سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۳ - Jul 20, 2004
فوتبال جام ملت هاي آسيا
ايران در انديشه عبور از تايلند
دايي مثل هميشه امروز در نوك پيكان تيم ملي چشم ها را به دنبال خود دارد. با قدرت سرزني دايي تيم ملي مي تواند شروعي دلپذير را نويد دهد. او امروز كانون توجه مدافعان تايلندي خواهد بود.
010593.jpg
خبرنگار همشهري: تيم ملي فوتبال ايران تيمي كه سه بار در سالهاي ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ فاتح جام ملت هاي آسيا شده است، در جام سيزدهم نيز همراه تيم هاي ژاپن، عربستان، كره جنوبي يك تيم مدعي قهرماني به شمار مي رود. تيم ايران در اين دوره در گروه چهارم با تيم هاي عمان، تايلند و ژاپن همگروه است. اگرچه كارشناسان پيش بيني شانس صعود از اين گروه را به دو تيم مدعي ايران و ژاپن داده اند، اما با نتايجي كه طي سه روز گذشته به ثبت رسيد، چندان هم نمي توان به پيش داوري ها دلخوش بود. رشد فزاينده فوتبال در آسيا و ديگر قاره ها باعث كاهش فاصله بين تيم هاي مدعي و در حال توسعه شد و اين نكته پس از اثبات در يورو ۲۰۰۴، در قاره پهناور آسيا طي همين چند روز كاملاً مشهود بود.
تساوي تركمنستان مقابل عربستان، شكست دردناك قطر مقابل اندونزي و باخت عراق در مقابل ازبكستان را بايد از اين زاويه ديد. عمان و تايلند حريف امروز ايران را تيم ها و حريفان چندان ساده اي نپنداريم. تيم باسابقه ايران در گذشته هم چند بار در برابر اين دو حريف با نتايج غيرمنتظره اي روبرو شد. شكست سنگين مقابل عمان را در بازيهاي آسيايي ۹۸ بانكوك هنوز فراموش نكرده ايم. شكستي كه بيداري فوتبال ما و قهرماني اش را در اين بازيها به همراه داشت. تايلند هم در مقاطعي براي فوتبال ما دردسرساز شد. توقف ايران در بازي رفت دور مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۲ ژاپن و كره، تساوي ايران با اين تيم در دور قبلي جام ملت ها در بيروت هم حاكي از آن است كه «برانكو ايوانكوويچ» و شاگردانش ديدار آساني را در بازي امروز پيش رو ندارند.
التبه اگر تيم ما بعد از بازيهاي غرب آسيا و اردوي آلمان به هماهنگي كامل رسيده باشد و شرايط آب و هواي شرجي دلخواه تايلندي ها ملي پوشان ما را آزار ندهد، عبور از تايلند چندان هم دشوار نخواهد بود. تيم كوتاه قامتي كه با قدرت بدني و دوندگي بالا سعي در تخريب تاكتيك بازي حريفان دارد. در اين بازي بدون هيچ ترديدي تيم ايران بيشتر از راه هوا درصدد فتح دروازه تايلند خواهد بود. علي دايي كاپيتان ايران امروز كانون توجه مدافعان مركزي تيم تايلند است و آنها سعي خواهند كرد كه چندنفري مانع از ايجاد موقعيت مناسب براي او شوند. البته تايلندي ها براي آن كه مانع از گلزني دايي و ديگر بازيكنان ايران از راه هوا شوند چاره اي جز گرفتن فضاي لازم سانتر از مهدي مهدوي كيا نخواهند داشت. در اين بازي برانكو حراست از دروازه ايران را به ميرزاپور خواهد سپرد. دروازه باني كه تجربه بيشتري نسبت به رحمتي و رودباريان دارد. محمد نصرتي، يحيي گل محمدي و رحمان رضايي مدافعان ما خواهند بود. حسين كعبي و علي بداوي دو پيستون راست و چپ تيم ايران را تشكيل مي دهند. مهدي مهدوي كيا، جواد نكونام، علي كريمي و ايمان مبعلي هم در خط مياني بازي مي كنند كه به هنگام حمله كريمي در كنار علي دايي قرار خواهد گرفت. حضور عنايتي هم در صورت برخورد با مشكل دور از ذهن نيست و احتمال آن كه برانكو براي افزايش قدرت سرزني تيم ايران او را هم در كنار دايي قرار دهد زياد است.
پيروزي تايلند بر نيوكاسل در ضربات پنالتي كه مربيان تايلند به آن ابعاد تبليغي وسيعي بخشيده اند را بايد جنگ رواني و براي ترساندن حريفان ديد. هرچند كه اين حربه چندان كارساز واقع نشد. تايلندي ها چندي پيش در بازي با كره شمالي تن به شكست سنگين چهار بر يك داده اند. همان بازي موجب شد تا «كارلوس روبرو واليو» برزيلي( جانشين «پيترويت» انگليسي )هم از كار بركنار شود و زمام امور به يك مربي تايلندي به نام «چات چاي پائوليات» واگذار شود.
تايلند بيشترين اميدش را به سرعت دو مهاجم گريزپاي خود زوج «سارايوت» و «كيات سوك» بسته است كه اين دومي لقب زيكو مهاجم سرشناس برزيل و سرمربي كنوني ژاپن را گرفته است.
تاريخچه  ديدارهاي  تيم هاي  ملي  فوتبال  ايران  و تايلند
تيم هاي  ملي  فوتبال  ايران  و تايلند عصر سه شنبه  در نخستين  ديدار گروه چهارم  رقابتهاي  جام  ملتهاي  آسيا به  مصاف  هم  مي روند.
دو تيم  در شرايطي  عصرامروز در ورزشگاه  ۶۰ هزار نفري  چونگ  چينگ  - چين مقابل  يكديگر صف  آرايي  خواهند كرد كه  پيش  از اين  ۸ بار رو در روي  هم  قرارگرفته اند.
تيم  ملي  فوتبال  ايران  تاكنون  در ۸ ديدار گذشته  خود مقابل  تيم  تايلند تن  به  شكست  نداده  است .
ملي پوشان  كشورمان  تا بحال  موفق  به  كسب  ۶ پيروزي  و۲ تساوي  برابر تايلندي ها شده اند.
در اين  ديدارها، تيم  ملي  فوتبال  ايران  ۱۹ بار دروازه  تيم  تايلند را باز كرده  و تيم  تايلند تنها ۴ گل  را به  ثمر رسانده  است .
پرگل ترين  پيروزي  تيم  ملي  فوتبال  در ششمين  دوره  رقابتهاي  جام  ملتهاي آسيا در جاكارتا سنگاپور بود كه  ملي پوشان  كشورمان  موفق  شدند با نتيجه  پرگل  ۵ بر صفر تايلندي ها را پشت  سر بگذارند.
برنامه بازيهاي امروز و فردا
سه شنبه ۳۰ تير: چونگ كوئينگ
ساعت ۳۰/۱۴: ژاپن - عمان
ساعت ۱۷: ايران - تايلند
چهارشنبه ۳۱ تير: پكن
ساعت ۱۵: بحرين - قطر
ساعت ۳۰/۱۷: اندونزي - چين

حدادي نخستين طلاي جهاني را براي دو و ميداني ايران كسب كرد
010611.jpg
گروه ورزشي:در جريان آخرين روز از دهمين دوره مسابقات دووميداني جوانان جهان در شهر گروستو ايتاليا، احسان حدادي پرتابگر ديسك كشورمان با كسب نخستين مدال طلاي جهاني دووميداني ايران، به تاريخ ورزش ايران پيوست. احسان حدادي پرتابگر ديسك ۱۹ ساله كشورمان، در حالي به مصاف يازده حريف خود مي رفت كه در دور مقدماتي داراي بهترين پرتاب بود. وي در نخستين پرتاب خود، ديسك يك كيلو و ۷۵۰ گرمي را به مسافت ۵۷ متر و ۱۲ سانتي متر پرتاب كرد. در دومين پرتاب به ركورد ۵۹ متر و ۱۷ سانتي متر دست يافت و در سومين پرتاب، به ركورد ۶۰ متر و يك سانتي متر رسيد.
حدادي در ادامه رقابت ها و در چهارمين حركت خود، ديسك را به مسافت ۶۲ متر و ۱۴ سانتي متر پرتاب كرد. اين ركورد كافي بود تا وي را قهرمان جهان كند.
اما در ادامه رقابت ها و در پنجمين حركت به ركورد ۶۰ متر و ۹۸ سانتي متر دست يافت و در آخرين حركت نيز خطا كرد. اوليگ پيروگ از روسيه با ركورد ۶۰ متر و ۲۸ سانتي متر ضمن اين كه ركورد شخصي خود را مي شكست به مدال نقره دست يافت. «لوكا ريوويچ» از صربستان و مونته نگرو با ركورد ۵۹ متر و ۸۲ سانتي متر در مكان سوم قرارگرفت.
تيم ايران در مكان شانزدهم قرار گرفت
در پايان مسابقات دووميداني جوانان جهان، تيم ۴ نفره دووميداني ايران با كسب يك مدال طلا در ميان بيش از ۹۰ تيم، به مقام شانزدهم دست يافت.
تيم دووميداني ايران با تركيب احسان حدادي در پرتاب ديسك، مهدي شاهرخي در پرتاب وزنه، عليرضا حبيبي در پرش سه گام و كاوه موسوي در پرتاب چكش در مسابقات جوانان جهان حاضر شد و در پايان با كسب يك مدال طلا توسط حدادي و يك عنوان چهارمي توسط شاهرخي، بهترين عنوان طول تاريخ خود را كسب كرد.
احسان حدادي: من اعتقاد خاصي به امام حسين (ع) دارم
قهرمان پرتاب ديسك جوانان جهان ضمن ابراز خرسندي از مدال كسب شده براي ورزش كشورمان، گفت: اميدوارم اين مدال را در مسابقات بزرگسالان جهان و بازي هاي المپيك تكرار كنم. مسابقات پرتاب ديسك در سطح بسيار بالا و خوبي برگزار شد؛ استرس شش روزه مسابقات به قدري بالا بود كه من يك هفته نخوابيدم.
قهرمان پرتاب ديسك جوانان جهان، در ادامه افزود: من اعتقاد خاصي به امام حسين (ع) دارم و فكر مي كنم وي كمك شاياني به من كرد؛ از كسي كه پيراهن مسابقه اي را با نام «يا حسين» به من داد تشكر مي كنم.
حسين جلالي :طلاي حدادي حاصل تلاش وي بود
حسين جلالي با ابراز خرسندي از عملكرد دووميداني كاران ايراني در مسابقات قهرماني جوانان جهان، گفت: پرتابگران جوان ايراني عملكرد بسيار شايسته اي را در مسابقات جهاني از خود به جا گذاشتند. احسان حدادي مزد تلاش هاي چندين ماهه خود را گرفت و اين مدال نتيجه هر كسي است كه زحمت
010578.jpg
بكشد.وي از ماه ها قبل به صورت شبانه روزي تمرين مي كرد و اكنون به اين موفقيت ارزشمند دست يافت. وي ادامه داد: البته در وراي اين نتايج موفق، تلاش هاي چندين ماهه مسئولان فدراسيون و مربيان ملاحظه مي شود كه طي ۱۴ ماه گذشته براي اين ورزشكاران انجام داده اند و اميدواريم در آينده شاهد موفقيت هاي بيشتري باشيم.
جلالي با تقدير از شاهرخي و حدادي، تصريح كرد: مدال طلاي حدادي موجب خوشحالي تمام اهالي دووميداني شده است ضمن اين كه مهدي شاهرخي نيز بايد با مدال به خانه بازمي گشت.
وي بايد حداقل يك مدال نقره مي گرفت، اما، رسيدن به اين مرحله نيز نشان از كار با برنامه در فدراسيون و جامعه دووميداني دارد.

شاهين نصيري نيا:
اگر حسين در المپيك كنار ما باشد...
010608.jpg
خبرنگار همشهري: ركوردگيري از ملي پوشان وزنه برداري در لنگرود علاوه بر آنكه نمايانگر قدرت و موقعيت قهرمان اين رشته بود، نشان از آن داشت كه روح صميمي و افزايش روحيه وزنه برداران در فاصله كوتاه تا شروع بازيهاي المپيك يكي از مهمترين نكاتي است كه اميد به موفقيت اين گروه در اين بازي ها را افزايش داده است. در اين ميان  حفظ چنين روحيه اي و تعميم و گسترش آن از وظايف اصلي مسئولين و دست اندركاران ورزش است.
شاهين نصيري نيا كاپيتان تيم ملي وزنه برداري ايران مي گويد: بزرگ ترين خلأ رواني در اردوي ما غيبت دو چهره شايسته وزنه برداري در سالهاي اخير است.
شاهين اضافه مي كند: شنيده ام كه اعزام كوروش باقري به المپيك حتمي است و تقاضاي ديگرما اين است كه حسين توكلي هم همسفر ما به يونان باشد. البته آقاي هاشمي طبا قول آن را به ما داده است كه اميدوارم عمل شود.

المپيكي ها تحت آزمايش كنترل دوپينگ قرار گرفته اند
گروه ورزشي:دبير شوراي عالي مبارزه با دوپينگ كميته  ملي المپيك در فاصله  كمتر از يك ماه مانده تا آغاز بازي هاي آتن، گفت: كليه ورزشكاران ايراني اعزامي به مسابقات المپيك تحت آزمايش دوپينگ قرار گرفته اند.دكتر محمد رضا شريف مسئول كنترل دوپينگ كاروان ورزشي ايران در مسابقات المپيك آتن، افزود: در حالي  كه فرصت بسيار كمي تا اعزام كاروان ورزشكاران ايران به المپيك باقي مانده، هم اكنون كليه  ورزشكاران المپيكي تحت آزمايش كنترل دوپينگ قرار گرفته اند و تنها چند تن از ورزشكاراني كه در اردوهاي خارج از كشور حضور دارند، در اين آزمايش شركت نكرده اند. البته، نمونه گيري از آنان نيز به طريق خاص خود انجام مي شود.

مقام هشتم كلهر درمسابقات اسكي  قهرماني جهان
گروه ورزشي:فدراســيون  اسكي  اعلام  كرد: حسين  كلهر اسكي  باز ايراني  كه  در مسابقات اسكي  روي  چمن  قهرمانــي  جهان  دراتريش  شركت  كرده  بود، در رده  هشتم  ايــن مسابقات  ايستاد. به گزارش  اين  فدراسيون ، حسين  كلهر در اين  مسابقات  در ميان  ۵۰ اسكي  باز در ماده  مارپيچ  كوچك  در رده  هشتم  قرار گرفت . همچنين  فدراسيون  اسكي  اعلام  كرد: طي  حكمي از سوي  عيسي  ساوه  شمشكي  رئيس فدراسيون  اسكي ، حميدرضا تفته  به  عنوان  قائم  مقام  ستاد برگزاري مسابقات  اسكي چمن  مقدماتي  جام  جهاني  در شهريورماه  در تهران  برگزيده  شد.

كميته ملي المپيك از كميلي تجليل كرد
گروه ورزشي:هيات  اجرايي  كميته  ملي  المپيك  از حركت  قهرمانانه  محمداحسان  كميلي ملي پوش  جوان  هندبال  كشورمان  بخاطر خودداري  از هم  بازي  شدن  با بازيكــن  اسرائيلي  در تيم  منتخب  هندبال  جوانان  درايتاليا تجليل  كرد. به  گزارش  روز دوشنبه  روابط عمومي كميته  ملي  المپيك  كميلي  اين  قهرمان  متعهد و با اخلاق  كشورمان  روز دوشنبه  به  همراه  عليرضا رحيمي  رئيس  فدراسيون  هندبال  و محمدرضا ساكت  مديرعامل  باشگاه  فولاد مباركه  سپاهان  اصفهان  در محل  كميته  ملي  المپيك  با سيدمصطفي   هاشمي طبا رئيس  و بهرام  افشارزاده  دبيركل  كميته  ملي  المپيك  ديداركرد. در اين  ديدار رحيمي و كميلي  گزارشي  از چگونگي  برگزاري  مسابقات  اينترمينا در ايتاليا و عضويت  نماينده  كشورمان  را در تيم  منتخب  هندبال  جوانان جهان  ارايه  كردند. هاشمي طبا در اين  ديدار ضمن  تقدير از بازيكن  ملي پوش  كشورمان  گفت : قطعا اين  هم  بازي  شدن  دو ورزشكار ايراني  و اسرائيلي  با برنامه  ريزي  قبلي انـــجام  شده  بود كه  خوشبختانه  كميلي  توانست  اين  حركت  تبليغاتي  را ناقــص گذاشته  و با افتخار به  ميهن  اسلامي بازگردد. در پايان  اين  ديدار مسئولان  كميته  ملي  المپيك  كشورمان  با اهداء يك  تقديرنامه  و ۵ سكه  بهار آزادي  از حركت  ارزنده  كميلي  تقدير كردند

بازگشت تيم كشتي آزاد دانشگاه آزاد از كانادا
گروه ورزشي:تيم كشتي آزاد دانشگاه آزاد اسلامي ايران با دستي پر از تورنمنت كاپ كانادا برگشت.تيم كشتي آزاد دانشگاه آزاد اسلامي ايران با كسب عنوان قهرماني تورنمنت بين المللي ۲۰۰۴ كاپ كانادا ساعت ۳۰/۲ بامداد دوشنبه ۲۹ تيرماه در ميان استقبال مسئولين به ايران بازگشت.به گزارش روابط عمومي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي، اين مراسم با حضور دكتر بهرام قديمي مديركل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي و ديگر مسئولين دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد. تيم كشتي دانشگاه آزاد اسلامي هفته گذشته پس از كسب افتخاري ديگر در ميان ۱۳ كشور جهان موفق شد پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران و دانشگاه آزاد اسلامي را به اهتزاز درآورد. در ۵۵ كيلوگرم مجيد رودباري مدال نقره - در ۶۰ كيلوگرم بهنام طيبي عنوان پنجمي - در ۶۶ كيلوگرم پژمان درستكار مدال نقره - در ۹۶ كيلوگرم حميد سيفي مدال طلا و بالاخره در ۱۲۰ كيلوگرم محمد هادي پور عليجان مدال نقره براي دانشگاه آزاد اسلامي كسب كردند تا با اين مجموع ۶۱ امتياز بالاتر از تيم قدرتمند كوبا بر جام قهرماني بوسه زند.

كاپيتان اسبق تيم ملي واليبال زير تيغ جراحي
گروه ورزشي: مصطفي ذوقي كاپيتان اسبق تيم ملي واليبال ايران در دوبي و در بيمارستان ايرانيان مورد عمل جراحي قرار گرفت. وي كه از ناحيه گوش راست دچار مشكل بود توسط دكتر فرهادي عمل شد كه درحال حاضر در وضعيت خوبي به سر مي برد. ذوقي كه مربي تيم هاي پايه اي الاهلي است قرار است به زودي همراه تيمش در اسلواكي و در باشگاهي كه به تازگي از سوي عقاب ايران خريداري شده است اردو بزند.

آغاز تكواندو ستارگان جهان در دبي
گروه ورزشي:مسابقات  بين المللي  تكواندو جام  ستارگان  دبي  از امروز با شركت تكواندوكاران  ۲۰ كشور جهان  از جمله  ايران  آغاز مي شود. دراولين  روز اين  مسابقات  كه  در باشگاه  النصر دبي  برگزار مي شود، شركت كنندگان  در اوزان  منهاي  ۵۸ و ۸۰ كيلوگرم  به  مصاف  حريفان  مي روند. به  اين  ترتيب  روز سه  شنبه  بهزاد خداداد در وزن  منهاي  ۵۸ و علي  تاجيك و وحيد عبداللهي  در وزن  منهاي  ۸۰ كيلوگرم  به  مصاف  حريفان  خواهند رفت .
از جمله  چهره هاي  سرشناس  جهان  كه  دراين  دوره  از مسابقات  شركت  كرده اندمي توان  به  مايكل  برو قهرمان  و نايب  قهرمان در سال هاي  ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳جهان  و ممدي  دوگاري  قهرمان  سال  ۲۰۰۱ جهان  هر دو از فرانسه ، ارتان  باشتوك  قهرمان  سالهاي  ۲۰۰۲و ۲۰۰۴ جهان  از تركيه ، يستر روزن  از دانمارك  نايب  قهرمان  سه  دوره  جهان  درسالهاي  ۱۹۹۹ و ۱۹۹۷و ۲۰۰۱ اشاره  كرد. به نظر مي رسد در اين  رقابتها كه  قرار است  در ۴ وزن  المپيكي  برگزارشود، كره اي ها به  رغم  اعلام  قبلي  برگزاركنندگان ، شركت  نكنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |