يكشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۷ - Jan 9, 2005
جزئيات برنامه هاي بورس براي كاهش
ريسك كم تجربه هاي بازار
011001.jpg
گروه بورس: در شرايط فعلي نخستين اولويت سازمان بورس مي بايد حمايت از سرمايه گذاران كم تجربه و نوپا و حفاظت از منافع آنان باشد.
به گزارش خبرنگار ما دبير كل بورس اوراق بهادار با اعلام اين مطلب گفت: در صورت توجه به چنين امري فرايند جذب شهروندان به بازار سرمايه استمرار مي يابد و حتي شهروندان بيشتري مصمم مي شوند تا در دارايي هاي مالي، از قبيل آنچه در بورس به فروش مي رسد سرمايه گذاري كنند و از اين رهگذر تشكيل سرمايه، سرمايه گذاري و اشتغال بيشتر شكل مي گيرد.
حسين عبده تبريزي تأكيد كرد: بنابراين اولويت نخست بورس در روزها و ماه هايي كه پيش رو داريم، آن است كه ريسك را براي سرمايه گذاران جديد و وسيع تر از آن براي همه سرمايه گذاران ايراني در بازار سرمايه كاهش دهد.
وي گفت: شفاف سازي، اطلاع رساني گسترده، تقويت نظارت و اصلاح روش ها همه و همه بايد در خدمت كاهش ريسك در بازار سرمايه باشد و در هر مورد بورس بايد آگاهانه و با تدبير به اصلاح امور بپردازد.
دكتر عبده افزود: در حال حاضر بسياري از سرمايه گذاران تازه كار و كم تجربه در ابهام معامله مي كنند و متأسفانه براي آنان شايعات اهميت بيشتري از واقعيت  دارد كه اين وضعيت بايد تغيير كند.
دبيركل بورس تهران گفت: شايعات و اخبار غيررسمي بايد توسط بورس دنبال و بلافاصله صحت و سقم آن براي سرمايه گذاران روشن شود و از شركت ها خواسته شود كه در مورد اين شايعه ها گزارش دهند.
وي افزود: در اين مورد مهم ترين وظيفه بورس، اطلاع رساني براساس استانداردهاي بين المللي است. تقويت اطلاع رساني بايد به گونه اي باشد كه اولاً هيچ اطلاعاتي در اختيار بورس نباشد كه همزمان به عامه سرمايه گذاران داده نشده باشد. ثانياً از همه مجاري اطلاع رساني بايد استفاده شود.
وي ادامه داد: در حوزه اطلاع رساني، بايد به گونه اي عمل شود كه اطلاعات نهاني در بورس به صفر برسد و مديران بورس اطلاعات محرمانه نداشته باشند، اين كه بورس از شركت ها خواسته همزمان با ارسال گزارش به بورس، به همه سهامداران نيز گزارش دهند كار درستي است و بايد دنبال شود.
دكتر عبده گفت: براي كاهش ريسك بازار، سهامداران حرفه اي و غيرحرفه اي بايد از يكديگر جدا شوند، سرمايه گذاراني كه افق كوتاه مدت دارند نيز بايد از كساني كه افق بلند مدت دارند، جدا شوند.
وي افزود: طراحي ابزارهاي جديد يكي از راهها براي اين جداسازي است. اميد مي رود با ورود ابزارهايي چون سبد سهام سرمايه گذاران غيرحرفه اي مستقيماً تك سهم نخرند.
وي تأكيد كرد: البته راه هاي ديگري نيز وجود دارد هرچه تعداد تحليلگران بازار بيشتر شود ريسك كم تجربه ها كاهش مي يابد.
دبير كل بورس در پايان تصريح كرد: اميدوارم با كاهش ريسك براي سرمايه گذاران در بورس، ايرانيان بيشتري به ميدان پس انداز و سرمايه گذاري روي آورند.

روز پتروشيمي در بورس تهران
010998.jpg
گروه بورس: شاخص هاي بورس اوراق بهادار نخستين روز هفته را با روندي كاهشي آغاز كردند.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص كل قيمت سهام ۷/۱۳ واحد افت كرد و روي رقم ۱۳ هزار و ۴۷۹ واحد ايستاد.
همچنين ديروز شاخص كل تالار اصلي ۴/۱۶ واحد پائين تر آمد و به رقم ۱۳ هزار و ۶۵۸ واحد رسيد. اين در حالي بود كه روز گذشته شاخص كل تالار فرعي يك واحد رشد كرد و به رقم ۱۱ هزار و ۳۱۴ واحد نزديك شد.
بنا بر اين گزارش، ديروز عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس چندان مطلوب نبود، در نتيجه شاخص صنعت در اين روز با ۴/۱۰ واحد كاهش مواجه شد و به رقم ۱۰ هزار و ۱۲۷ واحد بازگشت.
همچنين روز گذشته در نتيجه عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس شاخص واسطه گري هاي مالي افت ۳۸ واحدي را تجربه كرد و به رقم ۴۲ هزار و ۱۱۴ واحد رسيد.
در اين روز كاري شاخص گروه هاي وسائل نقليه و ساختمان هركدام به ترتيب ۳/۱ واحد و ۴۳ واحد افت كردند اما شاخص گروه نفت و پتروشيمي با رشد ۴۴ واحدي روبه رو شد و رقم ۲۸ هزار و ۵۳ واحد را براي خود به ثبت رساند.

۱۰ كارگزار جديد در بورس فلزات فعال مي شوند
گروه بورس: دبير كل، اعضاي هيأت مديره و معاونين سازمان كارگزاران بورس فلزات تهران با اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن ديدار كردند.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران در اين ديدار كه در دفتر وزير صنايع و معادن برگزار شد، جهانگيري راه اندازي اين بورس را يكي از رخدادهاي مهم براي رشد و توسعه اقتصاد ايران دانست و گفت: قبل از راه اندازي بورس افلزات وجود سيستم حواله اي و رانت هايي كه در اثر آن سيستم عايد يك عده مي شد، مارا آزار مي داد.
وزير صنايع و معادن خطاب به مسئولين بورس فلزات گفت: اميدوارم كه اين حركت بزرگ به خوبي پيش برود و بطور جدي از اين نهال مراقبت كنيد و با حساسيت كنترل كنيد كه به بورس لطمه اي وارد نشود.
جهانگيري بر رعايت قانونمندي و شفافيت در بورس فلزات تأكيد كرد و گفت: همه فعالان بازار فلزات اعلام از توليد كنندگان و توزيع كنندگان و مصرف كنندگان بايد بپذيرند كه در چارچوب روابط و مقررات بورس و بطور شفاف حركت كنند.
وي گفت: در مورد نحوه تأمين نياز مناطق محروم به آهن آلات، همواره در دولت تأكيد كرده ام كه هر گونه تصميم براي حمايت از اين مناطق بايد در چارچوب ضوابط بورس باشد و نبايد موجب تضعيف بورس شود.
وزير صنايع و معادن تأكيد كرد: بورس بايد در مقابل فروشنده و خريدار قوي عمل كند و اجازه ندهد از ضوابط بورس خارج شوند. جهانگيري با ابراز خوشحالي از تدوين آيين نامه اتاق پاياپاي و آيين نامه رسيدگي به تخلفات كارگزاران گفت: نهايي شدن اين آيين نامه ها به افزايش قانونمندي در بورس فلزات كمك زيادي خواهد كرد.
وي همچنين، افزايش ۱۰ كارگزار جديد به تعداد كارگزاران بورس فلزات را اقدامي مهم در راستاي افزايش رقابت در بورس دانست و گفت: تغيير كارگزاران بورس فلزات از حقيقي به حقوقي نيز اقدام مهمي است و مي تواند به اقتدار بورس كمك كند.
وزير صنايع و معادن سپس بين المللي شدن بورس فلزات تهران را بسيار ضروري دانست و گفت: در مورد نحوه ارتباط و تعامل بورس با بازارهاي جهان فكر كنيد، زيرا ايران در منطقه اي قرار گرفته كه مي تواند از پتانسيل خوبي در خليج فارس وآسياي ميانه براي تجارت بين المللي فلزات برخوردار باشد و اين مهم مي بايست با كمك بورس فلزات تحقق يابد.
جهانگيري در مورد طولاني بودن دوره هاي سلف گفت: من هم معتقدم كه طولاني بودن دوره سلف موجب كاهش درآمد توليد كننده و افزايش ريسك خريدار مي شود و لذا سعي كنيد با برگزاري جلسات مشترك با مسئولين بخش توليد، مدت سلف را كاهش دهيد.
وزير صنايع و معاد ن در مورد مشكل مالياتي معامله گران در بورس فلزات نيز گفت: من هم كاملاً با شما هم عقيده ام كه براساس قانون استفساريه مجلس و لزوم يكسان بودن قوانين بورس هاي كالا با بورس اوراق بهادار، ميزان ماليات معاملات در بورس فلزات نيز بايد مشابه اوراق بهادار باشد نه بيشتر.
براساس اين گزارش در ابتداي اين ديدار سيدعلي اكبر هاشميان دبير كل سازمان كارگزاران بورس فلزات تهران به تشريح عملكرد بورس و آمار معاملات آن پرداخت و گفت: در راستاي افزايش قانونمندي در بورس دو آيين نامه مهم بورس يعني آيين نامه اتاق پاياپاي و  آيين نامه رسيدگي به تخلفات كارگزاران، تدوين و براي تصويب به شوراي بورس فلزات تقديم شد.
دبير كل بورس فلزات تهران سپس طولاني بودن دوره هاي سلف را يكي از مشكلات بورس دانست و گفت: برخي از كارخانه ها به دليل عدم امكان تأمين منابع اعتباري لازم از سوي سيستم بانكي، به سلف فروشي محصولات خود با دوره هاي شش ماهه روي آورده اند كه اين روش، هم موجب كاهش درآمد آنها و هم افزايش ريسك خريداران مي شود، لذا با پيگيري هاي بعمل آمده مقرر شده دوره هاي سلف از سال آينده به تدريج كاهش يابد و حداكثر به سه ماه برسد.
وي گفت: در مورد ميزان ماليات معاملات در بورس فلزات نيز وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي نرخ هاي بالايي را ملاك قرار داده اند، در حالي كه طبق قانون استفساريه مجلس، قوانين حاكم بر بورس فلزات بايد شبيه بورس اوراق بهادار باشد و در اين صورت نرخ ماليات در بورس فلزات ۵/۰ درصد است. البته اين مشكل از طريق معاونت حقوقي رياست جمهوري، در حال پيگيري است و اميدواريم به زودي برطرف شود.
دبير كل بورس فلزات تهران درباره افزايش تعداد كارگزاران بورس گفت: مراحل انتخاب ۱۰ كارگزار حقوقي جديد از ميان توليدكنندگان، عرضه كنندگان، تعاوني هاي توزيع و مصرف و اتحاديه ها در حال انجام است و به اين ترتيب تعداد كارگزاران بورس به ۲۱ شركت كارگزاري افزايش خواهد يافت.
وي افزود: اصلاح ساختار حقوقي شركت هاي كارگزاري موجود در بورس نيز براي جداكردن بحث مالكيت از مديريت و تبديل آنها از حقيقي به حقوقي، در حال پيگيري است.

سهام فروشگاه رفاه تا آخر امسال در بورس عرضه مي شود
ايرنا: سومين  نمايشگاه  بين المللي  كالا، خدمات  و تجهيزات  فروشگاه هاي  زنجيره اي  در محل  دائمي  نمايشگاه هاي  بين المللي  تهران  افتتاح  شد.
براساس  اين  گزارش ، مديرعامل  فروشگاه هاي  زنجيره اي  رفاه  در حاشيه  اين نمايشگاه گفت : با برنامه  ريزي هاي  انجام  شده  پيش  بيني  مي شود تعداد فروشگاه هاي  زنجيره اي  رفاه  از ۱۰۶ فروشگاه  فعلي  به  ۱۵۰ فروشگاه  تا پايان  برنامه  چهارم  توسعه  در شهرهاي  بالاي  ۱۰۰ هزار نفر افزايش  يابد.
«اصغر غفاري» مهمترين  هدف  فروشگاه هاي  زنجيره اي  رفاه  را به  حداقل رساندن  واسطه ها، بالا بردن  عرضه  كيفيت  كالاها، كسب  رضايت  مشتريان  و ارائه  اطلاعات  مناسب  از سليقه  مصرف كنندگان  به  توليدكننده  ذكر كرد.
وي ، در پاسخ  به  سؤالي  درباره  سود دهي  فروشگاه  رفاه  گفت : فروشگاه هاي  رفاه  در سه  سال  گذشته  به  صورت  متوالي  سود دهي  داشته اند و حجم  داد و ستد آنها سالانه  به  ۲ هزار ميليارد ريال  مي رسد كه  ۶۵ درصد آن  نقدي  است .
غفاري ، خاطرنشان  كرد: تا پايان  امسال ، سهام  فروشگاه هاي  زنجيره اي  رفاه  از طريق  بورس  اوراق  بهادار به  مردم  عرضه  مي شود.

نبض بازار
سرمايه گذاري كارآفرين صدرنشين شد
گروه بورس: ديروز در جريان مبادلات سهام در بورس تهران، سرمايه گذاري كارآفرين همانند روزهاي گذشته صدرنشين جدول تقاضا شد.
به گزارش خبرنگار ما حجم تقاضا براي خريد سهام شركت روز گذشته به نحوي بود كه ۳۱۴ نفر براي خريد دو ميليون و ۹۳۹ هزار و ۹۵۸ سهم اين شركت در مجموع به ارزش ۹۵/۳ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.
در اين روز كاري ۱۰۵ فعال بازار با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۹۱۳ هزار و ۱۳۷ سهم آونگان به ارزش كل ۷/۳ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.
بنابر اين گزارش ديروز پس از دو شركت يادشده، كابل باختر پرطرفدارترين شركت بورسي بود. در اين روز ۱۶۵ نفر تقاضاي خريد يك ميليون و ۵۱۱ هزار و ۳۷۷ سهم اين شركت را داشتند. ارزش كل تقاضاهاي موجود بر روي سهام اين شركت روز گذشته به رقم ۲۵/۲ ميليارد ريال رسيد.
اين گزارش نشان مي دهد ديروز علاوه بر چند شركت ياد شده حجم تقاضا براي خريد سهام شركت هاي خوراك دام پارس، فيروزا، كيوان، كابل سازي ايران و مشهد زياد بود.
براساس اين گزارش ديروز سيمان تهران در اولين رده جدول عرضه بورس تهران قرار گرفت به طوري كه ۲۹۵ سهامدار اين شركت روز گذشته منتظر ماندند تا براي ۴۸۰ هزار و ۸۱ سهم عرضه شده از سوي اين افراد خريداري پيدا شود. ارزش اين سهام عرضه شده ديروز در كل ۱/۹ ميليارد ريال برآورد شد.
در اين روز كاري تكين كو، سيمان شرق، خدمات انفورماتيك، پارس خودرو، سيمان شاهرود و سيمان سپاهان از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرصه بودند.
افت ۵درصدي از آن سيماني ها شد
گروه بورس: روز گذشته ۸ شركت بورسي رشد ۵ درصدي قيمت را تجربه كردند.
به گزارش خبرنگار ما ديروز قيمت هر سهم شركت هاي سيمان اردبيل و آهك آذرشهر، جوشكاب يزد، نيروزا، گروه صنعتي سپاهان و شركت هاي كابلسازي ايران، سيمان ايلام، كاشي سينا و گروه صنعتي ملي با ۵ درصد رشد مواجه بود.
بنابر اين گزارش روز گذشته سهام ايران تاير، گسترش صنايع و خدمات كشاورزي، افست و صنايع شيميايي سينا ۵ درصد افت كرد.
در اين روز سهام سيمان بهبهان، سيمان سپاهان، سيمان تهران و سيمان شرق با افت ۵درصدي قيمت روبه رو شد.

بازار كشش جذب سهام دولتي را ندارد
ايسنا: فرهنگ سازي براي بازار سرمايه را مي توان به طرق بسيار مؤثرتري در دنياي امروز اعمال كرد.
شاهين شايان آراني كارشناس بازار سرمايه گفت: من به هيچ وجه معتقد نيستم كه تأسيس تالارهاي صوري در استانها و هر شهري توجيه و مفهوم توسعه بازار سرمايه را به دنبال داشته باشد.
وي تأكيد كرد: سازمان بورس بايد از سيستم هاي اطلاعاتي و نظارتي در بورس استفاده كند كه با بهترين استانداردهاي دنيا همخواني داشته باشد. سپس اين نوع توسعه را از طريق ارائه مجوز كارگزاران در اقصي نقاط كشور رونق دهد.
اين كارشناس بازار سرمايه به منسوخ شدن سيستم افتتاح تالار بورس هاي مناطق در دنيا اشاره كرد و افزود: به جاي اين كه ۲۷ تالار درر استان ها افتتاح كنيم و كارگزاران را به اين تالارها ببريم، بايد اين تالارها را با هم تلفيق كرده و به كارگزاران جديد مجوز بدهيم.
وي ادامه داد: بايد به كارگزاراني كه مي خواهند در استانها فعاليت كنند تكليف كنيم كه يك تالار كوچك داشته باشند. اين افراد بايد بتوانند با سيستم نرم افزاري و سخت افزاري و با اطلاع رساني سازمان بورس در مركز فعاليت كرده و سپس به مشتريان خدمات ارائه دهند.
او به نبود كشش بازار براي پذيرش حجم زياد سهام شركت هاي دولتي در بورس اشاره كرد و گفت:  هرچه هم كه مسئولان بگويند اين ظرفيت وجود دارد اما من معتقدم كه بازار ما داراي كشش نيست. براساس شواهد موجود من فكر نمي كنم حجم عظيمي از سهام دولتي را بتوان از طريق نهادهاي غيردولتي جذب كرد، اما اين امر ارتباطي به بورس ندارد زيرا مشكل نبود خريدار در اين بخش هاست.
آراني يكي از مشكلات اساسي را در خصوصي سازي، نبود بانك هاي سرمايه گذاري و نهادهاي تخصصي ذكر كرد و افزود: كار اين گروه كارشناسي نحوه عرضه سهام است، بنابراين كار كارگزاران نيست، زيرا كارگزار در اين حد متخصص نيست و وظيفه آن صرفاً  فروش سهم است. بنابراين براي تشكيل بانك هاي سرمايه گذاري بايد قانون تصويب كرد. اما متأسفانه در قانون بازار سرمايه نيز تشكيل اين بانك لحاظ نشده، ولي تلويحاً  يك توضيحاتي در اين زمينه داده شده اما نه به آن صورتي كه قانون مدوني بر اين كار وجود داشته باشد.

سرمايه گذاري بانك ملي افزايش سرمايه را به ثبت رساند
گروه بورس: سرمايه گذاري بانك ملي افزايش سرمايه خود را به ثبت رساند.
به گزارش خبرنگار ما، بر اين اساس سرمايه شركت از يك هزار و ۶۱۰ ميليارد ريال به دو هزار و ۷۳۷ ريال افزايش يافت.
بنا بر اين گزارش، اين افزايش سرمايه ۷۰ درصدي كه شامل دو ميليارد و ۷۳۷ ميليون سهم يك هزار ريالي با نام و تماماً پرداخت شده است از محل مطالبات حال شده تأمين مي شود.

تالارهاي بورس به ۶ شهر ديگر گسترش مي يابند
واحد مركزي خبر: تالارهاي  منطقه اي بورس  اوراق  بهادار تا پايان  امسال  به ۱۹ تالار افزايش  مي  يابد.
مدير هماهنگي  بورس هاي  منطقه اي  با اعلام  اين  خبر افزود: هم  اكنون  ۱۸ تالار بورس  اوراق  بهادار در كشور فعاليت  مي كند كه  از اين  تعداد دو باجه  خدمات  معاملاتي  بورس  به  سرمايه گذاران  ارائه  مي  كند و پيش  بيني  مي شود تا پايان  امسال  به  غير از باجه هاي  خدمات  معاملاتي  بورس  اوراق  بهادار، تعداد تالارهاي  بورس  اوراق  بهادار به  ۲۴ تالار افزايش  يابد.عباس علي  حقاني  نسب    تصريح  كرد: هم  اكنون  ۱۳ شهر داراي  تالار بورس  اوراق  بهادار است  كه  تا پايان  امسال  شمار اين  شهرها به  ۱۹ شهر افزايش  مي  يابد.
وي  حجم  گردش  سرمايه  را در تالارهاي   بورس  در ماه  گذشته  روزانه  ۵۰۰ ميليارد ريال  اعلام  كرد و افزود: معاملات  انجام  شده  در تالارهاي  بورس  دو برابر كل  معاملات   در سال ۸۱ است.

عرضه  سهام  شركت  سرمايه  گذاري 
فرزندان  شاهد در بورس
واحد مركزي خبر: سهام  شركت  سرمايه  گذاري  فرزندان  شاهد كشور در بورس  اوراق  بهادار عرضه  مي  شود.
مديرعامل  توسعه  اندوخته  شاهد كشور در جمع  فرزندان  شهيد شهرستان  خوي  افزود: شركت  سرمايه گذاري  فرزندان  شاهد با ۱۳۲ هزار نفر عضو در زمينه  ساخت  وساز مسكن  و امور تجاري  فعاليت  مي  كند و هدف  آن  افزايش  سرمايه  فرزندان  شاهد است .
اكبري  تعداد سهام  اين  شركت  را ۴۱۰ ميليون  سهم  با ميانگين  ۳ هزار سهم  براي  هر فرزند شهيد اعلام  كرد و گفت:  سال  گذشته  به  ازاي  هر سهم  ۶۰۰ ريال  سود به  اعضا اعطا شده  است  و تعداد سهام  اعضا از بدو تاسيس  اين  شركت  در سال  ۱۳۶۲ دو برابر شده  است.  وي  اضافه  كرد: مقدمات  پذيرش اين  شركت  در سازمان  بورس  اوراق  بهادار كشور فراهم  شده  موسسه  اندوخته  شاهد از شاخه  هاي  شركت  سرمايه  گذاري  فرزندان  شاهد است  كه  درزمينه  افزايش  تعداد سهام  اعضا فعاليت  مي  كند.

سرمايه داروسازي حكيم ۳۰۰ درصد افزايش مي يابد
گروه بورس: شركت داروسازي حكيم امسال قصد دارد به سهامداران خود مبلغ دو هزار و ۱۹۶ ريال به ازاي هر سهم پرداخت كند.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان آذرماه امسال، دو هزار و ۴۷۸ ريال پيش بيني كرده است.
بنا بر اين گزارش، در ۶ ماه منتهي به پايان شهريورماه ۸۳ ، داروسازي حكيم به ازاي هر سهم يك هزارو ۶۴۲ ريال سود به ازاي هر سهم كنار گذاشته كه اين رقم ۶۶ درصد بودجه را پوشش داده است.
اين گزارش نشان مي دهد داروسازي حكيم در مدت يادشده مبلغ ۷۵ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۵۶ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۱۴ ميليارد ريال سود عملياتي و ۹/۹ ميليارد ريال سود خالص داشته است.
اين گزارش حاكي است شركت يادشده در سال گذشته توانست به ازاي هر سهم خود دو هزار و ۴۸۶ ريال سود خالص كنار بگذارد. در اين مدت درآمد حاصل از فروش شركت ۸۰ ميليارد ريال، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۶۲ ميليارد ريال، سود عملياتي ۵/۱۵ ميليارد ريال و سود خالص آن نيز ۱۵ ميليارد ريال اعلام شده است.
در اين گزارش آمده است: داروسازي حكيم قصد دارد به منظور طرح توسعه، نوسازي و جايگزيني ماشين هاي قديمي و تجهيز خطوط جديد دارويي خود، سرمايه را از مبلغ ۶ ميليارد ريال به ۲۴ ميليارد ريال افزايش دهد. اين افزايش سرمايه۳۰۰ درصدي از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران تأمين مي شود.

افزايش عرضه آلومينيوم در بورس فلزات
مهر: به منظور تأمين نياز بازار، عرضه آلومينيوم توسط ايرالكو در بورس فلزات معادل دو هزارو ۵۰۰ تن افزايش خواهد يافت.
مدير عامل اتحاديه تعاوني هاي سراسري صنايع آلومينيوم با بيان اين مطلب گفت: بر اساس نظر سنديكا و اتحاديه و به منظور نياز بازار داخلي مقرر شد كه شركت ايرالكو به مدت پنج ماه براي رفع عطش بازار محصولات شركت المهدي را با قيمت بالاتر خريداري و به بازار داخل عرضه كند. هبت الله فاضلي افزود: بر اين اساس ايرالكو بطور ماهانه ۲۵۰۰ تن علاوه بر آنچه در بورس عرضه مي شد، آلومينيوم عرضه خواهد كرد و نيز از شركت المهدي در خواست شد كه بجاي صادرات محصولات خود را در بازار داخل عرضه كند. بر اساس اين تصميم مقرر شد كه ايرالكومحصولات المهدي را خريداري و بجاي صادرات بر ميزان عرضه داخلي خود افزايش دهد تا از اين طريق كمبود آلومينيوم در بازار تا حدودي جبران شود.
فاضلي در باره ميزان توليد شركت توليد كننده المهدي گفت: شركت المهدي ظرفيت توليد خود را تا چهار سال آينده به ۴۰۰ هزار تن خواهد رساند و اين درحالي است ميزان توليد اين شركت تا كنون در سالجاري به ۷۵ هزار تن رسيده و تا پايان سال به ۱۰۰ هزار تن مي رسد كه افزايش توليد ۳۰ تا ۴۰ هزار تني پيش بيني شده اين شركت محقق مي شود.

تغييرات قيمت سهام
تغييرات قيمت سهام
شنبه ۱۹ دي
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۲۶
۷
۲,۷۵۰
آبفر
۰.۰۳
۲
۷,۰۲۰
آبگينه
۴.۹۹-
۱۰۷-
۲,۰۳۸
آريا الكترونيك ايران
۴.۷۳-
۹۰-
۱,۸۱۴
آزمايش
۰.۵۱
۴۷
۹,۱۷۸
آلومتك
۵-
۱۱۵۸-
۲۲,۰۱۸
افست
۰.۲
۱۲
۵,۹۶۸
الكتريك خودرو شرق
۴.۹۹-
۲۴۸-
۴,۷۲۰
ايتالران
۵-
۱۰۶-
۲,۰۱۴
ايران تاير
۰.۰۴
۳
۸,۲۶۹
ايران ترانسفو
۲.۲۱
۱۰۶
۴,۹۰۲
ايران خودرو
۰.۱-
۴-
۴,۰۷۰
ايران خودروديزل
۲.۳۹
۲۱۰
۹,۰۰۰
ايران گچ
۴.۹۹-
۱۸۳-
۳,۴۸۶
ايران مرينوس
۰.۷
۶۴
۹,۲۳۵
بانك اقتصادنوين
۰.۴۵-
۳۲-
۷,۰۴۸
بانك پارسيان
۴.۹۸-
۱۱۲-
۲,۱۳۷
پارس خودرو
۰.۰۸
۷
۸,۸۵۰
پارس دارو
۲.۵۳
۱۳۴
۵,۴۳۹
پاكسان
۰.۰۹
۱۴
۱۵,۷۱۰
پتروشيمي آبادان
۱.۰۳
۱۶۱
۱۵,۸۰۰
پتروشيمي اراك
۰.۲
۴۴
۲۱,۷۵۰
پتروشيمي اصفهان
۲.۶۳-
۳۸۲-
۱۴,۱۴۷
پتروشيمي خارك
۲.۲۳-
۳۹۶-
۱۷,۳۵۰
پتروشيمي فارابي
۰.۴۷-
۱۸-
۳,۸۰۰
تجهيزنيروي زنگان
۰.۱۸-
۹-
۴,۹۳۷
تراكتورسازي ايران
۰.۶۹-
۳۰-
۴,۳۲۰
تكنوتار
۳.۵۵
۱۸۹
۵,۵۱۰
توسعه صنايع بهشهر
۰.۳۳-
۲۱-
۶,۳۶۵
توسعه معادن روي ايران
۱.۷۸-
۲۷۲-
۱۵,۰۲۹
توليد قطعات اتومبيل
۰.۴۵
۱۵
۳,۳۵۰
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۰.۰۵-
۲-
۴,۲۸۹
توليدمواداوليه والياف مصنوعي
۴.۹۸
۱۰۱
۲,۱۳۱
توليدي پارس قوطي
۰.۶۳
۱۰
۱,۵۸۶
توليدي گرانيت بهسرام
۱.۸۶-
۹۰-
۴,۷۵۵
توليدي لاستيك دنا
۲.۶۸-
۱۰۲-
۳,۷۱۰
چيني ايران
۲.۱۲
۳۸۲
۱۸,۴۲۵
حمل ونقل توكا
۲.۶۷-
۲۵۳-
۹,۲۱۹
حمل ونقل جاده اي داخلي بازرگاني پتروشيمي
۰.۴۹
۲۵
۵,۱۲۰
داده پردازي ايران
۴.۹۹-
۴۴۷-
۸,۵۰۸
داروپخش
۳.۰۴-
۴۲۹-
۱۳,۷۰۰
داروسازي اكسير
۴.۹۹-
۲۸۸-
۵,۴۸۸
داروسازي امين
۱.۲۸-
۱۳۰-
۱۰,۰۰۷
داروسازي جابرابن حيان
۱.۴۳-
۳۶۲-
۲۵,۰۰۰
داروسازي سينا
۲.۵۳-
۲۷۷-
۱۰,۶۷۰
داروسازي فارابي
۳.۱۸-
۱۸۴-
۵,۶۰۰
داروسازي كوثر
۰.۷۲-
۱۴۳-
۱۹,۶۹۶
دارويي رازك
۱.۳۶-
۸۱-
۵,۸۵۵
دارويي لقمان
۲.۲۴-
۱۱۸-
۵,۱۳۹
داملران
۰.۵۳
۲۱
۴,۰۰۰
دشت مرغاب
۲.۵۲
۳۳۴
۱۳,۵۸۹
ذغال سنگ نگين طبس
۴.۹۶-
۱۱۳-
۲,۱۶۳
رادياتور ايران
۴.۹۸-
۱۳۸-
۲,۶۳۱
روغن نباتي پارس
۲.۵۶
۸۵
۳,۴۰۰
روغن نباتي جهان
۴.۹۸-
۱۷۴-
۳,۳۱۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳.۰۷-
۷۶-
۲,۴۰۰
رينگ سازي مشهد
۰.۵۴-
۴۶-
۸,۴۰۳
زامياد
۲.۴۶
۱۳۴
۵,۵۹۰
سايپا
۰.۶-
۱۶-
۲,۶۴۰
سايپاشيشه
۴.۹۸-
۲۴۳-
۴,۶۳۳
سپنتا
۱.۷۱
۱۰۷
۶,۳۵۸
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۱۸
۲۸
۲,۴۰۰
سرما آفرين
۰.۸۶-
۴۹-
۵,۶۶۵
سرمايه گذاري البرز
۴.۲۱-
۱۴۷-
۳,۳۴۱
سرمايه گذاري پارس توشه
۲.۹۲-
۳۹۱-
۱۳,۰۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱.۶۳-
۳۶-
۲,۱۷۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۸۸-
۷۱-
۷,۹۶۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۳.۴۵-
۱۲۵-
۳,۵۰۰
سرمايه گذاري رنا
۰.۱
۳
۳,۱۱۰
سرمايه گذاري سپه
۱.۲۱-
۵۶-
۴,۵۷۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۰.۶۸
۳۶
۵,۳۱۹
سرمايه گذاري غدير
۲.۲۴-
۱۷۵-
۷,۶۴۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۰۹
۳
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۴۸
۱۹
۳,۹۸۰
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۴.۴۹
۶۷۹
۱۵,۷۹۹
سرمايه گذاري توكافولاد
۱.۲۲-
۴۲-
۳,۳۹۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۱.۲۳-
۷۰-
۵,۶۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۳.۸۸-
۱۹۶-
۴,۸۵۷
سرمايه گذاري نيرو
۴.۶۳-
۴۵۹-
۹,۴۵۰
سنگ آهن گل گهر
۴.۹۹
۴۹۳
۱۰,۳۶۸
سيمان ايلام
۵-
۱۱۰۹-
۲۱,۰۸۹
سيمان بهبهان
۵-
۹۹۳-
۱۸,۸۷۱
سيمان تهران
۴.۹۹-
۱۷۰۳-
۳۲,۴۴۰
سيمان خزر
۵-
۱۷۳۷-
۳۳,۰۱۸
سيمان شرق
۰.۷۵-
۵۸۴-
۷۶,۷۷۶
سيمان صوفيان
۲.۴۵-
۳۶۳-
۱۴,۴۴۹
سيمان فارس و خوزستان
۵-
۴۲۶-
۸,۰۹۶
سيمان كارون
۵
۱۱۸۴
۲۴,۸۶۵
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۳.۹۵
۸۷۴
۲۳,۰۰۰
سيمان اصفهان
۵-
۱۰۳۴-
۱۹,۶۵۹
سيمان سپاهان
۱.۳-
۲۹۲-
۲۲,۲۰۰
سيمان فارس
۱.۹۱-
۴۸۴-
۲۴,۸۷۵
سيمان هرمزگان
۵-
۵۲۶-
۱۰,۰۰۴
سيمان هگمتان
۳.۶۲-
۱۳۰-
۳,۴۶۰
شهد ايران
۰.۰۴
۳
۷,۰۲۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۹۸
۱۲۴
۱۲,۸۰۰
شيرين دارو
۵-
۲۶۰-
۴,۹۴۰
شيشه قزوين
۲.۱۷-
۱۴۲-
۶,۴۰۰
شيشه همدان
۳.۶۴
۹۱
۲,۵۹۰
شيشه و گاز
۳.۷۵
۱۶۸
۴,۶۵۰
شيمي داروئي داروپخش
۴.۶۲-
۱۰۰-
۲,۰۶۳
صنايع آذرآب
۰.۳۸
۱۸
۴,۷۹۹
صنايع شيميايي فارس
۴.۹۸
۱۷۸
۳,۷۴۹
صنايع كاشي و سراميك سينا
۱.۳۶-
۱۳۸-
۹,۹۹۹
صنايع لاستيكي سهند
۵
۵۸۲
۱۲,۲۲۶
صنايع جوشكاب يزد
۳.۹۸-
۲۵۱-
۶,۰۵۰
صنايع رنگ ورزين طيف سايپا
۰.۰۱-
۱-
۹,۹۹۹
صنايع ريخته گري ايران
۴.۷۹-
۴۶۶-
۹,۲۶۲
صنايع شيميايي ايران
۵-
۲۰۹-
۳,۹۷۱
صنايع شيميايي سينا
۲.۹۵
۵۳
۱,۸۴۹
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۴.۲۸-
۱۳۴-
۳,۰۰۰
صنعتي آما
۱.۷۲-
۱۰۰-
۵,۷۰۰
صنعتي بهشهر
۲.۲۶-
۲۰۲-
۸,۷۱۸
صنعتي دريايي ايران
۲.۴۱-
۱۴۹-
۶,۰۴۶
عمران وتوسعه فارس
۴.۳۵-
۱۴۰-
۳,۰۷۵
فرآورده هاي نسوزآذر
۱.۷۲-
۱۸۰-
۱۰,۳۰۰
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۲۸-
۲۶-
۲,۰۱۰
فنرسازي خاور
۰.۸۴-
۲۰-
۲,۳۵۰
فنرسازي زر
۴.۹۹-
۱۵۵-
۲,۹۵۱
فيبر ايران
۵
۱۸۶
۳,۹۰۷
فيروزا
۰.۳-
۶-
۱,۹۶۴
قند مرودشت
۱.۳۵
۷۵
۵,۶۴۹
قندنقش جهان
۰.۳۸
۳۷
۹,۶۷۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۴.۹۹
۱۴۱
۲,۹۶۵
كابلسازي ايران
۴.۳
۳۱۷
۷,۶۹۵
كارتن ايران
۴.۹۹-
۳۱۶-
۶,۰۱۶
كارخانجات داروپخش
۱.۵۸
۱۸۰
۱۱,۶۰۰
كارخانجات مخابراتي ايران
۱.۱۳-
۳۵-
۳,۰۵۰
كارخانه فارسيت درود
۰.۲۹-
۲۲-
۷,۵۹۲
كاشي اصفهان
۰.۱۳-
۱۳-
۱۰,۰۵۰
كاشي نيلو
۱.۶۴
۱۵۳
۹,۵۱۰
كالسيمين
۱.۳-
۸۵-
۶,۴۵۱
كربن ايران
۰.۹۷
۳۱
۳,۲۲۸
كف
۰.۳۶
۱۶
۴,۵۰۰
كمباين سازي ايران
۴.۹۹-
۳۷۶-
۷,۱۵۷
كيميدارو
۰.۰۵
۱۰
۲۰,۶۹۰
گازلوله
۴.۹۸
۳۱
۶۵۴
گروه صنعتي ملي
۴.۹۷
۱۷۲
۳,۶۳۱
گروه صنعتي بوتان
۴.۹۹
۳۵۸
۷,۵۳۳
گروه صنعتي سپاهان
۵-
۳۸۶-
۷,۳۳۵
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰.۰۷-
۲-
۲,۷۳۸
گلتاش
۰.۳۲
۸
۲,۴۸۱
لامپ پارس شهاب
۴.۹۸-
۱۳۸-
۲,۶۳۴
لاميران
۵-
۳۵۵-
۶,۷۵۱
لبنيات كالبر
۰.۳۸
۸۰
۲۱,۰۵۶
لوله وتجهيزات سديد
۰.۴۴
۱۶
۳,۶۴۰
لوله وماشين سازي ايران
۴.۹
۲۰۰
۴,۲۷۹
مارگارين
۰.۶-
۹-
۱,۴۸۰
ماشين سازي اراك
۱.۸۹
۷۶
۴,۱۰۷
ماشين سازي نيرومحركه
۳.۶۳-
۱۹۳-
۵,۱۲۰
مس شهيدباهنر
۲.۳-
۱۶۲-
۶,۸۸۰
معادن منگنزايران
۱.۹۴-
۱۰۴-
۵,۲۵۱
مهركام پارس
۱.۱۶-
۴۱-
۳,۵۰۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۸۳-
۶۶-
۳,۵۳۹
موتوژن
۰.۶۴
۲۰۴
۳۲,۲۰۰
نفت بهران
۱.۶۳-
۳۷۸-
۲۲,۷۶۸
نفت پارس
۰.۲۴-
۱۵-
۶,۱۸۰
نورد آلومينيوم
۰.۶۴-
۱۵-
۲,۳۴۰
نيرو محركه
۳.۶۴-
۲۱۰-
۵,۵۵۴
ويتانا

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |