پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد:
اعطاي مجوز ترمينيشن به دو شركت خصوصي
گروه انفورماتيك: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد كه مجوز فعاليت در زمينه تلفن اينترنتي براي تماس هاي به مقصد داخل كشور(ترمينيشن) فعلاً فقط به دو شركت اعطا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، سيد احمد معتمدي در حاشيه مراسم افتتاح مرحله اول توسعه شبكه انتقال زيرساخت كشور در جمع خبرنگاران گفت: اميدواريم با ارايه مجوز VoIP به شركت هاي منتخب (مرحله اول ۲ شركت) بخشي از ترافيك منطقه وارد كشور شده و ساير شركت هاي خرد نيز ظرفيت خود را از شركت هاي منتخب دريافت كنند.
معتمدي در خصوص اعطاي مجوز VoIP به شركت هاي خصوصي، گفت: ارتباطات بين الملل بايد صد در صد در دست بخش خصوصي باشد؛ تا كنون بحث VoIP به بخش خصوصي واگذار نشده بود. بحث ياد شده مربوط به ارتباطات صوتي و بحث جديدي است كه براي اولين بار در حال واگذاري آن هستيم.
او همچنين در باره بحث ترمينيشن و واگذاري آن به چند شركت خصوصي و امكان ايجاد انحصار كه اخيراً اعتراض شركت ها را برانگيخته است، گفت: ترمينيشن از ابتدا ممنوع بود و هيچ مجوزي به هيچ شركتي داده نشده بود و فعاليت افرادي كه نسبت به آن اقدام مي كردند قاچاق محسوب مي شد، زيرا اصل اين كار ممنوع بوده و تا كنون مجوزي به انجام دهندگان نداده ايم، البته مجوز اورجينيشن،  قبلاً ارائه شده بود ولي از اين پس شركت هايي كه براي ارائه مجوز انتخاب مي شوند هر دو عمل ترمينيشن و اورجينيشن را انجام خواهند داد.
وي در مورد بحث انحصار و متضرر شدن شركت هاي كوچك در اين حركت گفت: فكر مي كنم اين كار مزاياي بالايي براي كشور به همراه داشته باشد. اين مساله بحثي است كه بايد صد در صد در دست دولت قرار گيرد؛ يكي از مزاياي اين كار اين است كه براي ما كه شركت دولتي هستيم سخت است تا بتوان در مبادلات منطقه اي و بين المللي شركت كرده و از راه هاي متنوع موجود استفاده كنيم، اما شركت هاي برنده خصوصي كه در مرحله اول دو شركت خواهند بود به جهت غيردولتي بودن بحث هاي تجاري و قراردادي را بر عهده گرفته و بخش سخت افزاري كار در اختيار دولت خواهد بود.
او همچنين در باره زمان دقيق اعلام كاهش تعرفه هاي اينترنت گفت: اين كه دقيقاً تعرفه ها چه ميزاني بايد داشته باشد مشخص نيست، اما اميدواريم كاهش تعرفه ها در سال جاري اتفاق بيفتد. اين كار به هماهنگي با شركت هاي خصوصي براي آن كه متضرر نشوند نياز دارد، زيرا آن ها هم بايد خودشان را آماده كنند و نمي توانند قرارداد خود را بلافاصله فسخ كنند. همچنين بايد ظرفيت كافي را براي پاسخگويي ايجاد كنيم.
او افزود: برآوردمان اين است كه در كل كشور ۵۰ درصد پهناي باند توسط ما عرضه شده و ۵۰ درصد توسط ICTها و بخش هاي دولتي تأمين شود كه بايد براي اين كه توان پاسخگويي داشته باشيم اين ميزان را به دو برابر افزايش دهيم.
به گفته معتمدي انجام اين كاهش در برنامه وزارتخانه ICT قرار گرفته، اما تبعات جانبي آن هم بايد در نظر گرفته شود.
معتمدي تأكيد كرد: ما تصميم خود را گرفتيم و اين كاهش به عهده وزارت ICT است و به مصوبه دولت يا شوراي اقتصاد نياز ندارد، اما افزايش تعرفه ها به اخذ مصوبه نياز دارد.

بزرگترين شركتهاي IT در لاس وگاس گردهم آمدند
نمايش باشكوه فناوري
010833.jpg
گروه انفورماتيك: رقابت تنگاتنگ شركتهاي توليدكننده ابزار و سرگرمي هاي ديجيتالي در نمايشگاه الكترونيك CES لاس وگاس آمريكا بيش از پيش رنگ و بوي جديد تري به خود مي گيرد. اين نمايشگاه كه قرار است امروز (پنج شنبه ۶ ژانويه ۲۰۰۵) با حضور ۲۴۰۰ شركت، گشايش يابد، مهمترين تحولات سرگرمي هاي خانگي را به نمايش خواهد گذاشت.
به گزارش آسوشيتد پرس، شركتهاي معتبر و معروف SBC، مايكروسافت اينتل و Hewlett-packard)hp) از جمله شركت كنندگان مهم و تأثيرگذار اين نمايشگاه محسوب مي شوند. در كنار اين نامهاي مطرح گروه هاي صنعتي
و رايزون (verizon) و تايم وارنر (Time warner) نيز بر آنند جديد ترين محصولات خود را در معرض نمايش گذارند.
علاوه بر شركتهاي كامپيوتري نرم افزاري، شركت سازنده وسايل صوتي- تصويري مانند سوني، سامسونگ، ماتسوشيتا نيز از جمله غرفه داران اين نمايشگاه خواهند بود.
در واقع شركت سامسونگ بزرگترين غرفه دار نمايشگاه (CES) محسوب مي شود. اين شركت از فضاي ۵/۱ ميليون متر مربعي نمايشگاه نزديك به ۲۵ هزار متر مربع (تقريباً ۲ درصد) را به خود اختصاص داده است. به گفته مسئولان سامسونگ، امسال بزرگترين توليد كننده تلويزيونهاي موسوم به فلت پنل (Flat-panel) ۱۰۲ اينچي پلاسما خواهد شد.
خبرگزاري فرانسه همچنين از محصول ديگر شركت سامسونگ به نام (OLED) خبر مي دهد كه تحولي عظيم در دنياي تلويزيونهاي HDtv خواهد بود.
تلويزيونهاي LED ۲۱ اينچ اندازه دارند و از نظر شفافيت تصوير و كيفيت صدا نسبت به گيرنده هاي LCD بسيار پيشرفته تر عمل مي كنند.
از ديگر شركتهاي سازنده لوازم صوتي- تصويري خانگي گروه صنعتي Tivo است كه با محصول جديدش به نام Tivo To Go شانس بسيار خوبي براي جلب مشتري در اين نمايشگاه دارند. همچنين شركتهاي -Orb Networks و Sling media از جمله ارائه دهندگان نرم افزارهاي تلويزيوني جديد هستند.
تلفن همراه در لاس وگاس
توليد كنندگان تلفن هاي همراه نيز از مهمترين غرفه داران نمايشگاه (CES) هستند.
شركت موتورولا _ با نرم افزارهاي نصب كننده MP3 تحت سيستم ipod اپل براي موبايل و سيستم گفت وگوي (Chat) پيشرفته خود از مطرح ترين غرفه داران اين مجموعه محسوب مي شود.
علاوه بر اين سامسونگ با نصب سيستم Wi-Fi بر روي موبايل ها جهت هر چه سريع تر شدن اتصالات اينترنتي و دوربين هاي موبايلي پيشرفته كاربران بسياري را به خود جلب خواهد كرد.
گفتني است كه صنعت الكترونيك مصرفي سال گذشته تنها در ايالات متحده حدود ۱۰۸ ميليارد دلار فروش داشته است كه به گفته سازمان الكترونيك مصرفي CEA اين رقم تنها مربوط به فروش DVDها و دستگاه هاي متنوع ضبط و پخش موزيك است.

نرم افزار
Media Player لينوكس
گروه انفورماتيك: FCI كه يك شركت سازنده مادربورد است اعلام كرد در اين هفته Media player قابل حمل (PMP) مبتني بر لينوكس را ارايه دهد.
اين محصول جديد شامل يك صفحه نمايش رنگي LCD و ۶/۳ اينچي و هارد درايو ۲۰ گيگابايتي است و همچنين مي تواند فايل هاي صوتي و تصويري را كه مستقيماً از روي PCها و PVRها دانلود شده اند، اجرا كند.
طراحي هاي گوناگون جديدي از PMP ها نظير آن هايي كه توسط شارپ و يا Freescale توليد شده اند، تنها از نرم افزار مركز مدياي قابل حمل مايكروسافت پشتيباني مي كنند.
محصول جديد FCI كه واسيلي نام دارد، با وجود آنكه قابليت اجراي ويندوز CE را داراست، تنها از لينوكس پشتيباني مي كند.
واسيلي مبتني بر Alchemy Au1200 شركت AMD كه براي مدياهاي قابل حمل و انتقال طراحي شده، نيز هست.
واسيلي شامل پورت هاي تلويزيون، بلندگوهاي داخلي، رابط USB ۲.،۰ رابط ميزبان USB و يك پورت ۱۰/۱۰۰ Ethernet LAN است.

سخت افزار
ديسك BD/DVD
گروه انفورماتيك: شركت JVC نوعي ديسك Blue-ray/DVD Combo ROM را طراحي كرده كه شامل دو لايه DVD و يك لايه ديسك اشعه آبي است.
به گزارش آي تي ورلد هدف از اين اقدام فراهم كردن بستر مناسب براي انتقال ازDVD به ديسك اشعه آبي اعلام شده است.
ديسك جديد جي وي سي يك صفحه يك طرفه است كه دو لايه DVD-ROM در وسط و يك لايه ديسك اشعه آبي در سطح آن وجود دارد؛ اين دو پلاتر همانند يك ديسك DVD دوگانه به هم چسبيده  اند و يك لايه روپوش يك دهم ميليمتري طرف لايه ديسك اشعه آبي را مي  پوشاند.
در اين ديسك جديد ۵/۳۳ گيگابايتي۵/۸ گيگابايت براي محتواي DVD و ۲۵ گيگابايت براي محتواي ديسك اشعه آبي (BD) در نظر گرفته شده است.
جي وي سي همچنين در اين محصول جديد يك پوشش منعكس كننده را براي لايه بيروني BD طراحي كرده كه نور آبي را بازتاب مي دهد اما نور قرمز از آن مي  گذرد؛ در جريان تكثير BD يك ليزر آبي لايه بيروني BD را مي  خواند و هنگامي كه يك ليزر قرمز لايه  هاي دوگانه دروني DVD را مي  خواند، لايه BD نور قرمز را عبور مي  دهد.

فضا
جشن سالگرد آغاز كاوش در سياره سرخ
گروه دانش: از زماني كه نخستين عدد از كاوشگرهاي دوقلوي ناسا، موسوم به مريخ نوردها، بر سطح سياره سرخ فرود آمد يك سال مي گذرد.
«اسپيريت» متعلق به آژانس فضايي آمريكا روز سوم ژانويه ۲۰۰۴ بر مريخ نشست و سه هفته بعد «آپورچونيتي» بر سطح سياره سرخ فرود آمد.
هر دو كاوشگر كه مجهز به مجموعه اي از ابزارهاي زمين شناسي هستند، شواهد مستقيمي از وجود آب در گذشته مريخ يافته اند.
به گزارش بي بي سي، انتظار مي رفت مأموريت اوليه آنها تنها براي ۹۰ روز ادامه پيدا كند، اما تاكنون دو بار تمديد شده است و انتظار مي رود همچنان تا مدتي ادامه يابد.
جيم اريكسون، مدير پروژه كاوشگرها در آزمايشگاه رانش جت (جي پي ال) وابسته به ناسا در پاساديناي كاليفرنيا مي گويد: «كاوشگرها با توجه به طول عمرشان در وضعيت خيلي خوبي به سر مي برند. دوقلوها سخت ترين دوره زمستان مريخ را با نمره خوب پشت سر گذاشته اند و اكنون بهار در راه است.»او افزود: «هر دو كاوشگر در وضعيتي هستند كه مي توانند ماموريت اكتشافي خود را پيگيري كنند، اما نمي توان در اين مورد تضميني به كسي داد.»
اسپيريت در يك ناحيه تقريبا استوايي مريخ به نام «حفره گوسو» (Gusev Crater) فرود آمد. اين كاوشگر در اين نقطه ماده اي معدني به نام «گوتايت» پيدا كرد كه تنها در حضور آب شكل مي گيرد.
بازگشت روبات ها
آپورچونيتي-همزاد اسپيريت- روز ۲۴ ژانويه ۲۰۰۴ به مريخ رسيد و سرگرم جستجو در آنسوي اين كره در محيطي مسطح به نام «مريدياني پلانوم» شد.
اكتشافات اين كاوشگر چشمگيرتر بوده است. به ويژه كشف يك ماده معدني سولفات آهن به نام «جاروسايت» ، در كنار ساير شواهد، نشان مي دهد كه زماني در اين محيط يك درياچه اسيدي قرار داشته است.
نتايج مطالعات هر دو كاوشگر دانشمندان را به اين باور متمايل كرده است كه سياره سرخ احتمالا در دوره هاي اوليه تاريخ خود واقعا داراي شرايط لازم براي پيدايش حيات بوده است.سيل مأموريت هاي روباتيك به سوي مريخ در سال جاري با پرتاب «مدارپيماي شناسايي مريخ» (Mars Reconnaissance Orbiter) در ماه اوت ادامه خواهد يافت.ماموريت بعدي كه قرار است بر اين سياره صورت گيرد، احتمالا «آزمايشگاه فينكس» (Phoenix) ناسا در سال ۲۰۰۸ خواهد بود.
اروپايي ها كه انتظار مي رود جستجو براي يافتن آب در صفحات زيرين مريخ را به زودي به كمك مدار پيماي «مارس اكسپرس» آغاز كنند، اميدوارند يك كاوشگر را پيش از پايان دهه جاري بر سطح آن فرود آورند.

آن لاين
لايحه جرايم رايانه اي خلأهاي موجود را حل مي كند
ايسنا: عضو گروه تدوين پيش نويس لايحه مقابله با جرايم اينترنتي بر وجود خلأ در مقابله با جرايمي مثل هك كردن، معتقد است كه اين لايحه بسياري از مشكلات را حل مي كند.
شاهپور دولت شاهي درباره وضعيت رسيدگي به جرايم اينترنتي گفت: در رسيدگي به نوعي از جرايم كه به دليل پيشرفت تكنولوژي با كامپيوتر اتفاق مي افتد، با وجود نبود قانون مربوط به آن جرايم، مي توان با قوانين سنتي به آنها رسيدگي كرد؛ مثلا اگر كسي افترا بزند، مرتكب جرم شده و طبق قانون بايد با او برخورد كرد، حال اين فرد يا افترا به هر صورتي مي تواند باشد؛ به صورت نوشته، با واسطه و يا در وب سايت و وبلاگ باشد، به هر صورت افتراست و هيچ فرقي ندارد.
او افزود: اگر كسي از طريق شبكه افترا بزند، جرم افترا مرتكب شده است و ما براي آن قانون داريم و تنها ابزارش عوض شده است يا اگر كسي در اينترنت كلاهبرداري كند، جرم كلاهبرداري را مرتكب شده و ما براي آن قانون داريم.

تأكيد انجمن بين المللي VOIPقيمت  تماس هاي بين المللي بايد كاهش يابد
ايسنا: انجمن پروتكل ارتباطات اينترنتي بين المللي بر تعديل در قيمت هاي ارتباطات بين المللي تأكيد كرد.
پروتكل VOIP كه مسئوليت هماهنگي هاي ارتباطات صوتي از طريق اينترنت را بر عهده دارد در گزارشي كه منتشر كرده با اشاره به شكل گيري جامعه اطلاعاتي و رشد توسعه فناوري هاي ارتباطي اعلام كرده است كه امروزه بيشترين مكالمات بين المللي بعد از اينترنت و ايميل از طريق تلفن ها و ماهواره هاي بين المللي انجام مي شود اما اين خدمات بين المللي در زمينه تماس ها و ارتباطات بين المللي هزينه زيادي را براي دولت ها و ملت ها در پي دارد از اين رو بسيار ضروري به نظر مي رسد كه ITU و مؤسسات مختلف در اين زمينه چاره اي بينديشند تا بتوانند قيمت هاي تماس هاي بين المللي را تا اندازه اي معقول بكاهند.اين انجمن در ادامه گزارش خود به قيمت هاي ارتباط VOIP در اروپا اشاره كرده و افزوده است: به عنوان مثال هزينه هر پالس مكالمه بين المللي از طريق VOIP از مجارستان به مقصد انگلستان  ۱‎/۷ يورو است؛ اما اين ميزان بيشتر از قيمت هاي مقبول و مورد نظر اپراتورها و مصرف كنندگان است از اين رو لازم است اپراتورهاي VOIP در جلسه اي با مسئولان دولت ها و ITU به اين مشكل بين المللي رسيدگي كند.

راه اندازي ايميل ايراني با رعايت قوانين كپي  رايت
ايلنا: سرويس ايميل با رعايت قوانين كپي رايت و به دو زبان فارسي و انگليسي راه اندازي شده است.
آذر اورنگيان، مدير روابط عمومي شبكه علمي كشور در خصوص راه اندازي سرويس ايميل گفت: اين سرويس با استفاده از يك نرم افزار قوي و با رعايت قوانين كپي رايت، تحت سيستم عامل سولاريس و بر روي سرورهاي قدرتمند SUN ENTERPRICE ۳۵۰۰ با ضريب اطمينان بالا در آدرس HTTP://WEBMAIL.IRANSCIENCE.NET و به دو زبان فارسي و انگليسي نصب و راه اندازي شده است.اورنگيان افزود: اساس طراحي و اجراي اين سرويس، بر اين اصل استوار است كه سرويس به صورت مركزي در محل سايت شبكه علمي (كه با سرعت بالايي به نقطه تماس اينترنت متصل است) قرار مي  گيرد و هر مشترك اين سرويس مديريت صندوق  هاي پستي خود را بر عهده دارد.به گفته وي اين امر موجب مي  شود از اين پس مشتركين نيازي به راه اندازي و نگهداري MAIL SERVER در محل خود نداشته باشند. و اين كار را به شبكه علمي واگذار كنند، به نحوي كه فقط كار اصلي آنها مديريت   صندوق هاي پستي باشد.

آف لاين
مقابله با پاركينسون به وسيله سلول هاي بنيادي
گروه دانش: پژوهشگران ژاپني  با استفاده از سلول هاي بنيادي ميمون، سلول هاي مغزي ،نورون هايي را كه در جريان پاركينسون آسيب ديده بودند بازسازي كردند.
به گزارش ساينس گروهي از پژوهشگران دانشگاه كيوتو براي اين كار سلول هاي بنيادي را در معرض فاكتورهاي رشدي كه از نقطه آسيب ديده مغزي ترشح مي شود قرار دادند.سلول هاي بنيادي، سلول هاي نابالغي هستند كه توانايي تبديل به شمار زيادي از سلول هاي اختصاصي بدن را در شرايط خاص دارند.گرچه هنوز راه زيادي تا عملي كردن چنين پيوندي براي انسان باقي است اما اين محققان اميدوارند كه از پيوند سلول هاي بنيادي به عنوان درمان مناسبي جهت بيماري پاركينسون در آينده اي نزديك استفاده كنند.

بازي
بازگشت كومودور
گروه انفورماتيك: «كومودور» ، نخستين و مشهورترين رايانه تجاري پرطرفدار، بعد از خريداري شدن از سوي يك موسسه پخش كننده موسيقي ديجيتال در آمريكا، دوباره به عرصه بازارهاي تجاري باز مي گردد.
به گزارش رويترز كومودور ،۶۴ جزو اولين رايانه هاي شخصي بود كه در سال ۱۹۸۲ توسط آميگا وارد بازار شد و در آن سالها تنها سيستم رايانه اي پر طرفداري بود كه بالاترين ميزان فروش را به خود اختصاص داد.
اما اين محبوبيت ديري نپاييد و با جايگزين شدن انواع روزآمدتر رايانه ها در دهه ،۹۰ به تدريج از ميزان محبوبيت كومودور كاسته شد.
با اين حال يكي از موسسه هاي پخش كننده موسيقي هاي ديجيتالي در آمريكا كه نام آن هنوز فاش نشده، ادعا كرده است، قصد دارد، نسخه جديدي از كومودورها را با كيفيت كاري بالا و مطرح به زودي وارد بازار كند، به نحوي كه دوباره كومودور ارزش سابق خود را به دست آورد و نظير سالهاي ۸۰ بدرخشد.

ويروس
ورود سانتي جديد به شبكه
گروه انفورماتيك: نمونه جديدي از كرم سانتي هفته گذشته بر روي شبكه ظاهر شد كه به گفته كارشناسان امنيتي به مراتب مخرب  تر از نمونه هاي قبلي است.
به گزارش سي نت كرم DUBBED SANTY.E نه تنها سايت  هايي را كه از نرم افزار PBP BB استفاده مي  كنند مورد حمله قرار مي  دهد، بلكه مي  تواند هر سايتي را كه امكان اضافه كردن فايل به متونPHP دارد در معرض خطر قرار دهد.
تنها يك سيستم رمزدهي ماهرانه و امن مي  تواند جلوي اين سيستم را بگيرد.

هارد ۵۰۰ گيگابايتي
در حالي كه همه شركتهاي فناوري اطلاعات تمام تلاش خود را براي حضور هر چه پررنگ تر در نمايشگاه CES لاس وگاس به كار بسته اند، شركت هيتاچي ژاپن فارغ از هياهوي نمايشگاه اعلام كرد به زودي هاردديسك ۵۰۰ گيگابايتي خود را به بازار عرضه مي كند.
به گزارش رويترز، هيتاچي كه دومين شركت بزرگ توليدكننده هاي هارد درايو در دنيا است، محصول جديد خود را با ظرفيت ۲۰۰ ساعت ضبط فيلم به بازار ارائه مي دهد.
اين درايو جديد قرار است تا پايان نيمه اول سال ۲۰۰۵ به بازار بيايد. هيتاچي چندي قبل اولين شركت توليد كننده هارددرايوهاي ۴۰۰ بايتي بود.

ورود hp به تلويزيون
شركت كامپيوترسازي (hp) امسال تصميم دارد بيشتر در زمينه ساخت و توليد تلويزيون هاي پيشرفته فعاليت كند.به گزارش رويترز اين شركت سازنده سيستم عامل ها، پرينترها و دوربين هاي كامپيوتري برآن است تا جاي خود را در صنعت سرگرمي هاي خانگي نيز باز كند. به گفته مدير اجرايي اين شركت كارلي فيورنيا شركت hp امسال ۱۷ نوع تلويزيون بسيار پيشرفته را به بازار معرفي خواهد كرد.
در نمايشگاه CES سال گذشته hp هنوز اين چنين جاي خود را در صنعت سرگرمي هاي ديجيتالي پيدا نكرده بود اما در نمايشگاه روز پنج شنبه لاس وگاس اين شركت حرف هاي بسيار جديدي را براي گفتن در اين عرصه خواهد داشت.

افزايش سوء استفاده از تلفن همراه در كشورهاي عربي
نگراني ها در مورد استفاده غير اخلاقي از تلفن همراه دركشورهاي عربي افزايش يافته است.به گزبرش ايلنا در بسياري از كشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس مقامات دولتي در مورد استفاده از تلفن همراه براي ارسال تصاوير غير اخلاقي ابراز نگراني كرده   و خواستار همكاري عمومي براي مبارزه با اين معضل شده  اند. مسئولان مخابراتي امارات متحده مي  گويند: كنترل استفاده غير اخلاقي تلفن همراه نيازمند همكاري همه مردم است.

طراحي نرم افزار پيش بيني مصرف برق ايران
به گزارش خبر نگار ما نرم افزار پيش بيني روزانه بار الكتريكي ايران طراحي شد.
اين مدل نسبت به عوامل محيطي نظير درجه حرارت فعال است و قادر به پيش بيني تمام روزهاي سال اعم از ايام كاري هفته، تعطيلي آخر هفته، ايام ماه مبارك رمضان با خطاي كم است. مدل شبكه عصبي مورد استفاده نرم افزار از ۱۶ زير مدل براي پيش بيني بهره مي گيرد. هر يك از زير مدل هاي شانزده گانه با استفاده از دو شبكه عصبي كوهونن به پيش بيني بار روزانه مبادرت مي كنند.

طراحي شناساگر انواع بيماري ها با نانوفناوري
گروه دانش: پژوهشگران نانوفناوري موفق به ابداع تكنيكي جديد براي شناسايي سريع بيماري ها با سنجش مقادير جزئي نمونه هاي بيولوژيك شدند.
در اين روش كه توسط پروفسور چاد ميركين و همكارانش در موسسه نانوتكنولوژي دانشگاه «نورث وسترن» ابداع شده، نانوذرات طلا با باركدهاي DNA ادغام شدند تا بدين وسيله امكان شناسايي تنها ۱۰ مولكول در ۵۰ ميكروليتر خون،  بزاق،  ادرار و يا هر نمونه ديگر طي چند دقيقه فراهم شود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اساس اين روش مبتني بر طراحي دو پروب شيميايي با قابليت اتصال به مولكول هدف است. يكي از پروب ها امكان جداسازي مولكول هدف را از نمونه مورد نظر فراهم مي كند و دومين پروب به منظور شناسايي مولكول هدف در نمونه كاربرد دارد.
اولين پروب يك نانوذره مغناطيسي است كه به مولكول هدف درون نمونه خون، ادرار و ... متصل مي شود. با اتصال آن به مولكول، به روش مغناطيسي امكان جداسازي و استخراج آن از نمونه فراهم مي شود. پروب دوم را مي توان به كمك صدها يا هزاران رشته مشخص DNA برچسب زد تا بتواند مولكول هدف را شناسايي كند. در مركز پروب دوم يك نانوذره طلا قرار دارد. با افزودن هر دو پروب به نمونه، امكان شناسايي مولكول هدف به كمك باركدهاي زيستي DNA و ذرات مغناطيسي فراهم مي شود. در اين حالت با شناسايي مولكول هدف به كمك باركدهاي DNA و نانوذرات طلا، به كمك يك ميدان مغناطيسي مي توان آن را جداسازي و با استفاده از روش هاي مرسوم شناسايي كرد. اين تكنيك از روش هاي بسيار قوي در شناسايي DNA هدف از جمله عامل ايجاد سياه زخم است.
كارايي اين روش در زمينه شناسايي فاكتور كشنده سياه زخم كه يك شناساگر وجود عامل سياه زخم است، مورد تاييد قرار گرفته است. علاوه  بر آن، ميركين روش حساسي را نيز براي بيماري آلزايمر ارائه كرده است. آنها از اين روش براي غربال مايع مغزي- نخاعي افراد مبتلا به آلزايمر براي يافتن پروتئين هاي ADDL كه مرتبط با تحليل حافظه مي باشند، استفاده كردند. هيچ روش ديگري تاكنون اين قابليت را نداشته است. آنها نشان دادند كه چگونه ADDLها با يكي از روندهاي سلول هاي عصبي كه براي ايجاد حافظه ضروري است، تداخل مي كنند. لذا مي توان از اين روش براي شناسايي افراد در معرض خطر اين بيماري استفاده كرد.
از اين روش براي شناسايي PSA (شناساگر سرطان پروستات) و بيماري جنون گاوي با ۱۰۰ برابر حساسيت بيشتر از آزمايش هاي رايج نيز استفاده شده است.

موبايل و موزيك در ژاكت اسكي
گروه انفورماتيك: موتورولا اعلام كرد كه قصد دارد تا طي اين هفته خط توليد پوشاكي را راه اندازي كند كه در آن از تلفن همراه و فناوري موزيك قابل حمل در داخل ژاكت اسكي استفاده مي شود.
به گزارش ComeToNet ، موتورولا و بورتون مشتركاً اين ژاكتها را توليد خواهند كرد. كلاه و محافظ سر مورد مصرف در اسكي نيز متعاقباً در نيمه دوم سال ۲۰۰۵ توليد مي شوند. اين ژاكتها جايي براي تلفن همراه و پخش كننده موزيك MP3 شركت موتورولا دارند. كنترل تلفنهاي ورودي و خروجي به همراه كنترلهاي جلو و عقب بردن موسيقي برروي آستين ژاكت نصب مي شوند.
شركت GAP در نوامبر سال قبل، نمونه اي از اين پوشش را براي كودكان معرفي كرده بود. اين لباسهاي جديد ازفناوري بلوتوث براي اتصال گوشي و ارتباط با كامپيوتر استفاده خواهند كرد كه روشي بدون سيم است.
هيچ كدام از دو شركت موتورولا و بورتون درباره ميزان سرمايه گذاري و يا قيمت اين ژاكتها صحبتي به ميان نياورده اند اما لازم به تذكر است كه قيمت ژاكتهاي معمولي بورتون از ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار است.

آرنولد به نبرد مجرمان رايانه اي مي رود
گروه انفورماتيك: آرنولد شوارتزينگر، فرماندار كاليفرنيا نخستين قانون جرايم رايانه اي اين ايالت را امضا كرد.
با اين قانون نويسندگان و طراحان نرم افزارهاي جاسوسي، كه امكان دسترسي مخفيانه به رايانه هاي شخصي، كنترل و دزدي اطلاعات شخصي را فراهم كرده اند، به پرداخت جريمه هاي هنگفتي محكوم شدند.
به گزارش رويترز، قانون جديد در اول ماه ژانويه در كاليفرنياي آمريكا تصويب شد، كه بر اساس آن از رايانه هاي شخصي كاربران در مقابل برنامه هاي جاسوسي رايانه اي كه مخفيانه داده ها و اطلاعات شخصي كاربر را مي دزدند، حفاظت مي كند.
سال گذشته چهار لايحه قانوني در واشنگتن براي حفاظت از رايانه هاي شخصي تصويب شد كه اجراي آنان پيامدهاي مثبتي را در بر داشت.
بر اساس قانون تصويب شده اخير در كاليفرنيا هر كاربري كه با نصب برنامه هاي جاسوسي روي رايانه اش كنترل رايانه كاربر ديگري را به دست بگيرد به پرداخت جريمه نقدي يك هزار دلار محكوم خواهد شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |