سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۹ - Jan 11, 2005
از امروز آغاز مي شود
سفرخاتمي به ۷ كشور آفريقايي
011055.jpg
مهر: رئيس  جمهور در سفر رسمي  به هفت كشور آفريقايي كه از امروز آغاز مي شود درباره  گسترش همكاري هاي دو جانبه با سران اين كشورها گفتگو خواهد كرد.
بنابراين گزارش سيد محمد خاتمي رئيس جمهور به دعوت رسمي روساي جمهور هفت كشور آفريقايي نيجريه، سنگال، سيرالئون، مالي، بنين، زيمبابوه و اوگاندا و در پاسخ به سفر روساي جمهوري اين كشورها به ايران امروز به قاره  آفريقا سفر مي كند.
خاتمي  در اين سفر در خصوص گسترش همكاري هاي دو جانبه در زمينه هاي سياسي، فني و مهندسي، اقتصادي، فرهنگي و بهداشتي و نيز مسايل منطقه اي و بين المللي با سران هفت كشور آفريقايي گفت وگو و تبادل نظر خواهد كرد.
توسعه  همكاري هاي فني و مهندسي و گسترش صادرات صنعتي ايران به قاره  آفريقا و فراهم آوردن زمينه حضور بخش خصوصي ايران در كشورهاي مذكور از جمله برنامه هاي پيش  بيني شده اين سفر است.
ديدار با سران كشورها و سخنراني در دانشگاه سنگال و ديدار با علماي مسلمانان و مسيحي از جمله برنامه هاي اين سفر رسمي  است.
گفتني است در اين سفر وزراي امور خارجه، صنايع و معادن، بازرگاني و تعاون رئيس  جمهور را همراهي مي كنند.

پاسخ به يادداشت روز
در پي درج «يادداشت روز» همشهري ديروز روابط عمومي جبهه مشاركت طي نمابري به آن پاسخ گفت.متن نمابر به اين شرح است:
مدير مسئول روزنامه همشهري
با سلام
متأسفانه يادداشت نويس آن روزنامه در شماره مورخ ۲۱ دي ۸۳ در صفحه اول و ۲۶ با ارائه برداشت نادرست از فرازهايي از سخنان دبير كل جبهه مشاركت در نشست انتخاباتي حاميان دكتر مصطفي معين، سعي در القاي مفاهيم نادرستي نموده است كه با اظهارات ايشان در تضاد و تعارض آشكار قرار دارد، آنچنان كه خوانندگان فهيم آن روزنامه به آساني مي توانند به استنادات متناقض در همين يادداشت پي ببرند. جالب آنكه مضمون اين يادداشت تنافر كاملي حتي با يادداشت روز گذشته آن روزنامه در همين ارتباط دارد.
اين يادداشت جبهه مشاركت را به «تلاش براي استقرار نظام سكولار» متهم كرده است و رندانه با هدف زمينه سازي تخريب و ساز و برگ دادن به جنگ رواني جمله اي روشن وگويا را كه تأكيد دارد كه «ما به دنبال استقرار نظامي مبتني بر معنويت و اخلاق هستيم» را قلب معنا نموده و با اغراض مشخص انتخاباتي، يكطرفه به قاضي رفته است.
اين در حالي است كه مرامنامه و اصول جبهه مشاركت و عملكرد ۶ ساله اين حزب كاملاً در دفاع از معنويت و اخلاق و استقرار پايه هاي نظام جمهوري اسلامي بر اين بنياد در منظر افكار عمومي قرار دارد و آنچه دغدغه خاطر اعضا و اركان اين حزب است، سوء رفتارهايي است كه با نام «ارزش ها» و با استفاده از مقام و جايگاه دين صورت مي گيرد و بدترين ضربات را در جهت بي اعتمادي به حكومت ديني بر پيكره نظام وارد مي آورد.
لطفاً اين توضيحات را به طور كامل طبق قانون مطبوعات در همان صفحه و همان خطوط جهت استحضار خوانندگان محترم درج نماييد.
توضيح
برخلاف پاسخ حزب مشاركت مبني بر اينكه روزنامه درصدد القاي مفاهيم نادرست بوده،در يادادشت ۲۱ دي ماه و روز قبل همشهري، دقيقاً به نقل فرازي از سخنان دبيركل حزب مشاركت در نشست حاميان معين اشاره شده و چند سؤال طرح گرديده و تأكيد بر اخلاق ومعنويت در چنان حكومت سكولاري كه مورد نظر دبير كل حزب بوده نه تنها قلب معنا نشده بلكه به صراحت نقل شده است، مناسب بود به جاي فرافكني مبادرت به پاسخ سؤالات مذكور براي روشن شدن افكار عمومي مي نمودند.
متأسفانه با توجه به صراحت گفتار دبيركل حزب مشاركت سؤالات مطروحه همچنان بدون پاسخ باقي ماند.

سخنگوي دولت:
هشدار سخنگوي دولت نسبت به افزايش بيكاري در سال آينده
گروه سياسي: سخنگوي دولت از رأي عدم اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي دولت خاتمي ابراز تأسف كرد و آن را عدم تعامل مجلس با دولت ناميد.
به گزارش خبرنگار همشهري عبدالله رمضان زاده روز گذشته در جلسه هفتگي با خبرنگاران پس از ارائه گزارش هفت سال عملكرد وزارت آموزش و پرورش كه در هيأت دولت مطرح شده بود به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد.
وي درمورد رأي عدم اعتماد مجلس به صادق بناب، فرد پيشنهادي براي وزارت راه و ترابري گفت: من از اين گونه برخوردها ابراز تأسف مي كنم . به نظرم مي رسد اين كه گفته شد پيامي براي دولت آينده است به معناي آن است كه برخي، از پيروزي خود در انتخابات آينده رياست جمهوري نااميد شده و به شيوه هاي ديگري متوسل شده اند.
وي با اشاره به پخش بيانيه اي عليه دولت خاتمي در جلسه علني مجلس كه به گفته حداد عادل بيانيه اي دور از نزاكت و ادب بود گفت: اين بيانيه با اجازه يكي از اعضاي هيأت رئيسه توزيع شد و حداقل انتظار جامعه اين است كساني كه دست به اين اقدام زدند از رئيس جمهوري عذرخواهي كنند.
رمضان زاده تأكيد كرد كه نحوه برخورد مجلس با وزارتخانه مهمي نظير راه و ترابري به معناي بلاتكليف كردن اين بخش است كه بايد در برابر افكار عمومي پاسخگو باشند.
سخنگوي دولت درباره شناخته شده بودن ماهيت صادركنندگان بيانيه و احتمال پيگيري آن از سوي وزارت اطلاعات گفت: بيانيه داراي امضاي يك فرد بازنشسته وزارت راه و ترابري بود كه انتظار دارد همه كشور به او توجه كنند. سخنگوي دولت درمورد سرنوشت لايحه بودجه سال ۸۴ در مجلس هفتم نيز گفت: بودجه براساس تحميلي كه در تبصره سه برنامه چهارم شد تنظيم گرديده كه در آن حداكثر رشد سالانه ۱/۷ درصد پيش بيني شده است درحالي كه قبلا رشد سالانه ۶/۸ درصد در لايحه اوليه پيش بيني شده بود كه با اتفاقي كه در مجلس افتاد خوشبينانه ترين رقم ۱/۷ درصد شد.
سخنگوي دولت نسبت به افزايش بيكاري در سال هاي آينده و كاهش رشد اقتصادي و توقف اجراي پروژه هاي عمراني هشدار داد و گفت: مسئوليت و عواقب آن متوجه كساني است كه برنامه دولت را تغيير داده اند.
رمضان زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه منظور او از اين جمله را دنبال كردن فناوري اتمي از سوي محافظه كاران در صورت به قدرت رسيدنشان در انتخابات آينده تفسير كرد گفت: اين بدترين برداشتي است كه مي توان از سخن من كرد، من گفتم به نظر مي رسد الگوي مورد نظر آنها اين است ولي به آن معنا نيست كه افرادي دنبال ساخت سلاح اتمي باشند، ضمن اين كه در كشور ما جز افراد محدودي كه رسما اعلام موضع هم مي كنند كسي از نخبگان و مسئولان به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست چراكه با آموزه هاي اسلامي و ديني ما منافات داشته و نيازي هم به آن نداريم.
شركت هاي آمريكايي را
تحريم نكرده ايم
از رمضان زاده درمورد برنده شدن شركت نفتي آمريكايي هاليبرتون در مناقصه پارس جنوبي با وجود قانون داماتو سئوال شد كه وي پاسخ داد: ما هيچوقت تحريمي را عليه شركت هاي نفتي آمريكايي نداشته ايم و اين دولت آمريكاست كه اين شركت ها را از سرمايه گذاري و كار در ايران محروم كرده است و لذا اين شركت ها بايد پاسخ دولتشان را بدهند و قانون داماتو ربطي به ايران ندارد.
وي اضافه كرد: برنده اصلي مناقصه دو فاز پارس جنوبي يك شركت ايراني به نام اورينتال است كه هاليبرتون شركت تابعه آن محسوب مي شود. لذا روال عادي مناقصه بين المللي طي شده و چيز جديدي نيست. رمضان زاده درمورد اظهارات اخير رئيس جمهوري درمورد دخالت آمريكا در امور ايران با برگزاري كنفرانس رياست جمهوري ايران در امارات گفت: وقتي موضع رئيس جمهوري چنين است كسي از ايران در كنفرانس شركت نخواهد كرد.
رمضان زاده هفته گذشته گفته بود كه اگر قرار به شركت ايران در اين كنفرانس باشد از اين فرصت براي طرح نظرات خود استفاده مي كنيم.
دعوت از وزارت اطلاعات
براي پيگيري پرونده وبلاگ نويسان
رمضان زاده درمورد اقدامات عملي رئيس جمهوري درخصوص پرونده وبلاگ نويسان گفت: آنچه كه از سوي آزادشده ها گفته شده اگر صحت داشته باشدمتناسب با شأن نظام و اصول انقلاب نيست و متخلفان بايد در پيشگاه دادگاه صالح پاسخگو باشند.
وي با اشاره به تهيه گزارش هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي از اظهارات وبلاگ نويسان گفت: رئيس جمهوري كميته اي براي بررسي موضوع و جمع آوري اسناد و مدارك تشكيل داده و به وزارت اطلاعات نيز دستور داده اند تا همكاري مستقيم و سريعي را با اين كميته داشته باشند.رمضان زاده ابراز اميدواري كرد كه پيگيري هاي رئيس قوه قضائيه نيز به نتيجه رسيده و امكان پاسخگويي به افكار عمومي فراهم شود. تا از شر ادعاهايي كه همه كشور را زير سئوال برده است نجات يابيم.
بي اطلاعي از دستگيري جاسوس وزارت دفاع عراق در ايران
از رمضان زاده درمورد دستگيري يك جاسوس وزارت دفاع عراق در ايران و متقابلا دستگيري يك جاسوس ايراني در عراق سئوال شد كه وي در پاسخ ضمن ابراز بي اطلاعي از دستگيري جاسوس عراقي در ايران گفت: يقينا هيچكس در ارتباط با جاسوسي براي ايران، در عراق دستگير نشده است.
وي افزود: مثل اين كه آنجا هم رسم شده كه عده اي را بازداشت كرده و حرف هايي را از او درآورده و پخش مي كنند.
رمضان زاده نظر دولت ايران را راجع به انتخابات فلسطين، احترام به نظر و رأي مردم فلسطين عنوان كرد.وي همچنين از تحويل يك عضو القاعده به نام مصطفي ابوحمزه از سوي ايران به مصر نيز ابراز بي اطلاعي كرد.

اخبار كوتاه
ايران و اروپا فردا در مورد مسائل تجاري مذاكره مي كنند
مهر: در پي امضاي توافقنامه پاريس، مذاكرات مربوط به موافقتنامه تجارت و همكاري ايران و اتحاديه اروپا پس از وقفه اي ۱۸ ماهه چهارشنبه ۲۳ ديماه از سر گرفته خواهد شد.
يك مقام آگاه در وزارت امورخارجه با اعلام اينكه در اين گفتگوها در مورد همكاري هاي اقتصادي و مسائل تعرفه اي بحث خواهد شد يادآور شد: موضوع زمان بندي مذاكرات نيز در دستور كار قرار دارد و بر اين اساس در صورت توافق طرفين زمان پايان مذاكرات مربوطه نيز روشن خواهد شد.
وي هدف از اين گفتگوها را نهادينه سازي روابط تجاري و اقتصادي دو طرف خواند و افزود: موافقتنامه تجارت و همكاري به گونه اي تنظيم شده است كه علاوه بر تجارت، مسائل عمده اي از همكاريهاي اقتصادي را نيز در بر گيرد.
گفتني است در راستاي دستيابي به اهداف توافقنامه پاريس، گروه هاي كاري هسته اي، سياسي امنيتي و نيز تكنولوژيك و اقتصادي، دوشنبه آينده به صورت همزمان در سوئيس تشكيل جلسه مي دهند.
دانشجويان ايراني با سفير لبنان ديدار كردند
مهر: شماري از دانشجويان از سوي كنگره شهدا و اسراي دانشگاه هاي جهان اسلام براي پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني كه در سال ۱۳۶۱ در لبنان ربوده شده اند، صبح ديروز با سفير لبنان در تهران ديدار و گفتگو كردند.
در اين ديدار كه در محل سفارت لبنان در تهران برگزار شد و مورد استقبال خبرنگاران داخلي و خارجي نيز قرار گرفت، دانشجويان با تاكيد بر مسئوليت دولت لبنان در مورد حفاظت از جان اين ۴ ديپلمات خواستار آن شدند كه دولت لبنان گزارشي از اقدامات خود براي پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات ايراني ارائه دهد و از سفير لبنان خواستند كه سخنان آنان را به مقامات عالي لبنان انتقال دهد تا اين مسئله جدي تر از گذشته در دستور كار دولت لبنان قرار گيرد.
هشدار جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران:
ايران حضور آمريكا را در منطقه تحمل نخواهد كرد
مهر: جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  كشور گفت: آمريكا، كشور ايران را بزرگترين مانع براي دستيابي به اهدافش در منطقه مي داند.
سردار ذوالقدر كه در گردهمايي پاسداران نيروي زميني، هوايي، دريايي و مقاومت بسيج خوزستان سخن مي گفت به تشريح حضور آمريكا در خاورميانه پرداخت و گفت: آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم و مبارزه با سلاح هاي كشتار جمعي وارد كشورهاي افغانستان، عراق و منطقه شده است تا به منابع اقتصادي و انرژي اين كشورها دست يابد. سردار ذوالقدر گفت: ايران اسلامي  اين حضور را تحمل نمي كند و حضور آمريكا را قبل از هر چيز يك تهديد خطرناك عليه منافع خود مي داند. وي افزود: پاسداران سرافراز و هميشه هوشيار نمي توانند در برابر اين حضور بي تفاوت باشند.
مركز پژوهش هاي مجلس:۷۸ طرح و لايحه را كارشناسي كرديم
مهر: معاونت پژوهشي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي  گزارشي از عملكرد ۶ ماهه مركز از ۷ خرداد ماه تا ۷ آذر ۸۳ را منتشر كرد.
براساس اين گزارش ظرف شش ماه گذشته دفاتر تخصصي زير مجموعه معاونت پژوهشي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي  در ارتباط با ۷۸ طرح و لايحه ارجاع شده از سوي كميسيون هاي تخصصي مجلس پس از بررسي هاي لازم اظهارنظر كارشناسي كرده و آن را به موقع در اختيار نمايندگان عضو كميسيونهاي مختلف قرارداده است. بنابراين گزارش از نظر كمي  بيشترين طرح ها و لوايح بررسي شده با ۲۷ طرح متعلق به دفتر مطالعات حقوقي بوده وبعد از آن دفاتر برنامه و بودجه و سياسي هر يك به ترتيب با ۱۷ و ۱۳ اظهار نظر پيرامون طرح ها و لوايح در رده هاي بعدي قرارداشته اند و تعداد طرح ها و لوايح بررسي و اعلام نظر شده از دفاتر زيربنايي، فرهنگي و اقتصادي نيز هر يك حدود ۱۰ مورد بوده است.
برگزاري ۱۳۱ جلسه تخصصي با حضور كارشناسان و محققان در زمينه هاي مختلف اقتصادي اجتماعي سياسي و. . . نيز از ديگر فعاليتهاي معاونت پژوهشي مركز پژوهش هاي مجلس هفتم طي دوره ياد شده بوده است.

معاون وزير امور خارجه  ژاپن چهارشنبه عازم تهران مي شود
ايسنا: سفر دوره اي معاون وزير امور خارجه ژاپن به ايران، آذربايجان و تركمنستان از چهارشنبه هفته جاري آغاز مي شود.
خبرگزاري كويت با مخابره اين خبر افزود: اشيرو ايساوا، معاون وزير امور خارجه ژاپن براي انجام مذاكرات در زمينه برنامه هسته اي ايران چهارشنبه هفته جاري عازم تهران مي شود. وزارت امور خارجه ژاپن اعلام كرد: ايساوا در ديدار با مقامات ايراني در مورد تعليق غني سازي اورانيوم در ايران، اوضاع عراق و همكاري هاي دوجانبه بين ايران و ژاپن به بحث و تبادل نظر مي پردازد.
وي همچنين در ديدار از آذربايجان و تركمنستان به بررسي اوضاع آسياي ميانه و منابع انرژي در اين منطقه خواهد پرداخت.
ايساوا روز جمعه  نيز با مقامات جمهوري آذربايجان ديدار مي كند و دوشنبه هفته آينده نيز براي انجام مذاكرات با مقامات تركمنستان عازم عشق آباد مي شود.

سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي:
هر كاري كه لازم باشد در پارچين انجام خواهيم داد
ايسنا: مليسا فلمينگ گفت: بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي تا پايان هفته  جاري از سايت نظامي پارچين بازديد خواهند كرد.
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي ضمن خودداري از ذكر تاريخ دقيق انجام بازرسي از پارچين گفت: از تاريخ اين بازرسي مطلع نيستم، اما كاملا اطمينان دارم اين بازديد در هفته  جاري انجام خواهد گرفت.
فلمينگ با امتناع از پاسخ به اين سئوال كه آيا بازرسان از تجهيزات نظامي پارچين نيز بازديد خواهند كرد، گفت: ما هر كاري كه لازم باشد از جمله نمونه برداريهاي محيطي را انجام خواهيم داد، اما به جزييات اين كار اشاره اي نمي كنم.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: اين اقدام، اقدامي در جهت شفاف سازي است و آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اساس معيارهاي شفاف سازي از ايران درخواست كرد تا به بازرسان اين آژانس اجازه دهد از سايت پارچين ديدن كنند.وي همچنين تأكيد كرد: انجام چنين اقدامي براساس پروتكل الحاقي درخواست نشده، بلكه اقدامي در جهت شفاف سازي است.فلمينگ ادامه داد: چنانچه مساله داراي اهميت ويژه در اين بازرسي ها وجود داشته باشد نتيجه  آن در نشست آتي شوراي حكام به اعضاي شورا ارايه خواهد شد.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص اينكه محمد البرادعي در نشست آتي شوراي حكام گزارش جديد از برنامه  هسته اي ايران را به اعضاي شورا ارايه خواهد كرد يا خير گفت: براي اين كار برنامه ريزي صورت نگرفته و البرادعي تاكنون در اين باره تصميمي اتخاذ نكرده است.

ديدار مجمع نمايندگان استانهاي بوشهر و مركزي با رئيس جمهور
ايسنا: مجمع نمايندگان استان بوشهر روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين خاتمي رئيس جمهور ديدار و گفت وگو كردند.
رئيس جمهور در اين ديدار پيشينه تاريخي، فرهنگي، ديني و اصالت و پاكي مردم بوشهر را خاطرنشان كرد و با اشاره به نقش و جايگاه استان در مبارزه با استعمار و جنگ تحميلي تصريح كرد: با وجود كارهاي زيادي كه انجام گرفته هنوز محروميت در اين استان وجود دارد. خاتمي از عسلويه به عنوان يكي از مهم ترين تاسيسات احداث شده بعد از انقلاب اسلامي ياد كرد و گفت: استان بوشهر ظرفيت و استعدادهاي فراواني براي توسعه و پيشرفت دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. رئيس جمهور ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه استان از جمله احداث راه هاي ارتباطي و راه آهن، ايجاد مراكز دانشگاهي و كاهش نرخ بيكاري را از جمله برنامه هاي دولت برشمرد.  رئيس جمهور هم چنين روز گذشته در ديدار استاندار و مجمع نمايندگان استان مركزي از مردم اين استان به عنوان مردمي باهوش، رشديافته و بافرهنگ ياد كرد. خاتمي ظرفيت هاي فراوان استان در زمينه صنعت و كشاورزي را برشمرد و افزود: استان مركزي يكي از استان هاي مهم كشور است كه نقش بالايي در اقتصاد ملي ايفا مي كند. رئيس جمهور وجود صنايع بزرگ در استان را يادآور شد و بر عزم دولت براي تأمين آب آشاميدني و كشاورزي، كاهش آلودگي هوا، احداث صنايع كوچك و ايجاد مراكز فرهنگي و ورزشي تأكيد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |