به انجام تحقيق و تفحص دوباره در اين خصوص شده اند.با حميد رضا كاتوزيان نماينده مردم تهران و نايب رئيس دوم كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* تحقيق و تفحص مجلس هفتم از صنايع خودروسازي در چه مرحله اي است؟
- هم اكنون مشغول جمع آوري امضاء براي ارايه درخواست تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي هستيم و فكر مي كنم تا اواخر هفته آينده اين درخواست ارايه خواهد شد تا مراحل بعدي آن صورت گيرد.
* چه عواملي موجب درخواست تحقيق و تفحص مجلس هفتم از صنايع خودروسازي شده است؟
- تحقيق و تفحص صورت گرفته توسط مجلس ششم كه ۳۰ صفحه بود و مباحث كلي را در بر مي گرفت با وجود آنكه هزينه زيادي براي تهيه آن شده بود از دقت لازم برخوردار نبود و عملا در پايان اين تحقيق و تفحص توصيه هاي كلي و نصيحت گونه به صنايع خودروسازي صورت گرفته است. تحقيق و تفحص مجلس ششم از صنايع خودروسازي فاقد بحث هاي آماري بوده و به موضوع نبود استراتژي صنعت خودرو نيز به طور گذرا اشاره شده است. همچنين در اين گزارش به سوءاستفاده هايي كه در صنعت خودرو صورت مي گيرد در زمينه هايي مانند قطعه سازي و انعقاد قراردادهاي خلاف اصول توجه كافي نشده است. مسئله توجه و تكيه بر صنعت و توليد ملي و تلاش هايي كه در جهت تضعيف آن صورت مي گيرد تا قطعات خودرو از خارج وارد كشور شود و مي توان اسناد و مداركي نشان داد كه عده اي صنعت خودرو را به اين سمت مي برند كه در تحقيق و تفحص مجلس ششم مورد توجه قرار نگرفته است.
بايد تحقيق و تفحص اصولي انجام شود تا مباحث تحقيق و تفحص خودرو كه بسيار وسيع تر از كار صورت گرفته در مجلس ششم است مورد بررسي قرار گيرد. اگر مي خواهيم دردي از كشور در زمينه صنايع خودروسازي درمان شود بايد تحقيق و تفحص مجدد و با كيفيت بالاتري صورت گيرد.
* نظر شما در خصوص قيمت خودرو و سياست هاي تعيين اين قيمت در شرايط كنوني چيست؟
- تعيين قيمت خودرو كار دشواري نبوده و خودروسازان به راحتي و با در نظر گرفتن مجموع هزينه قطعات و خدماتي كه براي مونتاژ خودرو متحمل مي شوند و در نظر گرفتن ميزان سودشان مي توانند قيمت واقعي خودرو را تعيين كنند اما متأسفانه خودروسازان با مردم برخورد غريبه دارند. اميدواريم خودروسازان در سال پاسخگويي نسبت به چگونگي برآورد قيمت قطعات، مونتاژ و حاشيه سود خود و اينكه چرا پيكان بعد از ۴۰ سال توليد در كشور هنوز با قيمت ۶ ميليون تومان عرضه مي شود در حالي كه با برآوردهاي اوليه مشخص مي گردد كه قيمت پيكان فوق العاده بالاتر از قيمت واقعي آن است و ساير مسايل مطرح در اين زمينه پاسخگو باشند. در مجموع خودروسازان از روش هاي علمي براي محاسبه قيمت خودرو استفاده نمي كنند و بيشتر به حاشيه بازار توجه دارند و سعي مي كنند تا جايي كه پس از افزايش قيمت اطمينان از فروش كالاي خود داشته باشند نسبت به افزايش قيمت اقدام كنند.
* كاهش تعرفه واردات خودرو را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- كاهش تعرفه واردات خودرو بايد به شكل هدفمند صورت گيرد چرا كه كاهش زياد تعرفه ها موجب ضربه خوردن صنعت داخلي توليد خودرو در كشورمان خواهد شد. وقتي تعرفه ها كاهش پيدا كند شبكه هاي قدرتمند اقتصادي كه واردكنندگان اصلي خودرو هستند از اين كار سود مي برند چرا كه هر كسي نمي تواند واردات خودرو را انجام دهد. در هر كشوري وقتي كاهش تعرفه صورت مي گيرد اين كار هدفمند است.

جزئيات طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ايران خودرو
گروه اقتصادي: قائم مقام مديرعامل ايران خودرو هرگونه تغيير در برنامه توليد اين شركت را رد كرد و تاكيد كرد برنامه  توليد ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاري عملي خواهد شد.
وي افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون ۱۱۱ هزار و ۴۷۱ دستگاه انواع خودرو توليد و به بازار عرضه شده است.
خودروهاي فرسوده
در همين حال معاون فروش اين شركت نيز جزئيات بيشتري از طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ايران خودرو را اعلام كرد.وي گفت: شركت هاي ليزينگ ايران خودرو اين طرح را اجر مي كنند و اولويت با خودروهاي بالاي ۳۰ سال است. وي افزود، اين طرح درمرحله اول تنها در استان تهران اجرا مي شود.
ادبي توضيح داد: در ازاي يك خودرو فرسوده ۵/۱ ميليون تومان به دارنده خودرو فرسوده پرداخت مي شود و سپس تسهيلاتي معادل ۴۰ تا ۵۰ ميليون ريال (با ۲۱ درصد كارمزد در اقساط ۴۸ ماهه) در اختيار مالك خودرو قرار مي گيرد.
دارندگان خودروهاي فرسوده هنگام دريافت خودرو جديد در انتخاب يكي از محصولات ايران خودرو به غير از پيكان و وانت پيكان آزاد هستند.
معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه صنعتي ايران خودرو تاكيد كرد: اين طرح از زمان اعلام آن در رسانه هاي همگاني، با استقبال زيادي از سوي مردم روبه رو شده است و تعداد زيادي از دارندگان خودروهاي فرسوده به نمايندگي مجاز ايران خودرو مراجعه كرده اند.
وي خاطرنشان ساخت: تمامي بخش هاي ايران خودرو در زمينه اجراي فوري و كامل طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده آمادگي دارند و خودروهاي روز و جديد از خانواده پژو و سمند براي جايگزين شدن با محصولات قديمي ايران خودرو براي اين منظور در نظر گرفته شده اند.

وزير راه و ترابري اعلام كرد
سرنوشت فرودگاه امام تا ده روز ديگر مشخص مي شود
گروه اقتصادي: در حاليكه تأخير بهره برداري از فرودگاه امام وبلاتكليف بودن حجم بالايي از سرمايه  ملي در اين فرودگاه وارد چندمين ماه خود مي شود ديروز وزير راه و ترابري اعلام كرد تا ده روز ديگر مسئله طرح توسعه و عملياتي شدن فرودگاه امام روشن مي شود.
احمد خرم در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: تاكنون جلسات متعددي در خصوص فرودگاه امام برگزار شده است كه نتيجه آن ها بزودي اعلام مي شود.
وي پس از ديدار با وزير راه و ترابري ايتاليا همچنين از سرمايه گذاري اين كشور در توسعه هفت فرودگاه بين المللي كشور و شركت هاي ايتاليايي براي سرمايه گذاري در حمل و نقل ريلي در مسيرهاي اصفهان شيراز و قزوين رشت ابراز علاقه كرده اند.

انحصار در صنعت خودروي كشور توسعه آن را غيرواقعي كرده است
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان تهران گفت، انحصار در صنعت خودرو به رشد غيرواقعي آن منجر شده است.
بهزاديان در مصاحبه با خبر راديو گفت: تنها صنعتي كه در آن انحصار مطلق وجود دارد و از واردات مشابه آن جلوگيري مي شود صنعت خودرو است.
اين وضعيت مصرف كننده را در مضيقه قرار مي دهد و كيفيت توليدات آن پايين است.
وي افزود: واردات خودروهاي جديد و مونتاژ قطعات در صنعت خودروسازي سبب كسب منابع عظيم درآمدي براي بخش خصوصي يا دولتي شده است.
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن اظهارداشت: كيفيت مناسب بعضي از خودروهاي توليد داخل و خودروهاي فرسوده، اثر نامطلوبي بر محيط زيست خواهد داشت و مصرف سوخت را به شدت افزايش خواهد داد كه اگر هزينه اقتصادي آن محاسبه شود به يقين از هزينه بخش توليد خودرو بيشتر است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۰۷۳
۱۷,۶۲۰
دوده صنعتي
۱۰۲۱
۲۱,۴۴۹
گاز لوله
۲۵۶۰
۵۳,۷۶۶
سيمان كرمان
۱۵۷
۳,۲۹۹
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵۰۹
۱۰,۶۸۹
اقتصاد نوين
۷۷۵
۱۶,۲۷۶
گروه صنعتي سديد
۱۰۳۱
۲۱,۶۵۸
نفت پارس
۲۲۴۸
۴۷,۲۱۹
سيمان دورود
۹۲۹
۱۹,۵۲۰
سيمان بجنورد
۴۸۸
۱۰,۲۵۳
تراكتورسازي
۲۹۷
۶,۲۴۳
نيروترانس
۵۱
۱,۰۷۳
كابلسازي تك
۵۰۲
۱۰,۵۵۶
نگين طبس
۲۱۴
۴,۵۰۰
تامين ماسه
۲۸۴
۵,۹۷۲
شهد ايران
۲۷۱
۵,۷۰۳
مارگارين
۳۰۱
۶,۳۳۹
صنعتي بهشهر
۱۸۹
۳,۹۷۹
كاغذ سازي كاوه
۳۴۱
۷,۱۷۲
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲۹۹
۶,۲۸۵
سرمايه گذاري غدير
۳۳۴
۷,۰۲۶
پارس توشه
۲۲۴
۴,۷۱۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۱۶
۲,۴۳۹
سرمايه گذاري بيمه
۷۹۴
۱۶,۶۹۳
سيمان فارس وخوزستان
۷۵
۱,۵۷۸
لاستيك البرز
۱۲۴
۲,۶۰۹
شيميايي سينا
۷۵۶
۱۵,۹۳۰
پتروشيمي فارابي
۲۱۱
۴,۴۴۷
شيميايي فارس
۱۱۳
۲,۳۸۴
دشت مرغاب
۲۲۵
۴,۷۴۴
لوله وماشين سازي
۱۲۰
۲,۵۳۴
محور سازان
۷۲
۱,۵۲۲
رينگ مشهد
۱۲۴
۲,۶۲۰
لاستيك دنا
۸۹
۱,۸۸۰
شيشه همدان
۹۲
۱,۹۴۳
گلتاش
۱۰۳
۲,۱۹۳
تكسرام
۱۷۹۶
۳۸,۶۸۹
سيمان سپاهان
۲۷۴
۶,۵۰۰
سرمايه گذاري ملي
۲۷۶
۶,۶۳۰
لنت ترمز
۲۵۳۲
۷۰,۴۲۴
سيمان صوفيان
۸۴
۲,۳۴۰
لاميران
۱۰۴۲
۲۹,۴۷۶
سيمان غرب
۳۷۷
۱۱,۰۰۰
سيمان هگمتان
۱۰۶۲
۳۳,۱۳۱
سيمان شرق
۶۴۳
۲۲,۳۹۲
لوله سديد
۷۶۸
۳۳,۰۰۲
سيمان تهران
۴۱
۱,۸۲۰
پلي اكريل
۴۵۳
۲۴,۹۱۵
سيمان شمال
۳۸۹
۲۳,۵۰۰
نفت بهران
۱۰۵
۶,۷۰۰
پارس خزر
۵۴
۳,۸۵۰
كف
۲۳۸
۲۳,۰۰۰
پتروشيمي آبادان
۱۱
۱,۳۳۰
شوكو پارس
۱۳
۱,۶۰۰
فارسيت دورود
۱۳۹
۱۹,۲۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۲
۴,۶۶۰
مرتب
۲۵
۷,۱۲۰
پارس دارو
۱۹
۱۳,۶۳۵
جابربن حيان
۵۱
۳۷,۶۰۰
خدمات انفورماتيك
۲-
۱۱,۹۴۶
چرخشگر
۲-
۷,۷۲۰
چادر ملو
۴-
۷,۸۵۳
كاربراتورايران
۱-
۱,۱۶۴
درخشان تهران
۳۰-
۳۳,۲۵۰
سيمان شاهرود
۵۴-
۲,۴۴۷
آذرآب

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۲۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۶۵

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |