سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۳ - Oct 12, 2004
آشنايي بارمزنگاري
003450.jpg
سخا روش: رمزنگاري اطلاعات ، روشي مناسب به منظور حفاظت از اطلاعات حساس است. بدين ترتيب، صرفاً افراد مجاز قادر به دستيابي و استفاده از اطلاعات خواهند بود.
رمزنگاري چيست؟
رمزنگاري، روشي به منظور ارسال يك پيام به صورت كد شده است. پس از ارسال پيام ، صرفاً افرادي كه داراي كليد مناسب رمزگشايي هستند، قادر به استفاده از پيام ميشوند. افرادي كه داراي كليد رمزگشايي نيستند، پيام را به صورت مجموعه اي از حروف ، اعداد و كاراكترهاي تصادفي مشاهده خواهند كرد. استفاده از رمزنگاري در مواردي كه قصد ارسال اطلاعاتي حساس وجود داشته باشد و نمي بايست اين اطلاعات توسط افراد غيرمجاز مشاهده و مطالعه شود ، اكيداً توصيه شده است.
با توجه به اين كه نامه هاي الكترونيكي بر روي اينترنت ارسال مي گردند و امكان ره گيري و سوءاستفاده از آنان براي مهاجمان وجود دارد، مي بايست يك لايه اضافه امنيتي در خصوص اطلاعات حساس را ايجاد كرد.
تفاوت رمزنگاري با امضاي ديجيتال
در رمزنگاري كليد عمومي همانند امضاي ديجيتال از نرم افزاري نظير PGP به منظور تبديل اطلاعات با استفاده از  الگوريتم هاي رياضي استفاده مي شود. رمزنگاري كليد عمومي مبتني بر كليدهاي خصوصي و عمومي است. علي رغم وجود برخي شباهت ها بين فرآيندهاي رمزنگاري و امضاي ديجيتال، در اين رابطه تفاوت هايي نيز وجود دارد:
هدف رمزنگاري، محرمانه ماندن است . با ترجمه محتواي پيام به يك كد، اطلاعات مخفي نگه داشته مي شوند. هدف امضاي ديجيتال، استحكام و واقعي بودن يك پيام است. بدين منظور بررسي لازم در خصوص فرستنده پيام و عدم تغيير محتواي آن ، انجام مي شود. با اين كه رمزنگاري و امضاي ديجيتال مي توانند مستقل از هم استفاده شوند، امكان امضاي يك پيام رمز شده نيز وجود دارد .
در زمان امضاي يك پيام از كليد خصوصي استفاده مي شود و هر فردي كه داراي كليد عمومي ارسال كننده پيام است، قادر به بررسي صحت و اعتبار امضاي ديجيتال است.
آشنايي با امضاي ديجيتال
در زمان رمزنگاري يك پيام از كليد عمومي فردي كه اطلاعات براي وي ارسال مي گردد، استفاده شده و وي با استفاده از كليد خصوصي خود قادر به رمزگشايي پيام است. با توجه به اين كه افراد كليد خصوصي را نزد خود محرمانه نگه داشته و از آن با استفاده از رمزهاي عبور، حفاظت مي نمايند، دريافت كننده يك پيام رمز شده ، تنها شخصي است كه قادر به رمزگشايي و مشاهده پيام خواهد بود.
نحوه عملكرد رمزنگاري
دريافت كليد عمومي افرادي كه قصد ارسال اطلاعات رمز شده براي آنان را داريم. در صورت انتخاب كليد عمومي از يك حلقه كليد عمومي، مي بايست به منظور تائيد اثرانگشت صاحب كليد با وي تماس گرفته شود.
با استفاده از كليدعمومي دريافت كننده پيام ، مي بايست اطلاعات را رمز نمود. اكثر برنامه هاي ارسال email داراي پتانسيل لازم به منظور انجام عمليات فوق هستند.
دريافت كننده يك پيام رمز شده با استفاده از كليد خصوصي خود اقدام به رمزگشايي پيام مي كند .

بازي هاي رايانه اي در خدمت آموزش
003456.jpg
سينا: مهارت هاي بازي هاي ويديوئي و يك دست بازي متبحرانه آن لاين ،نه تنها كودكان بلكه بزرگسالان را نيز براي ورود به دنياي گسترده ارتباطات و اطلاعات آتي آماده مي كند.
به گزارش بي بي سي، اين يك حقيقت است كه به تدريج شيوه هاي سنتي زندگي جايگزين شيوه هاي الكترونيكي در جهان مي شود. در جهان الكترونيكي هركس كه به دنياي الكترونيك و فناوري ها واردتر باشد موفق تر عمل خواهد كرد.
از همين رو براي آمادگي افراد براي ورود به دنياي فناوري اطلاعات در بسياري از موارد بازي هاي ويديويي و آن لاين ترفندهاي زيركانه و بسيار جالبي را براي رويارويي افراد جامعه با دنياي شگفت انگيز مجازي آموزش مي دهند.
تحليلگران بازيهاي آن لاين در بريتانيا بر اين عقيده اند: مهارت هاي آموزش داده شده در اين بازي ها براي كودكان و بزرگسالان آينده بسيار پر مزيتي را براي كشور هاي در حال توسعه رقم مي زند.
كمپاني تجاري «جنووا تريدينگ» در شيكاگو گفت: برنامه هاي بازي رايانه اي كودكان ما را براي ورود به دنياي تجارت و بازاريابي الكترونيكي آماده مي كنند.
اين كمپاني افزود: اين شيوه آموزش نسل نويني از افراد را براي ورود به دنياي فناوري اطلاعات و رويارويي با دنياي پر چالش اين پديده نو تربيت مي كند. بازيهاي آن لاين تمرين عملي تئوري هاي ديجيتالي و الكترونيكي براي نسل كنوني است.
آموزش ابتدايي براي ورود به جامعه الكترونيكي و برخور دار بودن از شاخص هاي يك شهروند الكترونيكي در كودكان به وسيله بازي هاي رايانه اي و ويديويي بسيار جوابگو است.كمپاني بازي هاي آن لاين در بريتانيا از مزيت هاي وافر بازي هاي رايانه اي خبر داد و تصريح كرد: والدين بايد جدا از تبليغات سوء عليه بازي هاي رايانه اي در گذاشتن تاثيرات مخرب و منفي روي روحيه كودكان به آثار مثبت آن نيز توجه كنند.

برخورد با دان لودكنندگان غيرقانوني موسيقي
003453.jpg
موج: صنعت موسيقي بريتانيا ۲۸ كاربر اينترنتي را به اتهام دان لود غيرقانوني موسيقي از روي اينترنت تحت تعقيب قرار داد.
صنعت موسيقي بريتانيا اعلام كرد: هدف اصلي اين صنعت دستگيري كاربراني است كه ترانه هاي محبوب را به صورت غيرقانوني بر روي سايت هاي اشتراك رايگان قرار مي دهند. بنابراين گزارش مسئولان صنعت موسيقي بريتانيا معتقدند اين كاربران با فراهم آوردن امكان دان لود رايگان موسيقي از اينترنت، تأثير بسيار نامطلوبي بر ميزان فروش سي دي هاي موسيقي در جهان گذارده اند.
اين گزارش حاكي است هم اكنون بيش از ۴۵۹ كاربر موسيقي در اروپا به اتهام دان لود و آپ لود غيرقانوني موسيقي توسط انجمن جهاني صنعت موسيقي تحت پيگرد قرار دارند. همچنين صنعت موسيقي آمريكا نيز تاكنون از ۵ هزارو ۷۰۰ نفر به اتهام به اشتراك گذاردن غيرقانوني فايل هاي موسيقي به دادگاه هاي اين كشور شكايت كرده است. جوان ترين اين افراد يك دختر ۱۲ ساله نيويوركي بود كه با تلاش مادر وي ماجراي شكايت صنعت موسيقي آمريكا از او حل و فصل شد. براساس اين گزارش سران صنعت موسيقي بريتانيا اعلام كرده است هنوز هويت ۲۸ كاربر تحت تعقيب را در اختيار ندارد، اما هم اكنون دادگاه ISP اين كشور را براي افشاي نام مشتركين خود تحت فشارگذارده است. اين افراد فايل هاي موسيقي را از طريق نرم افزارهاي Imesh،Kazaa Bearshare و WinMX به اشتراك مي گذارند.

توليد كربن از پوست پسته
003441.jpg
ايسنا: يك پژوهشگر مهندسي شيمي براي نخستين بار در كشور موفق به توليد ذغال كربن فعال از پوست پسته شد.
مجري طرح اظهار داشت: اين طرح به سفارش شركت ملي گاز و با هدف قطع وابستگي اين شركت به واردات ذغال فعال و استفاده از ظرفيت هاي داخلي براي توليد اين ماده اجرا شده است.
عليرضا اباذري طرقبه خاطرنشان كرد: كيفيت ذغال توليد شده از نمونه هاي خارجي كه از كشورهاي چين، بلژيك، و انگليس وارد مي شود حدود ۸۰ درصد بهتر است و چنانچه به توليد صنعتي برسد كيفيت آن تا ۴۰ درصد بهبود مي يابد.
وي با اشاره به كاربردهاي گسترده صنعتي اين محصول به عنوان جاذب مواد مختلف درباره كاربردهاي اين محصول در صنعت گاز گفت: در واحدهاي پالايش گاز براي جذب سولفور از گاز از «دي اتانول آمين» استفاده مي شود. دي اتانول آمين در اثر تركيب با بخار آب شكسته شده و براي خالص سازي از تركيبات تجزيه شده آن را از بستر بزرگي از ذغال اكتيو عبور مي دهند كه مولكول هاي شكسته شده بنابر ابعادي كه دارند در حفرات ذغال اكتيو به دام افتاده و دي اتانول آمين خالص از طرف ديگر خارج مي شود.
وي همچنين درباره نحوه توليد زغال فعال در اين طرح گفت: در اين روش ابتدا پوست پسته تحت فرايندهاي شيميايي و حرارتي قرار گرفته و به وسيله تركيبات ديگر در آن تخلخل ايجاد مي كنند كه اين تخلخل به صورت حفرات ريزي در حد نانومتر است كه حتي مي تواند مولكول هاي گاز را به صورت انتخابي كاملا جدا كند.
اباذري طرقبه افزود: در اين طرح براي توليد زغال اكتيو از روش فيزيكي( حرارتي) استفاده شده كه از لحاظ زيست  محيطي بر روش هاي شيميايي كه مستلزم استفاده از تركيبات آلاينده كلريد روي، اسيد سولفوريك و اسيد فسفريك است برتري دارد.
وي در پايان با اشاره به برجاي ماندن سالانه حدود ۵۰ هزار تن ضايعات پوست پسته در كشور اظهار داشت: متاسفانه در ايران از ضايعات كشاورزي صرفا به منظور تامين سوخت و ساير مواد كم ارزش استفاده مي شود در حالي كه با اجراي چنين طرح هايي مي توان ضمن كاهش آلودگي محيط زيست از ماده اي كه قيمت اوليه آن صفر است محصولاتي بسيار ارزشمند توليد كرد.

ساخت كلاه هوشمند جلوگيري از حواس پرتي موتورسواران
003444.jpg
ايسنا: يك مبتكر جوان انگليسي در دانشگاه بورنل لندن موفق به ساخت كلاهي هوشمند با قابليت جلوگيري از حواس پرتي موتورسيكلت سواران شد.
پيرس تاكر، پژوهشگر ساله دانشگاه بورنل لندن و طراح و مبتكر اين كلاه معتقد است كه حواس پرتي راننده عامل عمده درصد قابل توجهي از تصادفات منجر به فوت موتور سواران را به خود اختصاص مي دهد.
در اين كلاه يك صفحه LCD با ابعادي حدود ۲/۵ در ۲/۵ سانتيمتر در سمت چپ فضاي ديد راننده در داخل كلاه قرار داده شده است كه سرعت موتورسيكلت و دنده اي كه در آن لحظه موتور با آن حركت مي كند را نمايش مي دهد.دو چراغ در دو سمت فضاي ديد راننده نصب شده است كه روشن يا خاموش بودن نمايشگر را اعلام مي كند. البته در هنگام روشن بودن نمايشگر دستگاه صدايي نيز توليد مي كند كه راننده به صورت شنيداري نيز از روشن بودن نمايشگر آگاه شود.
با وجود اين كلاه ديگر لازم نيست راننده چشمانش را از جاده برداشته و به صفحه سرعت سنج موتورسيكلت نگاه كند.
تاكر بر اين باور است كه اين وسيله يك محافظ خوب براي جان انسانها خواهد بود و نيز اميدوار است كه در طول پنج سال آينده اين كلاه به يكي از وسايل معمولي و الزامي براي كليه رانندگان موتورسيكلت تبديل شود.
تاكر مي گويد: من فكر مي كنم تعداد زيادي از موتور سواران مسابقات سرعت با ديدن اين كلاه شگفت زده شوند.به نظر او از اين سيستم مي توان در يافتن خطرات جاده اي از جمله دست اندازها و حفره هاي سرپوشيده نيز استفاده كرد. وي بر اين باور است كه در اسكي و چتر بازي نيز مي توان از اين فناوري استفاده كرد.

ورود شيشه هاي ضد گرما به بازار
ايتكا:دانشمندان در لندن شيشه هاي جديدي با روكش هاي ميكروسكوپي ساخته اند كه نور را از خود عبور مي  دهند اما در برابر عبور گرما مقاومند.
اين روكش هاي بسيار باريك كه قطر آن به اندازه يك تار موي انسان است بر روي شيشه پنجره هاي معمولي نيز نصب مي شوند.محققان اذعان دارند كه با نصب اين روكش ها بر روي پنجره، از ورود گرما به داخل ساختمان جلوگيري مي شود و هر چه جذب گرما توسط پنجره افزايش يابد انعكاس نور خورشيد نيز بيشتر مي شود.طراحان ساختمان از شيشه هاي ضد گرما در ساخت برج هاي بلند و آسمان خراش استفاده مي كنند. دانشمندان دانشگاه لندن معتقدند كه با توليد و توسعه شيشه هاي ضد گرما تحول شديدي در ميزان تقاضا در وسايل تهويه هوا رخ خواهد داد. وسايل تهويه هوا در تابستان از گرم كننده ها در زمستان انرژي بيشتري مصرف مي كنند.اين گروه تحقيقاتي همچنين دريافته اند كه با كنترل ميزان تنگستن، درجه حرارت شيشه ها در جلوگيري از ورود گرما تغيير مي كند.

سرمايه گذاري چين براي توليد بازي هاي اينترنتي
ايرنا: چين  قصد دارد به  منظور توسعه  بازي هاي  اينترنتي ، بين  يك  تا دو ميليارد يوان  (هر دلار معادل  ۳/ ۸ يوان ) در اين  صنعت  سرمايه گذاري  كند.
اداره  انتشارات  و مطبوعات  چين با اعلام  اين  مطلب ، هدف  از اين  سرمايه گذاري  را توسعه  و تنوع  بازي هاي  اينترنتي  در اين  كشور ذكر كرد.
اين  برنامه  مورد حمايت  وزارت  فرهنگ ، وزارت  آموزش  و پرورش ، كميسيون  اصلاحات  و توسعه  و اداره  ماليات  دولت  چين  قرار گرفته  است .
براساس  اين  برنامه  ، از هم اكنون  تا سال  ۲۰۰۸ ميلادي ، صدها بازي  اينترنتي  جديد در چين  توليد خواهد شد كه  دولت  نيز از اين  امر حمايت  مي كند.
فروش  واقعي  بازي هاي  اينترنتي  چين  سال  گذشته  ميلادي  به  يك  ميليارد و ۳۲۰ ميليون  يوان  رسيد كه  ۵۰ درصد بيشتر از يك  سال  قبل  از آن  است .در نيمه  نخست  سال  جاري  ميلادي  فروش  اين  بازي ها با يك  افزايش ۹۰ درصدي  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  قبل  از آن ، به  يك  ميليارد و ۵۵۰ ميليون  يوان  رسيد.

همكاري سامسونگ و HP
موج: شركت هاي هولت پكارد و سامسونگ در زمينه توليد تراشه با يكديگر همكاري مي كنند.
در ديدار كرلي فيورينا رئيس شركت سامسونگ و لي كان هي رئيس سامسونگ، دو شركت توافق كردند در زمينه توليد تراشه و نيز ديگر محصولات ديجيتالي با يكديگر همكاري كنند.
بنابراين گزارش، فيورينا رئيس HP كه اين روزها از كره جنوبي ديدن مي كند از شركت سامسونگ تقاضا كرده با افزايش توليد تراشه حافظه و صفحه نمايشگرهاي Flat نياز روزافزون توليد كنندگان رايانه از جمله HP به اين محصولات را تأمين كند.
انتظار مي رود شركت HP كه يكي از بزرگترين مشتريان سامسونگ به شمار مي رود، در سال جاري تراشه هاي حافظه Flash memory،DRAM و واحدهاي مركزي پردازشگر رايانه به ارزش ۸۶۹ ميليون دلار از سامسونگ خريداري كند.

آن لاين
حضور در جيتكس نگرش شركت هاي خارجي را نسبت به توليد نرم افزار در ايران تغيير داد
003447.jpg
ايلنا: ارائه محصولات مطلوب نرم افزاري منطبق با استانداردهاي بين المللي موجب دستيابي ايران به يك جايگاه مهم در منطقه شده است.
مدير عامل شركت داده پردازان دوران با بيان اين مطلب گفت: حضور شركت هاي ايراني در كنار شركت هاي بزرگي چون مايكروسافت و اوراكل باعث تغيير نگرش شركت هاي خارجي نسبت به توان توليد نرم افزاري ايران شد، به عبارتي حضور در اين نمايشگاه، ايران را موفق به دستيابي به يك جايگاه اختصاصي در خاورميانه كرد.
وي تصريح كرد: حضور هفده شركت ايراني باعث معرفي نيروي پتانسيل موجود در كشور در زمينه توليد نرم افزار به تمام شركت هاي خارجي شد.
وي افزود: براي از دست ندادن اين موقعيت جديد و حضور بهتر در نمايشگاه هاي بين المللي، شركت هاي ايراني بايد نكاتي چون مشتري مداري، توان كار در محيط رقابتي، توجه به استانداردهاي بين المللي، افزايش كيفيت محصولات، دانش حقوق بين المللي و بازاريابي خارجي را مدنظر قرار دهند، در غير اين صورت تمام تلاش در جهت جذب بازار خارجي و توسعه توليد نرم افزار بيهوده خواهد بود.
آلوده شدن هزاران رايانه در استراليا
ايسنا: يك حمله شبكه اي كه هزاران دستگاه رايانه را در استراليا آلوده كرد از سوي يك رايانه سنگاپوري راه اندازي شده است.
به گزارش روزنامه استريت تايمز، به گفته يك مقام توسعه اينفوكام يك Server اينترنتي در اقيانوسيه به عنوان رايانه مهاجم در ماه گذشته شناسايي شده است كه باعث آسيب شبكه رايانه يك دانشگاه استراليايي و آلوده شدن ۱۰ هزار رايانه شده است.
مقامات اين كشور نتوانسته اند مهاجم يا محل وي و انگيزه اش را از اين حملات مشخص كنند. يك Server در واقع يك رايانه ميزبان است كه ساير سيستم ها مي توانند از طريق آن به اجراي اطلاعات دسترسي پيدا كنند.اين دانشگاه استراليايي همچنين ردپاي وجود آسيب در شبكه اينترنتي اقيانوسيه را پس از كشف حمله در شبكه دانشگاه، پيدا كرد.اين شبكه استراليايي در يك حمله botnet گرفتار شده است كه در اين نوع حمله شبكه اي تعداد زيادي رايانه قابل كنترل مي شوند در حالي كه صاحبان سيستم ها از آلوده شدن رايانه هاي خود بي اطلاع هستند.
هشدار كره جنوبي در ارتباط با تروريست هاي آن لاين
موج: دولت كره جنوبي در ارتباط با تهديدات تروريستي در اينترنت هشدار داد. پس از آنكه گروه القاعده متحدان آمريكا از جمله كره جنوبي را تهديد به حمله كرد، اغلب شركت هاي امنيتي در اين كشور به شدت تحركات تروريست ها در اينترنت را تحت نظر دارند.
بنابراين گزارش، دولت كره نيز هشدار داده است هكرهاي تروريست مي توانند با نفوذ به سايت هاي استراتژيك دولتي، اطلاعات حياتي موجود در اين سايت ها را به سرقت برده و با استفاده از آن براي انجام حملات تروريستي در اين كشور تدارك ببينند.
هم اكنون شركت هاي امنيتي در كره به منظور مقابله با تروريست ها ترافيك اينترنتي كشورهاي عربي را كنترل مي كنند.

امكان ارسال عكس از طريق تلفن همراه اعتباري
ايسنا: سيم كارت هاي اعتباري، قابليت هاي ويژه اي نسبت به سيم كارت هاي معمولي تلفن همراه در اختيار مشتركان قرار خواهند داد.
مجري سيم كارت اعتباري در شركت مخابرات ايران با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر تلفن سيار مورد استفاده علاوه بر سرويس صوتي، سرويس هاي پيام كوتاه را نيز در اختيار مشتركان قرار مي دهد، اما با استفاده از تلفن همراه اعتباري، سرويس MMS و VMS نيز كه قابليت ارسال و دريافت تصاوير و عكس هم در اختيار قرار مي دهد، قابل استفاده خواهد بود.

سايت عربي اينتل گشايش يافت
موج: اينتل، بزرگترين توليدكننده تراشه در جهان، به تازگي سايت عربي خود را راه اندازي كرد. اينتل در اين سايت به تشريح فعاليت هاي خود در منطقه خاورميانه مي پردازد.
همچنين كاربران عرب مي توانند از طريق اين سايت به خريد آن لاين محصولات اينتل بپردازند.در سايت عربي اينتل به نشاني www.intel.com/arabi كاربران با آخرين دستاوردهاي اينتل در زمينه توليد نيمه رساناها آشنا مي شوند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |