سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۳ - Jul 20, 2004
عشق الهي
امام سجاد(ع): خداوندا مرا عاشق خودت كن.
(صحيفه سجاديه، ۱۴۶ / دعاي ۲۱)
امروز با حافظ
ور آشتي طلبم با سر عتاب رود
چو دست بر سر زلفش زنم به تاب رود
زند به گوشه ابرو و در نقاب رود
چو ماه نو ره نظارگان بيچاره
تعزيه خواني در نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي
مراسم تعزيه خواني و مديحه سرايي در وصف مظلوميت و ايثارگري هاي سالار شهيدان، حضرت امام حسين (ع)، در محوطه ورودي فضاي معنوي و روح بخش در نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي، «حميد ظفرقندي» مدير برگزاري اين نمايشگاه معنوي در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در اين مراسم معنوي كه با استقبال چشمگير بازديدكنندگان همراه است، شماري از هنرمندان و محبان اهل بيت (ع) با اجراي برنامه هاي تعزيه خواني و نوحه سرايي به معرفي بيشتر فداكاري ها و رشادت هاي حضرت سيدالشهداء و ياران باوفايش پرداختند.
وي تصريح كرد: بدون شك به تصويركشيدن لحظاتي از دلاوري ها و ازجان گذشتگي هاي امام حسين (ع) و يارانش در واقعه تاريخي و خونين عاشورا مي تواند زمينه ساز توسعه و اشاعه مكتب حسيني در ميان اقشار مردم به ويژه نسل جوان باشد.
نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي كه با مشاركت بيش از ۸۰ تشكل ديني- مذهبي برگزار شده است، طي روزهاي ۲ تير تا ۲ مردادماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۲ براي بازديد عموم علاقه مندان و دوستداران اهل بيت دائر خواهد بود.
نخستين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي در ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، جنب شهرداري تهران واقع شده است.

آسيب شناسي نهادهاي موسيقي از سوي عبدالحسين مختاباد
عبدالحسين مختاباد، خواننده و  آهنگساز، وضعيت موسيقي در سه نهاد مركز موسيقي وزارت ارشاد، مركز موسيقي صدا و سيما و مركز موسيقي حوزه هنري را تشريح كرد.
به گزارش ايسنا وي به وضعيت موسيقي در وزارت ارشاد اشاره كرد و گفت: با توجه به محدوديت و اندك بودن بودجه مركز موسيقي فعاليتهاي آن قابل قبول است، اما براي تحول جدي تر بايد مديران به نسل تازه تر ميدان داده و از برخي از چهره هاي موسيقي كه همانند بختكي در هر مجموعه به عنوان داور و كارشناس و مميز حضور دارند دست شويند.
وي كه پايان نامه دكتري خود را تكميل و به جان بيلي، موزيسين معروف انگليسي، ارائه داده است سالهاي سال در حوزه هنري به همراه محسن نفر و حسام الدين سراج فعاليت مي كردند. مختاباد درباره وضعيت كنوني موسيقي در حوزه هنري گفت: از ديد من موسيقي در حوزه هنري مرده است، چرا كه مديريت جديد حوزه به موسيقي نگاهي پس افتاده دارد.
مختاباد درباره وضعيت موسيقي در صدا و سيما گفت: صدا و سيما بالاترين بودجه ها را براي موسيقي مصرف مي كند، حال آنكه معلوم نيست اين اعتبارات از چه مجرايي به مصرف مي رسند، كمااينكه مديران ارشد صدا و سيما نيز به انحاء مختلف اظهار مي كنند كه عرضه موسيقي مساوي با خدمات سازمان نيست.
وي به وضعيت كنوني مركز حفظ و اشاعه موسيقي اشاره كرد و گفت: اين مركز در گذشته در حال تبديل شدن به يك مركز بين المللي بود، اما امروزه نه از فعاليتهاي آن خبري هست و نه از موسيقيدانهايي كه در گذشته در اين مركز شاغل بودند.
مختاباد همچنين در اعتراض به لغو كنسرتهايي كه مجوز دارد گفت: در حالي كه انواع موسيقي هاي بيگانه شب و روز از طريق رسانه هاي مختلف جوان ايراني را بمباران تبليغاتي مي كند، موسيقي ايراني كه با حياتي چند هزار ساله روبرو است با مشكل روبرو مي شود.
وي گفت: در هر يك از خيابانهاي تهران اگر از ۱۰ جوان بپرسند كه جليل شهناز كيست فقط يك نفر ممكن است اين استاد برجسته را بشناسد، اما از همين ۱۰ نفر، ۹ تايشان به دليل سيطره و هجمه تبليغاتي خوانندگان آن سوي آب را مي شناسند.وي به ضعف تبليغات رسانه اي روي عناصر ملي و فرهنگي اشاره كرد و خواستار توجه افزونتر مسئولان به اين امر شد.

بيل كُشي در سينماهاي تهران
010554.jpg
واحد پخش فيلم خارجي بنياد سينمايي فارابي از يكسال گذشته به سرپرستي سيدضياء هاشمي فعاليت خود را آغاز كرد و طي دو ماه گذشته با استعفا وي، منوچهر شاهسواري عهده دار اين مسئوليت شد. در اين ميان بايد منتظر بود تا نحوه نمايش فيلم خارجي در مديريت جديد مشخص شود؛ اما همچنان فيلم مصائب مسيح بعد از نزديك به دوماه در سينما ها به نمايش ادامه مي دهد. البته اين فيلم فقط در دو سينما اكران مي شود و گروه تجاري فيلم خارجي (سينما رودكي) به سرپرستي بهبهاني، فيلم ايراني اكران مي كند.
بهبهاني در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: انتقال مديريت پخش فيلم خارجي موجب شده تا يك ماه آينده برنامه جديدي براي فيلم خارجي اعلام نشود و ما اميدواريم بعد از جا به جايي، اين برنامه ها اعلام شود.
وي گفت: البته در آينده نزديك، «بيل رابكش»توسط فارابي اكران خواهد شد و فيلم هاي ديگري براي پخش آماده مي شود.
مسئول گروه تجاري فيلم خارجي گفت: اگر نتوانيم مثل سابق، گروهي براي نمايش فيلم خارجي تشكيل دهيم، در تلاش خواهيم بود از طريق انجمن سينماداران شيوه جديدي از اكران فيلم خارجي كه براساس آن گروه خاصي براي فيلم خارجي وجود نداشته باشد اما طبق توافق و قرارداد فيلم هاي خارجي بصورت نامحدود در سينماهاي آزاد به نمايش درآيند را، به اجرا بگذاريم.

۲ فيلم ايراني در جشنواره جهاني
فيلم  كوتاه  پويانمايي  (انيميشن ) گل ، پرنده  و خورشيد به  كارگرداني  بهرام  جواهري  در سيزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  بريسبن  استراليا نمايش  داده  مي شود.
جشنواره  فيلم  بريسبن  استراليا از ششم  مرداد به  مدت  ۱۳ روز در اين  كشور برگزار مي شود.
به  گزارش  روز دوشنبه  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان ، اين  فيلم  ۱۱ دقيقه اي  در سال  ۱۳۸۰ با شيوه  نقاشي  روي  شيشه ، داستان  گل  آفتابگرداني  را به  تصوير كشيده  است  كه  در سايه  ديواري  بلند، از نور خورشيد محروم  مانده  است .
پروانه ها و زنبورها از او كه  در تاريكي  مانده  دوري  مي كنند تا اين كه  با راهنمايي  پرنده اي  درمي يابد كه  براي  رهايي  از سايه  بلند، بايد از ديوار فراتر رفته  و به  نور خورشيد برسد.
سيزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  بريسبن  استراليا به  صورت  غيررقابتي  وبا حضور فيلم هاي  بلند، مستند، كوتاه ، تجربي ، انيميشن  و ويديويي  از كشورهاي  مختلف  جهان  برگزار مي شود. فيلم كوتاه انيميشن «قطار» به كارگرداني «بابك نظري» نيز به بخش مسابقه جشنواره بين المللي «آوانكا» پرتغال راه يافت.
جشنواره بين المللي فيلم آوانكا از ۳۱ تير تا چهارم مردادماه در كشور پرتغال برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان، فيلم قطار از ميان ۹۰۰ اثر كوتاه ارسالي به اين رويداد هنري براي بخش رقابتي انتخاب شده است.

نمايش  سفر در شبكه اول سيما
فيلم سينمايي سفر ساخته «عليرضا سبزواري» اين هفته روز جمعه از شبكه اول سيما پخش مي شود. اين فيلم كه به سفارش سيما فيلم به مدت ۸۴ دقيقه ساخته شده است، روايتگر قصه وكيلي است كه در پي پيگيري امور حقوقي يك دانشجو با حوادثي مواجه مي شود، بازيگراني چون حميد رضا پگاه، نگين صدق گويا، الهام حميدي به همراه مهدي فقيه نقش آفريني در اين فيلم را به عهده دارند.
نويسندگي اين فيلم را عليرضا سبزواري با مشاوره مسعود صباح به عهده داشته  است. وي كه فارغ التحصيل مركز اسلامي آموزش فيلمسازي باغ فردوس است پيش از اين سه فيلم مستند داستاني در قطع ۱۶ ميلي متري يادگاري، چشم به راه و فرمول را كارگرداني كرده است.

اعضاي شوراي عالي خانه هنرمندان انتخاب شدند
نخستين  نشست  مجمع  عمومي خانه  هنرمندان  ايران  با انتخاب  اعضاي  شوراي عالي ، رئيسان  انجمن ها و بازرسان  اين  نهاد برگزارشد. خانه  هنرمندان  ايران  در باغ  موسوي  تهران  در سال  ۷۸ ۱۳گشايش  يافت .
در نخستين  نشست  مجمع  عمومي ، عزت الله انتظامي به  عنوان  نماينده  خانه تئاتر، محمد فيروزه اي از خانه  نقاشان ، طاهرشيخ  الحكما از خانه  مجسمه سازان ، كامران  شاهين فر نماينده  خانه  معماران ، غلامحسين  اميرخاني  از انجمن خوشنويسان  و مصطفي  اسداللهي  از انجمن  طراحان  گرافيك  در شوراي  عالي  خانه هنرمندان  انتخاب  شدند. به  گزارش  خانه  هنرمندان  ايران ، در اين  نشست  همچنين  بهزاد فراهاني  و انوشه  منصوري  به  عنوان  بازرسان  اصلي  و نصرالله  ناصح  پور بازرس  علي البدل  تعيين  شدند. براساس  اين  گزارش ، نتايج  انتخابات  سه  نهاد شامل  خانه  موسيقي ، خانه سينما و انجمن  شاعران  به  دليل  معرفي  نكردن  يك  عضو و غيبت  در اين  نشست هنوز مشخص  نشده  است .

برگي از تاريخ
۳۰ تيرماه ۱۳۳۱
ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر رويداد سي ام تيرماه ۱۳۳۱ كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۱۳۰۴ ميلادي «فرانچسكو پترارك» شاعر و نويسنده ايتاليايي و گردآورنده آثار نويسندگان عهد باستان به دنيا آمد. در سال ۱۸۱۶ ژوليوس رويتر مؤسس يك خبرگزاري به همين نام در يك خانواده يهودي آلماني متولد شد. در سال ۱۸۶۱ جنگ داخلي خونين آمريكا آغاز شد. در سال ۱۹۳۶ آتش جنگ داخلي اسپانيا شعله ور گرديد. در سال ۱۹۵۶ تونس استقلال يافت. در سال ۱۹۶۹ دو فضانورد آمريكايي آپولو ۱۱ قدم بر سطح ماه گذاردند و در سال ۱۹۷۴ تركيه به قبرس لشكركشي كرد و اين كشور تقسيم شد، اين مسئله  هنوز پايان نيافته است. اينك رويداد سي ام تير به عنوان برگ امروز: سي ام تير ۱۳۳۱ پس از پنج روز تظاهرات خونين و پر تلفات در تهران و پاره اي از شهرهاي ديگر، شاه مجبور شد كه شرايط دكتر محمد مصدق را بپذيرد و از او بخواهد بار ديگر رياست دولت را بر عهده گيرد. دكتر مصدق به عنوان اعتراض به مداخلات شاه در امور اجرايي، از رياست دولت كناره گيري كرده بود و شاه، احمد قوام (قوام السلطنه) را مأمور تشكيل كابينه ساخته بود كه مردم به پشتيباني از دكتر مصدق به خيابان ها ريختند و تا بازگرداندن وي به رياست دولت از پاي ننشستند. دكتر مصدق تأكيد داشت كه نظام حكومتي ايران مشروطه پارلماني است و شاه قانوناً حق مداخله در امور اجرايي (دولت) را ندارد، زيرا كه رئيس دولت منتخب مجلس و نماينده اراده ملي و قدرت او ناشي از خواست مردم است.
در جريان اين رويداد، آيت الله كاشاني، قوام السلطنه را مردي خائن، ظالم، مستبد و عامل بيگانه خوانده بود و اعلام كرده بود كه نبايد اجازه داده شود بار ديگر در ايران كساني بر سر كار آيند كه عامل بيگانه باشند و خيانت كنند. وي انتصاب قوام السلطنه را يك توطئه امپرياليستي معرفي كرد.
www. iranianshistoryonthisday. Com

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت ضد سرطاني انگور، خرما و توت
در پاسخ به سئوالي در باره خاصيت ضد سرطاني انگور، دكتر روزنفلد گفته است كه خاصيت ضد سرطاني انگور در پوست آن نهفته است و انگور سياه دو برابر انگور صورتي و چهار برابر انگور سبز داراي اين خاصيت است. در پوست انگور يك ماده شيميايي و يك آنزيم وجود دارد كه مانع ياغي شدن و رشد غير طبيعي سلول ها (سرطاني شدن آنها) مي شوند. اين خاصيت در توت هم وجود دارد، در توت سياه اندكي بيش از توت سفيد. خرما هم داراي همين خاصيت است و باز، خرماي سياه بيش از خرماي زرد ضد سرطان است. در هسته انگور روغني وجود دارد كه ضد كلسترول است و اين روغن سال هاست كه به بازار آمده و در سالاد از آن استفاده مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ژاپن هم دست به آزمايش اراده مسكو زد
دولت ژاپن ديروز بدون مقدمه از روسيه خواست كه جزاير چهارگانه كوريل را هرچه زودتر تخليه و به آن دولت بازگرداند. ناظران اين موضع گيري نسبتاً خشن ژاپني ها را به نوعي آزمايش اراده سران مسكو كه به نظر مي رسد گرايش ناسيوناليستي يافته اند تعبير كرده اند.در ملاقات هاي اخير سران دو دولت و نيز در جريان امضاي قرارداد همكاري هاي في مابين اشاره اي به استرداد جزاير كوريل نشده بود. در سال هاي پيش هم صحبت از تحويل تدريجي و يكي پس از ديگري اين جزاير بود. سران مسكو كه تعرض سال ۱۹۰۴ ژاپني ها به سيبري و انهدام ناوگان روسيه در خاوردور را فراموش نكرده اند، هنوز تعهدي به تخليه جزاير كوريل نسپرده اند. تحكيم پيوندهاي دوستي چين و روسيه در ماههاي اخير، ژاپن را نگران آينده خود ساخته است. برخي از ناظران با توجه به دوستي تنگاتنگ كويزومي  نخست وزير فعلي ژاپن با آمريكا بعيد نمي دانند كه موضع گيري تازه ژاپني ها در برابر روسيه به اشاره آمريكا باشد. درخواست ژاپني ها از روسيه چند ساعت پس از اين اعلام شد كه دولت روسيه تصميم گرفت تعرفه گمركي صدور نفت را ۶۸ درصد افزايش دهد. ژاپن خواهان خريد نفت بيشتري از روسيه بوده است.
چرا نخست وزير تركيه حاضر به ديدار معاون نخست وزير اسرائيل نشد؟كاترين كالينز در شماره ديروز شيكاگو تريبون نوشته است كه خودداري رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه از ديدار با ايهود المرت معاون نخست وزير اسرائيل كه وارد تركيه شده بود به اين سبب بود كه افسران اسرائيلي در شمال عراق به آموزش كماندوهاي كرد دست زده اند كه تركيه مي داند هدفشان ايجاد كردستان مستقل است. كالينز نوشته است مقامات تركيه تعجب خود را پنهان نمي كنند كه چرا اسرائيل كه مدعي دوستي با آن كشور است در مناطق كردنشين عراق آموزش نظامي كردها را برعهده گرفته است. اين عمل اسرائيل، تركيه را نسبت به آمريكا هم بدگمان كرده است زيرا جهانيان اسرائيل را متحد بي چون و چراي آمريكا مي پندارند. نخست وزير تركيه براي اجتناب از ملاقات با معاون نخست وزير اسرائيل، با اين كه در جريان سفر او قرار داشت به مرخصي رفت تا از پايتخت دور باشد.اردوغان اخيراً اسرائيل را كشوري تروريست پرور كه به فلسطيني ها ظلم مي كند خوانده بود و گفته بود كه ظلم اسرائيل به فلسطيني ها باعث تجديد احساسات ضد يهود در اروپا شده است.تركيه نخستين دولت خاورميانه بود كه در ۱۹۴۸ اسرائيل را به رسميت شناخت. پس از تركيه، شاه وقت ايران به شناختن دوفاكتو اسرائيل اقدام كرد كه اعتراض شديد اعراب و جنگ رسانه اي مصر و ايران را به دنبال داشت.
كويتِ آفريقا و آينده نفت در جهان
برنامه تلويزيوني يكشنبه شب «شصت دقيقه» شبكه تلويزيوني سي. بي.اس، گزارش مفصلي از آينده نفت پخش كرد و گفت كه بهاي نفت به دليل افزايش مصرف، هيچگاه به ارزاني دهه هاي گذشته نخواهد شد و باز هم بالا خواهد رفت و در آينده اي نزديك يك چهارم همه نفت توليدي جهان در چين به مصرف خواهد رسيد و صادر كنندگان نفت كه آينده بازار را پيش بيني كرده اند حاضر به ارزان فروشي نخواهند شد. اين برنامه سپس به تشريح تلاش هاي تازه براي يافتن نفت در نقاط ديگر جهان پرداخت و گفت كه همين تلاش ها سبب شده است كه «گينه استوايي» مستعمره سابق اسپانيا به صورت كويت آفريقا در آيد. اين كشور ۲۸ هزار كيلومتر مربعي با ۵۲۳ هزار تن جمعيت پس از نيجريه و آنگولا به صورت سومين صادر كننده نفت در آفريقاي سياه در آمده است حال آن كه تا چند سال پيش از فروش چوب جنگلي و قهوه امرار معاش مي كرد. گينه استوايي ۱۹۰ سال مستعمره اسپانيا بود.اين كشور كوچك براي اين كه مورد هجوم قرار نگيرد براي خود يك ارتش ۶۱ هزار نفري به وجود آورده است.
قتل سازمان يافته يك سردبير ديگر در روسيه
هنوز قاتلان سردبير نسخه روسي مجله فوربس آمريكا شناخته نشده اند كه پريروز جسد پايل پلويان سردبير مجله «ارميانسكي پرولوك» كه به زبان روسي براي جامعه ارمنيان روسيه منتشر مي شود در كنار جاده كمربندي مسكو كشف شد. وي با ضربات چاقو كشته شده بود. نحوه قتل نشان مي دهد كه پايل هم احتمالاً به دست آدمكشان حرفه اي كه با دريافت پول آدم مي كشند از ميان برده شده است. وي نيز مانند چند روزنامه نگار ديگر روس كه در سال هاي اخير كشته شدند، از منتقدين كاپيتاليسم نوپا و فسادآلود روسيه و مخالف كساني بود كه با بند و بست به غارت منابع توليد روسيه پرداختند و يكشبه ثروتمند شدند.

بهارستان
خرام تو چون شكوفه اي باران از شاخه
از شگفتي به خود مي لرزم
كه مرا برگزيدي
چرا، چرا و چرا؟
رابرت گريوز - ترجمه كسري حاج سيدجوادي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
مادر
از آرزوهاي گذشته گفت؛ از بهره  اي كه در زندگي برده بود و بهائي كه براي بودن ما داده بود. از آرزوهايي كه ديگر فراموش كرده بود برايم گفت. اينها را وقتي مي گفت كه بزرگ شده بودم.
از او پرسيدم حالا چي؟ حالا براي خودتت چه آرزويي داري؟
زير نگاه خيره ام بغضش را فرو داد و گفت: ديگر دير شده، خيلي دير!
آرين دخت  فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
رد دريافت رشوه
هنگ كنگ: فيلمبردار يك شبكه تلويزيوني در هنگ كنگ پيشنهاد دريافت رشوه كلان از يك مرد ثروتمند را رد كرد.اين مرد با خودرو گرانقيمت خود تصادف كرد كه از قضا اعضاي گروه فيلمبرداري شبكه تلويزيوني مورد نظر بلافاصله در صحنه سانحه حاضر شدند و شروع به فيلمبرداري كردند.در همين حال راننده خودرو، يك دسته اسكناس ۱۰۰۰ دلاري (دلار هنگ كنگ) به فيلمبردار داد تا از چهره او فيلم نگيرد.
اما فيلمبردار پيشنهاد دريافت رشوه را نپذيرفت و مرد ثروتمند نيز اسكناس را روي زمين ريخت و پا به فرار گذاشت.
آيا مي دانيد كه...
لندن: آيا مي دانيد كه چاقي خانم هاي باردار يكي از دلايل اصلي ابتلاي فرزندانشان به بيماري هاي مختلف از جمله ديابت در بزرگسالي است؟ دانشمندان اسپانيايي پس از چندين سال تحقيق به اين نتيجه رسيده اند.و آيا مي دانيد كه تنها يك سوم مردم جهان در حين نشستن روي صندلي عقب خودروها از كمربند ايمني استفاده مي كنند؟
تعويض تابوت ها
منچستر: چاق شدن مردم، شهرداري هاي انگليس را مجبور كرده تا با صرف هزينه هاي هنگفت حجم تابوت ها را افزايش دهند.به گفته مقامات شهرداري، تابوت هاي موجود بايد حداقل ۲۵ سانتي متر از عرض بزرگتر شوند تا بتوان جسد متوفيان چاق را در آنها جا داد.هزينه تعويض تابوت ها در ۲۰ سال آينده، ميليون ها دلار هزينه به شهرداري هاي انگليس تحميل خواهد كرد.
خواهركشي
كارديف: يك كودك ۷ ساله در ولز با نشستن روي خواهر ۴ ماهه خود، وي را خفه كرد.اين كودك ۴ ماهه را مادرش روي مبل خوابانده بود كه ناگهان فرزند ۷ساله خانواده از راه رسيد و به دور از چشم مادر روي نوزاد نشست كه متأسفانه وي خفه شد.البته كودك ۷ ساله از عقب ماندگي ذهني رنج مي برد به همين دليل به صورت ناخودآگاه و غيرعمدي روي خواهرش نشسته بود.
ثروتمندترين هنرپيشه انگليس
لندن: «كاترين زتا جونز» يكي از ثروتمندترين هنرپيشه هاي انگليس به شمار مي آيد. براساس آخرين آمار منتشر شده، دارايي هاي وي بالغ بر ۳۶ ميليون پوند است. اين هنرپيشه معروف ۳۴ ساله كه همسر مايكل داگلاس است از سن ۱۰ سالگي وارد عرصه هنر شد كه در آن زمان دستمزد هفتگي اش ۸۵ پوند بود.اما از سال ۱۹۹۹ به بعد وي به ازاي ايفاي نقش در هر فيلم ۱۰ ميليون دلار دريافت كرد. وي هر سال ۸ميليون دلار از محل آگهي هاي تجاري كسب مي كند كه ۳۰۰ هزار دلار آنرا صرف سفر به خانه هاي شخصي خود در ولز، آمريكا، اسپانيا و جزاير برمودا مي نمايد.وي تاكنون ۲ ميليون پوند به حساب مؤسسات خيريه واريز كرده است.
تخت ۵۰۰ پوندي فرزند بكهام
كنت (انگليس): ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس براي فرزند دوم خود كه تنها يك سال سن دارد، يك تختخواب۵۰۰ پوندي سفارش داد.روي اين تختخواب نام «رومئو»، تصوير بكهام و همچنين كفش فوتبال حك شده است.
نكته جالب اينكه، راننده اي كه وظيفه انتقال اين تختخواب را به خانه بكهام داشت،  تخت را به اشتباه به آدرسي ديگر برده است و قرار است امروز اين تختخواب به خانه بكهام برسد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
010551.jpg
نام علمي: Campanaula raineri
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۸-۵ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است .داراي برگهاي بيضي شكل دندانه دار و كركدار به رنگ سبز خاكستري بوده و گلهاي زنگوله اي شكل آن به رنگ بنفش كمرنگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك لومي شني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |