پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۸
پارس جنوبي در كهريزك
از زباله هم مي شود پول درآورد
مدير عامل سازمان بازيافت: يكي از برنامه هاي آينده سازمان بازيافت، استخراج گاز متان از زير 20ميليون تن زباله اي است كه در طول 50 سال در كهريزك جمع شده است 
028035.jpg
روزانه 10 تن بطري نوشابه و 10 تن كاغذ و مقوا بازيافت مي شود كه حجم بازيافت بطري هاي نوشابه به زودي به 20 تن مي رسد.
اميد كريمي
به راحتي هرچه تمامتر مي شود زمين را نابود كرد. تنها چند سال زمان مي برد تا هدف مورد نظر به دست آيد. اما تا پيدا شدن جايي ديگر كه براي زندگي مناسب باشد بايد كره خاكي را غنيمت شمرد، چه اينكه نابودكردنش چندان زماني نمي خواهد، گرچه اگر ما هم بخواهيم زمين را به مكاني غير قابل زيست تبديل كنيم، كساني پيدا مي شوند كه اجازه چنين كاري را به ما ندهند. آنها حداقل مي دانند كه سالهاي سال نه مريخ براي ما زمين مي شود و نه اصلا جايي بهتر از زمين وجود دارد.
شايد به همين دليل است كه وقتي از دكتر ابراهيمي، مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري تهران ميزان سودآوري بازيافت براي شهرداري را مي پرسيم پاسخ مي دهد: هيچ. ما بايد خود هزينه كنيم تا راه باز شود. درحال حاضر اهداف زيست محيطي براي ما در گام اول قرار دارد. سودآوري بماند براي مراحل بعدي.
گاز متان در كهريزك
يكي از مراحل آينده كه ابراهيمي آنها را مي شمارد استخراج گاز متان از زير 20 ميليون تن زباله اي است كه در طول 50 سال در كهريزك جمع شده است. 10 ميليون ليتر گازمتان زير زباله هاي كهريزك جمع شده است. ما طي مذاكراتي كه با بانك جهاني داشتيم قرار شد اين گاز استخراج شود. به گفته ابراهيمي تمام مراحل استخراج گاز متان از زيرزباله هاي كهريزك با مشورت مشاوران خارجي و همچنين مجريان غير ايراني انجام مي شود، گرچه هر كدام از اين مشاوران و مجريان، شريكي ايراني دارند كه علاوه بر تبادل اطلاعات بين طرفين، انتقال تكنولوژي روز هم نصيب شريك ايراني خواهد شد.
اما استخراج متان در صورتي سودآور است كه وزارت نيرو و سازمان مديريت و برنامه ريزي با شهرداري همكاري لازم را داشته باشند تا در نتيجه اين همكاري، نيروگاهي گازي در همان كهريزك ساخته شده و براي سالها برق قسمتي از كشور را تامين كند. اگر با وزارت نيرو و سازمان مديريت و برنامه ريزي توافق حاصل نشود، مجبور مي شويم مانند پالايشگاه ها گاز را بسوزانيم.
به گفته ابراهيمي مراحل استحصال گاز متان از زباله هاي كهريزك از طرح مطالعاتي به انعقاد قرارداد با مجريان رسيده است. مدت زمان اين فعاليت 7ساله است كه از اواسط امسال 2005 ميلادي شروع مي شود و سال 2012 به اتمام مي رسد: پس از پايان پروژه، منطقه كهريزك تبديل به پارك جنگلي خواهد شد كه طرح ساخت آن هم در حال بررسي است.
بانك جهاني پيشنهاد همكاري را به ايران داد تا طي مطالعات كلان و كامل، مراحل بهينه و عملي شدن بازيافت پسماند ها در تهران اجرا شود
70 ميليون دلار در راه زباله هاي تهران
هزينه هاي سنگين بازيافت زباله و ممانعت كردن از انباشته و تبديل شدن به معضلي اجتماعي، اجازه نمي دهد تمام فعاليت هاي بازدارنده و سازنده به ثمر برسد. به همين دليل است كه بانك جهاني پيشنهاد همكاري را به ايران داد تا طي مطالعات كلان و كامل، مراحل بهينه و عملي شدن بازيافت پسماند ها در تهران اجرا شود: اين پروژه يكي از برنامه هاي بين المللي سازمان بازيافت و قسمتي از دپارتمان زيست محيطي بانك جهاني است كه در بودجه اي۸۳۰ هزار دلاري تعريف شده است. ما براي اين پروژه پنج موضوع را در دستور كار قرارداديم كه پس از طي مراحل مطالعاتي و تكميل طرح پروژه، پيش بيني مي كنيم بانك جهاني حداقل 70 ميليون دلار  براي اجراي سيستم هاي مديريت مواد زايد و جامد شهر تهران طرح بدهد.
اما طرح مطالعاتي اين پنجگانه از يك سال پيش شروع شده است كه موارد زير را شامل مي شود:
۱ تدوين استراتژي بازيافت زباله هاي شهر تهران 
۲ بررسي مطالعاتي زباله هاي بيمارستاني و طرح اجرايي ذخيره سازي، جمع آوري و امحاي اين زباله ها
۳ طراحي و ساخت ايستگاه هاي خدمات شهري به منظور تفكيك زباله هاي شهري در ايستگاه.
۴ ارزيابي اجتماعي و زيست محيطي انجام اين پروژه ها
۵ طراحي مركز دفن بهداشتي براي شهر تهران 
پروژه بانك جهاني هم همانند بسياري ديگر از پروژه هاي كلان سازمان بازيافت، طي مناقصات بين المللي و با روش بانك جهاني انجام مي شود: با اين كار ما پروژه خودمان را در بورد بانك جهاني قرار مي دهيم و علاوه بر اين، تكنولوژي و دانش روز را هم به داخل مي كشانيم.
اين پروژه از اواسط سال 2005 شروع مي شود كه در مرحله اول تفكيك از مبدا، بهينه سازي سيستم جمع آوري زباله و ايستگاه هاي اجرايي شده و بعد صنايع بازيافت مدرن به شبكه بازيافت تهران اضافه مي شود: از جمله اين صنايع كمپوست صنعتي است كه به ايران وارد مي شود. پس از اين هرچه باقي بماند و قابل بازيافت نباشد، دفن بهداشتي خواهد شد.
همه چيز را بازيافت مي كنيم 
چندي پيش يكي از مديران سازمان بازيافت اعلام كرده بود كه 70 درصد از زباله هاي شهر تهران قابل بازيافت است. دكتر ابراهيمي هم چنين چيزي را تلويحا تاييد مي كند: در تهران روزانه حدود 6 هزار تن زباله خانگي توليد مي شود كه نيمي از آن را به كمپوست تبديل مي كنيم. تا سال گذشته اين مقدار 300 تن در روز بود. 10 برابر شدن مقدار زباله هاي بازيافتي به دليل بازسازي و استفاده بهينه از كارخانه هاي فعلي كمپوست صورت گرفته است.
طبق برنامه ريزي سازمان بازيافت تا پايان سال 83 تمام زباله هاي خانگي تهران بازيافت مي شود: قرارداد خريد كارخانه هاي جديد كمپوست بسته شده است كه تا پايان امسال مراحل نصب و راه اندازي آنها انجام شده و از ابتداي سال 84 كار خود را شروع مي كند كه با اين حساب تمام زباله هاي خانگي تهران به كمپوست تبديل مي شوند.
اما تمام زباله هاي تهران خانگي نيست. درصد زيادي را بطري هاي يكبار مصرف و كاغذ تشكيل مي دهند. به گفته ابراهيمي روزانه 10 تن بطري نوشابه و 10 تن كاغذ و مقوا بازيافت مي شود كه حجم بازيافت بطري هاي نوشابه به زودي به 20 تن مي رسد.
برنامه ما اين است كه بطري هاي يكبار مصرف به الياف مصنوعي تبديل شده و سوددهي مناسبي براي سازمان داشته باشند. طبق آمار ها هر تن PET بطري بازيافت شده 30 هزار تومان سود براي شهرداري و سازمان بازيافت در بردارد.
غير از اين سازمان بازيافت با دفن نكردن سرشاخه هاي هرس شده درختان سطح شهر تهران و تبديل كردن آنها به چيپس درختي و فروش به كارخانه هاي نئوپان سازي در ازاي هر تن 12 هزار و 500 تومان از پيمانكار دريافت كرد كه با توجه به 2 هزار تني كه در سال 82 فروخته شد بيش از 25 ميليون تومان سود روانه خزانه خالي بازيافت كرد.
سرگرداني زباله هاي بيمارستاني 
زباله هاي بيمارستاني، اما يكي از معضلات و كشمكش هاي چند ماه گذشته شهرداري و وزارت بهداشت و درمان بود. ابراهيمي با اشاره به قانون مي گويد: مسووليت جمع آوري زباله هاي بيمارستاني فعلا  به عهده سازمان بازيافت نيست اما به عنوان مديريت شهري كه متولي جمع آوري زباله هستيم به وزارت بهداشت و دولت اعلام آمادگي كرديم تا زباله هاي بيمارستاني را به شيوه نوين جمع آوري كنيم.
البته سازمان بازيافت خواهان اين است كه بيمارستان ها هزينه جمع آوري، سوزاندن و دفن اين زباله ها را متقبل شوند. آن طور كه مدير عامل سازمان بازيافت مي گويد هزينه جمع آوري و دفن هر كيلو زباله بيمارستاني 300 تومان است كه سازمان بيمارستان ها يك دهم آن را هم تامين نمي كند.
با اين حال بايد در نظر داشت طرح جمع آوري و دفن زباله هاي بيمارستاني از جمله طرح هاي پروژه بانك جهاني است كه بايد اجرايي شود.
تفكيك زباله از مبدا
طرح هاي 56 هزار انواع سطل زباله را از اينترنت گرفته ايم كه كارشناسان ما در حال بررسي آنها از نظر كاربري، زيبايي، حجم و ... هستند. بر مبناي طرحي كه سازمان بازيافت دارد، سطل هاي زباله طراحي و ساخته شده تحويل خانه ها خواهد شد تا زباله هاي خشك خانگي تا حد امكان تفكيك شده به خودروهاي حمل زباله تحويل شود.
البته تحويل سطل هاي زباله به اماكن مسكوني و تجاري، ابتدا از ادارات و مجتمع هاي تجاري شروع شده و سپس به مجتمع هاي مسكوني رسيده و در آخر و پس از پشت سر گذاشتن بلوك هاي مسكوني آپارتمان ها به خانه ها مي رسد.
اين طرح از همين ماه بهمن و از ادارات دولتي شروع مي شود و به تدريج در تمام شهر همه گير خواهد شد.
برنامه هاي آينده بازيافت 
طبق برنامه ريزي بلند مدت و 3 ساله اي كه سازمان بازيافت دارد، بايد در پايان سال سوم تمام صنايع كمپوست تهران كاملا مدرن و صنعتي شده و مطابق تكنولوژي روز دنيا باشد: ما از همين الان وارد فرآيند صنعتي و روز دنيا شده ايم. ضمن اينكه در حال مذاكره براي مطالعات و راه اندازي كارخانه هاي مدرن كمپوست هستيم.
به گفته دكتر ابراهيمي اگر كمپوست به شكل مدرن خود انجام شود به جاي هر كيلو 20 تومان درآمد، هر كيلو 100 تومان سود براي بازيافت و شهرداري در بر خواهد داشت: پروژه هاي 3 ساله ما فعلا درآمد زا نيست. اما اگر تمام طرح هايمان اجرايي شود تحولي در اقتصاد شهري به وجود مي آيد.
مدير عامل سازمان بازيافت شرط موفق شدن در صنعت بازيافت را در رقابتي شدن اين صنعت مي داند و مي گويد: الان تمام فعاليت هاي بازيافت بر عهده پيمانكار خصوصي است، اگر اين پيمانكاران در رقابت با سازمان بازيافت باشند و وارد اين بازي سخت و سنگين شوند حتما بازيافت نتايج بهتري خواهد داشت.
ياد مي دهيم كه زباله هم به درد مي خورد
هر چقدر هم كه بانك جهاني دلار روانه سازمان بازيافت شهرداري تهران كند اگر در برنامه هاي اين سازمان فرهنگ سازي وجود نداشته باشد، اتفاقي براي زباله هاي توليدي روزانه نمي افتد. شايد به همين دليل است كه تاكنون 15 هزار مخزن زباله فقط براي جمع آوري كاغذ در مدارس تهران توزيع شده است. دكتر ابراهيمي مدير عامل سازمان بازيافت مواد شهرداري تهران مي گويد: مدارس مهمترين مكان براي فرهنگ سازي هستند. وقتي دانش آموزي ياد مي گيرد زباله ها را از هم جدا كند حتما اين كار را در خانواده هم اجرا مي  كند. پدر و مادرها به حرف بچه ها بيشتر گوش مي دهند. اما حتي اگر پدر و مادرها گوش به حرف فرزندانشان هم ندهند، كودكان امروز، جوانان و پدر و مادران فردا مي شوند كه اگر بيشتر از ما نگران محيط اطرافشان نباشند، كمتر نيستند. به همين دليل سازمان بازيافت اتوبوسي را به همين نام اتوبوس بازيافت روانه مدارس تهران مي كند تا دانش آموزان با مراحل بازيافت و اهميت اين فعاليت كه در اتوبوس  نشان داده مي شود آشنا شوند. ما آموزش چهره به چهره در مساجد، تيزر تلويزيوني، سمينارهاي آموزشي براي مديران و انواع بروشورهاي اطلاع رساني و آموزشي داريم كه هر كدام تاثير زيادي در ارتقاي فرهنگ مردم در مورد بازيافت مواد دارد.
دكتر ابراهيمي يادش رفت بگويد پازلي به شكل سطل زباله هم براي بازي كودكان طراحي شده است.

كارخانه هاي كمپوست در ميادين ميوه و تره بار
028038.jpg
سازمان بازيافت قصد دارد هزينه هاي حمل و نقل را تا حد ممكن كاهش دهد. به همين منظور و البته به جهت استفاده بهينه از فضاهاي خالي، كارگاه هاي كوچك كمپوست در ميادين ميوه و تره بار احداث مي شود. بر مبناي اين طرح زباله هاي ميوه و سبزي ها به روش ورمي كمپوست و در خود ميادين انجام مي شود. طبق اين طرح فضايي سرپوشيده و متناسب با فضا و مقدار پسماند ميدان در جوار آنجا ايجاد شده و پس ازانباشته و پوشيده شدن توسط خاك به وسيله كرمي به نام علمي ايزونيا في تي تا خورده مي شود. مدفوع كرم و پسماند ؟ تبديل به كودي بهداشتي مي شود كه به مصرف خاك گلدان هاي خانگي مي رسد. فرآيند كمپوست به روش ورمي كمپوست سه تا چهار هفته طول مي كشد و غير از هزينه بسته بندي، هزينه ديگري براي سازمان بازيافت نخواهد داشت.
نكته اينكه بخشي از كمپوست كه در كارخانه كهريزك انجام مي شود به روش بيومكانيكال است كه قديمي است. طبق گفته مديرعامل سازمان بازيافت، اگر كمپوست به روش مدرن انجام شود درآمد هنگفتي به چرخه اقتصاد شهري اضافه مي شود.

وام 200 ميليون دلاري جواب نمي دهد
028059.jpg
خسرو دانشجو، مخبر كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اختصاص وام 200 ميليون دلاري به شهرداري گفت: نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران نيازمند ارقام به مراتب كلان تري از اين رقم است.
عضو شوراي شهر تهران در خصوص راهكاري كه در اين زمينه نتيجه بخش باشد، گفت: ابتدا بايستي شرايطي از طرف دولت و شهرداري در وضع قوانين تسهيل كننده احياي بافت هاي فرسوده فراهم شود كه مردم راغب به حضور در اين صحنه شوند. دانشجو در عين حال با اشاره به وجود نيرو و مكانيزمي كه مي بايست در اين بخش به كار گرفته شود، گفت: قطعا شهرداري و دولت نمي توانند به تنهايي وارد اين عرصه شده و موفقيت كسب كنند. او تاكيد كرد گستره اين موضوع به قدري وسيع است كه بايد همه وارد آن شوندتا بتوان نسبت به انجام موفقيت آميز مشكل اميدوار بود.
ضمنا شوراي شهر تهران پريروز در جلسه علني خود لايحه كاهش عوارض زيربنا و تراكم مازاد در بافت هاي فرسوده را به همراه سه لايحه ديگر مورد بررسي قرار داد.

بهره برداري از 7 جايگاه عرضه گاز طبيعي
028047.jpg
عكس : هادي مختاريان 
028053.jpg
يكي از دلايل استفاده نكردن از سوختCNG كمبود جايگاه هايي است كه براي اين موضوع در نظر گرفته شده است. رانندگان دارندگان ماشين هايي با اين سوخت هر چند از مصرف مناسب و كاهش آلايندگي و كمي ضرر اين سوخت براي موتور ماشين خوشحال هستند اما براي هر بار تكميل سوخت ماشين خود بايد به جايگاه هايي كه در نقاط پراكنده تهران قرار گرفته بروند و در صف هاي طولاني بايستند.
به هر حال بد نيست بدانيد براي رفع اين مشكل همزمان با 29 دي  ماه، روز هواي پاك 7 جايگاه عرضه گاز طبيعي CNG در 7 شهر كشور به بهره برداري رسيده است.
شهرهاي اراك، قم، اصفهان، كاشان، تبريز، زنجان و قزوين، 7 شهري هستند كه از اين به بعد داراي جايگاه سوخت گاز طبيعي خواهند بود كه با آغاز بهره برداري از اين جايگاه ها، تعداد جايگاه هاي فعال عرضه گاز طبيعي كشور به 50 جايگاه افزايش يافته است.
با گشايش 7 جايگاه ياد شده، شهرهاي اراك و قزوين هر كدام داراي 3 جايگاه، شهرهاي اصفهان، كاشان و زنجان هر كدام 2 جايگاه و شهرهاي قم و تبريز نيز هر كدام يك جايگاه فعال براي عرضه سوخت گاز طبيعي به خودروهاي دوگانه سوز دارند.
هر چند ماندن در صف هاي طولاني، بي اطلاعي از فايده هاي اين نوع سوخت يا دور بودن جايگاه هاي سوخت رساني باعث شده تا تعداد خودروهاي دوگانه سوز كم باشد اما سازمان بهينه سازي اميدوار است با افزايش اين جايگاه ها، دارندگان خودروها به استفاده از سوخت CNG ترغيب شوند.
جايگاه هاي CNG كشور قادر به سوخت رساني به بيش از 80 هزار دستگاه خودرو در شبانه روز هستند. اين در حالي است كه طبق آخرين آمار تعداد خودروهاي گازسوز شده كشور 25 هزار و 933 دستگاه اعلام شده.
حدود 104 جايگاه سوختگيري ديگر نيز در كشور در حال احداث است كه از اين تعداد حدود 27 جايگاه در صورت تامين انشعاب برق و گاز به زودي به بهره برداري مي رسد.
028062.jpg
احداث 150 ايستگاه توزيع گاز طبيعي
بهترين برنامه براي كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور، بهبود گسترش سيستم حمل و نقل عمومي و مديريت ترافيك است. با اين وجود، ايجاد ايستگاه هاي توزيع گاز طبيعي درشهرها و جاده هاي بين شهري از ديگر اقدامات محيط زيست در راستاي ارايه سوخت بهتر بوده، به طوري كه در حال حاضر احداث ايستگاه هاي توزيع گاز طبيعي در جاده هاي ارتباطي 7 شهر آلوده و شهرهاي بزرگ كشور از جمله برنامه هاي آتي آن است. سعيد متصدي، مدير كل دفتر كنترل آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست از ايجاد 105 ايستگاه توزيع گاز طبيعي تا پايان سال جاري در شهرهاي بزرگ كشور خبر داد و گفت: به تدريج با توجه به وجود ذخاير گاز طبيعي در كشور تعداد اين ايستگاه ها افزايش خواهد يافت.
وي با تاكيد بر اينكه افزايش خودروهاي عمومي به طور خام 30 درصد آلودگي هوا را كاهش مي دهد، گفت: مردم بايد سطح اطمينانشان به خودروهاي عمومي افزايش يابد، بدين معنا كه اگر مردم از زمانبندي دقيق حركت خودروهاي عمومي و رسيدن به موقع به مقصدشان بيش از 80 درصد اطمينان داشته باشند، قطعا از خودروهاي عمومي براي تردد در شهر استفاده مي كنند. متصدي گفت: تلاش هاي بسياري براي ساخت اتوبوس هاي گاز سوز، راهبري و نگهداري و بهره برداري آنها در كشور انجام شده است.

جهانشهر
ايده شهرداران ترك براي عيد قربان 
028029.jpg
شهره مهرنامي عيد قربان بعد از عيد فطر يكي از جشن هاي بزرگ مردم مسلمان تركيه است كه هميشه با خود چندين روز تعطيلي را به همراه دارد.
مردم تركيه براي فرا رسيدن اين عيد لباس نو تهيه مي كنند و به ديدن دوستان و اقوام خود مي روند؛ همچون رسم عيد نوروز در ايران.
در اين روز تمامي مردم ترك مسلمان به مناسبت فرا رسيدن اين عيد بزرگ حيواني را براي جلب رضايت خداوند قرباني مي كنند و بعد از تقسيم قسمت هايي از گوشت آن، بقيه را خود مصرف مي كنند.
جالب است بدانيد از آنجا كه اين مردم گوشت گوسفند مصرف نمي كنند، در اين روز همگي گاو قرباني مي كنند و به همين دليل هم دايم با حادثه فرار گاوها در روز عيد مواجه شده و مجبور مي شوند كه در كوچه و خيابان به دنبال گاوها بدوند.
بگذريم، اما اينها چه ربطي به شهرآرا دارد؟
قرباني كردن گاوها در اين روز و قاچاق پوست بعد از عيد قربان و به دام افتادن قاچاقچيان به دست پليس داستان مكرر هر ساله مردم تركيه در اين ايام بوده است.
از آنجا كه تهيه گاو براي قرباني كردن براي يك نفر به تنهايي گران تمام مي شود، چند دوست يا همسايه با هم شريك شده و يك گاو تهيه مي كنند تا بتوانند دين خود را به خداوند در اين روز ادا كنند.
اما امسال براي اينكه حوادث سالهاي گذشته دوباره تكرار نشود و قوانين شهر به دست گاوهاي فراري به هم نريزد، شهرداري هاي شهرهاي تركيه دست به ابتكاري جديد زده اند.
شهرداري ها مراكزي را در گوشه گوشه محله هاي شهرها ايجاد كرده اند كه در آنجا يك دامپزشك همراه با يك قصاب حضور دارند كه بدون دريافت پول و تنها در ازاي دريافت امعاء و احشاء گاوها آنها را براي شهروندان قرباني مي كنند كه از اين طريق تعداد گاوهايي كه در هر شهر قرباني شده نيز مشخص مي شود.
البته نبايد فراموش كرد، كباب روده يكي از غذاهاي مرسوم مردم تركيه است و طرفداران زيادي هم دارد.
روز بعد از عيد نيز واحدي از نيروي هوايي تركيه وارد عمل شده و پوست گاوهاي قرباني شده را از سطح شهرها جمع آوري مي كند تا بعد از مصرف در صنعت هوايي، مابقي را زيرنظر دولت صادر كرده و سود مالي آن را براي تركيه به همراه بياورند.
كنترل ميلان با دوربين 
شهرداري ميلان اعلام كرد كه كنترل امنيت اين شهر را با نصب بيش از 800 دوربين مدار بسته در اختيار خواهد گرفت.
اين دوربين ها قرار است در تمامي خيابان هاي اصلي، پارك ها، فروشگاه هاي بزرگ و مكان هاي پرتردد نصب شوند. نصب اين دوربين ها 3 ميليون و 500 هزار يورو براي دولت ايتاليا هزينه خواهد داشت.
شهرداري ميلان از سال 1997 ميلادي تاكنون براي حفظ امنيت اين شهر صنعتي ايتاليا، 28 ميليون و 500 هزار يورو هزينه كرده است.
ريكاردو دكوراتو معاون شهردار ميلان مي گويد: حفظ امنيت شهروندان از وظايف اصلي شهرداري است و نصب محدود اين دوربين ها تاكنون نتيجه مثبتي داشته است.

۱۹۰ ميليون سفر غيرضروري شهري
028065.jpg
سالانه بيش از 190 ميليون سفر غيرضروري براي صدور و پرداخت قبض هاي آب و فاضلاب، برق، تلفن، گاز، عوارض و نوسازي شهرداري و تعويض دفترچه بيمه انجام مي شود.
اين را رئوفي مديركل دفتر ترافيك و حمل و نقل وزارت كشور مي گويد. او با اشاره به اينكه سفرهاي غيرضروري علاوه بر ايجاد ترافيك و افزايش مصرف سوخت سبب تشديد آلودگي هوا در شهرهاي آلوده مي شوند، مي گويد: كميته كاهش تقاضاي سفرهاي غيرضروري زيرنظر شوراي عالي ترافيك با عضويت شركت هاي پست و مخابرات، سازمان تامين اجتماعي، وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات و شهرداري طرح هاي جلوگيري از سفرهاي غيرضروري را تدوين كرده اند.
او در ادامه ايجاد شركت هاي ارايه خدمات را درمناطق مختلف شهري بزرگ كشور يكي از طرح هاي در دست بررسي كميته كاهش تقاضاي سفرهاي غير ضروري اعلام كرد وگفت: با ايجاد اين شهرك ها مردم در هر نقطه اي از شهر مي توانند با پيمودن مسافت كوتاهي كارهاي خود را انجام دهند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |