شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۵
اپيدمي جهاني زمستان
آنفلوآنزا، بلاي فصل 
چند سال پيش اقدامات و روش هاي بسيار اندكي براي كاهش شدت و دوره آنفلوآنزا وجود داشت اما در حال حاضر روش هاي درماني مختلفي براي معالجه اين بيماري وجود دارد
025569.jpg
لاله ميراسكندري 
شايد بدون شك بتوان گفت هيچ ويروسي تنوع و قابليت انطباق ويروس آنفلوآنزا را ندارد. شما اگر در عمرتان هزار بار آنفلوآنزا بگيريد، باز هم دليل نمي شود كه سال بعد يا حتي بلافاصله بعد از آخرين بار ابتلاي همان سال، دوباره آنفلوآنزا نگيريد!
خود شما تا به حال چندين بار نام انواع و اقسام آنفلوآنزاها را شنيده ايد؟ آنفلوآنزاي چچني، افغاني، مرغي و ...هر كدام با نوع ديگر كاملا متفاوت بوده و مي توانند به نوبه خود تلفاتي حيرت انگيز برجا بگذارند و بعد از گذشت اين همه سال و پيشرفت هاي قابل توجه و اعجاب انگيز علم پزشكي، هنوز هم مثلا خبرهايي مي شنويم مبني بر اينكه امسال 30 درصد مردم جهان به آنفلوآنزاي مرغي مبتلا خواهند شد.
يك ويروس آنفلوآنزا ممكن است 90 بار كوچكتر از يك گلبول قرمز خون انسان باشد، به اندازه اي كوچك كه مي تواند ميان امواج نوري پنهان شود، اما همين ويروس كوچك مي تواند در يك سال به اندازه نيمي از مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات ترافيكي، باعث مرگ انسان ها شود. در هر ويروس آنفلوآنزا از هر فصلي تا فصل ديگر جهش ژنتيك ايجاد مي شود و در نتيجه اين امر داروها و سيستم هاي دفاعي قبلي را بي تاثير و بي فايده مي كند. از مهمترين علايم آنفلوآنزا مي توان به تب، سردرد، درد چشم، گرفتگي بيني، سرفه، گلودرد، خستگي و بدن درد اشاره كرد. ويروس هاي عفونت زا نوعي مواد شيميايي را موسوم به پيروژن وارد جريان خون مي كنند. اين مواد شيميايي سلول هاي عصبي حساس به سرما را در هيپوتالاموس كه ترموستات بدن محسوب مي شود، تحريك مي كنند. به اين ترتيب دماي بدن افزايش يافته و فعاليت گلبول هاي سفيد خون براي مبارزه با عفونت آغاز شده و در نتيجه اين امر منجر به بروز تب مي شود. همزمان با واكنش التهابي بدن به وجود ويروس در بدن، رگ هاي خوني مغز شروع به باز شدن مي كنند و اين امر موجب تحريك پايانه هاي عصبي در فضاهاي به خصوصي از مغز مي شود. با افزايش تب، ضربان قلب نيز زياد مي شود و در نتيجه خون بيشتري به سرتاسر بدن فرستاده مي شود كه وجود اين خون اضافه در مغز موجب سردرد مي شود. موكوس اعضايي مانند چشم ها و بيني با هم مخلوط مي شود و هر دوي آنها در طول عفونت ملتهب مي شوند. رگ هاي خوني چشم عموما گشاد شده و در نتيجه چشم ها قرمز و حساس به روشنايي شده و احساس سوزش پيدا مي كنند. گرفتگي بيني زماني بروز مي كند كه رگ هاي خوني در اعضايي كه موكوس دارند گسترش پيدا كرده و مايعات و گلبول هاي سفيد ضد ويروسي همراه آنها در واكنش به وجود ويروس به اين منطقه مي روند و نتيجه آن متورم شدن، گرفتگي و آب ريزش بيني است. التهاب مجاري تنفسي و ريزش مخاط بيني باعث تحريك گلو مي شود كه رفلكس آن سرفه كردن است. اين سرفه هاي خشك از شايع ترين علايم آنفلوآنزا است درحالي كه سرفه هاي مرطوب از علايم عفونت هاي ثانويه مانند برونشيت يا ذات الريه است. گلودرد و دشواري در بلع در اثر التهاب بافت هاي گلو همزمان با حمله ويروس به سيستم تنفسي بروز مي كند.
خستگي ناشي از آنفلوآنزا به 2 دليل صرف شدن انرژي بدن براي واكنش هاي ايمني به ويروس ها و تاثير سلول هاي پيغام رسان واكنش ايمني به سيستم اعصاب در سراسر بدن، بروز مي كند.
همچنين همزمان با گسترش ويروس، گلبول هاي سفيد خون در دستگاه ايمني از داخل شروع به مبارزه مي كنند و پيغام هاي سيستم ايمني كه در سراسر بدن منتشر مي شود، روي سلول هاي عضلاني تاثير گذاشته و موجب درد عضلاني و بدن درد مي شود.
هيچ ويروسي تنوع و قابليت انطباق ويروس آنفلوآنزا را ندارد. شما اگر در عمرتان هزار بار آنفلوآنزا بگيريد، باز هم دليل نمي شود كه سال بعد يا حتي بلافاصله بعد از آخرين بار ابتلاي همان سال، دوباره آنفلوآنزا نگيريد!
حتي تا چند سال پيش اقدامات و روش هاي بسيار اندكي براي كاهش شدت و دوره آنفلوآنزا وجود داشت اما در حال حاضر روش هاي درماني مختلفي براي معالجه اين بيماري وجود دارد.
برخي از مواردي كه پس از ابتلا به اين بيماري بايد مورد توجه قرار گيرد به قرار زير است:
تب: اگر ميزان تب 38 درجه سانتيگراد يا كمتر است، از آنجا كه تب منجر به افزايش واكنش ايمني مي شود، اجازه بدهيد باقي بماند، اما تب بيشتر را به كمك داروهايي چون آسپيرين، استامينوفن يا ايبوپروفن كاهش دهيد. در مورد كودكان از آسپيرين استفاده نكنيد. براي كاهش دردهاي ماهيچه اي نيز مي توانيد از اين 3 دارو استفاده كنيد. براي جلوگيري از خشك شدن آب بدن كه در اثر تب يا كاهش مايعات بروز مي كند، مقادير زيادي مايعات مصرف كنيد. حتما در صورتي كه اشتها براي غذا خوردن نداريد، اين ميزان براي كودكان و بزرگسالان متفاوت است. مرطوب كردن هوا و خوردن مايعات گرم براي بهبود گرفتگي بيني مفيد است.
يكي از راه هاي مناسب براي بهبود گلودرد، شست وشوي دهان و گلو با محلول آب و نمك ولرم است. سيگار نكشيد، چراكه ويروس هاي آنفلوآنزا پس از رسيدن به مجاري تنفسي آنها را تحريك مي كنند و سيگار نه تنها اين امر را تشديد مي كند، بلكه واكنش ايمني بدن را نيز كاهش مي دهد. گاهي اوقات يبوست يا اسهال در هنگام ابتلا به اين بيماري در كودكان بروز مي كند. بهترين راه حل در اين مورد مراجعه به پزشك است. تا جايي كه مي توانيد استراحت كنيد. يك روز صبر كنيد تا دماي بدن شما طبيعي شود. مي توانيد از ويتامين هايي چون ويتامين C و حتيD براي كمك به بهبودي استفاده كنيد.
براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري نيز راه هاي مختلفي وجود داردكه در اينجا به برخي از آنها اشاره شده است. حتي از واكسن آنفلوآنزا استفاده كنيد. اين امر بويژه براي افراد 50 سال يا مسن تر يا افرادي كه مبتلا به بيماري هاي مزمن هستند، تجويز مي شود. تزريق اين واكسن همچنين براي كساني كه با افراد زيادي در محل كار برخورد دارند، تجويز مي شود.
در مورد اطفال خود در زمينه سيستم ايمني بدن آنها حتي با يك متخصص مشورت كنيد. دست هاي خود را مكرر در طول روز شسته و از ماندن آلودگي روي آنها جلوگيري كنيد. به منظور كاهش احتمال برخورد مستقيم ويروس ها به بيني و چشم ها از برخورد دست ها به چهره جدا خودداري كنيد.
از تركيبات ويتامين  ها و مواد معدني مختلف براي تقويت سيستم ايمني بدن استفاده كنيد، براي جلوگيري از گسترش عفونت از دستمال كاغذي استفاده كنيد و ميزان استرس و فشارهاي روحي را كاهش دهيد، چراكه استرس باعث ضعف واكنش ايمني در بدن مي شود. در طول شب 7 تا 9 ساعت بخوابيد و از مصرف نوشيدني هاي الكلي خودداري كنيد.

به راستي سينوس هاي بي آزار...؟
025572.jpg
دكتر كيوان رضواني 
سينوس ها حفره هاي خالي در ضخامت استخوان هاي سر و صورت هستند كه در حالت طبيعي از هوا پر شده اند و با منافذي باريك با حفره بيني ارتباط دارند. سطح داخلي اين سينوس ها از پوششي تشكيل شده كه با ترشح مايعي مخصوص باعث مرطوب شدن سطح مجراي تنفسي مي شود و همچنين علاوه بر آن هواي استنشاقي را از ذرات ريز معلق در هوا و ميكرب ها تصفيه مي كند. حالا اگر به دلايل مختلف مخاط پوشاننده اين سينوس ها دچار ورم و التهاب شده و اين حفرات عفوني شوند، فرد دچار سينوزيت مي شود. اين بيماري از جمله بيماري هايي است كه با سرد شدن هوا شيوع بيشتري مي يابد و افرادي كه قبلا مبتلا به سينوزيت شده بودند، در معرض تشديد بيماري قرار مي گيرند و دوباره اين بيماري گريبانگيرشان مي شود.
چرا سينوزيت 
۱-اگر بخواهيم عوامل به وجود آورنده سينوزيت را بيان كنيم، مهمترين عامل زمينه ساز سينوزيت زكامي است كه خوب مداوا نشده است. اصولا 5 تا 10 درصد زكام هايي كه در درمان آنها بي توجهي شده نهايتا به صورت سينوزيت درمي آيند. توجه داشته باشيد كه درمان خودسرانه سرماخوردگي ها در اين فصول مي تواند عواقب بسيار جبران ناپذيري را در بر داشته باشد كه يكي از مهمترين آنها سينوزيت است.
در اين خصوص به چند نكته بايد شديدا توجه داشته باشيد و در صورت مشاهده هركدام از اين موارد سريعا به پزشك مراجعه كنيد:
* اگر علايم سرماخوردگي شما بيش از 10 تا 14 روز طول بكشد يا به تدريج بهتر شود و همراه سردرد شديد باشد.
* اگربا شروع سرماخوردگي، دچار ورم و درد صورت بشويد كه حداقل بيش از 4 روز، اين درد و ورم طول بكشد.
* اگر ترشحات بيني شما پس از گذشت 5 تا 7 روز از شروع سرماخوردگي، زرد يا سبزرنگ شود.
اين موارد مي تواند پيش درآمد شروع يك سينوزيت حاد و شديد باشد، از اين رو توصيه اكيد مي كنيم كه از درمان خودسرانه اينگونه سرماخوردگي ها به شدت بپرهيزيد و با مشاهده موارد بالا سريعا به پزشك مراجعه كنيد.
۲-عوامل محيطي: سرما، اتمسفر مرطوب يا خيلي خشك، تغييرات اقليمي شديد و آلودگي هوا عواملي هستند كه مي توانند زمينه ساز ابتلاي شما به سينوزيت باشند.
۳-عفونت دندان: دندان هاي آسيا و پيشين فك بالايي نزديك به سينوس هاي فك فوقاني هستند و عفونت اين دندان ها مي تواند سبب عفونت سينوس هاي اين ناحيه و سينوزيت اين محل شوند.
اما علايم...
از مهمترين علايم سينوزيت مي توان به موارد زير اشاره كرد كه از آن جمله: درد سينوس هاي صورت كه بر حسب عضو مبتلا، محل درد نيز مي تواند متفاوت باشد. معمولا درد در گونه ها، پيشاني يا اطراف و عمق چشم حس مي شود. معمولا درد با احساس سنگيني و فشار همراه است و بيشتر در ساعات بيداري رخ مي دهد. معمولا بيمار با خم كردن سر خود، دچار درد بيشتري در اين نواحي مي شود.
علاوه بر آن بيمار دچار سردردهاي مخصوصي مي شود كه الگوي خاصي دارد، بدينگونه كه صبح ها در زمان برخاستن از خواب شبانه وجود ندارد و تدريجا 1 تا 2 ساعت پس از خواب آغاز مي شود و در عرض 3 تا 4 ساعت به حداكثر مي رسد و مجددا شب از شدت آن كاسته مي شود.
همچنين گرفتگي بيني، ترشحات سبزرنگ از ناحيه بيني، درد چشم ها، تب، بي حالي، بوي بد دهان و گلودرد مي توانند از علايم ديگر سينوزيت باشند كه به درجات متفاوت در بيماران ديده مي شوند.
چه بكنيم و چه نكنيم؟
۱-مهمترين توصيه، درمان به موقع و اصولي سرماخوردگي در اين فصول است. از خوددرماني و درمان هاي سطحي كاملا بپرهيزيد و با مراجعه به يك پزشك متخصص از يك درمان اصولي بهره ببريد.
۲-اگر مبتلا به سينوزيت هستيد از تغييرات شديد دماي محيط پرهيز كنيد، چراكه باعث افزايش درد سينوس ها مي  شود.
۳-براي رقيق شدن ترشحات و تخليه آسان تر آنها و همچنين تخفيف درد سينوس ها از گرماي مرطوب بخور و دستگاه هاي مرطوب كننده استفاده كنيد.
۴-براي كمك به رقيق شدن ترشحات، مصرف مايعات را افزايش دهيد. علاوه بر آن از مصرف غذاهاي سرخ كردني، انگور، خربزه و موز اجتناب كنيد و همان طور كه گفته شد مصرف مايعات زياد و غذاهاي كبابي را در رژيم غذايي تان قرار دهيد.
۵-فعاليت طبيعي خود را به تدريج از سر بگيريد. ورزش هاي خفيف و ساده ممكن است به پاكسازي ترشحات كمك كند.

آيا گريه كردن به مغز بچه ها آسيب مي  رساند؟
اگر چنين باشد، پس اطراف ما بايد از بچه هاي دچار آسيب  مغزي پر باشد. ديترولك مدير علمي موسسه جاكوب از دانشگاه زوريخ مي  گويد: اگر شما به ميزان گريه هايي كه يك بچه انجام مي  دهد فكر كنيد، آن وقت مي  فهميد كه امكان ايجاد صدمه مغزي منتفي است.
هفته گذشته گزارش هايي مطرح شد مبني بر خطر رها كردن كودكان در حال گريه كه توجه مادران را به خود جلب كرد.
مارگوت ساندرلند كه مركز سلامت ذهن كودكان لندن را رهبري مي  كند، مي  گويد: ميزان استرس در كودكاني كه هنگام گريه به آنها رسيدگي نمي  شود، خيلي بالا رفته و تا مدت ها بالا باقي مي  ماند و نهايتا باعث مرگ سلول هاي مغزي مي  شود. اين امر مي  تواند باعث آسيب عصبي و اختلالات احساسي آينده كودك شود.
ساندرلند كه پس از انجام تحقيقات زياد و انتشار صدها مقاله در مورد استرس و تاثيرات مغزي، به اين نتايج رسيده است، مي  گويد: تنها 20 دقيقه براي ايجاد صدمه كافي است.
محققان مي  گويند هنگامي كه حيوانات به مدت طولاني در معرض مقادير بالاي استرس قرار مي  گيرند، در ساختمان مغزشان تغييراتي ايجاد مي  شود، ولي استرس ناشي از گريه تا به حال چنين نتايجي نشان نداده است. دكتر آنت كارميلف اسميت از موسسه سلامت اطفال معتقد است: اگر چنين چيزي درست باشد، واقعا تعجب آور است.
مارك جانسون متخصص علوم عصبي از كالج بيربك دانشگاه لندن هم مي  گويد: اولين باري است كه چنين چيزي مي  شنوم!
ولك معتقد است كه گريه كردن مكانيسم مفيدي براي اعلام خطر است و تا قبل از 6 ماهگي اصلي ترين راه درخواست كمك است، چون راحت ترين راه جلب توجه است.
يك كودك به طور متوسط در سه ماهه اول زندگي دو ساعت و نيم در روز گريه مي  كند. ولي اين مدت زمان در يك سالگي به حدود 1 ساعت كاهش مي  يابد. ولك معتقد است، هنگامي كه طفل 6 ماه را سپري كرد، آن وقت مي  توان بچه را در حال گريه رها كرد، البته به شرطي كه گريه وي فقط براي جلب توجه باشد. ولي تا قبل از 6 ماهگي هيچگاه نبايد بچه را در حال گريه رها كنيد، چون قبل از اين سن، كودكان بلد نيستند فقط براي جلب توجه گريه كنند و گريه آنها حتما دليل خاصي دارد.

مركبات همه فن حريف
مصرف مركبات موجب كاهش شدت و دوره سرماخوردگي مي شود.
مركبات شامل پرتقال، نارنگي، گريپ فروت و انواع ليمو است كه سرشار از ويتامين C ، فيبر و ديگر مواد مغذي هستند.
از ميان اين مركبات، پرتقال علاوه بر ويتامين C، حاوي ويتامين هاي گروه B و فولات نيز هست كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي - عروقي مفيد بوده و خاصيت ضد سرطاني دارد.
مركبات علاوه بر اين، موجب پيشگيري از بروز انواع سرطان ها، به خصوص سرطان روده بزرگ و معده، آب مرواريد، كم خوني، بيماري هاي قلبي - عروقي و كمبود ويتامين C به خصوص در افراد سيگاري مي شوند. جالب است بدانيد كه يك پرتقال به طور متوسط حدود دو برابر نياز روزانه انسان به ويتامين C را فراهم مي كند.

بسياري از كودكان مسواك نمي زنند
نتايج آمارگيري اداره بهداشت، دهان و دندان وزارت بهداشت نشان مي دهد كه 35 درصد كودكان كمتر از 9 سال و 27 درصد كودكان كمتر از 12 سال، اصلا مسواك نمي زنند.
اين تحقيقات كه به بررسي وضعيت بهداشتي دهان و دندان كودكان كمتر از 12 سال كشور مي پردازد، مشخص كرد كه 40 تا 50 درصد كودكان كشور ما عادت به مسواك زدن مرتب يا حداقل روزي يك بار مسواك زدن ندارند.
همچنين بنا بر اين گزارش، 30 درصد كودكان كمتر از 12 سال كشور داراي التهاب لثه هستند. بنا بر اين آمار، با افزايش تعداد فرزندان و نوبت تولد، التهاب لثه در كودك افزايش يافته و تعداد كودكاني كه مسواك نمي زنند هم بيشتر مي شود.
در گروه سني پايين علت مراجعه به پزشك عمدتا معاينه دندان و در گروه سني بالاتر دندان درد بوده است.

يك توري نازك ديگر
پيچيدن قلب افراد بيمار در يك توري پوليستري ژاكت نياز آينده آنها را به پيوند قلب كاهش مي دهد. اين نتايج در جلسه انجمن قلب آمريكا در هفته گذشته اعلام شد. پل هاپتمن و همكارانش از دانشگاه سنت لوئيس ميسوري اين ژاكت را طراحي كرده اند تا از وخيم شدن وضع عضلات قلب در بيماران قلبي خفيف تا شديد جلوگيري كند.
افرادي كه دچار نارسايي  قلبي هستند، اكثرا قلب هاي بزرگي دارند كه وقتي شرايط بيماري وخيم تر مي شود، بزرگ تر و ضعيف تر مي شود.
اين ژاكت توري شكل، حين جراحي سينه در محل دوخته  شده و باعث مي شود اندازه و شكل قلب بيماران به صورت طبيعي حفظ شود.
در آزمايش هاي باليني انجام شده نيمي از بيماران مبتلا به نارسايي قلبي بهبود قابل ملاحظه اي داشته اند.

نوشابه و پوكي استخوان
مصرف نوشابه هاي گازدار علاوه بر بروز چاقي سبب پوكي استخوان در بزرگسالي مي  شود. نوشابه هاي گازدار حاوي مقادير زيادي قند است و مصرف مداوم آنها مي  تواند به بروز چاقي منجر شود. همچنين به دليل ميزان فسفات بالا در اين نوشيدني ها، جذب كلسيم مواد غذايي در بدن مختل مي  شود.
متخصصان توصيه مي  كنند نوشابه هاي گازدار همراه با غذا مصرف نشوند زيرا مانع از جذب كلسيم غذا شده و به تدريج موجب كمبود كلسيم بدن و در نتيجه پوكي استخوان مي  شوند.
مي  توان به جاي نوشابه از نوشيدني هاي سالم مثل آب ميوه ها، شير و دوغ كم نمك استفاده كرد. اين نوشيدني ها حاوي مواد مغذي همچون انواع ويتامين ها و املاح به ويژه كلسيم هستند و حتي اگر هر روز مصرف شوند، ضرري ندارند.

توصيه براي فصل سرما
بيماري هاي فصل سرما بسيار زياد و متنوع هستند، ولي جالب اينجاست كه راه هاي پيشگيري اكثر اين بيماري ها مشترك اند. متخصصان توصيه مي كنند كه با نزديك شدن به فصل زمستان توجه به نحوه صحيح لباس پوشيدن در هنگام بروز سرماي شديد بسيار حايز اهميت است. به گزارش ايسنا به نقل از منابع اينترنتي، محققان راهكارهاي ذيل را در اين باره ارايه كرده اند:
۱- استفاده از كلاه يا هر نوع سرپوش ديگر۲- استفاده از شال گردن يا كلاه  هاي ماسك مانند براي پوشاندن صورت و دهان 3- پوشيدن لباس هاي آستين بلند كه آستين هاي آنها دور مچ دست بچسبد. 4- استفاده از دستكش هاي گرم و با پنجه هاي بسته 5- پوشيدن كاپشن و كفش هاي ضد آب 6- همچنين مطمئن شويد كه لايه رويي لباس هاي رو گرم و بويژه ضد باد هستند و از پوشش هايي استفاده كنيد كه مواد تشكيل دهنده آنها بدن را از كتان گرم تر نگه مي دارد.

رويدادهاي استرس زا
فكر مي  كنيد تهراني ها مهم ترين رويداد استرس زا را چه مي  دانند؟
۵۵ درصد تهراني ها بالا رفتن هزينه هاي زندگي را به عنوان بيشترين رويداد استرس زا طي شش ماه اخير اعلام كرده اند.
كافي نبودن حقوق و درآمد با 52 درصد و مسووليت كارهاي منزل با حدود 30 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
بر اين اساس، دوري از افراد مورد علاقه 20 درصد و مشاجره و درگيري با همسر 19 درصد به عنوان ديگر عوامل استرس زا مطرح شده  اند.
نتايج اين مطالعه كه در پايگاه تحقيقات جمعيت  دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شده، نشان مي  دهد: فراوان ترين رويداد، حول مسايل مالي و شديدترين آنها مربوط به مسايل زناشويي و خانوادگي است.

بلعيدن آهنربا
دانشمندان آمريكايي منتظر وقوع يك اتفاق نادر هستند. آنها هشدار مي دهند: هرگز به كودك خود اجازه ندهيد دو آهنربا را همزمان ببلعد!
آلن استريخ از بيمارستان كودكان سينسيناتي مي  گويد: يك آهنربا اشكالي ندارد.
۸۰ درصد اشيا از قبيل جواهرات، سكه ها و تكه هاي جدا شده اسباب بازي كه كودكان 6 ماهه تا 1 ساله علاقه  زيادي به بلعيدن آنها دارند، به سلامتي به معده مي    رسند و بعد هم راه خود را براي خروج پيدا مي   كنند. ولي 2 عدد آهنربا مي توانند جاذبه كشنده اي ايجاد كنند.
وي مي  گويد: هرگاه بيش از يك آهنربا از معده يك كودك عبور كرد، جراحي اورژانسي ضروري است. اگر آهنرباها از معده عبور كنند، در داخل روده جا خوش كرده، در قسمت هاي مختلف روده قرار گرفته و يكديگر را از پشت جدارهاي آن جذب كرده و ثابت مي  كنند. اين انسداد باعث نكروز شدن و در نهايت مرگ بافت روده و سوراخ شدن آن مي  شود.
در شماره سال 2004 كتاب راديولوژي تشخيصي كه به زودي توسط دكتر استريخ منتشر خواهد شد، ماجراي دو مورد از كودكاني كه يك دهن پر از آهنرباهاي مختلف را بلعيده بودند آورده شده است.
در يك مورد يك پسر بچه 10 ماهه، 2 قطعه از آهنرباي گردنبندي كه براي شل شدن گرفتگي عضلات استفاده مي شد، بلعيده بود. وي استفراغ، تب ضعيف ودرد شكم داشت. در عكس راديولوژي دو شيء خارجي كه در يك خط در روده كوچك قرار گرفته بودند، نمودار بود. دكترها به سرعت يك عمل جراحي اورژانسي برايش انجام دادند.
در مورد دوم، يك پسربچه 22 ماهه، 7 قطعه قرصي شكل آهنربا بلعيده بود. اين آهنرباها به دو دسته تقسيم شده بودند و سپس با استحكام زياد از خلال جدارهاي روده به يكديگر متصل شده بودند، اين اتصال باعث به وجود آمدن دو سوراخ در جداره روده شده بود كه انجام عمل جراحي اورژانسي را ضروري كرده بود.
بعدها يك پسربچه 12 ماهه كه از درد شكم رنج مي  برد به بيمارستان سينسيناتي منتقل شد، پزشكان تعداد زيادي آهنربا كه متعلق به يك اسباب بازي بود را از شكم وي خارج كردند. اين آهنرباها باعث ايجاد نكروز و پارگي در روده كوچك شده بودند.
در عرض 5 سال گذشته تنها در كشور انگلستان 9 مورد گزارش از كودكاني رسيده است كه آهنرباهاي صنعتي پرقدرت را بلعيده بودند كه براي سرهم كردن اسباب بازي هاي بزرگ استفاده مي  شد.
دكتر استريخ مي  گويد: اوليا و پزشكان بايد مواظب باشند، چون وجود آهنرباها در شكم، ميدان رزونانسي خطرناكي هم توليد مي   كند.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |