پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۷ - Sep 16, 2004
گشايش پنجاه و نهمين نشست مجمع عمومي
سازمان ملل متحد
000954.jpg
پنجاه  و نهمين  نشست  مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد از شامگاه  سه شنبه به وقت محلي  با سخنان  رياست  جديد اين  مجمع  در تأكيد بر اقدامات  فوري  و قاطعانه  جامعه  بين المللي  در مبارزه  با تروريسم ، پرهيز از جنگ  و خونريزي ، مقابله با شيوع  بيماري ها و فقرزدايي  در نيويورك  گشايش  يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از سازمان  ملل  متحد، جان  پينگ  وزير امور خارجه  گابن  كه رياست اين نشست را برعهده دارد طي  سخناني  به  مناسبت  گشايش  اين  مجمع  اعلام  كرد با توجه  به اوضاع  كنوني  جهان ، مردم  كشورها بيش  از هميشه چشم  اميد به  سازمان  ملل  متحد دوخته اند.
وي  افزود: بحران هاي  بشري ، مناقشات  و درگيري ها، توليد و گسترش  تسليحات  هسته اي ، فعاليتهاي  تروريستي ، افزايش  فقر، شيوع  ايدز، قاچاق  انسان  و مواد مخدر، جنايات  فرامرزي  و تخريب  فزاينده  محيط زيست همه  و همه  از جمله  مسائلي  هستند كه  جهان  امروز با آن دست  به  گريبان است .
پينگ  كه  جانشين  ژوليا  هانت  رئيس  سابق  مجمع  شده  است  با اشاره  به ادامه  مناقشه  اسرائيل  و فلسطينيان  و نيز اوضاع  ناآرام  در عراق  و افغانستان  و پيامدهاي  منفي  آن بر صلح  و امنيت  بين المللي  بحران  دارفور در سودان  خواستار برخورد مناسب  و مؤثر جامعه  جهاني  در حل  اين  بحران ها شد.
بيش  از ۱۰۰ تن  از سران  و شخصيت هاي  مهم  بين المللي  از جمله  جورج  دبليوبوش  رئيس  جمهور آمريكا قرار است  در طول  برپايي  اين  نشست  دوهفته اي  در مقر سازمان  ملل  متحد در نيويورك  سخنراني  كنند.

دبيركل اتحاديه عرب: درهاي جهنم در عراق گشوده شده اند
هشدار مقامات سياسي به افزايش خشونت و ترور در عراق
وقايع چند روز اخير در عراق و افزايش عمليات انتحاري و كشته شدن تعداد زيادي از شهروندان عراقي به ويژه در بغداد، موجب بروز واكنش هاي هشداردهنده از سوي مقامات سياسي عراق و جهان شده است.
در اين باره عمر موسي دبيركل اتحاديه عرب گفت: درهاي جهنم در عراق گشوده شده اند.وي كه در نشست شوراي وزيران اتحاديه عرب سخن مي گفت ابراز اميدواري كرد، كشورهاي عرب بتوانند به عراق در عبور از اين بحران و پايان دادن به اشغال آمريكا كمك كنند.
قاضي اشرف نماينده سازمان ملل در عراق نيز طي سخناني در شوراي امنيت اين سازمان هشدار داد اوضاع امنيتي در اين كشور روبه وخامت است و ممكن است تلاشهاي اين سازمان را در بازسازي عراق جنگ زده با مخاطره روبرو سازد.
جواد العطار عضو مجلس ملي عراق نيز روز سه شنبه در گفت وگو با تلويزيون اين كشور اعلام كرد كه مجلس ملي عراق به دولت موقت توصيه كرد از عمليات نظامي ارتش آمريكا كه باعث تحريك افكار عمومي مي شود، جلوگيري كند. وي گفت: يورش ارتش آمريكا به برخي مناطق عامل اصلي ناامني ها در برخي نقاط عراق است.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز در مصاحبه با شبكه الجزيره تاكيد كرد كه اوضاع امنيتي عراق به هيچ وجه براي واشنگتن راضي كننده نيست.
آدام ارلي افزود: نه آمريكا، نه دولت عراق و نه مردم اين كشور از اين اوضاع رضايت ندارند و روشن است كه همه ما اوضاع عراق را متفاوت با آن چيزي كه الان است مي خواهيم.
اعلام حالت فوق العاده در بصره
منابع خبري از اعلام حالت فوق العاده در شهر بصره در جنوب عراق خبر دادند.
راديو آزاد عراق سه شنبه شب به نقل از رئيس پليس استان بصره گزارش داد: در پي وقوع سه انفجار در نزديك مركز پليس بصره و نيز حمله خمپاره اي به مناطقي از اين شهر، حالت فوق العاده در بصره اعلام شده است.
رئيس پليس بصره افزود: با اعلام مقررات فوق العاده، تردد مردم بصره در ساعات اوليه شب تا بامداد روز بعد ممنوع است.
به گفته رئيس پليس استان بصره، سه خمپاره روز سه  شنبه به يك دبيرستان و يك محله مسكوني در شهر بصره اصابت كرد اما تلفاتي به بار نياورد. رئيس پليس شهر بصره همچنين از وقوع سه انفجار در نزديك مقر پليس شهر بصره خبر داد اما به جزئيات يا تلفات احتمالي اين انفجارها اشاره اي نكرد.
۳۲ كشته و زخمي عمليات ديروز
در ادامه عمليات خشونت بار در عراق ديروز بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در السوريه واقع در
۴۰ كيلومتري جنوب بغداد دو تن كشته و ده تن ديگر زخمي شدند.
وزارت بهداشت عراق هم اعلام كرد كه در درگيري هاي تازه ميان تفنگداران آمريكايي و مبارزان عراقي در شهر الرمادي در غرب بغداد ده نفر كشته و شش تن زخمي شدند.
همچنين پليس عراق از پيداشدن سه سر قطع شده در شمال عراق خبر داد و ارتش آمريكا گفت كه اين سه سر به عربها تعلق دارد. شبكه تلويزيوني الجزيره نيز گزارش داد كه يكي از پايگاه هاي نظامي آمريكا در جنوب شهر مقداديه در استان دياله عراق ديروز مورد حمله خمپاره اي قرار گرفت كه بر اثر آن ۳پليس و يك غير نظامي زخمي شدند.و در آخر اينكه فيصل امين الاستدآبادي كاردار عراق در سازمان ملل متحد روز سه شنبه از بي اعتنايي رسانه هاي گروهي آمريكا نسبت به تلفات مردم عراق انتقاد كرد و گفت: در برابر هر سرباز آمريكايي ۵۰ تن از مردم عراق كشته مي شوند.
ساير تحولات
* استراليا يك تيم ويژه آزادسازي گروگان را به منظور بررسي صحت گروگان گرفته شدن دو گارد امنيتي اين كشور توسط يك گروه اسلامگرا در عراق به اين كشور اعزام كرد.
* گروهي كه دو خبرنگار فرانسوي در عراق را ربوده است با ابراز تعجب از اعلام همبستگي كشورهاي مختلف با پاريس در مورد گروگانها طي بيانيه اي اعلام كرد: فرانسه در مواردي عليه مسلمانان و اعراب از جمله قضيه الجزاير، حمله اسرائيل به نيروگاه هسته اي عراق و سركوب مسلمانان در بسياري از كشورهاي آفريقايي نقش داشته است.
* خانم اسمي خضر سخنگوي دولت عراق خبر ربوده شدن يك راننده اردني ۴۵ساله در عراق را تأييد كرد.
* غازي الياور رئيس جمهور موقت عراق اظهار اميدواري كرد كه گروگانهاي فرانسوي و ايتاليايي در عراق هنوز زنده باشند.
* نخست وزير عراق در واكنش به تهديد اخير الزرقاوي گفت: در شهرها و در تمام نقاط عراق به سراغ تروريست ها مي رويم و اتاق به اتاق با آنها خواهيم جنگيد.
* ابراهيم الجعفري معاون رئيس جمهور عراق درباره پيشنهاد برخي گروه هاي سياسي و مراكز قدرت در كشورش كه خواهان تعويق انتخابات در عراق هستند گفت: چنين پيشنهادي مغاير با قطعنامه ۱۵۴۶ در مورد آينده سياسي عراق است و ما با آن مخالفيم.
* به گزارش روزنامه الشاهد المستقل در زندانهاي نيروهاي آمريكايي در عراق ۴۶ زن زنداني هستند كه در ميان آنها خديجه ياسين رمضان خواهر معاون رئيس جمهور سابق عراق به چشم مي خورد.
* دفتر نخست وزيري عراق در بيانيه اي خبر اعزام «مثال الوسي» عضو حزب كنگره ملي از طرف دولت موقت براي شركت در كنفرانس ضدتروريسم در فلسطين اشغالي را تكذيب كرد.

قطعنامه پيشنهادي آمريكا درمورد سودان
به شوراي امنيت ارائه شد
000957.jpg
آمريكا روز چهارشنبه  پيش نويس  قطعنامه  درباره  ايالت  دارفور را به  اعضاي  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد تحويل  داد. به گزارش ايرنادر اين  پيش نويس  آمده  است  در صورت  اجرا نشدن  تعهدات  دولت  سودان ، شوراي  امنيت  طبق  ماده  ۱۱ قانون  شوراي  امنيت  عمل  خواهد كرد. به گزارش ايرنا اين  ماده  اعمال  مجازات ها را پيش بيني  مي كند.
«جنبش  آزاديبخش  سودان» و «جنبش  عدالت  و مساوات» فوريه  سال  ۲۰۰۳ ميلادي در دارفور عليه  دولت  مركزي  سودان  وارد جنگ  شدند.
براساس  اعلام  سازمان  ملل  متحد، در درگيري  شورشيان   با شبه نظاميان  عرب طرفدار دولت  از فوريه  سال  ۲۰۰۳ ميلادي  تاكنون  بين  ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر كشته  و بيش  از يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار نفر ديگر بي خانمان  شدند.
در همين حال، دولت واشنگتن در حال اعمال فشار بر شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه جديدي است كه به موجب آن يك كميته تحقيق در دارفور تشكيل شود، و اين در حاليست كه «اتحاديه اروپا» نيز از درخواست هاي موجود براي اعمال تحريم عليه خارطوم حمايت مي كند.
«فرد اكهارد» سخنگوي سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: حتي اگر شوراي امنيت قطعنامه درخواستي آمريكا را به تصويب برساند، بايد به سرعت يك گروه تحقيق تشكيل و به منطقه اعزام شود.
مقامات آمريكايي اعلام كردند كه انتظار دارند شوراي امنيت اين هفته به نفع طرح قطعنامه اي پيشنهادي آنها در زمينه بحران دارفور اعلام نظر كند.

بحران در روابط آمريكا با اسپانيا و تركيه
نخست وزير اسپانيا از متحدان آمريكا در عراق خواست شيوه مادريد را در بيرون كشيدن نظاميانشان از عراق در پيش گيرند.
متعاقب آن تركيه ديگر هم پيمان آمريكا نسبت به ادامه عمليات نظامي اشغالگران در شهر تركمان نشين تلعفر عراق هشدار داد كه اين امر به بروز تنش و بحران ميان دو متحد با واشنگتن منجرشده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري ها و روزنامه الشرق قطر، ايالات متحده آمريكا ازاسپانيا خواست درباره اظهارات خوزه لوئيز زاپاترو كه به ضرورت تبعيت كشورهاي ديگر از اقدام مادريد و عقب نشيني نيروهايش ازعراق اشاره كرده بود، توضيح دهد.
زاپاترو هفته گذشته در سفر به تونس در اظهاراتي از افزايش اعمال خشونت آميز در عراق ابراز نگراني كرد و از تصميم دولتش براي بيرون كشيدن نيروهاي اسپانيايي از عراق حمايت كرد.
اين اظهارات به مذاق دولت بوش خوش نيامد وفورا خواستارتوضيح رسمي دولت مادريد شد، با اين حال وزير امور خارجه اسپانيا از سخنان نخست وزير اين كشور حمايت كرد.
در پي انفجارهاي مهيب و خونين مادريد در مارس گذشته كه ۱۹۱ كشته برجا گذاشت، پس از به قدرت رسيدن زاپاترو به جاي خوزه ماريا ازنار وي در تصميمي خلاف ميل آمريكا نظاميان اسپانيا را از عراق خارج كرد.
از سوي ديگر، هشدار وزير امور خارجه تركيه به آمريكا به خاطر حملات پياپي اشغالگران به شهر تركمان نشين تلعفر عراق باعث بروز تنش و بحران ميان دو كشور شده است.
به گزارش مهر، مطبوعات تركيه گزارش دادند آمريكا در صدد درخواست توضيح از دولت تركيه درقبال اظهاراتي است كه عبدالله گل وزير امور خارجه اين كشور به واشنگتن هشدار داده بود اگر به عمليات نظامي در تلعفر پايان ندهد تركيه همكاري خود را با آمريكا در عراق قطع خواهد كرد. منابع ديپلماتيك آمريكايي گفتند اريك ايدلمان سفيرتركيه در آمريكا براي ارائه توضيح رسمي به وزارت امورخارجه فرا خوانده شد تادرباره اظهارات منتسب به عبدالله گل و منظور وي از اين گفته ها توضيح دهد.

كوتاه از سياست جهان
هفت فلسطيني در حمله نظاميان اشغالگر به نابلس كشته شدند
شمار شهيدان  حمله  ديروز   نظاميان  رژيم  صهيونيستي  به  شهر نابلس  در شمال  كرانه  باختري  رود اردن  به  هفت  نفر افزايش  يافت .
به گزارش ايرنا به نقل از راديو تل آويو، نظاميان  اسرائيلي  با محاصره يك  ساختمان  كه  هفت  فلسطيني  درآن  پنهان  شده  بودند، خواهان  تسليم  آنان  شدنداما فلسطينيان  پنهان  شده  از اين  كار خودداري  كردند و سربازان  مبادرت  به  تيراندازي  كردند و يك  ساعت  با آنها درگير شدند. راديو رژيم  صهيونيستي اعلام كرد   كشته شدگان  اعضاي  جنبش  فتح  و جبهه خلق  براي  آزادي  فلسطين  بودند.
منابع  رژيم  صهيونيستي  اعلام  كردند: نظاميان  اسرائيلي  از مدتها پيش  در جستجوي  اين  افراد بودند زيرا در چند رشته  عمليات  (شهادت طلبانه ) دست  داشتند.
به  گفته  اين  منابع ، نظاميان  اسرائيلي  همچنين  پنج  فلسطيني  تحت  پيگرد در مناطق  نابلس ، بيت  لحم ، الخليل  و جنين  را به  اسارت  گرفتند.
در همين حال انفجار قوي ديروز، اردوگاه پناهندگان فلسطيني عين الحلوه در كنار شهر صيدا در جنوب لبنان را لرزاند.
نخستين نشست پارلمان فرامنطقه اي آفريقا از امروز در آفريقاي جنوبي آغاز مي شود
پارلمان  فرامنطقه اي  آفريقا امروز نشست  تاريخي  خود را درآفريقاي  جنوبي  آغاز مي كند و براي  اولين  بار نمايندگان  منتخب  از تمام كشورهاي آفريقايي با شركت  در اين  پارلمان تازه  تاسيس  يافته ، مسايل  آفريقا را مورد بحث  و بررسي  قرار مي دهند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ميدراند در آفريقاي  جنوبي ، پارلمان  فرامنطقه اي  آفريقا از ۲۶۵ عضو تشكيل  شده  است  كه  از هر يك  از ۵۳ كشور آفريقايي پنج  عضو در آن حضور دارند. به گزارش ايرنا تاكنون  ۴۶ كشور پروتكل هاي  پارلمان  فرامنطقه اي  آفريقا(پاپ ) را تصويب كرده اند كه  در نتيجه ، ۲۳۰ عضو اين  پارلمان  عضويت  كامل  خواهند داشت .
اتحاديه  آفريقا اميدوار است  كه  اعضاي  پاپ  به  طور مستقيم  و بي درنگ  پس  از پايان  دوره  پنج  ساله  اول  انتخاب  شوند.
گرترود مانجلا ۵۹ ساله  يك  سياستمدار و قانونگذار زن تانزانيايي ، رياست  پارلمان  فرا منطقه اي  آفريقا را برعهده  دارد. مانجلا ۱۸ ماه  مارس  بدون  هيچ  رأي مخالفي  به  عنوان  اولين  رئيس  اين  پارلمان  انتخاب  شد.
مخالفت رئيس جمهور چين با دمكراسي چند حزبي
در آستانه نشست كميته مركزي حزب كمونيست چين كه با هدف تقويت موضع اين حزب در قدرت تشكيل مي شود، هو جينتائو رهبر اين حزب و رئيس جمهور چين دمكراسي چند حزبي را رد كردند.به گزارش خبرگزاري رويتر، خبرگزاري شين هواي چين به نقل از هو نوشت: «تاريخ نشان داده است كه كپي برداري از نظام هاي سياسي غرب براي چين اقدامي كوركورانه است».
گزارش يك مؤسسه سوئدي درباره فعاليت هسته اي كشورهاي دنيا
خبرگزاري  فرانسه  براساس  اطلاعات  منتشرشده  ازسوي «انستيتو بين المللي تحقيقات  درباره  صلح» (سيپري ) در استكهلم ، گزارشي  درمورد وضعيت  كشورهاي مختلف  از نظر سلاح  هسته اي  مخابره  كرد.
بنا بر اين  گزارش ، كشورهايي  كه  بطوررسمي از سلاح  هسته اي  برخوردارند، آمريكا، روسيه ، فرانسه ، انگليس  و چين  هستند. اين  كشورها به  عنوان  عضو «باشگاه  رسمي» دارندگان  سلاح هاي  هسته اي  معروفند. اين  كشورها عضو پيمان  منع  تكثير سلاحهاي  هسته اي  (ان پي  تي ) سال ۱۹۶۸ هستند كه  شامل  توافقنامه هاي  پادماني  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي است .
كشورهاي  عضو «باشگاه  رسمي» تنها كشورهايي  هستند كه  حق  برخورداري از سلاحهاي  هسته اي  براي  آنها به رسميت  شناخته  شده  است .
به  گزارش «انستيتو بين المللي  تحقيقات  درمورد صلح» ، كشورهايي  كه  به آزمايش  بمب  اتمي دست  زده اند، هند و پاكستان  هستند. اين  كشورها ان  پي  تي را امضا نكرده اند. به  گفته  اين  موسسه  پژوهشي ، رژيم  صهيونيستي  نيز دست  به  آزمايش  بمب اتمي زده  اما همواره  بطور رسمي رد كرده  است  كه  سلاح  اتمي دراختيار دارد.
اين  رژيم  نيز ان  پي  تي  را امضا نكرده  است .

خارجي
اقتصادي
بـورس
حوادث
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |