پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
رئيس گروه نظري و پيش دانشگاهي شهر تهران، خبرداد:
افت تحصيلي ۵/۲۱ درصدي دانش آموزان اول دبيرستان
006417.jpg
ايسنا: رئيس گروه نظري و پيش دانشگاهي آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام افت تحصيلي ۲۱ و نيم درصدي دانش آموزان پايه اول متوسطه در سال تحصيلي ۸۳ -۸۲ گفت : ۸۵ درصد دانش آموزان استفاده كننده از ماده ۱۸ آيين نامه امتحانات سوم راهنمايي، در پايه اول متوسطه مردود شده اند.
«حسيني» با اشاره به اين كه ماده ۱۸ آيين نامه امتحانات دوره راهنمايي، اجازه تك ماده مجدد دانش آموزان را داده و تسهيل ساز گذر از دوره راهنمايي به متوسطه است، اظهار كرد: متأسفانه تسهيل سازي در يك مقطع، عليرغم افزايش قبولي دانش آموزان در يك دوره، سبب ورود آنها با پايه اي ضعيف به مقطع متوسطه شده و در نتيجه به عنوان مهمترين عامل، باعث مردودي دانش آموزان شده است.
وي با اشاره به اين كه نسبت تحصيلي دختران به علت انگيزه و فرصتهاي بيشتر آنها براي تحصيل، كمتر از پسران بوده است، گفت: بحران روحي دانش آموزان، عدم نظم پذيري و تابع مدرسه و خانواده نبودن دانش آموزان، محتواي سنگين برخي كتب درسي و ... از عمده علل افت تحصيلي دانش آموزان بوده است .
حسيني تأكيد كرد: همچنين بيشترين مردودي دانش آموزان پايه اول متوسطه در دروس رياضي، زيست شناسي، عربي و زبان بوده است.
وي در زمينه رشته هاي انتخابي دانش آموزان در سال تحصيلي جاري گفت: اولويتهاي انتخاب دانش آموزان مناطق جنوبي رشته هاي كاردانش، فني و حرفه اي و نظري و مناطق شمالي، نظري، فني و حرفه اي و كاردانش بوده است.
رئيس گروه نظري و پيش دانشگاهي آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اين كه بر اساس برنامه سوم بايد به تربيت ۶۵ ، ۲۰ و ۱۵ درصد دانش آموزان در شاخه نظري، فني و حرفه اي و كاردانش تحصيل كنند،  خاطر نشان كرد: در سال تحصيلي جديد، مجموعاً ۹۴/۲۸ درصد دانش آموزان دختر و پسر رشته رياضي، ۰۸/۱۶ درصد تجربي، ۴/۱۹ درصد انساني ، ۹۸/۱۴ درصد فني و حرفه اي و ۴۷/۲۰ درصد رشته كاردانش را انتخاب كرده اند.

موتورهاي امداد شهرداري مأموريتهاي شهري را تا ۴۰درصد افزايش مي دهند
ايسنا: در حال حاضر اورژانس كشور به صورت يك ارگان سياستگذار و برنامه ريز عمل مي كند و قدرت اجرايي و عملياتي به ويژه براي استانها را به هيچ وجه ندارد.
دكتر شهرام علمداري رئيس اورژانس كشور ضمن اعلام اين مطلب افزود: عملاً در تصميم گيريها، فعاليتها و اقداماتي كه امكان انجام دادن آنها هم به صورت كارشناسي و هم اجرايي وجود دارد، اورژانس كشور كاملاً بسته است و اين نهاد در خصوص جذب نيروي انساني، تجهيزات، امكانات و خريد آمبولانس و بيماري از موارد ديگر كوچكترين دخالتي نمي تواند داشته باشد.
علمداري با اشاره به سلب اختيارات از اورژانس كشور در سالهاي اخير اظهار داشت: به عنوان مثال درحالي اين مركز، با نام مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور فعاليت مي كند، حوادث غيرمترقبه و حوادث ترافيكي آن به ارگانهاي ديگر انتقال و اختيارات مربوط به جذب نيروي انساني، خريد و مسائل مالي به مراكز ديگر ارجاع داده شده و عملا ساختار كنوني هيچگونه اختياراتي به لحاظ سازماني ندارد اما توقعات جامعه از آن بسيار بالاست.
وي مهمترين مشكل اورژانس را در شهرهاي پرترافيك، تعداد و نحوه توزيع پايگاههاي اورژانس ذكر كرد و افزود: براي نمونه، تعداد پايگاههاي تهران حدود ۴۸ و تعداد آمبولانسهاي فعال آن ۶۰ دستگاه است كه حداقل در اين شهر براي ارائه  خدمات مناسب به متقاضيان به ۱۲۰ الي ۱۳۰ پايگاه نياز داريم و تعداد آمبولانسها نيز بايد به ۲ تا ۳ برابر تعداد كنوني افزايش يابد.
رئيس اورژانس كشور با تاكيد بر لزوم راه اندازي و گسترش «موتور امداد» از مراحل پاياني تجهيز ۳۰ دستگاه موتور براي اين منظور توسط شهرداري خبر داد و اعلام كرد: چنانچه اين تجهيزسازي تا پايان ماه رمضان (اوايل آذر ماه) به اتمام برسد، ماموريتهاي شهري اورژانس ۳۰ تا ۴۰ درصد افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به استقرار يك پايگاه اورژانس در بازار تهران، آمادگي اورژانس كشور را در اين باره يادآور شد و اضافه كرد:  در اختيار نداشتن محلي مناسب جهت استقرار پايگاه در بازار، بزرگترين مانع در عملي كردن اين طرح است و در صورت فراهم شدن يك جايگاه استاندارد كمترين تاخيري در تحقق بخشيدن به اين مهم نخواهيم داشت.
همچنين رئيس اورژانس كشور استقرار اين پايگاه در بازار تهران را به دليل تراكم جمعيتي و اهميت آن بسيار ضروري ارزيابي كرد.
علمداري درباره  انتقال حادثه ديدگان توسط افراد غيرمتخصص با وسايل نقليه نامناسب به مراكز درماني به ايسنا گفت: در تمام دنيا، اين آمار نه تنها وجود دارد، بلكه در مجموع بالاست اما در كشورهاي توسعه يافته براي آموزش عموم افراد جامعه سرمايه گذاري شده كه اين امر به پايين آوردن ضايعات ناشي از انتقالهاي غيرمتخصصانه به حداقل كمك مي كند.
رئيس اورژانس كشور مشكل اساسي را در اجراي برنامه  سوم توسعه عنوان كرد و افزود: با تلاش نمايندگان در مجلس پنجم، سيستمي به نام تروما در برنامه سوم توسعه طراحي شد. تروما به معناي تصادفات، آسيبها و انواع مصدوميتهاست؛ بنابراين تمامي حوادث در درون اين سيستم تعريف مي شود و به هر دليلي هنوز به مرحله اجرا در نيامده است. اين در حاليست در درون سيستم تروما، آموزش مردم، آموزش حرفه اي، تخصصي و ساماندهي بيمارستانها، اورژانس پيش بيمارستاني و توانبخشي پس از بيمارستان در نظر گرفته شده است. از اين رو بايد هر چه سريعتر به دنبال اصلاح و پياده سازي اين طرح باشيم.

تجليل از همسران بازمانده  نمونه  بيمه شدگان  تأمين  اجتماعي
ايرنا: مدير كل  دفتر فرهنگي  ، اجتماعي  بازنشستگان  و مستمري  بگيران  سازمان   تأمين  اجتماعي  گفت  : طرح  تجليل  از همسران  بازمانده  نمونه  مستمري  بگيران   تأمين  اجتماعي  به  مناسبت  روز بازنشستگان «۲۳ آبان» اجرا مي شود.
«حسين  ميراعلايي» افزود: بر اساس  فراخوان  اعلام  شده  براي  انتخاب  بازنشستگان   نمونه ، به  مناسبت  اين  روز از اين  افراد تجليل  به  عمل  خواهد آمد.وي  با اشاره  به  اينكه  زنان  بازمانده  نمونه  مستمري  بگير سازمان   تأمين  اجتماعي  به  عنوان  سرپرست  خانواده  در جامعه  فراموش  شده اند، گفت :  همزمان  با تجليل  از بازنشستگان  نمونه  از زنان  سرپرست  خانواده  نيز تجليل   خواهد شد.به  گفته  ميراعلايي ، تجليل  از بازنشستگان  نمونه  همزمان  در ۳۰ استان   كشور انجام  خواهد شد.

همراه داشتن كارت شناسايي براي اهداي خون الزامي شد
ايسنا: از اين پس اهداكنندگان خون براي اهداي خون بايد كارت شناسايي به همراه داشته باشند.
دكتر زهره عطارچي مديركل پايگاه انتقال خون تهران با اشاره به تجهيز پايگاه انتقال خون تهران به سيستم كامپيوتري همچنين گفت: تعداد اهداكنندگان خون در شب هاي قدر ۲ تا ۳ برابر روزهاي عادي بود. وي ادامه داد: تعداد مراجعين به پايگاه انتقال خون تهران در شب هاي قدر ۹۹۸۴ نفر بوده كه از اين تعداد ۶۷۹۲ نفر پس از معاينه پذيرفته شدند. مديركل پايگاه انتقال خون تهران تصريح كرد: پلاكت از جمله فرآورده هاي خوني است كه براي بيماران سرطاني، جراحي قلب و بيماري هاي انعقادي تجويز مي شود و براي تهيه آن نياز به خون تازه است. دكتر عطارچي خاطرنشان كرد: طول عمر اين محصول خوني فقط ۷۲ ساعت بوده لذا براي تهيه آن روزانه حداقل به ۹۰۰ واحد خون تازه نيازست. وي در پايان از كليه هموطنان بويژه شهروندان تهراني خواست براي تامين خون و فرآورده هاي خوني از اهداي خون خود دريغ نكنند.

براي  هر۷۵۰ دانش آموز   يك  مربي استخدام  مي شود
ايرنا: مديركل  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: براي  هر۷۵۰ دانش آموز ايراني  يك  مربي  بهداشت  استخدام  مي شود.
دكتر «رياض  غيرتمند» گفت : در صورت  تصويب  طرح  استخدام  معلمان  و مربيان  بهداشت  در مدارس  در شور دوم  مجلس  شوراي  اسلامي ، مدارس  ايران  به  استاندارد تعيين  شده  هر ۷۵۰ دانش آموز،يك  مربي  بهداشت ، خواهند رسيد.وي  افزود: هم اكنون  چهارهزار و ۳۶۱ مربي  رسمي  و سه  هزار مربي  قراردادي  بهداشت  در مدارس  سراسر كشور فعاليت  مي كنند.
غيرتمند اظهار داشت  : تا پايان  امسال  دو هزار مربي  بهداشت  بازنشسته  مي شوند كه  هم اكنون  تعدادي  از آنها به  درجه  بازنشستگي  نايل  آمدند.
مديركل  دفتر بهداشت  و تغذيه  مدارس  كشور گفت: برخي  مدارس  كشور به  لحاظ كمبود مربيان  بهداشت  با مشكل  بهداشتي  روبه رو هستند كه  اين  مشكلات  با به كارگيري  مربيان  بيشتر قابل  حل  خواهد بود.غيرتمند افزود : با اجراي  برنامه هاي  بهداشتي  در مدارس ، آمار آلودگي  به شپش  در مدارس  از ۲ درصد به  ۲/۱ درصد كاهش  يافته  كه  براساس  استاندارد جهاني  بايد به  ۶ دهم  درصد برسد.وي  اظهار داشت : امسال  دو ميليارد و ۴۰۰ ميليون  ريال  اعتبار براي  مبارزه  با آلودگي  شپش  در مدارس  اختصاص  يافته  است .

رئيس جديد سازمان بين المللي تأمين اجتماعي:
تأمين و امنيت يك نفر تأمين و امنيت همه مردم است
گروه اجتماعي: رييس جديد سازمان بين المللي تامين اجتماعي در نامه اي به مدير عامل سازمان تامين اجتماعي كشورمان اظهار داشت : در دهكده جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم تامين و امنيت يك نفر، تامين و امنيت همه مردم است.
در نامه اي كه از سوي خانم «كرازون دلاپاز» رئيس جديد سازمان بين المللي تامين اجتماعي «ايسا» خطاب به غلامرضا سليماني، رئيس هيات مديره و مدير عامل سازمان تامين اجتماعي ارسال شد ضمن سپاسگزاري از وي ابراز اميدواري شده است در طول دوره تصدي اين سمت از كمك و حمايت سازمان تامين اجتماعي ايران برخوردار شود. وي افزود: كشورهاي در حال توسعه در حد گسترده اي تلاش مي كنند ، تا از ديگر كشورهاي جهان سبقت گيرند و ما درجست و جوي كشورهاي توسعه يافته اي هستيم كه به عنوان شركاي با تجربه، ما را ياري كنند. وي با اشاره به اينكه ابتكار عمل ايسا موجب شده است منافع كشورهاي در حال توسعه بيشتر در نظر گرفته شود تاكيد كرد : دو حقيقت تكان دهنده اي كه از سوي سازمان بين المللي كار در خصوص تامين اجتماعي انتشار يافته است بيانگر اين موضوع است كه از هر ۵ نفر جمعيت جهان ، تنها يك نفر از حمايت كافي تامين اجتماعي برخوردار است و بيش از نيمي از جمعيت جهان دچار كمبود يا كاستي حمايتهاي تامين اجتماعي هستند و اين موضوع به عنوان معيار و هدف اصلي فعاليت ما در سه سال آينده قرار خواهد گرفت.

اعلام نظر مؤسسه ژئوفيزيك درباره رؤيت هلال ماه شوال
دكتر ايرج ملك پور برخلاف نظر مؤسسه ژئوفيزيك، با اعلام عدم امكان رؤيت هلال  ماه شوال در روز شنبه، روز دوشنبه را عيد اعلام كرد
گروه اجتماعي: روز يكشنبه هفته آينده عيد فطر است يا روز دوشنبه؟ آيا در غروب روز شنبه هفته آينده مي توان هلال روز اول ماه شوال را در آسمان ايران رؤيت كرد يا بايد روز يكشنبه را هم در ميهماني خدا باقي ماند.
خبرگزاري ايلنا به نقل از ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: در شامگاه ۲۳ آبان ماه ،۸۳ رؤيت هلال ماه با چشم مسلح در نيمه جنوبي كشور امكان پذير است.
بنا به همين گزارش در اطلاعيه شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران آ مده است: بر اساس پيش بيني اعضاي شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران، در شامگاه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۳ مطابق با ۲۹ ماه مبارك رمضان ۱۴۲۵ رؤيت هلال ماه با چشم مسلح و با استفاده از ابزارهاي نجومي، در نيمه جنوبي كشور امكان پذير است.
اما درست در همين زمان يك استاد نجوم دانشگاه تهران نظري بر خلاف مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد و ابراز داشت: با توجه  به  موقعيت  ماه  و خورشيد در آسمان  و رؤيت  نشدن  هلال  ماه  شوال  در غروب  روز ۲۹ رمضان  در ايران ، عيد فطر امسال  روز دوشنبه  است .
«ايرج  ملك  پور» روز چهارشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: در پيش  بيني  امكان  رؤيت  هلال  ماه  جدا از موقعيت  ماه  و خورشيد به  رؤيت هاي  ۱۴۰۰ سال  گذشته  نيز توجه  مي شود تا تطبيق  پيش  بيني  و واقعيت  دقيق  تر باشد.وي  خاطرنشان  كرد: اگر خط  فرضي  از مكه  تا كشور مغرب  كشيده  شود در مناطق  بالاي  اين  خط  روز دوشنبه  ۲۵ آبان  و در مناطق  پايين  اين  خط  روز يكشنبه  ۲۴ آبان  عيد فطر خواهد بود.به  گفته  وي ، ماه  رمضان  در تمام  كشورهاي  اسلامي  بايستي  از همان  روز جمعه  آغاز مي شد كه  در عربستان  و بسياري  از كشورهاي  اسلامي  ديگر چنين  شد و در ليبي  از روز پنجشنبه  آغاز شد.وي  يادآور شد: در عربستان  از تقويم  تركي  و مغولي  استفاده  مي شود و يك  استاد مالزيايي  با بررسي  تقويم  سه  ساله  عربستان  به  اين  نتيجه  رسيد كه  از ۳۶ ماه ، ۱۴ ماه  صددرصد غلط  اعلام  شده  است  و بسياري  از كشورهاي  اسلامي  به  ويژه  كشورهاي  عرب  حاشيه  خليج  فارس  از تقويم  عربستان  تبعيت  مي كنند.اين  استاد نجوم  اظهار داشت : در ليبي  كاري  به  رؤيت  هلال  ندارند و لحظه  مقارنه  ماه  و خورشيد را كه  زودتر اتفاق  مي افتد ملاك  قرار مي دهند.

خانواده ها تنها ۱۰ روز براي مراجعه به پايگاه هاي پيشگيري از تنبلي چشم فرصت دارند
خانواده ها تنها ۱۰ روز براي مراجعه به پايگاه هاي پيشگيري از تنبلي چشم فرصت دارند
ايسنا: كارشناس گروه پيشگيري از نابينايي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اجراي طرح پيشگيري از تنبلي چشم از اول تا ۳۰ آبان ماه جاري گفت: خانواده ها ۱۰ روز ديگر براي مراجعه به پايگاه ها فرصت دارند.
اشرف عربي با اشاره به اين كه حضور خانواده ها در پايگاه هاي سنجش به علت ضعفها و مشكلات موجود براي اطلاع رساني كم بوده است، افزود: خانواده ها تا ۳۰ آبان ماه مي توانند كودكان ۴ تا ۶ ساله خود را جهت معاينه به پايگاه هاي مناطق شهري و روستايي ببرند.

سرايدار پزشكي قانوني پول هاي موجود در جيب متوفي را تحويل داد
مهر: سرايدار اداره كل پزشكي قانوني استان اصفهان از البسه جسد مردي مجهول الهويه بيش از ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان پول نقد و چك مسافرتي كشف و تحويل مسئولين مربوطه داد.
چندي پيش جسد مردي مجهول الهويه كه بر اثر تصادف فوت شده بود توسط مأمورين يكي از پاسگاه هاي انتظامي اصفهان به پزشكي قانوني منتقل گرديد.
براساس اين گزارش پاسگاه مربوطه طي نامه كتبي اعلام مي نمايد جسد مذكور فاقد پول و يا اشياي قيمتي است، اما نيروي خدماتي اين مركز، هنگام انتقال جسد به سردخانه متوجه وجود مقاديري پول و چك مسافرتي همراه متوفي مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |