سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۲ - Aug 10, 2004
شيريني حق
امام علي (ع): بر تلخي حق كسي شكيبا مي شود كه به شيريني عاقبت آن يقين دارد. (غررالحكم / ۳۵۳)
امروز با حافظ
كه چو سرو پاي بندست و چو لاله داغ دارد
دل ما به دور رويت زچمن فراغ دارد
مگر آنكه شمع رويت به رهم چراغ دارد
شب ظلمت و بيابان به كجا توان رسيدن
نگارستان
008619.jpg
جوزف رايت
آزمايش با تلمبه هوا - ۱۷۶۸ / رنگ روغن روي بوم - ۲۴۴ * ۱۸۳ سانتي متر - گالري ملي / لندن.
فيزيكداني كه موهاي نقره اي و جامه قرمزش او را بيشتر شبيه به يك جادوگر كرده، با استفاده از يك تلمبه هوا به ايجاد خلاء در ظرف شيشه اي پرداخته است. او براي اثبات خلاء، پرنده اي را در درون ظرف شيشه اي قرار داده و به نظر مي رسد پرنده در ته ظرف مرده است. فيزيكدان با برداشتن سرپوش ظرف و رسيدن اكسيژن به پرنده او را زنده به اطرافيان خود تحويل مي دهد. گروه كنجكاو تماشاگران ايستاده، به صورت دايره در جلوي تصوير ديده مي شوند.كنتراستهاي قوي نقاشي سياه قلم در اين اثر، معنايي سمبليك را القاء مي كنند: در اين مفهوم تصويري، شمع پنهان شده، استعاره اي است براي نور كه در تاريكي مي سوزد و در اجراي اين آزمايش، سهيم مي شود.

بهارستان
براي ويران ساختن
و دوباره آفريدن
وقت خواهد بود
وقت براي تو، وقت براي من
وقت براي صدها رؤيا.
تي.اس.اليوت - ترجمه پروانه مژده

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اظهارات مك گاورن كه بايد سند شناخت آمريكايي ها قرار گيرد
«جورج مك گاورن» سناتور سابق آمريكايي و مؤلف چند كتاب كه شهرت به ليبرال بودن و آزادي طلبي دارد پريشب (يكشنبه شب) در گزارش مصوري كه از شبكه تلويزيوني «ا.بي.سي» پخش شد، علت شكستش در انتخابات رياست جمهوري سال ۱۹۷۲ از ريچارد نيكسون را مخالفت خود با هرگونه جنگ و از جمله ادامه جنگ ويتنام اعلام كرد و گفت كه اين حقيقت را در كتاب تازه اش نوشته است. مك گاورن گفت كه تصور كردم كه بيشتر هموطنانم طرز فكر مرا دارند و از جنگ بيزارند. حال آن كه بيشتر آمريكايي ها در اين زمينه خواست و احساس ديگري داشتند. مك گاورن كه در جنگ جهاني دوم شركت كرده و خلبان يك بمب افكن شده بود، گفت كه آن جنگ نظر او را تغيير داده بود، ولي هموطنانش عقيده ديگري داشتند. نيكسون در آن سال اندرزهاي كيسينجر را گوش كرد و در جريان تبليغات انتخاباتي بر ضد جنگ چيزي نگفت و برنده شد. مك گاورن گفت كه اين تجربه خود را در كنوانسيون بوستون به «جان كري» يادآور شدم و به او گفتم كه بر ضد جنگ شعار ندهد كه بازنده خواهد بود و توصيه كردم كه تا مي تواند درباره تقويت بنيه نظامي داد سخن بدهد و هر دم بگويد كه آمريكا نخستين قدرت بر سطح زمين است كه هموطنان تنها همين حرف ها را حاضرند بشنوند.
برنامه هاي هسته اي و موشكي ايران در رسانه هاي آمريكا
خانم «رايس» مشاور ويژه امنيت ملي آمريكا در حكومت جورج بوش، يكشنبه (پريروز) در يك گفت و شنود به شبكه تلويزيوني ان.بي.سي (متعلق به كمپاني جنرال الكتريك سازنده موتو رجت و اشياء برقي) گفت كه دولت آمريكا نگران ادامه برنامه هاي هسته اي ايران است. شنبه نيز رسانه هاي آمريكا گزارش مفصل نيويورك تايمز را كه آمريكا، سه بزرگ اروپاي غربي و دوستان آسيايي آمريكا موفق نشده اند از راه ديپلماتيك ايران و كره شمالي را وادار به دست برداشتن از برنامه هاي اتمي خود كنند وسيعاً بازتاب داده و اشاره كرده بودند كه ايران گفته است كه پيشرفت در دانش فيزيك هسته اي و استفاده مسالمت آميز از نيروي اتم را كه مقوله اي جدا از توليد سلاح اتمي است دنبال خواهد كرد زيرا اين كار، حق هر ملت است. در همان شب (بامداد يكشنبه به وقت تهران) شبكه هاي تلويزيوني آمريكا اظهارات وزير دفاع ايران و گزارش هاي مربوط به تكميل موشك دور پرواز شهاب را همراه با نشان دادن تصوير يك موشك ايراني كه بر تريلري بزرگ سوار بود پخش كردند. اين شبكه ها كه گزارش خود را به نقل از «جروزالم پست» تنظيم كرده بودند گفتند كه موشك شهاب قادر به حمل دست كم يك تن ماده منفجره و يا هر نوع كلاهك ديگر است. اين شبكه ها افزودند كه وزير دفاع ايران گفته است كه ملت ايران هرگز بدون دفاع رها نخواهد شد و بركسي پوشيده نيست كه ما در برابر هر گونه تعرض، از وطن دفاع خواهيم كرد و ديگران مي دانند كه قادر به اين كار هم هستيم. روزنامه هاي يكشنبه آمريكا همين خبر را از همان منبع در لابلاي اخبار كوتاه خود درج كرده بودند.
نتيجه اي كه بايد مورد توجه ناشر هر روزنامه قرار گيرد
كار به دست آوردن «درصد» خوانندگان روزنامه ها كه در پايان هر فصل انجام و نتايج مقايسه اي آن، يكي دو ماه بعد اعلام مي شود، نشان مي دهد كه توجه روزنامه خوانان دركشورهاي انگليسي زبان در ماه هاي آوريل، مه و ژوئن باز هم به خبرهاي اختصاصي، گزارش هاي اينوستيگيتيو (گزارش هاي دنباله داري كه روزنامه نگار براي تهيه آن به صورت پليس و كارآگاه عمل مي كند)، پرسش و پاسخ هاي مستقيم خوانندگان و روزنامه نگاران در باره همه موضوع ها، نامه هاي مردم به سردبير و نيز مقالات بوده است و اين موارد در بالاي جدول قرار داشته است. از زماني كه تلويزيون ها اخبار جنايي و حوادث شهري را مشروحاً پخش مي كنند، خوانندگان اين مطالب در روزنامه ها كم شده اند كه روزگاري در صدر جدول قرار داشتند. اين نتايج مي تواند مورد توجه ناشران روزنامه هاي ما قرار گيرد، زيرا كه به همين موارد توجه آن چناني نمي كنيم.
...و به اين سان دولت آمريكا قول و قرارهاي خود را زير پاي مي گذارد
لس آنجلس تايمز گزارش داده بود كه نيروهاي امنيتي در عراق چهار روز پيش تلاش كرده بودند كه مقتدي صدر را دستگير كنند، ولي موفق نشدند. اين گزارش به اين پرسش عمومي پاسخ نمي دهد كه چرا ناگهان افراد مسلح مقتدي با هلي كوپتر و جنگ افزار هاي ديگر از آسمان و زمين مورد حمله قرار گرفته بودند. در سه روز اول زد وخورد كه در نوع خود «شديدترين» قلمداد شده است بيش از سيصد تن كشته شدند. با توجه به تجربه صد ساله در نقاط ديگر جهان از جمله وعده هايي كه آمريكا به شاه، ساموزا، ماركوس، گورباچف و سران مجاهدان شمال در افغانستان داده بود و خلاف آن عمل كرد، مقتدي نيز احتمالاً مي دانسته كه نبايد به قول و قرار و تعهدات آمريكايي ها اعتماد كند. دو ماه پيش به مقتدي قول داده شده بود كه اگر آتش بس بدهد، ديگر كسي متعرض او نخواهد شد و او اين كار را كرده بود.

اثري از هيچكاك در دانشگاه تهران
فيلم سينمايي «پرده پاره» به كارگرداني آلفرد هيچكاك، سه شنبه ۲۰ مرداد ساعت ۱۶ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به روي پرده مي رود.بازيگراني چون پل نيومن، جولي اندروز و ليلا كدرووا در اين فيلم بازي كرده اند.فيلمنامه توسط برايان مور به نگارش درآمده است.مايكل آرمسترانگ كه يك دانشمند اتمي است با تظاهر به اينكه از كشورش فرار كرده است به آلمان شرقي مي رود تا اسرار يك فرمول علمي را از پروفسور لنيت در بياورد. اولين اشكال زماني پيش مي آيد كه نامزد آرمسترانگ تصميم مي گيرد دنبال او به لايپزيك بيايد. مشكل دوم محافظي است كه براي دانشمند در نظر گرفته شده وپرفسور عاقبت مجبور مي شود او را بكشد. پس از يك سلسله وقايع هيجان انگيز آرمسترانگ بالاخره موفق به كشف فرمول مخفي و خروج از آلمان شرقي همراه با نامزدش مي شود.در ديگر سانس هاي سه شنبه ۲۰ مرداد فيلم هاي «سهم كوچك بابا» و «وينسنت مينه لي » ساعت ۱۴ و «شرك ۲» (آندره آدامسن) در كانون فيلم جهاددانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش در مي آيند.

حسين پناهي به زادگاهش بازگشت
پيكر حسين پناهي بازيگر سينما و تلويزيون ديروز از مقابل تالار وحدت تشييع شد. به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، پيكر اين هنرمند براي دفن به زادگاه وي منتقل مي شود. در مراسمي كه پيش از تشييع پيكر پناهي در محوطه باز تالار وحدت برگزار شد نماينده مردم كهكيلويه و بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي، مسعود جعفري جوزاني كارگردان سينما و رسول نجفيان بازيگر و مجري سيما درباره زندگي، ويژگي هاي شخصيتي و آثار هنري حسين پناهي سخن گفتند.
حسين پناهي در طول ۴۸ سال زندگي خود در فيلم هاي سينمايي نار و ني، مرد ناتمام، گال، اوينار، مهاجران، سايه خيال، هي جو، ارثيه، هنرپيشه، روز واقعه، بابا عزيز و مجموعه هاي تلويزيوني دزدان مادربزرگ، روزي روزگاري، يحيي و گلابتون بازي كرد. حسين پناهي در روستاي دژكوه استان كهكيلويه و بويراحمد به دنيا آمد و دوره چهارساله هنرجويي را در مدرسه هنري آناهيتا گذراند. از پناهي دو مجموعه شعر به نام هاي نازي و من و خاطرات روسي به جا ماند كه كتاب دوم هنوز به چاپ نرسيده است.

برنامه هاي جشنواره تئاتر كوثر در فرهنگسراي بهمن
در ادامه برنامه هاي چهارمين جشنواره تئاتر بانوان كوثر، سالن مبارك فرهنگسراي بهمن در سه روز پايان هفته شاهد اجراي نمايش خواهد بود.به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن تئاترهاي (طلوع) به كارگرداني حسين خدادادي، (رختشورها) به كارگرداني سعيد دولتي و (فالگير) به كارگرداني فريبا آقاپور به ترتيب روزهاي سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه در دو سانس ۱۸ و ۲۰ به روي صحنه مي رود.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره اهميت شستشوي ميوه و سبزي ها پيش از خوردن
دكتر روزنفلد در پاسخ به چند پرسش تأييد كرده است كه بيماري هاي ناشي از خوردن سبزي ها و ميوه هاي آلوده رو به افزايش است. دليل آن، در اين عصر «آگاهي هاي عمومي» تنبلي افراد است. آنها مي دانند كه پوست ميوه ممكن است آلوده باشد، ولي به جاي شستن و ميكروب زدايي، دستمال كاغذي رويش مي كشند و مي خورند. همه بيماري ها و مسموميت هاي غذايي ناشي از ميوه و سبزي آلوده ممكن است كشنده نباشند. ولي چرا يك انسان فهيم به خاطر تنبلي، دو روز دل درد بكشد. ميوه ها و مخصوصاً سبزي ها پيش از خوردن بايد كاملاً شسته و ميكروب زدايي شوند. براي شكافتن و پوست گرفتن ميوه بايد از چاقوي كاملاً تميز استفاده كرد. با دست كثيف و آلوده نبايد ميوه خورد. از خوردن سالاد در رستوران هاي نامطمئن بايد خودداري كرد (همين چند وقت پيش ۵۵۰ تن كه در يك رستوران پيازچه نشسته خورده بودند به بيماري هپاتيت مبتلا شدند). خربزه و هندوانه را نيز پيش از بريدن بايد كاملاً شست.

برگي از تاريخ
نخستين قيام بردگان سياهپوست در آمريكا
دهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر نخستين بپاخيزي بردگان سياهپوست در آمريكا كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۴۷۹ پيش از ميلاد كنفوسيوس انديشمند چين و آموزگار بزرگ اخلاقيات در هفتاد سالگي درگذشت. در سال ۳۷۸ (نهم اوت) ويزيگوت ها ارتش روم را كه در جنگ با ايران تضعيف شده بود شكست دادند و بعداً فرانسه و اسپانيا را گرفتند. در سال ۱۵۱۹ ماژلان با پنج كشتي و «ظاهراً» به قصد دور زدن كره زمين ولي در باطن تملك نقاط بي دفاع تازه، اروپا را ترك گفت. درسال ۱۷۰۷ روسيه و سوئد يك پيمان دفاع متقابل امضاء كردند كه به موجب آن اگر از خارج به يكي از دو كشور حمله شود، به منزله حمله به هر دو تلقي شود. در سال ۱۷۹۲حمله مردم پاريس به كاخ لوئي ۱۶ آغاز شد. در سال ۱۸۱۰ «كاميلو كاوور» ميهن دوست و روزنامه نگاري كه با سعي و تلاش بسيار موفق به تأمين وحدت و استقلال وطنش ايتاليا (پس از ۱۴ قرن تجزيه) شد به دنيا آمد. درسال ۱۸۶۳ كامبوج تحت الحمايه فرانسه شد. در سال ۱۸۹۳ در اجراي تصميم مبني بر اخراج زردها از آمريكا، نخستين دسته چيني ها از سانفرانسيسكو اخراج شدند و كانادا هم چنين كرد و در سال ۱۹۳۷ بكر صدقي رئيس دولت وقت عراق ترور شد.
اينك نخستين قيام خونين بردگان سياهپوست آمريكا به عنوان برگ امروز: دهم اوت سال ۱۸۳۱ يك سياهپوست باسواد از ميان بردگان به نام «نات ترنر» در منطقه ويرجينيا (آمريكا) بر ضد بردگي بپاخاست و در اندك مدتي ده ها برده سياهپوست به وي پيوستند و اين گروه ظرف ۱۱ روز (تا ۲۱ اوت) ۵۶ سپيد پوست، عمدتاً ارباب مزرعه و برده دار را كشتند. «ترنر» مي گفت كه رسالت دارد سياهپوستان را از زنجير بردگي رها سازد و براي رسيدن به اين هدف هراقدامي مشروع است. سپيدپوستان دو هزار مرد مسلح بسيج كردند و با كمك نيروهاي دولتي به جنگ اين گروه رفتند و در اين ميان به هر سياهپوستي هم كه ظنين مي شدند او را مي كشتند و سرانجام قيام سياهپوستان با قتل بسياري از آنان سركوب شد، ولي «نات ترنر» موفق به فرار شد و در طول اختفا كتابي تحت عنوان «كارهاي ترنر» نوشت و به دست يكي از همرزمانش سپرد كه بعداً در مريلند به چاپ رسيد و موجود است. از محتواي كتاب كه تا امروز تازگي خود را همچنان حفظ كرده است چنين بر مي آيد كه اروپايي ها به آن سرزمين (آمريكا) آمدند، بوميان (سرخپوستان) را به منظور تملك اراضي پدري شان كشتند، براي آباد كردن اين اراضي و خشكاندن بركه ها سياهپوستان را همانند وحوش در آفريقا شكار كردند و به اينجا آوردند و فروختند و به بردگي كشاندند، سپس دسته ـ دسته اروپا را ترك و به اين سوي آب ها (آمريكا) آمدند و چون زمين مفت و برده فراوان يافتند، بدون شرم از عمل خود و ترس از خدا در اينجا «وطن ـ وطن» مي كنند و... ترنر چندي بعد دستگير و يازدهم نوامبر همان سال (۱۸۳۱) به دار آويخته شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نامزدهاي آثار مستند، كوتاه و انيميشن جشن سينما معرفي شدند
اسامي۱۵ نامزد بخش فيلم هاي كوتاه داستاني، مستند و انيميشن، براي كسب تنديس جشن سينماي ايران اعلام شد.
روابط عمومي خانه سينما گزارش داد: هيات انتخاب بخش هاي مختلف از ميان ۱۳۹ فيلم كوتاه داستاني، ۱۰۴ اثرمستند و۲۵ فيلم انيميشن ارسالي۱۵، اثر را نامزد دريافت تنديس جشن سينما كرد.
مهدي كرم پور، شهرام شاه حسيني و بيژن ميرباقري هيات انتخاب فيلم هاي كوتاه، محسن امير يوسفي، ارد عطارپور و محمدكاظم زماني اعضاي كميته انتخاب بخش فيلم مستند جشن خانه سينما را تشكيل مي دهند.
فيلم هاي آدمها دورند از اشكان احمدي، اكبرتورو خدا پيش از من نميرساخته كاظم ملايي، روايت مرگ نازلي از زبان يك جن گير عاشق به كارگرداني جواد امامي، كولاك از پيمان ماندگار و همسفر خاموش ساخته الهام حسين زاده، نامزدهاي بخش آثار كوتاه داستاني هستند.
آقايان پرنده از رضا بهرامي نژاد، پنجره اي رو به آفتاب ساخته بيژن زمان پيرا، ساز مخالف به كارگرداني مجتبي ميرطهماسب، صداي ماه از فرحنار شريفي و من با خدا حرف مي زنم ساخته كاوه بهرامي مقدم نامزدهاي بخش بهترين فيلم مستند جشن سينماي ايران هستند.
فيلم هاي تولد از حميد نويم، چهارچوب ساخته علي رسولي، حفره به كارگرداني وحيد نصيريان، ژنرال و بادبادك از محمدعلي سليمان زاده و نقطه ها ساخته حسين مرادي زاده نامزد بهترين اثر انيميشن جشن سينما شدند.
اسامي نهايي بهترين آثار بخش هاي مختلف توسط آكادمي داوري جشن سينماي ايران معرفي مي شوند.
احمداميني، فرهاد توحيدي، ايرج رامين فر، محمد سرير، مرتضي شايسته، محمدرضا شريفي، رضا كيانيان، نظام الدين كيايي و عباس گنجوي هيات رئيسه داوري جشن سينما هستند.
هشتمين جشن خانه سينما۲۱ شهريورماه با معرفي آثار برتر بخش هاي مختلف سينمايي برپا مي شود.

جشنواره فيلم و كيفيت در خانه هنرمندان
دست اندركاران و برگزاركنندگان نخستين جشنواره «فيلم و كيفيت» براي رايزني در زمينه برپايي اين جشنواره۲۰ مرداد ماه در خانه هنرمندان گرد هم مي آيند.
نخستين جشنواره «فيلم و كيفيت» با هدف ايجاد رويكرد جديد در كيفيت ساختاري در سينما۲۹، آذر ماه سال جاري در حاشيه همايش بين المللي مديريت كيفيت برپا مي شود.
به گزارش ايرنا، بررسي ابعاد مقوله كيفيت در حوزه فيلم سازي و پردازش موضوعي از جمله برنامه هاي اين گردهمايي است.
اين جشنواره دربرگيرنده فيلم هاي كوتاه تا سقف ۲۰ دقيقه با موضوع كيفيت است. علي معلم ، مينو فرشچي و عليرضا رئيسيان به همراه دو كارشناس حوزه كيفيت، هيات داوران جشنواره فيلم و كيفيت را تشكيل مي دهند. برترين هاي اين رويداد هنري در بخش هاي فيلم، كارگرداني، فيلم نامه، اثر ويژه كيفي و فيلم برگزيده مردمي انتخاب مي شوند. سازمان مديريت و برنامه ريزي، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و شركت مشاوره كيفيت، بانيان اين رويداد هنري هستند.

مجسمه شيرين و فرهاد در باغ ايراني
فرشيد مثقالي، طراح سرشناس گرافيك ايران در تدارك اثري براي شركت در نمايشگاه باغ ايراني است.به گزارش ايسنا، مثقالي كه پيشتر نيز به ساخت مجسمه اهتمام داشته، اين بار در بخش چيدمان و هنر مفهومي نمايشگاه باغ ايراني شركت كرده است.او با الهام از مينياتورهاي ايراني و نيز مجسمه هاي مينياتوري، شيرين و فرهادهايش را در حوض روغني موزه هنرهاي معاصر تهران، از سقف مي آويزد.شيرين و فرهادهاي مثقالي گچي است؛ اما وي آن ها را رنگ كرده است.نمايشگاه باغ ايراني از شش ماه پيش، هنرمندان شركت كننده در نمايشگاه را انتخاب و دعوت كرده است.مثقالي نيز اكنون مجسمه هاي خود را ساخته و آماده است آنها را به نمايش بگذارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
اشتباه مأمور پليس
بانكوك: ديروز يك مأمور پليس در تايلند، هنرپيشه يك تئاتر خياباني را كه در نقش جيب بر ظاهر شده بود دستگير كرد. وي به محض اينكه فرياد يك خانم را مبني بر سرقت كيف پولش شنيد بلافاصله وارد صحنه تئاتر شد و هنرپيشه جيب بر را دستگير كرد. البته پس از چند دقيقه، شهروندان براي مأمور توضيح دادند كه هنرپيشه نگون بخت در حال ايفاي نقش است و يك سارق واقعي نيست.
مجرمي كه نامزد انتخابات شد
واشنگتن: چندي پيش جمهوري خواهان يكي از فعالان سياسي واشنگتن را براي شركت در انتخابات شوراي محلي برگزيدند تا با نامزد دمكرات ها رقابت نمايد، اما آنها پس از معرفي اين مرد ۴۱ ساله متوجه شدند كه وي بيشتر روزهاي عمر خود را در زندان سپري كرده است. اين مرد ۴۱ ساله كه به فروش گل در كنار خيابان مي پردازد از سال ۱۹۹۲ تاكنون حداقل ۱۹ بار دستگير و تنها دو ماه پيش از زندان آزاد شده است. در پي انتشار اين خبر، جمهوري خواهان تصميم گرفتند نام وي را از فهرست نامزدهاي انتخابات حذف كنند اما براي انجام اين كار نياز به حكم دادگاه دارند.
ركورد پرتاب كيسه آب
برلين: ۳۵۰ جوان و نوجوان در آلمان ركورد پرتاب كيسه هاي پر از آب را شكستند. اين جوانان طي سه دقيقه، ۷۸۵۰ كيسه آب به سوي هم پرتاب كردند.
ركورد قبلي اين رقابت متعلق به آمريكايي ها بود كه ۵۲۰۰ كيسه را در ۵ دقيقه به يكديگر پرتاب كرده بودند. اين ركوردشكني در محوطه اي به مساحت ۱۰۰ مترمربع انجام شد.
چاي داغ
لندن: اولين فكري كه پس از بيدار شدن از خواب به ذهن مردم انگليس خطور مي كند، تهيه يك فنجان چاي داغ است. براساس آمارگيري انجام شده، ۵۲ درصد زنان و ۴۲ درصد مردان اين كشور پس از بيدار شدن فوراً به فكر تهيه چاي مي افتند. از سوي ديگر ۱۷ درصد از مردان و ۹ درصد از زنان پس از بيدار شدن به كارهاي روزمره  زندگي فكر مي كنند و تنها ۵ درصد زنان و ۸ درصد مردان به فكر آماده كردن صبحانه مي افتند.
رمان تلفن همراه
پكن: در كشور چين، ۲۶۰ ميليون مشترك تلفن همراه وجود دارد كه تنها در زمان برگزاري جشن هاي سال نو چيني اين مشتركان بيش از ۱۰ ميليارد پيام نوشتاري كوتاه (sms) براي يكديگر ارسال كردند كه يك ميليارد دلار درآمد براي شركت هاي ارائه كننده خدمات تلفن همراه در برداشت. ديروز اعلام شد كه براي اولين بار در كشور چين، يك رمان از طريق تلفن همراه در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. مشتركان تلفن همراه با پرداخت مبلغي مشخص قادر خواهند بود از طريق (sms) اين رمان را به تدريج دريافت و مطالعه كنند.
گاو در اورژانس
داكا: در بنگلادش يك گاو كه در آستانه ذبح شدن قرار داشت از زير چاقوي قصاب گريخت و در بخش اورژانس يك بيمارستان پناه گرفت.
اين گاو به مدت ۴۵ دقيقه خود را به در و ديوار بخش اورژانس كوبيد تا اينكه سرانجام مأموران حراست بيمارستان او را به كشتارگاه بازگرداندند.
۱۲ دقيقه در سونا
هلسينكي: يك مرد از فنلاند و يك خانم از بلاروس قهرمان مسابقه  جهاني نشستن در سونا شدند. مرد ۵۶ ساله فنلاندي كه سه عنوان قهرماني اين مسابقات را به همراه داشت به مدت ۱۲ دقيقه داخل سوناي ۱۱۰ درجه سانتيگراد نشست. همچنين خانم تراي فاناوا از بلاروس كه سال گذشته نيز قهرمان شده بود، ۸ دقيقه در سونا دوام آورد تا عنوان قهرماني اش را تكرار كند. ۹۰ شركت كننده از ۱۲ كشور جهان در اين رقابت ها حضور داشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه

گل و گياه
كليانتوس
008616.jpg
نام علمي: Clianthus Puniceus
خانواده: PAPILONACEAE
گياه هميشه سبز و رونده به بلندي ۴ متر است برگهاي آن مركب از ۲۵-۱۳ برگچه بوده و گلهاي قرمز آن از بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و هر نوع خاك با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد. در فصل بهار جوانه هاي انتهايي گياه را حذف نموده و شاخه هاي بيمار و خشك را قطع مي كنند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تهيه قلمه ساقه در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |