چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
شركت گلدكوئست جبران خسارت مي كند
004914.jpg
شركت اصلي گلدكوئست و نمايندگي آن در ايران براي پرداخت خسارات وارده به دولت و مردم اعلام آمادگي كردند.
سخنگوي قوه قضاييه با اعلام اين خبر گفت: به دنبال پيگيري هاي قضايي قوه قضاييه شركت گلدكوئست مستقر در هنگ كنگ براي جلوگيري از ضرر و زيان مردم اعلام آمادگي كرده است.
محمد شادابي مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران در اين باره گفت: از نظر ما فعاليت شركت گلدكوئست كلاهبرداري است و اين شركت بايد علاوه بر پرداخت خسارت مردم خسارت دولت را نيز پرداخت كند و از اين روي هم شركت اصلي هم عاملان اين شركت مرتكب بزه «كلاهبرداري» شده اند. عده اي در اين كلاهبرداري هاي صورت گرفته پول را از مردم گرفته اند و هيچ خريدي نكرده اند و عده اي ديگر تنها يك برگه را كه به قول خودشان نشان دهنده خريد است به خريداران نشان داده اند.
محمد شادابي در ادامه گفت: دفتري كه در ميرداماد وجود دارد هنوز هيچ عملي مبني بر خريد يا فروش سكه انجام نداده است. اين دفتر نمايندگي تنها رابط دستگاه قضايي با شركت مادر است. وي در مورد قرارداد مؤسسه نشر آثار امام با شركت گلدكوئست گفت: مؤسسه نشر آثار امام از شركت گلد كوئست اعلام شكايت كرده است. اين شركت از مؤسسه نشر آثار امام سه بار تقاضاي مجوز كرده بودند كه مؤسسه هر سه بار اجازه اين كار را نداده است. بنابه گفته مسئولان اين مؤسسه، هيچ رقمي بابت مجوز ضرب سكه ها دريافت نشده است.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه در نشست مطبوعاتي اين هفته با اشاره به دستور رئيس قوه قضاييه مبني بر تشكيل شعب ويژه براي رسيدگي به حقوق شهروندي گفت: براساس ماده ۴ قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب اين اختيار به رئيس قوه قضاييه داده شده است تا شعبي را براي رسيدگي به دعاوي خاص تخصيص دهد. ايجاد شعبات رسيدگي كننده به حقوق شهروندي برگرفته از اين قانون است. البته تشكيل اين شعب به اين معنا نيست كه تا پيش از اين اگر به حقوق شهروندي اجحاف مي شد، رسيدگي نمي شد. پس از اين اعتماد جديدي در شهروندان نسبت به دستگاه قضايي ايجاد خواهد شد.
وي با اشاره به لوايح دستگاه قضايي كه به دولت تقديم شده گفت: لايحه قضايي پس از تنظيم توسط رئيس قوه قضائيه از طريق دولت به مجلس ارايه مي شود و پس از سه ماه بررسي در دولت بايد به مجلس ارايه شود. بنا به نظر شوراي نگهبان دولت نمي تواند تغييري در لوايح بدهد. در جلساتي كه اخيراً رئيس جمهور با مقامات قوه قضائيه داشتند بر انتقال سريع لوايح به مجلس تأكيد شد.
وي در مورد لايحه تشكيل دادگاه اطفال گفت: اين لايحه با ۵۳ ماده بسياري از مشكلات نحوه دادرسي جرايم اطفال و نوجوانان تا زير ۱۸ سال را حل خواهد كرد و مباحثي چون شلاق، اعدام كه براي ساير مجرمان در نظر گرفته شده براي شان پيش بيني نشده است.
جمال كريمي راد در پاسخ به سؤالي در مورد اعدام اطفال پس از رسيدن به سن ۱۸ سال گفت: لايحه ارائه شده دادرسي به گونه اي است كه نظر كارشناسان و رشد عقلي طفل مدنظر گرفته خواهد شد. چه بسا زمينه اعدام و قصاص فراهم نشود. اين طور نيست كه دادگاهها براي اجراي حكم تا ۱۸ سالگي فرد صبر كنند. الان مسئوليت كيفري با سن بلوغ يكسان است، افراد پس از رسيدن به ۱۸ سالگي مجازاتهاي مذكور (شلاق و اعدام) را تحمل نخواهند كرد.
در لايحه مذكور سه مرحله براي مجازات معين شده است. ۹ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال. مجازاتهاي در نظر گرفته در اين سن ها با هم متفاوت است. به نظر مي رسد با تصويب اين قانون ما به كنوانسيون حقوق كودك بيشتر نزديك شده باشيم و آن حق شرط كه مدنظر ما بود منتفي شده باشد. تمهيدات در نظر گرفته شده براي مجازات اطفال هر گروه سني باعث پيشگيري از جرم خواهد شد.
وي در ادامه در مورد دستور توقف اجراي احكام اعدام توسط رئيس قوه قضائيه گفت: اجراي قصاص بايستي پس از اجازه رياست قوه قضائيه باشد. رئيس قوه نيز در زمان استيذان زمان اجراي حكم را به تأخير انداخته اند و اين به معناي متوقف شدن حكم نيست. قصاص يك حق خصوصي است و اين زمان تنها فرصتي براي كسب رضايت است.
سخنگوي قوه قضائيه در مورد اظهار نظر قائم مقام رئيس كل دادگستري تهران در مورد حادثه پاكدشت گفت: من دو هفته پيش نگفتم كه مسئولان قضايي پاكدشت مجرم اند. در گزارش هيأت ويژه دادگستري به مسامحه و سهل انگاري آنها اشاره شده است. ما نپذيرفتيم كه در حادثه پاكدشت به خاطر خدمات مسئولان قضايي آنجا در اين سالها از سهل انگاريشان بگذريم. توقع ما بر اين بود كه آنها مي بايست دقت بيشتري به خرج مي دادند.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد ضمانت اجراي دستورات رئيس قوه قضائيه در ملاقات مردمي گفت: دستورات رئيس قوه براي مراجع قضايي صادر مي شود و طبق قانون هيچ مدير پائين تري نمي تواند از دستورات صادره تمرد كند. اگر اجراي دستورات به طول مي انجامد ناشي از بررسي مجدد پرونده توسط قضات دفتر نظارت و پيگيري است كه اخيراً قرار شده است تا رؤساي دادگستري هر استان نسبت به بررسي مجدد پرونده اقدام كنند. مردم اگر مشاهده كردند كه مسئول پائين تر از اجراي دستور رئيس قوه امتناع مي ورزد به مراجع ذي ربط مراجعه كنند.
سخنگوي قوه قضائيه در مورد سخنان دكتر نيال رئيس مركز امنيت بدون مرز و اظهارات او در رابطه با اقدامات مسئولان ايران گفت: طبق اطلاع  ما اين شخص خود به اين امر كه نبايد اين سخنان را با اين شدت بيان مي كرده اذعان داشته است و هنوز پيگيري قضايي در اين مورد صورت نگرفته است.

پليس در جست وجوي رباينده پسر ۴ ساله
گروه حوادث: جست وجوي گسترده براي يافتن مخفيگاه يك آدم ربا توسط مأموران دايره ۱۱ اداره آگاهي مركز آغاز شده است.
ساعت ۱۷ روز سوم آبان ماه سال جاري سينا ۴ ساله به قصد بازي با دوستانش خانه را كه در حوالي اتوبان ارگ بود ترك كرد. چند دقيقه اي با دوستانش بازي كرد. سينا كه كمي خسته شده بود براي چند دقيقه اي استراحت از دوستانش فاصله گرفت. سينا گوشه اي از خيابان نشسته بود كه ناگهان سايه يك مرد را بر بالاي سرش حس كرد. سينا با آن قامت كوچك نگاهي به سوي مرد كرد. چند دقيقه اي بعد دوستان سينا هنوز در حال بازي بودند اما در حالي كه دستان مرد بر روي دهان كوچك سينا قرار گرفته بود از محل دور شد.
آدم ربا نمي دانست كه اگر دستانش را هم از روي دهان سينا بردارد پسر ۴ ساله قادر به داد كشيدن نيست. سينا ناشنوا بود.
مادر سينا كه از غيبت فرزندش نگران شده بود براي بازگرداندن وي به كوچه رفت ولي در ميان هياهو و بازي بچه هاي محل چهره فرزندش را نديد. دوستان سينا از وي خبر نداشتند و آن قدر گرم بازي بودند كه نفهميدند دوستشان ربوده شده است.
زن هراسان به هر سو مي دويد، بعد از گذشت مدتي صداي سينا، سينا در تمام كوچه هاي آن محل پيچيد. اهالي محل همه به دنبال پسر ۴ ساله بودند ولي اثري از وي نبود.
مادر نگران، خود را به خانه رساند و موضوع را به ماموران كلانتري خبر داد. ماموران خود را به محل رساندند. تحقيقات پليس در حال انجام بود كه زنگ تلفن منزل شاكي به صدا درآمد. مردي با صداي بم به مادر سينا گفت: كودك پيش من است اگر او را زنده مي خواهي مبلغ ۱۰ ميليون تومان بايد پرداخت كني.
مادر سينا چند سال پيش لباس عزاي همسرش را بر تن كرده بود و در اين سالها به تنهايي و سختي بسيار زندگي خود و فرزندش را گذرانده بود. تهيه مبلغ ۱۰ ميليون تومان براي وي بسيار مشكل بود ولي زن آن قدر نگران جان فرزندش بود كه به تكاپو افتاد تا مبلغ را تهيه كند. آدم ربا در تلفن بعدي خود وقتي متوجه شد خانواده سينا در چه وضعيت مالي هستند مبلغ فوق را به ۶۰۰ هزار تومان كاهش داد. ولي مادر سينا به راحتي قادر به پرداخت اين مبلغ نيز نبود. در تماس بعدي آدم ربا مبلغ را به ۳۰۰ هزار تومان رساند و در تماس تلفني چهارم، رباينده درخواست سفته از مادر سينا كرد و پس از آن تماس هاي آدم ربا كم شد.
ماموران دايره ۱۱ تلاش خود را براي شناسايي محل اختفاي رباينده آغاز كرده اند. كوشش براي نجات جان پسر ۴ ساله و دستگيري رباينده كه بعضي همسايه ها او را در حال ربودن كودك ديده بودند در دادسراي امور جنايي تهران و اداره آگاهي مركز ادامه دارد.

خواستگار كينه جو بازداشت شد
004911.jpg
گروه حوادث: خواستگار كينه  جويي كه به انگيزه انتقامجويي، اقدام به پخش عكس دختر مورد علاقه اش كرده بود، با تلاش كارآگاهان دايره ۱۱ اداره آگاهي تهران به دام افتاد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار پليس آگاهي قرار گرفت كه مرد ميانسالي با مراجعه به دايره ۱۱ اداره آگاهي تهران مدعي شد كه عكس دخترش به طرز مشكوكي در محل زندگيشان واقع در يافت آباد در حال پخش شدن است.
اين مرد در اظهاراتش به مأموران گفت: من صاحب يك دختر ۱۹ ساله هستم و تاكنون با آبرو زندگي كرده ام؛ اما از مدتي قبل متوجه شدم عكس دخترم توسط فرد ناشناسي در محل در حال پخش شدن است و اين موضوع باعث نگراني من و خانواده ام شده است.
با توجه به اظهارات مرد ميانسال، تيمي از كارآگاهان مأمور رسيدگي به پرونده شدند. آنان در بررسي مقدماتي خود، از آن جايي كه تمامي عكس هاي پخش شده خانوادگي بود، احتمال دادند، فرد يا افرادي با اين خانواده خصومت دارند، به اين ترتيب كليه كساني را كه احتمال مي دادند با خانواده مرد ميانسال يا دخترشان مشكل داشته باشند تحت شناسايي و تعقيب و مراقبت قرار دادند. مادر دختر ۱۹ ساله در اظهاراتش به مأموران گفت: دخترم خواستگاري داشت كه چندي قبل به خاطر مخالفت ما با ازدواجشان، شيشه خانه مان را شكست.
به اين ترتيب با دستور داديار سليماني، مجتبي (خواستگار جوان) تحت تعقيب قرار گرفت و محل زندگيش در شهرك امام خميني شناسايي شد و در يك عمليات ضربتي دستگير شد.
مجتبي در ابتدا منكر هرگونه خلافي شد اما زماني كه مأموران از محل زندگي وي عكس هاي مختلفي از دختر ۱۹ ساله پيدا كردند، وي لب به اعتراف گشود و تنها انگيزه خود را انتقامجويي عنوان كرد.
وي صبح ديروز در بازجويي خود نزد قاضي سليماني گفت: ۷ سال پيش با مادر اين دختر آشنا شدم. وي برايم مانند يك خواهر بود و هر كاري كه از دستش برمي آمد برايم انجام مي داد. مادر اين دختر به من وعده داده بود كه دخترش را به عقد من در خواهد آورد به همين منظور، من تلاش بسيار كردم تا اين كه شرايط ازدواجم با دختر مورد علاقه ام را فراهم كنم. اما زماني كه پيشنهاد ازدواج را به خانواده وي دادم، آنها به شدت با ازدواج ما مخالفت كردند.
وي در ادامه بيان داشت: مادر اين دختر با احساسات من بازي كرد. به همين خاطر، تنها كاري كه مي توانستم به نوعي از آنان انتقام بگيرم اين بود كه عكس هايي را كه از دخترشان داشتم در محل پخش كنم.
بر پايه اين گزارش، قاضي سليماني با توجه به اظهارات مجتبي وي را با قرار روانه بازداشتگاه كرد تا تحقيقات تكميلي در خصوص پرونده صورت گيرد.

قرار رد تجديد نظر خواهي پرونده بيماران هموفيلي
مهر: رئيس دفتر حقوقي سازمان انتقال خون گفت: قرار رد تجديد نظر خواهي پرونده بيماران هموفيلي صادر شده است اما هنوز به سازمان انتقال خون ابلاغ نشده است.
حميد فلك الدين گفت: از آنجايي كه سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت خود را ملزم به پرداخت هزينه دادرسي نمي دانستند، بالاخره بعد از كش و قوس هاي فراوان قرار رد تجديد نظر خواهي از سوي دادگاه پرونده بيماران هموفيلي صادر شد.وي افزود: اين رأي هنوز به دست ما نرسيده است، احتمالاً تا پايان هفته جاري يا اوايل هفته آينده اين رأي به ما ابلاغ خواهد شد و بعد از آن تصميم مقتضي را در اين مورد مي گيريم.
رئيس دفتر حقوقي سازمان انتقال خون تصريح كرد: حال بايد ديد كه دادگستري با مهلت يك ساله اي كه ما براي پرداخت هزينه دادرسي از آنها خواسته ايم موافقت خواهد كرد. در غير اين صورت ما به رأي صادره اعتراض مي كنيم و پرونده براي تجديد نظرخواهي به دادگاه مي رود.فلك الدين گفت: اما اين بار پرونده از لحاظ شكلي نه ماهيتي مورد بررسي قرار مي گيرد.

با رسيدن به سرنخ هاي جديد
آغاز بازجويي مجدد از كودك آزار ۱۸ ساله
گروه حوادث: پسر ۱۸ ساله اي كه در منطقه مرفه نشين غرب تهران اقدام به ربودن و آزار و اذيت كودكان مي كرد.
پس از دستگيري و بازجويي مقدماتي، با توجه به سرنخ هاي جديد كارآگاهان قرار است دور جديد تحقيقات از وي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين متهم پسري از يك خانواده فرهنگي است كه در يكي از محلات مرفه نشين غرب تهران زندگي مي كند. سجاد ۱۸ سال سن دارد.
او پس از شناسايي سوژه هاي مورد نظر خود، در فرصتي مناسب و به بهانه هاي مختلف آنان را به اطراف خانه هاي مسكوني كشانده و پس از آزار و اذيت كودكان و نوجوانان آنان را با پنجه بوكس آن قدر كتك مي زد تا اين كه آنان كاملاً بي حال مي شدند. سپس بچه ها را در منطقه خلوتي رها كرده و از محل متواري مي شد.
سجاد كه با طرح شكايت خانواده ها و با پيگيري مجدانه مأموران تجسس كلانتري ۱۲۴ شهرك غرب شناسايي و دستگير شد در بازجويي مقدماتي منكر هر گونه جنايتي شد اما در مراحل تحقيق توسط بچه هاي مورد آزار و اذيت قرار گرفته شناسايي شد.
به اين ترتيب قاضي شعبه ۸۰ دادگاه كيفري استان وي را با قرار وثيقه ۲۰ ميليون توماني روانه زندان كرد تا تحقيقات تكميلي در خصوص پرونده صورت گيرد. اما با گذاردن قرار وثيقه سجاد از زندان آزاد شد.
اين در حالي بود كه قاضي صولتي در ادامه بررسي هاي خود و افزايش تعداد شكات دوباره دستور بازداشت پسر ۱۸ ساله را صادر كرد.
قاضي صولتي در اين باره به خبرنگار ما گفت: تعداد شاكيان اين پرونده رو به افزايش است اما تاكنون متهم به ۵ مورد آزار و اذيت اعتراف كرده است. به همين خاطر قرار است بازجويي مجدد از وي از ۱۲ آبان ماه آغاز شود.
وي در ادامه افزود: چون برخي از شاكيان پرونده ضمن شكايت در خصوص ربودن و آزار و اذيت به خاطر سرقت نيز مدعي شده اند به همين منظور، تجسس هاي دوباره از وي آغاز شده است.

دزد ميني بوس به قتل رسيد
گروه حوادث: صبح روز گذشته جسد يك مرد كه در اثر خفگي داخل يك ميني بوس جان سپرده بود حوالي خيابان نارمك كشف شد.
ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه روز گذشته اهالي محله نارمك در حال رفتن به محل كارشان با يك ميني بوس قرمزرنگ كه قطرات خون از گوشه در آن به بيرون مي ريخت مواجه شدند.
اهالي به سرعت ماموران كلانتري ۱۲۷ نارمك را در جريان ماوقع قرار دادند. ماموران در محل حاضر شده و بعد از گشودن در ميني بوس با جسد خون آلود يك مرد كه دست ها و پاهايش با يك ريشه طناب بسته  شده بود مواجه شدند. در زير يكي از صندلي هاي ميني بوس يك چاقو خون آلود نيز كشف شد.
مراتب به اطلاع بازپرس هنرمند رسيد. بازپرس مذكور به همراه مأموران اداره آگاهي در محل حاضر شدند.
در تحقيقات اوليه پزشكي كه بر روي جسد صورت گرفت علت تامه مرگ خفگي عنوان شد. عامل يا عاملان جنايت بعد از خفه كردن مقتول چندين ضربه چاقو نيز بر بدن وي وارد كرده بودند كه موجب خونريزي شديد شده بود.
در مراحل بعدي تحقيق معلوم شد كه هويت مقتول كامران بوده و وي داراي ۱۰ فقره سابقه سرقت ميني بوس است و ماموران اداره آگاهي شهرستان كاشان نيز در تعقيب وي هستند.
داخل ميني بوس قرمزرنگ كه پلاك شهرستان كرج نيز بر روي آن نصب شده بوده و احتمال سرقتي بودن آن نيز توسط مقتول بسيار است، چند پلاك ميني بوس ديگر نيز كشف شد.
بررسي پليس براي شناسايي عامل يا عاملان اين جنايت توسط ماموران دايره ۱۰ اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

نامادري الهه متهم است يا جنايتكار؟
سينا قنبرپور
جنايت و آنچه ما در صفحه حوادث به تصويرش مي كشيم هيچ گاه خوشايند و دلپذير نيست به خصوص آن كه قرباني يك جنايت بچه اي ۷ ساله باشد. اينك و به ويژه با چاپ مطلبي در شماره ۳۵۳۶ همشهري همه مي دانيم امروز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان جلسه رسيدگي به ماجراي قتل «الهه» كه اسفند ماه ۸۲ جسدش در حاشيه پارك جنگلي لويزان كشف شد برگزار مي شود.
همان طور كه مي دانيد رويه سيستم قضايي ما به ويژه با احياي دادسرا بر اين محور قرار دارد كه شخص تا زمان صدور حكم تنها يك «متهم» است و هيچ گونه حقي براي «مجرم» دانستن او وجود ندارد. به ويژه آن كه با شروع به كار دادسرا، اين نهاد قضايي موظف به تهيه اسناد و ادله اثبات جرم است و خود مرحله اثبات جرم و صدور رأي مجرميت بر عهده دادگاه آن هم با كيفيت كنوني آن در مباحث كيفري است. بنابراين در شرايطي كه هنوز دادگاه تشكيل نشده و قضات ادله را بررسي نكره اند و متهم نيز هنوز از خود دفاع نكرده است، تا به امروز و تا اعلام حكم قطعي دادگاه نامادري ۲۴ ساله الهه در اين پرونده صرفاً يك متهم است و بس. اما مطلب مورد نظر با اين جملات آغاز شده است: «نامادري جواني كه در يك اقدام جنايتكارانه دختر بچه ۷ ساله اش را به طرز فجيعي به قتل رسانده بود روز چهارشنبه اين هفته در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه مي شود.» (همشهري شماره ۳۵۳۶ ص ۲۳)
در اين جملات نيز در حالي كه «طيبه» هنوز يك متهم است ارتكاب جنايت براساس دفاعيات وي به وي نسبت داده شده در حالي كه مي شد مطلب را با چنين جمله اي آغاز كرد: «نامادري جواني كه متهم است دختر ۷ ساله شوهر خود را به قتل رسانده روز چهارشنبه اين هفته در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه مي شود.» نگاهي گذرا به اخباري كه در اسفند ۸۲ و فروردين ۸۳ در مطبوعات به چاپ رسيد نكاتي را به ذهن جاري مي كند كه علاوه بر طرح سئوال هر ناظري را به مراقبت در تصميم گيري درباره «طيبه» متهم پرونده وامي دارد.
براي نمونه روزنامه جام جم در شماره ۱۰۹۶ خود و در صفحه ۱۵ اعلام كرده است پزشكي قانوني زمان مرگ را ۳۶ ساعت قبل از زمان كشف جسد براي الهه تشخيص داده است. روزنامه ايران نيز در شماره هاي متعدد خود تأكيد دارد كه ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه صبح روز ۹ اسفند ۸۲ جسد الهه به وسيله جنگلبانان كشف شده است.
با اين وضع حتي با يك نوسان ۴۸ تا ۷۲ ساعته براي مرگ مي توان تصور كرد كه الهه يا چهارشنبه ۶ اسفند ۸۲ و يا پنجشنبه ۷ اسفندماه ۸۲ به قتل رسيده باشد. حال آن كه گزارش هاي روزنامه هاي «اعتماد» ، «ايران» ، «انتخاب» و «جام جم» در شماره مورخ ۲۱ اسفند ماه ۸۲ و ۲۳ اسفند ماه ۸۲ از اعترافات طيبه حكايت از آن دارد كه وي روز سوم اسفندماه پس از ربودن دختربچه و خوراندن قرص ديازپام به او وي را به محل كشانده و پس از بي حال شدن به خاك سپرده است. بنابر اين واضح است كه بين گفته «طيبه» به عنوان متهم و پزشكي قانوني به عنوان كارشناس تشخيص علت و زمان مرگ تناقض گفتاري و ادعايي آن هم به ميزان ۳ تا ۴ روز وجود دارد.
با وجود چنين ابهام و تناقضي در گفتار آيا بهتر نيست با وسواس بيشتري نسبت به ماجرا و تصميم گيري در قبال يك متهم رفتار كرد.
از طرف ديگر در گزارش همشهري و در پايان پاراگراف يازدهم چنين آ مده است: «سه روز قبل از حادثه بيلچه اي خريدم و به جنگل  شيان رفتم،  آنجا هيچ رفت و آ مدي نبود، در ميان جنگل بالاي يك تپه را انتخاب كردم، آنجا بهترين مكان براي دفن الهه بود.» چند نكته درون اين جمله و ادعاي طيبه وجود دارد. همه خبرنگاراني كه در بازسازي صحنه(۲۳ اسفند ۸۲) حضور داشتند ديده اند كه محل كشف جسد «در ميان جنگل» نبود بلكه در كناره خيابان طجرلو ورودي غربي پارك جنگلي لويزان بود كه در ميان دو كيوسك نگهباني واقع شده است. آيا اين تناقض هيچ سؤالي را در ذهن خواننده اين مطلب ايجاد نمي كند؟
حفر زمين و بررسي آن نشان مي دهد كه شيارهاي منجر به حفر زمين به بزرگي پهناي يك بيل است و نه «بيلچه» . بنابر اين باز هم شواهد موجود در صحنه كشف جسد با ادعاي طيبه همخواني ندارد و مي تواند به عنوان يك ابهام موجب تحقيقات جامع تر شود.
همان طور كه در مطلب همشهري هم اشاره شده است طيبه مدعي است ۱۰ قرص ديازپام را در يك سانديس آب انگور به الهه خورانده است اما پزشكي قانوني در كالبدشكافي از جسد علت مرگ را ورود جسم خارجي(خاك) به درون مجاري تنفسي اعلام كرده كه به عبارتي زنده به گور شدن معنا مي يابد ولي هيچ صراحتي در تصديق وجود آثار ديازپام نكرده است و از مجموع گزارش هاي جرايد نيز چنين اشاره اي به چشم نمي خورد. همان طور كه دو هفته قبل در جريان محاكمه «بيجه» و «باغي» در همين شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان شاهد بوديم گرچه به جنايتكار بودن هر دو متهم اتفاق نظر داشتيم اما دادگاه باغي را از قتل تبرئه كرد و صرف انكار او را مستحق مجازات ندانست.
روزنامه انتخاب در شماره ۱۴۲۳ خود درباره انكار قتل از سوي طيبه مي نويسد: «من در آن زمان مجبور شدم در پليس آگاهي قتل الهه را به گردن بگيرم در حالي كه تمامي اعترافاتم كذب بود و من دختر بچه ۷ ساله را نكشته ام.»
بلافاصله ۴ روز بعد روزنامه جام جم در شماره ۱۱۲۳ خود در تكذيب انكار ماجرا به وسيله طيبه به نقل از وي مي نويسد: «در زندان فريب خوردم و آنها از من خواستند در مرحله بعد اعترافاتم را كتمان كنم.»
با نگاهي به اين سه گزارش اين نكته به ذهن مي رسد كه طيبه از ثبات گفتاري نيز برخوردار نبوده و مرتب دست به تغيير موضع زده است. با چنين شرايطي نمي توان به وضوح او را مجرم يا بي گناه خواند و بايد منتظر ماند و دادگاه را نظاره گر بود تا تكليف اين جنايت روشن شود.

حادثه در جهان
لغو قانون مربوط به جنايت از روي تعصب
گروه حوادث: دادگاه عالي ايالت جورجيا روز گذشته قوانين مربوط به مجازات مجرماني كه از روي تعصب يا تنفر فردي را به خاطر عقيده يا ديگر مسائل نژادپرستي به قتل مي رسانند، ملغي اعلام كرد. به گفته كارشناسان دايره اجرايي اين قوانين بسيار وسيع و از طرف ديگر جزييات آن بسيار مبهم و گنگ بود.
طبق اين قانون كه چهار سال پيش به تصويب رسيده بود مجازات مجرماني كه به ساير افراد تنها به دليل اختلاف عقيده يا تعصبات ديگر صدمه وارد مي كنند شديدتر از ساير مجرمان است. اين قانون زماني به تصويب رسيده بود كه در سال ۲۰۰۲ يك زوج سفيدپوست به دليل تنفر از رنگين پوست ها، دو مرد سياهپوست را كه در همسايگي آنها زندگي مي كردند به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. در آن زمان دادگاه محلي، اين زوج را علاوه بر شش سال زندان مقرري براي جرم مرتكب شده طبق اين قانون به ۸ سال حبس محكوم كرد. وكلاي مدافع متهمان در ماه آوريل سال جاري در طول دادگاه تجديدنظر خواهان لغو اين قانون شدند. به استدلال اين وكلا، هر جرمي كه واقع مي شود در هر حال انگيزه اي پشت سر خود دارد كه در اغلب مواقع اين انگيزه نشأت گرفته از تعصبات مختلف است.
اين قانون تنها مجرماني را كه به انگيزه هاي مذهبي، قومي، نژادي و جنسي به ديگران آسيب مي رسانند دربرمي گرفت.
مادر نوزاد خود را خفه كرد
گروه حوادث: مادري كه نوازد چند ماهه خود را روي تخت بيمارستان خفه كرده بود پس از به نمايش گذاشتن فيلم گرفته شده از اين صحنه به جرم خود اعتراف كرده و روانه زندان شد.
نوزاد هشت ماهه از ۲۷ سپتامبر و به تجويز پزشكان در بيمارستان كودكان يكي از شهرهاي استراليا بستري شده بود. به گفته پزشكان آثار موجود بر روي بدن وي حاكي از سوءاستفاده جسمي و جنسي از وي بوده است. دوربين مخفي اي كه در اتاق محل نگهداري نوزاد كار گذاشته شده بود سرانجام پرده از جنايات مادر وي برداشت. پليس محلي پس از تماشاي فيلم فوق مادر ۲۱ ساله را به جرم قتل عمد نوزادش بازداشت كرد. به گفته پزشكان معالج مقتول، وي از سه هفته پيش كه به بيمارستان آورده شد به دليل وخامت وضعيت جسماني اش در بخش مراقبت هاي ويژه به سر مي برد. پزشكان با وجود انجام آزمايش هاي متفاوت موفق به كشف علت بيماري وي نشدند. اما از روي آثار ضرب و جرح امكان آزار و اذيت جسمي وي را دادند.
به گفته سربازرس اين پرونده، مادر كودك پس از خفه كردن وي از بيمارستان خارج شد و زماني كه يكي از پرستاران به اتاق محل بستري كودك رفت متوجه شد كه وي نفس نمي كشد. تلاش پزشكان براي نجات جان نوزاد بي نتيجه ماند و وي بر اثر خفگي فوت كرد.
قرار است دادگاه رسيدگي به اتهامات متهم ظرف چند روز آينده تشكيل شود.
گربه وفادار ايراني دق كرد
004917.jpg
پليس: يك گربه وفادار ايراني در چين پس از آن كه ديد صاحب ۷۹ ساله اش در بستر مرگ افتاده است، دست به اعتصاب غذا زد و يك روز زودتر از او درگذشت.
سايت «ياهو» گزارش داد: ديروز يك مرد چيني به نام «دنگ» با دفتر اين سايت تماس گرفت و اظهار داشت: هشت سال پيش مادرم به علت اين كه معلول بود و قدرت راه رفتن نداشت با يك گربه سفيد ايراني همدم شد و او را پرورش داد. اين گربه روز و شب همدم اين پيرزن بود و هيچ كدام قادر به ترك يكديگر نبودند. تا اين كه ماه گذشته مادرم دچار سكته مغزي و در بيمارستان بستري شد، به طوري كه ديگر قادر به غذا خوردن نبود و از طريق بيني مواد غذايي به وي منتقل مي شد.
«دنگ» افزود: از زماني كه مادر پيرم در بيمارستان بستري شد، اين گربه ايراني دست به اعتصاب غذا زد و اصلاً  توجهي نمي كرد كه چه غذاهاي خوبي براي او تهيه مي كنم. اين گربه فقط داخل خانه راه مي رفت و يا روي زمين دراز مي كشيد. اين برنامه به مدت يك ماه ادامه داشت تا اين كه اين گربه وفادار سرانجام سه روز پيش درگذشت. اين در حالي است كه مادرم نيز يك روز پس از مرگ گربه فوت كرد.
شش  عضو يك  باند آدم ربا در فيليپين  دستگير شدند
ايرنا: به  گفته  پليس  فيليپين  شش  تن  از اعضاي  يك  باند آدم ربا روز گذشته  در شهر كوييزون  دستگير شدند.
به  گزارش  روزنامه فيليپين  اينكوايرر، «آولينو رازون» رييس  پليس  شهر كوييزون  فيليپين  گفت  : اعضاي  اين  باند آدم  ربايي  با پوشيدن  يونيفورم  پليس  ابتدا اطمينان  قربانيان  را به  خود جلب  و سپس  اقدام  به  ربودن  آنها مي كردند.
وي  افزود : اين  باند آدم  ربا پس  از ربودن  قربانيان  از خانواده  آنها مبالغ  هنگفتي  را به  عنوان  باج  طلب  مي كردند.
«رازون» از آغاز تحقيقات  پليس  فيليپين  براي  روشن  شدن  دخالت  اين  باند آدم  ربا در ربودن «والري  چوآ» عضو جامعه  فيليپيني  - چيني  در تاريخ  ۶ اكتبر سال  گذشته  (۱۵ مهر)، خبر داد.
والري  چوآ دو روز پس  از ربوده  شدن  توسط  آدم  رباها با پرداخت  مبلغ  ۴۳۰ هزار پزو ( ۷ هزارو ۶۷۰ دلار) باج  توسط  خانواده اش  آزاد شد.
آدم  ربايي  براي  باج گيري  از عمده  معضلات  اجتماعي  فيليپين  است  كه  توسط  باندهاي  مختلف  در اين  كشور انجام  مي شود.

توقيف يك ساله خودروهاي حامل مشروبات الكلي
ايسنا: فرمانده انتظامي استان كرمانشاه اعلام كرد: به منظور افزايش جريمه قاچاق مشروبات الكلي در استان كرمانشاه از اين پس خودروهاي حامل مشروبات الكلي به مدت يك سال توقيف مي شوند.
سردار جواد حامد گفت: در گذشته هزينه ارتكاب جرم براي قاچاقچيان مشروبات الكلي پايين بود و در هنگام دستگيري مجازاتهاي قانوني كه براي اين افراد در نظر گرفته مي شد به خاطر اين كه مبلغ جريمه در مقابل سودي كه از اين راه كسب مي كردند بسيار ناچيز و اندك بود و به راحتي و با آسودگي به آن مي پرداختند.
وي گفت: با توجه به اهميت بالاي موضوع، تشديد برخورد با قاچاق مشروبات الكلي كه پيامدهاي جبران ناپذيري را براي جامعه اسلامي به خصوص جوانان دارد و سلامت و امنيت جامعه را به خطر مي اندازد يك ضرورت به شمار مي رفت.
فرمانده انتظامي استان كرمانشاه تصريح كرد :مدت زيادي به دنبال اين بوديم كه هزينه ارتكاب جرم را براي قاچاقچيان بالا ببريم تا با قاچاق مشروبات الكلي به شدت برخورد شود و با مجازاتهاي سنگين تر چنين اعمالي مقرون به صرفه نباشد تا قاچاق مشروبات الكلي اين عمل زشت و ناپسند كه به دنبال تهاجم فرهنگي استكبار جهاني طراحي و هدايت مي شود بااين اقدام با شكست روبرو شود.
سردار حامد در پايان گفت: اين اقدام با همكاري مسئولان قضايي استان امكان پذير شده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |