چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۸ - Oct 27, 2004
با ابلاغ استانداردهاي لازم از سوي بانك مركزي
كارت  هوشمند در راه است
004920.jpg
گروه انفورماتيك: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تا هفته آينده ضوابط استفاده از كارت هاي هوشند را اعلام مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، ضوابط و استاندارد برنامه هاي كاربردي كارت هاي هوشمند كه قرار بود در هفته جاري از سوي بانك مركزي به بانك هاي سراسر كشور ابلاغ شود، با يك هفته تأخير در اختيار بانك ها قرار خواهد گرفت.
مهران شريفي، مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي در اين باره گفت: استاندارد كلي استفاده از كارت هاي هوشمند را پيش از اين اعلام كرده ايم و در اين مرحله استاندارد برنامه هاي كاربردي به بانك ها ابلاغ خواهد شد. پس از تصويب و ابلاغ ضوابط از سوي بانك مركزي، بانك ها مكلف خواهند شد تا خود را با استانداردهاي جهاني سازگار كنند.
سعيد اسعد رئيس اداره كل خدمات رايانه اي بانك ملت در اين خصوص گفت: از آنجا كه كارت هاي هوشمند با شبكه جهاني سازگار است و قابليت اتصال به اين شبكه را دارد، بانك هاي كشور نيز مكلف خواهند شد خود را با استانداردهاي جهاني سازگار كرده تا بتوانند خدمات دلخواه متقاضيان را ارايه كنند.
كارت هاي هوشمند علاوه بر كاربري كنوني كارت هاي خودپرداز بانك ها، اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي دهد تا در صورت وجود پايانه فروش مكانيزه (POS) در فروشگاه ها به خريد بپردازند و همچنين اين كارت ها با خدمات دولت الكترونيكي نظير خدمات گذرنامه نيز هماهنگ است.
به گفته اسعد كارت هاي هوشمند مبتني بر آخرين ويرايش استاندارد جهاني EMV خواهد بود و نسبت به كارت هاي موجود در ايران امنيت بيشتري خواهد داشت.
گفتني است كارت هاي موجود در كشور، مغناطيسي (magnet card) هستند. از سوي ديگر شرايط استفاده كارت هاي هوشمند از شبكه يكپارچه شتاب نيز تا سال ۸۴ فراهم خواهد شد.
شريفي در اين باره گفت: شبكه شتاب در حال حاضر براي پذيرش كارت هاي هوشمند آمادگي ندارد، اما تا سال ۸۴ مشكلات آن رفع شده و امكان استفاده كاربران كارت هاي هوشمند از اين شبكه نيز فراهم مي شود.
وي افزود: در حال حاضر يكي از بانك ها صدور كارت هوشمند را آغاز كرده است كه البته كاربري آن خيلي كم است اما پس از اعلام ضوابط از سوي بانك مركزي مي تواند كاربري هاي بيشتر نيز به كارت هاي خود اضافه كند.
به گفته شريفي محدوديت  زماني براي ارايه كارت هوشمند از سوي بانك هاي كشور در نظر گرفته نشده است و اين بانك ها مي توانند هر وقت كه شرايط و مقدمات لازم را فراهم كرده باشند به صدور اين كارت ها و ارايه خدمات اقدام كنند.

شبكه جامع اطلاع رساني راه اندازي مي شود
گروه انفورماتيك: شبكه جامع اطلاع رساني كشور تا پايان امسال راه اندازي مي شود.
مديركل دفتر آمار و اطلاع رساني معاونت برنامه ريزي و بررسي اقتصادي وزارت بازرگاني با اعلام اين خبر، اين شبكه را اولين شبكه فعال اطلاع رساني رايگان در سراسر جهان دانست.
معمارنژاد در اين باره گفت: تاكنون تمامي شبكه هاي اطلاع رساني در تمام دنيا از سوي بخش خصوصي فعاليت مي كنند و براي ارائه اطلاعات از متقاضيان پول دريافت مي كنند.
او با اشاره به اينكه در كشورهاي اروپايي شبكه هاي اطلاع رساني جهان بحث فروش اطلاعات مطرح است افزود: مسئولان ايراني سعي كرده اند تا آنجايي كه امكان دارد بحث فروش اطلاعات در شبكه جامع اطلاع رساني مطرح نباشد و تمامي متقاضيان بتوانند به صورت رايگان اطلاعات خود را از طريق شبكه به دست آورند.
به گفته معمار نژاد به روز كردن اين شبكه اطلاع رساني سالانه ۵/۱ ميليون دلار هزينه خواهد داشت. وي افزود: اطلاعات اين شبكه از سايت هاي معتبر جهان مانند: آنكتاد، OCD،MD، EIU، هوتيچ و... تامين خواهد شد.
معمارنژاد در خصوص عدم استقبال شركتهاي خصوصي در ايران براي اقدام به راه اندازي شبكه جامع اطلاع رساني نيز گفت: هزينه راه اندازي و به روز كردن اين شبكه بسيار بالاست از همين رو بخش خصوصي نمي تواند اين ميزان هزينه را تأمين نمايد. از سوي ديگر ما سعي داشتيم اطلاعات شبكه جامع اطلاع رساني رايگان در اختيار مردم قرار گيرد اين در حالي است كه اگر بخش خصوصي اين شبكه را راه اندازي مي كرد براي ارائه اطلاعات از متقاضيان پول مي گرفت.

آغاز پروژه تلويزيون ديجيتال در اتحاديه اروپا
004923.jpg
گروه انفورماتيك: اتحاديه اروپايي پروژه ۵/۷ ميليون يورويي تلويزيون ديجيتال را آغاز كرد.
به گزارش رويتر اين طرح كه رسانه جديد براي هزاره جديد (NM2) نام دارد در پي ايجاد يك شبكه تلويزيوني با قابليت هدايت توسط خود بينندگان است و از طريق آن مخاطبان مي توانند پايان بندي فيلم ها يا نحوه پخش و توليد برنامه ها را به دلخواه خود تغيير دهند.شركت هاي دولتي رسانه اي ۱۳ كشور در اين طرح مشاركت دارند و حتي تلويزيون مركز چين (CCTV )هم از جمله شركاي آن محسوب مي شود.
كارشناسان معتقدند توسعه نرم افزاري تنها گامي است كه براي تكميل طرح اخير بايد برداشته شود و زيرساخت هاي سخت افزاري لازم براي اتحاديه اروپايي در اين زمينه مهيا است. زمان بندي لازم براي اجراي پروژه سرتاسري تلويزيون ديجيتال طي يك چهارچوب زماني سه ساله صورت مي گيرد.

حباب ديجيتال دوباره مي تركد
گوگل يك قدم تا نابودي در بورس
گروه انفورماتيك: سهام گوگل ديوانه شده است؛ اين جمله اي است كه تمام كارشناسان بازار بورس وال استريت در روزهاي گذشته آن را با خود تكرار مي كردند.
سير تصاعدي نزول قيمت هر سهم گوگل، ناظران را بلافاصله به ياد خاطرات آزاردهنده چند سال پيش در مورد شركت هاي اينترنتي مي انداخت كه سرنوشت آنها نام (تركيدن حباب ديجيتال) را به خود گرفت.
بنابر گزارش مركوري نيوز، در آخرين روز هفته گذشته ميلادي قيمت هر سهم شركت گوگل با ۱۵ درصد كاهش به ۱۷۲ دلار رسيد و همين كافي بود كه شاخص معتبر شركت هاي فناوري در بازار بورس آمريكا، موسوم به نزداك، به طرز فجيعي منفي شود.
درآمد باور نكردني سهام گوگل، محبوب ترين موتور جست وجوي دنيا، باعث شد كه سه شنبه هفته قبل اين شركت اعلام كند كه قصد دارد به طور عمده در قيمت سهام خود تجديد نظر كند و آن را بالاتر ببرد، اما اتفاقات روزهاي آينده دقيقاً مانند سال ۹۸ و انفجار حباب اينترنت شبيه بود، همان روز كه هنري بلودگت اعلام كرد قصد دارد قيمت سهام آمازون دات كام را تا ۴۰۰ دلار براي هر سهم بالا ببرد.اين اتفاق افتاد و او طبق برنامه به قيمت رويايي خود رسيد اما، تنها سه هفته بعد هيچ كس حاضر نبود سهام آمازون را حتي با قيمتي كمتر از ۱۰ دلار بخرد.
اما فارغ  از اظهار نظرهاي كارشناسان اقتصادي و بورس بازان، اين هفته چشم تمام متخصصان و اهالي كامپيوتر و اينترنت در آمريكا و دنيا به تابلوهاي وال استريت خواهد بود، چرا كه اگر گوگل در سرمايه گذاري هاي اقتصادي خود و مبادلات تجاري اش در بورس شكست بخورد، سرنوشت تأسف باري در انتظار پروژه هاي بلند پروازانه ايده هاي مديران اين شركت خواهد بود. ايميل يك گيگابايتي، جست وجو در كامپيوتر و اينترنت به طور همزمان، مرورگر اينترنتي و مسنجر اينترنتي گوگل از جمله اين پروژه ها هستند كه گوگل در بخش اداري- فني خود سرمايه گذاري كلاني بر روي آنها كرده است و حالا ممكن است با به خطر افتادن زيرساخت مالي اين شركت، كه تنها ۶ سال از عمر آن مي گذرد، تمام اين پروژه ها متوقف شوند.
كاربران كامپيوتر آرزو دارند هرگز اين اتفاق نيفتد.

بازي سياسي براي انتخابات اروگوئه
گروه انفورماتيك: يكي از احزاب سياسي اروگوئه براي جلب نظر رأي دهندگان يك بازي اينترنتي عرضه كرده است.
به گزارش بي بي سي هدف از انجام اين طرح جذب رأي دهندگان جوان به حزب «فرنتوآمپليو» براي انتخابات نزديك رياست جمهوري در اروگوئه است. حزب فرنتوآمپليو از احزاب چپ گرا و منتقد دولت فعلي محسوب مي شود و بازي اين حزب نيز كامپيوس نام دارد كه در حقيقت معادل اسپانيايي براي عبارت «بياييد تغيير كنيم» است.
در بازي كامپيوس جوانان فرصت مي يابند تا با حل مشكلات اقتصادي كشور خود ملت جديدي را بسازند و با توجه به شعار حزب فرنتوآمپليو، مبني بر «بياييد تغيير كنيم تا جامعه جديد را بسازيم» اين بازي فرصت جديدي را براي پر كردن شكاف طبيعي ميان سياستمداران و جوانان را در اختيار احزاب چپ گراي اروگوئه مي گذارد به ويژه كه امكان گفت وگوي اينترنتي نيز براي بازيكنان فراهم شده است.

تلفن هاي ثابت منقرض مي شوند
رويتر: نسل تلفن هاي ثابت به زودي منقرض مي شود.
بررسي هاي انجام شده توسط غول مخابراتي دنيا، نوكيا، نشان مي دهد كه روز به روز تعداد شهرونداني كه به جاي تلفن هاي ثابت خانگي خود از گوشي تلفن همراهشان استفاده مي كنند رو به افزايش است و اغلب افراد نسل جديد حتي نسبت به خريد تلفن ثابت اقدام هم نمي كنند.
در اين تحقيق مشخص شده است كه بيش از ۴۵ ميليون نفر در بريتانيا، آلمان، آمريكا و كره جنوبي در حال حاضر فقط از تلفن همراه استفاده مي كنند.
جالب ترين قسمت گزارش نوكيا اين واقعيت است كه اكثريت قريب به اتفاق صاحبان تلفن هاي ثابت علت خريد اين خط ها را ارزان بودن تعرفه مكالمه با تلفن هاي ثابت ذكر كرده اند ولي در عمل در صورتحساب اين افراد مكالمه با تلفن هاي همراه زمان بيشتري را به خود اختصاص داده است.
بيشتر افرادي كه در اين تحقيق مورد سؤال قرار گرفته اند مي گويند  آينده از آن گوشي هاي همراه خواهد بود و تلفن هاي ثابت ديگر كاربردي نخواهند داشت.
براساس بررسي شركت نوكيا، گوشي هاي همراه و تلفن هاي ثابت براي اهداف متفاوتي مورد استفاده قرار مي گيرند. تلفن هاي ثابت بيشتر براي تماس هاي طولاني و تلفن هاي همراه براي تماس هاي كوتاه به كار مي روند.
گفتني است، در بريتانيا ۶۸ درصد از افراد گفته اند، به دليل پايين تر بودن هزينه، تلفن هاي ثابت را ترجيح مي دهند، در همه كشورهاي مذكور افراد مسن  ترجيحاً از تلفن ثابت استفاده مي كنند.
طبق اين تحقيق، زنان ۵۰ ساله و بالاتر از گوشي همراه استفاده نمي  كنند.

آن لاين
استاندارد مهندسي نرم افزار تدوين شد
گروه انفورماتيك: قانون استاندارد مهندسي نرم افزار كشور به منظور ارتقاء كيفيت توليد نرم افزارهاي داخلي، در داخل كشور و ساير كشورهاي خارجي تدوين شد.
حميدرضا يوسفي، معاون دبير شوراي عالي انفورماتيك، در اين باره به ايلنا گفت: نرم افزارهايي كه در ايران توليد مي شود، اكثرا فاقد استانداردهاي بين المللي هستند، به همين دليل اين نرم افزارها در خارج از كشور با استقبال روبه رو نمي شود و تمام كشورها به كيفيت نرم افزارهاي ما بدگمان هستند.
به گفته يوسفي استاندارد مهندسي نرم افزار، دستگاه هاي دولتي و اجرايي را در جهت سفارش توليد نرم افزار به صورت استاندارد و مطلوب هدايت مي كند.
معاون دبير شوراي عالي انفورماتيك افزود: در اين پروژه تمام استانداردهاي بين المللي تعيين شده و قرار است كه به تمام دستگاه هاي دولتي به زودي ابلاغ شود تا تمام مؤسسات بر اساس اين استاندارد ها نرم افزارهاي خود را توليد كنند.
اين قانون در آخرين جلسه شوراي عالي انفورماتيك در هفته جاري تصويب شد و به زودي به تمام مؤسسات ابلاغ مي شود.
۶۰ درصد مردم به خودپرداز بانك ها اعتماد ندارند
گروه انفورماتيك: ۶۰ درصد مردم هنوز به خودپرداز بانكها (ATM) اعتماد ندارند.
مدير انفورماتيك بانك تجارت با بيان اين مطلب دليل عدم اعتماد را كمبود پول خود پردازها و مشكل خطوط ارتباطي اين وسيله دانست.
به گزارش ictnews كرمي افزود: متأسفانه بيشتر مردم ايران از خودپرداز بانكها پول دريافت مي كنند و ميزان دريافت پول در روزهاي اول ماه افزايش چشمگيري مي يابد از همين رو خودپرداز بانكها با كمبود نقدينگي مواجه مي شوند.
وي با اشاره به اينكه در استفاده از ATMها از دنيا عقب هستيم گفت: تاكنون فقط ۴۰درصد راه را براي استفاده از ATM طي كرده ايم. وي اضافه كرد: در ابتداي راه اندازي خودپردازها مردم تمام دنيا دستگاهها را خراب مي كردند ولي امروزه لااقل دستگاهها سالم مي مانند.
وي درخصوص فراگير شدن ATM و استقبال همگاني از اين وسيله گفت: براي فراگير شدن استفاده از خودپرداز، ابتدا خودپرداز بانكها بايد يكسان شوند و در مرحله بعد شهروندان بتوانند با كارت ATM خريد كنند. در اين صورت است كه شهروندان علاقه مند به استفاده گسترده ازدستگاه هاي خودپرداز خواهند شد.
افزايش سامانه هاي استعلام هويت فردي تا پايان سال
گروه انفورماتيك: سامانه هاي استعلام شماره ملي و هويت فردي تا پايان سال به ۶ دستگاه دولتي افزايش مي يابد.
به گزارش ictnews كاميار ثقفي مدير كل ICT سازمان ثبت احوال در اين باره گفت: سامانه استعلام شماره ملي و هويت فردي براي اولين بار در كشور به ناجا ارائه شده است و تا پايان سال ۵ سامانه در دستگاههاي دولتي و اجرايي ديگر ايجاد شده و به سيستم اضافه مي شود.
وي افزود: هيأت ماده ۱۴ سازمان مديريت كل كشور به عنوان ناظر و انتخاب كننده ۵ دستگاه دولتي عمل مي كند. ثقفي تأكيد كرد: ۵ دستگاه دولتي بنا به داشتن دو شرط انتخاب مي شوند و بايد علاوه بر داشتن شبكه كشوري و توانايي ارتباط با سازمان ثبت احوال، بيشترين مراجعه را از سوي مردم داشته باشند.

آف لاين
نخستين ربات پرستار جهان در ايران
گروه دانش: نخستين «ربات پرستار» جهان با قابليت پرستاري، توانبخشي و كار درماني معلولان قطع نخاع در قطب علمي طراحي، رباتيك و اتوماسيون دانشگاه صنعتي شريف طراحي و ساخته شد.
هومن حسين خان ناظر،فارغ التحصيل دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف و از مجريان طرح ساخت ربات پرستار درباره ويژگي ها و قابليت هاي اين ربات به ايسنا گفت : اين ربات كه بر اساس شرايط محيط هاي بيمارستاني و آسايشگاهي ساخته شده قادر است ضمن سركشي و رساندن دارو و غذا به بيماران بستري در بخش هاي مختلف، از طريق سامانه پزشك مجازي كه به زودي بر آن نصب مي شود، امكان ارتباط مستقيم صوتي و تصويري پزشك با بيماران را فراهم كرده و اعمال توانبخشي و كار درماني را روي مچ پا و زانوي بيماران معلول انجام دهد.
به گفته وي يكي ديگر از ويژگي هاي مفيد اين ربات كه قابليت تبديل به اشكال مختلف از جمله صندلي را دارد، امكان حركت دادن بيمار به صورت نشسته و ايستادن انفعالي معلولان قطع نخاع است كه فراهم شدن امكان حركت اين گروه از معلولان به حالت ايستاده، تاثيرات جسمي و رواني بسياري بر آنها داشته و ضمن جلوگيري از بدتر شدن شرايط آنها به روند بهبودي اين گروه از بيماران نيز كمك مي كند.
كاسيني در نزديكترين فاصله تيتان
گروه دانش: فضاپيماي كاسيني شب گذشته به منظور آزمايش دستگاه هاي كنترل و رهاسازي هويگنس، به ۲۰۰ كيلومتري قمر تيتان رسيد. هويگنس قرار است ۵ دي ماه سال جاري همزمان با روز كريسمس به سوي بزرگترين قمر سياره زحل يعني تيتان رها شده و ۲۰ روز بعد بر روي آن فرود آيد.
هويگنس پس از «لونا ۲۴» اتحاد جماهير شوروي سابق كه در سال ۱۹۷۶ بر روي ماه نشست، دومين سفينه اي خواهد بود كه بر روي يكي از اقمار منظومه شمسي فرود خواهد آمد.
به گزارش ايسنا، فضاپيماي كاسيني- هويگنس كه با همكاري بين المللي سه آژانس فضايي و ۱۷ كشور جهان ساخته شده بود، در سال ۱۹۹۷ از مركز فضايي كندي آمريكا به فضا پرتاب شد و پس از يك سفر طولاني در تيرماه امسال به مدار زحل رسيد تا مأموريت چهار ساله خود را براي عكسبرداري و تهيه اطلاعات از اين سياره، قمرها و حلقه هايش آغاز كند.
در حدود ساعت ۲۱ شب ۵ آبان به وقت ايران اين فضاپيما به فاصله هزار و ۲۰۰ كيلومتري از تيتان، يعني نزديكترين فاصله اي كه تاكنون از اين سياره داشته است مي رسد و در اين موقع ابزارهاي كنترل از راه دور خود را به سوي جو و سطح تيتان نشانه مي گيرد تا در ۵ دي (روز كريسمس) كه كاوشگر هويگنس را رها مي كند، كار به دقت و درستي انجام شود.
تلفن تصويري، هم موبايل و هم تلفن ثابت
گروه دانش: شركت مخابرات سنگاپور، سينگ تل، ارايه سرويس تلفن تصويري را بر روي خطوط تلفن ثابت و همراه، با استفاده از فناوري موبايل نسل سوم (۳g) به صورت آزمايشي آغاز كرد.
بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه، در طول دوره يك ماهه آزمايشي به برخي مشتركان يك خط مجزا داده مي شود تا سرويس انتقال صدا و تصوير را از طريق خط تلفن آزمايش كنند.
ليم چان پو، مدير بخش بازرگاني اين شركت اظهار اميدواري كرده است كه اين سرويس به زودي براي تمام مردم در دسترس باشد.او مي افزايد: اين اولين بار است كه يك اپراتور سرويس ويديوي با فناوري ۳g را از طريق تلفن هاي ثابت عرضه مي كند.سينگ تل بزرگ ترين شركت مخابراتي جنوب شرق آسيا است و به عنوان اپراتور مخابراتي در چند كشور منطقه فعاليت مي كند.

برگزاري دومين جشنواره ملي مسابقات اينترنتي قرآن و انتظار
گروه انفورماتيك: دومين جشنواره ملي مسابقات اينترنتي ماه مبارك رمضان با رويكرد قرآن و انتظار همزمان با برگزاري دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و با گستره جهاني برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مسابقات وبلاگ نويسي، طراحي انيميشن، داستان نويسي، فيلمنامه نويسي كوتاه، تصور شناسي و معاني و مفاهيم قرآني از جمله بخش هاي مختلف اين جشنواره است.
مسئولان برگزاري اين جشنواره ايجاد بستر مناسب براي ترويج و اشاعه فرهنگ قرآن و انتظار در عرصه فناوري اطلاعات در قالت طراحي مسابقات متنوع اينترنتي را از مهم ترين اهداف دومين جشنواره ملي مسابقات اينترنتي ماه مبارك رمضان عنوان كرده اند.
جوانان فارسي زبان سراسر جهان كه علاقه مند به مباحث قرآني و مهدويت هستند مي توانند براي ثبت نام در جشنواره و كسب اطلاعات بيشتر به دو پايگاه اينترنتي:
www. quran festival.com و www.motafegh.com مراجعه كنند.
محور آثار ارسالي در زمينه موضوعات قرآن و فلسفه انتظار، تريبون آزاد انتظار و امام مهدي (عج) و موضوعات آزاد در زمينه توليد آثار ارزشمند قرآني است كه علاقه مندان براي ارسال آثار خود حداكثر تا ۱۷ آبان ماه فرصت دارند.
گفتني است پس از داوري آثار برگزيده ۲۲ آبان ماه همزمان با مراسم اختتاميه جشنواره معرفي و به نفرات برتر هداياي نفيسي از قبيل يك دستگاه رايانه قابل حمل، ۵۰ سكه تمام بهار آزادي ۱۰ دستگاه چاپگر و لوح تقدير جشنواره اهداء خواهد شد.

راه اندازي اينترانت تبيان در اصفهان
گروه انفورماتيك: مدير مركز تحقيقات رايانه حوزه علميه اصفهان از راه اندازي اينترانت سايت «تبيان» در شهر اصفهان به مناسبت ماه مبارك رمضان خبر داد.
سايت تبيان به آدرس اينترنتي WWW.TEBYAN.NET از سال گذشته فعاليت خود را زير نظر سازمان تبليغات اسلامي در زمينه هاي فرهنگي و مذهبي آغاز كرده و در زمان حاضر داراي ۷۰ گيگابيت اطلاعات است.
سيد احمد سجادي در اين باره به ايرنا گفت: شهروندان اصفهاني مي توانند با وارد كردن شناسه و رمز TEBYAN و شماره خط ۹۷۱۸۲۲۷ E1 در برنامه اتصال به اينترنت رايانه خود(MY CONNECTION) به طور مستقيم به سايت تبيان متصل شوند.
مسئول اينترانت سايت تبيان در اصفهان گفت: در اين سايت يك مدرسه اينترنتي نيز وجود دارد كه حاوي مطالب درسي حوزوي، دوران راهنمايي و دبيرستان و برخي دروس دانشگاهي، اخبار، مشاوره، كنكور و نرم افزار است.
به گفته سجادي مركز تحقيقات رايانه حوزه علميه اصفهان تاكنون اقدام به توليد و توزيع چهار CD مذهبي به نام هاي فيض تمام، صوت قرآن، طنين وحي و ريحانه(درباره زندگي حضرت زهرا «س» ) كرده است كه در اين CDها برنامه هاي جستجوي قوي و قابليت اجرا بر روي سيستم هاي صوتي ام.پي.۳ وجود دارد.

خدمات تلويزيوني رايگان در امارات
شركت اي- ويژن از شركت  هاي وابسته به سازمان ارتباطات تلفن كابلي امارات اعلام كرده است، به مناسبت ماه مبارك رمضان به متقاضيان اين شركت خدمات اشتراك رايگان و با تخفيف ارائه مي دهد.متقاضيان از طريق قرعه  كشي مي توانند به طور رايگان مشترك اين شركت شوند و آنهايي نيز كه در قرعه كشي برنده نمي شوند، ۲۵۰ درهم تخفيف دريافت مي كنند.مسئولان اين شركت معتقدند اين اقدام آنها در راستاي تسهيل خدمات تلويزيوني در ماه رمضان و ارائه برنامه هاي ويژه اين ماه به شهروندان اماراتي است.

قانونمند شدن تلفن اينترنتي در امارات
مقامات شركت مخابرات امارات متحده قصد دارند از سال آينده تماس هاي تلفني از طريق اينترنت را قانوني كنند. به گفته اين مقامات پروتكل قانونمند كردن ارتباط صوتي از طريق اينترنت فصل جديدي را در ارتباطات مخابراتي امارات باز مي كند.
تا به حال هيچ قانون خاصي در اين زمينه وجود نداشت و مسئولان مخابرات به دنبال قانوني بودند كه اجازه ارائه چنين خدماتي را از طريق اينترنت به مشتركين و كاربران بدهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |