شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۵
گزارشي از هشتمين جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويي
جيزغول جونز زير شيرواني داغ
در چهارگوشه اتاق زير شيرواني انواع و اقسام عروسك هاي مختلف با نام هاي عجيبي كه در سطر اول گزارش با آنها آشنا شديد چيده شده اند. عروسك هايي كه هر كدام جنس مختلفي دارند و البته روش هاي جان بخشي به آنها، با هم متفاوت است 
025596.jpg
مسعود مير
مولي، چركولك، خ خو، چينيكا، داش موشي، نازموشي، قرن فول، پتول، جيزغول جونز، خوخو. اين نام  ها را اين روزها در اتاقك زير شيرواني يك ساختمان در خيابان ورزنده مي توان پاي شناسنامه موجوداتي ديد كه مخلوطي هستند از فانتزي خيال، ابر و اسفنج و پلاستيك و چوب و كمي سليقه. زماني كه يك هنرمند موجودي خلق مي كند كه از زبان آن حرف هايش را بزند و عده اي هم اين خلايق را كنار هم جمع مي كنند تا هم حرف هاي هنرمندها را بشنوند و هم زيبايي و توانايي هاي اين دست ساخته هاي آنها را بسنجند، اتفاقي رخ مي دهد.
خبر اين اتفاق برخلاف حواشي اش بسيار كوتاه است. نمايشگاه عروسكي هشتمين جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويي و اجراهاي اين جشنواره عروسكي چند روزي است كه آغاز شده است.
اين جشنواره كه اولين دوره اش در پاييز سال۱۳۷۵ برگزار شد، امسال هشتمين دوره اش را در شرايطي سپري مي كند كه 23 نمايش انتخابي در 5 سالن پلاتو مركزي و پلاتو عروسكي دانشكده سينماتئاتر، سالن اصلي و كوچك تالار مولوي و سالن استاد سمندريان دانشكده هنرهاي زيبا به اجرا در مي آيند. اما جدا از اجراهاي عروسكي در اين جشنواره در ساختمان دانشكده سينما تئاتر، نمايشگاهي برپاست كه بازديد از آن براي هر فردي جذاب خواهد بود. چه علاقه مند به تئاتر عروسكي و عروسكسازي باشد و چه نه...
اتاق زير شيرواني با چيده شدن عروسك هاي منتخب حال و هواي ديگري به خود گرفته است. در اين اتاق جذابترين بخش جنبي هشتمين دوره جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويي بر پاست. در چهارگوشه اتاق انواع و اقسام عروسك هاي مختلف با نام هاي عجيبي كه در سطر اول گزارش با آنها آشنا شديد چيده شده اند. عروسك هايي كه هر كدام جنس مختلفي دارند و البته روش هاي جان بخشي به آنها، با هم متفاوت است. عروسك هاي دستكشي، باتومي و نخي در حالي كنار هم آرام گرفته اند كه طراحان و سازندگانشان هر كدام در گوشه اي از اين شهر يا ديگر شهرهاي ايران در اتاق ها و كارگاه هايشان كمي هم خوشبين باشيم مشغول خلق يك شخصيت عروسكي اند. بعضي ها دانشجو هستند و عده اي هم استاد.
ندا نجفي، مسوول نمايشگاه عروسك ها مي گويد: از مجموع 85 عروسك موجود در اين مكان 9 عروسك متعلق به دانشجويان شهرستاني و 14 تاي آنها از آرشيو شبكه يك فراهم آورده شده است كه از ميان تمام آنها 35 عروسك در بخش مسابقه شركت كرده اند. روي ميز وسط اتاق زير شيرواني عروسك هايي به چشم مي خورند كه از سال 1378 به بعد در برنامه هاي كودك شبكه يك سيما ميهمان خانه ها بوده  اند.
مائده جورجمالي، در برنامه عموپورنگ يك دختر شمالي است كه شايد براي ما چندان مهم نبوده نباشد، ولي اين دختر عروسكي طرفداران كم سن و سال زيادي داشت. عروسك هاي روز جهاني كودك و تلويزيون، دوقلوها و رفوزه همه روي ميز ولو شده اند و خاطرات روزهاي كودكي را با خود مي آورند، اما در دانشكده سينما تئاتر هيچ خبري از كودك نيست.
از اتاق نمايش عروسك ها كه بيرون آمدن را قدم رو هجي كني به دبيرخانه جشنواره مي رسي.
دبيرخانه يك جشنواره دانشجويي وضعيت جالبي دارد. وارد كه مي شوي ياد خوابگاه هاي دانشجويي لحظه اي ذهن را رها نمي كند. چند ميز و صندلي، مانيتورهايي كه كيس هايشان كنار ميزها به زحمت سرپا نگاه داشته شده اند و چند فنجان چاي سرد و البته چند جوان دانشجو كه به قول خودشان به هر زحمتي كه هست جشنواره را سامان داده اند.
فرانك سعيدي آريا، شبيه هيچ دبير جشنواره اي نيست، چون به دقت مشغول نوشتن اسامي ميهمانان مراسم اختتاميه است وبعد از اينكه كارش را انجام مي دهد روبه روي ما مي نشيند. صحبت از جشنواره تئاتر عروسكي براي او همراه است با يادآوري هزار و يك مشكل كه بر سر راهشان وجود داشته است و براي مرتفع كردن آنها انرژي جواني را به سادگي خرج كرده است. سعيدي آريا اولين سرنخ مشكلات را در تعريف اهميت تئاتر عروسكي مي داند. وي مي گويد:خيلي ها به محض اينكه نام تئاتر عروسكي را مي شنوند، به ياد بچه هايشان مي افتند و اينكه آنها را به ديدن يك نمايش كودك ميهمان كنند، اما تئاتر عروسكي مختص كودكان نيست. همانطور كه به غير از 3 كار در جشنواره امسال كه ويژه كودكان است، بقيه چنين رويكردي ندارند و تخصصي هستند. شايد به خاطر همين ديدگاه بود كه تا دوره چهارم برگزاري اين جشنواره، وزارت علوم كوچكترين كمكي به برپايي جشنواره نكرد. جالب اينجاست كه خانه هنرمندان هم در اين دوره جشنواره در حالي از در اختيار گذاشتن امكاناتش اعم از فضاي اجراي نمايش و سالن برگزاري نشست ها به جشنواره خودداري كرد كه مسوول آن يكي از افراد نام آشناي اين عرصه است. وقتي خانه هنرمندان و سرپرست آن آقاي غريب پور كه سنگ تئاتر عروسكي را به سينه مي زند يك هفته قبل از برپايي جشنواره هشتم براي همكاري با يك فستيوال دانشجويي شرط پرداخت پول را بهانه مي كنند، ديگر تكليف روشن است.
با تمام اين اوصاف جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويان امسال هم برگزار شد. اجراهاي نسبتا موفق و يك نمايشگاه جذاب عروسكي اگر هيچ ثمري نداشته باشد كه بعيد است اين موضوع را به ارمغان مي آورد كه جوان ها و دانشجويان مي توانند فعل خواستن را به زيبايي صرف كنند، حتي اگر خيلي از مثلا پيشكسوت هاي محترم به راحتي دست رد به سينه عاشقان هنر بزنند و كوچكترين كمكي براي بهتر برگزار شدن يك رويداد هنري- تخصصي نكنند. ضرب المثل رفتن زمستان و ماندن روسياهي... را كه شنيده ايد؟
025599.jpg
025602.jpg
025605.jpg

عكس هايي از حيوانات
025608.jpg
ليلا موسوي زاده - كوچه پر بود از جماعت علاقه مند به گربه. گرچه گربه هاي بسياري هر روز در كوچه و خيابان زير لاستيك خودروها همسطح آسفالت مي شوند، اما اين فقط يك اتفاق است. اينجا خيلي ها عاشق گربه هستند. نشان به همان نشان كه كوچه پر از جماعت علاقه مند به گربه بود.
براي اينكه به اين كوچه برسيم بايد يكسال به عقب برگرديم.كامران عدل نمايشگاه عكس گربه برپا كرده بود. اگر عشق گربه شما را به آنجا كشيده باشد كه هيچ، غير از اين برايتان مي  نويسيم كه اغلب عكس هاي گربه در روز افتتاح نمايشگاه پيش فروش شد. حالا اين مقدمه كه از يكسال پيش به امروز آمد، بهانه ايست براي نوشتن خبري تازه.
به منظور حمايت از حيوانات، انجمن حمايت از حيوانات مسابقه عكاسي برگزار مي كند.
طبق تصميم  گيري كميته برگزاري و در جهت اهداف انجمن عكس هايي داراي امتياز بيشتري خواهند بود كه ضمن توجه به مسايل عكاسي و نگاه هنرمندانه جنبه هاي مختلفي از زندگي و عواطف حيوانات اهلي يا وحشي را به نمايش بگذارند. موضوع كلي اين مسابقه حيوانات است كه شامل مفاهيم دوستي انسان و حيوان، نقش حيوانات در زندگي روستايي، حيوانات و آزادي، حيوانات و خشونت، حمايت از حيوانات، حيوانات در شهر، محبت به حيوانات، حيوانات در طبيعت حيات وحش، رابطه حيوانات با يكديگر، تخريب محيط زيست حيوانات. انسان، حيوان، آلودگي
عكس هاي ارسالي مي توانند به صورت سياه و سفيد يا رنگي باشند. حداكثر آثار ارسالي براي هر شخص 6 قطعه است. طول عكس ها نبايد از 25 سانتيمتر كمتر و از 40 سانتيمتر بيشتر باشد. ترجيحا طول 30سانتيمتر مناسبتر است
همچنين برگزار كننده اين مسابقه تصميم دارد به منظور استفاده از قابليت هاي موجود در عكس هاي راه يافته به بخش مسابقه از عكس هاي انتخابي نمايشگاهي برگزار كند. علاقه مندان به شركت در اين مسابقه بايد آثار خود را تا پايان وقت اداري 14 دي ماه با پست سفارشي به دبيرخانه انجمن به آدرس بلوار آفريقا، نبش بلوار گلشن، ساختمان 118 واحد۳۰۴ ارسال كنند.
عكس هاي ارسالي براي برگزاري نمايشگاه هاي دوره اي يا استفاده هاي چاپي انجمن تا يكسال در اختيار انجمن خواهند بود.
آثار انتخابي براي نمايشگاه در 26 دي ماه امسال در نگارخانه نيكل به نمايش درخواهند آمد.

امروز
جا بگذاريد
025614.jpg
شنبه روز اول هفته است. به قاعده بايد در روز ابتدايي اين دسته هفت تايي، پر انرژي و سرحال كار خود را آغاز كنيد. هر فردي در هر شغلي كه هست در روز شنبه نبايد بهانه اي براي بي انگيزگي و سستي در كار از خود نشان دهد. اما اين تنها يك ايده آل است چون خودمان هر شنبه شاهد ثابت  شدن خلاف اين قاعده ايم. كارمند، كارگر، مغازه دار، دانش آموز و دانشجو هر كدام به نوبه خود مشكلات متعددي را از سر مي گذرانند و در هياهوي زندگي شهري تنها مكاني كه مي توان در آن براي دقايقي زندگي بدون دردي را تجربه كرد، خانه است. در اين ميان اما بسياري از ما عادت كرده ايم كه تمام دلمشغولي ها و نگراني هايمان را با خود به خانه ببريم. خانه اي كه در آن احتمالا چند عضو ديگر هم زندگي مي كنند و بالطبع آنها هم هر يك گرفتاري هاي خاص خود را دارند. اگر قرار باشد هر يك از اعضاي خانه تمام استرس هاي خود را از محيط كار يا مدرسه و دانشگاه به خانه بياورد نتيجه كاملا مشخص است. يك خانه كه در وجب به وجب آن بوي آه و ناله به مشام مي رسد. بهترين پيشنهاد براي مواجه نشدن با چنين شرايطي يك عمل نه چندان مشكل است. استرس ها، ناراحتي ها و غم هايتان را جلوي در خانه جا بگذاريد.

هوا
نفس زمستان
داغ سرما، خورشيد يخ زده؛ آسمان امروز متعلق به ابرهاي سياه است. امروز شنبه است، شنبه اي كه البته اول دي نيست، اما مي تواند بهترين روز براي باور زمستان باشد. تنها دو روز تا رسيدن زمستان به شهر مانده. امروز دماي هوا صفر درجه سانتيگراد است و شب هم به 4- درجه سانتيگراد مي رسد. سايت هاي هواشناسي خبر از بارش برف در تهران داده اند. اين نفس بيوه زمستان است كه از پشت مرزهاي شهر دميده شده!

جعبه
حرارت از تهران تا تورين
پس از گذشت حدود دو هفته از كليد خوردن سريال گارد ساحلي، تصويربرداري اين سريال همچنان در بندرعباس ادامه دارد. اين مجموعه تلويزيوني پس از سريال پليسي كلانتر و مجموعه يكي مثل من آخرين ساخته محسن شاه محمدي است. فيلمبرداري اين سريال از 17 آذر ماه، در بندرعباس آغاز شد و پيش بيني مي شود كه به مدت سه ماه ادامه يابد. متن سريال به قلم خود كارگردان است.
گارد ساحلي در قالب 13 قسمت 45 دقيقه اي به سفارش شبكه اول سيما در حال توليد است.
اما برنامه هاي امروز سيما:
امروز ساعت 40:13 مي توانيد سريال عمر خيام را مشاهده كنيد از شبكه سوم سيما. آزرده دل ساعت 10:15 از شبكه اول پخش مي شود. سريال تكراري خانه پدري را مي توانيد ساعت۰۵:19 از شبكه تهران تماشا كنيد.تيم ملي ايران هم امروز مسابقه دارد . ساعت۳۰:17مي توانيد بازي بين تيم هاي ملي ايران و پاناما را به طور زنده از شبكه 3 ببينيد.15:20مي توانيد مجموعه تلويزيوني عشق گمشده را ببينيد. قسمت ديگري از سريال جديد آهوي ماه نهم امشب ساعت 10:22 از شبكه اول پخش مي شود. مسابقات فوتبال ليگ ايتاليا با انجام مسابقات امروز و فردا به تعطيلات مي رسد. در حساس ترين مسابقه اين هفته سري A ايتاليا، يوونتوس در شهر تورين و در ورزشگاه دل آلپي ميزبان ميلان است. اين مسابقه مانند ساير مسابقات ليگ ايتاليا راس ساعت 23 آغاز مي شود. اما اگر اهل فوتبال نيستيد كه بعيد مي دانيم، ساعت 23 مي توانيد قهر و آشتي را از شبكه تهران ببينيد.
هفته خوبي داشته باشيد.

شاتر
025611.jpg
عكس:گلناز بهشتي
موزه هنرهاي معاصر ميزبان هنر معاصر ژاپن است. گزارش كامل اين نمايشگاه را در شماره بعد ايرانشهر بخوانيد.

نمايشگاه
عكس و نقاشي و حجم
عكاسي اولين خبر نمايشگاه امروز است. پاي خسته، صورت خندان عنوان اين نمايشگاه است. نمايشگاه شامل 22 قطعه عكس رنگي با موضوع ايلات و طوايف عشايري ارسباران، شاهسون، بويراحمد، قشقايي، بختياري و خمسه در اندازه 36 در 36 است. اين آثار از حسن غفاري است. نمايشگاه عكس پاي خسته، صورت خندان از 28 آذر ماه يعني امروز تا دوازدهم دي در عكاسخانه شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، با همكاري سازمان امور عشايري برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه ها ساعت 9 تا 13 از اين نمايشگاه ديدن كنند. همچنين نمايشگاه نقاشي و مجمسه گروه آفتاب هم در فرهنگسراي دانشجو برپاست. براي بازديد از اين نمايشگاه تا پس فردا، دوشنبه فرصت داريد. 4 اثر نقاشي و مجسمه در نگارخانه شفق واقع در پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو برپاست. آخرين خبر هم اينكه حجم هاي سنگ و آهني ستاره بريراني و نسرين زندي در گالري برگ به نمايش گذاشته مي شود. اين نمايشگاه از فردا تا هشتم دي ماه در سالن شماره 2 نگارخانه برگ برپا خواهد بود.

ويدئو
شاه خاموش در ويدئو
شوراي صدور پروانه نمايش برنامه هاي ويدئويي، مجوز ورود 21 عنوان برنامه را به شبكه نمايش خانگي صادر كرد. معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد براي 21 عنوان برنامه شامل فيلم سينمايي، مستند، داستاني و نما آهنگ، محصول كشورهاي ايران، هند و آمريكا مجوز ورود به شبكه نمايش خانگي را صادر كرد. از ميان فيلم هاي سينمايي كه به شبكه ويدئويي وارد شده اند مي توان شاه خاموش، فرمان، رها، اتاق ماروين، برانيگان، راه اسلحه، خويشاوندي، كمينگاه شير و آواي انقلاب را نام برد. در ميان فيلم هاي مستند هم مي توان به پوست زيبا، آمين فرهاد، تلفن و ... اشاره كرد.
اين محصولات توسط موسسات و رسانه هاي تصويري، هنر هشتم، قرن 21، تصوير دنياي هنر و روايت فتح به شبكه نمايش خانگي كشور عرضه خواهد شد.

كتابخانه
نشست ادبي
امروز ساعت 17، تالار مولوي دانشگاه تهران. اين ساعت و نشاني را به خاطر بسپاريد، البته اگر به حضور در نشست هفته كانون ادبيات ايران علاقه داريد. يكصد و سومين نشست كانون ادبيات امروز برگزار مي شود. در اين نشست احمد ابومحبوب درباره عنصرتكيه در رمان سخنراني مي كند و در ادامه داستان كوتاهخاك اثر مهين داوودي با حضور نويسنده داستان و منتقد جلسه، نقد و بررسي مي شود.
خبر ديگر در مورد كتاب ، چاپ مجموعه داستاني تازه اي از علي خدايي با عنوانكتاب آذر است. اين مجموعه حاوي 10 داستان است. داستان ماجراهاي يك خانواده چهارنفري است و در هر داستان به اتفاق تازه اي در آن خانواده پرداخته شده. اين كتاب احتمالا تا پايان بهار سال 84به دستتان مي رسد. بنابراين تا بهار از راه برسد بايد فكري براي پر شدن اين روزهاي سرد كرد. مثلا مي توانيد به كتابخانه شخصي خودتان مراجعه كنيد و كتاب هاي خوانده نشده را از شر خاك نجات دهيد. از اين گذشته براي پر شدن امروز با حال وهواي كتاب، مي توانيد مقدمه ستون كتابخانه را دوباره بخوانيد؛ حضور در نشست هفته كانون ادبيات ايران.

پرده۱
فستيوال فيلم هاي كيارستمي 
فستيوال فيلم هاي كيارستمي در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. برنامه هاي اين فستيوال كه از امروز تا دوم دي ماه در تالار شهيد آويني برگزار مي شود، شامل نمايش و نقد فيلم هاي كيارستمي خواهد بود. نمايش فيلم هاي همسرايان، مسافر، كلوزآپ، ياد ما را با خود خواهد برد، طعم گيلاس، 10، زير درختان زيتون و سخنراني برخي از فيلمسازان و منتقدان، از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده براي اين فستيوال است. حضور در اين فستيوال براي عموم آزاد است. پيرو توافق انجمن سينماي جوانان ايران با مركز فرهنگي - هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر فيلم هاي كوتاه داستاني، مستند، تجربي و پويانمايي به نمايش عمومي درخواهند آمد. اين برنامه راس ساعت 11 صبح چهارشنبه هر هفته، در سالن سينما تك مركز فرهنگي - هنري صبا واقع در خيابان طالقاني، رو به روي سينماي فلسطين، ابتداي خيابان شهيد برادران مظفر برگزار خواهد شد. اين برنامه با حضور جمعي از فيلمسازان و دست اندركاران سينماي كوتاه برگزار خواهد شد و عموم علاقه مندان فيلم هاي كوتاه نيز مي توانند در اين برنامه حضور به هم رسانند.چهارشنبه 2 دي 1383 فيلم هاي برجك شاهد احمدلو - 30 دقيقه، بر بال صبح مهناز نور اللهي فرد - 17 دقيقه و دام فرشاد فدائيان - 17 دقيقه  به نمايش در خواهد آمد. در اين برنامه شاهد احمدلو بازيگر و كارگردان سينماي كوتاه ايران حضور خواهد داشت.

پرده۲
تارا و توت فرنگي از اين هفته
فيلمبرداري فيلم سينمايي به آهستگي به كارگرداني مازيار ميري از اول دي ماه در تهران آغاز مي شود. فيلمبرداري اين فيلم از تهران شروع و بخش هايي از فيلم نيز در مناطقي از عسلويه، مشهد و ورامين انجام خواهد شد.فيلمنامه به آهستگي توسط پرويز شهبازي نوشته شده و محمد رضا فروتن، نيلوفر خوش خلق، رويا جاويدنيا و... در اين فيلم نقش ايفا خواهند كرد. اين دومين فيلم مازيار ميري است. قطعه ناتمام عنوان اولين فيلم ميري بود.
اما خبر ديگر اينكه قرار است فيلم گذرگاه ميلر در قالب برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه در سالن سينماي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران اكران شود.
گذرگاه ميلر را برادران كوئن نوشته اند. فيلم گذرگاه ميلر فردا ساعت 17 در اين مجموعه اكران خواهد شد و شادمهر راستين اين اثر را نقد و بررسي مي كند و همچنين دو فيلم سينمايي تارا و توت فرنگي و روزكارنامه از چهارشنبه اين هفته در سينماهاي تهران اكران خواهد شد. فيلم تارا و توت فرنگي جايگزين فيلم جايي ديگر خواهد شد و در گروه سينماهاي استقلال به نمايش در مي آيد.

ذهن زيبا
كسي كه از آب مي ترسد، ماهي نمي تواند بگيرد.
ضرب المثل اسپانيايي
زنگ زدگي، در طلا اثر ندارد.
ضرب المثل كوبايي
بدان كه گاهي اوقات لازم است شكست را بپذيري.
جكسون براون
ممكن است عشق، چنان يك انسان را دگرگون كند كه به سختي بتوان تشخيص داد اين همان فرد سابق است.
ترنس

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |