پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳
مديريت زمان
005652.jpg
در سير تكاملي توليد علم، زمينه پيدايش مباحث تخصصي، بيش از پيش به چشم مي خورد. علم مديريت كه زماني گستره آن صرفاً محدود به مفاهيمي كلي تحت عنوان «مديريت علمي» بود. براثر گذشت زمان و نياز به كنكاش به لحاظ شناخت بيشتر تعاملات انساني، در جست وجوي مباحث جديد تر بود تا بدين وسيله توان راهبري و مديريت در سازمانها را تقويت كند. از اين رو نظريه  ها و گرايشات متعددي جهت پاسخگويي به نياز مذكور در حيطه علم مديريت شكل گرفت. نهضت روابط انساني، مديريت اقتضايي، نگرش سيستمي، مديريت دانش، مديريت بحران و مديريت زمان از آن جمله اند.
به عبارتي همان گونه كه در بين ساير رشته هاي علمي بحث تخصصي شدن مطرح شد، در علم مديريت هم اين مهم اتفاق افتاد كه مسير تكاملي آن ادامه دارد. به هر حال سر منشأ تخصص گرايي در اين رشته را بايد از يك سو در بروز نيازهاي جديد و از سوي ديگر عدم جوابگويي مفاهيم كلي و ديدگاه هاي كلاسيك نسبت به ارتباطات و تعاملات انساني دانست. از جمله مباحث فوق، «مديريت زمان» مورد نظر است كه به عنوان ابزاري جهت تحقق اهداف مورد بررسي قرار مي گيرد.
به طور كلي در مديريت زمان، نخستين سؤالي كه به ذهن مي رسد اينكه آيا زمان قابليت مديريت دارد، در تعريف مديريت اشاره به علم تصميم گيري، انجام كار توسط ديگران، علم برنامه ريزي، سازماندهي رهبري و هدايت و... شده است. با توجه به تعاريف فوق ملاحظه مي شود كه در مديريت زمان، عليرغم كاربرد عناصر مديريت، چگونگي اداره كردن زمان مطرح است و زمان در اين معنا وقت و فرصتي است كه در اختيار ماست، به عبارتي دغدغه اصلي، چگونگي استفاده بهينه از وقت است. اگر به فلسفه مديريت زمان نگاه كنيم، از ديرباز چگونگي صرف وقت براي انسانها مهم بوده است و در آثار باستاني و ابناء تاريخي به جا مانده از قرنهاي گذشته، به نوعي كاربري زمان مي رسيم كه حكايت از برنامه ريزي خاص داشته است و حتي در برخي از آنها براساس مدارك و اسناد كشف شده ميزان پرداختي مقرري در مدت زمان معين قيد شده است. بنابراين از گذشته تا به حال و از زمان حال تا آينده، زمان به عنوان يك عامل مؤثر در رشد و توسعه جوامع انساني مطرح بوده است.
در آسيب شناسي عدم كاربري صحيح از وقت، به دلايل متعددي برمي خوريم، كه از آن جمله به ناتواني افراد در تجزيه و تحليل مسائل و مشكلات، ناتواني در برخورد با بحرانها، عدم برخورداري از قدرت تفكر خلاق، فقدان مهارتهاي اداراكي به لحاظ اخذ تصميم صحيح و طرح ريزي اصولي و... اشاره كرد.
بدين ترتيب تحقق مديريت زمان، منوط به يك باور و بينش است كه فرد را مقيد مي سازد نسبت به محيط پيرامون توجه كرده و درخصوص صرف وقت و چگونگي بهره گيري از آن احساس مسئوليت كند، مسئوليتي كه مبتني بر قبول و پذيرش دروني است و نه بر پايه اجبار. بر اين اساس مي دانيم كه زمان محدود است و بايد حداكثر استفاده از آن را داشته باشيم، ديگر اينكه زمان قابل برگشت نيست و در كنترل ما هم نيست. پس با تكيه بر اين باور مي توان، شرايط كيفيت زندگي شخصي و كاري را بهبود بخشيد و توسط آن مانع بروز فشارهاي روحي شد و به ايجاد توازن و تعادل در استفاده مناسب از زمان اقدام كرده و دستيابي به اهداف و در نهايت ارتقاي سطح بهره وري را فراهم ساخت. صاحب نظران معتقدند زمان عامل كم و زياد شدن ميزان بهره وري است. اينكه در چه مدت زمان كار انجام مي شود، با چه سرعتي كار صورت مي پذيرد و اصولاً حاصل كار طي يك زمان مشخص چيست و... باعث شده تا از زمان به عنوان يكي از عوامل توليد ياد كنند.
«مديريت زمان» ، مجموعه اي است از مفاهيم و عوامل مطروحه در علم مديريت كه به طور عمده با مفاهيمي نظير: تصميم گيري، كار گروهي، برنامه ريزي، نگرش سيستمي، سازماندهي، هماهنگي، انضباط، كنترل و نظارت، ارتباط و... سروكار داشته و بيشترين سهم را بايد به نقش فرايند برنامه ريزي داد، زيرا نتايج حاصل از يك طرح و برنامه موفق و سنجيده تحقق اهداف را به دنبال دارد.
لازم به ذكر است كه آسيب شناسي مسير اجرايي طرح ها و برنامه ها نشان مي دهد كه يكي از دغدغه هاي اصلي در پيشبرد اهداف، عدم كاربري صحيح از زمان در موعد مقرر است كه اين عامل به طور مستقيم و غيرمستقيم تأثيرات سوء بر ساير عوامل از جمله شرايط بازار، رقبا، مشتريان و سياست ها و... خواهد داشت. بنابر اين دو دسته عوامل در تحقق مديريت زمان نقش دارند؛ اعتقاد به استفاده مناسب و به موقع از زمان و چگونگي كاربرد عناصر مديريتي مؤثر در مديريت زمان.
برخي معتقدند مديريت زمان مبتني است بر يك سيستم منظم و منسجم كه امكان مي دهد اطلاعات را مجدداً مرور كرده، پروژه ها و برنامه ها را پيگيري كنيم تا به اهداف مورد نظر برسيم. از اين ديدگاه اداره كردن زمان در قالب يك نگرش سيستمي مفهوم و معنا مي يابد و چنانچه اين سيستم منظم دچار بي نظمي شود اصطلاحاً «بحران» به وجود خواهد آمد كه درواقع ايجاد نوعي اختلال در روند كار سيستم و بروز تغييرات ناگهاني در يك يا چند بخش از عوامل متغير سيستم تلقي شده كه بيشترين تأثير را در وهله اول متوجه تصميم گيري كرده و به دنبال آن زمان واكنش جهت اقدامات را محدود ساخته و در نهايت عوامل تصميم گيرنده را غافلگير مي كند.
به منظور جلوگيري از بروز ناهماهنگي در مجموعه سيستم، مديريت زمان توصيه به «پيش بيني» و «زمان بندي» مي كند. در پيش بيني، مديريت زمان از روشهاي سلسله زماني، روش همبستگي، روش محاسبه شاخص ها، بررسي جامعه شناسي و روش دلفي استفاده مي كند و در «زمان بندي» كه به مثابه يك موتور عمل كرده با به كارگيري تكنيك هاي برنامه ريزي در راستاي تحقق هدف گام برمي دارد. بدين منظور عوامل زير در بهينه سازي زمان بندي نقش دارند:
- تفكيك مقاصد بزرگتر به گام هاي كوچكتر طي يك مقطع زماني
- پرهيز از برآورد زمان بندي فشرده
- مرور زمان بندي خود در طول روز و هفته
- كنترل زمان بندي آينده
براساس تحقيقات به عمل آمده در نظر خواهي از ۵ هزار نفر از مديران، به مدت ۵ سال، اكثر مديران احساس مي كنند تحت فشارهاي زماني ثابتي قراردارند. ۸۰ درصد آنها محدوديت زماني را عامل اصلي كار و تلاش بي وقفه خود مي دانند و بيش از ۵۰ درصد آنها، از تراكم روزافزون اطلاعات شكايت دارند.
بنابراين در چگونگي استفاده از زمان بايد بدانيم چه ميزان زمان براي انجام كامل يك كار نياز داريم، اولويت بندي كارها و فعاليت ها چگونه است و بپذيريم كه كارها همراه با درصدي ريسك هستند.
در تجزيه و تحليل عوامل اتلاف كننده زمان، بايد ديد كدام يك از عوامل براساس اولويت بندي بيشترين تأثيرات را در عدم تحقق اهداف دارند. نارسايي ناشي از برنامه ريزي، مسئوليت بيش از حد، بي انضباطي، ضعف ارتباطات، اطلاعات ناقص، عدم سازماندهي مشخص، ملاقات هاي برنامه ريزي نشده و عدم تفويض اختيار، از جمله عوامل اتلاف كننده زمان به شمار مي روند.
بنابراين ما نيازمند آن هستيم كه برنامه ها و چارچوب هاي زماني خود را هماهنگ تنظيم كنيم تا در صورت لزوم با زمان بندي ديگران همخواني داشته باشد، همچنين به اين نكته توجه شود كه در تمام فعاليت هاي مرتبط با پروژه هاي گروهي، با افراد گروه گفت وگو كنيم و در نهايت پيش از وقوع نياز، آنچه را از رئيس و همكاران انتظار داريم بررسي كنيم.
به عقيده برخي صاحب نظران كار گروهي يكي از بهترين راه هاي صرفه جويي در زمان است. تهيه برگه هاي كار هفتگي، تعيين كارهايي كه فقط به عهده خود شخص است، تعيين سررسيد كارهايي كه به اعضاي گروه واگذار شده است. همچنين برگزاري جلسات كوتاه با اعضا به منظور نظارت بر پيشرفت كارهايشان در دستيابي به اهداف ضروري است.
و كلام آخر اينكه موفقيت مديريت زمان، منوط به تصميمات منطقي در مقاطع زماني مورد نظر است كه بدين منظور لازم است به موانعي كه باعث عدم تصميم منطقي مي شود توجه كرد. ترس از اشتباه، نياز به اطلاعات بيشتر جهت اخذ تصميم، عدم اطمينان از انتخاب صحيح در فرايند تصميم گيري، نگراني از پيامدها و... از آن جمله اند. بنابراين مجري مديريت زمان، بايد با برداشتن موانع فوق، شرايط اخذ تصميمات صحيح را فراهم سازد. به عبارتي مديريت زمان نوعي «خود مديريتي» است كه براساس چگونگي تعيين استفاده از زمان هايي كه در اختيار فرد است و نه كنترل آن، شرايط را هموار و دستيابي به هدفها را ميسر مي گرداند.
محمود زند
كارشناس ارشد مديريت منابع انساني

منابع:
۱- دامهاي زمان، نوشته: آلك مكنزي، ترجمه غلامرضا خاكي. نشر بصير (سازمان بهره وري ملي ايران)
۲- مديريت زمان: نوشته روبرتا روش، ترجمه: مژده شيرازي، امير حسين نعيمي، حسام شهرياري و سيد حسين اصولي، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا.

بازار فرهنگ
پيش شماره «پيشخوان»
005664.jpg
پيش شماره دوم ماهنامه سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي «پيشخوان» كه به صاحب امتيازي و مديرمسئولي جمال حافظي زاده و سردبيري
پژمان كريمي منتشر
مي شود، بر روي پيشخوان روزنامه فروشي ها قرار گرفت.
مجوز پيشخوان هفته نامه است، ولي فعلا به صورت ماهنامه منتشر مي شود و گروهي از روزنامه نگاران و استادان دانشگاه در انتشار آن همكاري دارند.
از اكستازي كاذب تا اكستازي حقيقي، نخستين مقاله اين شماره از پيشخوان است كه به قلم دكتر احسان الله محمدي نوشته شده است. همچنين موسيقي درماني به قلم مهديه سالاري، قوانين مسخره نوشته عرفان ابراهيمي، گفتني هاي گوانتانامو مخوف تاليف جمشيد سلمانيان، اطلاعاتي درباره زرادخانه هسته اي اسراييل نوشته علي قاسمي، همه راز موفقيت نوشته احمد حلت، وهابيت چيست، اثر عباس حسني، فركانس هاي طنز به قلم صادق عبداللهي و ... به همراه كاريكاتورهايي از عليرضا ذاكري كه در ضمن مدير هنري مجله هم محسوب مي شود، از ديگر مقالات پيش شماره دوم پيشخوان است.
«پيشخوان» ، با طراحي و صفحه آرايي چشم نواز و در ۴۸ صفحه به قيمت ۳۰۰ تومان به بازار نشر كشور عرضه شده است.
گلستان سعدي
براساس نسخه تصحيح شده محمدعلي فروغي / با مقدمه، شرح، توضيحات، تعليقات و فهارس از: منوچهر دانش پژوه / ناشر: هيرمند / چاپ اول، ۱۳۸۳ / ۳۸۴ صفحه، وزيري / با جلد سلفون / ۳۸۰۰ تومان.
دكتر منوچهر دانش پژوه در بخشي از مقدمه كتاب آورده است: ظهور گلستان سعدي در قرن هفتم،  بابي جديد در نثر فارسي گشود، به طوري كه نثر موزون و آهنگين و موجز و مختصر سعدي، نظر اهل ادب را به اين اعجاز سخن فارسي معطوف داشت و بسياري از نويسندگان كوشيدند گلستان را سرمشق كار خود سازند و از او تبعيت كنند. تعداد كتبي كه از گلستان و شيوه سعدي تقليد كرده اند به مراتب بيشتر از مقلدان كليله و دمنه است. چون بسياري از كتاب هاي تقليدي كليله و دمنه يا بازنويسي و يا به تنظيم آوردن اين كتاب است نظير انوار سهيلي ملاحسين واعظ كاشفي و كليله و دمنه منظوم قانعي طوسي و پنج داستان وراي برهمن و يا اقتباسي از داستان هاي آن.
اما مقلدان سعدي كوشيده اند با تقليد از روش سعدي در گلستان، كتب و آثار تازه اي ارائه دهند كه تعداد آثار شناخته شده تقليد از گلستان به حدود چهل كتاب مي رسد، مانند: اخلاق الاشراف عبيد زاكاني،  بهارستان جامي، پريشان قاآني شيرازي، انجمن دانش وقار شيرازي، بلبلستان محمد فوزي، خارستان علي اكبر فراهاني، روضه مجدخوافي و....
كثرت تقليد از نثر سعدي از قرن هفتم به بعد نماياننده آن است كه با ظهور «گلستان» نظر همه فارسي زبانان به اين كتاب معطوف گشت و با توجه به اينكه كتاب درسي و زبان آموزي نخست كتب نثر و سپس شعر است، گلستان سعدي، مهم  ترين كتاب براي آموزش زبان فارسي شد و فارسي زبانان از راه گلستان، فارسي مي آموختند كه حفظ كردن عبارات آن با توجه به موزون و سجع بودنش به مراتب از حفظ كردن كتبي چون تاريخ بيهقي و كليله و دمنه آسانتر بود همان گونه كه حفظ كردن شعر از حفظ كردن عبارت نثر بسيار آسان تر است)....
بي تو تنهايم
005661.jpg
نوشته: نيما توكل نيا / انتشارات كاغذين جامعه / چاپ اول، ۲۳۴ صفحه، رقعي / ۱۹۰۰۰ ريال.
نيما توكل نيا متولد هزار و سيصد و شصت در تهران است. او موفق شد در بيست و يك سالگي و پس از چهارده ماه، اولين كتاب خود با نام «بي تو تنهايم» را به پايان برساند تا به عنوان يكي از جوانترين نويسندگان رمان در كشورمان نيز لقب بگيرد و شايد هم همين نزديكي سن و سال او با قشر كتاب خوان _ به خصوص رمان _ يكي از دلايل ارتباط راحت تر و موفقيت اين نويسنده جوان با خوانندگانش باشد.
او مهمترين انگيزه خود از نوشتن اين كتاب، ارتباط هرچه بيشتر با جوانان و مطرح كردن حرف ها و مشكلات اين قشر از جامعه در قالب داستان مي داند و معتقد است بسياري از حرف ها و گفته هايي كه در قالب پند و نصيحت راه به جايي نمي برند، در قالب داستان مورد علاقه جوانان، بسيار دلنشين تر و تاثيرگذارتر است، به گونه اي كه وي توانسته است در اين كتاب، به خوبي به بسياري از سوالاتي كه در ذهن نوجوانان و جوانان شكل مي گيرد، پاسخ دهد.
بي تو تنهايم داستان فردي است كه به خاطرات خود سر مي زند. خاطراتي كه از دوران تحصيل، سرگذشت هاي آن دوره و سرانجام زندگي امروز او پرده برمي دارد و براي هر پدر و مادري يادآور روزهاي گذشته و براي هر نوجوان و جواني، لحظاتي را به تصوير مي كشد كه امروزه تجربه مي كند و يا در آينده اي نزديك به آن مي رسد.
گفتمان پاسخگويي
به اهتمام علي دارابي / تهيه و تدوين: معاونت پژوهش و برنامه ريزي / ناشر: نشر هماهنگ (وابسته به شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي) / چاپ اول، ۱۳۸۳ / ۹۵۰ تومان.
كتاب حاضر، مجموعه اي است شامل مقالاتي پيرامون گفتمان پاسخگويي مسئولان به مردم و جوانب و ابعاد گوناگون مرتبط با آن كه به مناسبت نامگذاري سال ۱۳۸۳ به عنوان سال پاسخگويي تهيه شده است.
از خود بيگانه ايم
مؤلف: اميراسماعيلي/ ناشر: هنر و تربيت/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۲۰۶ صفحه، رقعي/ ۱۴۰۰ تومان.
كتاب حاضر به بحث پيرامون اهميت و جايگاه زبان فارسي پرداخته است. مؤلف در اين كتاب با تني چند از استادان و آگاهان به تاريخ و فرهنگ ايران به گفت وگو نشسته است.
نگاهي تازه به كليله و دمنه
به كوشش: اميراسماعيلي/ ناشر: هنر و تربيت/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۲۱۶ صفحه، رقعي/ ۱۴۰۰ تومان.
كتاب حاضر با نگرشي بر كليله و دمنه ابوالمعالي منشي تصحيح مجتبي مينوي و كليله و دمنه به تصحيح عبدالعظيم قريب كه هر دو از مأخذ و متون معتبر و با ارزش پارسي است فراهم آمده و كوشش شده است. ضمن رعايت اصالت اثر بيان حكايات و روايات به گونه اي باشد كه گروه هاي بيشتري از علاقه مندان خاصه دانش آموزان و دانش پژوهان بتوانند از آن بهره گيرند. براي اينكه در حوصله اين گروه خاص خوانندگان علاقه مند باشد حكاياتي انتخاب و نقل شده كه ضمن شيريني، از جنبه آموزشي نيز غني و سرشار باشد.
اشكانيان (پارتيان)
005658.jpg
نويسنده: مالكوم كالج / ترجمه: مسعود رجب نيا / ناشر: هيرمند / چاپ دوم، ۱۳۸۳ / ۲۲۸ صفحه، رقعي / ۱۹۵۰ تومان.
كتاب حاضر، تازه ترين كتابي است كه درباره پارت ها نوشته شده است. مالكوم كالج، استاد دانشكده و مستنفلد در دانشگاه لندن است كه آن را براي شاگردان خود در ده فصل و ۲۴۳ صفحه فراهم آورده است. اين كتاب جديدترين اثر خارجي است كه مستقلا درباره اشكانيان به رشته تحرير درآمده است.
رهايي از برزخ زندگي
نويسنده: ايائلاونزانت/ مترجم: هاله گنجوي/ ناشر: آشيانه كتاب/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۰۰ صفحه، رقعي/ ۱۷۰۰ تومان.
از روشنايي آب و آينه
شاعر: ناصر صدري/ ناشر: نگار و نيما/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۶۴ صفحه، رقعي/ ۶۰۰ تومان.
سمينار جهاني ادبيات داستاني و گفت وگوي فرهنگ ها
گردآورنده: نگار اسكندرفر/ مترجمان: اسدالله امرايي- موسي بيدج/ ناشر: فرخ نگار/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۱۲۹+ ۲۸۴ صفحه، وزيري/ ۵۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر شامل مجموعه مقالات، سخنراني ها و داستان هاي مطرح شده در نخستين همايش «ادبيات داستاني و گفت وگوي تمدن ها» است.
گرفتار يخ
005667.jpg
نويسنده: جري نيلسن/ مترجم: نوش آذرنوريان/ ناشر: فرخ نگار/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۵۱۲ صفحه، وزيري/ ۴۰۰۰ تومان.
اين كتاب مجموعه تجربيات شخصي دكتر نيلسن در قطب جنوب است. وي در طول مدتي كه در قطب جنوب به سر برده، به اين نتيجه مي رسد كه چنان شيفته آن نقطه از جهان شده كه خود را قسمتي از طبيعت مرموز و پيچيده آن جا مي داند و قطب جنوب را به هر جاي ديگر دنيا ترجيح مي دهد.
اين كتاب ماجراي هيجان انگيز دانشمندان و محققاني است كه نه تنها در محيطي بسيار سخت و خصومت آميز در جستجوي پديده هاي ناشناخته براي كشف و بررسي محيطي بكر و دست نخورده هستند، بلكه در اجتماع خودشان نيز با مشكلات و مصايب فراواني دست به گريبانند.

خبر
با حضور رئيس جمهوري و جمعي از شخصيت هاي فرهنگي داخلي و خارجي:
ساختمان جديد كتابخانه ملي ۱۵ اسفند ماه افتتاح مي شود

با حضور رئيس جمهوري، جمعي از شخصيت هاي فرهنگي داخلي و خارجي، ساختمان جديد كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، روز ۱۵ اسفند سال جاري به بهره برداري مي رسد.
مرتضي هاشم پور، مديركل حوزه رياست و روابط عمومي و امور بين الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي در گفت وگو با خبرنگار ما با اعلام اين خبر اظهار داشت: بهره برداري از فاز نخست اين كتابخانه با ۶۰ هزار مترمربع زيربنا روز پانزدهم اسفند ماه امسال آغاز مي شود و ۴۰ هزار مترمربع باقي مانده نيز در سال آينده به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.
وي در مورد تهيه كتاب براي كتابخانه ملي گفت: براساس مصوبه هيأت امناي كتابخانه ملي، دويست ميليون دلار كتاب طي ۱۰ سال از خارج از كشور براي اين كتابخانه خريداري خواهد شد، يعني سالانه ۲۰ ميليون دلار و به تعداد ميانگين ۴۰۰ هزار جلد كتاب كه مبناي بهاي جلد، ۵۰ دلار محاسبه شده است. البته اين مقدار به جز واسپاري و خريد كتاب داخلي است كه سالانه حدود ۲۰۰ هزار نسخه مي شود.
وي افزود: در حال حاضر ۴ ميليون آيتم اطلاعاتي داريم كه يك ميليون آن كتاب و سه ميليون آيتم نيز غيركتاب است. در ميان كتاب ها، ۲۵ هزار نسخه نفيس خطي به چشم مي خورد. به گفته مديركل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ظرفيت مخازن كتاب ها در شرايط عادي گنجايش حدود ۴ ميليون جلد و در صورت استفاده از سيستم قفسه بندي فشرده و يا ربات، حدود ۷ ميليون جلد كتاب است.
وي در ادامه گفت: كتابخانه ملي گردآورنده محصولات مجموعه تلاش هاي فرهنگي، هنري و علمي كشور و از طرفي قلب نظام اطلاع رساني كشور نيز هست و با توجه به جايگاه محوري اطلاعات و اطلاع رساني در جامعه امروزي، سازماني است كه در عين حفظ و نگهداري ميراث فرهنگي گذشتگان، نقش فعال در شكل دهي امروز و تغيير جامعه به سوي فرداي متعالي ايفا مي كند.
هاشم پور افزود: كتابخانه ملي در آستانه يك رنسانس و تجديد حيات قرار دارد اين كتابخانه در سطح آسيا بي نظير و جزو بهترين كتابخانه هاي جهان به شمار مي رود و اميد است با افتتاح محل جديد، اين كتابخانه بيش از پيش در خدمت محققان، پژوهشگران و عموم علاقه مندان به فرهنگ اين مرز و بوم باشيم.
«مدرسه فردا»نشريه جديد مجلات رشد
005655.jpg
مجموعه مجلات رشد، مجله اي جديد را با عنوان «مدرسه فردا» براي سال تحصيلي جديد منتشر مي كند.
عليرضا حاجيان زاده مدير كل دفتر انتشارات كمك آموزشي با اعلام اين خبر گفت: مجله مدرسه فردا در زمينه IT و فناوري هاي نوين در حوزه آموزش و پرورش منتشر مي شود و ويژه معلمان، مديران و كارشناسان است.
وي افزود: در حال حاضر ۲۷ عنوان نشريه رشد توسط انتشارات كمك آموزشي منتشر مي شود كه نشريه مدرسه فردا اين عناوين را به ۲۸ عنوان مي رساند. حاجيان زاده اضافه كرد: پيش شماره نشريه مدرسه فردا آبان ماه منتشر شده و در اختيار كارشناسان قرار گرفته است تا پس از نظرخواهي و رفع اشكالات شماره نخست آن به صورت كشوري منتشر شود.
وي افزود: شمارگان مجلات رشد در سال تحصيلي گذشته به ۲۴ ميليون نسخه رسيد در حالي كه چهار سال پيش از آن، اين ميزان ۱۳ ميليون نسخه در سال بود.
وي گفت: در سال تحصيلي جديد نيز شمارگان مجلات رشد به ۲۷ ميليون نسخه در سال خواهد رسيد.
توزيع دومين شماره مجلات عمومي رشد
به دنبال چاپ و توزيع اولين شماره مجلات عمومي رشد در سال جاري، شماره ويژه آبان ماه اين مجلات توزيع شد.
اين مجلات در شمارگان حدود سه ميليون نسخه در ماه شامل ۹ عنوان ماهنامه عمومي رشد كودك، نوآموز، دانش آموز، نوجوان،جوان، معلم، تكنولوژي آموزشي، آموزش ابتدايي و مديريت مدرسه است.
همچنين دفتر انتشارات كمك آموزشي ۱۸ عنوان فصلنامه تخصصي را در رشته هاي مختلف علوم انساني و علوم پايه منتشر مي كند.
رشد آموزش علوم اجتماعي، فيزيك، زبان و ادب فارسي، جغرافيا، معارف اسلامي، هنر و راهنمايي تحصيلي از جمله اين فصلنامه ها هستند كه شماره جديد آنها توزيع شده است.
راه اندازي تلفن پيام گير نشريات رشد
دفتر انتشارات كمك آموزشي همچنين به منظور اطلاع از نظرات خوانندگان خود، اقدام به راه اندازي تلفن پيام گير كرده است كه مخاطبان مجلات رشد مي توانند ضمن تماس با شماره تلفن هاي ۸۸۳۹۲۳۲ و ۸۳۰۱۴۸۲ نظرات و پيغام خود را با مدير مسئول، سردبيران و امور مشتركين اين مجلات در ميان بگذارند.
«پيمان» منتشر شد
بيست وهشتمين شماره فصلنامه فرهنگي «پيمان» ،  ويژه تابستان ۱۳۸۳ منتشر شد.
مطالب زير را در اين شماره مي خوانيد: كوچاندن ارمنيان به ايالات مرزي ايران، امشاسپندان و ايزدان در تاريخ اساطيري ايران، جشن هاي مشترك ميان ارمنيان و ايرانيان، مادرم شيوه مهرورزي را به من آموخت، دومين همايش دوسالانه انجمن مطالعات جوامع فارسي زبان ايروان، مراسم يادبود آوريل ،۱۹۱۵ هشتاد و نهمين سالگرد نسل كشي ارمنيان.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش دانشگاه تورنتو
۱- تاريخ برگزاري: ۵ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: كانادا/ تورنتو
۳- مسئولين برگزاري: دپارتمان مطالعات آسياي شرقي دانشگاه تورنتو
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.chass.utoronto.ca
۵- نيم نگاه:  اين همايش فراخوان مقاله براي بررسي موضوع حركت، تحرك و پويايي در آسياي شرقي است. علاقه مندان به حضور در همايش به خصوص فارغ التحصيلان مي توانند مقالات خود را به مركز همايش ارسال كنند. دانشجويان سراسر جهان در اين همايش حضور خواهند داشت.
ششمين همايش ساليانه
انرژي  درماني (EC2004)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۱ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: كانادا/ تورنتو
۳- پست الكترونيكي:
Sharon @ meridianpsycho.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.meridianpsych.com/epc.htm
۵- نيم نگاه: موضوع هاي مورد بحث در اين همايش عبارتند از: انرژي درماني و بحث و گفت وگو درباره اين علم، روش هاي انرژي درماني، بررسي تأثيرات درمان با اين روش و همراه كردن اين روش درماني با درمان هاي دارويي به منظور بهبود سريع تر بيماران، بررسي تئوري ها و راه هاي جديد انرژي درماني، بررسي روش هاي قديمي و تكميل روش هاي قديمي انرژي درماني.
سي و يكمين همايش بين المللي ساليانه كلينيك روان شناسي و روان درماني هند (NACIACP2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۳ ژانويه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هند/ كومباتور
۳- مسئولين برگزاري: كلينيك بين المللي روان شناسي و روان درماني هند
۴- پست الكترونيكي: ddhanapal@yahoo.com
يا d.dhanapal@isb.ac.in
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.jsb.ac.in
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي بهداشت رواني كودكان و بزرگسالان، بيماري هاي رواني- عصبي، علل بروز بيماري هاي رواني، بهداشت رواني خانواده و ... مي پردازند.
دومين همايش بين المللي روانپزشكي و معالجه بيماري  هاي رواني در كودكان و بالغين
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷ ژانويه تا ۱۴ فوريه ۲۰۵۵
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران
۳- مسئولين برگزاري: آكادمي روانپزشكي كودكان و بالغين ايران، آكادمي روانپزشكي كودكان و بالغين آمريكا
۴- پست الكترونيكي:info@iacap.info
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.iacap.info
۶- نيم نگاه:  در اين همايش به بررسي علل بيماري هاي رواني در كودكان و بزرگسالان، تأثير جنگ، بلاياي طبيعي و ... بر اعصاب و روان كودكان و بزرگسالان، راه هاي كمك رساني به بيماران رواني به خصوص كودكان به عنوان قربانيان اصلي بيماري هاي رواني ناشي از شرايط نامساعد زندگي، جنگ و ... مي پردازد. همايش با نمايشگاه و كارگاه آموزشي همراه است.
بيست و چهارمين همايش ساليانه اكوكارديوگرافي
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۴ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ كورال گابلس
۳- پست الكترونيكي:
juliez@baptisthealth.net
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.baptisthealth.net
۵- نيم نگاه:  در اين همايش متخصصين قلب و عروق، داخلي و سونوگرافيست ها حضور خواهند داشت و درباره يافته هاي علم اكوكارديوگرافي به بحث و گفت وگو مي نشينند.
دوازدهمين همايش بيماري هاي كودكان (طب اطفال asean)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۵ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: تايلند/ پاتايا
۳- پست الكترونيكي:
pediatrc@asiaaccess.net.th
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.apfc2004.org
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي بيماري هاي كودكان تايلند و كالج سلطنتي بيماري هاي كودكان و طب اطفال تايلند
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي بيماري هاي كودكان به خصوص انواع حساسيت ها (آلرژي) و عوامل ايجادكننده و تشديد كننده حساسيت ها در كودكان مي پردازند.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |