brown.gif
HAMSHAHRI
Jul 30, 2004
جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۳ سال يازدهم
- شماره ۳۴۵۱
خبر
نقص فني در بيگ بيبي ايرباس
005127.jpg

شش ماه پيش از پروازهاي آزمايشي و كمتر از يك سال پيش از اولين پرواز عمومي در سال ۲۰۰۵ هواپيماي غول پيكر A380 ايرباس هنوز دچار نواقصي است كه رفع نشدن آنها براي شركت ايرباس دردسرهاي فراواني به بار خواهد آورد. تيم كلارك
Tim Clark مدير شركت هواپيمايي امارات در حالي اين موضوع را بيان كرد كه به عنوان بزرگترين مشتري ايرباس A380 نفوذ فراواني بر مراحل ساخت اين پرنده پهن پيكر فرانسوي دارد. مهم ترين اشكال A380 وزن بسيار بالاي آن است اين هواپيما در حدود چهار تن متريك اضافه وزن دارد. اين هواپيما نسبت به بوئينگ ۷۴۷ ، ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزا ن تر است و با حمل ۵۵۵ مسافر، ۳۰ درصد بيشتر از آن مسافر حمل خواهد كرد. در حال حاضر ايرباس ۱۲۹ فروند از اين هواپيما را كه بانام بيگ بيبي به معناي بچه بزرگ شناخته مي شود به خطوط هواپيمايي امارات، سنگاپور، لوفت هانزا (آلمان) و هشت مشتري ديگر پيش فروش كرده است.

تاخير سه باره در پرتاب آريان
005124.jpg

مسئولان سازمان فضايي اروپا در هفته گذشته براي سومين  پرتاب موشك حامل ماهواره آريان را به دليل نقص فني در متعلقات سيستم پرتاب به تاخير انداختند. اين مشكل در حالي ايجاد شد كه آريان پنج آخرين مراحل آماده سازي براي پرتاب را پشت سر مي گذاشت. آريان پنج ماموريت داشت كه ماهواره پنج تني مخابراتي كانادا را در مدار زمين قرار دهد. اين ماهواره در نوع خود سنگين ترين ماهواره در جهان به شمار مي رود. اين ماموريت دومين ماموريت از پنج ماموريت برنامه ريزي آريان در سال جاري به شمار مي رود.

تكذيب سقوط هواپيماي جاسوسي
005112.jpg

ارتش آمريكا سقوط هواپيماي جاسوسي يو ۲ اين كشور در كره جنوبي را قوياً تكذيب كرد. اين تكذيبيه پس از آن صادر شد كه خبرگزاري هاي منطقه شرق آسيا از سقوط يك هواپيماي U2 ارتش ايالات متحده در كشور كره جنوبي خبر دادند كه به كشته شدن خدمه آن انجاميد. پس از انتشار اين خبر علاوه بر ارتش آمريكا ارتش و مقامات عالي رتبه كره هم آن را تكذيب كردند. آژانس خبري يونهاپ كه اولين خبرگزاري بود كه اين خبر را مخابره كرد از قول شاهدان عيني نقل قول كرده بود كه «چيزي نزديك دهكده به زمين آمد» آمريكا ۳۷۵۰۰ سرباز در كره جنوبي مستقر كرده است تا در برابر ارتش يك ميليون نفري كره شمالي به ارتش ۶۵۰ هزار نفري كره جنوبي كمك كند. اين نيروها پس از جنگ شبه جزيره كره در اوايل دهه ۵۰ ميلادي در كره جنوبي مستقر شده اند.

تصميم سنگاپور براي خريد جنگنده
005121.jpg

اكتبر گذشته سنگاپور (نيروي  هوايي ارتش) براي تجهيز ناوگان هوايي خود تصميم گرفت از ميان يكي از سه جنگنده F-15، رافال و يورو فايتر يكي را برگزيند. تعداد جنگنده هاي موردنظر سنگاپور در مرحله اول ۱۰ جنگنده است تا جايگزين A4 - SU Super Skyhawk شوند همچنين سنگاپور در نظر دارد در مرحله دوم هم ۱۰ جنگنده ديگر خريداري كند.
ميزان اين خريد بين يك تا ۵/۱ ميليارد دلار تخمين زده مي شود.
علاقه مندي سنگاپور براي خريد اين هواپيماها طي برگزاري نمايش هوايي آسياي جنوب شرقي افزوده شد هنگامي كه شركت هاي سازنده هواپيماها توضيحات دقيقي در مورد عملكرد آنها ارايه دادند.

تحريم شركت اماراتي به خاطر معامله با ايران
005115.jpg

شركت آمريكا يكي از شركت هاي تجاري امارات متحده عربي را به خاطر آنچه كه تلاش براي انتقال فناوري موشك بالستيك به ايران اعلام كرد، تحريم كرد. اين اولين بار است كه آمريكا شركتي را از امارات متحده عربي كه همپيمان وي به شمار مي رود به خاطر زير پا گذاردن قوانين تجارت با ايران تحريم مي كند. پيش از اين آمريكا شركت هايي از روسيه، چين، كره شمالي و بلوك سابق شرق را به خاطر انتقال فناوري غيرمجاز به ايران مورد تحريم قرار داده بود. نام شركت اماراتي هنوز اعلام نشده است اما ظاهراً دستياران بوش با مقامات اماراتي وارد مذاكره شده اند تا اهميت عدم تجهيز ايران به سلاح هاي قاره پيما براي آنها ـ به عنوان همپيمان نزديك آمريكا ـ آشكار شود.

عقاب جنگنده آمريكايي هواپيماي جنگنده F-15
F-15 يك هواپيماي جنگنده با قدرت مانور بسيار بالاست كه مي تواند در انواع شرايط آب و هوايي عمليات خود را به خوبي انجام دهد. اين هواپيما مجهز به سيستم هاي الكتريكي و جنگ افزاري بسيار دقيق و پيشرفته براي جست وجو و حمله به اهداف هوايي است و تنها با داشتن يك سرنشين مي تواند سخت ترين عمليات را به انجام برساند.
F-15 قدرت مانور و شتاب بسيار بالايي دارد كه اين دو را مديون تلفيق دو عامل مهم است. اول نيروي زياد پيشرانش موتورهايش و دوم مقدار كم بار بر روي بال هاست كه آميزش اين دو عامل با هم موجب مي شود F-15 بدون كم كردن سرعت به راحتي دور بزند.
هواپيماهاي جنگنده F-15 در مدل هاي A، B، C و D و يك مدل متمايز با نام F-15E ساخته شد. شركت مجرب و متبحر مك دانل داگلاس آن را ساخت و باعث ايجاد تحول و انقلاب بزرگي در نوع و گونه جنگنده هاي نيروي هوايي آمريكا شد.
طول اين پرنده آهني ۴۳/۱۹ متر، فاصله دو سر بال ۰۵/۱۳ متر و ارتفاع ۶۳/۵ است. وزن خشك آن به دليل به كارگيري آلياژهاي خاص كربن و تيتانيوم نسبت به جنگنده هاي هم دورانش بسيار كم است. وزن خشك آن ۱۲۹۷۵ كيلوگرم است در صورتي كه مي تواند با وزن ۳۰۸۴۵ پرواز كند كه اين امر را نيز مديون موتورهاي پرقدرتش است كه نيرويي معادل ۲۱۲ هزار نيوتن را برايش فراهم مي كند.
F-15 با لقب عقاب (Eagle) شناخته مي شود كه لقبي برازنده است زيرا مي تواند با سرعت ۵/۲ ماخ در ارتفاع ۳۰۸۴۰ متري پرواز كند. آمريكا از اين مدل جنگنده تاكنون تنها به سه كشور اسرائيل، عربستان و ژاپن فروخته است كه تمامي آنها از دو موتور توروفن مدل F100-PW-299 شركت پرت وويتن بهره مي برند.
عربستان ۶۲ فروند، اسرائيل ۲۵ فروند و ژاپن ۲۲۳ فروند تاكنون از ايالات متحده خريداري كرده اند. F-15 در دوران خود رقباي بسيار سرسختي مانند Mig-29،  Su-27، Su-35 و EF2000 داشت كه در مقابل آنها تنها در يك مورد پيشرفته تر نبود آن هم وضعيت راداري و سيستم هاي ايونيك (الكترونيك پرواز) بود.
يك مسلسل پرقدرت با كاليبر ۲۰ ميلي متر نيز در اختيار دارد كه توانايي شليك ۹۴۰ تير در دقيقه يعني ۱۵ تير در ثانيه را دارد. اين عقاب آهني تقريباً تمامي موشك هاي هوا به هوا و بعضاً هوا به زمين را مي تواند با خود حمل كند. در مجموع يكي از محبوب ترين هواپيماها در يگان هوايي ايالات متحده آمريكا
به حساب مي رود زيرا همان طور كه از لقبش مي بينيد، لقبش به نام سنبل كشور آمريكاست.
البته هم اكنون تمامي اين عقاب هاي آمريكايي با صرف هزينه بسيار زيادي به روز شده اند و تمامي رادارهايشان به روز شده است. به همين خاطر هنوز هم بسياري از كشورها به دنبال خريد اين نوع هواپيماي جنگنده هستند كه البته خريد هواپيما از كشور ايالات متحده آمريكا كارآساني نيست زيرا بسياري از نهادها بايد با آن توافق كنند.

موشك هاي بالستيك
ابزارهاي قدرت، سراب هاي امنيت
005109.jpg

عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
هنگامي كه ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروي پيمان منع گسترش موشك هاي بالستيك را امضا كردند فقط ۹ كشور موشك بالستيك داشتند در صورتي كه امروز بيش از ۳۰ كشور موشك بالستيك دارند و ۱۴ كشور در توليد يا صادرات موشك بالستيك و تكنولوژي مربوط به آن دست دارند
يكي از بازوان پر قدرت و تواناي هر كشوري يا بهتر است بگوييم پر قدرت ترين بازوي تواناي هر كشور نيروي نظامي آن است. نيروهاي نظامي به چندين بخش زميني، هوايي و دريايي تقسيم مي شوند كه در تمام آنها هدف اصلي يكي است ولي شيوه كارها با يكديگر تفاوت دارد. در تمامي بخش ها وجود چندين هزار خدمه لازم است تا نقشه ها به صورت صحيح و كامل اجرا شود.
وجود خدمه زياد در يك يگان نظامي هنگام جنگ باعث تلفات جاني زيادي خواهد شد همان طور كه مي توان در جنگ جهاني اول و دوم اين فاجعه را به وضوح ديد. به همين خاطر چندين دهه است كه كشورها به دنبال ساخت تجهيزاتي هستند كه بدون استفاده از انسان و تنها با يك نظارت الكتريكي به مناطق مختلف كشورها حمله برد تا ديگر از تلفات جاني خبري نباشد. هواپيماهاي بدون سرنشين (UAV) از اين قبيل هستند ولي از مهم ترين مقوله اين امر مي توان موشك ها را نام برد.
رعب انگيزترين و مخوف ترين وسيله نظامي است به گونه اي كه اگر كشوري قدرت موشكي بالايي داشته باشد مي تواند با آسايش و آرامش امنيت خود را حفظ كند.
در دنياي امروز به رغم امضاي پيمان نامه هاي متعدد كشورها و قراردادهاي بين المللي كه براي كنترل تكنولوژي موشكي در سازمان ملل به امضا مي رسد، در نهايت كشوري حرف اول را مي زند كه به لحاظ موشكي مجهزتر باشد. تا قبل از جنگ جهاني دوم بنا به مقتضيات جنگ فقط چندين كشور در حال جنگ بودند كه ابرقدرت موشكي محسوب مي شدند مانند روسيه و آلمان. در واقع جنگ براي اينها مانند كاتاليزوري در عرصه پيشرفت در صنايع موشكي بود.
پس از فروكش كردن التهابات جنگ جهاني دوم، بسياري از كشورها دست به كار شدند و شروع به ساخت و يا حداقل خريد موشك كردند زيرا مي دانستند اگر سيستم موشكي قوي داشته باشند پشتوانه خوبي براي حفظ امنيت دارند. هر روزه انواع موشك ساخته و آزمايش مي شد كه در اين ميان يك تكنولوژي توجه همگان را به خود جلب كرد و آن موشك هاي بالستيك بود.
يك موشك بالستيك يك ماشين تحويل موشك ـ مولد، شامل سيستم رهيابي و محفظه حمل مهمات است كه اساساً عليه اهداف زميني و سطحي مورد استفاده قرار مي گيرد. انواع گوناگون موشك هاي بالستيك برحسب برد طبقه بندي شده اند.
۱ـ موشك بالستيك جنگي كوتاه برد (BSRBM) با برد ۱۵۰ كيلومتر
۲ـ موشك بالستيك كوتاه برد (SRBM) با برد ۷۹۹ـ۱۵۰ كيلومتر
۳ـ موشك بالستيك ميان برد (MRBM) با برد ۲۳۹۹ـ۸۰۰ كيلومتر
۴ـ موشك بالستيك دوربرد (IRBM) با برد ۵۴۹۹ـ۲۴۰۰ كيلومتر
۵ـ موشك بالستيك قاره پيما (ICBM) با برد ۵۵۰۰ كيلومتر به بالا
نوع خاص ديگري از موشك بالستيك هم وجود دارد كه از زيردريايي شليك مي شود و با نام اختصاري SLBM شناخته مي شود. در ساخت موشك هاي بالستيك مبحث پيشرانش كه مشخص كننده برد موشك است مهم ترين مسئله است كه اين ميزان برد، معيار سنجش قدرت تخريبي موشك است. موشك هاي بالستيك براي شناسايي دقيق هدف يك محفظه هدايت براي حمل دقيق كلاهك به هدف مورد نظر را دارا هستند و فرق ميان اين محفظه هدايت كنترل موشك و دقت آنها را متفاوت مي كند.
شليك يك موشك بالستيك در چندين مرحله انجام مي شود. پس از اين كه موشك به فضاي بالاي جو رفت و در اصل فاز شليك را به پايان رساند قسمتي از آن جدا شده و ديگر تبديل به يك RV «دستگاه ورود مجدد» مي شود كه خود را در فضا رها مي كند و شامل كلاهك و قسمت هاي رهيابي است. پس از جداشدن RV ديگر وظيفه اش را به تنهايي انجام مي دهد تا خود را به هدف موردنظرش برساند. «ماشين هاي ورود مجدد چندمنظوره MIRV كه توسط موشك هاي بزرگتر حمل مي شوند نيز مي توانند به طور مستقل به سوي هدف سير كنند.»
برد بسيار بالا و توانايي حمل مقدار زياد مهمات و حمل كلاهك هاي هسته اي موشك هاي بالستيك را از ديگر موشك ها جدا مي كند. با وجود اين كه موشك هاي بالستيك جزو سلاح هاي كشتارجمعي (WMD) محسوب نمي شود ولي مي تواند مقدار زيادي از انواع سلاح هاي كشتارجمعي را حمل كند و به عنوان يك منبع نگراني براي كشورها به  حساب آيد. فناوري موشك هاي بالستيك هم بعد از جنگ جهاني دوم رشد و نمو پيدا كرد و از دهه ۱۹۵۰ ابرقدرت هاي موشكي به وجود آمدند كه تهديدي براي كشورهاي ديگر محسوب مي شدند.
در اين زمينه اتحاديه جماهير شوروي يك سر و گردن از رقباي خود بالاتر بود. با گذشت زمان پر قدرت تر شد و همواره حرف اول را مي زد؛ اين امر
005106.jpg
كشورهاي ديگر مخصوصاً رقيب سرسختش يعني ايالات متحده آمريكا را آزار مي داد. روسيه در عين حال با توجه به مصالح اقتصادي ـ سياسي كشورش گوشه اي از اين قدرت را با برخي از كشورها، خصوصاً چندين كشور آسيايي تقسيم كرد. اين قضيه آمريكا را به تاملي سخت در عرصه نظامي كشاند زيرا به جز قدرتمندشدن كشورها اين نگراني وجود دارد كه كشورهاي تحت سلطه، خود به تنهايي به گسترش تكنولوژي موشك بالستيك دست يافته و به ساخت موشك بپردازند.
تقريباً تمامي كشورهاي آسيايي خريدارهاي بسيار خوبي براي روسيه هستند و در فهرست موشك هاي اين كشورها حداقل نام يك يا دوتا از موشك هاي روسي ديده مي شود و حتي به غير از كشورهاي آسيايي، اروپايي ها نيز به همين گونه اند. به غير از روسيه و چين در آسيا، ايران و كره شمالي نيز در زمينه موشكي قوي هستند. كره شمالي با داشتن موشك هاي بالستيك از قبيل تائپودونگ ۱و۲ (Taepodong1,2) و يا نودونگ ۱ و ۲ (Nodong1,2) به گستره اي به شعاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ كيلومتري اطراف كشورش مسلط است و ايران نيز با داشتن موشك هاي زلزال و شهاب سه (شهاب چهار در حال آزمايش است) قدرت بزرگي در منطقه محسوب مي شود. نگراني هاي آمريكا از گسترش و فروش موشك هاي بالستيك دولت رونالد ريگان را متاثر كرد. به نحوي كه تمركز نيروي نظامي آمريكا را به اين موضوع برانگيخت و زماني شوروي نخستين موشك بالستيك قاره پيماي (ICBM) خود را پرتاب كرد كه توانايي حمل سلاح هاي هسته اي و غيرهسته اي در حجم بالا را داشت. نيروي نظامي آمريكا موفق به طرح سيستم دفاع موشك هاي بالستيك (Defensive Ballestic Missile) شد ريگان طراحان و مهندسان هوافضاي خود را بر سيستم ابتكاري دفاع راهبردي ـ فضايي متمركز كرد كه اين تمركز موجب ارتقاي چشمگير سطح تكنولوژي دفاع موشكي بالستيك (BMD) آمريكا شد. گونه هاي جديد اين سيستم را در دوران رياست جمهوري جورج بوش هم به گونه اي تكميل يافته تر مي بينيم.
005118.jpg

بسياري از متخصصان آمريكايي متذكر شدند كه سيستم دفاع موشكي بالستيك بسيار پرهزينه تر از سيستم حمله موشكي است و بايد بيشتر به حمله موشكي متكي بود. موشك هاي بالستيك در جنگ ها خسارات زيادي به كشورها وارد كرده اند. به عنوان مثال در جنگ جهاني دوم آلمان چيزي بيش از سه هزار موشك بالستيك به نام V-2 «ملقب به اسلحه انتقام» به انگلستان و آنتروپ طي سال هاي ۴۵ـ۱۹۴۴ شليك كرد. در جنگ ايران و عراق بارها از موشك هاي اسكاد روسي استفاده شد در جنگ خليج فارس عراق از موشك هاي بالستيك استفاده كرد و بسياري از نقاط عربستان سعودي را در سال ۱۹۹۱ نشانه گرفت كه يك موشك به يك پايگاه نظامي آمريكايي اصابت كرد و ۲۸ سرباز آمريكايي در آن مردند.
موشك هاي بالستيك همواره باعث ايجاد تنش بين كشورها بود. براي نمونه بحران موشك هاي بالستيك كوبا در سال ۱۹۶۲ كه با تحويل موشك هاي دوربرد اتحاديه جماهير شوروي به كوبا انجام شد جنگ سرد را گرم تر كرد يا بحران تايوان در سال ۱۹۹۶ پس از انتخابات دموكراتيك چين چندين موشك بالستيك به خطوط كشتيراني نزديك تايوان شليك كرد و در اواخر دوران تائپودونگ در سال ۱۹۹۸ كه كره شمالي يك موشك بالستيك را به طور غيرمنتظره روي محدوده هوايي ژاپن آزمايش كرد باعث اعتراض كشورهاي غربي شد.
هنگامي كه ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروي پيمان منع گسترش موشك هاي بالستيك را امضا كردند فقط ۹ كشور موشك بالستيك داشتند در صورتي كه امروز بيش از ۳۰ كشور موشك بالستيك دارند و ۱۴ كشور در توليد يا صادرات موشك بالستيك و تكنولوژي مربوط به آن دست دارند. پس همواره تهديد شليك يك موشك بالستيك از طرف اين كشورها وجود دارد و مهم تر از آن فروش يك موشك به يك گروه تروريستي !
براي جلوگيري از اين امر موافقتنامه بين المللي كنترل تكنولوژي موشكي (MICR) كه موافقتنامه اي داوطلبانه است در سال ۱۹۸۷ بين ملل و دول مختلف براي كنترل جابه جايي موشك ها و تكنولوژي هاي مربوطه كه قابليت  حمل سلاح هاي كشتارجمعي (WMD) را ايجاد مي كند بسته شده است ولي آيا مي توان مطمئن بود كه تمامي كشورها به همه توافقنامه هايي كه امضا كرده اند، پايبند بمانند. همانند آمريكا كه يك شبه بدون گرفتن هيچ اجازه و مدركي و با زير پا گذاشتن تمامي موافقتنامه ها و تعهدنامه هاي بين المللي به عراق حمله كرد و هيچ كدام از آنها را در نظر نگرفت؟

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۱:۱۳
ـ اذان مغرب: ساعت ۳۰:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۳۲:۴

صفحه آخر
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |