چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۷
برنده بزرگ، عمادتاج خورشيد
018258.jpg
لا له مير اسكندري-آنچه كه به انجام رسيده، تخصصي و بالاتر از درك عام است، اما نتيجه كار كاملا قابل تماشاست و مي شود به آن افتخار كرد؛ در خبري كه تيتر ساده اي دارد: دانشمند ايراني جايزه مشترك آكادمي ملي علوم آمريكا، بنياد ملي علوم آمريكا و مجله علمي ساينس را كسب كرد.
او عماد تاج خورشيد است. دكتر عماد، پژوهشگر برجسته دانشگاه ايلي نوي شاخه آربانا شامپين. كاري كه او و همكارانش انجام داده اند حل معماي صدهاساله چگونگي عبور و مرور آب و مواد ديگر از ديواره سلول هاي موجودات زنده است. نكته اي كه بناي حيات است، او اين فرآيند پيچيده زيست شناسي را از طريق شبيه سازي كامپيوتري به نمايش گذاشت. او مي گويد: حركت خاص ملكول هاي آب است كه باعث عبور آب از ديواره سلولي مي شود. نكته اي كه بيولوژي و داروسازي را دچار تحول عمده اي مي كند.
دكتر عماد تاج خورشيد درباره اين تصوير كامپيوتري مي گويد: اين تصوير كه برنده جايزه شده، اساسا راجع به كانال هايي در جدار سلول هاي موجودات زنده است به نام آكواپورين. نقش اصلي اين كانال ها، تسريع و تسهيل عبور آب از جدار سلول هاست. چون همانطور كه مي دانيد جدار سلول ها، عمدتا از چربي ساخته شده و خاصيت ليپوفيليك چربي دوستي دارد به اين ترتيب مولكول هاي آب نمي توانند به راحتي و بدون نياز به انرژي از آن عبور كنند و براي اين كار احتياج به كانال هايي است كه اختصاصا با صرف انرژي فعال، اين كار را انجام دهند.
از آنجايي كه اعضايي در بدن انسان و ساير موجودات زنده وجود دارند كه بايد به سرعت آب را بين محيط داخل سلول وخارج آن انتقال دهند و تبادل سريع آب داشته باشند، وجود اين كانال ها در سلول هاي اين اعضا نقش اساسي و حياتي ايفا مي كند.
اين كانال ها در حقيقت سه سال پيش كشف و ساختمانشان مشخص شده بود، ولي عملكرد اين كانال ها و مكانيزم انتقال آب كه نكته مهم و اساسي براي هرگونه بهره گيري علمي از اين كشف بود، لاينحل باقي مانده بود. در حقيقت آنچه دكتر تاج خورشيد و همكارانش در موسسه بك دانشگاه ايلي نوي انجام دادند، شبيه سازي كامپيوتري اين كانال ها و نمايش ساده چگونگي ورود مولكول هاي آب از يك سو و خروج آن از سوي ديگر كانال بود. دكتر تاج خورشيد خود در اين باره مي گويد: در حين اين مطالعات توانستيم خصوصيات واقعي ساختمان كانال و عملكرد ويژه آن را در انتقال آب به تصوير بكشيم. يكي از اعضاي بدن انسان كه عملكرد اين كانال ها درآن ويژگي  حيات بخش دارد،  كليه ها هستند. در يك انسان بالغ روزانه حدود۲۰۰ ليتر آب در خلال اين كانال ها از ادرار به خون باز جذب شده و باعث تغليظ ادرار مي شود. عدم باز جذب آب و وجود اختلال درعملكرد اين كانال ها در سلول هاي كليه باعث بروز بيماري به نام ديابت بي مزه مي شود.در اين بيماري، حجم ادرار مثل بيماري ديابت بسيار زياد مي شود و تفاوت آن با بيماري ديابت عدم وجود قند در ادرار است.
اين كانال ها در چشم و سيستم عصبي مركزي نقشي بسيار ظريف و حساس در توازن مايعات ايفا مي كنند. مثلا عدم كارايي مناسب اين كانال ها در چشم باعث بروز بيماري به نام گلو كوم مي شود.
دكتر تاج خورشيد طي اين تحقيقات، همكاري نزديكي با پيترآگره كاشف اين كانال ها داشت. پيترآگره و رودريك مك كينون موفق شدند در همين راستا جايزه نوبل شيمي سال 2003 را مشتركا كسب كنند.
دكتر تاج خورشيد ازهمكاري با ايشان بسيار راضي است و مي گويد: ما چون شبيه سازي كامپيوتري را روي اين كانال ها انجام مي داديم طبيعتا همكاري نزديكي داشته ومشتركا كار مي كرديم. كار مشترك كماكان ادامه داشته و ممكن است درسال آينده مقاله مشتركي هم ارايه دهيم.
گفته مي شود علت اهداي جايزه به اين تصوير كامپيوتري، بيان پيچيده ترين سيستم بيولوژيكي به ساده ترين و قابل فهم ترين وجه ممكن بوده است. كما اينكه در اين مسابقه حدود 100 تصوير ارايه شده بود و درميان آنها تصاوير بسيار تماشايي از رشته هاي ستاره شناسي و علوم تجربي جلب نظر مي كرد.
يكي از داوران مسابقه علت انتخاب تصوير شبيه سازي شده دكتر عماد تاج خورشيد را گنجانده شدن اطلاعات بسيار زياد و متنوع در مورد عملكرد ساختمان اين كانال ها در شكلي بسيار ساده مي داند.
خود دكتر ضمن احساس افتخار نسبت به كسب اين موفقيت مي گويد: دليل اصلي كه من راجع به اين موفقيت خيلي خوشحالم اعتقاد شخصي خودم است. من معتقدم در كارهايي كه توسط ما و ساير محققان انجام مي شود بايد تصويري ارايه شود كه براي كل جامعه و به خصوص دانشجويان و دانش  آموزان قابل فهم واستفاده باشد. من سعي كرده ام و اميدوارم كه اين تصوير مثال بسيار خوبي از اين ايده باشد.

پلنگ صورتي بار ديگر در تاريخ جرايم پديده آفريد
سرقت بزرگ الماس از حراج پاريس
018255.jpg
نادر شاكرين - امروز آخرين روز نمايشگاه و حراج بينيال Biennial در پاريس است. گروهي از مردان شيك پوش كه كت و شلوارهاي خاكستري بر تن دارند از رو به روي موزه لوور مي گذرند و وارد تريومف دو كاروسل، كاخ ناپلئون بناپارت مي شوند. درطبقه پايين، شوپارد،  جواهر سازي مشهور سوئيس دو قطعه الماس را براي فروش به معرض نمايش گذاشته است. الماس بزرگتر 47 قيراتي و سفيد رنگ است و الماس كوچكتر  آبي رنگ و يك قيراتي است. جواهرات در محفظه اي شيشه اي روي سكويي چوبي به ارتفاع 5/1 متر از سطح زمين نگهداري مي شود. دو فروشنده زن، الماس ها را به مراجعه كنندگان نشان مي دهند و سوالات را پاسخگو هستند. كمي آنطرفتر دو مامور امنيتي ايستاده  و اوضاع را كاملا زير نظرگرفته اند.
عده اي از بازديدكنندگان در حال گفت وگو با فروشندگان هستند و زنان خدمتكار كه لباس سفيد بر تن دارند از گروه ديگري كه دور ميزها نشسته اند با نوشيدني پذيرايي مي كنند. مردان خاكستري وارد تالار مي شوند. الماس ها در ميان سالن كه با سنگ هاي طوسي فرش شده است تلالو خاصي دارند. مردان خاكستري به دور سكو حلقه مي زنند و فروشندگان را با پرسش هايشان بمباران مي كنند. مردي از قيمت مي پرسد و ديگري كاتالوگ مي خواهد. فروشندگان تلاش مي كنند تا پاسخ مشتريان را تمام و كمال بدهند. لحظاتي بعد مردان خاكستري بدون اينكه خريدي كرده باشند از تالار خارج مي شوند. يكي از فروشندگان نفس راحتي مي كشد و دستمالي بر مي دارد تا محفظه شيشه اي را تميز كند.اما بر خلاف انتظارش آنجا زيادتر از حد تميز است. نه اثري از جاي انگشتان ديده مي شود ، نه گرد و غباري به چشم مي خورد و نه حتي الماسي وجود دارد!
گروه بينيال، بيست و دومين حراج خود را برگزار كرد. در اين حراج بيش از 100 فروشنده، 8 هزار شاهكار بي بديل را براي فروش به مراجعان معرفي مي كردند. از اين نمايشگاه رئيس جمهوري فرانسه، آقاي ژاك شيراك، نخست وزير، ژان پيررافين و هنري كرويس ديدن كردند. حراج اين دوره در مدت دو هفته توجه حدود۸۰ هزار نفر را به خود جلب كرد و اجناسي همچون نقاشي بزرگي از گوستاو كوربت نقاش واقع گراي فرانسوي در آن به فروش رسيد. اين حراجي پنج شنبه هفته گذشته خاتمه يافت، اما در روز آخر با يك سرقت 14 ميليون دلاري به كار خود پايان داد. اين سرقت يكي از شاهكارهاي دزدي در تاريخ است. تمام عوامل براي پديده شدن اين سرقت دست به دست هم داده اند؛ محلي تجملي، بازديدكنندگان سرشناس بسيار، صدها جنس گرانقيمت و ظرافت زياد و سرعت عمل در ارتكاب جرم. هنوز بهاي دقيق الماس هاي دزديده شده مشخص نيست، ولي تخمين هاي اوليه بين 12 تا 19 ميليون دلار در نوسان است. سارقان پس از ورود به تالار متوجه شدند كه سيستم دوربين مداربسته براي حفاظت از محل وجود ندارد. آنها براي مطمئن شدن از نبود سيستم زنگ خطر از فروشندگان خواستند تا الماس ها را از جعبه خارج كنند و از نزديك به آنها نشان دهند. گروه دزدان با ايجاد مشغله براي فروشندگان موفق شدند ظرف چند ثانيه الماس ها را از محفظه خارج كنند و از محل بگريزند. افراد اين باند سارقان، با لهجه اروپاي شرقي به زبان انگليسي سخن مي    گفتند، با توجه به اينكه تازگي آمار دزدي جواهرات توسط باندهاي شوروي سابق در فرانسه افزايش يافته است. كارشناسان، اين كار را به گروه پلنگ صورتي نسبت داده اند. اين باند برخلاف نام جذابش، مجموعه اي از افراد حرفه اي و خطرناك است كه تا به حال سرقت هاي نادر را انجام داده اند. پليس انگليس بر اين باور بود كه باند پلنگ صورتي را منهدم كرده است، سال گذشته دو خلافكار اين گروه به سرقت 20 ميليون دلاري در لندن اعتراف كردند.
پجا ووجوسويچ، مغز متفكر 29 ساله اين باند است. وي پس از سرقت جواهرات از مغازه مي فير May fair با يك موتورسيكلت گازي از محل جرم گريخت. اين صرب اهل كوزوو بعد ها در پاريس دستگير شد و علاوه بر سرقت لندن به دزدي گردنبندكومتس دو وندوم از توكيو اعتراف كرد. اين غول سرقت، در اروپا و خاور دور خلاف هاي بزرگي انجام داده است و اكنون در زندان به سر مي برد. همدست اين تبهكار، نبوجسا دنيك بود كه در هنگام فرار از محل سرقت در لندن توسط پليس دستگير شد. هم اكنون در پاريس، اسكاتلنديارد پليس آگاهي انگليس و اينترپول پليس بين الملل به بريگاد فرانسوي وپرسيون دو بنديتيزم براي ردگيري سارقان كمك مي كنند. ماموران اميد كمي براي يافتن جواهرات دارند. به عقيده اين كارشناسان اشياي مسروقه هم اكنون جايي در اروپاي شرقي است و دسترسي به آن احتمالا امكان ناپذير است. در ضمن اين گروه بر اين باورند كه شانس فروش اين جواهرات براي پلنگ صورتي بسيار كم است و اگر هم آنها موفق شوند خريداري براي الماس ها پيدا كنند، نمي توانند آنها را به قيمتي بيش از يك ميليون دلار بفروشند. بد نيست بدانيد اين الماس ها توسط گروه الاينزzAllian آلمان بيمه شده است. پس از سرقت، كارشناس بيمه از تالار بازديد كرد تا سطح اقدامات امنيتي را در اين مكان ارزيابي كند. هنوز اين شركت در مورد نتيجه، اعلاميه اي منتشر نكرده است. در تحقيقات اوليه پليس، مظنونان اصلي فروشندگان زن شوپارد بودند، ولي با دفاع كارفرما و مدير نمايشگاه از اين دو نفر، آنها از ليست افراد مشكوك خارج شدند.

كوتاه تر از گزارش
جريمه رشوه ندادن!
018246.jpg
هند- بيش از يك مامور پليس راه آهن هندوستان به خاطر هول دادن زني از قطار و مجروح كردن وي تحت تعقيب قرارگرفتند. خانم مادهوباني اعلام كرد وي به خاطر اينكه به ماموران رشوه پرداخت نكرد، توسط آنان به بيرون از قطار پرتاب شد. سيرواستاوا، سخنگوي پليس راه آهن هند اعلام كرد كه با شدت با اين ماموران برخورد خواهد شد.
بازگشت شوهر!
هند - يك زن هندي پس از جدايي از شوهر دومش، به نزد شوهر اولش كه قبل از اين تصور مي شد كشته شده است، بازگشت.
ساداپايار 7 سال پس از دوري از شوهر اولش بعد از 5 سال زندگي با شوهر دومش و داشتن سه فرزند از او، اين تصميم را گرفت يا مجبور به گرفتن آن شد!
شوهر اول وي كه پيش از اين تصور مي شد كشته شده است، در يكي از زندان هاي دهلي، به سر مي برد. شوهر دوم اين زن نيز به وي اجازه داد تاكوچكترين فرزند خود را همراه خود ببرد. شوهر اول اين زن گفته است از اينكه همسر خود را پس گرفته خوشحال است. شوهر دوم هم كه به قضا و قدر و سرنوشت اعتقاد دارد اين امر را پذيرفته است.
جريمه روزنامه نگار شوخ 
018249.jpg
يكي از روزنامه نگاران شبكه فاكس نيوز به علت انتشار مقاله اي نادرست و تمسخرآميز درباره جان كري، نامزد حزب دموكرات براي انتخابات رياست جمهوري آتي اين كشور، تنبيه شد. اين خبري است كه روي سايت اين شبكه آمده است. پل شور سخنگوي شبكه فاكس نيوز اعلام كرد مديران اين شبكه خبري، كارل كامرون ، خبرنگار سياسي معروف اين شبكه را كه روز جمعه در پايگاه اينترنتي اين شبكه مقاله اي نادرست و تمسخرآميز برضد جان كري منتشر كرده بود، مجازات كرده اند. در اين مقاله به نقل از جان كري سخناني آورده شده بود كه وي هرگز آنها را نگفته بود.
اين مقاله پس از اولين مناظره تلويزيوني جان كري با جورج بوش، رئيس جمهوري كنوني ونامزد جمهوريخواهان در انتخابات آتي رياست جمهوري، منتشر شد.
مديريت فاكس نيوز كه در پي انتشار اين مقاله مورد انتقاد قرار گرفت با عذرخواهي اعلام كرد اين مقاله تنها يك شوخي بود و هرگز نبايد منتشر مي شد.
ظاهرا اين تنبيه از تركش هاي برتري نسبي كري در نظرخواهي هاست!

زاويه روز
۷ سال دوري از سگ!
به نظر شما چرا يك سگ بايد 7 سال آزگار از صاحبش دور باشد يا به قول معروف از خانه فرار كرده باشد و بعد از سال ها قهر نزد صاحبش برگردد؟
شايد يك اخم و شايد نگرفتن زوج براي اين سگ توسط صاحبش، دليل قهر او از خانه باشد! رزي در سال 1997 از باغ صاحبانش، آقا و خانم كيبل، فرار كرد. خانم كيبل كه به شدت نگران حال رزي بود با چاپ پوستر رزي و آگهي دادن در روزنامه به مدت چند ماه اميد داشت تا سگ گمشده خود را پيدا كند.
بعد از 7 سال يك تماس تلفني، اشك ! در چشمان خانم كيبل جمع كرد. سگ وي پيدا شد! آزمايش هاي انجام شده روي رزي ثابت كرد كه اين همان محبوب گمشده زوج كيبل بوده است. معلوم نيست كه اين زوج همانقدر كه براي سگ گمشده شان ارزش قائلند، براي آدم ها نيز ارزش قائلند و البته شايد اين سوال اصلا مهم هم نباشد.

اشكوب
جانبازان و معلولان محروم از هنر
به طور خيلي كلي مي شود يك حكم صادر كرد كه براي تدقيق درستي و اشتباه بودن آن بررسي آماري دقيقي را در دسترس نداريم اما نمونه هاي زيادي وجود دارند كه در حد اشكوب امروز بس باشند: معمولا آدم هايي كه از ناراحتي ها و نقص هاي جسماني رنج مي برند آينده درخشان تري در هنر دارند. كسي كه ساعت ها بنشيند و به يك هنر خاص يا مجموعه اي از هنرها بپردازد معمولا بعد از مدتي - كه دقيقا زمان رسيدن به قله آرزوهايش است - از تمرين براي پيشرفت در زمينه آن هنر دست برمي دارد. مجسمه سازي كه دوست دارد يك اثر خاص را كه در ذهن دارد اجرا كند، موسيقيداني كه قصد دارد يك جور آهنگ خاص را بسازد يا نقاشي كه دوست دارد يك منظره طبيعي يا ذهني را روي بوم بياورد، هر كدام مجبورند بعد از ساخت آن اثر خاص يكي از دو راهي را كه محتوم اند در پيش بگيرند. آنها يا بايد در زمينه هنر مورد علاقه شان يا در رشته ديگري حرفه اي شوند. در صورت تحقق يافتن شق دوم قضيه، هنر دوست مورد نظر مجبور مي شود مدت زمان خيلي كمتري را به هنرش اختصاص دهد و اين كار را مي كند، چون كارهاي ديگري مانده است كه بايد براي آنها وقت بگذارد. در مورد يك فرد معلول يا جانباز موضوع كاملا فرق مي كند چراكه او اصولا از خيلي از امكانات متعارف وقت گذراني افراد سالم بهره مند نيست و وقت كافي براي پيشرفت در هنر ولو آن را به عنوان حرفه تلقي نكند براي او وجود دارد. بسياري از پزشكان و به خصوص روانپزشكان بر اهميت سرگرمي هاي سازنده در بهبود روحيه اين افراد هم تاكيد دارند و برگزاري جشنواره يكي از بهترين انگيزه هاي اين افراد در جدي تر پرداختن به هنرهاست و خبر بدي كه براي امروز داريم گفت وگوي دبير جشنواره موسيقي معلولان با خبرگزاري مهر است كه در آن به صراحت آمده به رغم پيگيري دفتر رئيس جمهوري، معاونت هنري وزارت ارشاد انجام مراحل ضروري در بررسي بودجه لازم براي اين جشنواره را كه در سال گذشته با موفقيت برگزار شد، فراهم نكرده است. حميدرضا عاطفي در همين گفت وگو تاكيد كرد كه معاونت هنري وزارت ارشاد با برآورد نكردن ميزان بودجه لازم براي برگزاري جشنواره و توانايي هاي اين معاونت و مركز موسيقي براي پرداخت قسمتي از آن در حالي كه دفتر رئيس جمهوري پذيرفته است مابقي بودجه لازم را تهيه كند موجب شده است برگزاري اين جشنواره مختص معلولان به رغم همه توجيهاتي كه براي برگزاري آن وجود دارد، در هاله اي از ابهام قرار گيرد.

سرقلم
ناوهاي هواپيمابر آمريكا تجهيز مي شوند
018252.jpg
اين روزها شهر يوكوسوكا در ژاپن شاهد تظاهرات مردم بر ضد نظاميان ايالات متحده است. اين اعتراضات در نزديكي پايگاه هوايي آمريكا در ژاپن برگزار مي شود. چندي است كه نيروي هوايي ايالات متحده ناوگان جنگنده هاي خود را كه روي ناوهاي هواپيمابر مستقر هستند نوسازي مي كند. در بخشي از اين طرح هواپيماهاي جنگي اف۱۸اي سوپرهورنت پيشرفته با جنگنده هاي قديمي تعويض مي شوند. يكي از اين ناوهاي هواپيمابر، كشتي كيتي هاوك است كه در بنادر ژاپن پهلو گرفته. سابقه حضور نيروهاي آمريكايي در ژاپن به بعداز جنگ جهاني دوم باز مي گردد. از آن زمان ايالات متحده به بهانه كنترل آب ها منطقه ناوگان دريايي خود را در خاور دور مستقر كرده است.

چارچوب
خود ليپوساكشن درماني!
018243.jpg
انجام عمل ليپوساكشن مكيدن چربي ها از زيرپوست با دستگاه مخصوص يكي از جراحي هاي رايج در رشته زيبايي و پلاستيك است. چندي پيش دكتر رابرت ارسك Robert Ersek در يك كنفرانس پزشكي در برابر چشم متخصصان و خبرنگاران، خود را مورد ليپوساكشن قرار داد. او اين كار را براي اطمينان دادن به كارشناسان از راحتي و بي خطر بودن اين جراحي انجام داد. لري كولورد عكاس خبرگزاري آسوشيتد در محل حاضر بود و اين تصوير را از دكتر ارسك در حال برداشتن چربي هاي شكمش شكار كرد.

دكه
اتوبوس
018240.jpg
دكتر جان، من سوگند خورده ام تا آخر عمر به همسرم پايبند بمانم تا مرگ ما را از هم جدا كند و به همين دليل است كه مدام سيگار مي كشم.
در اتوبوس نشسته ايد و به روزنامه همشهري نگاهي مي اندازيد. رو به رويتان ديلي ركورد نشسته است گويا او از داستان گروهي نژاد پرست در اسكاتلند آگاه است. به بغل دستي خود نگاه مي كنيد؛ يك مرد خاكي و كثيف كه نام نيوزلند هرالد روي لباسش به چشم مي خورد. دغدغه اصلي اين مرد تغيير قوانين قضائي در نيوزلند است. پشت سر شما خانمي به اسم سان نشسته است. دوستانش او را زري صدا مي زنند. او از اخبار درگيري در عراق ناراحت به نظر مي رسد. بغل دستي شما يك مرد عرب است. او نزد خود مي گريد و مرثيه اقوامش را در فلسطين زمزمه مي كند. در اتوبوس تصوير كاريكاتوري نصب شده است كه حال و هواي آنجا را با وجود اين همه آدم غمگين و در فكر فرو رفته، عوض مي كند.
018237.jpg
018234.jpg
018231.jpg
018228.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |