پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۷ - Sep 16, 2004
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت:
فروش تنقلات كم ارزش در مدارس ممنوع است
*دستورالعمل لازم براي چگونگي توزيع مواد غذايي به مدارس داده شده، اما مديران مدارس تبعيت نمي كنند و ما هيچ ابزاري براي نظارت بر آنها نداريم
001005.jpg
مريم غفاري: مدارس متخلفي كه بوفه هاي آنها برخلاف بخشنامه وزارت بهداشت اقدام به فروش تنقلات با ارزش غذايي كم كنند، معرفي و با آنها برخورد خواهد شد.
دكتر ربابه شيخ الاسلام در گفت وگوي اختصاصي با همشهري در خصوص چگونگي نظارت بر فروش تنقلات با ارزش غذايي كم در بوفه هاي مدارس گفت: در مورد بوفه هاي مدارس و چگونگي توزيع مواد غذايي در اين مراكز دستورالعمل هاي لازم به صورت بخشنامه از سوي وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده اما مديران و مسئولان مدارس به علت سودآور نبودن از اين دستورالعمل ها تبعيت نمي كنند و ما هيچ ابزاري را براي نظارت بر آنها يا اطلاع رساني به دانش آموزان يا والدين آنها در اختيار نداريم.
وي افزود: تقريباً همه مديران، معلمان و ناظم هاي مدارس به خوبي مي دانند كه پفك و چيپس يا تنقلات ديگر حاوي هيچ ارزش غذايي براي دانش آموزان نيست و به جاي آن توزيع و فروش ميوه، سبزي و تخم مرغ در مدارس توصيه شده است اما در بيشتر مدارس كشور اين موارد رعايت نمي شود و مسئولان مدارس براي جبران هزينه هاي جاري خود كماكان به فروش تنقلات بي ارزش در بوفه هاي مدارس ادامه مي دهند.
شيخ الاسلام اضافه كرد: وزارت بهداشت نمي تواند در تمام مدارس كشور ناظر تغذيه داشته باشد و فرهنگ سازي و اطلاع رساني عمومي نيز نيازمند بودجه كلاني است كه در اختيار نيست و اين امر فقط در سايه تعهد مشترك بين والدين و اولياي مدارس عملي خواهد شد و با نظارت نمي توان مشكلات را حل كرد.
دكتر شيخ الاسلام افزود: در كشور ما مردم در معرض ديابت، چاقي و بيماري هاي قلبي  عروقي هستند كه بخشي از اين بيماري ها با اصلاح فرهنگ تغذيه در داخل خانواده حل مي شود. مثل تشويق به مصرف كم نمك، پرهيز از مصرف روغن جامد و سيگار، كه اين امر مستلزم تبليغات وسيع با بودجه اي مشخص است. چون گروه هاي هدف ما متفاوت اند و شامل: دانش آموزان، مهدهاي كودك، سربازان و... هستند. لذا فرهنگ سازي تغذيه نقشي مهم دارد.
وي در خصوص مدلي كه كشورهاي پيشرفته در امر تغذيه از آن پيروي مي كنند گفت: در اين كشورها تمامي وزارتخانه ها و سازمان هايي كه به نوعي در بحث سلامت تغذيه اي مشاركت دارند در چارچوب قوانين خاص و در يك سازمان متولي سلامت تغذيه اي متمركز مي شوند ولي متأسفانه در كشور ما بعد از گذشت ۱۵ سال دفتر بهبود تغذيه در وزارت بهداشت و درمان نتوانسته جايگاه قانوني براي خود داشته باشد.
وي در خصوص پژوهش هايي كه در مورد اصلاح فرهنگ تغذيه اي صورت مي گيرد گفت: با كار كارشناسي كه در وزارتخانه با صرف وقت زيادي كه مي شود وقتي اعلام مي كنيم به مواد غذايي با ارزش غذايي كم، ماليات بيشتر اخذ شود و مواد غذايي با ارزش غذايي بالا كمتر باشد مثلاً در كشورهاي پيشرفته، قيمت چيپس ۱۰ برابر قيمت شير است كه سياست هاي تغذيه اي آنها با توجه به الگوهاي بيماري هاي كشورشان اتخاذ مي شود مثلاً در كشور ما كه با پوكي استخوان مواجه ايم بايد لبنيات و پنير به وفور در سبد غذايي خانواده ها باشد نه اين كه مصرف پنير براي هر نفر فقط ۱ گرم در روز باشد!
وي گفت: همانطور كه در اصلاح فرهنگ رانندگي سازمان بزرگي مثل راهنمايي و رانندگي با نظارت مستمر و اخذ جرايم بالا براي تخلفات رانندگي در بهبود بحث ترافيك نقش مهمي ايفا مي كند بحث تغذيه نيز به يك سازمان كه نظارت مستمر با كار كارشناسي داشته باشد نياز دارد. متأسفانه در حال حاضر اين امر در كشور مان با خلأ بزرگي مواجه است.
وي افزود: در خصوص ريز مغذي ها و غني سازي نان با وجود سازمان هاي مختلف هنوز مشكل داريم و در بحث تغذيه وضعيت بحراني داريم و تغيير الگوهاي بيماري ها از واگير به غير واگير ضرورت مداخلات تغذيه اي را مي طلبد.
شيخ الاسلام گفت: تغذيه مناسب حق مسلم مردم است در حالي كه متأسفانه به علت نبود سياستگذاري مناسب بسياري از مردم كشور از سوءتغذيه و كمبود مواد مورد نياز رنج مي برند و متأسفانه كارشناسان تغذيه و مسئولان امر در وزارت بهداشت در تصميم گيري و سياستگذاري غذايي كشور و تعيين سوبسيد و يارانه كالاها نقشي ندارند و به اين ترتيب اعتبارات دولتي در بسياري از موارد در جاي مناسب هزينه نمي شود و در اغلب موارد به هدر مي رود.
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تغذيه مناسب مردم و استفاده از مواد غذايي با ارزش نيازمند اطلاع رساني مستمر به مردم است در حالي كه سرانه فرهنگ سازي تغذيه اي به مردم به ازاي هر نفر فقط ۲ ريال است.
وي افزود: سال گذشته هر ايراني به طور متوسط روزانه ۲۰۲ گرم ميوه و سبزي مصرف كرد در حالي كه بدن هر فرد حداقل به ۲۶۰ گرم ميوه و سبزي در روز احتياج دارد. اين در حالي است كه امسال با توجه به افزايش قيمت ميوه ميانگين مصرف ميوه و سبزي بسيار كمتر از سال گذشته است.
وي ادامه داد: ميوه ها و سبزي ها به علت داشتن مواد فيبري از بسياري از سرطان ها و بيماري هاي دستگاه گوارش و بيماري هاي قلبي و عروقي مي كاهند. به همين علت و با توجه به تغيير الگوي بيماري ها در كشور از بيماري هاي واگير به بيماري هاي غير واگير مانند ديابت، سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي كه منشأ بسياري از آنها چاقي و تغذيه نامناسب است استفاده مناسب از ميوه و سبزي در كاهش مرگ و ميرها بسيار مؤثر است.
گزارش جهاني سلامت همچنين حاكي است، مصرف كم ميوه ها و سبزيجات باعث ۱۳ درصد بيماري هاي قلبي و ۱۱ درصد از سكته هاي مغزي در سراسر دنياست و در مجموع ۷/۲ ميليون (۹/۴ درصد) مرگ و ۷/۲۶ ميليون (۸/۱ درصد) DALY از دست رفته، به مصرف كم ميوه ها و سبزيجات منتسب مي شود.
اين گزارش مي افزايد، از ميان كل بار بيماري كه به مصرف كم ميوه ها و سبزيجات منتسب مي شود، ۸۵ درصد آن ناشي از بيماري هاي قلبي- عروقي و ۱۵ درصد آن ناشي از سرطان هاست و ارزش مطلوب هزينه اثربخشي يك برنامه براي افزايش ميزان مصرف ميوه و سبزيجات، مشابه همان ارزشي است كه براي برنامه مبارزه با مصرف دخانيات و سرطان پوست برآورد شده است.

جشن عاطفه ها با آمادگي ۶ هزار و ۶۰۰ پايگاه برگزار مي شود
001002.jpg
گروه اجتماعي: ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني اعلام كرد: در آستانه سال تحصيلي جديد بيش از ۶ هزار و ۶۰۰ پايگاه كميته امداد امام خميني به همراه پايگاه ها و نيروي مقاومت بسيج آماده دريافت هدايا ي مردم نوعدوست و ايثارگر كشورمان در جشن عاطفه ها با شعار «مهر در انتظار مهر» مي باشد.
اين ستاد با تقدير از عنايات مقام معظم رهبري و كمك و مساعدت رؤساي قوا، مسئولان كشوري، ائمه محترم جمعه و جماعات، استانداران، اصناف، بازرگانان، اتحاديه ها، ورزشكاران، هنرمندان، اصحاب قلم و انديشمندان و تمامي نيكوكاراني كه موجبات رونق اين جشن را فراهم كرده اند اعلام داشت:  به منظور اطلاع رساني هرچه بيشتر به مردم ايثارگر كشورمان سايت اينترنتي www.atefeha.com در اختيار هموطنان در داخل و خارج از كشور قرار دارد.همچنين شماره (۳۳۳۳) كميته امداد امام خميني نزد بانك ملي ايران شعبه پيام انقلاب اسلامي آماده دريافت وجوه نقدي ريالي و حساب ۳۳۳ نيز جهت دريافت كمكهاي ارزي دستگاه هاي مختلف و افراد خير در جشن عاطفه ها است.

اعطاي كمك وديعه مسكن به ۲ هزار زن سرپرست خانوار
سرپرست دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور با اشاره به قرار گرفتن ۱۵ هزار و ۸۷۵ زن خانه دار تحت پوشش بيمه اجتماعي گفت: در مجموع ۲۹ هزار و ۷۶۷ زن خانه دار تا پايان امسال، بيمه اجتماعي مي شوند.
پرويز زارعي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه ۱۳ هزار و ۸۹۲ زن خانه دار در سال گذشته تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار گرفتند، تصريح كرد: كل اعتبار اجراي طرح در سال گذشته ۸۲۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بود كه در سال جاري اين رقم به يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان افزايش يافت.
وي با اعلام وجود ۱۳ ميليون زن خانه دار در كشور گفت: بر اين اساس ۱۲ ميليون و ۹۷۰ هزار و ۲۳۳ زن خانه دار هنوز تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار نگرفته و با توجه به محدوديتهاي اعتباري كه در اين زمينه وجود دارد تنها ۲ درصد زنان تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار مي گيرند.
سرپرست دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور ادامه داد: سال گذشته ۴۱ شهر و در سال جاري ۷۹ شهر تحت پوشش طرح بيمه اجتماعي زنان خانه دار قرار مي گيرند كه بر اين اساس تلاش مي شود از طريق رسانه هاي محلي اطلاع رساني مناسب در شهرهاي هدف صورت گيرد و به گفته وي در عين حال اين امر در نهايت با توجه به همان محدوديتهاي اعتباري سبب برخورداري تمامي زنان شهرها از بيمه نمي شود.
وي همچنين اعتبار كمك وديعه مسكن زنان سرپرست خانوار در سال جاري را ۱۳ ميليارد ريال اعلام كرد و به ايسنا گفت: امسال ۲ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش كمك وديعه مسكن دريافت مي كنند.
زارعي متقاضيان دريافت اين وديعه را سه برابر رقم فوق خواند و ادامه داد: ۲۵درصد كل اعتبار طرح در هفته هاي گذشته اختصاص يافته و هم اكنون متقاضيان تحت پوشش در حال دريافت وديعه مسكن هستند.

گستره
جاده هاي مرگ
حادثه ديروز جاده نيشابور- سبزوار كه منجر به كشته شدن ۸ سرنشين دو خودرو سواري شد، يك بار ديگر ماجراي غم انگيز حوادث جاده اي را بازخواني و اراده مصمم براي كاهش اين گونه حوادث را يادآور شد.
جاده ترانزيتي تهران- مشهد يكي از پرترددترين جاده هاي كشور محسوب مي شود. به طوري كه دست كم در ايام نوروز بيش از دو ميليون مسافر براي زيارت بارگاه امام هشتم(ع) از اين مسير مي گذرند. با وجود آنكه بخش عمده اي از اين مسير به صورت دو باند مجزاي رفت و برگشت طراحي و اجرا شده است، اما در قطعه دامغان به شاهرود و سبزوار به مشهد هنوز به صورت دو باند غيرمجزا مورد بهره برداري قرار مي گيرد. اين در حالي است كه در حد فاصل سبزوار- نيشابور به مشهد و دامغان به شاهرود، موانع كوهستاني وجود ندارد و تعريض و دوبانده كردن آن به نسبت ديگر قطعه هاي اين مسير شايد آسان تر و كم هزينه تر باشد.
نكته ديگر اينكه به لحاظ ذهني وقتي راننده اي ۳۰۰ كيلومتر از جاده را به صورت يك طرفه مي راند و به يكباره به جاده دو طرفه مي رسد، به لحاظ ذهني نمي تواند خود را با شرايط جديد تطبيق دهد يا لااقل چند دقيقه اي براي اين تطابق زمان لازم است. به همين خاطر اغلب تصادفات جاده اي در مسير تهران- مشهد در نقاطي اتفاق مي افتد كه جاده تغيير كاركرد مي دهد، راننده در اين شرايط تا خود را با تغيير وضعيت جاده هماهنگ مي كند، تغيير ديگري را پيش روي خود مي بيند.
نتيجه اينكه جاده هاي كشور هر سال ۲۲ هزار نفر قرباني مي گيرد و ۱۸۰ هزار نفر را روانه بيمارستان مي كند، تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي، آموزش رانندگان و تقويت فرهنگ رانندگي و بهسازي و مرمت جاده هاي كشور تا حد قابل توجهي مي تواند از شمار حوادث جاده اي بكاهد.
عباس اسدي

تجهيزات بيمارستاني شناسنامه دار مي شوند
001008.jpg
رئيس مركز مديريت هماهنگي و امور بازرگاني وزارت بهداشت از اجراي طرح سراسري صدور شناسنامه استاندارد براي تجهيزات بيمارستاني در اواخر سال جاري خبر داد.
دكتر جزني در گفت وگو با ايسنا افزود: ضعف در نگهداري صحيح از تجهيزات بيمارستاني از آنجا ناشي مي شود كه نمايندگي هاي وارد كننده اين تجهيزات ۳۰ سال پس از ورود آنها، آغاز به ارائه خدمات پس از فروش كردند.
جزني افزود: از حدود ۴ سال پيش، يكي از اعضاي هيأت علمي و يا يكي از مسئولان، دانشگاهها، مسئول تجهيزات پزشكي در دانشگاه مربوطه معرفي شده، شوراي سياستگذاري كميسيون اجرايي براي نگهداشتن تجهيزات در دانشگاهها ايجاد شده و نيز مطالعاتي انجام گرفته تا در آينده نزديك مراكز تست تجهيزات پزشكي موجود توسعه و گسترش و يا مراكز جديدي ايجاد شود.وي تأكيد كرد: براي جايگزني و كاليبراسيون تجهيزات بيمارستاني همه مسئولان بيمارستانها و مراكز بهداشتي- درماني و مسئولان وزارتخانه بايد تلاش و توجه كنند كه در همين راستا مهر ماه سال جاري اولين سمينار شيوه هاي نيازسنجي، انتخاب و خريد تجهيزات پزشكي در بيمارستان خاتم تهران برگزار خواهد شد.

مثلث خدمات ، آموزش و پژوهش در علوم پزشكي نبايد از هم جدا شوند
گروه اجتماعي: مثلث خدمات، آموزش و پژوهش در علوم پزشكي نبايد از هم جدا شوند چون در صورت انتزاع كيفيت خدمات بهداشتي و درماني كاهش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان، دكتر لباف  قاسمي، رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي در خصوص كيفيت آموزش پزشكي گفت: كيفيت يعني نيازهاي منطقي مشتريان را پاسخ دادن كه براي تعيين ميزان آن ابتدا بايد نيازها و انتظارات مشتري ها مشخص شود و سپس عملكرد آموزش دانشكده هاي پزشكي مورد سنجش قرار بگيرد تا با مقايسه اين دو معلوم شود كه چه قدر از انتظارات پاسخ داده شده است. وي با تأكيد بر اين كه كيفيت قابل سنجش است و اظهار نظر در مورد آن بلامانع مي باشد گفت: تا زماني كه موارد مورد ادعا به «عدد و رقم» نشان داده شوند، اعتباري ندارند.
دكتر لباف  قاسمي، ارتقاي كيفيت آموزش را مستلزم يك فلسفه مديريتي دانست و گفت: اگر چنين نظامي ايجاد شود، پرداختن به كيفيت يك وظيفه همگاني خواهد شد.
وي افزود: نظام آموزش بايد با نظام ارائه خدمات بر اساس ساز و كارهاي روشن همكاري نزديك داشته باشد. ادغام كامل مي تواند محدود باشد يعني هر جا دانشكده پزشكي وجود دارد مسئوليت ارائه خدمات بهداشتي، درماني آن منطقه نيز با رئيس دانشكده پزشكي باشد و يا ادغام كامل مي تواند به صورت نامحدود انجام گيرد، يعني كل نظام آموزش پزشكي و حرفه اي وابسته اي به نظام ارائه خدمات ادغام شود.دكتر لباف قاسمي خاطرنشان كرد: مثلث، خدمات آموزش و پژوهش در علوم پزشكي نبايد از هم جدا شود. در صورت انتزاع، ارتباط دانشگاه با جامعه قطع خواهد شد و كيفيت خدمات بهداشتي و درماني تنزل پيدا خواهد كرد.

الزام اجراي نظام هماهنگ پرداخت مستمري بازنشستگان
خبرگزاري مهر: حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رييسه مجلس اعلام كرد: طرح الزام دولت به اجراي نظام هماهنگ پرداخت مستمري بازنشستگان يكشنبه هفته آينده در صحن علني مجلس بررسي مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين مطلب گفت: كليات اين طرح كه به صورت عادي ارائه شده بود پيش از تعطيلات مجلس در صحن علني به تصويب رسيد و اكنون بعد از تعطيلات قرار است در شور دوم مورد بررسي نهايي قرار گيرد. حاجي بابايي افزود: اين طرح براساس ماده ۱۰۲ آيين نامه داخلي مجلس با امضاي ۵۰ نماينده در اولويت رسيدگي قرار گرفته است. وي اضافه كرد: به دليل اينكه فاصله دريافتي بين مستمري بازنشستگان با شاغلان مناسب نبود براي ايجاد تناسب بين دريافتي هاي شاغلان و بازنشستگان و ايجاد عدالت در نحوه پرداخت مستمري بازنشستگان به موجب اين طرح دولت موظف شده است ظرف مدت دو ماه پس از تصويب نهايي اين قانون اجراي نظام فراگير و هماهنگ پرداخت مستمري بازنشستگان را به مجلس ارائه كند.

ثبت نام «آموزش از راه دور» پايه اول راهنمايي
و متوسطه نيمه اول مهرماه آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام دانش آموزان پايه اول راهنمايي و متوسطه واجد شرايط تحصيل در مراكز آموزش از راه دور استانهاي مجري كشور نيمه اول مهرماه آغاز مي شود.
روابط عمومي موسسه آموزش از راه دور اعلام كرد: بر اساس برنامه زمانبندي فعاليتهاي موسسه تا ۲۹ مهر ماه سال جاري و با توجه به اعلام نتايج بررسي تقاضاهاي تاسيس مراكز آموزش از راه دور و ظرفيت پذيرش محدود اجراي طرح در سال اول، نمايندگي هاي استاني كه در سازمان آموزش و پرورش استان مربوطه مستقر هستند، پس از بررسي امكانات مراكزي كه موافقت اصولي از موسسه اخذ كرده اند بازديد كرده و در صورت احراز شرايط و تاييد، نسبت به صدور موافقت اصولي و مجوز راه اندازي مراكز اقدام كنند. به علاوه علاقه مندان واجد شرايط ثبت نام نيز مي توانند با نمايندگي هاي استاني موسسه آموزش از راه دور مستقر در سازمان آموزش و پرورش استان مربوطه تماس بگيرند.

دانشگاه آزاد به نفرات برتر كنكور بورس تحصيلي مي دهد
دانشگاه  آزاد اسلامي  به  ۲۱۶ نفر از پذيرفته شدگان  برتر آزمون  سراسري سال  جاري  اين  دانشگاه  بورسيه  تحصيلي  مي دهد.
به  گزارش  مركز آزمون  دانشگاه  آزاد اسلامي ، اين  دانشگاه  به منظور جذب  و تشويق  نخبگان  علمي،  اين  تسهيلات  را در اختيار آنان  قرار مي دهد. جزييات  اين  تسهيلات  و اسامي  افراد برتر متعاقبا اعلام  خواهد شد.
همچنين  بر اساس  اين  گزارش ، اسامي  پذيرفته شدگان  آزمون  كارداني  پيوسته سال  ۱۳۸۳ دانشگاه  آزاد اسلامي  اواسط هفته  آينده  در ويژه  نامه  فرهيختگان  منتشر مي شود.

دلجويي معاون اجرايي رئيس قوه قضائيه از كودكان بم در تهران
گروه اجتماعي: معاون اجرايي رئيس  قوه قضائيه به نمايندگي از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي با حضور در جمع آخرين اردوي دانش آموزي بچه هاي بم با دلجويي از آنان هدايايي از قوه قضائيه به كودكان بم هديه كرد.
به گزارش خبرنگار ما سهراب بيگ پس از حضور در محل اسكان كودكان بم در ضلع شمالي فرهنگسراي اشراق «طبيعت» به درد دل كودكان بم گوش سپرد و در مواردي دستور لازم براي رفع مسائل و مشكلات آنان را صادر كرد.
وي همچنين با استقبال از طرح مديريت شهري تهران مبني بر اعزام كودكان و دانش آموزان بم به تهران و بازديد آنها از مراكز تفريحي، سياحتي و زيارتي خاطرنشان كرد: بايد تدابيري انديشيده شود كه كودكان بم بتوانند در فواصل زماني و به تدريج غصه ها و دردهاي ناشي از زلزله بم را از خود دور كنند كه تدارك شهرداري تهران براي بازديد آنها از مراكز تفريحي و ديدني شهر تهران از جمله اين اقدامات است.
شايان ذكر است يك هزار نفر از كودكان زير ۱۸ سال بم كه در جريان زلزله پنجم دي ماه سال گذشته بي سرپرست شده  اند در قالب هفت كاروان و با عنوان اردوهاي تفريحي ميهمان سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و فرهنگسراي اشراق بودند كه آخرين گروه از آنها ديروز عازم شهرستان بم شدند.

مخالفت ۶۹ درصدي با انتخاب برخي مشاغل براي بانوان
زنها حق ندارند راننده تاكسي يا اتوبوس شوند
بيش از ۵۴ درصد از افراد دوست دارند در صورت تولد دوباره، جنسيت مرد داشته باشند.
بر اساس نظرسنجي ملي از مراكز ۲۸ استان كشور، بيش از ۳۱ درصد مخالف اين امر و بيش از ۷ درصد در اين باره مردد هستند.
بر اساس اين نظرسنجي كه در خصوص نگرشهاي جنسيتي افراد جامعه صورت گرفته است، جنسيت فرزند براي بيش از ۵۸ درصد افراد فرقي نداشته، حدود ۲۲ درصد خواهان فرزند پسر و بيش از ۱۹ درصد خواهان فرزند دختر هستند.
همچنين بيش از ۵۴ درصد افراد در پاسخ به اين سؤال كه «در صورت تولد دوباره دوست داشتيد زن به دنيا مي آمديد يا مرد؟» جنسيت «مرد» را انتخاب كرده، براي حدود ۲۰ درصد جنسيت فرقي نداشته و بيش از ۲۵ درصد جنسيت «زن» را برمي گزينند.
نتايج پيمايش ملي ارزشها و نگرشهاي ايرانيان نشان مي دهد كه بيش از ۵۸ درصد افراد موافق سهيم شدن زن در تأمين مخارج خانواده، ۳۰ درصد مخالف و بيش از ۱۱ درصد در اين زمينه مردد هستند.
همچنين به اعتقاد ۴۴ درصد افراد، انتخاب جنسيت زن يا مرد براي يك شغل خاص در شرايط مشابه فرقي نداشته، ۴/۴۴ درصد موافق انتخاب مردان و ۴/۱۱ درصد موافق انتخاب زنان هستند.
همين نتايج حاكيست ۴/۴۱ درصد افراد معتقدند امكان پيشرفت زنان در جامعه در مقايسه با مردان زياد است، ۲/۳۱ درصد سطح اين امكان را متوسط و ۴/۲۷ درصد آن را كم مي دانند.
به گزارش ايسنا، نخستين شغلي كه بيشترين موافقت را براي انتخاب جنسيت زن يا مرد از ميان مشاغل و پستهاي «رياست جمهوري، پليس، وزير، رانندگي تاكسي و اتوبوس، شهردار، مدير كارخانه و مشاغل فني» به خود اختصاص مي دهد، «مديريت كارخانه» است.
بر اساس نظرسنجي صورت گرفته در اين زمينه، بيش از ۶۸ درصد افراد موافق انتخاب زنان براي «مديريت كارخانه» ، ۶/۲۴ درصد مخالف و ۷ درصد مردد هستند.
همچنين ۱/۵۶ ، ۳۷ و ۹/۶ درصد به ترتيب موافق، مخالف و مردد انتخاب زنان براي سمت رياست جمهوري هستند.
بر اساس نتايج اين نظرسنجي، ۶/۵۳ درصد افراد با انتخاب زنان براي سمت وزير، موافق، ۹/۳۸ درصد مخالف و ۵/۷ درصد مرددند.
همچنين ۷/۵۴ درصد افراد با انتخاب شهردار زن موافق، ۳۸ درصد مخالف و ۳/۷ درصد مردد هستند.
مشاغل فني و رانندگي تاكسي و اتوبوس از جمله مشاغلي هستند كه بيشترين مخالف را براي انتخاب زنان به خود اختصاص مي دهند؛ به گونه اي كه ۱/۶۹ درصد مخالف۳/۲۴ درصد موافق و ۶/۶ درصد مردد شغل رانندگي تاكسي و اتوبوس براي زنان هستند و ۷/۷۶ درصد با مشاغل فني براي زنان مخالفت و ۸/۱۶ درصد با آن موافقت دارند و ۵/۶ درصد در اين زمينه مرددند.

شوراي عالي علوم و تحقيقات تشكيل مي شود
به  منظور تحول آفريني  و توسعه  علمي كشور، بزودي  شوراي  عالي  علوم  و تحقيقات  تشكيل  مي شود. دكتر جعفر توفيقي ديروز در حاشيه  نشست  رؤساي  دانشگاه ها و مراكزعلمي  و پژوهشي  سراسر كشور در مجتمع  تحقيقاتي  عصر انقلاب  شهريار گفت : رياست  اين  شورا با رييس  جمهوري  خواهد بود و چندتن  از وزيران  و گروهي  از كارشناسان  فرهنگي ، علمي  و آموزشي  در آن  عضويت  خواهند داشت .
وي  اضافه كرد: تشكيل  اين  شورا در هماهنگي  بين  نظام  علمي  و اقتصادي  در سطح  دانشگاه هاي  فعال  كشور و ارتقاي  نظام  علمي  تاثير بسزايي  دارد. وزير علوم ، وحدت  رويه ، يكپارچگي  و مشاركت  هرچه  بيشتر بين  مراكز علمي  وپژوهشي  را كه  بتواند پاسخگوي  نيازها و چالش هاي  مختلف  جامعه  باشد، از جمله  ره آوردهاي  اين  شورا عنوان  كرد. به گزارش ايرنا توفيقي  گفت : با تشكيل  شوراي  عالي  علوم  و تحقيقات ، مشكل  تامين  اعتبار مراكز علمي  و تحقيقاتي  با حمايت  رييس  جمهوري  و وزيران  برطرف  خواهد شد.
پنجاهمين  نشست  رؤساي  دانشگاه ها و مراكز علمي  و پژوهشي  كشور با هدف  بررسي  توانمندي هاي  نخبگان ، بررسي  مسايل  جاري  و اعتبار دانشگاه ها، فعاليت  تخصصي  و علمي  اين  مراكز و چگونگي  دستيابي  به  توسعه  پايدار درمجتمع  تحقيقاتي  عصرانقلاب  در جاده  شهريار برگزار شد.
مهرماه امسال برپا مي شود
نخستين گردهمايي دست اندركاران بناهاي مذهبي تاريخي كشور
نخستين گردهمايي دست اندركاران مرمت، معرفي و بهره برداري از بناهاي مذهبي تاريخي كشور، مهرماه امسال با هدف بررسي راهكاري حفظ، احياء و تبديل اين بناها به قطب هاي گردشگري مذهبي و فرهنگي كشور، در تهران برپا مي شود.
به گزارش ستاد خبري نخستين گردهمايي دست اندركاران مرمت، معرفي و بهره برداري از بناهاي مذهبي تاريخي كشور، كارشناسان، صاحبنظران و متوليان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان اوقاف و امور خيريه و نمايندگان هيأت هاي امناي بقاع متبركه در اين نشست يك روزه براي نخستين بار گردهم آمده و راه هاي حفظ، بهره برداري و معرفي اين آثار تاريخي را بررسي خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش، اين گردهمايي از سوي ستاد ويژه بناهاي مذهبي و بقاع متبركه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برپا خواهد شد.همچنين با توجه به ضرورت ايجاد هماهنگي در نظام بهره برداري اين بناها و استقرار برنامه اي جامع در اين خصوص، چگونگي رسيدن به اين منظور نيز مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت و شيوه هاي برقراري ارتباط موزون و هماهنگ ميان سازمان ها و نهادهاي متولي اين بناها طراحي خواهد شد.همين گزارش مي افزايد: نقش نهادهاي غير دولتي در مرمت و بهره برداري از بناهاي مذهبي و نيز بررسي وضعيت بناهاي مذهبي ساير اديان در كشورمان از جمله ديگر محورهاي اين نشست خواهند بود.
ستاد ويژه بناهاي مذهبي و بقاع متبركه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در صدد است تا با برپايي اين گردهمايي تخصصي به استراتژي لازم جهت نگهداري و معرفي هر چه بهتر اين بناها دست يافته و نقش اماكن مذهبي و بقاع متبركه را در جذب گردشگران داخلي و خارجي و بويژه گردشگران مذهبي در برنامه چهارم توسعه كشور پررنگ سازد.بر اساس الزامات برنامه توسعه كشور، سازمان هاي متولي موظف شدند تا راه كارهاي حفظ و نگهداري بناهاي مذهبي تاريخي را تدوين كنند. بناهاي مذهبي تاريخي كشور شامل كليه آثار و ابنيه اي است كه از سوي پيروان مذاهب مختلف در كشور(زرتشتيان، يهوديان، مسيحيان و مسلمانان) ايجاد و مورد بهره برداري قرار مي گرفتند.

مقررات ويژه عبور و مرور در محورهاي
چالوس، هراز و رشت
خبرگزاري فارس: با توجه به عدم گنجايش محور كرج- چالوس و هراز ناشي از افزايش تردد وسايل نقليه و همچنين پيش بيني بروز مشكلات ترافيكي در جاده قزوين- رشت روز جمعه ۲۷ شهريور مقررات ويژه عبور و مرور وسايل نقليه در اين محورها به اجرا درمي آيد.
روابط عمومي پليس راه ناجا، مقررات ويژه عبور و مرور در اين محورها را بدين شرح اعلام كرد:
۱- عبور وسايل نقليه باربري و مسافربري شامل كاميون ها، كاميونت ها، اتوبوس ها و ميني بوسهاي مسافربري همه روزه تا اطلاع ثانوي از محور چالوس كرج و بالعكس حدفاصل مكارود تا دهانه جنوبي تونل كندوان ممنوع مي باشد.
۲- عبور كليه وسايل نقليه از ساعت ۳۰/۱۵ الي ۲۳ مورخه ۲۷ شهريور از شهرستان كرج به طرف چالوس ممنوع است.
۳- عبور وسايل نقليه از ساعت ۱۸ الي ۲۳ مورخه ۲۷ شهريور از محل مرزن آباد به طرف كرج به صورت يك طرفه صورت خواهد گرفت.
۴- عبور موتورسيكلت ها و وسايل نقليه باربري (كاميون و كاميونت) در روزهاي چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ شهريور از ساعت ۱۳ الي ۲۲ همان روز در محور چالوس و هراز و بالعكس ممنوع است.
۵- عبور موتورسيكلت ها و وسايل نقليه باربري (كاميون- كاميونت) در روز جمعه مورخ ۲۷ شهريور از ساعت ۶ الي ۲۳ در محور چالوس و هراز و بالعكس ممنوع است.
۶- عبور وسايل نقليه باربري (كاميون- كاميونت) در روز جمعه مورخه ۲۷ شهريور از ساعت ۱۲ الي ۲۳ از سمت رشت به قزوين و بالعكس ممنوع است.
تبصره: محدوديت و ممنوعيت مندرج در بند هاي ۳ ، ۴ ، ۵ مشمول كاميونهاي حامل مواد سوختي نمي شود.

نتايج آزمون كارداني پيوسته دانشگاه آزاد هفته آينده اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: نتايج آزمون كارداني پيوسته سال ۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي در اواسط هفته آينده اعلام مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر، گفت: اسامي پذيرفته شدگان آزمون كارداني پيوسته سال ۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي در اواسط هفته آينده در ويژه نامه فرهيختگان منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسيد.
آزمون كارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي دوم مرداد با شركت ۲۸۷ هزار و ۶۶۰ نفر برگزار شد.

رسانه
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |