يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۷ - Jul 4, 2004
رييس شوراي اسلامي شهر تهران :
براي احياي بافت هاي فرسوده نمي توانيم منتظر تصميم شوراي عالي شهر سازي بمانيم
چمران: شوراي شهر تهران معتقد است نبايد بيش از اين فرصت سوزي كرد و هرچه تاكنون زمان از دست داده ايم كافي است.
009342.jpg
رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اظهارات وزير مسكن و شهرسازي در ارتباط با موضوع اعطاي يك طبقه تشويقي در بافت هاي فرسوده تهران گفت: ما نمي توانيم منتظر بمانيم هر وقت شوراي عالي شهرسازي احساس كرد مي بايست تصميمي در اين خصوص بگيرد آن وقت وارد عمل شويم.
مهندس مهدي چمران با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: در آخرين جلسه اي كه بنده در شوراي عالي شهرسازي حاضر بودم به دفاع از مصوبه شوراي شهر در خصوص اعطاي تراكم تشويقي پرداختم و در همان جلسه تصميم گرفته شد كارگروه مشتركي براي دست يافتن به يك نتيجه معقول تشكيل شود.
وي به كارگروه مشترك شهرداري و وزارت مسكن اشاره كرد و اظهار داشت: اين كارگروه متشكل از سه نفر از كارشناسان شوراي عالي شهرسازي و كارشناسان شهرداري تهران است كه قرار است با تشكيل جلسات مشتركي در ارتباط با موضوع احياي بافت هاي فرسوده و نحوه اعطاي تراكم تشويقي به يك نقطه نظر مشترك برسند.
چمران در خصوص اينكه چه زماني قرار است اين گروه كار خود را آغاز كند، گفت: چون پيشنهاد از طرف وزارت مسكن و شهر سازي بوده است بنابراين آنها مي بايست در اين خصوص تعجيل و اعلام نظر كنند.رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سئوال كه در صورت به تاخير افتادن برگزاري جلسات مشترك اين كارگروه وضعيت اعطاي تراكم تشويقي به بافت هاي فرسوده چه خواهد شد ، افزود: آنچه مشخص است اينكه ما نمي توانيم منتظر بمانيم هر وقت آقايان احساس كردند بايد جلسه اي تشكيل و تصميمي گرفته شود ، كار خودمان را شروع كنيم .
چمران تاكيد كرد: شوراي شهر تهران معتقد است نبايد بيش از اين فرصت سوزي كرد و هرچه تاكنون زمان از دست داده ايم كافي است. بنابراين ،مصوبه شوراي شهر به قوت خود باقي بوده و آن را اجرا مي كنيم.

فروش متري مسكن متوقف شد
009336.jpg
به دليل عدم ارايه كار كارشناسي از سوي وزارت مسكن و شهرسازي به مراجع ذي صلاح در خصوص فروش متري مسكن، تا ارايه كار كارشناسي از سوي اين وزارتخانه فروش متري مسكن متوقف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس گزارش سازمان بازرسي كل كشور كه به دفتر رئيس جمهوري ارسال شده است، در فروش متري مسكن، هيچ توجيه اقتصادي و تضميني به غير از نرخ تورم مسكن براي پرداخت سود سالانه متقاضيان در نظر گرفته نشده است. يك مقام آگاه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، گفت: اكنون دفتر رئيس جمهوري پيگير اين قضيه است، چرا كه اين پروژه تاكنون نقشي در خانه دار شدن مردم نداشته است.

ساخت ۱۵۰ پارك
009345.jpg
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران اعلام كرد: ۱۵۰ پارك محلي، منطقه و فرامنطقه اي تا پايان سال جاري در تهران به بهره برداري مي رسد.
از اين تعداد ۱۴۳ پارك محله اي و منطقه اي و حدود ۷ پارك نيز فرا منطقه اي است.
اغلب پاركهاي محلي و منطقه اي در مناطقي كه از فضاي سبز و پارك كمتري برخوردارند، احداث مي شوند.وي گفت : اعتبار فضاي سبز امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و بر اساس دستور شهرداري تهران ساختمانها و اماكن فرسوده مناطقي كه از فضاي سبز و پارك كمتري برخوردارند، خريداري و در آنها پارك و يا فضاي سبز احداث مي شود.

تنفس طولاني در هواي آلوده
009378.jpg
تنفس طولاني در هواي آلوده، بيشتر از غلظت بالاي آلاينده ها براي بدن ضايعات ايجاد مي كند.
به گزارش آسمان آبي ايران، بيشترين تأثير آلاينده هايي كه از اگزوز خودروهاي بنزيني در هوا منتشر مي شود بر روي اطفال، افراد مسن، افراد مبتلا به آسم و رانندگان است.
براساس اين گزارش اثر آلاينده ها بر روي بدن انسان به مدت زمان تماس و غلظت آن بستگي دارد. به طوري كه اگر مدت زمان تماس كوتاه باشد، ضايعات آلاينده ها بر روي بدن تأثيري ندارد و به سرعت برطرف مي شود ولي اگر غلظت آلاينده ها حتي كم باشد و مدت زمان تماس زياد باشد سبب ايجاد ضايعاتي در بدن مي شود.

دريك دوره زماني ۱۲۰ روزه
ساخت بزرگترين آكواريوم در تهران آغاز شد
009375.jpg
شهرداري منطقه ۳ تهران آكواريوم بزرگي را در محل باغ موزه آب تهران مي سازد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، مهندس سياوش احمدي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري اين منطقه گفت: به منظور ارتقاء سطح آگاهي و آشنايي شهروندان با حيات وحش، شهرداري عمليات ساخت بزرگترين آكواريوم كشورمطابق با استانداردها و در عين حال برخوردار از تنوع گونه هاي آبزيان را آغاز كرد.
وي تأكيد كرد: با توجه به كاركرد آكواريوم و نيز همجواري اين مركز با يكي از زيباترين بوستان هاي تهران، دانش آموزان مي توانند به انجام گردش هاي علمي مبادرت ورزند.
احمدي گفت: اين آكواريوم با تخصيص اعتباري بالغ بر ۳۷۲ ميليون تومان در يك دوره زماني ۱۲۰ روزه ساخته و بر اساس زمانبندي انجام شده، اواسط پاييز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.به گفته وي در ساخت سازه اين آكواريوم، نكات آيين نامه ۲۸۰۰ رعايت شده است.

عضو شوراي شهر:
نظارتي بر نماي شيشه اي ساختمان ها وجود ندارد
نماهاي شيشه اي ساختمان ها مي تواند براي نماي عمومي كاربرد داشته باشد مشروط بر آن كه ضوابط و دستورالعمل هاي فني در آنها رعايت شود.
دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران افزود: با توجه به اين واقعيت كه در حال حاضر هيچگونه نظارتي از سوي مهندسان ناظر در خصوص رعايت مقررات فني نماهاي عمومي ساختمان ها صورت نمي گيرد،لازم است در اين مورد ضوابط مراعات شود. به گفته وي سيستم نظارتي كه الان وجود دارد مهندس ناظر را ملزم نمي كند تا پايان كار ساختمان بر عمليات ساخت و ساز نظارت داشته باشد.
به همين دليل مهندس ناظر گزارش خود را فقط تا مرحله پايان سفت كاري بنا ارائه مي دهد و چه بسا ساختمان هايي كه در مراحل بعدي كار تخلفاتي را به لحاظ فني مرتكب مي شوند كه نماهاي شيشه اي يكي از اين موارد است.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران افزود: برهمين اساس شوراي شهر پيشنهادي را در اين خصوص ارائه داده كه طي آن مهندس ناظر را موظف مي سازد تا پايان كار ساختمان (مرحله نازك كاري و نماي عمومي ساختمان) بر انجام ساخت و ساز نظارت كند.
شكيب با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر در كشورهاي زلزله خيز دنيا همچون ژاپن از شيشه به عنوان نماي عمومي استفاده مي شود، گفت: اگر بر اجراي دقيق ضوابط نظارت داشته باشيم استفاده از نماهاي شيشه اي مشكل ساز نخواهد بود.

ملاقات شهردار با شهروندان منطقه ۱۹
شهردار تهران روز پنج شنبه ضمن بازديد از شهرداري منطقه ۱۹، مسائل و مشكلات شهروندان ساكن در اين منطقه را حضوري بررسي مي كند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن در منطقه ۱۹ مي توانند جهت دريافت و تكميل فرم ثبت نام ملاقات روزهاي يكشنبه و دوشنبه به شهرداري منطقه واقع در خاني آباد نو، خيابان ميعاد، بلوار ميلاد، شهرداري منطقه ۱۹ مراجعه كنند.

شهردار تهران:
انتظارات مردم خواسته هاي ساده و معقول است
شهردار تهران گفت: طيف زيادي از انتظارات مردم خواسته هاي بسيار ساده و معقول است كه با همت و اراده مي توان در رفع آنها كوشيد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري اصفهان ، دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب در دومين گردهمايي مركز بسيج مهندسان استان اصفهان افزود: از جمله فوايدي كه ارتباط با مردم براي مسئولان كشور به همراه دارد مبارزه با فساد است و مديران با ارتباط با مردم ، انتظارات و محصول و نتيجه عملكرد خود را ديده و آثار و نتايج آن را در جامعه مشاهده مي نمايند.
وي پذيرش توانمنديها، استعدادها و اتكا به قدرت فكر و عمل نيروهاي داخلي و نيز توجه به معيارها و ارزشهاي اسلامي و انقلابي را مهم دانست و خاطر نشان ساخت: اگر ملتي با توجه به اهداف خود در مسير رشد و توسعه قرار نگرفته باشد و با اقتباس از ديگران بخواهد زندگي كند، قطعا شكست خورده و به زمين خواهد خورد.

۱۰۰پاركبان بر پارك حاشيه اي خيابان ها نظارت مي كنند
گروه شهري: از ديروز طرح پاركبان با مشاركت شهرداري تهران و پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در سطح شهر به اجرا درآمد.
سازمان حمل و نقل ترافيك و پليس راهنمايي و رانندگي در يك اطلاعيه مشترك اعلام كردند: اين طرح براساس مصوبه قانوني و به منظور ساماندهي وضعيت پارك حاشيه اي خيابان ها و نظم بخشيدن به ترافيك تهران توسط يكصد مامور به مورد اجرا گذاشته شده است. شهروندان تهراني موظفند به منظور توقف در محل هاي مجاز و پيش بيني شده با پرداخت وجه مربوطه به پاركبانان و كيوسك هاي واقع در معابر اعلام شده كارت پارك در مدت زمان مشخص را دريافت كنند.

گستره
ميراث طبيعي و حقوق نسل ها
دولت و ديوانسالاري در مرحله اي از تاريخ جديد به اعتبار قوايي كه ناشي از ملت است، شكل گرفت، به اين سبب، دستگاه هاي دولتي با هر توش و تواني برگرفته از نيرو و اراده مردم اند و در حوزه نگاهباني از حقوق و منافع ملي، مسئوليتي بسيار سنگين و تعيين كننده دارند. اگرچه با گذشت زمان، اين مفهوم تا حد زيادي مقهور ظهور تكنوكراسي و برتري طلبي رجال و صاحب منصبان نسبت به اقشار عادي جامعه شد و مناسبات جديد، همچنان به صورت يكي از اصلي ترين آماج طنزنويسان و كاريكاتوريست ها درآمده و هر روز در مطبوعات جهان، هزاران نكته طنز و كاريكاتور درباره مشكلات ارباب رجوع و هزار توي دستگاه ديوانسالاري به چاپ مي رسد، اما اصل مسئوليت پذيري دستگاه هاي دولتي در قبال حقوق ملي همچنان باقي و انكارناپذير است.
در نظام جمهوري اسلامي ايران، سازمان حفاظت محيط زيست طبق قانون حافظ حقوق ملت، در عرصه هاي محيط زيست مي باشد و از آنجا كه براي فردفرد مردم ممكن نيست كه به حيطه هايي همچون منابع طبيعي، منابع آبي، جنگل ها، زيستگاه ها و... سركشي كنند و ضمن برخورد با تخلفات احتمالي، از اين منابع مراقبت نمايند، سازمان طبق قانون به نيابت از جانب ملت عهده دار چنين مسئوليت خطيري مي باشد. صرفنظر از قوت ها و ضعف هاي عملكرد سازمان حفاظ محيط زيست، شيوه موضعگيري اين سازمان نسبت به موضوع ساخت و ساز و شهرك سازي در حاشيه آزادراه تهران - شمال، درخور بررسي جدي و تأمل است. در حالي كه رئيس سازمان حفاظت  محيط زيست اعلام كرده بود، طبق توافق انجام شده با دست اندركاران احداث بزرگراه، براي شهرك سازي در مسير اين گذرگاه كه اكوسيستم و موجوديت جنگل هاي بسيار نادر و ارزشمند شمال ايران را با خطر جدي روبرو مي كند، مجوزي صادر نخواهد شد، اما به تازگي مسئول ديگري در اين سازمان، خبر از موجه بودن ساخت و ساز و شهرك سازي در اراضي با وسعت ۳۰ ميليون مترمربع را داده است.
واگذاري اراضي پيراموني آزادراه براي چنين ساخت و سازي، موجوديت جنگل هاي پهن برگ شمال ايران را كه تنها ميراث طبيعي از دوران سوم زمين شناسي است، با تهديد جدي روبرو مي كند.
اين جنگل ها به لحاظ ارزش افزوده بسيار بالا براي طبيعت ايران، توليد باران و اكسيژن، حفظ منابع آب شيرين و تعادل اقليم نبايد دستخوش ارزش هاي اقتصادي محدود و مقطعي قرار بگيرند، ما حق نداريم حقوقي را كه متعلق به تمامي نسل هاست، به سود محدود يك نسل هزينه كنيم.
هنوز دوستداران حفظ محيط زيست و منابع طبيعي كشورمان اميدوارند كه موضع اصلي سازمان حفاظت محيط زيست، پاي بندي به ممنوعيت هرگونه ساخت و ساز در اراضي دو سوي آزادراه تهران - شمال باشد.
اسماعيل عباسي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |