پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
درخواست تعويق آزمون دستياري پزشكي سال ۸۳ كل كشور
مهر: سيد علي رياض عضو هيات رئيسه كميسيون اصل نود گفت: در ادامه پيگيريهاي تخلفات آزمون دستياري سال ۸۲ اين كميسيون با ارسال نامه اي به مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعويق آزمون دستياري پزشكي سال ۸۳ را خواستار شد.
دكتر سيد علي رياض عضو كميته پيگيري تخلفات آزمون دستياري پزشكي سال ۸۲ در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر، با اشاره به اينكه روز سه شنبه در ادامه پيگيري تخلفات آزمون دستياري پزشكي، قاضي مرتضوي دادستان تهران و تعدادي از ضابطين قضائي با حضور در كميسيون اصل نود روند پيگيري پرونده در يك جلسه مشترك بررسي شد گفت: در اين جلسه مقرر شد در جهت تنظيم مستندات و مدارك قانوني اقدامات قضائي سريعتري صورت بگيرد زيرا افكار عمومي و بويژه شركت كنندگان در اين آزمون منتظر نتايج پيگيري هاي مجلس هستند. وي اضافه كرد: همچنين در پي مذاكرات شفاهي با وزير بهداشت، كميسيون اصل نود مجلس در پايان جلسه ديروز طي يك نامه رسمي تعويق آزمون دستياري پزشكي سال ۸۳ را كه قرار بود درهمين ماه برگزار شود را خواستار شد. عضو هيات رئيسه كميسيون اصل نود مجلس اظهار داشت: در اين نامه از وزير بهداشت خواسته ايم با همكاري و هماهنگي و مساعدت با مجلس در راستاي دلگرمي جامعه پزشكي و جلوگيري از تخلفات احتمالي مجدد در آزمون دستياري امسال اين آزمون در اوايل سال آينده برگزار شود تا هم تكليف تخلفات آزمون سال ۸۲ مشخص شود و هم ابعاد نظارتي آزمون امسال تقويت شود.

امروز به صورت اضطراري برگزار مي شود
اجلاس۲۶ كشور و سازمان بين المللي
براي كمك به قربانيان تسونامي
010842.jpg
گروه اجتماعي: مقامات ارشد ۲۶ كشور و سازمان بين المللي امروز در يك نشست اضطراري براي هماهنگي امدادرساني به زلزله زدگان شرق آسيا در جاكارتا پايتخت اندونزي گردهم مي آيند.
بنابراين گزارش، آمريكا، ژاپن، چين، هند، كانادا، كره جنوبي، استراليا، نيوزيلند، مالديو، سريلانكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهاني، بانك جهاني و بانك توسعه آسيا ازجمله شركت كنندگان در اين نشست هستند.قرار است وزير خارجه بريتانيا، كه كشورش رياست گروه ۸ هشت، متشكل از هفت كشور ثروتمند جهان و روسيه را برعهده گرفته، در اين اجلاس شركت كند. پيشتر وزير دارايي بريتانيا گفت كه اين كشور طرحي را شامل تعويق در بازپرداخت بدهي خارجي كشورهاي آسيب ديده تدوين كرده است كه در صورت اجرا، بيش از ۳ ميليارد دلار را براي بازسازي اقتصادي اين كشورها آزاد خواهد كرد.
توني بلر، نخست وزير اين كشور نيز گفته است علاوه بر حدود يكصد ميليون دلار كمكي كه تاكنون به قربانيان اختصاص داده شده است، بريتانيا آمادگي دارد در خلال چند هفته آينده چند صد ميليون دلار ديگر را تعهد كند.
وي گفت در اجلاس جاكارتا، نماينده بريتانيا مسئله بخشودگي بدهي هاي خارجي كشورهاي آسيب ديده را پيگيري خواهد كرد و بر تدوين و اجراي برنامه هاي بين المللي براي كمك به بازسازي اين كشورها تاكيد نهاد.
دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اجلاس جاكارتا شركت مي كند و شركت كنندگان علاوه بر مذاكره در مورد ارسال و توزيع كمك هاي اضطراري براي آسيب ديدگان، برنامه هاي بلند مدت بازسازي و همچنين ايجاد يك سيستم هشدار دهنده سونامي در منطقه را نيز بررسي خواهد كرد.
وزراي امور خارجه، بهداشت و كمك رساني اتحاديه اروپا نيز در نظر دارند نشستي اضطراري خود را جمعه هفته جاري در بروكسل به منظور تعيين راهكار اين اتحاديه در خصوص بحران تسونامي برگزار كنند.
كشورهاي مختلف جهان تاكنون بيش از دو ميليارد دلار براي كمك به بازماندگان اين فاجعه هولناك طبيعي اختصاص داده اند و موج كمك ها در اين زمينه همچنان ادامه دارد.
در همين حال صندوق كودكان سازمان ملل درباره ربودن كودكان يتيم و يا كودكاني كه بر اثر حادثه دريالرزه (سونامي) در آسيا به نحوي والدين خود را از دست داده اند، هشدار داده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي.بي.سي، مدير اجرايي يونيسف همچنين از سازمان هاي امدادگر خواسته است تا توجه و امدادرساني براي كودكان حادثه ديده را در اولويت برنامه خود قراردهند.
به گزارش يونيسف، حدود پنجاه هزار كودك ساكن كشورهاي حاشيه اقيانوس هند در اثر خيزاب ناشي از زلزله روز ۲۶ دسامبر در بستر اقيانوس كشته شده اند و بيش از يك ميليون كودك ديگر نيز زخمي شده يا خانواده هاي خود را از دست داده اند.
يونيسف هشدار داده است كه ممكن است كودكان يتيم طعمه قاچاقچيان انسان شوند.
برنامه حمايت از كودكان
صندوق كودكان سازمان ملل برنامه اي را براي حمايت از كودكان آسيب ديده كه آنان را «نسل سونامي» نام داده، تدوين كرده است.
اين برنامه شامل تامين نيازهاي بهداشتي كودكان، دسترسي آنان به آب پاكيزه و غذاي كافي، مراقبت، تعيين هويت و تلاش براي بازگرداندن آنان به خانواده هايشان، حفاظت در برابر سوءاستفاده و تسريع در ارايه امكانات آموزشي است.
كارول بلامي، مدير صندوق كودكان، گفته است كه به نظر نمي رسد در توزيع كمك هاي بشردوستانه،  توجه كافي به نياز كودكان آسيب ديده شده باشد درحالي كه فاجعه سونامي آنان را به شدت آسيب پذير كرده است.
كارمند يكي از موسسات خيريه در هند در مصاحبه با بي.بي.سي در اين مورد ابراز نگراني كرده است كه در مواردي ديده شده است كه افرادي كودكان آسيب ديده ساكن اردوگاه هاي موقت را با خود مي برند درحالي كه اقدام لازم براي تاييد صلاحيت آنان صورت نمي گيرد.
همچنين، پليس سوئد ماموراني را به تايلند اعزام كرده است تا در مورد سرنوشت يك نوجوان دوازده ساله سوئدي كه از سونامي جان سالم به در برده بود تحقيق كنند.
گفته شده است كه در هرج و مرج روزهاي اول پس از وقوع فاجعه، افرادي اين كودك را از بيمارستاني در تايلند ربودند.
هجوم تمساح ها
در همان حال، ارايه كمك هاي بشردوستانه به آسيب ديدگان سونامي در هند با دشواري جديدي مواجه شده است.
به گفته ساكنان مجموعه جزاير اندمان و نيكوبار هند، كه به شدت از خيزاب ۲۶ دسامبر آسيب ديده، تمساح هاي گرسنه بازماندگان سونامي در برخي از جزاير منطقه را مورد تهديد قرار داده اند.
اين خزندگان در جست وجوي خوراك زيستگاه هاي معمولي خود را ترك كرده و در يك مورد، با حمله به كساني كه در صدد سوارشدن به يك قايق براي انتقال به اردوگاه هاي آسيب ديدگان بودند، اين امر را با دشواري مواجه كردند.
كارشناسان محيط زيست مي گويند كه هجوم امواج به جزاير اين منطقه شرايط زيست محيطي اين جانوران را مختل كرده و باعث تغيير در رفتار آنان شده است.
جزاير اندمان و نيكوبار زيستگاه هزاران تمساح آب شور است اما تا زمان وقوع سونامي اخير، اين خزندگان كمتر باعث دشواري براي ساكنان اين جزاير مي شدند.

درگيري ۱۱ ميليون ايراني با مشكل اعتياد
010827.jpg
گروه اجتماعي: فقر و رفاه بيش از حد منجر به گرايش جوانان به فروش مواد مخدر و اعتياد و دور شدن از زندگي روزمره است.
به گزارش خبرنگار ما در همايش بررسي نقش خانواده در پيشگيري و درمان اعتياد سردار فودازي جانشين مركز مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب گفت: ۵۸ درصد افراد معتادي كه توسط نيروي انتظامي دستگير مي شوند علت گرايش به مصرف مواد مخدر را دوستان ناباب عنوان مي كنند و اين در حالي است كه كم توجهي به نياز فرزندان و معاشرت آنها با دوستان ناباب، هشداري جدي براي توجه بيشتر خانواده ها نسبت به رفتار فرزندانشان در خارج از منزل است.
وي افزود: در جامعه ما همه تلاش مي كنند كه از رشد اعتياد بين افراد جلوگيري  شود، اما تا زماني كه خانواده در اين زمينه فعالانه و با دقت عمل نكنند به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.
دكتر علي هاشمي جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين همايش به درگيري ۱۱ ميليون نفر از جمعيت ايران با مشكل اعتياد اشاره كرد و گفت: اين تعداد شامل افراد معتاد و خانواده هاي آنها مي شود كه بين يك تا ۵ فرزند دارند و هر اندازه كه سطح تحصيلات، درآمد، شغل و سن افراد پايين تر است، مشكلات رواني و اجتماعي آنها در خانواده نيز بيشتر و نتيجه آمادگي آنها براي اعتياد مهياتر است.
وي همچنين گفت: خانواده معتادان علاوه بر اين كه در ارتباط با معضل اعتياد دچار مشكلات زيادي مي شوند، ممكن است بخشي از عوامل سهيم در اعتياد به مواد مخدر باشند.
وي افزود: پيشگيري بايد سر لوحه كار خانواده معتادان باشد و به دنبال علل گرايش و از بين بردن آن باشند و توجه به مشكلات بهداشتي را بيشتر كنند.
اين همايش با همكاري سازمان هاي ذي ربط و سازمان هاي غيردولتي فعال در زمينه مبارزه با اعتياد به منظور آگاهسازي نقش خانواده ها و چگونگي برخورد با افراد معتاد و پيشگيري با اين معضل برگزار شد.

اميد به زندگي در ايران به بالاتر از ۷۱ سال رسيد
010824.jpg
واحد مركزي خبر: شاخص اميد به زندگي در ايران به ۴/۷۱ سال افزايش يافته است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ديروز اعلام كرد شاخص اميد به زندگي به دليل كاهش مرگ و مير كودكان زير ۵ سال دسترسي بهتر مردم به خدمات بهداشتي، ارتقاي سطح سواد و ايجاد تسهيلات در مناطق روستايي افزايش يافته است.
در سال هاي ۷۹ تا ۸۲ تعداد كل بيمارستان ها از ۷۰۵ به ۷۲۲ بيمارستان و تعداد تخت هاي ثابت بيمارستاني از ۱۰۸ هزار و ۴۱۶ به ۱۱۱ هزار و ۵۵۳ تخت افزايش يافته است.
در چهار سال اول برنامه سوم توسعه ۱۰ بيمارستان و ۳۱۶۲ تخت ثابت به امكانات سازمان تأمين اجتماعي و ۶ بيمارستان و ۲۲۲۷ تخت ثابت به امكانات درماني وزارت بهداشت و ۴ بيمارستان و ۱۴۴۶ تخت ثابت به امكانات بخش خصوصي، خيريه و ساير مؤسسات اضافه شده است.
همچنين ۸/۶ ميليون نفر از كاركنان دولت و افراد تحت تكفل آنان كه مشمول قانون استخدام كشوري هستند در سال ۸۲ تحت پوشش بيمه خدمات درماني بودند و كارگردان و مزد و حقوق بگيران تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي و افراد تحت تكفل آنها در سال گذشته حدود ۲۴ ميليون نفر بودند.
تعداد روستائيان تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني نيز ۱۹ ميليون نفر و نيروهاي مسلح و افراد تحت تكفل آنان ۶/۳ ميليون نفر ذكر شده است.

ارتباط با خدا و اقامه نماز، از انحراف
جوانان جلوگيري مي كند
010830.jpg
ايرنا: عضو انجمن  مشاوران  ايران  گفت : ارتباط  با خدا و اقامه  نماز، از انحراف  جوانان  پيشگيري  مي كند.
«ولايت  الله  درويشي» عضو انجمن مشاوران ايران ضمن اعلام اين مطلب در گردهمايي  مديران  مدارس  و اعضاي  انجمن  اوليا و مربيان  ناحيه  دو آموزش  و پرورش  زاهدان  افزود: اگر فرزندان  ما با نماز بيشتر آشنا شوند و نماز بخوانند و در واقع  عاشقانه  با معبود خود راز و نياز كنند، هيچگاه  به  انحراف  كشيده  نمي شوند.وي  با بيان  اينكه  تمام  آسيب هايي  كه  به  جوانان  و نوجوانان  وارد مي شود ناشي  از استرس  است ، گفت : بستر و ريشه  تمامي  بيماري هاي  جسمي ، استرس هايي  است  كه  از طريق  جامعه  و خانواده  بر فرد وارد مي شود.
عضو انجمن  مشاوران  ايران  با بيان  اينكه  جامعه اي  سالم  است  كه  با معنويت  انس  گرفته  باشد، گفت : امروزه  بحران هاي  متعددي  امنيت  و سلامت  جامعه  را بر هم  مي زند.
درويشي  با تاكيد بر اشاعه  نماز در ميان  جوانان ، از والدين  خواست  تا به جاي  نصيحت  كردن ، با فرزندانشان  به  گفت  وگو بنشينند تا آنان  نيز والدين  خود را به  عنوان  دوست  و محرم  رازشان  بدانند.
وي  آموزش  و يادگيري  را اصل  مهمي  در تربيت  فرزندان  و ايجاد جامعه اي  سالم  دانست  و افزود: آموزش  و يادگيري ، بين  انسانها تفاوت  ايجاد مي كند به طوري  كه  يك  فرد باسواد و تحصيل  كرده  با بيسواد متفاوت  است ، البته  ارائه  آموزش  و تقويت  بنيه  علمي  زماني  مفيد است  كه  همراه  با معنويت  باشد.
عضو انجمن  مشاوران  ايران ، يكي  از وظايف  مهم  انجمن  اوليا و مربيان  را ارائه  برنامه هاي  آموزشي  و كمك  به  توسعه  و تقويت  آگاهي هاي  علمي  دانش آموزان  ذكر كرد.
رييس  اداره  آموزش  و پرورش  ناحيه  دو زاهدان  نيز گفت : نماز پايه  و اصل  دين  اسلام  است  و توجه  به  آن  بويژه  در مدارس  از اهميت  و اولويت  خاصي  برخوردار است .
«حسينعلي  گنجعلي» به  نقل  از برخي  روانشناسان  جهان  افزود: امروزه  بهره  هوشي  علمي  جايگاهي  ندارد بلكه  اخلاق  هوشي  داراي  اهميت  است  و بايد به  آن  پرداخته  شود.وي  اضافه  كرد: متاسفانه  نظام  تعليم  و تربيت ، توجه  چنداني  به  اصل  اول  اسلام  يعني  نماز نكرده  است  و تنها به  دانشگاه سازي  توجه  شده  به طوري  كه  تعداد تحصيل  كرده هاي  ما روز بروز افزايش  مي يابد اما دين  و نماز جايگاه  واقعي  خود را ندارد در حالي  كه  اخلاق  هوشي  و رشد و توسعه  جامعه  بر پايه  نماز و معنويت  استوار است .در اين  گردهمايي  از انجمن  اوليا و مربيان  مدرسه  راهنمايي  الغدير زاهدان  كه  رتبه  سوم  در ميان  انجمن هاي  كشور را كسب  كرده  است ، تقدير شد.

كارشناس مسئول آموزش و پرورش خبر داد
تعطيلي۲۰۰ آموزشگاه آزاد متخلف در تهران
گروه علمي فرهنگي: در حالي كه سازمان سنجش آموزش كشور فروش سؤالات كنكور را به هر شكل تكذيب مي كند، كارشناس مسئول آموزشگاه هاي آزاد سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با تأكيد بر اين كه ماهانه بين ۲۰ تا ۳۰ آموزشگاه آزاد فاقد مجوز در شهر تهران پلمپ مي شوند، گفت : از آغاز سال تاكنون بيش از ۲۰۰ آموزشگاه آزاد در شهر تهران پلمپ شده كه بيشترين تخلف آنها در زمينه فروش سؤالات كنكور بوده است.
محمدعلي خسروپناهي در گفتگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اين كه در حال حاضر ۸۰۰ آموزشگاه آزاد با مجوز سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در اين شهر مشغول فعاليت هستند، افزود: در هر منطقه آموزش و پرورش شهر تهران شوراي نظارت بر عملكرد آموزشگاه هاي آزاد كه رئيس آموزش و پرورش منطقه و مسئول مدارس غير انتفاعي و آموزشگاه هاي آزاد منطقه نيز عضو آن هستند ، بر عملكرد آموزشگاه هاي آزاد نظارت مي كند.وي با تأكيد بر اينكه بيشترين تخلف آموزشگاه هاي آزاد به فروش سؤالات كنكور مربوط است، گفت : با آموزشگاه هاي آزاد داراي مجوز متخلف به ترتيب با تذكر، اخطار ، لغو ابلاغ مدير مسئول ، لغو قرارداد در شوراي نظارت استان و سرانجام لغو قرارداد در شوراي نظارت وزارت آموزش و پرورش برخورد مي شود.
كارشناس مسئول آموزشگاه هاي آزاد سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار كرد: سازمان آموزش و پرورش شهرتهران طي جلسات ماهانه ضمن برقراري ارتباط صميمانه با مؤسسان آموزشگاه هاي آزاد اقدام به توجيه آنها در زمينه چگونگي برگزاري كلاس هاي آموزشي و عدم لغو مقررات آموزشگاه هاي آزاد مي كند چرا كه بسياري از مؤسسان پس از تذكر يا اخطار اعلام مي كنند كه نمي دانستند اقدام صورت پذيرفته خلاف است.

برپايي ايستگاههاي شادي در ايام دهه فجر
فارس: امسال نيز همچون سال گذشته با همكاري هنرمندان و سازمان صدا و سيما، ضمن برپايي ايستگاههاي شادي در سطح شهر به استقبال ايام دهه فجر خواهيم رفت.
حميدي مدير كل امور اجتماعي و فرهنگي و رئيس ستاد دهه فجر شهرداري تهران، كه در سومين نشست اعضاي ستاد بزرگداشت ايام دهه فجر سخن مي گفت، در خصوص ساير برنامه هاي شهرداري تهران در ايام دهه فجر افزود : در كميته استقبال و آراستگي محيط شهري با همكاري شهروندان محلات مختلف نسبت به شستشو و پاكيزگي كوچه ، خيابانها و محلات شهر تهران اقدام خواهد شد و به مناسبت روز ۱۸ بهمن كه مصادف با روز خانواده است برنامه هاي متنوع و ويژه اي خواهيم داشت .
وي افزود : همچنين كميته مسابقات ورزشي با همكاري مديران ورزشي شهرداري و شهر تهران و كميته ۲۲ بهمن كه مسئوليت آن بر عهده تمام مناطقي است كه در مسير راهپيمايي باشكوه روز ۲۲ بهمن قرار دارند، تشكيل شده و برنامه هاي اين دهه مبارك را ساماندهي مي كنند.
وي همچنين با اشاره به ساير برنامه ريزي هاي شهرداري تهران به مناسبت گراميداشت ايام دهه فجر، از تشكيل چهار كميته تخصصي ويژه در همين راستا خبر داد و در تشريح وظايف آنها گفت: كميته اجرايي، انجام هماهنگي هاي لازم بين دستگاههاي اجرايي به منظور اجراي برنامه هاي مصوب با نگرش بر كاهش هزينه و اجتناب از اسراف و تبذير و تهيه و تدوين شيوه نامه و دستورالعمل اجرايي هر يك از برنامه هاي پيش بيني شده دهه فجر را بر عهده دارد.
حميدي در تشريح وظايف كميته نظارت و ارزشيابي، خاطر نشان كرد: نظر سنجي و افكار سنجي از كميت و كيفيت برنامه هاي دهه فجر ، نظارت و پيگيري بر حسن اجراي اين برنامه ها و ارزشيابي برنامه ها و فعاليتهاي انجام شده مناطق ، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران، از جمله وظايف كميته مذكور است.
وي همچنين اضافه كرد: كميته طرح و برنامه، كار تهيه و تدوين فرمهاي اخذ برنامه هاي مناطق ، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران در دهه فجر ، اخذ و تصويب برنامه هاي پيشنهادي و ارتقاء سطح كمي و كيفي و همچنين محتوايي برنامه هاي دهه فجر را بر عهده دارد.
حميدي ادامه داد: كميته ارتباطات و اطلاع رساني نيز وظيفه ارائه خدمات انجام شده به شهروندان خصوصا مناطق محروم ، انتشار نشريه داخلي ويژه برنامه هاي دهه فجر و اطلاع رساني از برنامه هاي دهه فجر مناطق ، سازمانها و شركتهاي تابعه را بر عهده خواهد داشت.
وي افزود : برگزاري مسابقات نقاشي، داستان و مقاله نويسي ويژه كودكان و برگزاري جشنواره «بهترين طرحها و ايده ها» از ديگر برنامه هاي ايام دهه فجر خواهد بود.

يادداشت
توصيه اورژانسي به همراهان يك بيمار
فرض كنيم اين نوشته مي خواهد تبديل به يك مصاحبه شود. مصاحبه اي بين ما به عنوان گروه اجتماعي همشهري با معاون امور بيمارستان ها (يا معاونت درمان) دانشگاه علوم پزشكي تهران.
اصلاً فرض مي كنيم چند نفر به ما تلفن كرده اند و ضمن گلايه از يكي از بيمارستان هاي تابعه اين دانشگاه، سؤالاتي را مطرح كرده اند. در ادامه اين سؤالات، خبرنگار ما با مراجعه به آن بيمارستان، ضمن اطلاع از ماجرا، اين سؤالات را با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران در ميان گذاشته است. (البته ناگفته نماند پيش از طرح اين سؤالات به حضور معاونت درمان، درصدد بوده كه مراتب را به طور خصوصي به اطلاع رئيس بيمارستان برساند كه امكان آن فراهم نشده است
سئوالات خبرنگار ما:
الف- آيا ساعت ۱۱ صبح مي توان به همراهان يك بيمار اورژانسي گفت: شما دير آمده ايد، الان كه دكتر نداريم. بايد برويد وقت بگيريد، تا بيمار اورژانسي تان را حداقل بعد از يك ماه و نيم ويزيت كنند؟
ب- آيا مسئول پذيرش يك بيمارستان مي تواند به همراهان يك بيمار بگويد: اگر ناراحت هستيد، خوب برويد شكايت كنيد. خدا كند شما شكايت كنيد، تا به وضع ما هم رسيدگي شود؟
ج _ آيا در يك بيمارستان امكان دارد بخش «مددكاري» به شكايت افراد از كادر درماني رسيدگي كند؟
ه- آيا يك كارمند اطلاعات بيمارستان حق دارد جلو همراهان بيمار را بگيرد كه به دفتر رئيس نروند تا شكايت خود را مطرح كنند؟ آيا همين كارمند مي تواند بگويد: راحت باشيد آقاجان راحت باشيد و برويد هر جا كه مي خواهيد شكايت كنيد.
و- آيا همراهان يك بيمار اورژانسي بايد به فكر درمان فوري بيمارشان باشند يا در پي يافتن مسئول براي شكايت؟
در خاتمه، ضمن تشكر از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران براي شركت در اين مصاحبه، از زحمات كليه پزشكان و كادر درماني بيمارستان مورد نظر و ساير بيمارستان هاي تابعه اين دانشگاه سپاسگزاري مي كنيم. اين برخوردهاي اتفاقي را فقط به حساب برخي از افراد مي گذاريم كه به اهميت شغل و جايگاه حرفه اي خود واقف نيستند. اميدواريم كارمنداني در امور درماني به كار گرفته شوند كه پيش از شروع به كار، از آموزش هاي لازم برخوردار شده باشند،  آموزش هايي كه تفاوت كار در بيمارستان را با ساير نهادها و وزارتخانه ها تبيين كند.

پژوهشگر نمونه كشور:
اسلام  دين  پيشتاز در تدوين  حقوق  انسان
  به  ويژه  زنان  است
ايرنا: استاد ومعاون  پژوهشي  دانشگاه  امام صادق (ع ) در ساري  گفت : اسلام  دين  پيشتاز در تدوين  مباني  حقوق  انسان  به  ويژه  زنان  است .
دكتر «فائزه  عظيم زاده» كه  پژوهشگر نمونه  كشور نيز شناخته  شده است  روز چهارشنبه  در نشست  فرهنگي  واحد خواهران  نهاد نمايندگي  مقام  معظم  رهبري  در دانشگاه  علوم  پزشكي  مازندران  افزود: براي  تعيين  و تثبيت  حقوق  اجتماعي  زنان، تعريف  جامعي  كه  اسلام  از انسان  و حقوق  مترتب  بر آن  عرضه  مي كند معيار مناسبي  است .
وي  در اين  نشست  كه  با عنوان «زن ، دين  و سياست» برگزار شد با اشاره  به  افراط  و تفريط  صورت  گرفته  در مورد حقوق  زنان  گفت : اسلام  انسان  را فارغ  از جنسيت  در جايگاه «خليفه الله» ي  تعريف  كرده  و بر اين  مبنا حقوق  و وظايف  او را تعيين  كرده  است .
پژوهشگر نمونه  كشور بحث هاي  جاري  در خصوص  حقوق  زنان  را جدال  بر سر مصاديق  دانست  و تاكيد كرد: سنجش  حقوق  بايد بر اساس  معيارها باشد نه  مصاديق  و طرح  موضوع  زنان  از اين  منظر زمينه  ظهور بسياري  از بحث هاي  فعلي  را غيرمنطقي  خواهد كرد.
«عظيم  زاده» تداوم  حيات  اجتماعي  را در جامعه  مردسالار يا زن  سالار غيرممكن  خواند و افزود: ادامه  حيات  جامعه  تنها با حق  سالاري  ميسر است  و اگر زن  يا مرد در اجتماع  ناديده  گرفته  شوند امكان  ساماندهي  جامعه  ممكن  نخواهد بود.
وي  خطاب  به  زنان  گفت : اگر مي خواهيد در عرصه  سياست  و اجتماع  حضوري  اصولي  و منطقي  داشته  باشيد نياز به  خودباوري  هست  كه  قدرت  مواجهه  با چالش هاي  پيش روي  شما را در اجتماع  ايجاد كند.
اين  نشست  فرهنگي  كه  در تالار اجتماعات  طبرسي  دانشكده  علوم  پزشكي  ساري  جريان  داشت  با پرسش  و پاسخ  دانشجويان  خاتمه  يافت .

وزير بهداشت  از ايجاد مركز تحقيقات 
سلامت   در كشور خبر داد
گروه اجتماعي: وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  از ايجاد مركز تحقيقات  سلامت  با همكاري  وزارت  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  در كشور خبر داد.
دكتر «مسعود پزشكيان» ضمن اعلام اين مطلب افزود: با ايجاد مركز تحقيقات  سلامت  ديگر نياز مراجعه  مردم  به  پزشك  كاهش  مي يابد و هر فردي  كه  از نظر سلامت  دچار مشكل  شد با دسترسي  به  اين  مركز مي تواند اطلاعات  لازم  در رابطه  با بيماري  دريافت  كند.
وي ، ايجاد اين  مركز را نقطه  عطفي  براي  توسعه  فناوري  اطلاعات  در سيستم  بهداشت  و درمان  ذكر كرد.
پزشكيان ، اظهار داشت : در واقع  مركز تحقيقات  سلامت ، شواهد و دلايل  بيماريها را در اختيار مديران  و سياستگذاران  قرار مي دهد و مشكلات  سلامت  راهي  علمي  و منطقي  براي  حل  شدن  مي يابد. وي ، همچنين  ادامه  داد: با ايجاد شبكه اي  داخلي ، ۵۰ هزار پزشك  و ۴۰ هزار دانشجوي  پزشكي  و پيراپزشكي  ، ۴۰ دانشگاه  علوم  پزشكي  كشور به  شبكه  وزارت  بهداشت  متصل  مي شوند.
پزشكيان  ،اتصال۴۰درصد مراكز اورژانس  بيمارستانهاي  دولتي  از مجموع  ۴۹۰مركز اورژانس  به  شبكه ،ايجاد نظام  جامع  ثبت  حوادث  به  ظرفيت  ثبت  بيش  از ۱۰ميليون  حادثه  منجربه  جراحات ،ارايه  خدمات  سازمان  الكترونيكي  براي  ستاد وزارت  بهداشت  و ايجاد مراكز تماس  فوريت هاي  سلامت  به  منظور دريافت  خدمات  اورژانس را  از اهداف  طرح  اجرايي  توسعه  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  و وزارت  بهداشت  ذكر كرد.

جزئيات آزمون جامع فرهنگيان اعلام شد
۲۷ هزار نفر در آزمون جامع فرهنگيان شركت مي كنند
گروه علمي و فرهنگي: آزمون جامع دارندگان مدرك معادل كارداني فرهنگيان سال ۱۳۸۳ روز جمعه به طور همزمان در ۱۶۶ شهر كشور برگزار مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر افزود: در اين آزمون ۲۷ هزار نفر شركت كرده اند و كارت ورودي داوطلبان فردا پنج شنبه بر اساس شهرستان محل اقامت فعلي آنان كه در فرم تقاضانامه ثبت نام مشخص كرده اند (به غير از تهران) در اداره آموزش و پرورش آن شهرستان توزيع مي شود. وي گفت: كارت داوطلبان تهراني آزمون جامع دارندگان مدرك معادل كارداني فرهنگيان سال ۱۳۸۳ در دانشگاه تربيت معلم (حوزه خواهران) و دانشگاه صنعتي اميركبير (حوزه برادران) توزيع مي شود.
به گفته دكتر پوركاظمي، كارت  كليه  داوطلبان  در حوزه هاي  سراسر كشور در صبح و بعدازظهر فردا پنج شنبه توزيع  مي شود و كليه  داوطلبان  بايد شخصا براي  دريافت  كارت مراجعه  كنند. معاون سازمان سنجش درباره ظرفيت پذيرش آزمون جامع فرهنگيان گفت: آزمون جامع فرهنگيان ظرفيت مشخصي ندارد و كساني كه بتوانند حد نصاب لازم را كسب نمايند در اين آزمون پذيرفته مي شوند.
كارنامه كليه داوطلبان آزمونهاي سازمان سنجش به آدرس آنان ا رسال شده است.
دكتر پوركاظمي در خاتمه همچنين درباره كارنامه داوطلبان آزمونهاي مختلف سازمان سنجش گفت:  كارنامه داوطلبان كليه آزمون ها به آدرس پستي آنها ارسال شده و اگر تا اين لحظه كارنامه اي به دست داوطلبي نرسيده است آن داوطلب بايد با مراجعه به روابط عمومي سازمان سنجش و ارائه درخواست نسبت به دريافت كارنامه خود اقدام كند.

يك چهارم افراد جامعه در بخشي از زندگي
خود دچار سوءهاضمه مي شوند
گروه اجتماعي: سوءهاضمه از جمله ناراحتي هايي است كه بسياري از مردم در سنين مختلف به آن مبتلا مي شوند و منجر به بروز نگراني هايي براي آنها مي گردد. اين بيماري نيز همانند همه بيماري ها نيازمند توجه و مراقبت هاي خاص خود است كه چنانچه به موقع و با توجه به سن و سال مشخص به آن رسيدگي شود از به وجود آمدن عارضه هاي ديگر در بدن پيشگيري خواهد شد.
سوءهاضمه چيست و در زمان ابتلا به آن چه بايد كرد؟
سوءهاضمه به احساس درد يا ناراحتي در بخش فوقاني شكم در خط وسط گفته مي شود كه ممكن است درد آن به صورت متناوب يا بيشتر اوقات به صورت دائمي وجود داشته باشد.
در هر رده سني، امكان ابتلاي افراد به سوء هاضمه وجود دارد تقريباً يك چهارم افراد جامعه در بخشي از زندگي خود دچار سوء هاضمه خواهند شد. علايم اين بيماري شامل،  احساس درد خورنده يا سوزش شكم، نفخ (احساس پري در شكم)، سوزش سردل (بازگشت محتويات معده به حلق)، تهوع، استفراغ و آروغ زدن است. غالباً سوءهاضمه در اثر زخم معده يا بيماري بازگشت اسيد معدي ايجاد مي شود؛ همچنين برخي از داروها از جمله داروهاي ضد التهاب مي توانند باعث ايجاد سوءهاضمه شوند. ندرتاً سرطان معده سبب ايجاد سوءهاضمه مي شود بنابراين بايد كاملاً جدي با اين مسأله برخورد نمود گهگاه هيچ علت خاصي براي سوءهاضمه يافت نمي شود. گاهي سوءهاضمه نشانه اي از ابتلا به يك مشكل جدي تري براي مثال يك زخم عميق معدي است. اگر دچار سوءهاضمه هستيد مسأله را حتماً با پزشك در ميان بگذاريد. اين مسأله به خصوص زماني اهميت پيدا مي كند كه هر يك از موارد زير در مورد شما صادق باشد.
- بيش از ۵۰ سال سن داشته باشيد‎/ اخيرا بدون دليل دچار كاهش وزن شده باشيد‎/ در بلع مشكل داشته باشيد‎/ استفراغ هاي شديدي بكنيد‎/ دفع مدفوع سياه (اين امر به معني وجود خون در مدفوع است)‎/ توده اي در محدوده معده خود لمس كنيد.
در صورت وجود زخم معده اين زخم قابل بهبود است. امكان دارد به مصرف داروي مهار كننده اسيد احتياج داشته باشيد. اگر عفونتي در معده شما وجود داشته باشد ناگزير بايد از يك آنتي بيوتيك مناسب استفاده نماييد. اگر پزشك معتقد است كه داروي مصرفي شما موجب سوءهاضمه شما شده بهتر است از داروي ديگري به جاي آن استفاده كنيد. دارويي كه از ميزان اسيد موجود در معده بكاهد مي تواند موجب تحفيف دردتان شود.
اين داروها در بهبود بيماري بازگشت اسيد از معده به مري نيز مفيد واقع مي شود.
در موارد زير ممكن است پزشك در خواست انجام آندوسكوپي كند:
- پس از ۸ هفته مصرف داروي سوءهاضمه هنوز دچار درد معده باشيد.
- درد مدتي از بين برود اما دوباره بازگردد.
جهت اجتناب از سوءهاضمه مي توانيد كارهاي زيادي انجام دهيد از جمله، در صورت عادت به مصرف دخانيات به استعمال آن خاتمه دهيد.
اگر برخي غذاها معده شما را ناراحت مي كنند از جمله غذاهاي چرب، تند و نفاخ (لوبيا، نخود، عدس و ...) مصرف آنها را كاهش يا از خوردن آنها اجتناب كنيد.
سعي كنيد فشار روحي موجود در زندگي خود را كاهش دهيد.
از مصرف غذا بلافاصله قبل از خواب بپرهيزيد.
در هنگام خواب با بلند كردن سطح سر از سطح بستر با قرار دادن يك بالش از برگشت اسيد معده به مري خودداري كنيد. از مصرف مقادير زياد داروهاي ضد التهاب از جمله بروفن، آسپرين، ناپروكسن و كتوپروفين به جز در مواردي كه پزشك تجويز كرده باشد بپرهيزيد.

۲۳ درصد جمعيت كشور را دانشجويان و
دانش آموزان تشكيل مي دهند
گروه علمي و فرهنگي: بيش از ۲۳ درصد جمعيت كشور در حال علم آموزي هستند و به عبارت ديگر روزانه يك چهارم جمعيت كشور براي علم اندوزي از خانه خارج مي شوند.
به گزارش ايسنا دكتر سعيد سمنانيان، رييس دانشگاه تربيت مدرس در جمع روساي دانشگاه ها، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر ۳ درصد جمعيت كشور را دانشجويان و ۲۰ درصد را دانش آموزان تشكيل مي دهند و به عبارت ديگر بيش از ۲۳ درصد جمعيت كشور در حال علم آموزي هستند.
وي در سخنراني خود با عنوان «تحول كيفي در نظام آموزش عالي ايران» در دانشگاه تهران، افزود: در حال حاضر در بخش دولتي ۵۴ دانشگاه وابسته به وزارت علوم و ۳۹ دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، ۲۴۲ مركز در دانشگاه آزاد، ۲۱۹ مركز آموزش عالي پيام نور، حدود ۵۰۰ مركز آموزش عالي وابسته به دستگاه هاي اجرايي، ۳۹۱ دانشگاه علمي كاربردي و چندين مركز غيرانتفاعي و غيره در كشور مشغول به فعاليت هستند.
دكتر سمنانيان اظهاركرد:  طي ۲۵ سال گذشته پس از انقلاب اسلامي تحولات گسترده اي در بخش آموزش عالي صورت گرفته است، در آن زمان با وجود ۳۵ ميليون جمعيت بيش از ۵۵ درصد مردم بيسواد بودند، ولي در حال حاضر با وجود دو برابرشدن جمعيت تنها ۱۴ درصد مردم بيسواد هستند.
دكتر سمنانيان رشد دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه ها را نشان دهنده ارتقاي سطح كيفي سيستم آموزش عالي كشور عنوان كرد و افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دانشجوي كارشناسي ارشد در دانشگاه هاي كشور شاغل به تحصيل هستند.
وي با اشاره به چشم انداز بيست ساله كشور در خصوص آموزش عالي و توليد علم در كشور، گفت: بر اساس اين چشم انداز ايران بايد در جايگاه اول توليد علم در منطقه قرار گيرد اين در حاليست كه هم اكنون كشور تركيه با ۳۰۰ درصد توليد علم در رتبه اول قرار دارد.
وي با بيان اينكه تحقيقات كاربردي در كشور رشد مطلوبي نداشته است، گفت: با اين حال در سال گذشته دانشگاه تهران حدود ۸ ميليارد تومان،  دانشگاه صنعتي شريف حدود ۱۰ ميليارد تومان و دانشگاه تربيت مدرس بيش از سه ميليارد تومان درآمد از طريق اجراي تحقيقات كاربردي كسب كرده اند، به عبارت ديگر در سال ۸۳ دانشگاه هاي كشور بين ۴۰ الي ۵۰ ميليارد تومان درآمد از طريق تحقيقات كاربردي كسب كرده اند.

دفترچه بيمه خود را در اختيار ديگران قرار ندهيد
در صورت مشاهده برخورد مي شود
مهر:مدير كل درآمد سازمان خدمات درماني گفت : در صورتي كه بيمه شده اي دفترچه بيمه خود را در اختيار فرد ديگري قرار دهد اداره تخلفات اداري با صاحب دفترچه بيمه برخورد لازم را خواهد نمود.
دكتر محمد باقر هوشنگي با بيان اين مطلب افزود : بيمه شده اي كه دفترچه خود را در اختيار افراد ديگري قرار مي دهد و توسط پزشك مربوطه شناسايي شود سازمان خدمات درماني علاوه بر اينكه هزينه درماني را از بيمه شده دريافت مي كند اداره تخلفات اداري نيز برخورد لازم را با بيمه شده خواهد نمود.وي گفت : سازمان خدمات درماني استعلامي از مراجع تقليد در خصوص سوءاستفاده از دفترچه بيمه انجام داد كه مراجع تقليد نيز استفاده از دفترچه بيمه شخص ديگر را حرام اعلام كردند.

جسته ، گريخته
تسهيلات جديد براي مادران شيرده
ايلنا:  پيشنهاد اصلاح آيين نامه اجرايي قانون ترويج تغذيه با شير مادر مصوب ۲۱ آذرماه سال۱۳۷۵ به تصويب رسيد.
به موجب اين اصلاحات، مادران شاغل، پس از پايان مرخصي زايمان و در دوران شيردهي بايد در كار قبلي خود اشتغال يابند و در اين دوران، نقل و انتقال آنها بدون رضايت آنان ممنوع است.
مصوبه هيأت وزيران، حاكي از آن است كه مدت مرخصي براي مادران داراي فرزند دوقلو و بالاتر، تا دو ساعت تعيين شده است.
شناسنامه فرهنگي در خانواده كميته امداد
فارس: به منظور آسيب شناسي فرهنگي فقر در بين خانواده هاي مورد حمايت كميته امداد امام خميني (ره) و بررسي ميزان برخورداري خانواده ها از امكانات فرهنگي در استعداديابي در بين آنها براي جهت دهي به برنامه توسعه چهارم اين نهاد، تهيه شناسنامه فرهنگي از ۳۰ هزار خانوار نمونه در سطح كشور با همكاري دانشجويان زيرپوشش و رابطين فرهنگي افتخاري با اين نهاد آغاز گرديد.
براي اجراي اين كار تحقيقاتي ۶۰۰نيروي فرهنگي و دانشگاهي همكاري خواهند كرد.
توصيه به مصرف آسپيرين
ايسنا: پزشكان مصرف روزانه آسپرين را براي كساني كه مبتلا به ديابت هستند را توصيه كردند. به گزارش رويترز محققان مي گويند با اينكه شمار افراد مبتلا به ديابت كه از آسپرين استفاده مي كنند رو به افزايش است ولي اين ميزان به حد قابل قبولي نرسيده است.
بر اساس نتايج به دست آمده، زنان و سالخوردگان بالاتر از ۵۰ سال كه مبتلا به ديابت هستند هنوز كمتر از ميزان لازم، از اين داروي ارزان و مؤثر براي جلوگيري از مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي استفاده مي كنند.
مفيد اما كم مصرف
ايسنا: مردم ايران تنها ۲۵ درصد نيازهاي غذايي روزانه را شير و فرآورده هاي شيري مصرف مي كنند. دكتر ثريا نواب پور كه به مناسبت برپايي «جشنواره شير منطقه جنوب كشور» سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: نمودار مقايسه چگونگي مصرف كالاهاي اساسي نسبت به سبد مطلوب (كمبود و مازاد) بيانگر آن است كه شير و فرآورده هاي آن بيشترين كمبود مصرف را دارد و پس از آن تخم مرغ، حبوبات و سبزي ها در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت: نمودار مصرف كالاهاي اساسي، نسبت به سبد مطلوب همچنين بيانگر مازاد مصرف قند و شكر به ميزان ۴۰ درصد ،  ماكاروني ۲۰ درصد، روغن ۱۵درصد، برنج ۱۲ درصد، نان و غلات ۴ درصد است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |