شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۴
يك مقام آمريكايي در گفت وگو با همشهري اعلا م كرد
جلسه اضطراري در دفتر نشنال جئوگرافيك 
موسسه نشنال جئوگرافيك هزاران ايميل را در مورد اين موضوع دريافت كرده و در سايت آمازون هم صدها نظر خوانندگان در مورد اين اطلس 165 دلاري نوشته شده كه بيشتر آنها از سوي ايرانيان عصباني است 
024912.jpg
نمي توان باور كرد نشنال جئوگرافيك يك مجله است مثل همه مجله هاي ديگر دنيا و به طور اتفاقي در نقشه هايش براي نام خليج فارس از يك عنوان مجعول استفاده كرده است. دست كم اين عكس چنين انگاره اي را تقويت نمي كند.
مقاله روزنامه بالتيمورسان يكي از مطالبي است كه با عنوان خليج فارس شرايط جديد را بررسي مي  كند.
مردم از هزاران سال پيش اين خليج را خليج فارس نام نهاده اند، ولي طراحان نقشه انجمن نشنال جئوگرافيك متذكر شدند كه تعدادي از آژانس  هاي ارتش آمريكا از نام خليج عربي براي خليجي كه در جنوب خاك هاي ايران واقع شده استفاده مي كنند. به همين بهانه آنها در هشتمين ويرايش اطلس جهان نام خليج عربي را به عنوان نام ديگر اين خليج در داخل پرانتز زير عنوان رسمي اين خليج يعني خليج فارس آوردند. كاري كه اعتراض شديد همه ايراني ها از لس آنجلس تا تهران را برانگيخت. دولت ايران هم ورود محصولات و نويسندگان موسسه نشنال جئوگرافيك را تا وقتي اين قضيه تصحيح شود، به داخل ايران ممنوع كرد.
اين عصبانيت ايراني ها هفته هاست كه ادامه دارد. اين قضيه مثل انداختن آب دهان بر صورت ما ايراني هاست. پادنيا عباسپور اين جمله را در نظرات خوانندگان اين اطلس در سايت Amazon.com نوشته و ادامه داده: آنها مي خواهند با نوشتن اين نام در زير اسم واقعي، تاريخ را تحريف كنند.
اين احساسات غرور و تعصب عميق ايراني ها را نسبت به فرهنگ قديمي شان انعكاس مي دهد و عمق علاقه شان به سرزمين مادري كه در دهه 80 مورد تعرض قدرت هاي عرب منطقه قرار  گرفت. موسسه نشنال جئوگرافيك هزاران ايميل را در مورد اين موضوع دريافت كرده و در سايت آمازون هم صدها نظر خوانندگان در مورد اين اطلس 165 دلاري نوشته شده كه بيشتر آنها از ايرانيان عصباني است.
ما سعي مي كنيم استقلال قضاوتمان را حفظ كنيم و به خاطر علايق خاص يك گروه، اين استقلال به اين سو و آن سو متمايل نشود. اين را كارول يكي از مسوولان نشنال جئوگرافيك در وب سايت انجمن نشنال جئوگرافيك گفته و از اطلس دفاع كرد، ولي قول داده يك عبارت توضيحي و شفاف در ويرايش هاي آينده اضافه شود. كارول مي گويد اين چنين اعتراض  هاي گسترده اي را قبلا هم ديده است: مثلا درياي ژاپن، كره اي ها از ما مي خواستند از نام درياي شرق استفاده كنيم و در ويرايش جديد اين نام در داخل پرانتز آمده است.
ايراني ها به 3 اهانت ديگر هم اشاره مي كنند، توضيحي كه براي 3 جزيره كوچك خليج فارس نوشته شده: اشغال شده به وسيله ايراني ها به ادعاي امارات متحده عربي. انجمن ملي ايران آمريكا در لس آنجلس، در بيانيه اي اعلام كرده: دشمنان ايران بدانند تا وقتي كه يك ايراني زنده است و خون در رگ هايش جاري است، حتي با فكر گرفتن يك ذره از خاك ايران به شدت مخالفت خواهد كرد و در برابر اين فكر خواهد ايستاد. زنده باد ايران.
كارشناسان موافق هستند كه نام خليج فارس از خيلي وقت پيش از مطرح شدن نام خليج عربي مطرح بوده: قديمي ترين مراجعي كه به دوران فرمانروايي سومري ها در قرن سوم پيش از ميلاد برمي گردد، نام خليج فارس را ذكر كرده اند و اين منابع به اندازه كافي قديمي هستند تا بتوان روي آنها حساب كرد. اين جمله جيمز بيل كارشناس دانشكده ويليام اندمارياست.ديگر چه مي خواهيد؟
زنده باد ايران 
برخي ايرانيان با جان فاهي رئيس و ديگر مسوولان نشنال جئوگرافيك ملاقات مي كنند. نشنال جئوگرافيك بعد از واكنش سريع و عمليات اعتراض آميزي كه سازمان هاي ايراني داشته اند، چاره ديگري ندارد.
024918.jpg
اعضاي شوراي سردبيري نشنال جئوگرافيك. آنها يكي از سخت ترين هفته هاي زندگي كاري خود را سپري كرده اند.
در عين حال نوشتن بيش از 4 هزار نامه جداگانه مستقيما از سايت اين انجمن در اعتراض به اين عمل نشنال جئوگرافيك فرستاده شده است. در 48 ساعت اول، 2 هزار نامه مستقيما به ايميل شخصي رئيس و سردبير نشنال جئوگرافيك ارسال شد... علا وه بر اين نامه هاي انجمن هاي مختلف ايراني داخل و خارج از كشور براي رئيس نشنال جئوگرافيك به رشته تحرير درآمده كه جديت ايرانيان، فارغ از جناح بندي هاي سياسي را نشان مي دهد. اين فشارها و نامه هاي اعتراض آميز قرار است با همين شدت تا روز جلسه ملاقات اين انجمن و مسوولان نشنال جئوگرافيك ادامه داشته باشد. روز 16 آذر اين ملاقات به سرانجام خواهد رسيد.
يك مقام آگاه در نشنال جئوگرافيك در گفت وگويي اختصاصي به خبرنگار همشهري گفت: مسوولان اين نشريه قرار است بزودي جلسه اي براي بررسي اعتراض ايراني ها به جعل نام خليج فارس و جزاير ايراني يا اصلاح نقشه اين نشريه تشكيل دهند. با آنكه تاكنون مسوولان نشنال جئوگرافيك رسما از ايراني ها براي جعل عنوان خليج فارس، جزيره لاوان، جزيره كيش و جزاير سه گانه ابوموسي، تنب  كوچك و تنب بزرگ، عذرخواهي نكرده اند، اما در سخنان اين مقام آگاه به طور تلويحي نشانه هاي نوعي پوزش خواهي به چشم مي خورد. چه به گفته اين مقام، موسسه به ايران و ايراني ها علاقه مند است و از انتشار اين نقشه نظر بدي نداشته است. از نظر ما اسم اوليه و اصلي خليج واقع در جنوب ايران، خليج فارس است و در پرانتز به نام اين خليج از قول امارات متحده عربي اشاره كرده ايم.
با اين همه به نظر نمي رسد اين پوزش طلبي هاي تلويحي براي مردم ايران كافي باشد. هرچند مسوولان اين نشريه داخل پرانتز بودن نام مجعول خليج عربي را به اين معنا مي دانند كه آنان نام خليج فارس را به رسميت شناخته و تنها به منظور توضيح بيشتر به نام ديگري در پرانتز اشاره كرده اند، اما اين مساله چيزي از مسووليت آنها در قبال جعل عنوان خليج فارس نمي كاهد.
از آنجا كه نشريه نشنال جئوگرافيك يك نشريه آمريكايي است، مقامات دولتي ايران بالطبع نتوانسته اند واكنش مثمرثمري بروز دهند. با اين حال عامه ايراني ها از مسوولان اين نشريه توضيح خواسته اند. شايد بتوان گفت در دهه اخير اين تنها موردي بوده كه همه ايراني ها در اقصي نقاط دنيا را به بروز واكنشي متفق القول واداشته است. بسياري از ايراني هاي داخل و خارج از كشور به صورت رسمي يا غير رسمي از مسوولان نشنال جئوگرافيك توضيح خواسته اند. واكنش شديد ايراني ها، مسوولان اين نشريه را بر آن داشته تا جلسه اي را به بررسي موضوع اختصاص دهند. با اين حال به نظر مي رسد كمترين انتظار مردم ايران تصحيح سريع نقشه مربوط به خليج فارس است. تنها با اين اقدام است كه آنان مي توانند ادعاي خود مبني بر علاقه مندي به ايران و ايراني ها را ثابت كنند. هرچند رئيس موسسه نشنال جئوگرافيك بر صحت نقشه اين نشريه تاكيد كرده است. با اين حساب به نظر مي رسد اهدافي سياسي در طراحي نقشه جديد نشنال جئوگرافيك مدنظر بوده كه مسوولان نشريه از بيان آن طفره مي روند. مصاحبه ايرانشهر با مسوولان نشريه نشنال جئوگرافيك در رابطه با جلسه آتي اين نشريه و اقدامات آنان براي تصحيح نقشه خليج فارس را مي توانيد در شماره هاي آينده ايرانشهر بخوانيد.

عدو شود سبب خير...
مهدي خاكي فيروز
چند سالي است كه اكثر بازي هاي سياسي در ايران به جاي آنكه به وحدت و همدلي ميان ساكنان اين سرزمين ديرپاي بينجامد، نتيجه اي جز دوري و گريز شهروندان از يكديگر نداشته و به همان نسبتي كه اين بازي ها از عقلانيت و اخلا ق فاصله مي گرفت، شكاف ها ميان ايرانيان نيز افزون مي شد. اين مساله البته براي كساني كه چشمان آنها فقط امروز و موقعيت خودشان در آن را مي ديد، چندان نگران كننده نبود، ولي كساني هم بودند كه فارغ از غوغا و هياهوي روزمره، نگران وحدت ملي بويژه در آينده ايران بودند و طبيعي است كه نمي شد از پديدآورندگان اين وضع، انتظار بهبود و اصلاح آن را داشت.
بقاي پايدار وحدت ملي، نيازمند وجود خاطره ها، آرمان ها، احساسات مشترك ، منافع مشترك و... است. اين عوامل البته به شكل بسيار پررنگي در ايران وجود دارد، اما گويي غباري از فراموشي بر آنها نشسته. خليج فارس يكي از همين دارايي هاي مشترك است كه شايد در روزمرگي هاي زندگي آن را فراموش كرده بوديم. اما اقدام ناشايست برخي كاركنان سازمان ملل متحد و موسسه آمريكايي نشنال جئوگرافيك در به كار بردن لفظ مجعول خليج عربي در ماه هاي اخير، تلنگري بود براي ما تا به ياد بياوريم همگي ايراني هستيم و مالك سرزميني باارزش كه در هر گوشه آن گنجي نهفته داريم.
يك تاجر اماراتي چندي پيش مي گفت چه فرقي دارد كه يك مشت مرجان و كمي آب، خليج عربي نام داشته باشد يا خليج فارس؟ البته براي او كه سعي دارد حساسيت ملي ما را كمرنگ كند و مي داند كه مهمترين عامل حفاظت از تماميت ارضي همين حساسيت است، شايد بهتر باشد كه ما هيچ فرقي ميان اين دو اسم نبينيم. اما اين دو، تفاوت دارند و فاصله شان آنقدر عميق است كه فقط به 4 حرف الفبا محدود نمي شود. خليج فارس براي ما يك هويت و تاريخ است كه دلاوري هاي مردمان سرزمين مان در برابر تجاوز هاي بيگانگان، داشته ها، حساسيت ها وهويت ما را به ياد مي آورد؛ يك ثروت است كه گرچه اكنون به درستي از تمام ظرفيت آن بهره نمي گيريم، ولي دليلي هم ندارد كه ارزش و اهميت آن را فراموش كنيم. يك تكه از سرزمين مان است كه بايد مثل پاره تن برايمان عزيز باشد، چراكه بدون آن، حيات سياسي ما آسيب خواهد ديد و مهمتر از همه، مي تواند محوري باشد براي آنكه ايراني بودنمان را با دفاع از عنوان و هويت آن به خودمان و ديگران اثبات كنيم.
خليج فارس آنقدر مهم است كه بتوانيم به بهانه آن، بسياري از اختلا ف ها را فراموش كنيم و آنقدر ارزشمند است كه حتي اگر هيچ تهديدي هم در كار نباشد، فراموشش نكنيم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |