چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۷
۱ +10 دليل براي بودجه بندي پول هايتان
يك گنج در بين پول هايتان پنهان شده 
مهم ترين فايده برنامه داشتن براي پول هايتان اين است كه شب ها راحت مي خوابيد. چون ديگر نگران گذران زندگي در روزهاي باقيمانده نيستيد؛ هم به روزي دهنده توكل كرده و هم خودتان بيكار ننشسته ايد و حساب همه چيز را كرده ايد
018270.jpg
محمد جباري
هنوز وسط ماه نشده و پول هايتان ته كشيده. هر طور حساب كتاب هم مي  كنيد يادتان نمي  آيد چه خرجي كرده  و اين پول ها را چطوري تمام كرده ايد. البته كس ديگري روزي رسان است ولي قرار هم نيست شما بدون برنامه و همين طوري پول خرج كنيد. كمترين نتيجه اين جور پول خرج كردن نگراني و اعصاب خردي براي روزهاي باقيمانده ماه است.
در اينجا مي  خواهيم 1+10 دليل بياوريم كه چقدر برنامه ريزي براي دخل و خرج تان به نفع زندگي شماست. برنامه ريزي كه در سازمان ها و شركت ها و وزارتخانه ها هم وجود دارد و به بودجه بندي كارها معروف است. خب خانه هم يك سازمان كوچك براي شماست كه بايد براي هزينه ها و مخارج آن بودجه بندي كنيد و اما 1+10 دليل ما:
۱ بودجه بندي مثل راهنمايي است كه به شما مي  گويد در چه جهتي براي رسيدن به اهداف اقتصادي تان هستيد. شما ممكن است خواب و خيال هاي زيادي داشته باشيد ولي اگر ندانيد در جهت درست حركت مي  كنيد يا نه و مقدار پيشرفت تان را هم ندانيد، ممكن است در نهايت به جايي برسيد كه هيچ راه برگشتي هم نداشته باشيد. مي  توانيد تصور كنيد كه يك دولت يا سازمان بدون برنامه ريزي براي سرمايه هاي خودش كاري را انجام دهد؟ شما هم هيچ وقت نبايد بدون راهنما وارد ميدان پر خرج زندگي شويد.
۲بودجه بندي به شما اين قدرت را مي  دهد كه پولتان را كنترل كنيد به جاي اينكه پولتان كنترل شما را داشته باشد. شايد تا به حال اين قضيه را تجربه كرده باشيد كه وقتي پول زيادي در كيف يا جيبتان هست، با خيال راحت خرج مي  كنيد و هر چه دم دستتان مي  آيد مي  خريد و اصلا فكر روزهاي بعد را نمي  كنيد. با خودتان مي  گوييد اين هزار تومان كه ديگر پولي نيست. ولي همين هزار تومان هزار تومان بي  حساب كتاب خرج كردن نتيجه اش كم آوردن روزهاي آخر ماه و بدهي بالا آوردن و بقيه ماجراست.
۳ بودجه بندي درآمدتان مي  تواند به شما كمك كند تا به هدف هاي پس اندازي خودتان برسيد. خيلي ها هر ماه مي  خواهند پولي را كنار بگذارند ولي چون برنامه خاصي ندارند، ماه ها مي  گذرد و هيچ پولي پس انداز نمي  شود. در حاليكه اگر وام يا قسطي داشتند، چون مجبور به پرداخت پول بودند، اين پول ها را پس انداز مي  كردند. بودجه بندي مثل يك اهرم عمل مي  كند كه به شما فشار مي  آورد براي خريدن ماشين، خانه يا چيزهاي كوچكتر حتما هر ماه فلان مقدار پول را كنار بگذاريد.
۴ اگر بر اساس واقعيات زندگي تان بودجه بندي كنيد، بخش زيادي از درآمدتان آزاد مي  شود و شما مي  توانيد آنها را خرج چيزهايي كنيد كه واقعا برايتان مهم است به جاي اينكه صرف خريد چيزهايي شود كه حتي خريدن آنها را هم به ياد نمي  آوريد. بدون برنامه ريزي براي پول هايتان، نمي  دانيد داريد با پول هايتان چه كار مي كنيد و خرج هاي الكي زيادي در زندگي تان مي  كنيد در حالي كه نيازهاي اساسي تان را برطرف  نكرده ايد.
۵ بودجه بندي كمك مي  كند همه اعضاي يك خانواده، هدف هاي مشترك داشته باشند. اگر برنامه اي نباشد، فرزندان شما نمي دانند مثلا شما مي  خواهيد فلان چيز را بخريد و هيچ كمكي به شما نمي  كنند. در حالي كه با يك برنامه درست وحسابي همه اعضاي خانواده از پدر و مادر بگيريد تا فرزندان همه در راه رسيدن به آن هدف تلاش مي  كنند. مثلا پسر كوچولويتان ممكن است از خوردن بستني اش صرفنظر كند و پول آن را در قلك خانوادگي بيندازد. نخنديد. شايد اين پول زيادي نباشد ولي حداقل فايده اش، ايجاد حس همدلي بين اعضاي يك خانواده است.
۶ بودجه بندي، شما را براي روبه رو شدن با حوادث ناگهاني زندگي تان آماده مي  كند؛ حوادثي كه اصلا خبر نمي    كنند و يك دفعه شما مي    مانيد و يك نياز مالي زياد كه اگر فكرش را نكرده باشيد، حسابتان را مي    رسد. ولي آينده نگري و روي برنامه پول خرج كردن و از قبل به فكر چنين حوادثي بودن، شما را براي دست و پنجه نرم كردن با اين مشكلات آماده مي    كند.آيا دوست داريد كه فرزندتان در بيمارستان نياز به عمل داشته باشد و شما پولي در بساط نداشته باشيد؟
۷ بودجه بندي حتي روي زندگي زناشويي هم تاثير مي گذارد و آن را بهبود مي بخشد. شوخي نمي كنيم. يك بودجه بندي خوب تنها يك نقشه خرج كردن پول نيست، بلكه يك ابزار ارتباطي هم هست. اگر اين كار را درست انجام دهيد روابطتان با همسرتان خيلي نزديك تر مي شود و داشتن هدف هاي مشترك و كمك گرفتن از همديگر، در روابط عاطفي شما هم تاثير مي گذارد. ديگر سر مسايل مالي با همسرتان جرو بحث نمي كنيد. چون او خودش در وسط ماجرا است و همه شرايط را درك مي كند و خودش هم به كمك شما ميآيد؛ از كمك هاي فكري بگيريد تا كمك هاي ديگر.
۸ بودجه بندي هزينه هاي عمده شما را در زندگي مشخص مي  كند. گاهي اوقات هزينه هاي جزئي روزانه شما، بيشترين بخش درآمدتان را به خود اختصاص مي  دهد. مثلا 100 تومان 200 تومان كرايه تاكسي دادن در يك روز به چشم نمي  آيد، ولي وقتي مجموع آن را در يك ماه ببينيم، تازه متوجه مي  شويم چه هزينه زيادي را صرف حمل و نقل خودمان مي  كنيم. با فهميدن چنين چيزهايي، سعي مي  كنيم اين هزينه ها را كاهش دهيم و به جايش پولمان را صرف هدف هاي مهم تر زندگي مان بكنيم.
۹ بودجه بندي، يك پول قلنبه برايتان به ارمغان مي  آورد. با تعجب نگاه نكنيد. اين پول قلنبه قرار نيست از آسمان بيفتد. با همين برنامه ريزي ها و حذف كردن خرج هاي اضافي و پس انداز كردن، يك دفعه كلي پول روبه رويتان مي  بينيد كه تا چند ماه پيش در ميان زندگي شما پنهان بودند.
۱۰ بودجه بندي مي  تواند شما را از خطر بدهكار شدن برهاند و حتي از چاه بدهكاري بيرون بياورد. حرف هاي بالا را دوباره تكرار كنيم؟
و اما آخرين فايده و شايد مهم ترين فايده برنامه داشتن براي پول هايتان اين است كه شب ها راحت مي خوابيد. چون ديگر نگران گذران زندگي در روزهاي باقيمانده نيستيد؛ هم به روزي دهنده توكل كرده و هم خودتان بيكار ننشسته ايد و حساب همه چيز را كرده ايد.

چگونه برنامه ريزي كنيم؟
به بودجه بند ي به عنوان ابزاري براي خلاص شدن از شرايط بدهكاري و پس انداز نگاه كنيد نه يك رژيم اقتصادي. افرادي كه رژيم غذايي مي گيرند را ديده ايد كه چقدر بهشان سخت مي گذرد؟ چون هدف را فراموش كرده اند
018264.jpg
حالا اگر دلتان مي خواهد براي پول هايتان برنامه ريزي كرده و بودجه بندي را شروع كنيد به نكات زير توجه كنيد:
۱ بودجه بندي را با جدولي مثل جدول روبه رو ، شروع كنيد.
۲ اگر قبلا در دفترچه اي حساب كتاب هايتان را يادداشت مي كرديد به سراغ آنها و بقيه قبض هايتان برويد و ببينيد چه نوع هزينه هايي داريد. اگر لازم است رديفي را به جدول اضافه يا حذف كنيد تا جدول درست مناسب درآمدها و هزينه هاي شما شود.
۳حواستان به سرگرمي و تفريحات خانواده باشد و حتما جاي خاصي را براي آنها در جدول در نظر بگيريد. قرار نيست اين چيزها را از زندگي تان حذف كنيد.
۴درآمد ماهانه خودتان را حساب كنيد و همچنين بقيه درآمدهاي جانبي و سودهاي بانكي.
۵براي هر دريف هزينه، بودجه مناسبي را اختصاص دهيد. به طوري كه با هزينه هاي شما تناسب داشته باشد و شما بايد هزينه را به صورت واقعي در نظر بگيريد، نه زياد نه كم. البته پس انداز كردن را هم در نظر داشته باشيد و سعي كنيد هزينه را جوري تعيين كنيد كه بتوانيد پس انداز هم بكنيد.
۶جمع هزينه ها را با جمع درآمدهايتان مقايسه كنيد. اگر هزينه ها بيشتر از درآمدتان است، ناراحت نشويد. با صرف نظر كردن از بعضي تفريحات و چيزهاي غير ضروري اين قضيه را مي توانيد جبران كنيد، اما اگر درآمدتان از هزينه هايتان بيشتر است، به فكر پس انداز يا سرمايه گذاري مبلغ اضافي باشيد.
۷بعد از يكي دو ماه كه اين جدول نوشتن و بودجه بندي را تجربه كرديد و به طور دقيق فهميديد متوسط هزينه هاي هر بخش زندگي  تان چقدر است، راحت مي توانيد هزينه هاي غير ضروري را از زندگي تان حذف كنيد. ضمن اينكه خيلي راحت دستتان مي آيد پول هاي شما درچه بخشي بيشتر مصرف مي شود. بعد از اينكه متوجه اين هزينه ها شديد، مي توانيد به دنبال پيدا كردن راه هايي براي كاهش اين هزينه ها برويد.
۸به جدول اوليه هم رضايت ندهيد. هر ماه به زندگي تان نگاه كنيد و بر اساس نيازها و واقعيات زندگي، جدول را تغيير دهيد.
۹حواستان هم باشد برنامه كس ديگري را براي خود مو به مو اجرا نكنيد. مي توانيد از ديگران الگو بگيريد ولي اجراي مو به موي برنامه ديگران اصلا درست نيست. آنها، آدم هاي ديگري هستد با نيازها و شرايط متفاوت.
۱۰مطمئن شويد رديف هاي جدول به اندازه كافي جزئي باشد تا بتواند اطلاعات مناسبي را در اختيار شما قرار دهد. البته زياد هم جزئي نشود كه گيجتان كند.
و آخر هم اينكه به بودجه بند ي به عنوان ابزاري براي خلاص شدن از شرايط بدهكاري و پس انداز نگاه كنيد نه يك رژيم اقتصادي. افرادي كه رژيم غذايي مي گيرند را ديده ايد كه چقدر بهشان سخت مي گذرد؟ چون هدف را فراموش كرده اند و به رژيم به عنوان يك چيز محدود كننده در زندگي شان نگاه مي كنند كه نمي گذارد هرچه دلشان مي خواهد بخورند. اگر شما هم به بودجه بندي اينجوري نگاه كنيد، زندگي بهتان خيلي سخت مي گذرد. دوباره مي گوييم يادتان باشد اين جدول و برنامه ها، رژيم اقتصادي نيست!
اختلاف بين بودجه و هزينه واقعي
مقدار هزينه واقعي
مقدار بودجه ماهانه
جدول بودجه بندي 
درآمدها:
حقوق پرداختي 
مزايا
سود سپرده هاي بانكي 
بقيه درآمدها:
جمع درآمدها
هزينه ها:
اجاره 
تلفن 
تعميرات خانه 
هزينه ماشين بنزين
تعميرات ماشين 
حمل و نقل اتوبوس، مترو و...
بيمه ماشين 
كامپيوتر اينترنت و ارتقا و...
سرگرمي ها
مواد غذايي 
مواد بهداشتي 
پوشاك 
هديه 
مراقبت هاي پزشكي 
تفريحات 
قسط وام 
مجله و كتاب 
ماليات 
هزينه هاي ديگر
جمع هزينه ها:

بازار كار
گوشت ها را نجات دهيد!
018261.jpg
اصلاح تعرفه هاي دامپزشكي هيچ ضربه اي به توليد وارد نكرده و با كاهش ضايعات دامي، نرخ توليد و اشتغال افزايش مي يابد. به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا صفاريان، رئيس سازمان نظام دامپزشكي كشور ، با اشاره به وجود 130 ميليون واحد دامي در كشور، گفت: 99 درصد از توليد پروتئين كشور بر عهده بخش خصوصي قرار دارد كه اصلاح تعرفه هاي دامپزشكي مي تواند به حفظ اقتصاد ملي و بهداشت عمومي كمك كند. دولت در بهترين وضعيت و با استفاده از منابع صندوق ذخيره ارزي تنها مي تواند كمتر از 50 درصد از دام را تحت پوشش قرار دهد كه اين امر نقش دامپزشكي بخش خصوصي را پررنگ تر مي كند. در تمام رده هاي پزشكي سالانه افزيش 10 درصدي تعرفه ها رعايت شده اما اين امر در مورد تعرفه هاي دامپزشكي از سال 70 اعمال نشده است. رئيس سازمان نظام دامپزشكي ميزان ضايعات دامي در كشور را 15 درصد اعلام كرد و گفت: با اصلاح تعرفه هاي دامپزشكي اين ميزان به 10 درصد كاهش مي يابد. وي، ارزش تقريبي كل دام كشور در سال 81 را 85082 ميليارد ريال خواند و افزود:ميزان توليدات دام و طيور در آن سال 62127 ميليارد ريال بوده كه با وجود پوشش درماني دولت در سال 81، ميزان ضايعات دامي 17153 ميليارد ريال شده است.

تعميرگاه
روغن موتور زمستاني 
نادر سياهپوش- در فصل زمستان يكي از عوامل مهم در راحت تر روشن شدن خودروها شرايط و نوع روغن موتور است. تا چند سال قبل روغن ها داراي ويسكوزيته يا گرانروي ثابت بودند و توصيه كارخانه هاي سازنده خودرو بر اين بود كه در فصل تابستان از روغن با ويسكوزيته 40 و در زمستان ها با ويسكوزيته 20 يا 30 استفاده كنيد. شما نيز چنانچه در حال حاضر از اين نوع روغن ها استفاده مي كنيد، بر طبق همين دستورالعمل روغن موتور خود را انتخاب كنيد.
اما امروزه روغن هاي جديدتري با ويسكوزيته هاي متغير به بازار آمده اند كه به صورت۰۵ 20W يا۰۴ 10W يا... مشخص مي شوند كه اين نوع روغن در هر دمايي داراي يك گرانروي است. يعني با بالا و پايين رفتن دما شل و سفت نمي شوند مثلا روغن۵۰ 02Winter يا۵۰ 02W در زمستان به حالت روغن 20 و در تابستان به صورت روغن 50 است.
سفت بودن بيش از حد روغن در زمستان باعث ديرتر روشن شدن خودرو مي شود، زيرا سختي روغن باعث مي شود تا استارت نتواند موتور را با سرعت معمول به گردش درآورد و موتور كندتر مي شود و در نتيجه ديرتر روشن مي شود. گرانروي روغن خودروي خود را نسبت به دماي محل زندگي از جدول استخراج كنيد. همچنين روغن در زمستان به دليل نشت بنزين از كناره هاي پيستون به داخل كارتل در زمان سرد بودن موتور زودتر به حالت لجني درمي آيد و نياز به تعويض زودتر دارد. اگر هم با سرعت بالا مي رانيد از روغن۰۵ 20W استفاده نكنيد.
نوسان دماي محل زندگيسانتيگراد
نوع روغن 
از 10- كمتر
۲۰W5
از 10 كمتر
۳۰W5
از 20 كمتر
۴۰W5
از 25- بيشتر
0150W يا۰۴۰W1
بين 40 و 25-
۰۳۰W1
از 15- بيشتر
۵۱۵۰W يا۵۴۰W1
از 10- بيشتر
۰۲۵۰W يا۰۴۰W2

بازار۱
افزايش هزينه آپارتمان سازي 
018267.jpg
پارسال تعداد ساختمان هاي مسكوني تكميل شده توسط بخش خصوصي در استان تهران هفت درصد رشد داشته است 
به گزارش خبرگزاري مهر، در نه ماهه سال گذشته تعداد۱۷ هزارو 996 ساختمان مسكوني در استان تهران تكميل شده كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود هفت درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش، ميانگين هزينه بناي ساختمان هاي مذكورحدود 759 ميليون ريال بوده كه در مقايسه با سال قبل حدود 9/19 درصد افزايش داشته است اين در حالي است كه هزينه بناي يك متر مربع بناي واحد مسكوني در سال گذشته معادل يك ميليون ريال برآورد شده كه اين رقم نيز در مقايسه با سال 81 قبل آن 2/20 درصد افزايش داشته است .
همچنين در سال گذشته ميانگين هزينه بناي ساختمان هاي مسكوني تكميل شده در مناطق شهري معادل 249 ميليون ريال بوده كه در مقايسه با سال گذشته 4/36 درصد رشد داشته است .

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
از طرح برداشته اند
با پيگيري هاي شخصي كه انجام دادم متوجه شدم خيابان شهيد خوب بخت در خيابان خاوران را از طرح بزرگراه امام علي برداشته اند ولي شهرداري منطقه 15 همچنان خانه ها رابا قيمت پايين مي  خرد و خراب مي  كند و هيچ اقدامي هم براي برداشتن نخاله يا تبديل آن به فضاي سبز نكرده است. مسوولان شهرداري رسيدگي كنند.
بن كارمندي 
بن كارمندي آموزش و پرورش تهران را به بازنشستگان نداده اند. به شهرستان ها داده اند ولي به ما نه.
حيدرزاده 
محل زباله 
در شهيد قدوسي منطقه 7 شهرداري فضاي سبز 600-500 متري را كنده ولي هيچ كاري نكرده اند و به محل جمع شدن زباله ها تبديل شده است.
بهمني 
كاملا تاريك 
نور خيابان منصور، جنب هتل بزرگ ابتداي مطهري كم است. اداره برق رسيدگي كند. خيابان كاملا تاريك است.
تحويل نداده اند
تيرماه پول سمندLX را به ايران خودرو داده ام ولي تا حالا ماشين را تحويل نداده اند و هيچ همكاري نمي  كنند.
پل عابر پياده 
بلوار جنت آباد مسير پررفت و آمدي است ولي حتي يك پل عابر پياده هم ندارد. شهرداري منطقه 5 كاري كند.
غريب نواز
مدارس ارامنه 
آموزش و پرورش به هزينه مدارس ارامنه رسيدگي نمي  كند. براي هر درس 30 هزار تومان پرداخت مي كنيم كه تا آخر سال هزينه مدرسه براي هر نفر 700 هزار تومان مي  شود. اين هزينه براي خانواده هايي كه 4 بچه دارند خيلي زياد است.
پاداش را نداده اند
كارمند بازنشسته ارتش هستم. پاداش آخر سال را نداده اند. حدود يكهزار و 500 نفر هستيم كه در يك زمان بازنشسته شديم و به هر جا مراجعه مي  كنيم، مي  گويند پول نداريم به شما بدهيم.
امنيت ندارند
خانم ها در خيابان امنيت ندارند. هميشه حرف هاي زشت مي  شنوند. مسوولان رسيدگي كنند.
زباله دو ساله 
در حدود 2 سال است مقدار زيادي زباله در شهرك غرب، اول ايوانك، گذر ارديبهشت وجود دارد و هواي آنجا راخراب كرده است. آنجا درخت هايي هم هست كه آبياري نمي  كنند و دارد خشك مي  شود.
مسافرت بوديم 
از دوم تا شانزدهم فروردين مسافرت بوديم. ولي وقتي براي گرفتن خلافي مراجعه كرديم نوشته شده بود روز 6 فروردين در خيابان باب همايون به مبلغ 10 هزار تومان جريمه كرده اند و چون پرداخت نكرده  ايم، شده 20 هزار تومان. در حالي كه ما در آن تاريخ اصلا تهران نبوديم.
دستشويي 
روبه روي شهرداري منطقه 20، سرويس دستشويي را بسته اند. مسوولان رسيدگي كنند.
بامداد
سرعت گير
خيابان بهمن يار در ياغچي آباد چند سرعت گير لازم دارد. خودروها خيلي تند مي روند.
اتوبوس هاي هفت تير - آزادي 
اتوبوس هاي اين خط خيلي دير مي رسند و مردم خيلي معطل مي شوند.
۵ سال انتظار
۵ سال پيش تلفن ثبت نام كرده ام. هنوز تلفن وصل نشده و وعده سال ديگر را مي دهند.
كرج - موسي خاني 
درمانگاه بسازيد
در روستاي نيك نام ده در لواسان حدود يك سال است درخواست درمانگاه شده، ولي موافقت نشده. خانه بهداشت ايجاد شده ولي با 700 خانوار جمعيت، مردم نمي دانند چه كار كنند و مردم با مشكل مواجه شده اند.

بازتاب
خواهشمند است دستور فرمائيد پاسخ ذيل را طبق قانون مطبوعات در اولين شماره و در همان صفحه آن روزنامه چاپ نمايند.
معاون تبليغات و روابط عمومي ساعس ناجا
سرتيپ دوم پاسدار نادر تقي پور
بسمه تعالي
عطف به مطلب مندرج در صفحه 15 مورخه 15/9/82 آن روزنامه تحت عنوان چند بار تاوان يك اشتباه احتراما به اطلاع مي رساند:
كليه جرائم پرداخت شده تا تاريخ 15/9/82 بصورت دستي عمل مي شده كه احتمال مفقود شدن آن نيز متصور بوده و از آن تاريخ به بعد ارسال اطلاعات وصول جرائم بصورت مكانيزه و از طريق خطوط ارتباطي انجام مي پذيرد كه جرائم پس از پرداخت ظرف 24 ساعت از سيستم اجرائيات حذف مي گردد. ضمنا چنانچه مالك نسبت به قبوض جرائم معترض مي باشد با در دست داشتن سند مالكيت و مدرك شناسايي به مركز اجرائيات معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مراجعه تا اقدام لازم به عمل آيد.
روابط عمومي نيروي انتظامي

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |