سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۶
خريد و فروش دارو در سوپرماركت  ها
اسمارتيز با استامينوفن بخريد
داروهايي كه در اين سوپرماركت ها توسط افرادي كه صلاحيت فروش دارو ندارند به فروش مي رسند مي تواند خطرات جانبي زيادي را براي مصرف كنندگان دارو در پي داشته باشد
در كشور ما تجويز خودسرانه دارو كار معمولي است، در نتيجه بايد انتظار داشت كه هرجايي اقدام به فروش دارو كند
018069.jpg
پشت پيشخوان مغازه ايستاده و با دست هاي آغشته به پنير مابقي پول پسربچه را تحويل مي  دهد. مغازه شلوغ پلوغ است. هرچيزي كه بخواهي مي شودداخلش پيدا كرد؛ از باتري موبايل گرفته تا بند كفش و ميوه و...
مرد جواني وارد مي      شود. نحيف است و با حالت زاري قرص استامينوفن مي     خواهد. فروشنده كه دست هايش را با دستمال يزدي جلوي پيشخوان پاك مي    كند يك بسته قرص تحويلش مي    دهد. نگاه كه مي   كنم مي   بينم يك بروفن است. مرد بي توجه مبلغ دارو را مي  پردازد و مي  رود.
استامينوفن مي  خواست. شما بروفن داديد...؟! صداي اعتراضم را كه مي شنود بي توجه مي گويد: چه فرقي مي      كند؟ مهم اين است كه درد خفه كن است. بعد هم گوشه سبيلش را تاب مي   دهد.
فروش دارو در سوپرماركت ها چند وقتي است كه به صورت يك رسم درآمده جوري كه بعضي از افراد كه البته شمار آنها هم كم نيست داروهاي مورد نظرشان را از سوپرماركت تهيه مي  كنند، درست مثل هزار قلم جنس ديگر.
كار به جايي رسيده كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم طي اطلاعيه اي به فروشندگان غيرمجاز اين داروها اخطار داده، اما گويي اخطار وزارت بهداشت آن  طور كه بايد و شايد به گوش فروشندگان نرسيده است چرا كه بسياري از افرادي كه مبادرت به فروش دارو در سوپرماركت خود مي  كنند، يا از غيرقانوني بودن فروش دارو بي  اطلاع هستند، برخوردهايي كه خبر آن داده شده را جدي نمي  گيرند.
شير مرغ 
مغازه كوچك در يكي از محلات غرب تهران است. به قول خودش از شير مرغ تا جان آدميزاد توي مغازه اش پيدا مي  شود اتفاقا دارو هم مي  فروشد. مهربان است و موهاي سفيدش با وجود سن بالا پرپشت؛ مي   گويد: داروهايي كه توي مغازه مي   فروشم داروهايي است كه داروخانه چي ها هم بدون نسخه مي   دهند مثل استامينوفن و مسكن هاي ديگر، قرص سرماخوردگي و...
او خبر ندارد كه بر اساس قوانين پزشكي مصوب سال 1334 كه هم اكنون هم بر اساس آن عمل مي  شود: هيچ كس در هيچ گوشه اي از كشور نمي  تواند مبادرت به فروش دارو كند مگر دكتر داروساز با مجوز رسمي وزارت بهداشت و درمان مي  گويد: محله ما به مراكز خريد دور است. مردم ترجيح مي  دهند اين قرص ها را از بقالي سر كوچه تهيه كنند تا كلي راه بروند.
گوشه ميدان انقلاب ايستاده و در چمدانش را تا نيمه باز كرده است. خودش چمباتمه زده كنار چمدان و صم و بكم نشسته و پاهاي آدم هاي در حال حركت را نگاه مي  كند. چمدان پر است از قرص و شربت هاي رنگارنگ. در مورد چندوچون قيمت دارو كه جويا مي  شوم چشم هايش را تنگ مي  كند، سر تاپايم را نگاه مي  اندازد و جوابم را نمي  دهد. كم كم دور وبرش شلوغ شده است. يك زن ميانسال از توي كيف سياهش 200 توماني درمي آورد و تحويل مرد مي  دهد. 200 توماني را توي هوا مي  قاپد و چند بسته قرص سرماخوردگي را مي  اندازد توي كيف زن.
چند پسرجوان هم دور كيف جمع شده  اند و در مورد خواص قوطي كه پودر سفيدرنگي داخلش است مي پرسند. مرد مي گويد: ظرف يكي دو هفته تن و بدنشان روي فرم مي آيد. ساخت تركيه است، اگر از داروخانه بخريد دو برابر قيمت اينجاست. حالا خود دانيد. قيافه حق به جانبي مي گيرد و مي گويد: چون مغازه ندارد و مجبور نيست پول ماليات بدهد اين قيمت مي فروشد وگرنه او هم قيمت داروخانه مي فروخت.
داروهاي فاسد
دكتر سعيد واقفي، دبير انجمن داروسازان ايران مي گويد: يكي از مسايل مهمي كه امروزه در زمينه توزيع دارو در كشور به چشم مي خورد مشكل بزرگ توزيع دارو از سوپرماركت هاست چون بارها مشاهده شده است كه انواع داروهايي كه در اين سوپرماركت ها به فروش مي رسند توسط افرادي كه صلاحيت فروش دارو ندارند مي تواند خطرات جانبي زيادي را براي مصرف كنندگان دارو در پي داشته باشد، چراكه شرايط نگهداري اين داروها در سوپرماركت ها جاي سوال دارد.
چندي پيش البته با چند داروخانه متخلف كه اقدام به فروش دارو كرده بودند، برخورد شد. اما به گفته دكتر واقفي از آنجايي كه شمار اين سوپرماركت هاي متخلف كم نيست، به نظر مي رسد برخورد با آنها هم تقريبا غير ممكن باشد. مريم سهندي كه خود چندين بار اقدام به خريد دارو از سوپرماركت كرده است، مي گويد: چندين بار از سوپرماركت قرص هاي مسكن و آنتي بيوتيك و... تهيه كردم تا اينكه يك بار متوجه شدم دارويي كه خريداري كرده ام، خراب است. گره روسري سفيد روي سرش را محكم مي كند و آب دهانش را قورت مي دهد، ادامه مي دهد: شانس آوردم كه متوجه شدم وگرنه...
دكتر واقفي مي گويد: متاسفانه بارها مشاهده شده كه بسياري از داروها نظير داروهاي هورموني مخصوص زنان يا داروهاي انرژي زا و آمپول هاي سوخت و ساز بدن كه متاسفانه برخي ازجوانان از آنها استفاده مي كنند، به راحتي در سوپرماركت ها به فروش مي رسد.
عدم آگاهي شهروندان در اين زمينه نيز موجب شده تا به راحتي از فروش اين اقلام استقبال كنند.
70 قلم 
بر اساس تعرفه وزارت بهداشت تنها 70 قلم از داروها در داروخانه ها بدون نسخه تحويل خريدار داده مي شود، اما حتي بعضا در داروخانه ها هم مشاهده شده كه تخطي هاي زيادي از اين تعرفه شده است مثلا فروش آنتي بيوتيك ها كه بدون نسخه دكتر غير قانوني محسوب مي شود در تعدادي از داروخانه ها رواج دارد.
دكتر واقفي مي گويد: متاسفانه در كشور ما تجويز خودسرانه دارو كار معمولي است، در نتيجه بايد انتظار داشت كه هرجايي اقدام به فروش دارو كند.
نبود آمار و اطلاعات دقيق در مورد عوارض استفاده نابجا از دارو هم مزيد بر علت شده تا كسي به اين پديده زيانبار توجه جدي نكند. دبير انجمن داروسازان ايران مي گويد: در كشور ما آماري كه نشان از زيان هاي ناشي از مصرف نابجاي دارو است، وجود ندارد.
در حاليكه مشاهدات نشان مي دهد كه هر ساله تعداد زيادي از هموطنان ما به دليل عوارض ناخواسته داروها يا جان خود را از دست مي دهند يا زيان هاي جسمي فراواني مي بينند.
هرچند در دو، سه ساله اخير اداره ثبت عوارض ناخواسته داروي وزارت بهداشت و درمان سعي كرده است تا با توزيع فرم هايي در داروخانه ها تا حدي چنين آماري را تهيه كند اما تاكنون كه چيزي براي استناد وجود ندارد.

دكتر يوسف حجت، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست اعلا م كرد
به دنبال حلقه مفقوده خروج خودرو هاي فرسوده 
در ايران ترددهاي غير ضروري با خودرو خيلي بالاست. در اروپا به طور متوسط هر خودرو 2 تا 3 ليتر بنزين مي سوزاند، در آمريكا اين رقم 7 تا 8 ليتر است، اما در ايران كه سرانه اتومبيل پايين تري دارد مصرف متوسط بنزين هر خودرو روزانه 10 تا 12 ليتر است 
018093.jpg
عمده دارندگان خودروي فرسوده اقشار كم درآمد و آسيب پذير هستند و با اينها نمي شود چكشي برخورد كرد. بايد با حساب و كتاب و پيش بيني جايگزين هاي ممكن وارد موضوع شد
غروب 11 مهر. پارك پرديسان در ارتفاعي است كه فضاي دود گرفته شهر در پايين دست آن در چشم انداز قرار دارد. از اينجا تهران مثل درياي مه آلودي است كه جانداران آن به جاي چشيدن آب يا بلعيدن هواي بخار آلود دريا، CO، كمي ذرات معلق و۲ SO را به حلق خود مي  فرستند. پارك پرديسان مثل جزيره اي كه حريمي امن را مهيا كرده باشد، ميزبان كساني است كه در آن غروب براي ورزش به آنجا آمده اند. ساختمان اداري پارك ودفتر معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، محل قرار براي گفت وگويي در مورد آخرين وضعيت خودروهاي فرسوده است.
دكتر يوسف حجت معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست بهار گذشته توضيح داده بود كه راهكارهايي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده و خروج آنها ارايه شده است، اما پس از آن گفت وگو تنها سايپا و البته تاكسيراني بود كه دست به اقدام عملي زد و ايران خودرو هم زمينه اي را براي شروع كار فراهم كرد. اين بار هم موضوع گفت وگو همان خودروهاي فرسوده است.
آقاي دكتر حجت! اين بار واقعا اول آذر زمان قطعي برخورد با خودروهاي فرسوده است؟
قرار است كه اينطور باشد. البته راهنمايي و رانندگي تنهابه جريمه دارندگان خودروهاي فرسوده اقدام خواهد كرد، به اين صورت كه در كتاب قانون راهنمايي و رانندگي دارندگان پلاك غيرمجاز در سال 83 مبلغ 13 هزار تومان جريمه مي شوند و طبق آئين نامه خودروهاي فرسوده كه عمر آنها بر اساس سال توليد و تعداد سيلندر اعلام شده، خودرويي است كه پلاك آن غيرمجاز است.
اما راهنمايي و رانندگي در حالي با آنها برخورد مي  كندكه هيچ مكانيزم كارايي از طرف دولت اجرايي نشده است.
اينطور هم نيست كه هيچ مكانيزمي اجرا نشده باشد. الان معافيت 5/1 ميليون توماني از سود بازرگاني براي واردكنندگان خودروهاي خارجي كه يك خودروي فرسوده را از رده خارج كنند قابل اجرا است و اگر واردات خودرو شدت بگيرد، تاثير خودش را نشان مي  دهد. اما به اين اكتفا نكرديم و مكانيزم ديگري را هم براي خروج خودروهاي فرسوده پيشنهاد كرديم كه فردا ديروز در هيات دولت رسيدگي مي  شود. البته اميدواريم كه رسيدگي بشود. چون در دستور كار دولت قرار دارد اما ممكن است وقت به بررسي و تصويب آن نرسد. اين راه حل كه در كميسيون زيربنايي هيات دولت پيشنهاد شد و چند بار هم به هيات دولت رفت و برگشت، اين بودكه تخفيف در سود بازرگاني تعميم پيدا كند و شامل ورود قطعات خودرو هم بشود. يعني اگر خودروسازي قطعات خودرو وارد مي  كند و بابت آن به دولت سود بازرگاني مي  پردازد، از طريق خارج كردن هر خودروي فرسوده 5/1 ميليون تومان در سود بازرگاني تخفيف بگيرد.
چرا تصويب نشد؟ مخالفتي با آن بود؟
وزارت صنايع با آن موافق بود، در واقع پيشنهاد خودشان هم بود، اما وزارت اقتصاد و دارايي معتقد بود كه در آن صورت درآمدهاي پيش بيني شده دولت محقق نمي شود. در واقع دولت روي درآمدهاي سود بازرگاني واردات قطعات در بودجه حساب كرده است. خوشبختانه كميسيون زيربنايي در اين مورد هم فكري را كرده است، به اين صورت كه تخفيف در اختلاف سود بازرگاني امسال نسبت به سال قبل اعمال شود. از طرف ديگر هم خروج خودروهاي فرسوده بازار خودرو را از حد اشباع خارج مي كند و به خودروسازان امكان بيشتري براي توليد و فروش مي دهد. در حال حاضر متوسط درآمد دولت ناشي از توليد هر خودرو 3/1 ميليون تومان است، بنابراين اگر دولت 5/1 ميليون تومان تخفيف در سود بازرگاني قطعات وارداتي قائل شود، از آنجايي كه به توليد و فروش بيشتر خودرو كمك كرده است، ذي نفع خواهد بود و با توليد خودروهاي جديد جبران خواهد شد. البته درآمد ناشي از پلاك گذاري خودروي جديد و صرفه جويي در مصرف بنزين را هم بايد به آن اضافه كرد.
در حال حاضر چند خودروي فرسوده داريم؟
بر اساس اعلام سن خودروهاي فرسوده، حدود 800 هزار در كل كشور و بيش از۳۰۰هزار دستگاه در تهران. البته در مصوبه اخير هيات دولت ديگر سال توليد يا داخلي و خارجي بودن آن مطرح نشد. اين مصوبه كه شهريورماه به تصويب دولت رسيد، سن موتورسيكلت فرسوده را 10 سال به بالا، سواري و خودروكار شخصي تا۴ سيلندر و تك ديفرانسيل را 30 سال به بالا، پلاك شخصي بيش از 4 سيلندر يا دوديفرانسيل 25 سال به بالا و ساير پلاك هاي سواري و خودروكار را 15 سال به بالا تعيين كرد. در اين مصوبه وانت فرسوده 20 سال به بالا، اتوبوس شهري و ميني بوس 20 سال به بالا، اتوبوس بين شهري 25 سال به بالا و كاميون و تريلي هم 25 سال به بالا تعيين شد. البته كار گروه خودروهاي فرسوده كه سازمان حفاظت محيط زيست، وزارتخانه هاي نفت، صنايع، بازرگاني، اقتصاد ودارايي، راه و ترابري و همچنين نيروي انتظامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي در آن حضور دارند چند مورد را مشخص كرده اند: اول اينكه پلاك خودروهاي فرسوده غير مجاز خواهد بود. دوم، خودروهاي 5 سال قبل از اينكه به سن فرسودگي برسند از حق گرفتن برچسب طرح ترافيك محروم خواهند شد و ديگر اينكه خودروهاي فرسوده دولتي قابل فروش به عنوان خودروي قابل پلاك گذاري نخواهند بود.
از اينها بگذريم آقاي حجت. چرا با معضل خودروهاي فرسوده برخورد جدي نمي شود؟ در كجا مقاومت وجود دارد؟
نمي شود گفت مقاومت وجود دارد. در واقع كمي ملاحظه قشر آسيب پذير مي شود. عمده دارندگان خودروي فرسوده اقشار كم درآمد و آسيب پذير هستند و با اينها نمي شود چكشي برخورد كرد. مي شود كم كم به خودروسازها فشار آورد تا به جمع آوري خودروها كمك كنند، اما به مردم نمي شود فشار زيادي آورد. بايد با حساب و كتاب و پيش بيني جايگزين هاي ممكن وارد موضوع شد. البته فعاليت هاي مختلفي انجام شده است. مثلا پيش بيني شده است كه در درازمدت عوارض خودرو تا 10 سال از عمر آن گذشته ثابت باشد و بعد از 10 سال، سال به سال به آن اضافه شود. البته اينها نياز به تبديل شدن به قانون دارد يعني بايد به مجلس رفته و تصويب شود. در حقيقت بايد كاري انجام داد كه نگهداري و استفاده از خودروي فرسوده غير اقتصادي و غير منطقي شود. بايد مطلوبيت خودروي فرسوده به مرور كم شود.
به نظر نمي رسد با اين قيمت ارزان بنزين و قيمت گران خودروهاي نو چنين اتفاقي به راحتي بيفتد. قيمت پايين بنزين همچنان مطلوبيت خودروي فرسوده را حفظ مي كند، اما در كنار آن طرح ها و آئين نامه ها به كندي به سمت اجرا مي رود، در واقع حقيقت موجود اين است: بنزين ارزان براي دارندگان خودروي فرسوده نقشي حياتي دارد. البته اين فقط به خودروهاي فرسوده مربوط نمي شود. ترافيك و آلودگي هوا از ترددهاي غير ضروري ناشي مي شود و مصرف كننده حاضر نيست خودرويي را كه به قيمت 14 ميليون تومان، 10 ميليون تومان يا چيزي نزديك اين خريده است. توي پاركينگ بگذارد وخود را از موهبت بهره گيري از سوخت بسيار ارزان و سفر با اتومبيل شخصي محروم كند.
اين كاملا درست است. در ايران ترددهاي غير ضروري با خودرو خيلي بالاست. در اروپا به طور متوسط هر خودرو 2 تا 3 ليتر بنزين مي سوزاند، در آمريكا اين رقم 7 تا 8 ليتر است، اما در ايران كه سرانه اتومبيل پايين تري دارد مصرف متوسط بنزين هر خودرو روزانه 10 تا 12 ليتر است. اين موضوع دو علت دارد كه يكي مصرف بالاي خودروهاست، به خصوص در خودروهاي فرسوده و ديگري استفاده بسيار زياد از خودروهاي شخصي است. در اروپا يا ژاپن براي امور روزمره از خودرو شخصي استفاده نمي شود. راهش اين است كه حمل و نقل عمومي گسترش پيدا كند، اين حرف جديدي نيست و بارها تكرار شده است.
اما مساله اينجاست وسيله اي كه به اين گراني خريداري شده ناخودآگاه صاحب آن را وادار مي كند تا استفاده از آن را محدود نكند، مصرف كننده مي خواهد هر موقع كه خواست از خودروي شخصي اش استفاده كند.
ما از اين نوع كالاها زياد داريم. كولر گازي گرانقيمت ما در تمام زمستان و پاييز قابل استفاده نيست. مايكروفري كه خانم هاي خانه دار براي خريد آن اصرار دارند در ماه شايد يك بار روشن شود و...
اين وسايلي كه مي گوييد اصلا با خودرو قابل مقايسه نيست، ضمن اينكه اگر هم به طور مداوم از آنها استفاده شود زيان چنداني ندارند، اما خودرو، بنزين ارزان را به گاز آلاينده تبديل مي كند.
به هر حال فقط عامل پول بنزين يا ارزان شدن خودرو نيست كه در استفاده بي رويه بازدارنده است. وضع حمل و نقل عمومي هم بايد بهتر شود.
استنباط من اين است كه در مجموعه دولت اعتقادي به واقعي شدن قيمت بنزين وجود ندارد.
سكوت و تكان دادن سرش تقريبا نظرش را منتقل مي كند، اما نظرش را مي گويد شايد اعتقادي بر واقعي كردن قيمت بنزين باشد اما شهامت و جسارت آن وجود ندارد. در حال حاضر سالي 3 هزار ميليارد تومان يارانه براي بنزين پرداخت مي شود. اگر فرض كنيم با برداشت يارانه حدود نصف اين رقم صرفه جويي شود، با يك هزار و 500 ميليارد تومان باقي مانده ساليانه، مي توان بهترين سيستم حمل و نقل عمومي را براي تهران و شهرهاي بزرگ ساخت. بحث جدي براي برداشتن يارانه بنزين بسيار شده است، اما نه جسارت عملي كردن آن در دولت وجود دارد نه شهامت آن، در مجلس هم همين طور. در واقع مسوولان بيشتر به فكر رضايت آني و امروز و فرداي مردم هستند و كسي از مديران به فكر اين نيست كه كار ريشه اي و مشكلي را انجام دهد و مدتي در نظر مردم بد شود تا در آينده تغييرات مثبت مهمي صورت بگيرد. يارانه بنزين در حال حاضر درست مثل ماده مخدر عمل مي كند، مصرف كننده به سرعت به آن معتاد مي شود. اگر كسي بيشتر اين يارانه را در اختيار مصرف كننده قرار دهد، مصرف كننده مثل معتادي كه مواد به آن رسيده راضي خواهد بود، اما اگر كسي با سخت گيري سعي در ترك دادن معتاد داشته باشد، دچار لعن و نفرين او خواهد شد، با اين تفاوت كه نتيجه نهايي كاملا به نفع مصرف كننده خواهد بود، معتاد يارانه را ترك خواهد كرد. در حال حاضر هر خودروي فرسوده حدود 10 برابر بيشتر از خودروي نو هوا را آلوده مي كند و سه برابر مصرف بنزين بيشتري دارد، اما قطع يارانه بنزين جسارتي منحصر به فرد مي خواهد.

ارقام ميلياردي مصرف بنزين حاصل تردد خودروهاي پرمصرف داخلي
عبور زير سايه حمايت هاي دولت
حضور خودروهاي بالاي 30 سال تنها در بخش سواري چيزي حدود 2ميليون ليتر بنزين در روز مصرف مي كند و حجم اعتباري كه دولت بايد در اين زمينه اختصاص دهد، حجم ريالي بالايي است 
018096.jpg
آزاده بهشتي
تدوين طرح هاي جامع براي رفع مشكلاتي كه پيش  روي زندگي در كلانشهرها است يكي از راه هايي است كه فرا روي مسوولان قرارگرفته است. تمام راه هاي مناسب براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده نيز در نهايت به تدوين طرح  جامعي در اين خصوص از سوي مسوولان ذي ربط مي رسد، اما در اين زمينه هنوز اتفاق مطلوبي رخ نداده است.
در ماده 121 برنامه سوم توسعه اقتصادي كشور، ضرورت كاهش مصرف و بهينه سازي انرژي ذكر شده و وزارت نفت موظف شده است استانداردهاي مصرف را تدوين كند. برنامه چهارم توسعه اقتصادي نيز شامل بندي در خصوص از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده است. رامين رحيميان ، رئيس گروه مطالعات و گزينش فن آوري در ناوگان، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با طرح اين موضوع كه تدوين طرح جامع براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده يكي از بهترين راه هاي مقابله با اين معضل است، معتقد است اجراي برنامه چهارم توسعه دچار گفتمان هاي به خصوصي است كه در صورت به نتيجه رسيدن و اجراي اين برنامه مي توان به تدوين طرح جامع جايگزيني خودروهاي فرسوده اميدوار بود.
معادله ساده بنزين و مصرف
تابع تقاضاي بنزين از تابع تقاضاي خودرو پيروي مي كند. يعني به همان ميزان كه نرخ رشد توليد خودرو افزايش پيدا مي كند، به همان ميزان نيز تابع تقاضاي بنزين بالا مي رود. براساس اين نتيجه گيري ساده تنها در استان تهران در سال 81۱۰، ميليون ليتر بنزين روزانه در سطح اين استان مصرف مي شد كه اين ميزان طي سال هاي 82 و،۸۳ 10 و۱۱ درصد رشد داشته است.
مهندس رحيميان ، در حاليكه فرسودگي را از ديدگاه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، انرژي بري يك خودرو مي داند، مي گويد: بسياري از خودروهاي ساخت داخل به دليل انرژي بري بالا، فرسوده صفر كيلومتر هستند. در زمينه توليد خودرو زماني كه تكنولوژي قديمي در موتور مورد استفاده قرار مي گيرد و موتور منطبق با تكنولوژي روز ساخته نمي شود. نبايد انتظار داشته باشيم كه عملكرد و مصرف سوخت خوب و قابل توجه باشد. او با توضيح اينكه هر ساله در كشورهاي صنعتي دنيا ميليون ها دلار صرف بهبود موتور مي شود، مي افزايد: در ايران اين اتفاق رخ نمي دهد و خودروها با تكنولوژي هاي قديمي توليد مي شوند و از اين رو انرژي بري در آنها بالاست و از سوي ديگر از توان پاييني برخوردارند.
موتورهاي توليدي در دنيا، اين روزها به ازاي هر 1000 سي سي، حجم موتور از توانايي بالغ بر 60 اسب بخار برخوردارند در حاليكه رحيميان معتقد است، در بسياري از موتورهاي ساخت داخل اين ويژگي مشاهده نمي شود واين موضوع افت عملكرد درموتور و افزايش مصرف سوخت را به دنبال دارد. البته خودروهاي بسيار خوب و منطبق با تكنولوژي روز نيز توليد مي شود كه به دليل تعداد اندك آنها، اثرگذاري زيادي ندارند.
طبق آئين نامه اجرايي مصوبه دولت خودروي فرسوده به دو صورت شناسايي مي شود، اولين مبنا سني است كه در مورد خودروهاي سبك بنزين سوز مبناي سني 30 سال است و هر خودرويي بيش از 30 سال سن داشته باشد، فرسوده محسوب مي شود. در حالت دوم در صورتيكه خودرويي سه بار متوالي به مراكز معاينه فني مراجعه كند و نتواند برگه معاينه فني دريافت كند، در هر رده سني كه قرار داشته باشد، فرسوده محسوب مي شود. اما ملاك سازمان بهينه سازي، منطبق با نقش سازماني آن تعريف شده است.
رحيميان براساس همين تعريف، ميانگين متوسط مصرف سوخت در ناوگان كشور را 5/12ليتر در هر 100 كيلومتر عنوان كرده و مي گويد: اين عدد نسبت به ميانگين روز دنيا بالا است و به همين خاطر به بسياري از خودروهايي با تكنولوژي  قديمي، صفر كيلومتر فرسوده مي گوييم. از اين رو نخستين نگاه اين سازمان به نوسازي ناوگان يا جايگزيني خودروهاي فرسوده است. رحيميان مي گويد: اميدواريم خودروهاي كم مصرف، با قيمت مناسب و منطبق باتكنولوژي هاي روز دنيا در صنعت خودروسازي توليد شود.
سازمان بهينه سازي و خودرو فرسوده 
همزمان با تاسيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كه با هدف بهينه سازي مصرف در كليه زيربخش هايي كه انرژي مصرف مي كنند، صورت گرفت، عمده ترين فعاليت ها با محوريت خودروهاي فرسوده و وضعيت ناوگان حمل و نقل شهري صورت گرفت.
اين سازمان از همان سال تا امروز در تمام تصميم گيري هايي كه صورت گرفته، حضور داشته و طرح ها و نقطه نظرات خود را ارايه داده است اما به دليل اجرايي نشدن اين نظرات، هنوز در كشور با معضلي به نام خودروي فرسوده مواجه هستيم.
رئيس گروه مطالعات و گزينش فن آوري در ناوگان اين سازمان مي گويد: حضور خودروهاي بالاي 30 سال تنها در بخش سواري  چيزي حدود 2ميليون ليتر بنزين در روز مصرف مي كند و حجم ي اعتباري كه دولت بايد در اين زمينه اختصاص دهد، حجم ريالي بالايي است.
او با تاكيد بر اينكه در زمينه خودروهاي فرسوده نيازمند سازماندهي و ارايه طرحي جامع هستيم، مي گويد: تسهيلات بانك ها و كمك هاي مالي دولت به تنهايي راه به جايي نمي برد و بي محابا پيش رفتن ممكن است نظام اقتصادي كشور را به هم بريزد.
رحيميان در توضيح ساماندهي اين موضوع به افزايش هزينه هاي نگهداري اين خودروها اشاره كرده و مي افزايد: بايد جلوي نقل انتقال سند ماليكت اين خودروها گرفته شود و از طرفي صنعت خودروسازي توانايي جايگزيني خودروي مناسب، ايمن، كم مصرف و ارزان در مقابل خودروهاي فرسوده را داشته باشد.
او مي گويد: تا امروز اين حركت شكل نگرفته است. جايگزيني ماشين هاي۹۰ L به جاي خودروهاي فرسوده نيز تا سال 85 طول مي كشد و تا آن سال نيز هيچ اتفاقي نخواهد افتاد. تفكر سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، بر اين اساس است در صورتيكه ناوگان خدمات عمومي بسيار خوبي در سطح كشور طراحي شود كه كم مصرف باشد، بسياري از مشكلات از جمله ترافيك و حمل و نقل عمومي از بين مي رود.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بر اين اعتقاد است كه با نوسازي ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني و كاري اثر بخش در سطح ملي مي توان به نتيجه هاي خوبي رسيد. رئيس گروه مطالعات گزينش فن آوري در ناوگان اين سازمان، در تكميل اين موضوع مي گويد: در اولين گام بايد تاكسي ها و اتوبوس هاي فرسوده از رده خارج شوند. دولت بايد اين كار را در زمان مشخص برنامه ريزي و هدايت كند تا همين اتوبوس هاو تاكسي هاي فرسوده كه ماشين هاي پرمصرفي هستند، از رده خارج شده و ماشين هاي جديد جايگزين آن شوند.
اين سازمان بر اساس شرح وظايف خود به دو شيوه در زمينه جايگزيني خودروهاي فرسوده اقدام كرده است. در دومين روش، ميزان صرفه جويي انرژي حاصل از نوسازي را به شيوه پرداخت يارانه سود تسهيلات كاهش نرخ بهره تسهيلات به متقاضي پرداخت كند. اين موضوع در زمينه اتوبوس هاي بين شهري به اجرا درآمده است. در زمينه ناوگان عمومي نيز جايگزيني تاكسي هاي فرسوده را داشته اند. رحيميان در توضيح اين موضوع مي گويد: به ازاي هر تاكسي 2 ميليون تومان پرداخت شده كه 700 هزار تومان مربوط به تجهيزات گازسوز بودن خودروهاي جديد و يك ميليون و 300 هزار تومان نيز به تاكسي اختصاص يافته است. در گام دوم نيز به نوسازي صنايع خودروسازي كمك هايي صورت گرفته است و بخشي از پول را به شركت هاي توليد خودرو پرداخت كرديم تا خط توليد خودروهاي قديمي را جمع كرده و خط توليد خودروهايي با تكنولوژي روز را راه اندازي كند.
او در مورد برنامه هاي آينده سازمان بهينه سازي و مصرف سوخت مي گويد: يكي از اساسي ترين برنامه هاي سازمان، جايگزيني خودروهاي فرسوده با خودروهايي با تكنولوژي روز و ماشين هاي CNG است كه اولين فاز اين طرح با توجه به نوع عملكرد، ميزان پيمايش و انرژي بري خودروهاي عمومي براي خودروهاي عمومي اجرا خواهد شد.
افزايش قيمت بنزين، كاهش مصرف؟
ارايه بنزين با قيمت واقعي و بدون يارانه مي تواند در كم شدن تردد خودروهاي فرسوده در سطح شهرموثر باشد. قيمت به شدت روي نرخ خدمات عمومي تاثير گذار است و بر اساس همين موضوع رحيميان معتقد است افزايش قيمت بنزين منجر به تورم در جامعه مي شود و مي گويد: قيمت Fob بنزين به ازاي هر تن 240 تا 250 دلار بود، يعني هر ليتر بنزين وارداتي 21 تا 22 سنت آمريكايي هزينه در بر داشت. امسال قيمت جهاني بنزين تقريبا دو برابر شده يعني 420 تا 440 دلار و قيمت هر ليتر 35 تا 36 سنت. توليد بنزين در داخل 5/39 ميليون ليتر است و اگر روند به همين شكل ادامه يابد با توجه به مصرف 63 ميليون ليتري بنزين در داخل، اقتصاد كشور از محل واردات دچار زيان هاي قابل توجهي خواهد شد و ما نه تنها در تامين بنزين در سطح منطقه دچار مشكل خواهيم شد، بلكه مجبوريم واردات خود را خارج از حوزه خليج فارس و با قيمت بيشتر انجام دهيم.
رئيس گروه مطالعات و گزينش فن آوري ناوگان مي گويد: سازمان با مطالعه سطح كشش قيمت و ميزان مصرف، نظريه افزايش قيمت و كاهش مصرف سوخت را رد كرده است و بهترين استراتژي كه برگزيديم، استفاده از گاز طبيعي - سوخت CNG است. در صورتيكه بتوانيم كل ناوگان حمل و نقل عمومي كشور را از بنزين جدا كرده و در سبد مصرف گاز بگنجانيم، توانايي واگذاري بنزين به بخش خصوصي را داشته و آن زمان مي توانيم نظريه افزايش قيمت و كاهش مصرف سوخت بنزين را دنبال كنيم.
او قانونگذاري دولت و ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي فرسوده را در اين زمان بهترين راه عنوان كرده و مي گويد: در بحث جايگزيني سوخت CNG يا گاز مايع، مي توانيم قيمت فرآورده هاي مايع را آنقدر افزايش دهيم كه خود فرد تشخيص دهد كه هزينه نگهداري خودروي بنزين سوز قديمي بالا است.

پيشگيري خطرات زلزله در مدارس
018099.jpg
زلزله اتفاقي است كه ماه هاست ذهن مسوولان را به خود مشغول كرده است. آموزش مديران و معلمان يكي از راه هاي مناسب براي مقابله با اين موضوع در مدارس است.
همزمان با آغاز سال تحصيلي، سازمان مديريت بحران شهر تهران، اصول اوليه تخليه مدارس و مراكز آموزش پس از زلزله را ويژه مديران و معلمان تهيه كرده است. در اين طرح كه توسط دكتر مازيار حسيني و ميرزاهاشمي تدوين شده، پنج بخش شامل آموزش هاي اوليه در اين ارتباط ارايه شده است.
در اولين مرحله اصول اوليه تخليه اضطراري ذكر شده است: بر اساس اين طرح هرگز نبايد تخليه اضطراري به صورت ناخودآگاه صورت گيرد. از آنجايي كه ممكن است خطرات بيرون ساختمان بيشتر از داخل ساختمان باشد، ممكن است هيچ محدوده امني در بيرون وجود نداشته باشد.
در قسمت آمادگي قبل از زلزله در درون ساختمان آمده است: قبل از زلزله، شرايط مدرسه را براي تخليه اضطراري در ذهنتان بررسي كنيد. مسيرهايي را براي تخليه اختصاص دهيد كه حتي الامكان از محدوده هاي خطر دور باشد.
آمادگي قبل از زلزله در خارج از ساختمان تا حدودي متفاوت است از اين رو بهتر است قبل از خروج، خطرات بالقوه اي كه پس از زلزله در خارج از ساختمان مي تواند وجود داشته باشد را شناسايي كنيد. اين خطرات شامل خطوط انتقال نيرو، تير برق، درختان، آوارهاي ريخته شده در خيابان، پياده روهاي سرپوشيده، مسير عبور خط لوله گاز، نرده ها و تورهاي فلزي دور محوطه ساختمان و انبارهاي ذخيره مواد خطرزاست.
بهتر است مديران پس از زلزله ابتدا خسارات وارده به داخل و خارج ساختمان را ارزيابي كنند و بعد در مورد تمام ساختمان يا بخش هايي كه بايد تخليه شود، تصميم بگيرند. در عين حال معلمان به عنوان يك اصل هرگز اجازه ندهند كه دانش آموزان به صورت ناگهاني وناخودآگاه به سمت در و راهرو حمله ور شوند.

جهانشهر
ابتكار شهرداري در غنا براي مشاركت مردم 
018102.jpg
شهرداري كشور غنا به منظور مشاركت بهينه و هر چه بيشتر شهروندان در امر مشاركت در اداره شهر، اقدام به برگزاري كلاس هايي به منظور آموزش جوانان در مورد مسايل شهري كرده است.
در حقيقت اين كلاس ها در مدارس اين شهر برگزار شده و با گنجاندن مطالبي نظير رفتارگرايي شهروندي، آشنايي با مسايل شهري، آشنايي با قوانين شهري و همچنين آموزش پاره اي از مسايل مديريت شهر مي  كوشد آينده شهر را با آموزش جوانان تضمين كند.
مديريت شهري اميدوار است جوانان با فراگيري اين دروس در آينده به شهروندان فعال و با دانشي براي شهر تبديل شوند و با فعاليت و مهارت خود در امر مسايل شهري بتوانند آينده بهتري را براي شهر رقم زنند.
يكي ديگر از اهداف برگزاري اين كلاس ها توسط مديريت شهري شناسايي افراد مستعد و توانا در امر مديريت شهري است. به همين منظور شهرداري با بررسي روند فعاليت درسي جوانان، افراد مستعد را شناسايي كرده و براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي معتبر دررشته هاي مربوط به مديريت شهري، آنان را بورس مي  كند.
لازم به ذكر است اين جوانان مستعد را از ميان خانواده  هاي نيازمند و كم درآمد انتخاب مي  شود.

ميراث
مقبره كريستف كلمب كجاست؟
018072.jpg
ميراث خبر - با مطالعه و بررسي تراشه هاي استخواني برجاي مانده از 500 سال پيش، محققان به اين نتيجه رسيده اند كه شايد كريستف كلمب در اسپانيا دفن شده باشد. پيش از اين برخي از كارشناسان عقيده داشتند كه كريستف كلمب در مقبره اي در جمهوري دومينيكن، به خاك سپرده شده است.
به گزارش اسوشيتدپرس، گروه تحقيقاتي كه بر مساله فوق پافشاري مي كند هنوز به نتايج قطعي نرسيده است و براي اثبات اين مدعا به تحقيقات وسيع تري نياز دارد. در حال حاضر اين گروه تحقيقاتي اسپانيايي ادعا مي كند كه يك نمونه  استخوان در اختيار دارد كه DNA آن با DNA استخوان هاي به دست آمده از مقبره ديگو، برادر كريستف كلمب داراي مشتركاتي است كه خويشاوندي اين دو نفر را اثبات مي كند. در پي اختلافاتي كه قريب 100 سال بر سر محل دفن كريستف كلمب بين اسپانيا و دومينيكن جريان داشت، از دو سال پيش تحقيقات و بررسي هاي جامعي به منظور حل اين اختلافات آغاز شد كه در نتيجه آن، دو نمونه استخوان كه اكنون تصور مي شود به كريستف كلمب و برادرش ديگو تعلق داشته باشند، در شهر سويل اسپانيا كشف شدند. در هر يك از كشورهاي اسپانيا و دومينيكن مقبره اي بسيار مجلل وجود دارد كه به ادعاي مقامات اين كشورها بقاياي كريستف كلمب را در خود جاي داده اند.
اما مشكلي كه بر سر راه اين تيم اسپانيايي در اثبات ادعايشان قرار دارد اين است كه DNA به مرور زمان كيفيت خود را از دست مي دهد و در حقيقت بسياري از اين رشته هاي DNA كه مورد آزمايش و بررسي قرار گرفتند تغيير شكل داده و در وضعيت بدي قرار داشتند.
خوزه آنتونيو لورنته، متخصص ژنتيك پزشكي قانوني در اين باره مي گويد نمونه هاي DNA كه در حال حاضر در اختيار داريم تغيير شكل داده و آلوده شده اند و علاوه بر اين مقدار آن نيز براي انجام آزمايش هاي مورد نظر بسيار كم است.
تاكنون ساختمان 80 درصد DNA به دست آمده از اين اسكلت ها غير قابل تشخيص بوده اند اما ساختار 20 درصد باقي مانده از ادعاي اسپانيا حمايت مي كنند.
براي گشودن رمز 80 درصدDNA آسيب ديده اين اسكلت ها به تكنيك هاي جديد ژنتيك نياز است.
لورنته كه مديريت آزمايشگاه ژنتيك دانشگاه گرانادا را نيز بر عهده دارد اضافه مي كند وضعيت ما در حال حاضر مانند تيم فوتبالي است كه يك نيمه بازي را يك بر صفر به پايان رسانده است و اكنون در وقت استراحت بين دو نيمه قرار دارد. ما نمي توانيم صرفا بر اساس آن چه تا كنون رخ داده نتيجه نهايي را پيش بيني كنيم. براي تكميل اين پژوهش ها دانشمندان به بقاياي جنازه موجود در دومينيكن نيز نياز دارند تا آزمايش هاي ژنتيك مشابهي روي آن انجام دهند. بقاياي اسكلتي كه به عقيده برخي متعلق به كريستف كلمب است در ناحيه اي از دومينيكن به نام سانتو دو مينگو، در يك فانوس دريايي به نام فارو اَ كولون قرار دارد.

فرهنگ
طراحي كامپيوتري شاهنامه
018084.jpg
شاهنامه فردوسي در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم به صورت نسخه الكترونيكي سخنگو در دو لوح فشرده طراحي و توليد شد. حجت الاسلام سيد مسعود ميرسالاري مجري طرح در اين باره مي گويد: مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم، كامل ترين نرم افزار چند رسانه اي شاهنامه را به پاسداشت مقام علمي و ادبي شاعر شيعي و ايراني، حكيم ابوالقاسم حسن بن طوسي معروف به فردوسي، طراحي و توليد كرده است. امكانات ويژه اين نرم افزار شامل كتاب شناسي جامع شاهنامه به زبان فارسي و لاتين، گزارش كامل از نسخه هاي چاپ شده شاهنامه. اسامي مجموعه مكان ها ونام هاي موجود در شاهنامه، فرهنگ لغات و تركيبات، امكان جست وجوي الفاظ و عبارات و ذخيره سازي قسمتي از يك متن، چاپ و يادداشت  برداري است.
نگارخانه اين نرم افزار يكي از بخش هاي جذاب آن است كه چند فيلم درباره شاهنامه و داستان هاي آن و همچنين 300 عكس و پرده و چند ساعت نقالي ازداستان هاي شاهنامه را در بردارد.
اين نرم افزار امكان دسترسي به شاهنامه را به زبان هاي عربي و انگليسي نيز فراهم كرده است. گفتني است شاهنامه الكترونيكي در قالب دو لوح فشرده توليد شده است.
فقط بايداميدوار باشيم كه اين طرح ها درباره ساير شهرها و اديبان ايران زمين نيز صورت بگيرد چون تا آنجايي كه مي دانيم چند صباحي است كشورهاي ازبكستان، افغانستان و چند كشور ديگر بهزاد و  ميرعماد قزويني را غير ايراني دانستند. بهزاد حالا ديگر مليتي ازبكي پيدا كرده و مير عماد هم افغان شده. اين طوري است كه فرهنگ ايران بدون اعتراض هيچكس به تاراج مي رود و شايد طراحي كامپيوتري شاهنامه و كارهايي از اين دست بتواند سدي مقابل اين سودجويي ها بسازد.

تندرستي
كلاف سردرگم بيمارستان سينا
018087.jpg
همه از مشكلات خاص بيماران كليوي خبر دارند. متاسفانه بيماري هاي كليوي بسيار هم شايع هستند و اين بيماران بايد با انواع و اقسام معضلات اعصاب خردكن از قبيل نبودن امكانات كافي بيمارستاني، داروهاي گرانقيمت، درد و رنج خود بيماري و بعد از همه آنها مساله دردناك پيوند كليه دست و پنجه نرم كنند.
شايد بتوان گفت اصلي ترين مشكل بيماران داوطلب دريافت پيوند كليه، يافتن كليه اي براي پيوند باشد كه شرح مفصلش را بارها بارها شنيده و خوانده ايد. اما اخيرا بيمارستان سينا در بدعتي غير عادي مشكلي بدتر بر مشكلات اين بيماران افزوده است. قضيه از اين قرار است كه بيمارستان سينا بنا بر دستور رياست بيمارستان دكتر توكلي، پذيرش بيماران داوطلب پيوند را منوط به واريز 2 ميليون تومان پول به صندوق بيمارستان كرده است. گويا دليل اين امر ناكافي بودن يارانه اي است  كه وزارت بهداشت براي هر عمل پيوند كليه براي بيمارستان مورد نظر تخصيص مي دهد. با توجه به اين مساله كه اغلب بيماران مراجعه كننده به بيمارستان سينا با توجه به دولتي و آموزشي بودن آن وضعيت مالي خوبي ندارند.
حدس زدن وضعيت آنها نمي تواند چندان دشوار باشد. بنا بر اظهار نظر آقاي دكتر پورمند، سرپرست بخش پيوند كليه بيمارستان سينا، اين بخش تقريبا به حالت نيمه تعطيل درآمده و بيماران همگي سرگردان هستند و فقط تعداد اندكي از بيماران بيمارستان سينا با لطف جراحان بيمارستان هاي ديگر جراحي شده اند. اگر بنا باشد بيمارستان هاي ديگر نيز از اين بدعت بيمارستان سينا پيروي كنند، مشكلي به مراتب حادتر و وخيم تر از يافتن كليه براي بيماران كليوي ايجاد خواهد شد.

شهرستان
بودجه هاي دولتي براي شهرستانها!
018090.jpg
بعضي از مواقع حتي در بودجه هاي دولتي هم تغييراتي بوجود مي آيد كه اين تغييرات به بخش هاي ديگر لطمه مي زند. شايد بهتر باشد اين موضوع را به گونه اي ديگر بررسي كرد. مثلا اين كه نمايندگان مجلس در تصويب بودجه ها كمي بيشتر دقت كنند.
سيد جلال فياضي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد در اين باره مي گويد: مشكل بافت نامناسب مركزي مشهد، مالي است و خريداري بخش هاي زيادي از زمين هاي مردم، بدون كمك دولت ممكن نيست.
در سال گذشته دولت 300 ميليون دلار براي بازسازي و ترميم بافت هاي فرسوده تعيين كرده بود كه 200 ميليون از آن به تهران اختصاص يافت و اين امر نمايانگر برخورد تبعيض آميز دولت است. بافت مركزي مشهد در شان حريم حرم رضوي ع نيست و حدود 650 ميليارد تومان بودجه براي اصلاح و بازسازي بافت پيرامون حرم نياز است كه شهرداري و هيچ نهاد ديگري به تنهايي قادر به تامين اين مبلغ نيستند.
مشاور عالي شهرداري مشهد حضور 15 ميليون زائر در سال را عاملي براي تمهيدات بيشتر در زمينه رفع مشكلات مشهد به عنوان نخستين كلانشهر مذهبي جهان دانست و افزود: بستر سازي جذب سرمايه در مشهد به خصوص بافت اطراف حرم مطهر رضوي ع ضروري است كه اين امر با ايجاد امنيت شغلي براي سرمايه گذاران حاصل مي شود.
اگر در تخصيص منابع هر گونه اولويت بندي خاصي نيز صورت بگيرد باز هم مشهد بايد اولويت نخست را داشته باشد و اصلاح وضعيت حاشيه نشيني و ترميم بافت قديمي اطراف حرم با مشكلاتي مانند معابر نامناسب، ساختمان هاي فرسوده و محله هاي غيربهداشتي و ناامن يك عزم ملي را طلب مي كند.

حمل و نقل
استاندارد ((يورو)) در خودرو
018075.jpg
از ابتداي سال آينده همه خودروهاي توليدي در كشور داراي استاندارد يورو 30/83 خواهند بود. مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع ومعادن با اعلام اين مطلب خواستار تسهيل استفاده از بنزين سوپر براي خودروهاي جديد توليدي در كشور شد و گفت خودروهاي جديد به منظور عملكرد مناسب بايد از بنزين سوپر استفاده كنند. مهندس شاهين محمدنژاد افزود: يكي از نيازمندي هاي عملكرد مطلوب زيست محيطي اين خودروها استفاده از سوخت مناسب است. شرايط دسترسي به بنزين سوپر در سطح شهرهاي بزرگ و ديگر شهرها و مسيرهاي بين شهري و جاده اي با حداقل يك پمپ بنزين سوپر بايد فراهم باشد. داشتن عدد اكتان بالاتر نسبت به بنزين معمولي منجر به بهسوزي موتور مي شود و بنزين سوپر باعث احتراق كامل ومناسب سوخت در خودروها و راندمان و كارايي بالاي موتور مي شود. استفاده از بنزين سوپر درخودروها سبب بهتر و روان تر كار كردن موتور خودرو مي شود و براي خودروهايي كه استاندارد متناسب با عملكرد زيست محيطي دارند به منظور كاهش مصرف سوخت و آلاينده ها بايد سوخت مناسب عرضه شود. در صورتي كه سوخت مناسبي در اختيار مصرف كننده نباشد تمام هزينه ها براي كاهش مصرف سوخت و آلاينده ها در كشور بي نتيجه خواهد ماند و مشكلات آلودگي هوا و زيست محيطي كشور حل نخواهد شد. براساس گزارش دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن، محمد نژاد گفت: همچنين پيشنهاد مي شود يك نظام پالا يش و كنترل كيفي سوخت هاي توزيع در جايگاه هاي سوخت رساني از طريق سيستم هاي مديريت در سطح كشور فعال شود.
استاندارد يورو مدت هاست كه د ركشورهاي ديگر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه گفته مي شود درايران هم اين استاندارد بايد رعايت شود ولي تا الان بنا به دلايلي اين كار صورت نگرفته. اميدواريم با پيگيري هاي نهادهايي چون سازمان محيط زيست اين كار روندي قانون و الزامي پيدا كند. باور كنيد تهران تا چند سال ديگر كانديداي دريافت جايزه طلايي شهر دود مي شود!

تفنن
دهكده توريستي تهران
018078.jpg
اين خيلي خوب است كه تهران هم يك دهكده توريستي داشته باشد. به خصوص در غرب تهران كه از فضاي وسيع  تر و سبز تري براي چنين هدفي برخوردار است.
بزرگترين دهكده توريستي غرب استان تهران با هدف توسعه فضاي سبز و ايجاد محيط تفريحي در هلجرد كمال شهر ساخته مي شود.
رسول عظيمي، شهردار كمال شهر گفت: طرح مطالعاتي اين دهكده به پايان رسيده و شهرداري كمال شهر در حال حاضر نيازمند همكاري اداره منابع طبيعي و همكاري سرمايه گذاران داخلي و خارجي است.
عظيمي افزود: اين دهكده توريستي در زميني به مساحت 500 هكتار احداث خواهد شد و شامل بخش هاي مختلفي از جمله شهربازي، پيست هاي مخصوص دوچرخه، موتور، اسكيت، اسكي و اتومبيلراني، تله كابين، دهكده سلامتي كه خود شامل 15 بخش است و قسمت هاي متنوع ديگري خواهد بود.
وي اين دهكده را در نوع خود اولين خواند و ادامه داد: در دهكده سلامتي اين مكان به جاي معاينه بيمار طرح سلامت نگري داريم و افراد پس از ورود به اين بخش از نظر سلامتي چكاپ كامل مي شوند.
خيلي خوب است كه در فضاي تنگ و دود آلودي مثل تهران جايي هم براي تنفس پيدا شود. فكرش را بكنيد كه اگر انسان سال ها در چنين محيط شهري خفقان آوري زندگي كند به چه بيماري هاي روحي و جسمي مبتلا مي شود. البته اگر شانس بياوريم و تفريحاتي كه در اين دهكده توريستي راه اندازي شده گران نباشد.

كودك
جشنواره اي براي كودكان خياباني 
018081.jpg
قرار است كه در روز جهاني كودك يك تشكل غير دولتي اقدام به برگزاري جشنواره اي با حضور كودكان كند. خيلي جالب است كه يك NGO در خيابان هاي شهر به گردش درآيد و كودكان خياباني را جمع آوري كرده، آنها را به جشني ببرد و براي آنها نمايش هاي جذاب برگزار كند.
آخرش هم شيريني و شكلات پخش كرده و آنها را مجددا به خيابان برگرداند البته شهرداري مدعي است كه به گونه اي ديگر عمل كرده است.
واحد اجرائيات شهرداري تهران در شهريور ماه امسال، 418 كودك بي سرپرست و خياباني را از سطح مناطق 22 گانه شهرداري جمع آوري و در اختيار خانه سبز قرار داد.
در شهريور ماه امسال عوامل واحد اجرائيات شهرداري تهران۴۱۷، نفر ولگرد ومتكدي را از سطح مناطق 22 گانه شهر جمع آوري و 3 هزار و 455 نفر كارگر خياباني را ساماندهي كرده است.
بر پايه همين گزارش اين واحد در شهريور ماه از 601 عمليات ساختماني بدون پروانه ساخت جلوگيري كرده و 3 هزار و۴۷۹ مورد ماموريت هاي پلمپ و فك پلمپ و ساير ماموريت هاي اجراي احكام و ساماندهي را به پايان رسانده است.
اين گزارش حاكي است ماموران اين اداره با استقرار در پارك هاي لويزان، سرخه حصار، چيتگر و ملت به طور شبانه روزي به منظور تامين امنيت شهروندان و خانواده ها و پيشگيري از وقوع جرايم موفق به جمع آوري و دستگيري 3 هزار و 3 نفر ولگرد واوباش شده اند.

در شهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |