يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۷۲۷
باوجود تصويب نرخ كرايه تاكسي
رانندگان همچنان بي توجه اند
خبر روز
004122.jpg
نارضايتي، بحث، مشاجره و گاهي حتي درگيري اتفاقي است كه تقريباً يك يا چند بار در طول روز براي شهرونداني كه از تاكسي و مسافركش هاي شخصي سطح شهر تهران استفاده مي كنند، اتفاق مي افتد و اين مسأله به اين خاطر است كه رانندگان، كرايه هايي بيش از مصوبه شوراي شهر تهران طلب مي كنند.
براي بسياري از شهروندان اتفاق افتاده كه بابت يك مسير مثلا ً از منزل تا محل كار هر روز مبلغي متفاوت بابت كرايه تاكسي بپردازند، اين در حالي است كه يك ماه از تصويب نرخ كرايه ها در شوراي شهر تهران مي گذرد و رانندگان تاكسي موظفند براساس اين نرخ ها از مسافران كرايه دريافت كنند.
براساس مصوبه شوراي شهر، نرخ كرايه ثابت جابجايي مسافر در تاكسي هاي گردشي ۷۵۰ ريال بوده و چنانچه مسافت جابجايي مسافر بيش ۵/۱ كيلومتر باشد ۲۵۰ ريال به كرايه ثابت افزوده خواهد شد همچنين نرخ كرايه تاكسي هاي ويژه اعم از خطي، فرودگاه، پايانه ها و راهآهن پنج تا ۱۰ درصدنسبت به گذشته افزوده شد.
شوراي شهر همزمان با بررسي لا يحه نرخ كرايه تاكسي ها، اعلا م كرده بود كه سازمان تاكسيراني جدول نرخ كرايه تاكسي ها را در ابتداي خطوط نصب خواهد كرد كه انجام اين كار مي توانست جلوي اعمال نظر رانندگان محترم تاكسي را بگيرد. ولي هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
اين قانون شكني ها از سوي رانندگان تاكسي به اين دليل صورت مي گيرد كه براي اين مصوبه ها ناظري تعيين نشده است. به همين دليل در برخي موارد شهروندان تهراني تا ۸۰ درصد بيشتر از مصوبه شوراي شهر كرايه مي پردازند.
يكي از شهروندان در اين باره مي گويد: رانندگان هر مبلغي كه بخواهند دريافت مي كنند و اگر اعتراض كنيم با برخورد نامناسبي روبه رو مي شويم. مثلا ً كرايه مسير ميدان وليعصر تا ونك ۲۷۰۰ ريال تصويب شده؛ ولي رانندگان گاهي تا۴۰۰۰ ريال هم طلب مي كنند. حقيقت اين است كه نمي دانيم بايد به كجا اعتراض كنيم.
زنگنه گفت: هيچ نظارتي از سوي نهادهاي ذيصلاح درباره كنترل قيمت تاكسي ها انجام نمي شود، در چنين وضعيتي تعيين نرخ كرايه به انصاف راننده تاكسي بستگي دارد.افزايش ده درصدي نرخ كرايه تاكسي هاي با عمر كمتر از پنج سال كه داراي امكانات رفاهي نظير كولر و سيستم سوخت استاندارد هستند نيز از مصوبات شوراي شهر بوده كه به اجرا درنيامده است.جالب اينجاست كه نه تنها رانندگان تاكسي ها و مسافركش ها قوانين را رعايت نمي كنند بلكه قوانين خاص خودشان را هم اعمال مي كنند. مثلا ً كرايه يك مسير ثابت در ساعات پرترافيك بيشتر مي شود وشب ها يا روزهاي باراني مبلغ كرايه ها تا ميزان دلخواه رانندگان افزايش پيدا مي كند و...
شوراي شهر اعلا م كرده در صورت تخلف رانندگان در اجراي اين مصوبه، سازمان تاكسيراني موظف است كارنامه تاكسي او را گرفته و با وي برخورد كند.
باتوجه به اين كه اقشار كم درآمد و متوسط جامعه از تاكسي استفاده مي كنند عدم نظارت بر عملكرد رانندگان تاكسي مشكل اين افراد را دوچندان مي كند چون عملكرد رانندگان تاكسي ها نه تنها مشكلا ت مالي و حتي روحي براي شهروندان ايجاد كرده است بلكه بر قيمت برخي اجناس نيز تأثير گذاشته و فروشندگان سودجو از اين آب  گلآلود ماهي مي گيرند.
يك عضو شوراي شهر تهران بي توجهي رانندگان تاكسي به نرخ كرايه مصوب را ناشي از ضعف مديريت در سازمان تاكسيراني تهران مي داند.
اميررضا واعظي آشتياني به ايرنا گفت: سازمان تاكسيراني مجري مصوبات شوراي شهر بوده و اگر نتواند بر اجراي مصوبه شوراي شهر نظارت كند، حكايت از ضعف عملكرد آن است.
وي افزود: شوراي شهر تهران براساس منافع هر دو طرف يعني شهروندان و رانندگان تاكسي، تعيين نرخ كرده است و نرخ مصوب مغايرتي با شرايط روز جامعه ندارد.
اين عضو شوراي شهر با تأكيد بر الزامي بودن اجراي مصوبه نرخ هاي كرايه تاكسي در مسيرهاي مختلف، گفت: سازمان تاكسيراني در قبال مردم مسؤول است و تشكيلاتي به نام نظارت در بدنه خود دارد كه بايد مصوبات شورا را اجرا كند.
آشتياني اظهار داشت: شوراي شهر تهران بيش از سه ماه بر روي قيمت هاي مصوب كار كرده است و مديريت شهري پايتخت در هر صورت اين مصوبه را كه به سود شهروندان است ، اجرا خواهد كرد.

پاسخ مسؤولا ن
كابل فشارقوي، مانع احداث پل عابر
باتوجه به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ ۲/۴/۸۳ تحت عنوان «عابران بيچاره!» خواهشمند است توضيح ذيل را در پاسخ به اين مطلب درج كنيد:
به اطلا ع متقاضي محترم مي رساند، باتوجه به عبور كابل فشار قوي، احداث عرشه پل عابر پياده در محل موردنظر امكان پذير نيست. در اين زمينه با سازمان برق منطقه اي تهران پارس مكاتبه شده است كه با اقدام لا زم از سوي سازمان مذكور عمليات احداث پل به پايان خواهد رسيد.
محسن جليلوند
معاون آموزش و مدير روابط عمومي سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |