يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۷۲۷
بازي هاي تابستاني، به چه قيمتي؟
كودك و دوچرخه
شايد دوچرخه وسيله مناسبي براي ورزش باشد ولي در بسياري از موارد دوچرخه اي را با هزينه قابل توجهي مي خريد، بدون آن كه فرزندتان محلي براي دوچرخه سواري بيابد. اين بزرگترين مسأله خانواده هاي شمال شهري است. كساني كه براي فرزندشان دوچرخه خريده اند ولي نمي دانند او كجا دوچرخه سواري كند.
004119.jpg
مرجان نماينده 
دوچرخه بيش وكم روياي همه بچه ها است. خيلي ها امتحانات خرداد را به شوق رسيدن به دوچرخه پايان مي برند. خيلي از بزرگترها براي تلا شهاي فرزندشان وعده تهيه يك دستگاه دوچرخه مي دهند.
با شروع فصل تابستان تب بازي با اين وسيله بيشتر مي شود. شايد امروز ورزشها و تفريحات ديگر جاي دوچرخه را پر كرده اند. از شنا تا  اسكيت و بازي هاي رايانه اي بچه ها را نشانه مي رود.
اما دوچرخه هنوز در ميان نوجوانان و كودكان زيادي از محبوبيت بالايي برخوردار است. هنوز هم با شروع فصل تابستان شاهد دوچرخه سواري تعداد زيادي از نوجوانان و كودكان در خيابان هاي شهر هستيم، تفريح ساده ديروز، بازي گران قيمت امروز به شمار مي رود، اما هنوز دوچرخه هاي كهنه و دست دوم زمينه تفريح بسياري از كودكان و نوجوانان شهر ما را فراهم ميآورند.
دوچرخه ها
دوچرخه ها انواع گوناگوني دارند و با قيمت هاي متفاوتي به فروش مي رسند. نوع دوچرخه است كه قيمت آن را روشن مي كند. دوچرخه هاي ايراني ارزان تر از دوچرخه هاي خارجي هستند. با قيمت هايي از ۷۰ هزار تومان تا بيش از ۱۹۰ هزار تومان. دوچرخه هاي خارجي به مراتب گران تر هستند و با مبلغي حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده اند. قيمت دوچرخه هاي حرفه اي ۱۰ تا ۱۵ درصد بيشتر از قيمت هاي فوق است.
دوچرخه هاي بچه گانه بين ۱۲ تا ۱۳۰ هزار تومان قيمت دارند كه هرچه سايز دوچرخه افزايش يابد، قيمت آن هم بيشتر مي شود.
بديهي است بسياري از خانواده ها توانايي پرداخت چنين هزينه اي را براي خريد دوچرخه ندارند، از اين رو به سراغ دوچرخه هاي دست دوم مي روند. شايد در سطح شهر هم بيشتر دوچرخه هاي قديمي را ببينيم تا دوچرخه هاي نو. قيمت دوچرخه هاي دست دوم نيز براساس كيفيت وسيله تعيين مي شود.
دوچرخه هايي كه بيشتر در مناطق جنوبي شهر به فروش مي رسند معمولا ً بين ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان قيمت دارند. بدين معني كه عنصر گرانبهايي را زير پاي خود دارند و بايد بسان جواهري از آن محافظت كنند.
برخي از كودكان و نوجوانان نيز براي بازي با اين وسيله آن را به صورت ساعتي اجاره مي كنند و در ازاي هر يك ساعت هزينه اي را مي پردازند.
معابر شلوغ و پرازدحام 
دوچرخه سواري هنوز سرگرمي بسياري از جوانان، نوجوانان و كودكان شهر پرجمعيت ما است. اما خيلي از نوجوانان اوقات فراغت خود را با دوچرخه سواري در خيابان هاي پررفت وآمد مي گذرانند و گاهي خيابان هاي اصلي را براي بازي انتخاب مي كنند كه باتوجه به ميزان تردد و رانندگي بسيار نامناسب برخي رانندگان، خطرات زيادي به وجود ميآورد. اما چه بايد كرد؟
نويد ۱۷ ساله كه مشغول بازي با دوچرخه است، مي گويد: فصل تابستان به علت گرماي زياد، دوچرخه مي تواند بهترين وسيله تفريح باشد؛ زيرا در فصول ديگر هوا كمي خنك و زمين سرد است و استفاده از دوچرخه  امكان ندارد، دوچرخه براي تابستان ساخته شده.
نويد مي گويد: سال گذشته يك دوچرخه دست دوم خريدم و حدود ۲۲ هزار تومان هزينه كردم. در صورتي كه براي تفريحات ديگر بايد بيش از اين مبلغ هزينه كرد.
هادي عسگري نيز مي گويد: با ۱۸ هزار تومان يك دوچرخه دست دوم خريدم. استفاده از اين وسيله از نظر اقتصادي خيلي به سود من بود، زيرا عبور و مرور روزانه را هم با دوچرخه انجام مي دهم. دوچرخه نو گران است ولي دوچرخه دست دوم كم هزينه ترين وسيله تفريح را براي ما مهيا مي كند و مي توانيم اوقات فراغت خود را با آن سپري كنيم. براي تفريح و بازي در استخرها و ورزشگاه هاي ديگر بايد ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان در طول تابستان بپردازيم كه رقم بسيار بالايي است. اما دوچرخه عنصري است كه براي شما باقي مي ماند.
افشين صحرايي كه به دوچرخه بازي در خيابان ها مشغول است، مي گويد: شايد دوچرخه سواري ارزان ترين وسيله سرگرمي جوانان خصوصاً در مناطق جنوبي شهر باشد. اما خطرات زيادي به دنبال هم دارد. ما جاي ويژه اي براي راندن دوچرخه نداريم و اكثر دوچرخه هاي ما هم دست دوم هايي هستند كه در معرض از بين رفتن هستند. چند روز پيش يك موتور سوار با يكي از كودكاني كه دوچرخه سواري مي كرد، تصادف كرد و كودك دچار آسيب ديدگي شديد شد؛ چراكه ترمز دوچرخه او كار نمي كرد و او سعي كرده بود با پايش دوچرخه را در حركت متوقف كند.
بنابراين نمي توان دوچرخه سواري را لزوماً باتوجه به شرايط حاكم بر تهران تفريح سالمي دانست. پدر و مادراني كه كودكانشان دچار آسيب ديدگي شده اند با مشكلا ت فراواني روبه رو هستند و در برخي موارد هزينه هاي قابل توجهي براي مداواي فرزندشان مي پردازند.
والديني كه شرايط مالي مناسبي ندارند ساير هزينه ها را بيشتر از پرسه زدن فرزندشان با دوچرخه در كوچه ها قلمداد مي كنند. خريد كامپيوتر و وسايل گيم هاي تلويزيوني براي آن ها آسان نيست. خانه هاي كوچك نيز كودكان را به بيرون از منزل هدايت مي كنند.
كجا و چگونه؟
اغلب كودكان بدون ملاحظه در خيابان هاي اصلي شهر دوچرخه سواري مي كنند اين كار خطرات زيادي را هم براي كودكان و هم براي رانندگان خودروها به وجود ميآورد. به طوري كه هر ساله شاهد تصادف تعداد زيادي از اين كودكان با انواع خودروها هستيم. شايد بهترين راه، رفتن به پارك ها و احداث پيست هاي دوچرخه سواري باشد. در حال حاضر تعدادي از پارك هاي شهر داراي پيست هاي دوچرخه سواري هستند كه گاهي با دريافت مبالغي به علاقه مندان دوچرخه اجاره مي دهند.
پارك هاي اطراف محل سكونت نيز مي تواند مكان مناسبي براي دوچرخه سواري باشد.
اخلاقي كه به همراه فرزندانش به پارك آمده تا آن ها ساعتي از وقت خود را به بازي مشغول شوند، مي گويد: دوچرخه سواري نوعي ورزش است و مي تواند موجب تحرك شود. اما هر چيز راهي دارد. او مي گويد: تقريبا”ً هر روز فرزندانم را براي بازي با اين وسيله چند ساعتي به پارك محل مي آورم. با اين كار از خطرات احتمالي بازي در خيابان ها جلوگيري مي كنم. اما خب هزينه رفت وآمد با دوچرخه به اين مكان براي ساير بستگانم ميسر نيست و مثل هميشه هزينه اياب و ذهاب گريبان آن ها را مي چسبد و شما نمي توانيد فرزندان خود را پاي پياده از سويي به سوي ديگر بكشيد.
طاهريان نيز مي گويد: هر صبح به همراه چند نفر از دوستان براي دوچرخه سواري به پارك محل مي رويم، البته اين كار را فقط در تابستان انجام مي دهيم.
واقعيت اين است كه دوچرخه وسيله مناسبي براي ورزش است ولي در بسياري از موارد دوچرخه اي را با هزينه قابل توجهي مي خريد، بدون آن كه فرزندتان محلي براي دوچرخه سواري بيابد. اين بزرگترين مسأله خانواده هاي شمال شهري است. كساني كه براي فرزندشان دوچرخه خريده اند ولي نمي دانند او كجا دوچرخه سواري كند.
يكي ديگر از شهروندان نيز عقيده دارد: به نظرم مي رسد بازي با دوچرخه در جنوب شهر بسيار بيشتر است؛ چراكه شمال شهر به خاطر شيب تند خيابان ها و كوچه ها دوچرخه سواري مشكل است و در جنوب شهر معابر بدون شيب تند بيشتر يافت مي شوند. ضمن آن كه كودكان سرگرمي مناسب ديگري در اين منطقه ندارند تا خود را به آن مشغول كنند و مجبورند ساعت ها در خيابان باشند و اگر دوچرخه اي بيابند لحظاتي را سرخوش سپري مي كنند. او مي افزايد: گرچه دوچرخه ها خيلي هم ارزان نيستند؛ اما در مقابل هزينه هاي ديگري كه خانواده ها براي پر كردن اوقات فراغت فرزندانشان پرداخت مي كنند باصرفه تر هستند، زيرا براي استفاده از كلاسهاي ورزشي تابستاني معمولا ً بايد ۱۸ تا ۵۰ هزار تومان هزينه كرد. اما يك دوچرخه دست دوم را حتي با قيمت ۱۵ هزار تومان هم مي توان خريد كه دوچرخه هاي بچه گانه بسيار ارزان تر از اين قيمت هستند. اما پرسش اصلي والدين كماكان به قوت خود باقي است. پسرم كجا دوچرخه سواري كند و چگونه؟يكي از آن ها زير لب زمزمه مي كند: ياد روزهاي دور كه در كوچه هاي خلوت سرخوشانه با دوچرخه  از سويي به سوي ديگر رفته و دور مي زديم بخير.

صداي مصرف كننده
منطقه شلوغ 
چرا منطقه هايي كه در محدوده طرح ترافيك هستند از مناطق ديگر شلوغ تر و آلوده تراست؟
راد
جري هم جوجه مي خورد
در خيابان ۱۷ شهريور هم موشهايي به اندازه گربه وجود دارد كه به چشم خود ديدم كه همچون تام جوجه اي را برداشت و فرار كرد.
موسوي 
تقاضا از شركت واحد
قرار بود به رانندگان شركت واحد هر ساله بن وكت وشلوار داده شود؛ ولي از سهميه امسال هنوز خبري نيست. از شركت واحد تقاضا داريم به وعده خود عمل كند.
جمعي از رانندگان شركت واحد
من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق 
كسي كه از بندگان خداوند تشكر نكند از خدا هم تشكر نخواهد كرد. در تاريخ ۲۳/۲/۸۳ يك رشته خط تلفن تقاضا كردم كه در تاريخ ۹/۳/۸۳ در واقع ظرف ۱۸ روز در منزلم نصب و تحويل داده شد. از كليه كاركنان مخابرات منطقه شهيد فرد اسدي سپاسگزارم.
عبداله سالاري 
رانندگان دردسرساز
عده اي از رانندگان داراي خودروهاي مسافركش مناطقي را انتخاب مي كنند و فقط در همان جا مسافران را به مقصد مي رسانند و اگر راننده اي ديگر از راه برسد و به صورت عبوري مسافر سوار كند، باعث درگيري ساير خودروها مي شود.
از راهنمايي و رانندگي تهران تقاضا مي شود ترتيبي اتخاذ كند كه رانندگان در محل خاصي توقف نكنند چون اين مسأله نيز خود باعث ترافيك و كندي حركت ديگر خودروها مي شود.
اكبر عليان 
جاده اي كه هنوز مشكل دارد
بارها راجع به حوادث ناگواري كه در جاده انديشه اتفاق مي افتد در جرايد مطلب درج شده و چندين بار از مسؤولان وزارت راه و ترابري درخواست شده اين جاده را دو بانده كنند. اگرچه قبلا ً قرار بوده اين كار صورت بگيرد، متأسفانه نه تنها اين كار انجام نشده؛ بلكه مسؤولان نيز جواب قانع كننده اي ندارند.
محمد ولي نژاد
توزيع يخ هاي غيربهداشتي
روزهاي گذشته مسؤِولان وزارت بهداشت به مردم هشدار دادند كه از خريد يخ هاي فله اي كه به طور غيربهداشتي عرضه مي شود، خودداري كنند. اين در حالي است كه از هنگام صدور اطلاعيه فوق تاكنون هيچ گونه يخ بهداشتي مشاهده نكرده ايم و همچنان توزيع يخ به شيوه قديمي و غيربهداشتي در معابر عمومي رواج دارد. به نظر مي رسد بايد كارخانه هاي يخ سازي را ملزم به رعايت مسائل بهداشتي كرد.
شايان 
تقاضاي همكاري از راهنمايي و رانندگي
از راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تقاضا مي شود با خبرنگاران براي ورود به طرح ترافيك با ارائه كارت خبرنگاري همكاري بيشتري كنند.
از خبرنگاران 
نياز به ميدان ميوه و تره بار
اگر امكان دارد در خيابان تركمنستان و يا در خيابان قنبرزاده ميدان ميوه و تره باري راه اندازي شود كه مردم اين محله به آن نياز مبرم دارند.
پاداش 
اتوبوس شركت واحد مي خواهيم 
مسير انتهاي پيروزي تا چهار راه تهرانپارس اتوبوس شركت واحد ندارد و فقط بايد از تاكسي و يا شخصي استفاده كرد، آن هم با اين كرايه هاي گران. تكليف ما چيست؟
رضايي 
تغيير مشكل ساز
تغيير مسير اتوبوس هاي شهيد قندي امام خميني باعث بروز مشكلا تي براي مردمي شده است كه همه روزه اين مسير را طي مي كنند. اگر مي شود فكري ديگر را عملي كنند.
واقتي

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |