دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۴ - Dec 27, 2004
امام حسين (ع): بارالهي، آنكه تو را نيافت، چه يافته؟ و آنكه تو را يافت چه نيافته است؟ و هر كس به هر چه غير تو مايل و راضي شد، از هر چيز محروم گرديد.
بحار الانوار / ج ۹۸ ص ۲۲۸
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دائم همچو بلبل در قفس
جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) به كار خود پايان داد
احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم پاياني جشنواره امام رضا(ع) گفت: از چهار سال گذشته، طرح احياي مسير تاريخي رضوي را در دستور كار قرار داديم و اميدواريم در اين مسير شاهد حركت هاي قابل توجهي باشيم.
به گزارش ايسنا، در پي برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره فيلم، عكس و فيلم نامه امام رضا(ع) در مشهد مراسم اختتاميه دومين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) نيز، با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون هنري وزارت ارشاد، جمعي از مسئولان و هنرمندان، برگزار شد.
دكتر ايماني خوشخو، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز، برگزاري دومين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) را در شناسايي شخصيت اين امام بزرگوار، بسيار قابل توجه ارزيابي كرد و برگزاري اين جشنواره، درسال هاي آينده را حركت موثري خواند.
بنا به گزارش ستاد مركزي خبر جشنواره امام رضا (ع)، در ادامه اين مراسم، تنديس و نشان خدمت به امام رضا(ع) توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  و جمعي از مسئولان به برگزيدگان اهدا شد: سيد علي حسيني در بخش (جشنواره شعر رضوي)، علي غياثي در بخش (خوشنويسي)، محمد مهدي احمدي ازبخش برگزاري نمايشگاه قرآن و عترت، سيد جلال فياضي در بخش (فيلم و عكس)، محمد برازش در بخش (نمايشگاه رضوان ايران)، جعفر حسين زاده ملكي در بخش (سرود ضامن آهو )، عزيزالله خردمند، در بخش هنرهاي تجسمي و نجمه منوچهري در بخش نمايشگاه مطبوعات ديني، جوايز دومين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) را به خود اختصاص دادند.

با حضور محمدرضا شجريان و جمعي از اهالي موسيقي در بم برگزار شد
يادبود زلزله زدگان بم و ايرج بسطامي
گروه ادب و هنر- خبرنگار اعزامي همشهري به بم: ۲۵ تن از چهره هاي فعال موسيقي كشور و نيز هيأت مديره خانه موسيقي، رئيس مركز موسيقي صدا و سيما و رئيس مركز موسيقي ارشاد به همراه استاد شجريان در مراسم نخستين سال زلزله ويرانگر بم و جان باختن ايرج بسطامي و هزاران تن از هموطنان بمي، كه شب گذشته در سالن پرستوي منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد بم برگزار شد شركت كردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري در اين مراسم ابتدا استاد شجريان درباره چگونگي جمع آوري پول براي ساخت باغ هنر بم گزارشي داد و ضمن ابراز تأسف از اين حادثه جانگداز خواستار مشاركت جدي هموطنان براي برپا ساختن بمي آباد و آزاد و با نشاط شد.
در ادامه دكتر محمد سرير سخنگو و دبير خانه موسيقي از چگونگي طي مراحل جمع آوري و نحوه مشاركت خانه موسيقي و اهالي آن در پيشبرد باغ هنر بم سخن گفت و سپس فرداد خواجه نصيري، سرپرست تيم طراحي و بهار مشيري (مدير پروژه) جزييات دقيق و مساحت و نحوه قرار گرفتن و ساخت اين پروژه را براي حاضران با نمايش اسلايد و عكس توضيح دادند.
اجراي گروه موسيقي كودكان بم به سرپرستي سودابه سالم، كه مدت سه ماه فعاليت آنها دچار توقف شده بود و نيز اجراي گروه موسيقي به سرپرستي كورش متين و نيز سخنان خانواده زنده ياد بسطامي و اجراي بخشهايي از صداي وي از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
به گفته بهار مشيري باغ هنر بم در مساحت ۷/۱۳ هكتار و با مساعدت رئيس و اعضاي شوراي شهر بم و شهردار اين شهر ساخته مي شود و اسماعيلي، رئيس شوراي شهر بم نيز از آغاز خاكبرداري اين طرح خبر داد.قرار است امروز با حضور بچه هاي بم رسماً اين پروژه آغاز به كار كند.

بازيگر خارجي در مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف(ع)
در صورت حل تمامي مشكلات در زمينه اقامت و حقوق، يك بازيگر خارجي نقش جواني و ميانسالي حضرت يوسف(ع) را ايفا خواهد كرد.
مسئول روابط عمومي مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف(ع) در گفت و گو با خبرگزاري «مهر» ، ضمن تأييد اين خبر اعلام كرد: در اين زمينه چند مسئله مهم وجود دارد كه حضور بازيگر خارجي براي ايفاي اين نقش را با مشكل مواجه مي سازد. نخست اينكه، بازيگر خارجي بايد حدود ۱۵ ماه در ايران اقامت مستمر داشته باشد.
وي افزود: مسئله ديگر در زمينه حضور بازيگر خارجي به تهيه امكانات و بودجه لازم براي به كارگيري اين بازيگران برمي گردد. اگر بازيگر خارجي بخواهد براي اين مجموعه مورد استفاده قرار بگيرد، هم بايد حقوق موردنظر وي را تأمين كرد كه به جهت استفاده از بازيگري حرفه اي و اقامت در كشوري ديگر اين حقوق بالا خواهد بود و از طرف ديگر، امكانات و تسهيلات لازم در جهت اقامت و زندگي اين بازيگر بايد فراهم شود كه نياز به بررسي و مطالعه دارد كه اين مسئله اكنون در حال بررسي است.
با اين كه براي نقش حضرت يوسف(ع) در دوران جواني و ميانسالي بازيگري از ايران انتخاب شده است اما تهيه كننده و كارگردان مجموعه به خاطر بازار بين المللي آتي آن درصدد است از بازيگران خارجي بهره بگيرد.

مجيد مجيدي داور اولين دوسالانه نمايشگاه بين المللي پوستر جهان اسلام:
ضروري است گرافيك و پوستر از جنبه هاي تجاري فاصله بگيرد
مجيد مجيدي كارگردان صاحب نام و صاحب سبك سينماي معاصر ايران و عضو هيأت داوران اولين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام با توجه به اهميت برگزاري نمايشگاه بين المللي پوستر در سطح جهان اسلام گفت: اين نمايشگاه برخوردار از يك زمينه اجرايي و نظري قابل توجه است و در بخش فرهنگي كاري است تعيين  كننده، و به همين جهت رقابت شركت كنندگان در حوزه هاي مختلف، رقابت هاي نزديك و سختي است و معيارهاي داوري را خيلي پيچيده و ظريف مي كند.
مجيدي، معيارهاي داوري را از نگاه خود، مضمون شناسي پوسترها، زيبايي شناسي، تركيب بندي و ساختار تكنيكي قوي و ظريف، مطرح كرد.
مجيدي در خصوص تاثير تعيين كننده اين نمايشگاه بر اهميت پوستر در زمينه تعالي فرهنگ و ارتقاي جوامع گفت: مبناي چنين حركتي كه پوستر بيشتر در جوامع اسلامي مسير فرهنگي را طي كند بسيار حائز اهميت است و اين نمايشگاه آغاز چنين حركتي مي تواند باشد. اين نقطه شروع داراي اهميت است و ضروري است كه گرافيك و به خصوص پوستر در ايران به تدريج از جنبه هاي بيان تجاري فاصله بگيرد.
وي اشاره كرد، به نظر من اين نمايشگاه، جمعيت قابل توجهي را به خود جلب خواهد كرد و مي تواند مبنايي باشد براي تعيين جايگاه رفيع پوستر و گرافيك در حوزه فرهنگ معاصر ايران و جهان.
مجيدي به ضرورت وجود پشتوانه هاي فرهنگي در حوزه چنين رخدادهايي اشاره كرد و گفت: اگر در زمينه فرهنگ نقش جدي پوستر را بازشكافي نماييم مي توانيم از يك مسير كوتاه و موثر، رشد و تعالي فرهنگ جوامع را در آينده اي نزديك مشاهده نماييم.
مجيدي موضوع فلسطين را يك مساله هميشگي، و قابل طرح براي امروز و آينده در فضاي انديشه و فرهنگ جهاني برشمرد و با تاكيد به آراء و نظرات حضرت امام (ره) و مقام رهبري، صدر بودن مساله فلسطين را يك ضرورت فرهنگي دانست كه مبتني بر نگاهي هوشمندانه است. مجيدي به هويت اسطوره اي فلسطين اشاره كرد و محتواي اين نمايشگاه را تاثيرگذار خواند و گفت: تا زماني كه فلسطين در اشغال است احياء مساله آن ضروري است.
مجيد مجيدي، از حيث تكنيك و قابليت هاي اجرايي، آثار بخش ايراني را قدرتمند و قوي مطرح كرد و برگزاري اين نمايشگاه را به دست اندركاران و برگزار كنندگان تبريك گفت. وي از ارائه ايده هاي خوب در نمايشگاه اظهار خرسندي كرد و گفت ايده هاي معمول و متداول نيز در نمايشگاه به چشم مي خورد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ضعف ده ها ساله خبر رساني بين المللي و راه حل آن
انعكاس ناقص و گزينشي مصاحبه سه ساعته و بدون حدود زماني ۲۳ دسامبر ولاديمير پوتين رهبر روسيه در رسانه هاي ساير كشورها بار ديگر ضعف ده ها ساله جهان از نداشتن دست كم يك خبرگزاري واقعاً بي طرف و حرفه اي را به ظهور رسانيد. اين معماي قرن بيستم كه چرا دولت ها و يا اصحاب حرفه خبر به طور جدي در صدد ايجاد چنين خبرگزاري اي كه در مقايسه با امور ديگر هزينه سنگين هم ندارد بر نيامده اند به قرن ۲۱ منتقل شده است. مصاحبه پوتين درست در همان روزي برگزار شده بود كه در سال ۱۹۸۰ خبرگزاري هاي قاره آسيا در صدد ائتلاف برآمده بودند تا صداي آسيا را به طور كامل و بدون گزينش و تحريف به گوش ساكنان ساير قاره ها برسانند و آسيايي ها را از مسائل آنان آگاه سازند. ولي در عمل ديديم كه موفق نشدند زيرا كه حاصل جمع چند «صفر» هم «صفر» خواهد بود و جهان نياز به يك خبرگزاري وسيع و حرفه اي (خارج از چارچوب دولت ها) دارد. اگر به روزشمار تاريخ بنگريم در زير روز ۲۳ دسامبر يك مصاحبه مهم ديگر را مشاهده مي كنيم و آن مصاحبه «جيمز رستون» روزنامه نگار آمريكايي با استالين در سال ۱۹۵۲ است، ولي استالين به مراتب بدبين تر از پوتين بود و قبلاً از رستون امضاء گرفته بود كه هنگام چاپ، حتي يك حرف از پاسخ هاي او كم نشود وگرنه نه تنها با روزنامه نگاران آمريكايي مصاحبه ديگري نخواهد داشت بلكه آنان را به شوروي هم راه نخواهد داد كه رستون به تعهد خود عمل كرد. در اين مصاحبه كه درست سه ماه پيش از درگذشت استالين انتشار يافت، وي گفته بود كه تا نيت و عمل استثمار، تجاوز و زورگويي وجود داشته باشد، تشنج و خطر جنگ هم وجود خواهد داشت. اگر اين نيات واقعاً از ميان برود، مذاكره وسيله خوبي است و گرنه چيزي جز اتلاف وقت و «خود فريبي» نخواهد بود.
كرملين براي شركت در مصاحبه پوتين براي ۶۹۰ روزنامه نگار از ۳۰ كشور كارت ورود صادر كرده بود كه ۲۲ نفرشان فيلمبردار شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي ديگر بودند. اين مصاحبه همزمان به زبان هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و ژاپني ترجمه و علاوه بر راديو دولتي به طور زنده از دو شبكه تلويزيوني روسيه (كانال يك و تلويزيون روسيه) پخش مي شد ولي جهانيان (جز روس ها و چيني ها و تا حدي هم هندي ها و ايرانيان) به طور كامل آن را نشنيدند تا بدانند فردي كه متوجه ضعف هاي نظم فعلي جهاني شده و مي خواهد آنها را بيان دارد چه مي گويد. مردم جهان اينك به تدريج و از لابلاي تفسير ها متوجه برخي نكات مصاحبه پوتين مي شوند.
نگارنده (كه سايت روزنامك را در اينترنت به نشاني ww.rooznamak.com منتشر مي كند) از نيم قرن پيش فعاليت خبرگزاري هاي موجود را زير ذره بين داشته زيرا كه در طول شب و روز مجبور به مرور و استفاده از محصول ناقص آنها بوده و اين ضعف اطلاع رساني را دو بار در دهه ۱۹۶۰ به كنفرانس سران كشورهاي غير متعهد گزارش كرد و اوائل دهه ۱۹۸۰ كتابي به زبان انگليسي كه حاوي طرح يك خبرگزاري غير متعهد بود نوشت ولي مسئله همچنان باقي مانده است زيرا كه حل مسئله به «يونسكو» احاله شده كه مي دانيم كارش بيشتر تشريفاتي است تا عمل. اينك كه بيش از هر وقت ديگر جهان داراي نفوس با سواد (سواد استفاده از اينترنت) شده و توجه جهانيان به رويدادها افزايش بي سابقه يافته است، استفاده قدرت ها از رسانه ها هم به عنوان وسيله اي ديگر براي اجراي سياست بيشتر شده است و راهي براي نجات ذهن مردم كه تشنه دانستن واقعيات هستند جز ايجاد يك خبرگزاري حرفه اي غير متعهد جهاني وجود ندارد و حواله دادن مردم به «وب سايت» رسمي دولت ها و اشخاص راه حل نيست زيرا كه يك فرد عادي وقت مشاهده آن همه وب سايت را ندارد و مي خواهد با مشاهده يك سايت و خواندن يك روزنامه و ديدن يك تلويزيون از همه واقعيات آگاه شود و تكليف خود را بداند.
اشتباه لفظي بود يا بعداً اشتباه اعلام شد؟!
پوتين در مصاحبه مطبوعاتي بي سابقه در كرملين كه مستقيماً پخش مي شد ضمن انتقاد از گفتار و رفتار يوشچنكو نامزد هوادار غرب در انتخابات اوكراين گفته بود: يوشچنكو در مبارزات خود از شعارهاي صهيونيستي ضدروسي استفاده مي كند. كرملين اين سخن را بعداً، پس از مواجه شدن با انتقاد و گلايه غربي ها و يهوديان، به اين صورت اصلاح كرد كه منظور پوتين «ضد روسي و يهودي ستيزانه» بوده كه اشتباهي لفظي و در اصطلاح روانشناسي «اشتباه فرويدي» است.
پراودا رامسفلد را به مار تشبيه كرد
روزنامه روسي پراودا در اديشن انگليسي خود در گزارش مفصلي كه درباره سانسور اخبار جنگ عراق منتشر ساخته رامسفلد وزير دفاع آمريكا را به رپتايل (خزنده از جمله مار) تشبيه كرده و اين واژه را به صورت صفت در تيتر مطلب خود هم آورده است. اين چنين مطلب و تيتري در ۱۵ سال اخير و پس از اعلام پايان جنگ سرد در رسانه هاي روسيه سابقه نداشته است. پراودا نوشته است: اين كه مي گويند در جريان عمليات نظامي در عراق، همه جا خبرنگاران بي طرف و فيلمبرداران تلويزيوني همراه سربازان هستند درست نيست و خبرها به همان گونه كه پنتاگون مي خواهد تنظيم و توزيع مي شوند. برخي رسانه هاي آمريكايي هم اخيراً اين موضع را برملا ساخته و گفته اند كه گزارش هاي مربوط به جنگ فلوجه درست نبود و عمليات، چند روز پيش از آن آغاز شده بود كه در خبرها آمد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره آهن و كلسيم
از دكتر روزنفلد درباره مصرف آهن و كلسيم سئوال شده و او گفته است: بهتر است كه اين دو ماده ضروري براي بدن از راه مواد غذايي تأمين شود تا داروهاي موجود در داروخانه ها. آهن در اسفناج، عدس، كلم بنفش، توت، انگور، پياز، گلابي و مارچوبه وجود دارد. آهن در جگر هم موجود است ولي مصرف جگر به صورت غذا خالي از زيان نيست و توصيه نمي شود. كلسيم نيز بهتر است كه از راه غذا به دست آيد. اين ماده علاوه بر لبنيات در شلغم و ترب و برگ هر دو و همچنين هويج به حد كافي موجود است. آهن و كلسيم دارويي بايد با تجويز دكتر و به انتخاب او كه محصول كدام كارخانه باشند صورت گيرد.

بهارستان
در آنجا به شهر جبيلي رسيديم و آن شهري است مثلث، چنان كه يك گوشه آن به دريا است و گرد وي ديواري كشيده بسيار بلند. كودكي ديدم گلي سرخ و يكي سپيد تازه در دست داشت و آن روز پنجم اسفندماه بود.
سفرنامه ناصر خسرو

برگي از تاريخ
زادروز «رازي» و نگاهي به برخي از پژوهش هاي او
۲۷ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۵۳۷ كار ساختن كليساي ايا صوفيه در قسطنطنيه (اسلامبول) آغاز شد. در سال ۱۳۴۴ هجري در پي چند زد و خورد هوايي و زميني مرزي ميان ايران و عراق ازجمله تيراندازي دوم دي ماه همين سال عراقي ها به آبادان و حمله هوايي چهارم دي ماه به چند روستاي ايران، وزير امور خارجه دولت وقت در سناي ايران حاضر شد و اعلام داشت كه قرارداد مرزي سال ۱۹۲۷ (كه از سوي انگلستان تحميل شده بود) مخصوصاً با ابهاماتي كه در مورد آبراه شط العرب دارد قابل قبول نيست و ابطال مي شود.
اينك برگ امروز: بسياري از پژوهشگران تاريخ علوم زادروز ابوبكر محمد ابن زكرياي رازي دانشمند بزرگ ايران را ۲۷ دسامبر ۸۶۴ ميلادي اعلام داشته اند كه در «ري» به دنيا آمده بود. دراين روز در سال ۱۳۴۳ به مناسبت يازدهمين سده تولد رازي مراسمي باشكوه در ايران برگزار شد و با اين كه قبلاً بسياري از مدارس، بيمارستان ها و خيابان ها در ايران به نام رازي نامگذاري شده بود شمار اين اماكن به نام او دو برابر شد. رازي در سال ۹۳۰ ميلادي درگذشته بود. بسياري از واژگاني كه او در علم شيمي به كار برده است جهاني شده اند از جمله واژه شيمي كه از «كيميا» و الكل كه از «الكحل» گرفته شده اند كه رازي براي نخستين بار در كتاب هاي خود به كار گرفته است. رازي (منسوب به ري) در پزشكي، شيمي، رياضي، نجوم و فلسفه تحصيل و مطالعه كرده بود و از پايان دوران جواني نيمي از سال را در بغداد و نيم ديگر را در زادگاه خود، ري، كه به آن دلبستگي فراوان داشت مي گذرانيد و كتاب مهم و معروف خود در دانش پزشكي را به نام منصور ساماني حاكم وقت كرد و عنوان «طب منصوري» بر آن گذارد كه نخست در ده جلد به لاتين و سپس ساير زبان هاي اروپايي ترجمه شده است. كتاب مهم ديگر او در پزشكي «حاوي» عنوان دارد كه به صورت دائره المعارف نوشته شده و همه اطلاعات پزشكي آن زمان در آن گردآوري شده است. رازي در بغداد رياست بيمارستان «مقتدري» را بر عهده داشت. در طول توقف او در ري و بغداد، بيماران و پژوهشگران و دانشجويان پزشكي از سراسر جهان براي درمان و كسب فيض و دريافت پاسخ پرسش هايشان به ديدارش مي شتافتند. كشف آبله و آبله مرغان و مشخص كردن تفاوت آنها از هم از كارهايي است كه در دانش پزشكي به نام رازي ثبت شده است. در دانش شيمي، رازي نخستين دانشمندي بود كه شيمي آلي (ارگانيك) را از شيمي معدني (غير ارگانيك) جدا ساخت و در باره شيمي و واكنش هاي شيميايي چند اثر به زباني بسيار ساده نوشت كه مهمترين آنها «اسرار» است. رازي كاشف چند اسيد از جمله اسيد سولفوريك است كه آنها را جهت مخالف بازها قرار داده و واكنشن هاي شيميايي را كه به تهيه الكل منجر مي شود به دقت شرح داده است. دويست كار علمي به نام رازي ثبت است و در مقايسه با ساير دانشمندان ايراني، رازي را مي توان همتراز ابن سينا خواند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
جشن
زن: عزيزم! اگر گفتي امروز چه روزي است؟
مرد: تولدت؟
زن: نه!
مرد: تولد من؟
زن: نه!
مرد: سالگرد ازدواج؟
زن: نه!
مرد: پس چي؟
زن: امروز سالگرد هفتمين سالي است كه تو مرا در قبر هم تنها نگذاشتي! بايد امشب جشن بگيريم!
الهه سليمي

گشتي در دنياي خبرها
پرستار قلابي
لندن: يك مرد كه با دروغگويي و تقلب به عنوان پرستار در چندين بيمارستان كشور انگليس استخدام شده بود به تحمل دو سال حبس محكوم شده است.
اين مرد ۲۹ ساله در شرايطي كه مدرك ديپلم داشت به بيمارستان هاي مختلف مراجعه كرده و خود را صاحب عالي ترين مدارك دوره هاي پرستاري معرفي مي كرد.به همين دليل حتي در چند بيمارستان به عنوان رئيس بخش منصوب شد. اما سرانجام يكي از دوستان اين مرد هويتش را فاش كرد و او گرفتار شد.
رابين هود در آمريكا
دنور: ديروز اتفاق بسيار جالبي در يكي از مناطق فقيرنشين آمريكا رخ داد. مردي كه سوار بر يك خودرو گرانقيمت بود مقابل يك مركز اسكان فقرا ترمز كرد و ميان ۳۰۰ نفر از ساكنان اين مركز اسكناس هاي ۱۰۰ دلاري تقسيم كرد. گفته مي شود كه اين مرد ۳۵ هزار دلار پول نقد ميان فقرا تقسيم كرده است و پيش از ترك صحنه گفت: من خود هم در گذشته بي خانمان بودم و دوست دارم كه به همنوعان خود كمك كنم.
گاوصندوق سنگين
پاريس: چند سارق تصميم گرفتند در شب كريسمس گاوصندوق يك خانواده بسيار ثروتمند را در حومه شهر پاريس به سرقت ببرند. به همين دليل هنگامي كه اعضاي خانواده در منزل خود مشغول برگزاري جشن كريسمس بودند، سارقان وارد خانه شدند اما چون گاوصندوق بسيار سنگين بود ناكام ماندند. وزن اين صندوق ۱۸۰۰كيلوگرم بود و ۵ سارق هرچه تلاش كردند نتوانستند صندوق را تكان بدهند. تاكنون پليس موفق به دستگيري يكي از سارقان شده است.
شيرجه داخل آب يخ
برلين: هر سال در روز كريسمس، تعدادي از شهروندان آلماني به داخل درياچه برلين شيرجه مي زنند و در آب يخ اين درياچه به شنا مي پردازند. امسال نيز ۳۰ نفر كه بين ۲۵ تا ۷۳ سال سن داشتند ۵ دقيقه را داخل آب يخ سپري كردند. البته آب اين درياچه مانند سال هاي قبل يخ زده نبود.
پياده روي با سر تير خورده
فلوريدا: يك مرد ۳۷ ساله در شرايطي كه تير به جمجمه اش اصابت كرده بود و خونريزي داشت، ۴ كيلومتر پياده روي كرد تا قبل از مرگ، كنار خانواده اش باشد. هنگامي كه اين مرد در خيابان مشغول قدم زدن بود، يك سارق به وي نزديك شد و از او خواست تلفن همراهش را در اختيار وي قرار دهد. اما پس از اين كه مرد از انجام اين كار امتناع ورزيد، سارق به سوي وي شليك كرد.
خوشبختانه تير پس از برخورد به جمجمه مرد، كمانه كرد و به مغز او وارد نشد. با وجود خونريزي شديد مرد تيرخورده ۴ كيلومتر را با پاي پياده پشت سر گذاشت تا قبل از مرگ اعضاي خانواده اش را ببيند. در حال حاضر اين مرد در بيمارستان تحت درمان قرار دارد.
تنبيه فرزندان
هيوستون: همه ساله در ايام كريسمس، والدين به فرزندان خود هديه مي دهند كه بچه ها تصور مي كنند بابانوئل اين هدايا را براي آنان آورده است.
والدين يك خانواده ۵ نفره در آمريكا براي سه پسر ۹ ، ۱۱ و ۱۵ ساله خود هداياي گرانقيمت خريداري كردند اما چون شب قبل از كريسمس سه پسر آنها با يكديگر كتك كاري كرده بودند تصميم گرفتند آنها را تنبيه كنند. به همين دليل هداياي خريده شده را در اينترنت به مزايده گذاشته و به فروش رساندند. جالب اين كه مجموع ارزش هداياي خريداري شده در حدود ۴۶۵ دلار بود درحالي كه در جريان مزايده ۷۰۰ دلار به فروش رسيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري آثار: نمايشگاه نقاشي ليدا گلدوست/ ۶ تا ۱۰ دي/ خيابان انقلاب، فخررازي، پلاك ۱۳۶/ تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* نگارخانه مهر: نمايشگاه «عكس به ياد بم» / تا ۱۱ دي/ بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب/ تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
* نگارخانه آبي: نمايشگاه نقاشي «مريخ و تاريخ» آثار مهديه جوانمردي و ليدا دست باز/ تا ۱۰ دي/ ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام فرهنگسراي سالمند تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸
* نگارخانه مدرسه: نمايشگاه عكس وضعيت كنوني بم ، آثار وحيد اصلاني فر/ ۵ تا ۱۰ دي/ خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه/ تلفن: ۸۵۰۵۵۱۳
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي مونا حسيني/ تا ۸ دي/ خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* گالري باران: نمايشگاه آثار مينا محمدي سرشت/ تا ۱۱ دي/ ميدان دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، شماره ۷/ تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* نگارستان شاهد: نمايشگاه كاريكاتور عليرضا گل محمديان/ تا ۱۵ دي/ خيابان ولي عصر، نرسيده به چهارراه طالقاني، جنب دانشكده علوم كشاورزي شاهد/ تلفن: ۶۹۶۹۶۲۶
* گالري گلستان: نمايشگاه تاپستري شهرزاد غروي تا ۱۰ دي و نمايشگاه نقاشي دكتر نينا رهشناس با عنوان سماع به مناسبت بزرگداشت مولانا از ۱۱ تا ۱۷ دي/ خيابان دروس، خيابان شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه بامداد: نمايشگاه آثار خوشنويسي ناصر جواهرپور/ تا ۱۱ دي/ خيابان مطهري، خيابان فجر، كوي ماگنوليا، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷

گل و گياه
گل حناي پر گلبرگ
009957.jpg
نام علمي: Impatiens, Confection Series
خانواده: BALSAMINACEAE
گياه دائمي، سريع الرشد و هميشه سبز كه به صورت يكساله كاشت و پرورش داده مي شود. گلهاي كوچك و پرگلبرگ آن در طيف هاي متفاوت رنگ قرمز يا صورتي از بهار تا پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰ تا ۳۰ سانتيمتر مي رسد. جهت كاشت در جعبه هاي گل و استقرار در بالكن يا پشت پنجره هاي رو به شرق و شمال مناسب است.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك سبك و نسبتا مرطوب كه غرقابي نباشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قله هاي ساقه در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |