چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۲
چهارمين كنگره انجمن پروستودونتيست هاي ايران
ابتدا و انتهاي مسيري يكساله
اين كنگره در هر روز به طور متوسط 2 هزار نفر شركت كننده داشت كه در طول تاريخ برگزاري كنگره هاي تخصصي دندانپزشكي رقمي باورنكردني به حساب مي آيد
025302.jpg
ازدحام جمعيت در زمان استراحت بين پانل ها
025317.jpg
دكتر مجيد ناصرخاكي رئيس كميته اجرايي امكانات سالن ها را بزرگترين مشكل اجرايي كنگره مي دانست. گرچه خيلي تلا ش كرد اما مشكل سرماي سالن ها برطرف نشد.
025305.jpg
دكتر كاوه سيدان و دكتر مهران نوربخش رئيس و رئيس كميته مالي كنگره قبل از مراسم اختتاميه؛ شايد در اين عكس بتوان خستگي مفرط اين دو نفر را تشخيص داد كه حتي يك دقيقه هم استراحت نكردند.
025308.jpg
دكتر غلا مرضا غزنوي رئيس هيات مديره انجمن نقشي انكارناشدني در برگزاري موفق اين كنگره بر عهده داشت.
عكس ها: گلناز بهشتي 
عليرضا آشوري 
از زمان آغاز فعاليت ضميمه ايرانشهر و به تبع آن صفحه درمانگاه، نگارنده چندين و چند گزارش از كنگره هاي پزشكي و دندانپزشكي تهيه كرده ام كه به خصوص در زمينه كنگره هاي دندانپزشكي براي بسياري از مخاطبان و خود دندانپزشكان تازگي داشت.
سال گذشته مصادف با زلزله دلخراش بم، نخستين گزارش نگارنده از يك كنگره علمي دندانپزشكي كه به انجمن پروستودونتيست هاي ايران مربوط مي شد به چاپ رسيد. حال بعد از گذشت نزديك به يك سال از زمان واقعه، انجمن پروستودونتيست هاي ايران چهارمين كنگره خود را از تاريخ 13 - 11 آذرماه برگزار كردند و گزارشي كه پيش رو داريد به نوعي دو سر خطي است كه بيش از يكسال فعاليت صفحه درمانگاه را با رويدادي ثابت براي مخاطبان ودست اندركاران اين صفحه به نقد مي كشد.
پروتزهاي دنداني همانطور كه سال قبل و به مناسبت هاي مختلف بارها و بارها به آن اشاره كرديم، علم بازسازي دندان هاي از دست رفته است. دندان ها به علل گوناگوني چون پوسيدگي، بيماري هاي پيشرونده لثه و بافت هاي نگهدارنده، صدمات يا به طور مادرزادي از سيستم جونده حذف مي شوند و بايد جايگزين شوند. جايگزيني اين دندان ها بسته به شرايط بيمار مي تواند با پروتزهاي متحرك يا ثابت يا پروتزهاي متكي بر ايمپلنت صورت گيرد. با توجه به وضعيت ناخوشايند رعايت بهداشت دهان و دندان در جامعه، پروتزهاي دنداني يكي از رايج ترين درمان هاي دنداني دندانپزشكي به شمار مي روند. از ديد علمي نيز اين رشته به نوعي محل تلاقي تمام رشته هاي دندانپزشكي است تا با بهره گيري از تمام امكانات خود رشته پروتز و ساير تخصص هاي دندانپزشكي، زيبايي و عملكرد طبيعي را به بيماران باز گرداند.
چهارمين كنگره علمي انجمن پروستودونتيست هاي ايران در حالي برگزار شد كه كنگره هاي قبلي اين انجمن روند رو به رشدي را از خود نشان داده بودند و بنابراين توقع از اين كنگره كمابيش بالا بود.
دكتر كاوه سيدان، سرپرست بخش تخصصي پروتزهاي دنداني دانشگاه شهيد بهشتي، رياست كنگره امسال را بر عهده داشته. دكتر مجيد ناصر خاكي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و رئيس كميته اجرايي، دكتر اكبر فاضل عضو هيات علمي دانشگاه تهران و رئيس كميته علمي، دكتر مهران نوربخش مدير گروه بخش پروتز ثابت دانشگاه آزاد و رئيس كميته مالي و دكتر غلامرضا غزنوي عضو هيات علمي دانشگاه تهران،  رئيس بخش آموزش عملي اين كنگره بودند.
بعد از مراسم افتتاحيه و اختتاميه به وضوح مي شد اشك هاي حضار و اعضاي شوراي برگزاري را ديد كه همگي در اثر حال و هواي خاص مراسم منقلب شده بودند
دكتر كاوه سيدان در مورد گرايش علمي كنگره اشاره كرد كه هدف اصلي كنگره چهارم، آموزش علمي و كاربردي نكات مرتبط با درمان هاي پروتز براي دندانپزشكان عمومي است در عين اينكه مقالات تخصصي مرتبط با پروتز نيز بخش عمده اي از 74 سخنراني كنگره را تشكيل داده اند.
اولين نكته اي كه در كنگره چهارم اين انجمن جلب توجه مي كرد، استقبال مافوق تصور و استثنايي دندانپزشكان بود. به طور متوسط اگر اين كنگره تخصصي دندانپزشكي 500 نفر شركت كننده داشته باشد مي توان آن كنگره را موفق و مفيد محسوب كرد. البته اين مساله در مورد كنگره هاي تخصصي مصداق دارد وگرنه كنگره هاي عمومي تعداد به مراتب بيشتري شركت كننده دارند. كنگره امسال انجمن پروستودونتيست هاي ايران حدود 1700 نفر شركت كننده رسمي و ثبت نام كرده داشت! جدا از اين تعداد دست كم 300 - 200 نفر از دانشجويان و دندانپزشكان ديگر بودند كه براي استفاده از سخنراني ها يا بازديد از نمايشگاه به كنگره آمده بودند و بنابراين به طور متوسط شركت كنندگان در هر روز نزديك به 2 هزار نفر بود كه در طول تايخ برگزاري كنگره هاي تخصصي دندانپزشكي رقمي باور نكردني به حساب مي آيد.
دكتر كاوه سيدان گفت: استقبال همكاران از كنگره غافلگير كننده بود، به حدي كه با توجه به امكانات محدود سالن ها نگران بوديم كه شايد نتوانيم شرايط مطلوبي براي شركت كنندگان فراهم كنيم. ما حتي براي پذيرايي و ناهار مجبور شديم كنار مركز رازي راهرويي تعبيه كنيم كه با چادر پوشيده شده بود. به رغم اين استقبال گسترده و ظرفيت سالن رازي، دندانپزشكان حاضر در كنگره همگي از امكانات اجرايي رضايت داشتند.
دكتر خاكي رئيس كميته اجرايي در مورد مشكلات اجرايي كنگره گفت: اصلي ترين مشكل ما سالن بود. متاسفانه در تهران سالن هايي كه هم ظرفيت مناسبي داشته باشند و هم براي برگزاري سخنراني مطلوب باشند، وجود ندارد. بنابراين ناچاريم با امكانات موجود كنار بياييم. مثلا در چادري كه براي پذيرايي تعيين شده بود، به رغم تمام تلاش هايي كه كرديم باز هم سرماي هوا مساله ساز بود.
نكته ديگر كنگره چهارم انجمن پروستودونتيست هاي ايران، برنامه ريزي دقيق و منظم به خصوص هنگام سخنراني ها بود. دكتر مهران نوربخش گفت: از كنگره سال قبل تا اين كنگره به مدت يكسال هر هفته براي تنظيم برنامه ها و برگزاري آنها جلسه داشتيم كه گاهي تا بعد از نيمه شب هم به طول مي  انجاميد.
يكي از نقاط قوت اين كنگره بي ترديد افتتاحيه و اختتاميه ديدني آن بود. متاسفانه در ايران مراسم افتتاحيه و اختتاميه يك كنگره به خصوص كنگره هاي علمي اصلا جدي گرفته نمي شود و نگارنده بارها شاهد بوده كه حتي اين مراسم در برنامه  يك كنگره وجود نداشته است.
در مراسم افتتاحيه كنگره چهارم انجمن پروستودونتيست ها جدا از سخنراني هاي اعضاي شوراي برگزاري كنگره، سخنراني دكتر ايرج فاضل رئيس انجمن جراحان ايران و مراسم زيباي تقدير از استادان بازنشسته رشته پروتز و بزرگداشت ياد درگذشتگان و پيشكسوتان رشته دندانپزشكي فضايي دوست داشتني و پر احساس ايجاد كرده بود كه اوج آن نمايش دو ويدئو كليپ بسيار زيبا بود كه يكي از آنها با صداي اذان همراهي مي شد و حال و هوايي روحاني به مراسم بخشيده بود؛ حال و هوايي كه در مراسم ديدني اختتاميه هم تكرار شد. بعد از مراسم افتتاحيه و اختتاميه به وضوح مي شد اشك هاي حضار و اعضاي شوراي برگزاري را ديد كه همگي در اثر حال و هواي خاص مراسم منقلب شده بودند.
از لحاظ علمي، كنگره امسال به مراتب برتر از كنگره هاي قبلي اين انجمن و در زمره پربارترين كنگره هاي تخصصي داخل قرار مي گرفت. به خصوص حضور 14 ميهمان خارجي كه همگي از جمله استادان برجسته پروتز و ايمپلنت محسوب مي شوند و در بالا رفتن سطح علمي كنگره نقش بسزايي داشت. در ميان اين ميهمانان حضور دكتر حميد پارسانژاد از دانشگاه هامبورگ آلمان و دكتر علي بلوري، دكتر شهرام امتياز و دكتر تورج عاملي كه هر سه در دپارتمان هاي دانشكده هاي معتبر ايالات متحده مشغول فعاليت هستند، مايه مباهات تك تك شركت كنندگان در كنگره بود.
جدا از اين، مقالات محققان داخلي نيز به لحاظ علمي پربار و جالب توجه بود. در اين كنگره براي اولين بار يك سخنراني توسط دو نفر دكتر آهنگري و دكتر لطف آذر به طور همزمان اجرا شد كه ايده اي نوين و جديد به حساب مي آيد و به تازگي در كنگره هاي علمي در سطح جهان در حال اجرا است.
پانل هاي عملي به صورت كار روي بيمار و آموزش هاي عملي از ديگر بخش هايي بود كه با استقبال فراواني روبه رو شد، به خصوص برنامه هاي عملي لامينيت با اجراي دكتر مهران نوربخش و قالبگيري و ثبت روابط فكي در بيمار پروتز كامل توسط دكتر غلامرضا غزنوي با چنان استقبال گسترده اي روبه رو شد كه جمعيت كثيري به صورت سرپا برنامه را دنبال كردند و چيزي نزديك به 200  نفر نيز پشت در ماندند. پانل عملي ايمپلنت بايوهورايزن با اجراي دكتر حسن شايسته نيز با استقبال فوق العاده اي روبه رو شد.
مسايل سمعي و بصري و مشكلات خاص اجرايي كه مبتلا به تمام كنگره هاي علمي در ايران است، در اين كنگره به حداقل ممكن كاهش پيدا كرده بود. البته سخنراناني كه با دستگاه اسلايد كار مي كردند عمدتا براي هدايت اسلايدها دچار اشكال مي شدند و در نتيجه هدايت دستگاه را به مسوول سمعي و بصري مي سپردند.
سرماي سالن ها هم از مشكلاتي بود كه به رغم تلاش كادر اجرايي كنگره برطرف نشد و آخر سر هم نفهميديم چرا مسوولان سالن رازي سيستم هاي گرمايشي سالن ها را فعال نكردند!
مشكل ديگري كه البته ديگر ربطي به برگزاركنندگان كنگره نداشت، مشكل لاينحل سروصداي زنگ موبايل ها هنگام سخنراني ها بود. اين مشكل اجتماعي و فرهنگي انگار گريبانگير تمام اقشار جامعه است و عنوان و مكان نمي شناسد. در سالن سينما، تئاتر، موسيقي و وسط سخنراني ها موبايل ها زنگ مي زنند و معلوم نيست تا كي بايد اين مسايل خنده دار را ببينيم و حرص بخوريم. در يكي از پانل ها، موبايل هاي حضار آنقدر زنگ خورد كه در فاصله سخنراني دكتر تورج عاملي و دكتر شهباز ناصر مستوفي، دكتر حسن شايسته كه مديريت پانل را بر عهده داشت، ديگر طاقت نياورد و از حاضران در سالن خواست موبايل ها را خاموش كنند.
اگر زنگ موبايل ها و حرف زدن با آن مدام تمركز حواس بقيه را بر هم نزند، خيلي بهتر مي توان از يك فيلم، تئاتر، موسيقي يا سخنراني علمي استفاده كرد.
برگزاري عالي و كم ايراد كنگره چهارم انجمن پروستودونتيست هاي ايران نشان داد كه حتي با امكانات محدود مالي و اجرايي مي توان كنگره اي فخيم و كم نقص به لحاظ اجرايي و پربار به لحاظ علمي برگزار كرد. چيزي كه چند انجمن ديگر نيز قبلا به طور نسبي آن را ثابت كرده بودند.

خورد و خوراك
سديم غذا؛ معجزه حياتبخش سلولي 
فرهاد ناصري -كارشناس علوم تغذيه 
025386.jpg
همانطور كه درنوشته هاي پيش گفته شد گروهي از مواد تحت عنوان مينرال ها يا مواد معدني نقش هاي مهمي در حيات بشري بازي مي   كنند. از مهمترين اين مواد موجود در بدن، دو عنصر سديم كه گاهي اوقات به آن ناتريم هم مي  گويند و پتاسيم يا به عبارتي كاليوم را مطرح مي  كنيم و به اتفاق مروري بر اين دو داريم، البته از نقطه نظر تغذيه اي آنها.اين دو ماده معدني از دسته ماكرو مينرال ها در كنار هم تقريبا يك نقش مكمل داشته و خصوصا در سطح سلولي تحت كنترل يك سيستم بسيار پيچيده و ظريف، تعادل درون و بيرون سلول هاي بدن را ممكن مي سازند. يعني وجود اين دودر داخل و خارج سلول در مقابل هم و با نسبت هاي خاص لازم و ضروري است كه خوشبختانه تكامل خدادادي آن را استوار داشته و در سطح ذره بيني و سلولي،موتورها و پمپ هايي در نظر گرفته شده كه در ديواره سلولي تبادل متقابل بين درون و بيرون سلول را از جمله در مورد سديم و پتاسيم كنترل مي كنند كه اين سيستم را پمپ سديم - پتاسيم مي نامند كه همين موضوع ريز و به ظاهر ساده، جهاني از نظام يكپارچگي و پايداري را براي موجود زنده ممكن مي سازد. لذا اين دو عنصر غالبا در كنار هم مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند و اينك خواص و نقش هاي هر يك از اين دو:
عنصر سديم 
اين مينرال، از عمده ترين عناصر موجود در محيط خارج سلولي است كه البته به صورت كاتيون Na+ حضور دارند. تا 50 درصد از كل سديم بدن در مايع خارج سلولي، 10 درصد در محيط داخل سلول و تا 40 درصد مابقي آن در بافت استخواني موجود است.
نقش سديم:
* در خارج از سلول، كمك به حفظ فشار سلولي مي كند.
* عامل هدايت جريان عصبي در اعصاب و كنترلگر انقباض در عضلات بدن است.
* تنظيم كننده اسيديته يا PH در بدن است.
* براي جذب گلوكز، اسيد آمينه و ... توسط ديواره سلولي ضروري است.
جذب سديم غذا، به راحتي از روده ها انجام گرفته و نيز توسط كليه ها باز جذب مي شود. دفع آن توسط كليه ها و تحت نظارت هورموني به نام آلدوسترون انجام مي شود.
اين عنصر تا 200 ميلي گرم روزانه مورد نياز است. جالب است كه دريافت از غذا عملا تا چند گرم در روز است كه طي عمل فرايند مواد غذايي نيز چند گرم بيشتر هم مي شود. لذا ما در مجموع حتي تا 8 گرم دريافت روزانه داريم.
مقدار بالاي سديم در سرم هيپوناترس در اثر كمبود آب بدن كه باعث غلظت بالاي سديم مي شود رخ مي دهد كه عواقب آن خطر بيماري هاي قلبي، آسيب كليوي و فشار خون بالاست.برعكس هيپوناترس در اثر اسهال شديد يا فعاليت زياد بدني و نيز داروهاي ديورتيك ادرارآور حاصل مي شود كه عامل سستي بدن، خستگي، گيجي، اسپاسم عضلاني و كاهش فشار خون مي شود.اما ببينيم از لحاظ تغذيه اي چه بايد كرد؟ به طور كلي اين عنصر در غذاهاي حيواني يافت مي   شود و خيلي كمتر در منابع گياهي. ميوه ها نيز مقدار كمي از آن را دارا هستند. دقت كنيد كه غذاها طي مراحل فرايند، مثلا طي كارخانه اي شدن كنسرو و ... از اين مينرال غني تر مي  شوند و البته منبع خوراكي معمول آن چيست: نمك طعام، لازم ولي به حد كافي! دقت بفرماييد كه اين ماده خوراكي به سم سفيد تشبيه مي  شود كه بررسي چگونگي خطرآفريني آن و مقادير مجاز و غيرمجاز مصرفي آن، نياز به بحث طولاني و پيچيده دارد.به اين ترتيب مرور بر خواص و نقش هاي عنصر بعدي و همقطار سديم، يعني پتاسيم را به اتفاق هم در جلسه بعد بررسي خواهيم كرد تا دامنه اطلاعات خود از مواد معدني را گسترش دهيم. با ما باشيد.

آيا مي توان يك اسلحه ژنتيك ساخت؟
025314.jpg
تظاهرات ضد توليد سلا ح هاي ژنتيك.
لاله ميراسكندري 
مي توانيد امتحان كنيد، ولي احتمالا دوست نداريد موقع آزاد كردن آن حضور داشته باشيد ! بعد از انتشار گزارش ماه گذشته مجمع پزشكي انگلستان، چشم انداز توليد سلاح هاي بيولوژيك كه تنها روي گروه خاصي از انسان ها با خصوصيات ژنتيك مشترك تاثير مي گذارند، روشن تر شده است.
گزارش بيوتكنولوژي، سلاح ها و انسانيت هشدار مي دهد كه ساخت سلاح هاي ژنتيك دارد به نتيجه مي رسد  ! چنين بمب هاي ژنتيك مي تواند حاوي مولدهاي سياه زخم يا طاعوني باشد كه طوري دستكاري شده اند كه تنها در صورتي فعال مي شوند كه ژن هاي شخص مورد حمله از گروه خاصي باشد.
بنا بر اين گزارش، مطالعاتي كه روي تركيب ژنوم انساني انجام گرفته، شناسايي وكتورها كه قادرند مواد سمي را به سلول ها برسانند و راه هاي جديد ايجاد اختلال در ژن ها، عواملي هستند كه امكان سوء استفاده را بالا مي برند.
مالكوم داندو، پرفسور مطالعات صلح از دانشگاه برادفورد و نويسنده اين گزارش مي گويد: مشكل اينجاست كه همان تكنولوژي كه براي توليد واكسن ها و درمان بيماري هاي ناتوان كننده اي مثل آلزايمر به كار مي رود، مي تواند جهت مقاصد شرورانه هم استفاده شود.
مجمع پزشكي انگلستان كه تئوري توليد بمب هاي ژنتيك را در سال 1999 طي گزارشي مطرح كرده بود، در حال حاضر بر فعاليت هاي يك گروه آلماني به نام پروژه آفتاب تمركز كرده است. در اين تحقيقات نشان داده شده كه ايجاد نوعي جهش در ژنوم انساني به نام تنوع ريختي نوكلئوتيدها SNPs در گروه هاي قومي خاصي مي شود و نتيجه اين بود : اطلاعات ژنوم نشان مي دهد كه صدها يا شايد هزاران سكانس هدف براي سلاح هاي خاص قومي وجود دارد. به نظر مي رسد كه دستيابي به سلاح هاي بيولوژيك قومي در آينده نزديك محقق خواهد شد.
پروژه آفتاب هشدار مي دهد كه علاوه بر تحريك اختصاصي اثرات سمي ارگانيسم  هايي مثل آنتراكس سياه زخم، اين تكنيك پزشكي جديد به نام تداخل در RNA مي تواند ژن هاي حياتي را هم خاموش كند. اگر سكانس ژنتيك هدف در جمعيت هاي متفاوت فرق داشته باشد، مي توان عملكرد اجسام موردنظر را طوري تغيير داد كه تنها بر يك جمعيت خاص موثر باشند. اگر سلاح طراحي شده تنها بر 10 تا 20 درصد جمعيت موردنظر هم موثر باشد، باز هم براي تضعيف روحيه ارتش دشمن كافي است.
بعضي معتقدند اين حرف ها، همگي اغراق هستند و به دست آمدن يك سلاح ژنتيك كه تنها بر يك قوم خاص موثر بوده و بر گروه ديگر تاثيري نداشته باشد، هرگز محقق نمي شود؛ چون گروه ها شباهت هاي زيادي به هم دارند و شما هيچ وقت خصوصيت كاملا اختصاصي پيدا نخواهيد كرد. بهترين سلاحي كه مي توانيد بسازيد، مطمئنا 20 درصد از يك گروه و 28 درصد از گروه ديگر را خواهد كشت!
متخصصان ژنتيك هم نظر مشابهي دارند. از نظر اين دسته، افتراق قومي و محلي به اين شكل امكانپذير نيست و تنها گروه هايي كه در حال حاضر از لحاظ ژنتيك قابل تشخيص هستند، اروپايي ها، آفريقايي هاي صحرانشين و ساكنان شرق آسيا هستند!

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |