شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۶ - Jul 3, 2004
بازتاب جهاني دادگاه صدام
هاشمي رفسنجاني: چرا دادگاه صدام علني نيست؟
صدام در نخستين جلسه دادگاه، آن را غيرقانوني و نمايشي و بوش را جنايتكار واقعي خواند و اسناد را امضا نكرد
009297.jpg
آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: متأسفانه غربيها و در راس  آنها آمريكا بر سر استفاده  صلح  آميزايران  از انرژي هسته اي  جنجال  و شانتاژ مي كنند،اما خودشان  با يكديگر مسابقه  هسته اي  و فوق هسته اي  مي دهند.
به گزارش ايرنا امام  جمعه  موقت  تهران  در نماز جمعه  ديروز تهران  افزود:اگر غربي ها، آمريكا و سازمان  ملل  متحد نگران  گسترش  سلاحهاي  كشتار جمعي هستند، بايد بااين  مساله  ريشه اي  برخورد كنند، چرا جلوي  اسرائيل  رانمي گيرند؟
خطيب  جمعه  تهران  تصريح  كرد: تا حالا كه  سلاحهاي  شيميايي  و هسته اي  دست خودشان  بوده ، هر جا كه  خواسته اند، استفاده  كردند و مشكلي  نبوده  اما حالامي گويند ممكن  است  تروريستها به اين  سلاحها دست  يابند.وي  به  بمباران  شيميايي  شهر سردشت  در هفتم  تيرماه  ۱۳۶۶ اشاره  كرد وگفت : وقتي  كه  عراقيها احساس  كردند، در جنگ  پيشروي  ندارند، در پي  استفاده از سلاحهاي  شيميايي  برآمدند و در سردشت  و حلبچه  بوسيله اين  بمبها جان هزاران  نفر از مردم  غيرنظامي  را گرفتند و جنايتي  را در تاريخ  رقم  زدند. حاصل اين  جنايتها در حلبچه  پنج  هزارشهيد و ۱۵ هزار مصدوم  و در سردشت  ۱۳۰ شهيد و هشت  هزار و ۲۵ نفر مصدوم بود كه  بعضا عده اي  از آنان  هم  اكنون  با سختي هاي فراوان  زندگي  مي كنند.
خطيب جمعه تهران با مروري بر تاريخچه استفاده از سلاح هاي شيميايي در غرب گفت: منشأ اينگونه سلاح ها خود غربي ها هستند، در عراق  نيز همين ها (غربيها) مقصربودند، چون  صدام  از نظر علمي  عرضه اين  كارها را نداشت .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اضافه  كرد: حال ، جمهوري  اسلامي ايران را كه  مي خواهد استفاده هاي  صنعتي  و درماني  از دانش  هسته اي  داشته  باشد،به  آنچه  خودشان  هستند، متهم  مي كنند.
هاشمي  رفسنجاني  به  محاكمه  سردمداران  رژيم  بعث  عراق  و در راس  آنهاصدام  در عراق  اشاره  كرد و آن را به  جنگ  گلادياتورها تشبيه  كرد و گفت :آمريكا كه  از ديگران  شفافيت  مي خواهد، چرا اولين  جلسه اين  دادگاه  راغيرعلني  برگزار كرد و نمي گذارد صدام  حرفش  را بزند. اينكه  گوشه هايي  ازاين  دادگاه ، آن هم  بدون  صدا پخش مي شود، محاكمه  نيست .
خطيب  جمعه  تهران  با انتقاد شديد ازاين  دادگاه  گفت : بزرگترين  نقطه ضعف  دادگاه  صدام اين  است  كه  جنايات  او درايران ، جزء اتهاماتش  نيست .
هاشمي گفت صدام را بايد علني محاكمه كرد و گذاشت او ،آمريكايي ها، مردم عراق وما ،هريك حرف خود را بزنند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : مگر ۱۰۰ هزار مصدوم  شيميايي  كه ۴۵ هزار نفر از آنان  پرونده  دارند، حاصل  جنايات  صدام  نيستند؟
هاشمي  رفسنجاني  تأكيد كرد: اگر دادگاه  عراقي  نخواهد به اين  جنايات رسيدگي  كند، معلوم  است  كه  فرمان  آمريكاست .
زيرا جنگ  كويت  دراين  دادگاه مطرح  مي شود، اما جنگ  عليه ايران  كه  هشت  سال  طول  كشيد، طرح  نمي شود.
امام  جمعه  موقت  تهران  تصريح  كرد: امروز، غولهاي  جهان  روي  در روي يكديگر قرار گرفته اند و جنايتكار اصلي  نيز جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكااست كه  بايد او را محاكمه  كرد.
خطيب  جمعه  تهران  گفت : دادگاه  صدام  بايد تاريخ  منطقه  را نشان  دهد،و گرنه  بايد دادگاه  ديگري  تشكيل  شود.

برگزاري مراسم يادبود سالگرد سقوط ايرباس در خليج فارس
شانزدهمين سالگرد سقوط هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ديروز در محل سقوط آن در خليج فارس برگزار شد.
به گزارش ايسنا در اين مراسم كه خانواده هاي قربانيان، مسئولان كشوري، لشكري و مسئولان استان هرمزگان نيز حضور داشتند، سردار باقرزاده، رئيس بنياد نشر و حفظ ارزش هاي دفاع مقدس با گراميداشت ياد و خاطره قربانيان اين حادثه اظهار داشت: وقتي آمريكا در مواردي مانند حادثه طبس، غائله هاي گوناگون و جنگ تحميلي تحقير شد، با ساقط كردن يك هواپيماي مسافربري عده اي بي گناه را به شهادت رساند.
وي برگزاري چنين مراسمي را براي تجديد پيمان و ميثاق با شهدا دانست و افزود: اگر خانواده هاي شهداي اين حادثه هنوز در خليج فارس شعار مرگ بر آمريكا سر مي دهند، يعني پيرو حسين(ع) هستند و بايد براي تثبيت اين گونه حركت ها تلاش كرد.
سردار باقرزاده در ادامه با اشاره به بحث محاكمه صدام اظهار داشت: آمريكا جرأت برگزاري علني دادگاه صدام را ندارد،  چون خود مسبب، عامل و مباشر همه جنايات است و اصولا صلاحيت برگزاري چنين دادگاهي را ندارد.
وي تصريح كرد: برگزاري علني دادگاه صدام جنايات بي شمار آمريكا را براي همه جهانيان بيش از پيش روشن خواهد كرد.
رئيس بنياد نشر و حفظ ارزش هاي دفاع مقدس همچنين اظهار داشت: بزرگترين طرح يادمان دريايي در خليج فارس نصب خواهد شد و اميدوارم دولت در اين زمينه ما را ياري كند.
رحماندوست، مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران نيز در اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره قربانيان سقوط هواپيماي ايرباس ايران، خواستار تلاش براي نهادينه كردن فرهنگ ايثارگري شد و افزود: نبايد اين گونه مراسم ها را ساده بدانيم.

واكنش رئيس جمهور به يك شايعه
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور چهارشنبه شب در مراسم گراميداشت روز صنعت و معدن و در ابتداي سخنان خود با اشاره به سخنان غنيمي فرد (رئيس خانه صنعت و معدن تهران) درباره حراج دختران ايراني در امارات، تاكيد كرد: حراج دختران ايراني در امارات يك دروغ بزرگ است و من به عنوان رئيس جمهور و با دغدغه  خاطر اين مساله را پيگيري كردم و انواع و اقسام گزارش ها، سندها و مدركها را ديدم، و اين مساله يك دروغ و ناشي از جنگ رواني عليه حيثيت و عظمت ملت ايران است.وي افزود: البته نكات منفي و فسادهاي موردي چه در امارات و چه در جاهاي ديگر وجود دارد ولي اينكه يك جرياني دختران عزيز ما را از اين جا ببرد و به حراج بگذارد دروغي بزرگ و اهانت به ملت شريف ايران است و شان والاي ملت ما حتي اگر زنان و مرداني در فقر بسوزند بالاتر از اين است كه به اين خفت تن در دهند.

مذاكرات روحاني در لهستان درباره مسائل دوجانبه و عراق
جيمو شويچ وزير امور خارجه لهستان در ديدار با حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي با تشكر از همكاري جمهوري اسلامي ايران با لهستان در امر ثبات و امنيت عراق بر آمادگي كشورش براي حفظ امنيت زوار ايراني تأكيد، و از انتقال قدرت به دولت موقت عراق ابراز خرسندي كرد.
به گزارش ايرنا وي با تصريح بر اينكه ورشو مايل است نيروهايش را در عراق كاهش دهد، ابراز اميدواري كرد كه ثبات و آرامش هر چه سريعتر به عراق بازگشته و با انتخابات عمومي قدرت به مردم عراق واگذار شود.
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در اين ديدار پيوستن لهستان به اتحاديه اروپا را عاملي براي تحكيم روابط اروپا با ايران دانست و همكاري هاي تهران - ورشو در بحران عراق را نمونه خوبي براي همكاريهاي منطقه اي و بين المللي در راستاي تحكيم صلح و امنيت خواند.
روحاني با متفاوت خواندن ماهيت حضور لهستان با حضور نيروهاي آمريكايي گفت: لهستان بدنبال حضور درازمدت و چاههاي نفت عراق نيست و داراي رفتار و اهدافي متفاوت با آمريكاست.
وي با خشن وغير انساني خواندن رفتار آمريكايي ها با مردم عراق گفت: اين حقيقت تأثيرات منفي بر آينده آمريكا و عراق خواهد داشت. شكنجه هايي كه آمريكاييها عليه عراقيها در زندان ابوغريب مرتكب شده اند براي هميشه ننگ تاريخي براي آمريكاييها خواهد بود.

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران ۸/۱۵درصد افزايش داشت
متوسط شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در سال ۱۳۸۲ به عدد ۲/۲۳۸ رسيد كه نسبت به سال قبل معادل ۶/۱۵ درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، اين شاخص در مقايسه با ۸/۱۵ درصد افزايش در سال قبل، تقريبا از رشد مشابهي برخوردار شده است. افزايش شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در ماه هاي مختلف سال مورد گزارش نسبت به ماه هاي مشابه سال قبل نوسان جزيي و اكثرا سير نزولي داشت به طوري كه ميزان افزايش اين شاخص كه در فروردين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به عدد ۸/۱۷ درصد رسيده بود، در اسفند ماه نسبت به اسفند سال ۱۳۸۱ تا سطح
۹/۱۳ درصد پايين آمد.
در سال ۱۳۸۲ در ميان استان هاي مختلف كشور بالاترين عدد شاخص كل متعلق به استان كردستان و برابر ۵/۲۵۶ و پايين ترين عدد شاخص مربوط به استان گلستان برابر ۳/۲۱۵ بوده است. در سال مورد گزارش بيشترين نرخ تورم را استان ايلام با ۱/۲۳ درصد داشته است. استان هاي كردستان با ۱/۲۲ درصد، سمنان ۸/۱۸ درصد، هرمزگان ۲/۱۸ درصد و كرمانشاه ۹/۱۷ درصد در مرتبه هاي بعدي قرار داشتند.
كمترين ميزان تورم مربوط به استان سيستان و بلوچستان و برابر ۷/۱۱ درصد بوده است. در سال ۱۳۸۲ ميزان تورم در استان تهران معادل ۸/۱۴ درصد بوده است.

دادگاه هاشم آقاجري امروز علني برگزار مي شود
يك منبع آگاه در دادستاني تهران گفت: دادگاه هاشم آقاجري صبح امروز به صورت علني برگزار مي شود.
وي در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اعلام علني بودن دادگاه هاشم آقاجري اضافه كرد: حضور افرادو خبرنگاران در دادگاه بلامانع است.
پرونده هاشم آقاجري پس از نقض حكم توسط ديوان عالي كشور به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران ارسال شده است .

مقام معظم رهبري پس فردا به استان همدان سفر خواهند كرد
خبرگزاري فارس: حضرت آ يت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي دوشنبه اين هفته براي ديدار و گفتگو با مردم مومن و شجاع همدان به اين استان سفر خواهند كرد.
به گزارش سايت موسسه پژوهشي، فرهنگي انقلاب اسلامي در اين سفر، همانند سفرهاي پيشين معظم له به مناطق مختلف كشور، ايشان از نزديك مشكلات و نيازهاي مردم خونگرم اين خطه شهيد پرور را بررسي و با مسئولين استان همدان نيز گفتگو خواهند نمود.همچنين هياتهايي به نمايندگي از رهبر انقلاب با سفر به شهرهاي ديگر اين استان ضمن ديدار با مردم مسائل، نيازها و مشكلات مناطق مربوطه را بررسي مي نمايند.
مشروح و جزئيات سفر رهبر فرزانه انقلاب متعاقبا از سوي دفتر معظم له اعلام خواهد شد.همچنين در آستانه سفر مقام معظم رهبري، آيت الله نوري همد اني با صدور اطلاعيه اي از مردم اين استان براي استقبال با شكوه از ايشان دعوت كرد.

دومين مرحله رزمايش تندر ۵ برگزار شد
فرمانده  قرارگاه  عمليات  فتح  گفت :مرحله  دوم  رزمايش  تندر ۵ كه  از بامداد ديروز در منطقه  دشت  عباس  و فكه  در شمال  خوزستان  آغاز شده  بود، خاتمه يافت .
امير سرتيپ  كيومرث  حيدري  روز جمعه  به  خبرنگارايرنا گفت :در مرحله  دوم  ازرزمايش ، يگانهاي  لشكر ۹۲ زرهي  و تيپ  ۴۵ تكاور پس  از سد پيش  روي  دشمن  فرضي به  اجراي  آتش هاي  استحفاظي و پدافندي  پرداخته  وتكاوران  تيپ  ۴۵ بابالگردهاي  ۲۱۴ وشنوك  عمليات  متحرك  هوايي  رادر مدت  زمان كوتاهي  اجرا كردند.
وي  افزود: در اين  رزمايش  تانكها، بالگردها و نفربرهاي  بازسازي  شده  درنيروي  زميني  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  از جهت  توانايي  انجام  عمليات  موردارزيابي  قرار گرفت .
اولين  مرحله  از رزمايش  نظامي تندر ۵ با شركت  بيش  از ۲۰ هزار نيروي  نظامي روز پنجشنبه  بارمز يازهرا(س ) در رزمگاه هاي  منطقه  عملياتي  دشت  عباس  و شوش در شمال  خوزستان  اجرا شد.
رزمايش  تندر ۵ كه  از سلسله  رزمايش هاي  نيروي  زميني  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  مي باشد در محدوده اي  به  وسعت  ۲۰ هزار كيلومتر در سه  مرحله  برگزار مي شود.

احتمال آزادي زندانيان ايراني در آلمان
به گزارش روزنامه المستقبل با پيشرفت در مرحله دوم تبادل اسرا ميان حزب الله و رژيم صهيونيستي ، به زودي سميرقنطار مبارز برجسته لبناني از زندان هاي اسراييل و زندانيان ايراني در آلمان آزاد خواهند شد و پرونده چهارديپلمات ايراني نيز وارد مراحل جدي خود خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر،منابع ديپلماتيك به روزنامه المستقبل گفتند كشورهاي اروپايي نيز وارد موضوع تبادل اسرا ميان اسراييل و حزب الله و خط حمايتي از ارنست اورلاو ميانجيگر آلماني در كنار دو كشور منطقه اي شده اند(كه يكي از آنها ايران است) كه همچنان به نقش مؤثر خود در اين عمليات ادامه مي دهند.
اين منابع گفتند اين مرحله شامل آزادي قديمي ترين اسير حزب الله در زندان هاي اسراييل يعني سمير قنطار، آزادي جرج عبدالله از زندان هاي فرانسه و آزادي اسراي ايراني و لبناني از زندان هاي آلماني در مقابل افشاي اطلاعاتي در مورد سرنوشت رون آراد خلبان اسراييلي كه چند سال پيش درجنوب لبنان مفقود شد و وضعيت نظاميان اسراييلي كه در درگيري السلطان يعقوب در سال ۱۹۸۲ در دره بقاع لبنان كشته شدند، مي شود.

تمام قايق ها و ماهيگيران ايراني و اماراتي آزاد شدند
يك مقام مسئول وزارت خارجه امارات عربي متحده در بيانيه اي تاييد كرد: تمامي قايق هاي ماهيگيري امارات و سرنشينان آنان كه از سوي ايران توقيف شده بودند، آزاد شدند.
به گزارش ايرنا در اين بيانيه آمده است امارات نيز قايق ماهيگيري ايراني و سرنشينان آن را آزاد كرده است.
وزارت امور خارجه امارات افزوده است: براي دستگاههاي ذيربط اماراتي ثابت گرديد ورود قايق ماهيگيري ايراني به آبهاي منطقه اي امارات به صورت غيرعمدي صورت گرفته.

واكنش وزارت خارجه ايران به اظهارات وزير دفاع انگليس
حميدرضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امورخارجه  روز پنجشنبه  با اظهار تعجب  ازاظهارات  وزير دفاع  انگليس ، آن  را نادرست  خواند.
آصفي  با رد اظهارات  وزير دفاع  انگليس  گفت : كاردار سفارت  انگليس  درتهران  به  هنگام  تحويل  نظاميان  انگليس  كه  پس  از ملاقات  با اين  افرادصورت  گرفت  در صورتجلسه اي  كه  با مسئولين  ذيربط ايراني  به  امضاء رساند ورودغير مجاز و سهوي  قايقهاي  انگليس  به  آبهاي  ايران  را تاييد كرده  است .
وي  افزود: اظهار تاسف  و عذرخواهي  نيروهاي  انگليس  نيز دراين  صورتجلسه  منعكس  است .
سخنگوي  وزارت  امورخارجه  افزود: جك  استراو وزير خارجه انگليس نيز در مكالمه  تلفني با وزير امورخارجه  ايران ، ورود سهوي  نيروهاي  انگليس  به  آبهاي  ايران  رامورد توجه  قرارداده  است .
آصفي  گفت : انتظار است  مسئولين  انگليس  براساس  اطلاعات  دقيق  و واقعيات  به  اظهار نظر بپردازند.
جف  هون  وزير دفاع  انگليس  ادعا كرد كه  هشت  تفنگدار دريايي  اين  كشوربه  زور از آب هاي  عراق  به  آبهاي  ايران  منتقل  شده  بودند.
وزير دفاع  دولت  كارگري  با انتشار بيانيه اي  در مجلس  عوام ، اين  ادعا را به  نقل  از نظاميان  آزاد شده  اين  كشور مطرح  كرد.

استانداران استانهاي خراسان جنوبي و شمالي به دولت پيشنهاد شدند
خبرگزاري فارس: يك منبع آگاه گفت: «استانداران استان هاي خراسان جنوبي و شمالي به هيأت دولت پيشنهاد شدند.»
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: براساس جمع    بندي وزارت كشور براي تصدي استانداري استان جديد  التأسيس خراسان جنوبي ابراهيم رضايي بابادي پيشنهاد شده است.
ابراهيم رضايي بابادي معاون سياسي و امنيتي استانداري تهران و رئيس ستاد انتخابات استان تهران است. وي افزود: براي تصدي استانداري خراسان شمالي نيز محسن نريمان رئيس كميسيون عمران در مجلس ششم و نماينده سابق بابل معرفي شده است.
اين منبع آگاه اضافه كرد: هيات دولت در هفته آينده در اين خصوص تصميم گيري خواهد كرد. در همين حال موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: در انتخاب استانداران خراسان شمالي و جنوبي هيچ مشورتي با نمايندگان اين استانها صورت نگرفته است.
جهانبخش خانجاني مدير كل روابط عمومي وزارت كشور نيز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس ضمن خودداري از اظهار نظر گفت: اين اخبار حدسياتي است كه شايد به يقين تبديل شود. محمد علي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني دولت نيز در اين باره اظهار داشت: اين مسئله هنوز در هيات دولت مطرح نشده است.

ادعاي راديو آمريكا:
اجلاس آتي آژانس پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع مي كند
جان بولتن معاون وزير امورخارجه آمريكا بار ديگر با اظهار نگراني عميق از برنامه ساخت سانتريفوژ در ايران گفت: واشنگتن سرگرم گفت وگو با شركاي اروپايي خود است.
به گزارش ايسنا، وي در گفت وگو با بي.بي.سي، مدعي شد كه برنامه ساخت سانتريفوژ در ايران گامي  جهت توسعه ظرفيت توليد سلاح هاي اتمي است.
درهمين حال پايگاه اينترنتي راديو آمريكا در سرمقاله خود نوشت: ايران احتمالا ماه سپتامبر (شهريور) تحريم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين راديو كه منعكس كننده نظرات كاخ سفيد است با اشاره به نامه اخير ايران به سه كشور اروپايي مبني بر پايان غني سازي اورانيوم آن را نشانه ديگري از پيگيري مخفيانه برنامه هسته اي ايران دانست.
بنابر گزارش مذكور، آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه سپتامبر بار ديگر پرونده ايران را بررسي و احتمالا آن را به شوراي امنيت ارسال خواهد كرد تا در مورد تحريم ايران تصميم گرفته شود.
درهمين حال مارك گازوكي سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با خبرگزاري مهر درباره سايت لويزان تهران گفت: يك گروه بازرس آژانس بين المللي هم اكنون در ايران حضور دارند كه اين گروه روز دوشنبه به بازرسي سايت لويزان پرداختند و ضمن برداشتن نمونه هاي محيطي، هم اكنون درحال بررسي و آناليز اين نمونه ها هستند.
وي گفت: آژانس طي چند هفته آينده نتيجه بررسي درباره لويزان را اعلام خواهد كرد.
سخنگوي آژانس در ادامه اين گفت وگو با بيان اينكه ديگر نيازي به بازرسي از سايت لويزان نيست گفت: بازرسان آژانس روز سه شنبه و چهارشنبه به بازرسي سايت هاي ديگر مي پردازند.
گازوكي از افشاي نام سايت هاي مذكور خودداري كرد.
از سوي ديگر سايت اينترنتي اهداف طي خبري به نقل از يك مقام آگاه ايراني گفت: درحال حاضر مذاكرات بسيار حائزاهميتي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران در يكي از كشورهاي اروپايي بين تهران، لندن، پاريس و برلين در جريان است. وي گفت: اين مذاكرات براي دستيابي به يك راه حل رضايت بخش درخصوص پرونده هسته اي ايران در جريان است.

ديدار خرازي و كاسترو در هاوانا
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، خرازي كه در پاسخ به سفر همتاي كوبايي خود، به هاوانا سفر كرده است، در ديدار با فيدل كاسترو رهبر كوبا، بر لزوم اعمال چند جانبه گرايي در صحنه سياست بين الملل تأكيد كرد.
فيدل كاسترو رهبر كوبا نيز در اين ديدار با اشاره به روند تحولات بين المللي گفت: آمريكا با اشتباهات خود جهان را ناامن كرده و افكار عمومي داخل آمريكا و ساير كشورهاي جهان، متوجه اشتباهات او شده اند.وي مشتركات دو كشور را بسيار مستحكم برشمرد و استفاده دو كشور از تجربيات مختلف در عرصه هاي اقتصادي، تجاري، علمي و صنعتي را مهم خواند.كاسترو مقاومت در برابر فشارها را تنها گزينه براي حفظ استقلال توصيف كرد و ديدگاه مشترك ايران و كوبا در خصوص چندجانبه گرايي و جهان چند قطبي را موجب تقويت همكاريها و ارتباطات سياسي دو كشور دانست.

كوتاه از سياست ايران
تشييع پيكر ۲۰۰ شهيد دفاع مقدس
همزمان با فرارسيدن سالروز شهادت دخت گرامي پيامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) پيكر پاك ۲۰۰ شهيد دفاع مقدس ديروز با عبور از خيابانهاي تهران به دانشگاه تهران منتقل شد.
به گزارش ايرنا،  نمازگزاران پس از پايان نمازجمعه تهران، پيكرپاك شهيدان را از خيابان دانشگاه تهران، خيابان انقلاب، خيابان حافظ، خيابان وحدت اسلامي و خيابان بهشت به سمت معراج شهدا تشييع كردند.
پيكر پاك شهيدان پس از تشييع در قطعه شهداي بهشت زهرا(س)، به خاك سپرده شد.
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي به زودي تغيير مي كند
حميدرضا ترقي عضو برجسته حزب مؤتلفه اسلامي از تغيير دبير كل اين حزب در آينده اي نزديك خبر داد.وي در گفتگو با خبرگزاري «مهر» افزود: در نشست دبيران استان ها و شهرستان هاي حزب،  مصاحبه اخير آقاي عسگراولادي مبني بر تغيير دبيركل حزب مؤتلفه مطرح و بررسي شد. قائم مقام مركز سياسي حزب مؤتلفه اسلامي تصريح كرد: مقدمات اين جابجايي فراهم شده و به زودي دبيركل حزب تغيير مي يابد. ترقي خاطرنشان كرد: اين هفته در اين خصوص بحث و بررسي صورت خواهد گرفت تا اين تغيير به بهترين نحو انجام گيرد.
عضو برجسته حزب مؤتلفه اسلامي زمان اين تغيير را قابل پيش بيني دقيق ندانست و گفت: ممكن است روي اين مسئله زودتر به نتيجه برسيم و زودتر انجام شود.
حبيب الله عسگراولادي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي هفته گذشته با تشريح سياست هاي كلان اين حزب در انتخابات آينده رياست جمهوري از تغيير دبيركل اين حزب خبر داده بود .
دبير شوراي نگهبان: جوانان با استعداد ايراني آمريكا را نگران كرده اند
دبير شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  گفت : آمريكا تحمل  توسعه  و پيشرفت جمهوري  اسلامي  ايران  در زمينه  فناوري  صلح  آميز هسته اي  را ندارد.
به گزارش ايرنا آيت الله  جنتي  عصر پنجشنبه  در مراسم  گراميداشت  شهداي  شهرك  هيو شهرستان  ساوجبلاغ  افزود: امروزه  برخورداري  ايران  اسلامي  از جوانان  بااستعداد، دوستدار انقلاب  اسلامي ، امام  خميني  (ره ) و شهدا، سران  كاخ  سفيد را نگران  كرده  و اين  امر موجب  شده  تا ايران  زير ذره بين  قدرت  ديوانه وار آمريكا قرار گيرد.
آيت الله مشكيني: مسئولان ايران بايد در محاكمه صدام مداخله كنند
امام جمعه قم گفت: مسئولان جمهوري اسلامي ايران بايد در محاكمه صدام مداخله كرده و قواي قضائيه ومجريه نيز بايد شاكي اين جنايتكار كم نظير تاريخ شوند.
به گزارش ايرنا آيت الله مشكيني در خطبه هاي نماز جمعه قم در مصلي قدس افزود: صدام نبايد به عنوان يك اسير جنگي محاكمه شود بلكه وي بايد به عنوان بنيانگذار مكتب جنايت مواخذه شود.آيت الله مشكيني در بخش ديگري از سخنان خود استفاده از منابع طبيعي مانند انرژي هسته اي در مسير صلح آميز را حق مسلم جمهوري اسلامي ايران دانست.
شرط مجلس براي بررسي الحاق رسمي ايران به پروتكل الحاقي
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: ايران در صورتي امكان پيوستن رسمي به پروتكل الحاقي را مورد بررسي قرار مي دهد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي به تعهدات خود نسبت به ايران عمل كند.
به گزارش ايرنا، وي كه پنجشنبه در اولين نشست مسئولان شوراهاي هيات هاي مذهبي كشور سخن مي گفت، با اشاره به اينكه امروزه حكومت ها در دنيا به دو شكل استبدادي و يا دمكراسي اداره مي شوند، افزود: در نظام جمهوري اسلامي كه يكي از شفاف ترين و مردمي ترين نظام هاست، استفاده از زور وجود ندارد، چرا كه تمام مسئولان نظام به طور مستقيم و غيرمستقيم توسط مردم انتخاب مي  شوند و حق تصميم گيري و انتخاب به مردم داده شد. در همين حال رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح كميسيون امنيت ملي مجلس براي از سرگيري غني سازي اورانيوم در حال بررسي دقيق و كارشناسي است.
علاءالدين بروجردي در گفتگو با خبرگزاري مهر، افزود: پس از بررسي دقيق و كارشناسي اين طرح در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به صحن علني مجلس تقديم خواهد شد.وي تاكيد كرد: عليرغم همه اين اقدامات و انجام وظايف مجلس، گفتگوها با مجامع بين المللي ادامه خواهد يافت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |