پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۱ - Sep 9, 2004
با امضاي قرارداد ۴۰ ميليون دلاري بين ايران و كره جنوبي
۱۰۰ هزار خط پرسرعت اينترنتي
در ايران راه اندازي مي شود
000436.jpg
بزرگترين قرارداد مخابراتي- اينترنتي ميان جمهوري اسلامي ايران و كره جنوبي بعدازظهر ديروز با حضور وزيران ارتباطات دو كشور به وسيله بخش خصوصي طرفين به امضاء رسيد.
اين قرارداد ۴۰ ميليون دلاري را مديران عامل گروه سرمايه گذاري «عرش» و شركت ارتباطي «آسيا تك» از ايران و شركت «كوريان تلكوم» منعقد كردند.
در آيين امضاي اين قرارداد «سيد احمد معتمدي» و همتاي كره اي او «چين دائه جه»، «علي پيري» كاردار و سرپرست سفارت ايران در كره جنوبي و «مسعود شفيعي» معاون آموزش، تحقيقات و بين الملل وزارت ارتباطات حضور داشتند، اين قرارداد ميان «مصطفي محمدي» مديرعامل «آسيا تك»، «ابوالقاسم شفيعي» مديرعامل گروه «عرش» و «كن لي» مدير عامل «كوريان تلكوم» (مخابرات كره) امضاء شد.
با اجرايي شدن اين قرارداد، طراحي و نصب بزرگترين شبكه انتقال داده ها و تامين اينترنت پرسرعت با مجوز PAP شركت «آسيا تك» در كشورمان، انجام خواهد پذيرفت.
تامين كيفيت ارائه خدمات و نيز خدمات چند منظوره براي بهره مندي سازمانهاي بزرگ و شبكه بانكي كشور، از مهمترين ويژگي هاي اين شبكه است كه تا ۱۰۰ هزار پورت پرسرعت را در اختيار كاربران ايراني قرار خواهد داد.
در همين حال، منابع خارجي اعلام كردند شركت KT كه بزرگترين شركت ارائه كننده خدمات تلفن ثابت و اينترنت در كره جنوبي به شمار مي آيد با امضاي قرارداد ۲۶ ميليون دلاري، زيرساخت هاي خطوط اينترنت پرسرعت را در ايران ايجاد خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از پايگاه اينترنتي ياهو، اين شركت كره اي قصد دارد با يك شركت ارايه كننده خدمات اينترنت در ايران، بيش از ۱۰۰ هزار خط اينترنت با پهناي گسترده در ۲۰ شهر كشور ايجاد مي كند. عمليات احداث اين خطوط در سال ۲۰۰۵ به پايان مي رسد.
اين پايگاه اينترنتي آورده است درحال حاضر ۳ ميليون نفر كاربر اينترنت در ايران وجود دارد كه بسياري از آنها از طريق مودم به شبكه جهاني متصل مي شوند.
البته با استفاده از خطوط پرسرعت اينترنت مي توان سرعت انتقال اطلاعات را ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بيشتر نسبت به سيستم مودمي افزايش داد.
به همين دليل در ماه فوريه سال جاري ميلادي دولت ايران ۱۳ شركت را براي احداث ۵/۴ ميليون خط اينترنت پرسرعت تا سال ۲۰۱۰ برگزيد.
درهمين حال شركت KT قصد دارد با همكاري يك شركت الجزايري، تا دو سال ديگر در حدود ۱۰۰ هزار خط پرسرعت اينترنت در اين كشور ايجاد كند.

همايش مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ها برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: همايش يك روزه مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ها ۲۴ شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.
اين همايش به عنوان نخستين گردهمايي مديران استاني با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ها برگزار مي شود.

توضيح
به دنبال درج خبري به نقل از ايسنا در صفحه ۶ روز ۲۷ مرداد ماه با عنوان «حكم پلمب۴ بيمارستان آلاينده در تهران صادر شد» روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران توضيح زير را ارسال كرده است:
سيستم هوادهي تصفيه فاضلاب مركز آموزشي و درماني فيروزگر در دست تعمير و بازسازي است و در آينده نزديك قابل بهره برداري و آماده بازديد كارشناسان محترم محيط زيست و بكارگيري نظرات ارشادي آنان خواهد بود.

ضعف اجراي قوانين حمايتي از زنان موجب تعيين مهريه هاي سنگين مي شود
عضو فراكسيون زنان مجلس: اجرا نشدن قوانين، مهريه ها را سنگين كرده است
ضعف اجراي قوانين حمايتي از زنان و اجراي سليقه اي آن موجب پناه بردن خانواده ها به مهريه هاي سنگين شده است.
عفت شريعتي كوه بناني در گفت و گو با« ايلنا» همچنين گفت: اگرچه ما در بحث قوانين حمايتي از زنان مشكل و خلأ چنداني نداريم ولي نظارت بر اجراي آن و اعمال سلايق شخصي مشكلاتي را در زمينه دفاع از زنان به وجود آورده است كه بايد اين قوانين و ضمانت اجراي آن محكم باشد كه زنان جامعه به اين باور برسند كه قانون و دين حامي آنهاست و نيازي به توسل به ساير راهها نيست.
وي ادامه داد: در دين اسلام مهريه به عنوان هديه اي از طرف مرد به زن در نظر گرفته شده است و مهريه هاي سنگين به هيچ وجه مورد تأييد اسلام نبوده و نيست.
عضو فراكسيون زنان مجلس افزود: علاوه بر اين مهريه امري عندالمطالبه است و اگر مردي به واسطه بالا بودن مهريه در ظاهر آن را بپذيرد و در دل قصد پرداخت آن را نداشته باشد، قطعاً در صحت عقد نيز اشكال وارد مي شود.

رييس دادگستري خراسان:
لازمه مهار جرم و جنايت تقويت باورهاي ديني است
رييس كل دادگستري خراسان گفت: تنها راه حل جلوگيري از ارتكاب جرم و جنايت در كشور، تقويت باورهاي ديني است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي سيد مرتضي بختياري ديروز در مراسم معرفي ابراهيمي به عنوان رييس كل دادگستري شيروان گفت: توسعه روزافزون آمار جرم و جنايت در جامعه موجب آزار و اذيت شهروندان شده است.
او همچنين گفت: در احياي دادسراها، بازپرسي ها و دادستاني ها از افراد قوي و توانمند استفاده خواهد شد.

صدور شناسنامه دوم ،طلاق را افزايش داده است
يك  مقام  قضايي، سهل انگاري  در صدور شناسنامه  دوم  را باعث  افزايش  طلاق  اعلام كرد.
معاون  مجتمع  قضايي  خانواده  شماره  يك  در رابطه  با يكي  از علل  زيادي حجم  پرونده هاي  اين  مجتمع  گفت : سهل انگاري  در صدور شناسنامه  المثني ، باعث افزايش  مراجعه  زنان  به  مجتمع هاي  قضايي  خانواده  براي  دادخواست  طلاق  شده است .
ليلا سادات  اسدي  در گفت  وگو با ايرنا تأكيدكرد: اگر صدور شناسنامه  المثني  از طرف  ثبت  احوال ، با تحقيق  و دقت  بيشتري  انجام شود و حتماً نام  همسر اول  و فرزندان  قيد شود، كمتر شاهد پرونده هاي  ازدواج  مجدد با شناسنامه  سفيد المثني  خواهيم  بود.
وي  افزود: بعضاً ديده  شده است  كه  »در شناسنامه اي  ، نام  و سن  فرد و نام  فرزندان  قيد نشده است .
وي خاطرنشان كرد: تغييرات  محتويات  شناسنامه ، از جمله  تغيير سن  بيش  از پنج  سال  با نظر دادگاه  انجام  مي شود، ولي  در بعضي  موارد وجود اطلاعات  ناقص  در شناسنامه  دوم  و يا قصور مأمور تحقيق ، باعث  سوءاستفاده  و ازدواج  پنهاني  برخي  مردان  و بروز مشكلات  بعدي  مي شود. سادات  اسدي  اظهار داشت : از ديگر موارد مشكلات  خانواده ها و درگير شدن  آنها، اين  است  كه  فقط ازدواج  دائم  ثبت  مي شود و عدم  ثبت  ازدواج  موقت  باعث  به  وجود آمدن  يك  سري  مشكلات  در طولاني  مدت  شده است .

براساس يافته هاي يك نظرسنجي ملي
معتاد از نظر مردم ايران بيمار است
خبرگزاري فارس: نتايج يافته هاي پيمايش ملي ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان نشان مي دهد كه اكثريت مردم ايران فرد معتاد را بيمار مي دانند و معتقدند او را بايد به مراكز درماني و بازپروري فرستاد.
۷/۷۷ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي ملي معتقدند معتادان را بايد به مراكز درماني و بازپروري فرستاد و تنها ۱/۶ درصد از آنان با گزينه زندان براي معتادان موافقند؛ ۲/۱۵ درصد اعتقاد به اعدام معتادان دارند و تعداد بسيار كمي (۱/۱ درصد) نيز مي گويند معتادان را نبايد اعدام كرد.
نتايج ديگر اين نظرسنجي ملي درباره ميزان مجازات قاچاقچيان حاكي است بيش از ۸۰ درصد مردم (۱/۸۹ درصد) معتقدند ميزان مجازات قاچاقچيان مواد مخدر بايد افزايش يابد.
اين تحقيق معلوم كرد كه در مجموع بيش از ۹۰ درصد مردم به فرد معتاد ترك كرده اعتماد كامل ندارند (۵۰ درصد كم و ۴/۴۱ درصد تاحدودي به معتاد ترك كرده اعتماد دارند) و ۳/۸۱ درصد نيز حاضر به ازدواج بستگان خود با معتاد ترك اعتياد كرده نيستند، اگرچه اگر امكانش را داشته باشند حاضرند (۴/۷۱ درصد از پاسخ دهندگان) به معتاد ترك اعتياد كرده كار بدهند.
بخشي ديگر از اين پيمايش ملي نشان مي دهد كه از نظر اكثريت قريب به اتفاق مردم (۵/۹۳ درصد) اعتياد در ۵ سال گذشته (نسبت به زمان انجام نظرسنجي) بيشتر شده است و ۷/۲ درصد نيز معتقدند روند اعتياد در كشور در مدت زمان يادشده تغييري نكرده است.
همچنين ۸/۸۷ درصد بر اين اعتقادند كه روند گسترش اعتياد در ۵ سال آينده (نسبت به زمان انجام اين نظرسنجي) بيشتر خواهد شد.

يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان دي ماه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: يازدهمين  جشنواره  كتاب  كودك  و نوجوان  دي  ماه  سال  جاري  در مركز آفرينش  هاي  فرهنگي  و هنري  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي كانون ، در يازدهمين  دوره  اين  جشنواره آثار منتشره  در حوزه  كتاب  كودك  و نوجوان  در سال هاي  ۸۱ و ۸۲ (چاپ  اول ) مورد ارزيابي  قرار مي گيرد. اين  جشنواره  هر دو سال  يك  بار برگزار مي شود.
در يازدهمين  جشنواره  كتاب  كودك  و نوجوان  برگزيدگان  در بخش هاي  داستان ، شعر، ترجمه  علمي و تصويرگري  معرفي  مي شوند.
دبيرخانه  اين  جشنواره  از ناشران ، نويسندگان ، شاعران ، مترجمان  و تصويرگران  فعال  در اين  عرصه  خواست  آثار خود را تا دهم  مهرماه  سال  جاري  به نشاني  تهران  خيابان  شهيد بهشتي ، خيابان  خالد اسلامبولي  پلاك  ۴۲/ ۲۲ كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  ارسال  كنند.

روسيه از تأخير دوباره در راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر خبر داد
يك مقام برجسته هسته اي روسيه ديروز اعلام كرد كه ساخت نيروگاه  اتمي بوشهر كه روسيه مشغول ساخت آن براي ايران است با تأخير بيشتري روبه رو خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از رويتر، اين مقام روسي كه به نام وي اشاره نشده است ادعا كرد كه اين تأخير ماهيت فني دارد و هيچ ربطي به فشار آمريكا بر روسيه براي صرف نظر از طرح ساخت نيروگاه بوشهر ندارد. اين مقام آژانس انرژي اتمي روسيه با اشاره به اين موضوع كه نكات فني خاصي وجود دارد كه بايد برطرف شود گفت: متأسفانه اين نيروگاه كه قرار بود تا سال ۲۰۰۶ راه اندازي شود، راه اندازي آن دوباره با تأخير رو به رو شده است.
گفتني است كه الكساندر روميانتسف رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه اواخر سال جاري مدارك مربوط به بازگشت سوخت هسته اي به روسيه را در ايران امضاء خواهد كرد.

نماينده ولي فقيه در دانشگاه ها:
ويژگي خاص حركت هاي دانشجويي در ايران معنويت گرايي است
نماينده ولي فقيه در دانشگاهها در ششمين كنگره جامعه اسلامي دانشجويان اظهار داشت: ويژگي  خاص حركت هاي دانشجويي در ايران، معنويت گرايي است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان حجت الاسلام والمسلمين «قمي» در اين مراسم اظهار داشت: اكنون در مجلس شوراي اسلامي ۸۰ نفر از نمايندگان عضو هيات علمي دانشگاهها هستند و تعداد قابل توجهي از آنها نيز دانشجويان سابق بوده اند، هم چنين اكنون فردي دانشمند، متفكر و استاد دانشگاه، رياست مجلس را بر عهده دارد و اينها همه مايه مباهات و افتخار جامعه دانشگاهي است.
وي ادامه داد: حركت هاي دانشجويي در سراسر جهان داراي ويژگي هايي از قبيل آرمان گرايي، آزاديخواهي، استكبارستيزي است، ولي حركت دانشجويي در ايران ويژگي خاصي به نام معنويت گرايي دارد و اين را مي توان از برگزاري مراسم اعتكاف و نماز جماعت متوجه شد.

پادشاه اردن :خاتمي برادر بزرگتر ماست
عبدالله  دوم  شاه  اردن  در ديدار ديروز خود با محسن  مهرعليزاده  معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  ايران  ضمن  تمجيداز شخصيت  سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران ، وي  را برادر بزرگ خود دانست .
شاه  اردن  ضمن  تأكيد بر توسعه  روابط اقتصادي  دوكشور اظهار داشت : براي پيگيري  نحوه  گسترش  اين  روابط هياتي  مركب  از فيصل  الفايز نخست  وزيرجهت  بررسي  نحوه  تقويت  آن تشكيل  شده  است .

مسائل دانشگاه عباس پور رارسيدگي كنيد
جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعت آب و برق (شهيد عباسپور) با صدور نامه اي خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن اعتراض به اسكان مختلط دانشجويان در همايش فيزيك در اين دانشگاه و تغييرات در مديريت فرهنگي دانشگاه خواستار رسيدگي نمايندگان به اين گونه مسائل شدند.

رئيس  انجمن  مرتعداري  ايران
سالانه ۴۰۰ هزار هكتار از اراضي كشور از چرخه توليد خارج مي شود
رئيس  انجمن  مرتعداري  ايران  گفت : سالانه  حدود ۴۰۰ هزار هكتار از اراضي  كشور به ويژه  مراتع  از چرخه  توليد خارج  مي شود.
به گزارش ايرنا، محمدرضا مقدم  ديروز در سومين  همايش  ملي  مرتع  و مرتعداري  ايران  در دانشكده  منابع  طبيعي  كرج  افزود: فقدان  نظارت  مستمر و نارسايي  قوانين  جاري ، بهره برداري  بيشتر از مراتع  را تشديد كرده  است .
وي ، بهره برداري  بي رويه  و نبود تعادل  بين  دام  و مرتع  را از ديگر دلايل  تخريب  مراتع  كشور بيان  كرد.
اين  مسئول  تصريح  كرد: ساماندهي  دامداري هاي  سنتي  و جلوگيري  از چراي  بي رويه  دام ها نقش  بسزايي  در حفظ منابع  طبيعي  كشور به خصوص  مراتع  دارد.
مقدم  افزود: تبديل  دامداري هاي  سنتي  به  صنعتي  و تمركز آنها علاوه  بر سهولت  در ارائه  خدمات  بهينه  به  آنان  بازدهي  بيشتر اين  دامداري ها را نيز به  دنبال  دارد.
در اين همايش رئيس  سازمان  جنگل ها، مراتع  و آبخيزداري  كشور گفت : بهره برداري  بيش  از حد از مراتع ، سبب  تخريب  و كاهش  آنها شده  است .
محمد صمدي   افزود: هم اكنون  سطح  مراتع  كشور ۹۰ ميليون  هكتار است  كه  ۲۰۰ هزار خانوار عشايري  و سه  ميليون  خانوار روستايي  از آنها استفاده  مي كنند.
وي ، اين  ميزان  جمعيت  بهره بردار را پنج  برابر ظرفيت  مرتع  و مرتع داري  كشور ذكر كرد.
  وي خاطرنشان  كرد: با احيا و توسعه  مراتع  و تعادل بخشي  در عرصه  دام  و مرتع ، مي توان  گامي  مؤثر در كاهش  اين  مشكل  برداشت .

شكايت از پرستاران ۸۰ درصد افزايش يافت
000434.jpg
پرونده هاي حقوقي ناشي از شكايت از پرستاران در ۵ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۰ درصد افزايش يافته است .
محمد شريفي مقدم در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: در پنج ماه اول سال گذشته در مجموع ۲۲ پرونده شكايت از پرستاران داشتيم در حالي كه در پنج ماه اول امسال حدود ۴۰ مورد پرونده شكايت از پرستاران داشته ايم. وي ادامه داد: افزايش شكايت از پرستاران از يك طرف به علت بالا رفتن اطلاعات پزشكي مردم با استفاده از آموزشهاي رسانه ها و مطبوعات است و از طرف ديگر نشانه بالا رفتن نياز مالي مردم براي دريافت ديه است.
وي ادامه داد: بسياري از خطاها ناشي ازكمبود پرستار در كشور است به طوري كه فعاليت ۷۵ هزار پرستار در مراكز درماني كشور يك سوم نياز كشور به پرستار را تامين مي كند.
وي گفت: علاوه بر آن پرستاران به علت كمبود نيرو و حقوق پائين خود مجبورند در دو يا سه شيفت متوالي كار كنند و با توجه به استانداردهاي جهاني، خطاهاي كاري در پرستاران پس از ۱۲ ساعت كار مداوم سه برابر افزايش مي يابد.
شريفي مقدم افزود: برخي خطاهاي پرستاران نيز به علت ورود آنها در امور خارج از حيطه وظيفه كاري آنهاست، مانند نمونه گيري از خون، لوله گذاري يا برداشتن لوله از داخل تراشه كه جزو مسئوليتهاي پزشكان است علاوه بر آن گاهي به علت نبود پزشك در بخش ،كپي برداري از نسخه پزشك با استفاده از مهر پزشك توسط پرستاران انجام مي شود.
وي اضافه كرد: ورود پرستاران به كارهاي خارج از وظيفه آنان در حالي انجام مي شود كه «بيمه هاي مسئوليت» هيچ تعهدي در اين مورد ندارند و پرستاران در صورت احراز جرم مجبورند هزينه هاي بسيار سنگيني را كه خارج از توان آنهاست به عنوان ديه پرداخت كنند.
شريفي مقدم ادامه داد: در حال حاضر از ۷۵ هزار پرستار شاغل در كشور فقط۳ هزار نفر بيمه مسئوليت هستند كه با پرداخت سالانه ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تومان حق بيمه با توجه به مبلغ سقف بيمه انجام مي شود.

يادمان
اسطوره مقاومت
000430.jpg
امروز سالروز ارتحال بزرگمرد و بزرگ مبارزي است كه تحمل سال ها زندان نظام ستم شاهي نتوانست روح سركش او را درهم شكند.
اسطوره مقاومت و صبوري، نماد عيني تقواي ستيز، ملجأ توابين و نادمان، پير مبارز، راست قامت بيدادگاه شاه، آموزگار هميشه زنده، تحول خواه بزرگ، جوانمرد در برخورد با دشمنان، صاحب مدارا با بي مهري هاي دوستان، الگوي وسعت نظر و شرح صدر، اكراه از مريدپروري، مأنوس با قرآن كريم و بهره مند از جاذبه شوق انگيز، همه و همه از طالقاني آن ساخته بود كه هركس و هرگروه به رغم اختلافات فكري فراوان، شديد و گاه متضاد سعي در سبقت جستن از يكديگر در انتساب ايشان به گروه خود داشت و در اين ميان همگي به اتفاق بر رفتار و نحوه سلوك مرحوم طالقاني مهر تأييد مي زدند و با اندك نشست و برخاست در محضر آن بزرگوار، كوهي از اختلافات آب مي شد.
اعتقاد و باور طالقاني به جوهره اختيار و آزادي در انسان شناسي او آنچنان بارز و غيرقابل ترديد است كه در چارچوب مسائل اجتماعي، آزادي انسان را فداي هيچ چيز ديگري نمي كند. آنجا كه مي گويد: اگر شوراها تشكيل شود و مردم همه حق رأي و نظر داشته باشند، نظام اجتماعي متكي بر مردم قابل بقاء است و در غير اين صورت آسيب مي بيند، نشان از اهميت شكل گيري شورا به عنوان ملموس ترين نهاد و تشكل مردمي _كه مي بايست در برنامه ريزي، سازماندهي، مديريت و نظارت بر بخشي از اركان حكومت راه و روش خدمت به مردم را شناسايي، اجرايي و عملياتي كند _ دارد.
طالقاني سالها ست از ميان ما رخت بر بسته و انقلاب شكوهمند اسلامي در آغاز راه از وجود پربركت آن بزرگوار محروم شد.
اما طالقاني به مثابه آموزگاري هميشه زنده، آموزه هاي دانش و مدارا، كيفيت سلوك او با مردمان همچنان در وجود انسان هاي پاك نهاد و نيك سيرت جاري و ساري و از آن به عنوان الگوهاي اخلاقي ياد مي شود. يادش گرامي باد.

مهلت انتخاب كاروان هاي حج تمتع تمديد شد
000432.jpg
زائراني كه براي رفتن به حج تمتع ثبت نام كرده اند تا ۲۵ شهريورماه مهلت دارند كاروان هاي خود را انتخاب كنند.
علي ليالي در گفت وگو با مهر ضمن بيان اين مطلب گفت: تمامي افرادي كه تا پايان آذرماه سال ۱۳۸۰ اقدام به خريد فيش بانك ملي براي رفتن به حج تمتع نموده اند، تا پايان روز چهارشنبه ۲۵ شهريورماه مهلت دارند تا با مراجعه كاروان هاي خود را انتخاب نمايند.
مدير حج و زيارت استان تهران افزود: در مرحله اول قرار بود كساني كه تا پايان مهرماه فيش بانكي را خريداري كرده اند براي انتخاب كاروان مراجعه كنند، اما پس از انجام اين كار در مهلت مقرر با توجه به تكميل نشدن ظرفيت اعزام از دارندگان فيش هاي آبان و آذر نيز تقاضاي مراجعه براي انتخاب كاروان شد.
وي گفت: امسال ظرفيت اعزام زائران حج تمتع در كل كشور ۹۰ هزار در نظر گرفته شده كه از بين آنها بيش از ۲۰ هزار نفر از استان تهران به حج تمتع مشرف خواهند شد.
مدير حج و زيارت استان تهران تاكيد كرد: اعزام زائران به حج تمتع در اوايل دي ماه آغاز خواهد شد و پروازها ۲۰ روز به طول مي انجامد.

سندهاي بخشي قانون تغيير ساختار وزارت علوم تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي: سندهاي بخشي قانون تغيير ساختار وزارت علوم تا آبان ماه تدوين مي شود.
دكتر غلامرضا ظريفيان معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ديروز با اعلام اين مطلب در مراسم گشايش سي و چهارمين گردهمايي معاونين دانشجويي و مديران كل امور دانشجويي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، افزود: كليه برنامه هايي كه در طي پنج سال آينده به مرحله اجرا در مي آيد بايد در اين سندها ذكر شود. وي با بررسي موانع كلان توسعه نيافتگي جامعه علي رغم وجود كليه توانمنديها، موقعيت ويژه جغرافيايي، منابع بسيار غني و نيروي انساني، تصريح كرد: موانع فكري و فرهنگي، ضعف اعتماد به نفس و خودباوري، فرد ستيزي، نمادگرايي به جاي مفهوم گرايي، دولتي شدن مراكز علمي، ضعف رويه پرسشگري، بي توجهي به ارزش زمان، ضعف علوم انساني و تأثير آن در مديريت كشور، غلبه فرهنگ مصرف گرايي، طبقاتي شدن جامعه، شيوع كاسب گرايي در عرصه علم و دانش و نظام ارزش گذاري مبتني بر قدرت و ثروت و عدم سرمايه گذاري در عرصه علوم و فناوري برخي از اين موانع به شمار مي رود.

تلفن هاي ستاد مركزي نظارت بر ثبت نام دانش آموزان
در پي تغييرات شماره تلفن هاي داخلي ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش، شماره تلفن  هاي ستاد مركزي نظارت بر ثبت نام دانش آموزان در مدارس تغيير يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، شماره تلفن هاي جديد ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان ۸۲۲۸۲۲۱۶ - ۸۲۲۸۲۲۱۵ - ۸۲۲۸۲۲۲۸-۸۲۲۸۲۲۱۹ و ۸۲۲۸۲۲۱۴ مي باشد.
هموطنان گرامي مي توانند شكايات، نظرات و پيشنهادهاي خود را در زمينه ثبت نام دانش آموزان در مدارس از طريق تماس با شماره تلفن هاي مذكور اعلام نمايند.

رئيس مجلس: آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اساس موازين حقوقي عمل كند
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي از شوراي  حكام  آژانس  بين  المللي  انرژي  اتمي خواست  در مورد پرونده  ايران  بر اساس  موازين  حقوقي  واساسنامه  آژانس  عمل  كند، نه  انگيزه هاي  سياسي .
حداد عادل  ديروز در حاشيه  ششمين  كنگره  سراسري  جامعه  اسلامي دانشجويان  در پاسخ  به  پرسش  خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي در مورد گزارش  اخيرمحمد البرادعي  رئيس  آژانس  انرژي  اتمي گفت : ما اين  گزارش  را حاوي  نكات مثبتي  مي دانيم  اما نسبت  به  برخي  مواضع  در گزارش  نظراتي  داريم .
رئيس  مجلس  در جمع  خبرنگاران  و در پاسخ  به  پرسش  ديگري  درباره  اظهارات اخير جك  استراو وزير خارجه  انگليس  مبني  بر عمل  نكردن  ايران  به  تعهدات  خوداظهار داشت : ما اظهارات  جك  استراو را مثبت  نمي دانيم  و بهتر بود وي  اين سئوال  را نيز مطرح  مي كرد كه  چرا كشورهاي  اروپايي  به  تعهداتشان  در قبال ايران  عمل  نكرده اند ؟

از سوي نمايندگان زن ۴۲ كشور
مشكلات و نگراني هاي زنان جهان در نشست بانكوك بررسي شد
مشاور رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  گفت : جامعه  بين الملل  بايد تمام  توانايي ها و قابليت هاي  خود را براي  بررسي  چالش هاي  مرتبط با مسايل  زنان  بسيج كند.
به  گزارش  خبرنگار اعزامي  ايرنا به  بانكوك ، زهرا شجاعي  در دومين  روز از برگزاري  نشست  «عالي رتبه  بين الدولي  منطقه  آسيا _ اقيانوسيه  بررسي  چگونگي  اجراي  سند پكن » در سخناني  ضمن  ارائه  گزارشي  از عملكرد ايران در اجراي  اسناد پكن  و پكن + ۵، چالش هاي  مهم  روياروي  زنان  دنيا را تشريح كرد.
نشست  مقامات  عالي  رتبه  بين الدولي  منطقه  آسيا، پاسفيك  (كميسيون  مقام زن ) به منظور بررسي  چگونگي  اجراي  اسناد چهارمين  كنفرانس  جهاني  زن  (پكن ) و اجلاس  ويژه  مجمع  عمومي  در سال  ۲۰۰۰ (پكن + ۵) از روز سه شنبه  به مدت  چهار روز در بانكوك  برگزار شده است .
در اين  نشست  كه  مقامهاي  عالي  رتبه  و نمايندگان  دولتي  حدود ۴۲ كشورجهان  حضور دارند، موضوعات  حساس  و نگراني هاي  طرح  شده  دربرنامه  عمل  همچون  جهاني شدن  و توانمندسازي  زنان ، خشونت  عليه  زنان ، قاچاق  زنان  و كودكان ، ديدگاه  جنسيتي  در جامعه  اطلاعاتي  و حكومت  و مشاركت  سياسي  زنان  مورد بررسي قرار مي گيرند.
شجاعي  اين  سه  چالش  مهم  را چالش هاي  ناشي  از برداشت هاي  نادرست  مذهبي  و فرهنگي ، نابرابري  اقتصادي  بين  زنان  و مردان  و فرض  كردن  زنان  به عنوان كالاي  جنسي  برشمرد.
وي  تصريح  كرد: جامعه  بين الملل  بايد تمام  توان  خود را براي  مقابله  بااين  چالش ها به  كار گيرد و نبايد با تأكيد بر يك  مشكل  خاص ، مشكل  ديگر راناديده  گيرد.
به  گفته  وي ، اين  امر، علاوه  بر تأثير منفي  بر مجموع  تلاشهاي  بعمل  آمده ، دستاوردهاي  باارزش  حاصل  از كار سخت  در تمام  سطوح  را زير سئوال  خواهد برد.
شجاعي  تأكيد كرد: در بانكوك  گردهم  آمده ايم  تا آنچه  را كه  در دهه  گذشته  انجام  داده ايم  و آنچه  را كه  در آينده  بايد انجام  دهيم  بررسي  كنيم  و بدون شك ، جامعه  بين الملل  پيشرفت هاي  اجرايي  مفاد تدوين  شده  در اجلاس  سال  ۱۹۹۵(۱۳۷۴) پكن  را مشاهده  خواهد كرد.
وي  افزود: امروز ده  سال  بعد از پكن ، به  يكي  از ضعف هاي  تاريخي  رونداجرايي  اين  دستورالعمل  پرداخته  كه  فقدان  توازن  و در مواقعي  واقع  بيني  دردنبال  كردن  تمام  موضوعات  نگران كننده  مطرح  شده  در اين  اجلاس  است .
وي  دسترسي  زنان  به  منابع  قدرت  از جمله  ثروت ، اطلاعات  و هويت  انساني را ناكافي  دانست  و افزود: قوانين  كشورها بايد به نفع  توانمندسازي  اقتصادي  و سياسي  زنان  بازبيني  شود.
به  گفته  شجاعي ، زنان  در بسياري  از كشورهاي  دنيا به عنوان  يك  ماشين جنسي  محض  و يك  ابزار براي  منافع  اقتصادي  مردان  ازجمله  در رسانه ها هستند.
شجاعي ، فحشا را يك  نوع  خشونت  عليه  زنان  دانست  و افزود: افراط گرايي مذهبي  از يك  طرف  و ديدن  زنان  به عنوان  كالاي  جنسي  از سوي  ديگر، دو تهديد جدي  به  هويت  و حقوق  زنان  است .
وي  تأكيدكرد: سازمان  ملل  مسئوليتهاي  مقابله  با ساختارها و مراكز توسعه دهنده  فعاليتهاي  برده مآبانه  مانند قاچاق  زنان ، توريسم  جنسي ، فحشا و بهره برداري  از زنان  در رسانه  را از طريق  صدور قطعنامه ها و برنامه هاي  عمل ، استانداردسازي  كند.
رئيس  مركز امور مشاركت  زنان  به وضعيت  زندگي  ميليونها زن  كه  در سرزمينهاي  تحت  اشغال  خارجيها زندگي  مي كنند، پرداخت  و گفت : وضعيت  زنان  فلسطيني  و زناني  كه  از نيازهاي  اوليه  زندگيشان  در نتيجه  تجاوز خارجي  جدا مانده اند، نمونه هاي  روشني  است  كه  در دهه  گذشته  محور توجهات  بين المللي  بوده است .
مشاور رئيس  جمهوري  ايران  در پايان  سخنراني  خود گزارشي  از اهم  اقدامهاي انجام  شده  در ايران  در راستاي  اجراي  سند و برنامه  عمل  پكن  را قرائت  كرد.
سند پكن ، برنامه  عمل  چهارمين  كنفرانس  جهاني  زن  است  كه  در سال  ۱۹۹۵با شركت  نمايندگان  سازمانهاي  دولتي  و غيردولتي  ۱۸۵ كشور جهان  در پكن پايتخت  چين  به  تصويب  رسيد.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |