شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳
گفت وگو با دكترحق پناهي رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي
جلوتراز برنامه
006147.jpg
الهام گودرزي
دانشگاه جامع علمي _ كاربردي كه از سال ۱۳۷۵ با هدف ارتقاء منزلت جايگاه نظام علمي _ كاربردي و در جهت كارآمد كردن نظام آموزشي علمي _ كاربردي براي تربيت و تأمين نيروي انساني مورد نياز كشور، تأسيس شده است، در نظر دارد با تلاش در جهت ايجاد فرصت برابر و ارتقاء سطح شاخص هاي آموزشي در نظام علمي _ كاربردي و دست يابي به روش هاي نوين آموزشي و فناوري روز با روش هاي اقتصادي متنوع و متكي به منابع موجود به پشتيباني از كارآفريني، نوآوري و استعدادهاي نخبه علمي _ كاربردي بپردازد.
تربيت نيروي انساني كارآمد و كارآفرين منطبق با نياز بازار داخلي و با توجه به آخرين دستاوردهاي جهاني، گسترش كمي و ارتقاء سطح كيفي مراكز مجري، استقرار سطوح مختلف آموزش هاي علمي _ كاربردي، گسترش دامنه دوره هاي پودماني، افزايش سهم حمايت دولت از آموزش هاي علمي _ كاربردي، استقرار نظام عاليه نظارت، افزايش سهم پذيرش در نظام آموزش عالي، افزايش فعاليت هاي فرهنگي دانشجويان علمي _ كاربردي و استقرار روش هاي نوين آموزشي از اهم عناوين راهبردهاي مورد اشاره در جدول شاخص هاي اختصاصي ارزيابي فعاليت هاي اين دانشگاه است.
***
۱۸ مهرماه آغاز يازدهمين سال تأسيس دانشگاه جامع علمي _ كاربردي بود. دكتر حق پناهي رئيس دانشگاه با اشاره به اين موضوع به خبرنگار ما مي گويد: «اين دانشگاه سال دهم فعاليت خود را متفاوت از سنوات گذشته طي كرد.»
دانشگاه جامع علمي _ كاربردي در سال ۱۳۷۵ ، ۹۱ كد رشته و ۴۶ رشته تحصيلي راشامل شده است كه اين رقم در سال ۱۳۸۳ به ۷۷۳ كد رشته و ۲۱۳ رشته مي رسد.
در سال ،۱۳۷۵ تعداد شركت كنندگان در آزمون ورودي اين دانشگاه، ۱۸ هزار و ۵۱۸ نفر بوده است كه در سال ۱۳۸۲ به ۳۱۷ هزار نفر رسيده است. همچنين ظرفيت پذيرش دانشجو نيز به تناسب از ۳ هزار و ۴۸۸ نفر در سال ۷۵ به ۳۶ هزار و ۴۸۳ نفر در سال ۸۳ مي رسد و پيش بيني مي شود امسال حدود ۴۰۰ هزار نفر در آزمون ورودي دانشگاه شركت كنند. گفتني است تعداد مراكز آموزشي دانشگاه جامع در سال ۷۵ ، ۴۱ مورد بوده است كه اين رقم در سال ۸۳ به ۲۱۷ مورد رسيده است.
دكتر حق پناهي، رئيس دانشگاه در اين خصوص مي گويد: «ما در سال ۱۳۸۲ به مرز ۱۲۰ هزار نفر دانشجو كه در برنامه سوم توسعه تعيين شده بود رسيديم و پذيرش بهمن ماه سال جاري رقمي مازاد است به گونه اي كه امسال در تهران و واحدهاي استاني افزايش رقم ۸۰ هزار دانشجو را پيش بيني و برنامه ريزي كرده ايم.»
وي در ادامه مي گويد: «ما متعهد شديم كه در طول برنامه ۵ ساله چهارم توسعه تمام استان هاي كشور را تحت پوشش طرح جامع نظام علمي _ كاربردي قرار دهيم.
اين دانشگاه به طور متوسط سالانه ۱۰۰ هزار دانشجو را مورد پذيرش قرار مي دهد كه پيش بيني مي كنيم جمعيت دانشگاه در سال ۱۳۸۸ به مرز ۵۰۰ هزار دانشجو برسد. در اين حالت متوسط نرخ رشد جمعيت دانشگاه جامع علمي _ كاربردي، ۵/۲۱ درصد خواهد بود كه اين نرخ رشد به تناسب در استان هاي مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال ۵/۱۶ درصد نرخ رشد دراستان تهران است در حالي كه نرخ رشد در استان ايلام ۵/۸۴ درصد پيش بيني شده است.»
وي، ايجاد دوره هاي آموزشي خاص براي مدرسين اين دانشگاه به منظور تربيت مدرس علمي _ كاربردي را از ديگر برنامه هاي اين دانشگاه مي داند و مي گويد: «از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ ظرفيت براي تحصيل در دوره كارشناسي ارشد براي مدرسين و دانشجويان علاقه مند بايد ايجاد شود كه هماهنگي لازم صورت گرفته است.»
طرح انسجام بخشي مراكز علمي _ كاربردي مورد تصويب شوراي مركزي اين دانشگاه و بالا بري سطح كيفي و آموزشي، همچنين شناسنامه دار شدن كليه مراكز از نگاه شوراي گسترش وزارت علوم را از اهم برنامه هاي در دست اجراي دانشگاه جامع علمي _ كاربردي است.
***
در حال حاضر در ۲۶ استان و ۶۶ شهرستان كشور دوره هاي پودماني در حال برگزاري هستند. اين دوره ها در مقطع كارداني و در سال ۱۳۸۱ با حضور ۲۸ هزار و ۲۸ داوطلب شركت كننده و ۱۹ هزار و ۵۵۷ دانشجوي پذيرفته شده آغاز به كار كرده است و اكنون در سال ۱۳۸۳ با حضور حدود ۹۰ هزار متقاضي، ظرفيت پذيرش ۴۵ هزار نفر دراين گرايش به وجود آمده است.
در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو از طريق شبكه آموزش با برنامه هاي دوره هاي پودماني در ارتباط هستند كه از آن ميان تنها عده اي دانشجوي حضوري دانشگاه هستند و باقي افراد به صورت غيرحضوري اين دوره را مي گذرانند. در نظر است دو رشته زبان انگليسي و حسابداري نيز به اين دوره ها افزوده شود.
از سوي ديگر تأسيس دفاتر مشاوره اي براي ارتقاء بخشي كيفيت آموزشي مراكز مجري دانشگاه جامع علمي _ كاربردي از برنامه هاي در دست انجام است.
همچنين بررسي حدود ۴۰ مورد از ۶۰ عنوان مقاله ارسالي در سومين كنگره دانشگاه هاي علمي _ كاربردي كه در آذرماه سال جاري برگزار مي شود از ديگر برنامه هاي اين دانشگاه است. رياست دانشگاه در ادامه از برقراري رابطه آموزشي با كشورهايي كه سابقه تأسيس نظام علمي _ كاربردي را داشته اند به منظور ارتقاء سطح كيفي و تكنولوژي آموزشي اين دانشگاه ياد مي كند كه ارتباط با كشور روسيه در صدر برنامه ها قرار دارد.
وي با اشاره به نرخ بالاي ۸۵ درصد ورودي هاي اين دانشگاه به بازار كار مي گويد: «افتخار دانشگاه علمي _ كاربردي اين است كه از ميان يك ميليون و ۶۰۰ هزار خانواده حدود ۴۵۰ هزار مورد با اطمينان بر روي دانشگاه ها سرمايه گذاري مي كنند و ما هم تعهد مي دهيم كه از افرادي كه امكان دارد رتبه هاي بالاي دانشگاهي نباشند، افرادي كارآمد با قوه ابتكار و خلاقيت در استفاده از توان و استعداد خود براي كارآفريني و يادگيري مهارت هاي شغلي مي سازيم. به اعتقاد من اين يك مزيت مهم است.»

با دانشگاهها
نحوه انتقال دانشجويان ايراني خارج به دانشگاههاي داخلي
دستورالعمل  نحوه  انتقال  دانشجويان  ايراني  مشغول  به  تحصيل  در خارج  ازكشور به  دانشگاه ها و موسسه هاي  آموزش  عالي  داخل  ابلاغ  شد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  علوم ،تحقيقات  و فناوري ، در ماده۲ اين  دستورالعمل  هفت  ماده اي  معتبر بودن  موسسه  آموزشي  مبدا از نظر وزارت علوم ، نداشتن  منع  قانوني  براي  تحصيل  از نظر مقررات  آموزشي  و خدمت  وظيفه عمومي ، دارا بودن  مدارك  تحصيلي  تاييد شده  مقاطع  قبلي ، نداشتن  بيش  از يك سال  وقفه  تحصيلي  در زمان  ارايه  تقاضا از شرايط اين  انتقال  عنوان  شده  است .همچنين  دارا بودن  ديپلم  دوازده  ساله  يا پيش دانشگاهي  يا معادل  ارزشيابي شده  آن به  تاييد وزارت  آموزش  و پرورش  براي  متقاضيان  ادامه  تحصيل  در مقاطع كارداني  و كارشناسي  نيز از شرايط انتقال  اين  دانشجويان  است .
بر اساس  اين  دستورالعمل ، ميانگين  كل  نمرات  امتحان  كتبي پايان دوره  متوسطه يا پيش  دانشگاهي  براي  انتقال  به  دوره هاي  كارشناسي  نبايد كمتر از ۱۲ و براي  دوره هاي  دكتراي  عمومي نبايد كمتر از ۱۴ باشد.
گذراندن  حداقل  ۲۴ واحد درسي  يا معادل  آن در يك  سال  تحصيلي  با ميانگين كل  حداقل  ۵/۲ از ۴ يا معادل  آن در مقطع  كارشناسي  پيوسته ، گذراندن  حداقل ۱۴ واحد درسي  يا معادل  آن در يك  سال  تحصيلي  با ميانگين  كل  حداقل  ۳ از ۴يا معادل  آن در مقطع  كارشناسي  ارشد ناپيوسته  الزامي است .
در مقطع  دكترا نيز حداكثر بايد يك  سال  از دوره  تحصيل  تا زمان  دفاع  از رساله  باقي  مانده  باشد.
بر اساس  اين  گزارش ، سقف  ظرفيت  پذيرش  دانشجويان  انتقالي  و ميزان  شهريه تحصيلي  به  تفكيك  رشته  تحصيلي  در هر سال  به  تصويب  هيات  امناي دانشگاه  وموسسه  مربوطه  خواهد رسيد.
افزايش سهميه ورودي دانش آموزان المپيادي به دانشگاه ها
شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  با افزايش  سهميه  ورودي  دانش آموزان  المپيادي به  دانشگاه ها بدون  شركت  در آزمون  موافقت  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، بر اساس  اين موافقت ، سهميه  دانش  آموزان  در رشته  رياضي  از ۹ نفر به  ۱۲نفر و رشته  فيزيك از هفت  نفر به  ۱۰ نفر رسيد.اين  شورا همچنين  به  پيشنهاد وزارت  آموزش  و پرورش  با افزايش  سهميه  ورودي دانش  آموزان  المپيادي  به  دانشگاه ها در هريك  از رشته هاي  زيست  شناسي ، شيمي و رايانه  از شش  نفر به  ۸ نفر موافقت  كرد.
همچنين  سهميه  دانش آموزان  المپيادي  در رشته  ادبيات  فارسي  در دانشگاه به  ۱۲ نفر و رشته  علوم  انساني  و معارف  اسلامي به  شش  نفر رسيد.
براساس  اين  مصوبه ، اين  دسته  از دانش آموزان  مي توانند به  سبب  عضويت  درتيم هاي  المپياد علمي دانش آموزي ، بدون  شركت  در آزمون  سراسري  گروه  آزمايشي ذيربط در رشته  و دانشگاه  مورد نظر خود پذيرفته  شوند.

بازار سياه كتاب درسي
اين بار كتاب هاي دانشگاه پيام نور
006144.jpg
كتب ناياب، دست دوم و نو درسي، دانشگاهي، پيام نور و ...
اين عبارات را هر روز هنگام عبور از خيابانهاي شلوغ شهر و به ويژه خيابان انقلاب مي شنويم، عباراتي كه دانشجويان را براي تهيه كتب درسي خود به چند برابر قيمت اصلي به ناچار به دنبال دلالان به كوچه  پس كوچه هاي تنگ و دالانهاي قديمي خيابانهاي اطراف انقلاب مي كشاند.
اين روزها علاوه بر كنكوريها، دانشجويان دانشگاه پيام نور هم با چهره هاي عصبي و نااميد از يافتن كتاب درسي مورد نظر، مشتري دلالان كتاب شده  و عليرغم ميل باطني و توان مالي مجبور به تهيه كتب خود از بازار سياه هستند.
جواني كه ساعت ها در ميدان انقلاب به دنبال يافتن كتب درسي خواهرش مي گردد، با ناراحتي از اين وضعيت، با بيان اينكه توان خريد كتاب را از بازار سياه ندارد، اظهار مي كند: «شهريه خواهرم را با زحمت زياد مي پردازم چه برسد به اينكه كتابهايش را از سودجوياني كه مانند باند مافيايي عمل مي كنند، تهيه كنم.»
از او وقتي درباره قيمت كتب درسي دانشگاه پيام نور كه بوسيله دلالان عرضه مي شود مي پرسيم، با عصبانيت جواب مي دهد كه كتاب هزار توماني را ۳ الي ۵ هزار تومان مي فروشند.
اين جوان از نبود نظارتي بر پخش كتابهاي درسي و دانشگاهي انتقاد كرده و عنوان مي كند: نمي دانم كه از اين دلالان كتب به كجا شكايت كنم و چه كسي مسئول اين كار است.
وي با ترديد مي پرسد كه آيا مي توان از اين افراد و مسئولان انتشارات و توزيع به جايي شكايت كرد يا آنكه نيروي انتظامي چرا با اين باندها برخورد نمي كند؟
يك فروشنده: يكي از مراكز رسمي فروش كتب پيام نور عليرغم داشتن كتاب، از فروش آنها امتناع مي كند .يكي از كتاب فروشان كتاب هاي دانشگاه پيام نور در اين باره به ايسنا مي گويد: به علت كمبود كتب  تا به حال نتوانسته است يك دوره كتب مربوط به يك رشته را تهيه كند.
اين فروشنده در ادامه مدعي شد كه يكي از مراكز رسمي فروش كتب پيام نور حدود يك ماه پيش تعداد زيادي از كتاب ها را به فروشگاهش آورده است اما از فروش آنها امتناع مي كند. اين فروشگاه بايد پاسخگو باشد كه كتب را به چه كساني مي فروشد.
وي احتمال داد كه مسايل پشت پرده  باعث مي شود كتاب هاي پيام نور از اين فروشگاه به دست دلالان برسد.
هنوز كتاب نداريم
دانشجوي ديگري نيز مي گويد: يكماه و نيم از شروع كلاسهاي پيام نور گذشته است اما هنوز كتاب نداريم.
از او درباره نام كتابهاي كمياب مي پرسيم كه با خنده مي گويد :هنوز كتاب هاي عمومي را نداريم چه برسد به كتب تخصصي.
اين دانشجو مدعيست كه بسياري از دانشجويان مجبور به كپي گرفتن از كتابهاي ديگران هستند كه در بعضي مواقع مبلغ كپي از پول كتاب بيشتر مي شود.
تهيه كتاب از انتشارات دانشگاه پيام نور
به سراغ نماينده رسمي فروش كتابهاي پيام نور مي رويم. اما با تاييد كمبود حدود ۱۰۰ الي ۱۵۰ عنوان كتاب درسي اين دانشگاه مي گويد: علت اين امر كمبود و گراني كاغذ است.
وي همچنين فروش كتاب در بازار سياه را تاييد مي كند و با اظهار تاسف مي گويد: اين افراد با مراجعه به انتشارات پيام نور كه در جاده بهشت زهرا واقع شده است، اقدام به خريد كتب مي كنند و آنها را به ۲ يا ۳ برابر قيمت اصلي به دانشجويان عرضه مي كنند.
اين فروشنده در پايان مي گويد ما هم چاره اي نداريم جز اينكه به دانشجويان وعده روزها و هفته هاي بعد را بدهيم.

نگاهي به فعاليتهاي دانشگاه كانزاي
زادگاه متفكران ژاپني
006150.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
دانشگاه كانزاي ژاپن (The Kansai university) در ابتدا به نام «مدرسه حقوق كانزاي» در نوامبر ۱۸۸۶ در شهر بزرگ و تجاري اوزاكاي ژاپن تأسيس و فعاليت خود را آغاز كرد.
بنيانگذاران اين مدرسه شش حقوقدان تراز اول ژاپن بودند كه خود به عنوان مربيان اين مركز شروع به فعاليت كردند و تا سال ۱۸۷۰ تنها به توسعه اين مركز مي انديشيدند. پس از آن به تدريج اين مركز از جهت علمي ترفيع يافته و همپاي كشورهايي چون فرانسه گام برداشت تا در سال ۱۹۰۵ به «دانشگاه كانزاي» تغيير نام داد؛ اما تا پايان جنگ جهاني دوم تحولي در اين دانشگاه رخ نداد تا اين كه پس از پايان جنگ، دانشگاه كانزاي به جمع دانشگاه هاي بين المللي پيوست و سيستم آموزشي آن با دانشگاه هاي پيشرفته جهان تطبيق يافت و چهار دانشكده شامل؛ دانشكده حقوق، دانشكده ادبيات، دانشكده اقتصاد و دانشكده بازرگاني در آن تأسيس شدند.
در سال ۱۹۵۸ دانشكده مهندسي (علوم مهندسي) و در سال ۱۹۶۷ نيز دانشكده علوم اجتماعي به جمع دانشكده هاي دانشگاه كانزاي ژاپن افزوده شد و در سال ،۱۹۹۴ دانشكده علوم انفورماتيك به عنوان آخرين دانشكده به جمع دانشكده هاي اين دانشگاه افزوده شد.
اكنون اين دانشگاه ۲۴ هزار متر مربع مساحت، ۷ دانشكده و ۲۲ هزار دانشجو دارد. از ميان ۷ دانشكده آن ۵ دانشكده داراي دوره هاي روزانه و شبانه هستند (دانشكده علوم مهندسي و انفورماتيك دوره شبانه ندارند).
از نكات جالب درباره اين دانشگاه آن است كه اين دانشگاه داراي آمادگي، دبستان و دبيرستان است. دانشگاه كانزاي ژاپن يكي از معتبرترين دانشگاه هاي ژاپن و سراسر جهان، مخصوصاً در زمينه حقوق، علوم مهندسي و انفورماتيك است و از سوي ديگر اين دانشگاه داراي مراكز تحقيقاتي معتبري در زمينه هاي مختلف است كه به آنها اشاره خواهيم كرد.
براي كسب اطلاع بيشتر درباره اين دانشگاه مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيك http://www.kansai-u.ac.jp
شرايط ورود
در سال ،۲۰۰۳ ۳۲۹ دانشجو از كشورهاي مختلف به دانشگاه كانزاي راه يافتند كه از اين تعداد، بالاترين تعداد مربوط به رشته بازرگاني با ۹۴ نفر و كمترين تعداد ۹ نفر در رشته حقوق بوده است.
براي ثبت نام متقاضي- بايد در فاصله زماني اول تا دهم اكتبر هر سال به دانشگاه كانزاي مراجعه كرده و برگه ثبت نام را تكميل كنند. دانشگاه از پذيرفتن مدارك و برگه ثبت نام ارسالي به دانشگاه معذور است و فقط متقاضي بايد در دانشگاه حضور يافته و برگه را تكميل كند.
مدارك لازم
۱- مختصري درباره مشخصات فردي و سوابق تحصيلي
۲- ۲ قطعه عكس
۳- كپي آخرين مدرك تحصيلي تأييد شده توسط آموزش عالي كشور دانشجو (مدت اعتبار اين مدرك تأييد شده ۳ ماه است و پس از ۳ ماه در صورتي كه دانشجو ثبت نام كرده باشد، بايد تمديد شود)
۴- پاسپورت با ويزاي دانشجويي
۵- واريز مبلغ ۲۵ هزار ين (yen) به حساب دانشگاه كانزاي براي انجام مراحل اوليه ثبت نام
۶- برگه تأييديه تضمين مالي توسط اقوام، مؤسسه يا شركتي معتبر در ژاپن
۷- آمادگي براي امتحان ورودي و قبولي در امتحان ورودي.
موارد امتحان ورودي
۱- براي دانشجويان علاقه مند به ادامه تحصيل در دانشكده هاي حقوق، ادبيات، اقتصاد، بازرگاني و علوم اجتماعي:
زبان ژاپني (حداكثر امتياز ۱۵۰) و مصاحبه به زبان انگليسي (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
۲- براي علاقه مندان به ادامه تحصيل در دانشكده انفورماتيك:
زبان ژاپني (حداكثر ۱۵۰ امتياز)/ زبان انگليسي (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
۳- براي علاقه مندان به ادامه تحصيل در دانشكده علوم مهندسي:
- زبان ژاپني (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
- زبان انگليسي (كتبي) (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
- مصاحبه زبان انگليسي (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
- فيزيك و شيمي (حداكثر ۷۵ امتياز)
- رياضيات (حداكثر ۱۰۰ امتياز)
زمان برگزاري آزمون ورودي، نوامبر و جولاي هر سال است.
زبان
اگرچه دانشجويان مي توانند زبان انگليسي، آلماني، فرانسه، روسي، اسپانيايي، چيني و كره اي را براي تحصيل خود انتخاب كنند اما تسلط به زبان ژاپني الزامي است و واحد زبان ژاپني اجباري بوده و همه دانشجويان در هر رشته تحصيلي مؤظف به گذراندن واحد زبان ژاپني هستند.
شرايط ذكر شده براي ورود به دانشگاه براي دانشجويان خارجي شامل دانشجويان آمريكايي، اروپايي، آسيايي و استراليايي يكسان است.
هزينه ها
كليه هزينه ها به ين ژاپن (yen)محاسبه شده و براي هر رشته تحصيلي براي يك سال محاسبه مي شود چرا كه هر سال اندكي به هزينه هاي سال قبل افزوده مي شود. هزينه هايي كه در اين بخش آورده شده است مربوط به سال ۲۰۰۵ (سال آينده تحصيلي) است.
- هزينه ثبت نام يك بار در بدو ورود به دانشگاه و در زمان ثبت نام دريافت مي شود كه رقمي معادل ۲۶۰ هزار ين است.
- هزينه فعاليت هاي فوق برنامه براي كليه رشته هاي تحصيلي ۷ هزار ين است.
هزينه ثبت نام در رشته هاي مختلف دانشكده هاي حقوق، ادبيات، اقتصاد، بازرگاني و علوم اجتماعي:
- شهريه ثابت: ۷۳۲ هزار ين
- هر واحد آزمايشگاهي (عملي): ۱۰ هزار ين
- هر واحد درسي روزانه: دانشكده حقوق ۱۱۳۸ تا ۸۴۸ ين، دانشكده ادبيات ۱۰۴۹ تا ۸۴۷ ين، دانشكده بازرگاني ۹۹۴ تا ۸۴۷ ين، دانشكده اقتصاد ۱۰۷۱ تا ۸۳۵ ين و دانشكده علوم اجتماعي ۱۰۳۵ تا ۹۳۰ ين است.
- هر واحد درسي شبانه: دانشكده حقوق ۱۸۴ تا ۱۲۱ ين، دانشكده ادبيات ۱۲۱-۷۶ ين، دانشكده اقتصاد ۱۶۱ تا ۸۵ ين، دانشكده علوم اجتماعي ۱۰۵ تا ۷۹ ين ودانشكده بازرگاني ۲۶۴ تا ۷۹ ين است.
- هزينه ثبت نام در دانشكده علوم انفورماتيك
- شهريه ثابت: ۹۲۹ هزار ين
- هر واحد آزمايشگاهي (عملي): ۹۰ هزار ين
- هر واحد درسي روزانه بين ۷۴۱ تا ۴۶۴ ين است.
- هزينه ثبت نام در دانشكده علوم مهندسي
- شهريه ثابت: ۱۰۶ هزار ين
- هر واحد آزمايشگاهي (عملي): ۱۰۰ تا ۵۰ هزار ين
- هر واحد درسي روزانه بين ۱۹۱۱ تا ۱۰۹۱ ين است.
كمك هزينه تحصيلي
دانشگاه كانزاي ژاپن براي هر دانشجوي خارجي ساليانه مبلغي معادل «۳۰ هزار ين» مي پردازد. علاوه بر اين از طرف دولت، شركت هاي دولتي و خصوصي و سازمان ها و نهادهاي خصوصي نيز كمك هزينه اي جداگانه به دانشگاه مي پردازند و دانشگاه اين مبلغ علاوه بر مبلغ كمك هزينه دانشگاه به دانشجويان ارائه مي كند.
خوابگاه
در سال ۱۹۸۹ خوابگاه دانشگاه كانزاي ژاپن تأسيس شد تا پذيراي دانشجويان ژاپني و غيربومي باشد.
دانشجويان خارجي (غيربومي) بايد با يك دانشجوي ژاپني هم اتاق شوند. هر طبقه خوابگاه داراي يك سالن عمومي با وسايلي چون تلويزيون و مبلمان براي استفاده عموم، دو سرويس بهداشتي، يك آشپزخانه كوچك و كتابخانه و اتاق هاي دانشجويان است.
هزينه اقامت ماهيانه محاسبه و دريافت شده و معادل ۱۸۷۰۰ ين است. اين هزينه جدا از هزينه برق، گاز، آب و... است. هر يك از هزينه هاي اضافي (برق، گاز، آب و...) توسط دانشگاه محاسبه شده و بر تعداد دانشجويان تقسيم شده و به هزينه ماهيانه خوابگاه افزوده مي شود.
تسهيلات دانشگاه
۱- بخش فعاليت هاي فرهنگي: دانشجويان علاقه مند به فعاليت هاي فوق برنامه در زمينه موسيقي، فرهنگ و هنر ژاپن، خطاطي، نقاشي، زبان و ادبيات ژاپني، آموزش آيين هاي سنتي مانند مراسم تهيه چاي، غذاهاي سنتي، برگزاري آيين هاي سنتي، جشن ها و... مي توانند در اين بخش ثبت نام كنند.
۲- بخش فعاليت هاي ورزشي: دانشگاه مجهز به دو سالن ورزشي براي ورزش هايي چون جودو، بيسبال، ورزش هاي سنتي ژاپن، شنا، شطرنج و... است.
۳- مركز اطلاع رساني: اين مركز براي دستيابي دانشجويان به آخرين اخبار روز دنيا از طريق اينترنت تعبيه شده است. اين بخش مجهز به بيش از ۵ هزار كامپيوتر متصل به اينترنت است كه ۳۰۰ كامپيوتر مخصوص جستجو در كتابخانه هاي بين المللي و بقيه براي استفاده و جستجو در مطالب و مراكز ديگر است. ۵۰ كامپيوتر نيز به پرينتر ليزري مجهز است. استفاده از تسهيلات اين بخش بدون دريافت هزينه است.
۴- تجهيزات ماهواره اي (سالن ماهواره): از سال ۱۹۹۹ بخش «تجهيزات يا ايستگاه ماهواره» در دانشگاه راه اندازي شد. اين مركز به عنوان لابراتوار آموزشي (آزمايشگاه آموزشي) محسوب شده و گروه هاي مختلف دانشجويان از دانشكده هاي مختلف با تعيين وقت قبلي مي توانند از شبكه هاي علمي آن استفاده كنند. اين ايستگاه مجهز به ۱۳۹ اتاق كامپيوتر متصل به ماهواره براي استفاده انفرادي برنامه هاي علمي است (اين اتاق ها بيشتر براي استفاده دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا در نظر گرفته شده است.)
كتابخانه دانشگاه كانزاي
كتابخانه دانشگاه كانزاي در آوريل ۱۹۸۵ تأسيس شد و اكنون با مساحتي معادل ۵ هزار و ۱۸ مترمربع گنجينه اي از كتب مختلف است. در اين كتابخانه بالغ بر يك ميليون و هشتصد هزار عنوان كتاب وجود دارد كه از اين تعداد ۶۰ هزار عدد كتب مرجع، ۷ هزار جلد به زبان ژاپني و بقيه به زبان هاي ديگر است. اين كتابخانه ۵ فروشگاه دارد كه دانشجويان مي توانند كتب مورد نياز خود را از اين فروشگاه ها خريداري كنند. اين كتابخانه مجهز به مركز اينترنتي و بخش ديجيتالي است. براي كسب اطلاعات بيشتر درباره كتابخانه دانشگاه كانزاي به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
http:// www. Kansai-u.ac.jp/Library/home.htm صفحه الكترونيك
Lib- adrn@ www.Kansai-u.ac.jp پست الكترونيك

ستون شما
در حاشيه رويدادهاي اخير دانشگاه علم و صنعت
ريشه يابي يك حادثه
چه كسي مسئول اصلي بلاتكليفي دهها استاد و دانشجو و تعطيلي علم در دانشگاه علم و صنعت به دليل حوادث تاسف انگيز هفته قبل است؟ اقداماتي چون تحصن و تحريم كه در اين روزها در دانشگاه ما رخ داد چه دستاوردي براي پيشرفت علم مي تواند داشته باشد؟ آيا هدف همه اقدامات اصلاحي و بعضاً توبيخي در اين مسئله نبايد نهايتا ايجاد آرامش و ثبات براي رسيدن به رشد و پيشبرد علم در سطح جامعه دانشگاهي باشد؟ آيا با اقدامات تنش زا و مبتني بر اغراض حزبي ما به اين هدف خواهيم رسيد؟ اقداماتي كه تنها نتايج آن تحريك يك عده دانشجوي خودسر، محروميت طيف عظيمي از تحصيل علم، هتك حرمت استادان از يك سو و يك نهاد شناخته شده انقلابي و مردمي از سوي ديگر و نهايتا رضايت دشمنان داخل و خارج از اختلال و هرج و مرج و به تعطيلي كشاندن دانشگاه بوده است.
در اين حادثه كساني توانايي مهار و پيشگيري داشتند اما تعلل كردند و اكنون بايد پاسخگوي اين تعلل باشند. كساني نيز تنها براي حفظ منافع خود آگاهانه نه تنها از مهار حادثه اجتناب كردند بلكه با رفتار مشكوك خود تحريك آميز و مداخله جويانه عمل كردند و بهانه ها را براي رسيدن عده اي به منافعشان فراهم نمودند. امروز انگشت اتهام متوجه دو گروه است: يكي آنان كه ناآگاهانه و براساس تحريك عده اي برخورد نسنجيده اي با رئيس دانشگاه داشتند؛ دوم كساني كه آگاهانه زمينه اين جنجال را با دعوت از عناصر مطرود و بد سابقه به دانشگاه فراهم كردند و به تبعات آن دامن زدند. در اينجا بايد به اهميت كنترل حركت هاي دانشجويي پي برد. سامان دادن و هدايت احساسات پرشور و تحريك پذير كه در همه گروه هاي دانشجويي كم و بيش يافت مي شود و سوق دادن آن در مسير صحيح از ضرورتهاي فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي است . تحريك احساسات و سوق دادن آن به سوي كژراه هايي كه مشخص نيست نهايتاً به كجا مي رسد و همچنين سوءاستفاده و بهره برداري حزبي و گروهي از اين رويداد دو پديده اي بودند كه دست به دست هم دادند تا وقوع چنين حادثه اي را تحقق بخشند.
اما عامل سومي نيز در اين بين هست كه به نظر ريشه اي  تر و عميق تر مي رسد و آن اساساً شكل گيري گرايش هاي غيرمنطقي، احساسي، راديكالي و متعصبانه اي است كه گريبانگير برخي از تشكل هاي مدعي در دانشگاه ها شده است.
اصل اين تعصبات و افراطي گري ها به برخي از جناح هاي سياسي و احزاب افراطي بازمي گردد. اين افراطي گري همچون پرده اي آنان را از ديدن حقايق بازداشت و همچون تيري زهرآگين، منطق و استدلال عقلي را نشانه رفت. لازم به ذكر است كه اين تحجرات و تعصبات ناهنجار و قبيله اي متوجه افرادي هست كه از اصلاح طلبي فقط شعار و لفظ آن را يدك مي كشند. آنها خود به ظاهر تحجر و راديكاليسم را محكوم مي كنند در حالي كه عمل آنها دقيقا در اين حيطه قرار دارد.
به هر حال همه بايد از حادثه تأسف بار اخير دانشگاه علم و صنعت عبرت بگيرند و بدانند كه اگر با ريشه هاي اين حادثه تلخ برخورد مناسب و قاطع نشود اين حادثه مي تواند آغازي بر يك روند ناهنجار جديد براي به تعطيلي كشاندن علم و دانش در كشور ما باشد.
توجيه افكار عمومي، شفاف  سازي عقايد و انگيزه ها، برخورد از طريق استدلال و تعقل، سازماندهي و هدايت احساسات و تعصبات سركش و تحريك پذير جواني و هدايت آنها در مسير رشد و تعالي و همچنين به انزوا و حاشيه راندن منفعت طلبان و افراطيون و شيفتگان قدرت كه فقط در پي منافع خويش اند، بخشي از راهكارهايي است كه مي تواند از بروز و ظهور چنين حوادثي در آينده جلوگيري كند.
م- الف :دانشجوي سال اول رشته برق
دانشگاه علم و صنعت

دانشجو
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |