شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۸
ستاره هاي بتني
به هر حال امثال اين تيم و دانشجويان در كشور بسيار وجود دارند كه با وجود امكانات كم به موفقيت هاي بسياري دست پيدا مي كنند، اما مثل ستارگاني كم فروغ، ديده نمي شوند. چند نفر از شما مي دانستيد كه سال گذشته تيم بتن اين دانشگاه در آمريكا مقام اول را به دست آورد؟
025122.jpg
ليلا موسوي زاده - سه مكعب بتني با پست پيشتاز به آمريكا رفت و در مسابقات پاييزه انجمن بتن آمريكا مقام سوم را به دست آورد. جالب نيست؟ اينكه در كشوري كه سال گذشته زلزله به دليل نامناسب بودن مصالح ساختماني تلفات جاني و خسارت هاي بسياري را به وجود آورد، شبنم شايان، هومن عيوضيان، اميرحسين برقعي، بابك خدادادي زاده قهرماني، محمد عليزاده نوملي، رضا ميرزاحسابي، عليرضا خواجه حسيني، محمدامين عصاره و علي مصطفوي دانشجويان سال سوم رشته عمران دانشگاه خواجه نصير با فن آوري بتن، مقام جهاني بياورند؟
شبنم شايان تنها دختر گروه در رابطه با برگزاري اين مسابقه مي گويد: اين مسابقات در آمريكا هر ساله در دوره پاييزه و بهاره برگزار مي شود. در مسابقات پاييزه امسال 53 تيم از 6 كشور شركت كردند. امسال به دليل اينكه صدمين سالگرد انجمن بتن آمريكا بود، اين مسابقات با تلاش مضاعف مسوولان اين مسابقه و دانشجويان همراه شد. همچنين دانشجويان چند دانشگاه مطرح ايراني از جمله دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه تهران نيز شركت كرده بودند، مقام اول را دانشگاه پنسيلوانياي آمريكا، مقام دوم را دانشگاه يونيورسيداي مكزيك و مقام سوم را دانشگاه خواجه نصير كسب كرد.
بابك قهرماني دررابطه با نحوه مسابقه مي گويد: براي شركت در اين مسابقه بايد مكعب بتني۵ 5x سانتيمتري مي ساختيم كه سازه مشخصي داشته باشد. 3 عدد از اين مكعب ها را به آمريكا از طريق پست فرستاديم، 2 عدد از 3 نمونه را با جك ملاط شكن مي شكنند و وزن و مقاومت آن را به دست مي آورند. كار گروه ما از اواخر فروردين امسال شروع شد و پس از مشخص شدن اعضا، تمرينات را با جديت آغاز كرديم.عجب، تمرينات! يعني چه آقاي قهرماني؟
كمي تاريخ نگاري كنيم تا به جواب برسيم. درزمستان سال گذشته استاد عليرضا باقري پس از مصاحبه اي علمي از بين دانشجويان برتر اعضاي تيم را انتخاب كرد. هومن عيوضيان با انرژي و جديت درباره فعاليتشان صحبت مي كند: در تابستان كار به اوج خودش رسيد. بعضي روزها از صبح زود تا 9 شب مشغول به كار و تمرين بوديم.
گاهي اوقات 10 روز پشت سر هم كار مي كرديم تا شب، وقت ناهار خوردن هم نداشتيم. رتبه هايي كه تيم هاي قبلي به دست آورده بودند خيلي در اعتماد به نفس ما تاثير داشت، همه ما به اتفاق اين عقيده را داشتيم كه اگر تيم هاي قبلي با اين شرايط و امكانات توانستند مقام كسب كنند، پس ما هم حتما مي توانيم.
اما به اين راحتي هم نبود. اوج نااميدي ما در طول اين چند ماه، 2هفته قبل از تاريخ مسابقه در آمريكا بود. در مسابقات داخلي از بين 40 تيم رتبه بيست و پنجم را به دست آورديم. همه نااميد شده بوديم. بعد از كمي فكر كردن درباره علت اينكه چرا در ايران رتبه خوبي به دست نياورديم، به اين نتيجه رسيديم كه چون تيم هاي زيادي در اين مسابقه شركت كرده بودند و نمونه كار ما از آخرين كارهايي بود كه با دستگاه امتحان شده بود، احتمالا دستگاه دچار مشكل شده است.
به همين دليل در آمريكا در 2 روز متوالي نمونه ها را امتحان مي كنند چون اگر دستگاه داغ كند تمام زحمات دانشجويان بي نتيجه مي ماند و جواب دقيق داده نمي شود. در واقع عنوان مسابقه و نمونه اي كه به مسابقه داخلي فرستاديم با آمريكا يكسان بود، البته نمونه اي را كه به آمريكا فرستاديم كمي تغيير داديم. در طول اين چند ماه بيش از 700 نمونه ساختيم و از بين آنها 3 نمونه از بهترين ها را براي آمريكا فرستاديم.
شبنم شايان اضافه مي كند: در 4 روز آخر، 100 نمونه انتخابي داشتيم كه بايد از بين آنها 3 عدد از بهترين ها را انتخاب مي كرديم. همه ما نگران بوديم نمونه هايي را كه از طريق پست مي فرستاديم در گمرك شكسته شوند. آخرين روز مهلت براي ارسال نمونه ها به پستخانه تا ساعت 6 عصر وقت داشتيم و ما هنوز تا ساعت 20:17 مشغول انتخاب بهترين نمونه بوديم. اين هم از هيجانات اين مسابقه بود كه تا آخرين دقيقه مشغول كار روي نمونه هاي انتخابي بوديم.
محمد عليزاده كه روحيه شاد و شيطنت زيادي دارد و در ضمن بعضي وقت ها هنگام خستگي براي دوستانش آواز مي خواند، از كاربردهاي اين نمونه بتني مي گويد: از آنجايي كه كشور ايران زلزله خيز است، اين سازه ها به دليل سبك بودن خرابي كمتر را به وجود مي آورند.رضا ميرزاحسابي با تاييد حرف دوست هم  تيمي اش مي گويد: اصولا هدف از هر رشته از مسابقات بتن، گسترش دستاوردها و توليد انبوه آن در بازار است. بايد بتوان از بار علمي در تكنولوژي رايج استفاده كرد.در آمريكا هدف از اين مسابقات نتيجه گيري است، اما متاسفانه در ايران بار علمي مسابقات مهم نيست. فقط در حد مسابقه و تعيين رتبه است، ولي هيچ سود و نتيجه علمي به همراه ندارد، پس از آن هم هيچ انعكاسي در مطبوعات و رسانه ها ندارد.
از خاطرات مشتركي كه همه گروه  به آن اشاره كردند اين بود كه ... آزمايشگاه ما در خوابگاه دانشگاه است و در تابستان كه ما مشغول تمرين و كار بوديم، خوابگاه را تعمير مي كردند. يك روز آب قطع بود، يك روز برق قطع مي شد. در يكي از روزها كه مشغول كار بوديم، لوله ها را عوض مي كردند، ناگهان سقف آزمايشگاه خراب و روي سر ما گچ و آب ريخته شد! بعضي وقت ها با آب معدني دست هايمان را مي شستيم و تمام تابستان را بدون كولر گذرانديمبه هر حال، اينجوري بيشتر مي چسبد. نه؟

حافظ، شاعر فصل هاي سرخ
025128.jpg
علي اصغر ضرابي اسمي بود كه در مباحثه هاي دهه چهل با شاعران و نويسندگان و به احترام يكي از نزديكانم كه من را علي اصغر مي  ناميد به كار مي  بردم. دوره جديد فعاليت من با فوت آن عزيز به اسم شناسنامه اي خودم اصغر ضرابي است و كتابي كه درباره چگونگي كشتي گرفتن حافظ با زبان فارسي نوشته ام و زمين خوردن بزرگترين شاعر جهان از اين زبان را شرح داده ام حافظ، شاعر فصل هاي سرخ نام دارد. توضيحي را كه خوانديد اصغر ضرابي در واكنش به خبري كه هفته گذشته در صفحه خبرسازان چاپ شد، طي گفت وگويي تلفني ابراز كرد. گفت وگوي مفصل ايرانشهر با ضرابي و بحث با بزرگترين مباحثه گر سال هاي دهه 1340 را به زودي مي  خوانيد.

شخصيت روز
زماني براي خنده كروبي
025125.jpg
مي گويند شيخ مهدي كروبي دوست دارد رئيس جمهور شود و اين روزها ابراهيم اصغرزاده كه ماجرا را خيلي جدي گرفته، سعي دارد رياست ستاد انتخاباتي وي را بر عهده بگيرد. شايد كروبي در انتخابات، از حمايت گروه هاي زيادي برخوردار شود كه شايد تعداد آنها از آرايي كه در انتخابات مجلس كسب كرد هم بيشتر شود. يكي از اين گروه ها، مجمع روحانيون مبارز است كه فعلا هفت سالي مي  شود رئيس جمهوري كشور، عضو آنهاست.
لهجه شيرين كروبي نشان مي  دهد كه مي  خواهد در دوران رياست جمهوري اش به مسايل و مشكلات عشاير و ايلات توجه ويژه اي داشته باشد تا از اين طريق گامي در جهت محروميت زدايي بردارد. هر چند اين روزها در تلاش است تا بتواند با لحني ديگر هم صحبت كند تا برنامه هاي انتخاباتي اش فقط به استان هاي لرستان و خوزستان محدود نشود.
كروبي شخصيتي دوست داشتني دارد كه بهترين نمونه آن پيش از انتخابات مجلس ششم ظاهر شد. هر بار كه وي را را ر تلفظ مي  كرد، موجب مي شد تا هزاران دانشجويي كه به سخنان وي گوش مي كردند شاد شوند تا جايي كه مجبور مي  شد بگويد: شما حرف رِ بچسبيد. واژه رِ ول كنيد. عامل اصلي خنداندن دانشجويان اما موسوي خويني بود كه به زادگاه خود قزوين رفته بود تا سخنراني وي به كروبي محول شود.
حضور كروبي در انتخابات رياست جمهوري فايده هاي زيادي خواهد داشت. بهترين اش هم آن است كه چه راي بياورد و چه نه، خنده از چهره اش پاك نخواهد شد. اي كاش محسن امين زاده هم به دليل آنكه در روزهاي آينده شوهر خواهر رئيس ستادانتخاباتي وي خواهد شد، كمي خنديدن را ياد بگيرد.

كوتاه تر از گزارش
فراخوان براي كشتن جورج بوش 
اعضاي يك گروه موسيقي هيپ هاپ نروژي به جرم فراخوان مردم براي به قتل رساندن جورج بوش با خطر 12 سال زنداني شدن مواجه هستند. اعضاي گروه موسيقي مجلس خياباني با به راه انداختن يك سايت اينترنتي اقدام به جمع آوري پول براي هزينه به قتل رساندن جورج بوش كرده اند. نام اين سايت= Killhim-nu همين الان بكشش! است. اين اقدام با اعتراض سفارت آمريكا همراه شده است و پليس نروژ اين سايت را مسدود كرد، اما اعضاي اين گروه سايت ديگري را به راه انداختند. البته يكي از اعضاي اين گروه گفته كه اين اقدام صرفا اقدامي طنزآميز بوده است.
نوشيدني 10 هزار دلاري 
هتلي در نيويورك به مشتريانش نوشيدني 10 هزار دلاري پيشنهاد داده است. اين نوشيدني 3 روز طول مي كشد تا آماده شود. هرچند كه خود نوشيدني قيمت چنداني ندارد، اما وجود يك تكه الماس در يخ موجود در نوشيدني مبلغ آن را تا 10 هزار دلار بالا برده است. قيمت اين نوشيدني با توجه به اندازه الماس متفاوت خواهد بود. البته افرادي كه مايل به نوشيدن اين نوشابه هستند بايد توجه داشته باشند كه احيانا الماس را قورت ندهند!
DNA مايكل جكسون گرفته شد
كاليفرنيا-مايكل جكسون كه اين روزها به اتهام فساد اخلاقي و كودك آزاري تحت تعقيب قضائي قرار گرفته است، بنا به درخواست دادگاه، نمونه DNA خود را تحويل دادگاه داد تا از آن در پرونده قضائي اش استفاده شود. چندي پيش نيروهاي پليس براي به دست آوردن مدارك بيشتر عليه مايكل جكسون به پارك بازي او - نورلند- -هجوم بردند DNA. مايكل جكسون با گذاشتن يك تكه پارچه پنبه اي در دهان او گرفته شد. دادگاه رسيدگي به اتهامات وي در اواخر ژانويه برگزار خواهد شد.
۹۰ ساله خوش شانس
اوريگان - پيرمرد 90 ساله اي كه از يك پرتگاه 150 فوتي سقوط كرد- تنها چند خراش سطحي برداشت. دختر وي پس از بازگشت به خانه صداي فرياد پدرش را شنيد و با ماموران امداد تماس گرفت. اين پيرمرد مي گويد كه شانس آورد در حين سقوط با هيچ سنگي برخورد نكرد.
مزاحم مل گيبسون 
ولگرد 34 ساله اي به خاطر ايجاد مزاحمت براي گيبسون دستگير شد. اين ولگرد به جرم تعقيب پنهاني مل گيبسون، در انتظار تشكيل دادگاه براي رسيدگي به جرايمش است. للاند هريس، قاضي دادگاه عنوان كرده است كه به اندازه كافي مدارك عليه زاك سينكلر وجود دارد. اين ولگرد از گيبسون مكررا خواسته است تا با وي به مناجات مشغول شود. او در نامه هايش به گيبسون و خانواده اش، دايما از فيلم مصائب مسيح تجليل كرده است. زاك سينكلر 7 ماه پيش نيز به خاطر زير پا گذاشتن حكم دادگاه دستگير شده بود. به او گفته شده بود تا از مل گيبسون فاصله بگيرد.

خبرسازان
آرمانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |