دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۹
برندگان جوايز Ig Nobel سال 2004
شوخي با تمام دنيا
020349.jpg
لاله ميراسكندري-لابد حالا فكر مي كنيد مي خواهيم دوباره برندگان جايزه نوبل 2004 را كه چندين بار در تمام روزنامه ها ديده ايد و خوانده ايد برايتان معرفي كنيم، ولي اشتباه نكنيد به اصطلاح Ig دقت كنيد. اين جايزه با جايزه نوبل اصلي خيلي فرق مي كند.
اصطلاح Ig، مخفف كلمه Ignobel به معني پست و فرومايه است، البته فكر نكنيد كه اين يك جايزه بي ارزش است، وجه تسميه اين جايزه به اين خاطر است كه برندگان آن كساني هستند كه كارهايشان در ابتدا مردم را به خنده انداخته ولي بعدا آنها را به تفكر وامي دارد. در حقيقت هدف Ignobel، تجليل از افرادي است غير طبيعي و با انگيزه بالا كه قوه تخيل خود را در راه علم، پزشكي و تكنولوژي خرج مي كنند.
اعطاكننده اين جايزه مجله فكاهي علمي سالنامه تحقيقات غير متعارف  AIR است كه انجمن كامپيوتر هاروارد،انجمن علوم تخيلي هاروارد - رادكليف، انجمن دانشجويان فيزيك هاروارد - رادكليف و كتاب تازه منتشر شده جوايز Ignobel هم در پشتيباني مالي با اين مجله همكاري دارند.
امسال سال 2004 هم مثل هر سال اين جوايز در سالن آمفي تئاتر 1200 نفري ساندرز هاروارد به جامعه شناسان فاش كننده رابطه بين موسيقي ملي كشورها و آمار خودكشي، فيزيكدانان كاشف ديناميك حركت هولاهوپ و ... تعلق گرفت.
برندگان Ignobel به خرج خودشان جمع مي شوند تا جايزه جهاني را كه خود برگزاركنندگان آن را اين طور تعريف مي كنند، دريافت كنند: جوايزي كه از مواد فوق العاده ارزان تهيه شده و مدالي كه به حدي بي ريخت است كه نمي توان به گردن انداخت.بقيه جوايز امسال، شامل: جايزه بهداشت عمومي بود كه به يك دانش آموز مدرسه اي تعلق گرفت. وي تحقيق كرده بود اگر غذايي كه روي زمين ريخته تا قبل از 5 ثانيه جمع آوري شود براي خوردن سالم است يا نه و جايزه شيمي به شركت كوكاكولا به خاطر آب معدني هاي جديدش كه نهايتا معلوم شد آب لوله بسته بندي شده بودند.
آيا بعد از 14 سال اين شوخي ديگر كهنه نشده است؟ مارك آبراهام ايجادكننده اين جايزه و نويسنده مجله AIR مي گويد: اين در حقيقت يك شوخي نيست. يك نفر موقعي آن را اين طور تعريف كرد: طنز بنيادي و به نظر من بهترين تعريف است.
برندگان اين شانس را دارند كه قبل از اعلام عمومي از گرفتن جايزه انصراف دهند ولي اكثر كانديداها خودشان داوطلب مي شوند.
استيون استاك جامعه شناس دانشگاه ايالت وين در ديترويت كه با همكاري جيمز گاندلاچ از دانشگاه اوربورن آلاباما جايزه Ignobel پزشكي امسال را برنده شدند، مي گويد: من از گرفتن اين جايزه خوشحالم. اين جايزه يك معرفي نامه ملي براي كار ما است. البته ايشان در محل برگزاري مراسم حاضر نشد.
خيلي از بزرگان حتي اگر مي خواستند هم نتوانستند در مراسم شركت كنند. آبراهام مي گويد: چند سال است كه ما اصلا نمي توانيم با برندگان جايزه اقتصادي تماس بگيريم چون اغلب آنها قرار ملاقا ت هاي از پيش تعيين شده 15-10 ساله دارند. برنده قبلي جايزه اقتصادي نيك ليسون، موسس بانك Barings بود.
برندگان جوايز امسال به اين ترتيبند:
-پزشكي:
استيون استاك و جيمز گاندلاچ براي تاثير موسيقي ملي بر ميزان خودكشي.
تحقيقات آنها نشان داد كه هرچه تعداد دفعات پخش موسيقي ملي از راديو بيشتر مي شود تعداد خودكشي جمعيت سفيدپوست هم زياد مي شود!
-فيزيك:
رامش بالاسبرامانيام و مايكل تروي براي ديناميك حركت هولاهوپ
۷ شخص مختلف در حالي كه حركاتشان كاملا تحت كنترل و ثبت بود، هولاهوپ زدند ونتيجه به اين ترتيب بود كه: تمام حركات مربوط به باسن، زانو و مچ پا است! 
-بهداشت عمومي:
جيليان كلارك براي ميزان سلامتي غذايي كه به مدت 5 ثانيه روي زمين ريخته است.
بنا به نظر كلارك، دانش آموز شيكاگويي، 70 در صد زنان و 56 درصد مردان معتقدند كه اين غذا سالم است! باكتري Ecoli اگر وجود داشته باشد مي تواند در عرض 5 ثانيه به سرعت در يك غذاي چسبناك تجمع پيدا كند.
-شيمي:
كوكاكولا براي استفاده از تكنولوژي بالا براي تبديل آب رودخانه تايمز به آب معدني
شركت كوكا، چندي پيش تاييد كرده بود كه اين نوع جديد آب بطري، همان آب شير است كه تحت تاثير اسمز معكوس قرار گرفته است!
-مهندسي:
دونالد اسميت و پدرش فرانك اسميت براي انحصار توليد  comb-over شماره انحصاري 4022227 براي مدل موي كساني كه در قسمت بالاي سر كچل هستند در سال 1977 ثبت شده است!
-فيزيولوژي:
دانيل اسميت و كريستوفر چاربيس  براي وقتي افراد روي موضوعي خيلي تمركز مي كنند به راحتي هر چيز ديگري را نمي بينند.
اشخاص مورد آزمايش كه روي تعداد توپ هاي بسكتبالي كه از جلوي چشمشان عبور مي كرد، تمركز كرده بودند به راحتي زني چتر به دست و مردي با لباس گوريل را كه از مقابلشان رد شده بودند، نديدند!
-اقتصادي:
واتيكان براي تقاضاي كشيش از هند
كاهش تعداد كاتوليك ها، كليساهاي غربي را مجبور كرده تا براي جلب كشيش به كليساهاي هند درخواست هايي بفرستند.

جسم خلا فكار،روح درستكار
درگوشه اي از دنيا مردم خلافكاران را نفرين مي كنند و درگوشه اي ديگر براي آنها طلب آمرزش، البته چنين رفتار دوگانه اي از اين موجود دوپا اصلا بعيد نيست. شايد برايتان عجيب باشد اگر بشنويد انسان هايي درمراسم مذهبي از جنايتكاران تجليل مي كنند
حسام گلبري - با غروب خورشيد سايه هاي سياه روي قبرستان كاراكاس پهن مي شوند. گروهي از مردم ونزوئلا بر بالاي قبر اسماعيل سارق دعا مي خوانند. آنان معتقدند كه روح او و ديگر تبهكاران كه مرده اند مي تواند از آنها در برابر دزدي ها وحملات بر خشونت سارقان حمايت كند. مريدان كرته مالاندرا يا همان زيارتگاه تبهكاران مي گويند: هنگامي كه كانگسترها زنده بودند شهر مملو از آدم كشي و دزدي شده بود و به سرزمين ما - كاراكاس- هجوم آوردند و غارت مي كردند و اكنون روح آنان به مدد ما خواهد شتافت. سمبل زيارتگاه گانگسترها، يك شاهين است كه روي موتور سيكلتي نشسته است. اين نماد يكي از خالكوبي هاي روي بدن اسماعيل بود و او به اين مساله افتخار مي كرد. بنياد و اساس كرته مالاندرا نامشخص است برخي مي گويند: اسماعيل، همان خوان فرانچسكو كاريلو بود، همان سارقي كه حدود سال هاي دهه 1960 به قتل رسيد. برخي ديگر بر اين باورند كه او در سال 1970 از دنيا رفت.روح گرايان بر اين عقيده  هستند كه ارواح تبهكاران به كساني كه ممكن است به جنايت و تبهكاري وسوسه شوند كمك مي كنند تا افكار خود را اصلاح كنند.
زني به نام نينا بعد از گذراندن چهار ماه در يك ماشين كه به آن تيراندازي شده بود و اكنون آهن پاره اي بيش نيست. به پيروان اين مذهب پيوست. او مي گويد: بارها ژنرال هاي ارتش و صف هاي بلند افسران پليس را ديده ام كه در مراسمي به آرامگاه اسماعيل احترام مي گذارند و از او تجليل مي كنند.
مريدان اين آئين ديني مي گويند هر كس مي تواند با يك شمع، با خواندن دعا، با كشيدن يك نخ سيگار يا گوش دادن به آهنگ گرم ودلنشين سالسا موجب شادي ارواح آنان شود. تمثال سفالين و مجسمه هاي تبهكاران در فروشگاه هاي مخصوصي كه داروهاي طلسم شكن و جادويي مي فروشند عرضه مي شود و اهالي فقير محله كاراكاس مي توانند با پرداخت كمتر از يك دلار يك تمثال، يك هفت تير، يك عينك آفتابي ، لباس بسكتبال و كلاه دريافت كنند.پليس ونزوئلا هر هفته بيش از 100 قتل را ثبت مي كند. اين در حالي است كه مردم اين كشور با وجود ميادين نفتي از فقر شديدي رنج مي برند.
بيشتر اين جنايت ها در محله هاي فقيرنشين در حومه شهر صورت مي گيرد. هفته گذشته پليس ونزوئلا در يك اقدام امنيتي گروه سربازان گارد ملي را به اين مناطق كه مردمانش از فرط جنايت به ستوه آمده اند، فرستاد تا از وقوع جرم و جنايت در آنجا جلوگيري كند.
در ونزوئلا كه اساسا يك كشور كاتوليكي رومي است، آئين هاي مذهبي و مكاتب فكري مختلفي به چشم مي خورد. بعضي از اين عقايد بومي هستند و بعضي با ورود غلامان و بردگان آفريقايي به اين سرزمين بنا نهاده شده اند. سانتريا تركيبي از دين مسيح و اسطوره شناسي آفريقايي ها است كه در ونزوئلا بسيار رايج است.
ماريا مارين، 43 ساله كه يكي از پيروان روح گرايي است مي گويد: به عقيده من اسماعيل كه مانند پسركي شرور و بد كار زندگي مي كرد مي تواند به بسياري از مردم كمك كند تا آنان به سرنوشتي همچون او دچار نشوند و راه او را نروند.

چارچوب
رمضان و عطر و بويش 
020355.jpg
بعد از 11 ماه كار و تلاش، رفتن به ميهماني آن هم براي يك ماه، چه صفايي دارد. رمضان آمده است و بوي صفا و خلوص در كوچه و پس كوچه هاي شهر به مشام مي رسد. چهره همه همشهري ها درخشش خاصي پيدا كرده است. از كودكاني گرفته كه روزه كله گنجشكي مي گيرند تا بزرگترها كه هنگام افطار با زولبيا و باميه به خانه مي روند، خاطره ماه را شيرين تر مي كنند. رمضان، حال و هواي همه جا را عوض كرده است. در بغداد هم مردم دل خود را صيقل مي دهند. تميز كردن مساجد، جزيي از مراسم است. اثر جول صمد عكاس خبرگزاري فرانسه، تصوير چارچوب امروز است كه در آن مردي عراقي در حال بستن اقامه براي نمازاست.

سرقلم
طرح جنجال برانگيزشركت فولكس
واگن براي كاهش هزينه ها
شركت فولكس واگن به خاطر طرح گسترده كاهش هزينه ها از جانب اتحاديه هاي كارگري به شدت تحت فشار قرار دارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني دويچه وله آلمان، قرار است شركت فولكس واگن بزرگترين سازنده خودرو در اروپا با اتحاديه هاي كارگري بر سر دستمزد و طرح كاهش هزينه ها مذاكرات را از سر گيرد.
اتحاديه هاي كارگري تهديد كرده اند اگر فولكس واگن حفظ مشاغل 103 هزار كارگر خط توليد در 6 كارخانه آلمان را تضمين نكند، اعتصابات سراسري برگزار كنند .
فولكس واگن كه با كاهش فروش محصولاتش مواجه است قصد دارد در طرح كاهش هزينه ها ساعات كاري را زياد كند و دستمزدها را كاهش دهد.
فولكس واگن تلاش مي كند هزينه هاي توليد خود را تا سال 2011 به ميزان 30 درصد كاهش دهد.

دكه
رقابت بوش و كري 
020352.jpg
روزنامه سن پترز بورگ تايمز در شماره شانزدهم اكتبر خود، تيتر اولش را به حادثه به قتل رساندن يك دانشجوي ويتنامي توسط يك جوان اختصاص داده است. روزنامه آلماني راينچه پست از اعتصاب بزرگ كارخانه اتومبيل سازي اپل خبر داد.
رقابت انتخاباتي در آمريكا هم در روزهاي آخر خود گام برمي دارد. روزنامه هاي آمريكا نيز اكثرا تيترهاي اول خود را به اين موضوع اختصاص داده اند.
واشنگتن پست با رسم نمودارهايي، دايره وضعيت بوش و كري را با هم مقايسه مي  كند و فلوريدا را يك مهره مهم براي پيروزي در انتخابات به حساب مي  آورد. واشنگتن تايمز هم به سبقت كري از بوش اشاره مي  كند. در تيتر ديگري از اين روزنامه آمده انفجار ماشين بمبگذاري شده در اولين روز رمضان در عراق ده نفر را كشت. دادگاه زيمبابوه موگابه را آزاد كرد نيز يكي ديگر از تيترهاي اين روزنامه است.
020373.jpg
020370.jpg
020367.jpg
020364.jpg

اشكوب
مشكل چاقي در ميان مردم چين 
۶۰ ميليون نفر از مردم چين دچار بيماري چاقي و 200 ميليون نفر ديگر از اضافه وزن رنج مي برند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، وانگ لونگده معاون وزير بهداشت چين اعلام كرد شمار افراد چاق در اين كشور طي 12 سال، 97 درصد افزايش يافته است.
به گفته مسوول چيني در شهرهاي بزرگ از هر 8 نفر يك نفر چاق وجود دارد و نسبت افراد چاق در جمعيت بزرگسال در سراسر اين كشور 1/7 درصد است. وانگ افزود: 16 ميليون نفر از چيني ها به فشار خون بالا دچارند كه 70 ميليون نفر بيشتر از آمار سال 1991 است.شمار افراد مبتلا به ديابت نيز از مرز 20 ميليون نفر فراتر رفته است كه 6/2 درصد جمعيت بزرگسال را تشكيل مي دهد.
معاون وزير بهداشت و تغذيه چين با استناد به تحقيق صورت گرفته از 234 هزار نفر گفت: در فاصله سال هاي 1992 و 2004 قد متوسط افراد 3 تا 18 سال اين كشور 3/3 سانتيمتر افزايش يافته است.تاخير رشد نزد كودكان كمتر از 5 سال نيز نسبت به 12 سال پيش 55 درصد كاهش يافته است.

زاويه روز
نظارت بر انتخابات آمريكا
آمريكا ، بايد سايه ناظران خارجي را بر انتخابات رياست جمهوري دوم نوامبر شاهد باشد. چه اين مساله، درستي انتخابات را تضمين كند يا غرور آمريكاييان را بشكند،  اتفاقي است كه رخ خواهد داد و ناظران خارجي در حال نهايي كردن برنامه هاي خود براي نظارت دقيق بر اين انتخابات هستند.
وزارت خارجه آمريكا از سازمان اروپايي OSCE سازمان امنيت وهمكاري در اروپا خواسته است تا بر انتخابات رياست جمهوري اين كشور نظارت داشته باشد. سازمان OSCE تصميم دارد تا نمايندگان خود را در 30 اكتبر در آمريكا مستقر كند و تا چند روز پس از برگزاري انتخابات نظاره گر اين روند باشد. باربارا هيرتيگ نماينده پارلمان سوئيس و عضو OSCE كه سرپرستي اين سازمان را درآمريكا به عهده خواهد داشت، قرار است دركنفرانس مطبوعاتي در واشنگتن جزئيات روند نظارت بر انتخابات و برنامه هاي اين سازمان را به اطلاع رسانه ها برساند. در مجموع 50 نفر از نمايندگان اروپا از 20 كشور اروپايي قرار است تا بر انتخابات آمريكا نظارت داشته باشند. اقدام وزارت خارجه آمريكا در خصوص دعوت از اروپاييان با واكنش هاي خوب چپگرايان و تند محافظه كاران رو به رو شده است. ادي برنايس نماينده دموكرات ها از تگزاس كه نظارت سازمان ملل را بر انتخابات آمريكا خواستار شده بود. اعلام كرد كه نظارت خارجيان بر انتخابات، به آمريكاييان اطمينان مي دهد كه آمريكا به راي آنان و جايگاه آمريكا در جهان امروز اهميت مي دهد، اما ران پول نماينده جمهوريخواه كه وي نيز از تگزاس است بر اين عقيده است كه حضور اروپاييان اقتدار و جايگاه آمريكا را زير سوال مي برد. كريس اسميت كه او هم از حزب جمهوريخواهان است در اين باره مي گويد: من به آنها خوش آمد مي گويم و از حضور آنان نگران نيستم، چون ما چيزي براي پنهان كردن نداريم و اگر ايرادي در كار ما باشد خيلي خوشحال مي شويم كه آن را بدانيم، اما وي عقيده دارد كه نياز به حضور OSCE در انتخابات در پيش روي اوكراين، بلاروس و ديگر كشورها بيشتر احساس مي شود تا در آمريكا. سازمان OSCE درسال 1975 تاسيس شد و بر انتخابات بسياري از كشورها تاكنون نظارت داشته است، البته اين اولين باري نيست كه OSCE بر انتخابات آمريكا نظارت مي كند، پيش از اين OSCE بر انتخابات ميان دوره اي سال 2002 در ايالت فلوريدا و چند ايالت ديگر نظارت كرده بود.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
انتخاب بازيگر به سبك هندي
020358.jpg
هند - يك زن هندي در حاليكه در صف طولاني بود تا عضو نيروهاي پليس شود، از شدت گرما غش كرد، در عوض قرار است در يك فيلم سينمايي بازي كند. سوجاتا 21ساله، در صفي به همراه 25 هزار نفر ديگر ايستاده بود كه به علت ازدحام جميعت غش كرد و در همان حال خبرنگاري از وي عكس گرفت، پس از چاپ عكس در روزنامه ها، كارگردان سينماي هند چران عكس وي را ديد و به وي پيشنهاد بازي در يكي از فيلم هايش را داد. چيزي كه واضح است اين است كه كارگردانان و بازيگران فيلم هاي هندي دست كمي از فيلم هايشان ندارند.
ركورد وزنه زدن 
فردي از اهالي گرجستان موفق شد با زدن بيشترين دفعات وزنه در يك ساعت نام خود را شايسته ثبت در كتاب ركوردهاي گينس كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني رويترز، كاديش ويلي 24 ساله موفق شد در اقدامي ابتكاري، دو وزنه را كه هركدام 3كيلوگرم بودند، در يك ساعت 4344 بار بزند. او اميدوار است با اين ركورد بتواند نام خود را در كتاب گينس به ثبت برساند.
كار ركوردگيري از اين فرد گرجي در حضور ناظران رسمي و يك پزشك صورت گرفت.
استقبال از نمايشگاه بين المللي خودروي پاريس 
020361.jpg
نمايشگاه بين المللي خودروي پاريس كه با حضور بيش از 60 شركت و موسسه پرآوازه جهاني برگزار شده بود پس از 13 روز، يكشنبه به كار خود پايان داد.
به گفته برگزاركنندگان نمايشگاه، امسال با توجه به رونق نسبي بازار خودرو در اروپا بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر از نمايشگاه ديدن كردند كه رقم بي سابقه اي در سطح بين المللي محسوب مي شود.
عرضه 10 نمونه جديد خودرو و 480 غرفه نمايشگاه و عرضه انواع خودروها و وسايل يدكي و طراحي نمونه ها از ويژگي هاي نمايشگاه امسال خودروي پاريس بودند.
روانپزشك نيازمند به روانپزشك 
آمريكا - ماموران پليس، روانپزشك 52ساله اي را به جرم دادن پول هاي كثيف در ازاي جريمه رانندگي دستگير كردند. وي كه ظاهرا بايد دچار مشكلات رواني باشد، اين پول ها را با فضولات كثيف كرده و آنها را در ازاي جريمه رانندگي پرداخت مي كرده است، البته وي به پليس گفته است اين پول ها به خاطر افتادن در دستشويي كثيف شده است. در شكايت نامه اي كه عليه وي داده شده است، نوشته شده كه به كارمندان مربوطه به خاطر اين كار دكتر توهين شده است و وي بايد جوابگو باشد!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |