سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۹ - Jan 11, 2005
هاشمي رفسنجاني:
كمك به امنيت و ثبات عراق، سياست ايران است
011091.jpg
ايرنا: اكبر هاشمي  رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ديدار سفير جديدژاپن  در ايران ، كمك  به  تأمين  امنيت  و ثبات  در عراق  را سياست  منطقه اي جمهوري  اسلامي ايران  خواند.
به  گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، هاشمي  رفسنجاني  باتأكيد بر نقش  مهم  كشورهاي  همسايه  عراق  براي  ايجاد آرامش  در اين  كشور گفت : تأثيرات  منفي  بي ثباتي  و ناامني  موجود در عراق ، كشورهاي  همجوار آن رامتضرر كرده  است .
وي  افزود: جمهوري  اسلامي ايران  به  علت  داشتن  مرزهاي  طولاني  با عراق ، در اين  زمينه  آثار سوء بسياري  را متحمل  شده  است .
هاشمي رفسنجاني ، حفظ تماميت  ارضي  عراق  و برگزاري  انتخابات  در موعدمقرر را خواست  جمهوري  اسلامي ايران  عنوان  كرد. وي  گفت : سپردن  امور به  مردم  عراق ، خاتمه  حضور نيروهاي  خارجي  در اين كشور و اجتناب  از هر گونه  اقدامي كه  به  اختلافات  داخلي  و تنش  قومي و مذهبي دامن  بزند، عامل  اصلي  ايجاد امنيت  در منطقه  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تأكيد كرد كه  نيروهاي  اشغالگر عراق ، بااختلاف افكني  مذهبي  و قومي ميان  مردم  شيعه ، سني ، كرد و عرب  به  دنبال  منافع خود هستند.
هاشمي رفسنجاني ، تسلط بر منابع  انرژي  در منطقه  خليج  فارس  را مهمترين علت  لشگركشي  آمريكا به  اين  منطقه  خواند و افزود: آمريكايي ها فكر مي كردند با قدرت  نظامي مي توانند كنترل  اين  منطقه  را در اختيار خود بگيرند اما با حضور خود سبب  ناامني  و افزايش  قيمت  انرژي  شدند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در بخش  ديگري  از سخنانش  با ابراز خشنودي از توسعه  روابط ايران  و ژاپن  بر تحرك  هر چه  بيشتر روابط تهران  - توكيو براساس  منافع  متقابل  تأكيد كرد.
هاشمي رفسنجاني  با اشاره  به  اهميت  و جايگاه  ژاپن  در سياست  خارجي جمهوري  اسلامي ايران  گفت : توسعه  روابط اقتصادي  دو كشور در سال هاي  اخير به ويژه  در بخش  انرژي  سر فصلي  جديد را در روابط تهران  و توكيو گشوده  و سبب تعميق  روابط دو طرف  شده  است .

معاون اول قوه قضائيه:
جرم زدايي و مجازات هاي جايگزين
مبناي سياست جديد قوه قضاييه است
ايسنا: معاون اول قوه قضائيه، گسترش امنيت در جامعه و اجراي عدالت فراگير را مبناي كاري قوه  قضائيه در دوره جديد دانست و گسترش شوراهاي حل اختلاف، احياي دادسراها در سراسر كشور، بازنگري در قوانين، جرم زدايي و قضا زدايي از قوانين و مقررات، توجه به مقوله تكريم ارباب رجوع و در نظر گرفتن مجازات هاي جايگزين را از اقدامات اين قوه در اين راستا برشمرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران منطقه كرمانشاه، حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا درباره تحقيق و تفحص از قوه  قضائيه گفت: موضع قوه قضائيه توسط رياست قوه و همه مسئولان اعلام شده است؛ دستگاه قضائي در راستاي روشن سازي، اين آمادگي را دارد كه همكاري لازم با هر مقام و مسئولي كه بخواهد در جريان بحث هاي اداري و مالي اين دستگاه قرار گيرد انجام دهد.
وي با تأكيد بر اين نكته كه به طور حتم شوراي حل اختلاف مي تواند نقش مهمي  در اجراي عدالت را به عهده داشته باشد، افزود: احكام صادره در شوراي حل اختلاف، احكامي  واقعي است و بر خلاف دادگاه ها، طرفين از حكم صادره راضي هستند.
وي با اشاره به جرم زدايي در قوه قضائيه، با طرح اين سؤال كه چرا دادگستري و عدليه مرجع رسيدگي به همه جرم ها در جامعه است؟ اظهار داشت: ما در مركز توسعه قضايي در قوه قضائيه به دنبال اين هستيم كه با بررسي و بازنگري قوانين، سر و كار مسائل مختلف را با دادگستري به حداقل برسانيم و آنها را كاهش دهيم.
رئيسي با اشاره به در دست اقدام بودن لايحه مجازات هاي جايگزين در قوه قضائيه خاطر نشان كرد: ما در برنامه هاي جديد خود به دنبال كاهش ميزان زندان و زنداني هستيم و معتقديم كه از مجازات هاي جايگزين در اين مورد بايد استفاده شود كه در اين راستا به قضات سراسر كشور نيز توصيه شده كه در احكام خود حتي المقدور از مجازاتهاي جايگزين حبس استفاده كنند.

فراخوان سازمان بهزيستي از معلولان براي استخدام در دستگاه هاي دولتي
ايسنا: سازمان بهزيستي كشور معلولان واجد شرايط را براي استخدام در دستگاههاي دولتي معرفي مي كند.
بنابراين در اجراي بند ۷ قانون جامع حمايت از حقوق معلولان مجلس شوراي اسلامي وبه منظور استفاده از سهميه استخدامي ۳ درصدي دستگاههاي دولتي در نظر دارد جهت شناسايي معلولين واجد شرايط و معرفي آنان به سازمانهاي استخدام كننده اي كه از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور سهميه ۳ درصدي آنان به معلولين اختصاص داده شده و به سازمان اعلام شده ثبت نام بعمل آورد.
لذا از معلولين متقاضي استخدام در دستگاههاي دولتي با حداقل مدرك فوق ديپلم دعوت مي شود فرم درخواست شغل را كه در روزنامه هاي كثيرالانتشار و هفته نامه بازار كار طي روزهاي ۲۱ تا ۲۸ دي ماه جاري منتشر خواهد شد، تكميل كرده و به همراه مدارك تا تاريخ پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه به تهران، خيابان استاد مطهري، خيابان كوه نور، پلاك ۸ معاونت اشتغال سازمان بهزيستي كشور ارسال كنند.

مرتضوي: بستن سايت ها نياز به اعلام كميته مصاديق ندارد
دادستان  عمومي وانقلاب  تهران  گفت : بستن سايت هاي  اينترنتي  خلاف  عفت  عمومي و اخلاق  و نيز سايت هاي  الحادي  نيازي  به اعلام  نظر كميته  تعيين  مصاديق  ندارد.
سعيد مرتضوي افزود: يك  بخشنامه  كلي  از سوي  كميته  سه نفره  تعيين  مصاديق  سايت هاي متخلف ، صادر شد كه  بر اساس  آن ، دستگاه  قضائي  راسا مي تواند دستور مسدودكردن  سايت هاي  خلاف  اخلاق ، ضد دين  و سايت هايي  را كه  به  انتشار اكاذيب  مبادرت  مي كنند، صادر كند.

رهبر حزب پان ايرانيست از اين حزب اخراج شد
ايرنا: هيات اجرايي تشكلي موسوم به حزب پان ايرانيست، «محسن پزشكپور» رهبر و اعضاي شوراي رهبري اين حزب را به جرم انحراف از انديشه هاي پان ايرانيسم و اصول و موازين اين حزب اخراج كرد.
در بيانيه اي كه هيات اجرايي اين حزب منتشر كرده آمده است، در چند روز گذشته، گروه مزبور اقدام به ائتلاف با حزب دموكرات كردستان كرد و در اطلاعيه مشتركي كه تاريخ پاييز ۱۳۸۳ را دارد، از اصول كلي مكتب پان ايرانيسم و حزب پان ايرانيست عدول كرده اند.
اين بيانيه مي افزايد: اين گروه كه مي بايد در پي وحدت همه تيره هاي ايراني نژاد در همه سرزمين هاي ايراني نشين باشد، پاي در سراشيب ذلت بار و ننگين انحراف از اصول بنيادي انديشه هاي نهضت گذارده اند.
بيانيه مذكور ادامه داده است: با توجه به اينكه اين امر، در مغايرت كامل با انديشه هاي نهضت پان ايرانيسم و اصول مورد باور اين حزب است، هيات اجرايي حزب پان ايرانيست اخراج محسن پزشكپور «رهبر خودخوانده و نيز اعضاي شوراي خود خوانده رهبري» را به اتهام انحراف از انديشه هاي پان ايرانيسم و اصول و موازين حزب پان ايرانيست ا علام مي كند .

انتخاب نهم
اگر به جاي هاشمي بودم كانديدا نمي شدم
ايرنا: نماينده  مردم  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : بخش  عظيمي از كساني  كه ادعا مي كنند حامي  آقاي   هاشمي رفسنجاني  در نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  هستند، بر حمايت  از ايشان  پايبند نمي مانند.
مهدي  كوچك زاده  ديروز افزود: با جمع بندي  مجموعه  عوامل  اگر به  جاي  آقاي   هاشمي  بودم  وارد عرصه  انتخابات رياست  جمهوري  نمي شدم .
وي  گفت : نيروهاي  متدين  كشور خاطره  تلخي  از دوران  دولت  كارگزاران  درذهن  دارند و شاهدي  مبني  بر اين كه  آقاي   هاشمي  همكاراني  غير از كارگزاران براي  خود معرفي  كند، وجود ندارد، بر اين  اساس  احتمال  دارد كه  متدينان  هم به  آقاي   هاشمي  رفسنجاني  رأي ندهند.
عضو فراكسيون  اكثريت  مجلس  تأكيد كرد كه «ورود آقاي   هاشمي  رفسنجاني مي تواند موجب  مخدوش  شدن  چهره  ايشان  شود.»
ستاد انتخاباتي ولايتي فعال است
مهر: علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ستاد انتخاباتي دكتر ولايتي چندي پيش آغاز به كار كرده است ولي من هنوز در حال بررسي پيشنهاد رياست اين ستاد هستم.
شايان ذكر است علاءالدين بروجردي، معاون علي اكبر ولايتي در زمان تصدي وزارت امورخارجه در دولت هاشمي رفسنجاني بوده است.
حمايت جمعيت صالحان مهدي (عج) از رضايي
كافي دبير جمعيت صالحان مهدي (عج) گفت: از آنجا كه رضايي شخصي جبهه ديده و از دلسوزان نظام و انقلاب است و همه هستي خود را در راه انقلاب خالصانه در طبق اخلاص گذاشته، از وي حمايت مي كنيم.
وي رضايي را به عنوان شخصي كه از كارآيي خوبي براي پيشبرد اهداف نظام برخوردار است، معرفي كرد.
به زودي با هاشمي رفسنجاني ديدار مي كنيم
ايسنا:  دبيركل حزب اراده ملت، از ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب متبوعش در آينده نزديك با هاشمي رفسنجاني خبر داد و افزود: پس از ديدار با هاشمي، نشست نمايندگان و دبيران استانهاي حزب را برگزار مي كنيم.
تكثر يكجانبه ،مشاركت حداكثري را به دنبال ندارد
ايسنا: محسن ميردامادي، مشاركت حداكثري را در گرو تحقق رقابت واقعي در انتخابات دانست و افزود: هر چه رقابت دامنه گسترده تري را در برگيرد و محدوده وسيع تري از خواست ها و ايده آل هاي مردم را پوشش دهد، مشاركت مردم افزايش خواهد يافت.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه جناحي كه محافظه كار مي ناميد، حائز ۱۵ تا ۲۰ درصد راي واجدان شرايط است، گفت كه اين جناح چه ۲ و چه ۲۰ كانديدا براي رقابت داشته باشد، ماكزيمم كساني را كه به عرصه خواهد كشيد، همين ميزان خواهد بود و مابقي مردم (۸۰ تا ۸۵ درصد واجدان شرايط) را كانديداهاي ديگر بايد به عرصه بياورند.
نشست استاني مجمع روحانيون مبارز در مشهد
ايسنا: سومين نشست دوره اي مسئولان استاني مجمع روحانيون مبارز سراسر كشور به منظور بهينه سازي ارتباطات تشكيلاتي اين تشكل در مشهد برگزار شد.
سيدهادي خامنه اي، با اعلام اين خبر گفت: اولين جلسه اين نشست هاي دوره اي در تهران و دومين در قم برگزار و در آن به بررسي متقابل برنامه هاي مجمع پرداخته شد كه مسئولان استاني نظرات خود را مطرح كردند و اعضاي شوراي مركزي نيز به بيان نظرات خود پرداختند.
معرفي معاون اول موجب شفاف تر شدن فضاي انتخابات مي شود
ايسنا: تا اين تاريخ هيچ شرطي براي افراد مطرح كانديداتوري در جناح اصولگرا براي معرفي همكاران آن ها (معاون اول و وزراي كليدي) تعيين نشده است.
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب  مؤتلفه اسلامي افزود: اطلاع ندارم كه افراد مطرح براي كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري در جناح اصولگرا قصد معرفي معاون اول خود را دارند يا نه. البته اگر چنين قصدي داشته باشند، اقدام خوب و مثبتي است، چون موجب شفاف تر شدن فضاي انتخابات مي شود.
مساجد عرصه تاخت و تاز احزاب نشوند
فارس: رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد تاكيد كرد: مساجد كشور در آستانه انتخابات نبايد عرصه تاخت و تاز احزاب شوند.
حسين ابراهيمي كه صبح ديروز در سومين نشست تخصصي علماي شوراهاي مساجد سخن مي گفت، با اشاره به نزديكي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: در اين عرصه تنها وظيفه ما به عنوان مسئولان مساجد اين است كه در اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر مشاركت حداكثري مردم در انتخابات تلاش كنيم. لذا مسجدي ها بايد براي بسيج مردم جهت حضور در اين مهم تلاش كنند.
دولت جديد بايد در سياست هاي اقتصادي تجديدنظر كند
فارس: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر دولت آينده خواهان يك توسعه پايدار است بايد در سياست هاي گذشته اقتصادي خود تجديد نظر كند.
محمدرضا باهنر اظهار داشت: ضرورت اصلاح بعضي از امور به طور جدي احساس مي شود.نماينده مردم كرمان همچنين اظهار داشت: دولت آينده صرف نظر از گرايش سياسي اش بايد با مجلس شوراي اسلامي تعامل داشته و پاسخ دادن به مطالبات اساسي مردم را وظيفه خود بداند.
احمدي نژاد شانه خالي نمي كند
فارس: دبير كل جمعيت دانش آموختگان بختياران ايران گفت: محمود احمدي نژاد شهردار تهران معتقد است اگر وظيفه سنگين كانديداتوري رياست جمهوري به وي محول شود از پذيرش اين وظيفه مهم، شانه خالي نخواهد كرد.
بهرام فيضي پورخاطرنشان كرد: در ديدار با احمدي نژاد، ويژگي هاي كانديداي مورد نظر خود از جمله توان مديريتي بالا، وابستگي به انقلاب و اعتقاد به حل مشكلات معيشتي مردم مورد تاكيد قرار گرفت.
بايد از تكثر به وحدت برسيم
فارس: عضو فراكسيون اكثريت مجلس با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: در حال حاضر بايد جريانهاي سياسي با تكثر كانديداها فضاي انتخابات را داغ و فعال كرده و به متن توده هاي مردم ببرند و بعد به وحدت برسند.
كاظم جلالي روش كار كانديداهاي اصولگرايان كه به نقاط مختلف كشور سفر و با مردم گفتگو مي كنند را بهترين راه براي توسعه سياسي عنوان كرد و خاطرنشان كرد: اينكه هر جريان سياسي بخواهد در كوتاه مدت سريعا به كانديداي واحد برسد، اصلا روش خوبي نيست و حتي با تكثر مي توان از ميزان تخريب كانديداها جلوگيري كرد.
جريان اصولگرا به كانديداي واحد مي رسد
مهر: عضو هيات رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اينكه كميته منتخب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي با درايت و تدبير قطعا يك كانديداي واحد را براي جبهه اصولگرايان در موعد مقرر معرفي خواهند كرد معتقد است: موفقيت دكتر ولايتي در انتخابات و جلب آراي مردم بيشتر است زيرا در ميان شخصيتهاي دانشگاهي و صاحب نظران و علما و روحانيت نيز از اقبال بالاتري برخوردار است.
سيد محمد رضا مير تاج الديني تاكيد كرد: از قرائن و شواهد اينگونه به نظر مي رسد كه شانس دكتر ولايتي و دكتر لاريجاني بيشتر از ديگر كانديداهاي اصولگراست.
وي افزود: احتمال اينكه ولايتي از حمايت هاشمي رفسنجاني كه از جايگاه والايي در نظام برخوردار است، بهره مند شود هم زياد است.

وزير رفاه: لايحه «چتر ايمني رفاه اجتماعي» تقديم مجلس مي شود
گروه اجتماعي: وزير رفاه  و تأمين  اجتماعي  گفت : لايحه چتر ايمني  رفاه  اجتماعي  تا پايان امسال  تقديم  مجلس  شوراي  اسلامي مي شود.
محمد حسين  شريف  زادگان  ديروز در حاشيه  مراسم  انتشار نخستين گزارش  ملي  توسعه  هزاره  كشور در گفت  وگو با خبرنگار گروه  اقتصادي  ايرناافزود: هم اكنون  وزارت  رفاه  و تأمين  اجتماعي  در حال  تدوين  اين  لايحه  است .
وي  در ادامه  افزود: در لايحه  چتر ايمني  رفاه  اجتماعي  مباحث  هدفمندكردن  يارانه ها، شناسايي  اقشار آسيب پذير، فقرزدايي  و سياستهاي  جبراني  وحمايتي  دولت  از اقشار نيازمند مورد توجه  قرار مي گيرد.
شريف  زادگان  با تأكيد بر اين كه  وزارت  رفاه  مسئول  اجراي  برنامه  هدفمندكردن  يارانه ها ست ، افزود: طرح  تثبيت  قيمتها با كاهش  منابع  مالي ، اجراي برنامه  هدفمند كردن  يارانه ها را با محدوديت  مواجه  مي كند. وي  سپس  اظهار داشت : با وجود محدوديتهاي  قانوني  ايجاد شده ، برنامه هدفمند كردن  يارانه ها از طريق  دستيابي  به  منابع  مالي  جديد دنبال  خواهدشد. وزير رفاه  و تأمين  اجتماعي  گفت : مهمترين  چالش  در ارتباط با فقرزدايي و اجراي  سياستهاي  جبراني  و حمايتي  نبود راهبرد مشخص  براي  كاهش  فقرو توزيع يارانه ها ست .
شريف  زادگان  در پايان  كمبود اطلاعات  و نبود پايگاه  اطلاعات  ملي  تأمين اجتماعي  را يكي  ديگر از محدوديتهاي  پيش  روي  اجراي  سياستهاي  رفاه  اجتماعي عنوان  كرد وافزود: ايجاد پايگاه اطلاعات  ملي  تأمين  اجتماعي  كه  تمام  تغييرات اقتصادي ، انساني  و زيست  محيطي  را در بر مي گيرد، ضروري  است .
بازنشستگي كارگران  صنايع  با ۲۵ سال  سابقه
  در تهران  آغاز شد
مديركل  تأمين  اجتماعي  شهرستانهاي استان  تهران ، از آغاز طرح  بازنشستگي كارگران  شاغل  در صنايع  با ۲۵ سال  سابقه  كار در اين  شهرستانها خبر داد.
غلامعلي  بصائري  ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در كرج  گفت : اين طرح  براساس  ماده  ۱۰ قانون  نوسازي  صنايع  كشور كه  شهريور ماه  سال  گذشته  به تصويب  رسيد، از هفته  جاري  به اجرا درآمده  است .
وي  تصريح  كرد: با اجراي  طرح  مذكور تمامي افراد واجد شرايط شاغل  در واحدهاي  توليدي  و صنعتي  شهرستانهاي  استان  تهران  تا پايان  امسال  بازنشسته خواهند شد.
بصائري ، تعداد مشمولان  اين  طرح  را در شهرستانهاي  استان  تهران  سه  هزار و۲۰۰ نفر عنوان  كرد و گفت : در هفته  جاري  ۱۵۰ نفر آنان  بازنشسته  مي شوند.
مديركل  تأمين  اجتماعي  شهرستانهاي  استان  تهران گفت : كارفرمايان  صنايع نيز مكلف  به  جايگزيني  نيروي  جديد و پرداخت  ۵۰ درصد حق  بيمه  به  سازمان  تأمين  اجتماعي  هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |