پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۸
دردسر چك هاي مسافرتي
مسووليت رسيدگي به امور چك هاي مسافرتي مفقوده بر عهده بانك ها نيست 
مسدود كردن چك كمتر اتفاق مي  افتد، چون چك مسافرتي همانند پول نقد است و به همان سرعتي كه پول خرج مي  شود، چك مسافرتي را هم مي  توان خرج كرد
028131.jpg
عليرضا باغاني 
اگر چك مسافرتي خود را گم كرده ايد، زياد به زنده شدن مبلغ مفقوده خود اميدوار نباشيد چون تراول هاي سرقتي را به راحتي مي  توان به پول نقد تبديل كرد، درست مثل 1000 توماني كه در خيابان افتاده و خرج مي  شود.
فرقي نمي  كند كه پول داشته باشيد يا چك پول، چون اگر يادتان باشد امنيت مهم ترين شاخصه  چك هاي مسافرتي عنوان شده بود؛ نكته اي كه در عمل چيزي از آن ديده نمي  شود.
آغاز ماجرا
خانمي كه تراول 100 هزار توماني خود را گم كرده است، سراسيمه پس از جست وجوي يك ساعته در كوي و برزن ها، به بانك سپه شعبه نارمك مراجعه مي  كند. يعني جايي كه يك ساعت پيش دو برگ تراول 100 هزارتوماني براي وي صادر كرد.
مالباخته  به تحويلدار بانك مي  گويد: يكي از چك هاي مسافرتي ام گم شده، بايد چه كار كنم كه تا زمان نگذشته از نقد شدن آن جلوگيري كنم. تحويلدار مي  گويد: اينجا ما نمي  توانيم با يك دكمه چك شما را زنده كنيم، اول شماره اش را بدهيد، بعد 30 40 هزارتومان واريز كنيد تا شايد كاري براي شما انجام گيرد، البته مبلغ دقيق را از رئيس شعبه بپرسيد.
مالباخته به رئيس بانك مراجعه مي  كند، آقاي رئيس در جواب خواسته هاي او مي  گويد: شماره سريال چك خود را از روي چك قبلي پيدا كنيد، بعد 26 هزارتومان به حساب بانك بريزيد تا در روزهاي آينده شايد به نتيجه اي برسيد! او كه پولي همراه نداشت نااميدانه به سمت خانه روانه مي شود، اما چون خوش شانس تر از اين حرف ها بود، فردي امين، تراول چك او را پيدا كرده و با نصب اطلاعيه اي به او برمي گرداند.
تضميني نيست!
شايد شما هم بار اول باشد كه مي  شنويد بانك براي پيگيري چك مسافرتي مفقوده مشتري خود، 26 هزارتومان پول مي  گيرد، اما خوب است بدانيد با واريز اين مبلغ باز هم تضميني نيست كه به پول خود برسيد، چون به گفته مسوولان بانكي، اين كار حداقل 3 روز طول مي  كشد چرا كه همه شعب بانك بايد در جريان موضوع قرار گيرند.
چرا 26 هزارتومان؟
شايد كسي كه 50 يا 100 هزارتومان گم كرده چندان تمايلي به واريز 26 هزار تومان به حساب بانك بدون تضمين برگشت پول خود نداشته باشد، اما اين پول ها براي ميليونرها چيزي نيست. ولي اين سوال در اذهان هر دو گروه ايجاد مي  شود كه گرفتن اين 26 هزارتومان براي چيست؟
محمدخاني، مسوول ارتباطات بانك سپه مي گويد: بانك سپه 1600 شعبه دارد و براي اطلاع همه شعب از شماره چك مفقوده و مسدود كردن آن بايد اطلاعيه اي از طريق نمابر به همه شعب ارسال شود، 26 هزارتومان هم هزينه فكسي است كه بانك به عنوان يك بار مالي اضافه از مشتري مي   گيرد.
او مي  گويد: هزينه پيگيري چك مسافرتي مفقوده بر عهده خود مشتري است، چون در جريان قرارگرفتن شعب از وضعيت چك مفقوده از طريق آنلاين ممكن نيست و اساسا به صورت كامپيوتري نمي  توان جلوي نقد شدن چك را گرفت يا كسي كه آن را نقد كرده پيد اكرد.
البته مي  گويند كه مجلس در مصوبه اي، مسووليت گم شدن و رسيدگي به چك هاي مسافرتي مفقوده را از بانك ها سلب كرده است.
ظاهرا اوضاع ساير بانك ها از اين بانك بدتر است . بيژن حشمتي يكي از روساي سابق شعب بانك رفاه مي  گويد: اگر كسي چك پول خود را گم كند بايد به دادگستري مراجعه كند و دادگستري در پي مراجعه مالباخته به بانك دستور پيگيري مي  دهد. مهمترين اقدام بانك، شناسايي شعبه صادر كننده چك و در جريان قراردادن آن است كه يا آن را مسدود يا نقد كننده چك را از روي ظهرنويسي شناسايي كند.
تلاش بي  فايده 
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان مسدود كردن چك در سيستم بانكي وجود دارد، مي  گويد: بانك مي  تواند پس از طي مراحل مذكور چك را مسدود كند، اما مسدود كردن چك كمتر اتفاق مي  افتد، چون چك مسافرتي همانند پول نقد است و به همان سرعتي كه پول خرج مي  شود، چك مسافرتي را هم مي  توان خرج كرد.
چرا كامپيوتري 
به گفته مسوولان بانكي، بانك ها سيستم كامپيوتري و آنلايني براي مسدود كردن چك پول ها ندارند يا نخواسته  اند كه اين سيستم را داشته باشند. اما جالب است بدانيد همه چك هاي مسافرتي از طريق سيستم كامپيوتري ثبت و صادر مي  شوند و شماره ثبت و سريال چك ها درسيستم شعبه صادركننده ، وجود دارد. حال چرا بانك ها خدمات آنلاين و فوري به مالباختگان چك هاي مسافرتي نمي  دهند را غير از خودشان كسي نمي  داند.
باز هم تكنولوژي ديگر كشورها
مثل اينكه اروپايي ها در سيستم بانكداري پيشرو تراز ما هستند، چون ما فقط شعار مشتري مداري مي  دهيم اما در عمل وقتي مشكلي براي مشتريمان پيش مي  آيد حاضر به رسيدگي و حل مشكل آن نيستيم.
جالب است بدانيد در سوئيس وقتي تراول چك يكي از مشتريان مفقود مي  شود شعبه صادركننده در سريع ترين زمان ممكن يعني كمتر از 5 دقيقه، نقد كردن چك را غيرقابل امكان مي  كند.
تراول به چه درد مي  خورد؟
با مشكلات پيش پا افتاده اي كه براي چك هاي مسافرتي به وجود ميآيد و بانك هاي ايراني قادر به حل آن نيستند، اين سوال براي مشتريان به وجودمي آيد كه پس چك مسافرتي كه قرار بود امنيت را براي مشتريان به ارمغان بياورد به چه درد مي خورد و با پول چه فرقي دارد؟ چك پول ها دردسرهاي ديگري هم دارند.
جالب اينكه چك پول ها كه به عنوان مطمئن ترين پول نقد معرفي شده هميشه در بانك ها قابل پرداخت نيستند. نوعي چك پول وجود دارد كه با اشكال و رنگ هاي متحد الشكلي گردش مالي را كمي آسان تر كرده اند؛ چك پول هاي زيبايي كه ايران چك لقب گرفته اند و در هر بانكي مي   توان آنها را نقد كرد. اما هميشه استثناهايي هم وجود دارد.
برخي بانك ها مي  گويند كه پول نقد نداريم و برخي ديگر هم تمايلي به راه انداختن كار مشتريان ندارند. يكي از مشتريان بانك مسكن مي  گويد: مبلغ 4 ميليون تومان از بانك مسكن شعبه... ايران چك گرفته و چند روز بعد در شعبه ديگري از اين بانك قصد نقد كردن آن را داشتم اما كاركنان شعبه گفتند كه پول نداريم و من ناچار به بانك ديگري غير از مسكن رفته و ايران چك ها را نقد كردم در حالي كه بانك مسكن صادركننده ايران چك ها بود، اما حاضر به نقد كردن آنها نشد.
او با گلايه مي  گويد: چرا به جاي ايران چك به مشتريان چك رمزدار نمي  دهند تا مشتريان به گردش مالي خود مطمئن تر نگاه كنند.
چك هاي رمزدار به چك هايي اطلاق مي  شود كه بانك ها صاحب حساب آن هستند نه شخص حقيقي خاصي. بنابراين نقد شدن آنها ردخور ندارد و حجم آنها هم بسيار كمتر از چك هاي مسافرتي است.

واريز هزينه قرباني حجاج ايراني به بانك ملي
فارس رئيس اداره خارجه بانك ملي گفت: اين بانك وجوه مربوط به طرح واريز هزينه قرباني حج تمتع زائران ايراني را با استفاده از شبكه گسترده بين المللي سوئيفت و بهره گيري از كارگزاران بانكي به حساب سازمان  هاي ذي ربط در كشور عربستان انتقال داد.
به نقل از روابط عمومي بانك ملي ايران، عبقري گفت: پيش از اين وجوه قرباني حجاج ايراني، توسط مديران كاروان ها و مسوولان سازمان حج و زيارت، جمع آوري و به سازمان هاي ذي ربط در كشور عربستان ارايه مي شد.
همزمان با برگزاري بيست و نهمين مجمع عمومي بانك توسعه اسلامي در شهريور امسال در تهران، مذاكراتي ميان بانك توسعه اسلامي و مسوولان سازمان حج و زيارت و بانك ملي ايران صورت گرفت كه در پي آن با اجراي طرح واريز وجوه قرباني حج تمتع زائران بين الله الحرام از طريق بانك ملي ايران توافق شد.
به موجب اين توافق، وجوه قرباني زائران از طريق تمامي شعب بانك ملي ايران در سراسر كشور جمع آوري و با بهره گيري از توانايي هاي كارگزاري اين بانك در كشور عربستان سعودي وجوه جمع آوري شده به حساب بانك توسعه اسلامي براي انجام اقدامات لازم انتقال يافت.
به گفته وي، اين در حالي است كه امسال نيز هزينه هاي مربوط به اقامت حجاج ايراني توسط بانك ملي ايران و امكانات كارگزاري اين بانك در مكه و مدينه در قالب بيش از يكهزار حواله به مديران كاروان ها پرداخت شد.
عبقري بر حضور نمايندگان اين بانك در مدينه و مكه براي اطمينان از نحوه ارايه خدمات و ارتباط دايمي آنان با مركز براي رفع مشكلات احتمالي تاكيد كرد.

واگذاري 10 هزار تاكسي
028134.jpg
۱۰ هزار تاكسي صفر كيلومتر به كمك ناوگان فرسوده تاكسيراني ايران مي آيند. مدير عامل سازمان هاي تاكسيراني كشور به ايرانشهر مي گويد: اين تاكسي ها قرار است سال آينده براي تقويت ناوگان تاكسيراني وارد عرصه جابه جايي مسافران شوند.
پور فرزاد ادامه مي دهد: 200 هزار دستگاه تاكسي پلاك قرمز و 50 هزار تاكسي پلاك موقت هم اكنون 20 تا 25 درصد مسافران داخل شهري را جابه جا مي كنند.
او مي گويد: هم اكنون بيش از 5 هزار تاكسي ناوگان تاكسيراني فرسوده است و بايد از رده خارج شوند.

گوشت بلدرچين بفروشيد
اگر تصميم داريد در بازار گوشت، كسب و كاري براي خود راه بيندازيد، سراغ گوشت بلدرچين برويد، چون كارشناسان پيش بيني كرده اند كه گوشت اين پرنده به نرخ رشد 16 درصدي برسد.
به گزارش خبرنگار ما، بر اساس آمار، توليد گوشت بلدرچين در سال 82 به بيش از 700 تن رسيده است و پيش بيني مي  شود، با توجه به موافقت هاي اصولي صادره ، توليد گوشت بلدرچين در سال 83 از نرخ رشد 16 درصدي نسبت به سال 82 برخوردار باشد.
بنابر اين گزارش، عملكرد پرورش بلدرچين كه پس از انقلاب آغاز شده نشان مي  دهد كه توليد جوجه يكروزه بلدرچين در سال 79 حدود 500 هزار قطعه، سال 80 حدود 570 هزار قطعه، سال 81 حدود 600 هزار قطعه و سال 82 حدود 700 هزار قطعه بوده است.
طي سال هاي ياد شده گوشت استحصالي نيز از 500 تن در سال 79 به 700 تن در سال 82 افزايش نشان مي  دهد.

ايران به اندازه كل اروپا به دانش آموزان شير مي دهد
028128.jpg
معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: ايران با پوشش 8 ميليون دانش آموز در زمينه پوشش شير مدارس، پس از آمريكا رتبه دوم را داراست.
مهندس حميدرضا محسني جهرمي با اعلام اين خبر افزود: ميزان يارانه شير مدارس در كشور 64 ميليارد تومانحدود۶۰ ميليون يورو است كه اين رقم نزديك به يارانه شير مدارس كل اروپاست.
وي با اشاره به پايين بودن سرانه مصرف موادلبني در كشور يادآورشد: طرح شير مدارس تا حد زيادي در فرهنگسازي به منظور افزايش سرانه مصرف شير در كشورتوفيق داشته است.
مهندس محسني جهرمي، تغيير بسته بندي شيرها از حالت كيسه اي فعلي به صورت ليواني كه در آن با فويل بسته بندي شده باشد و طعم  دار كردن شير را از جمله راهكارهاي موثر براي گرايش بيشتر دانش آموزان به مصرف شير برشمرد.

ادعاي كانون خودساخته سيب زميني
در جنگ هاي تاريخي و حوادث غيرمترقبه، همواره سيب زميني به عنوان غذايي سهل الوصول به شمار مي رفته و مي تواند تا استحكام شرايط مناسب تا مدتي به عنوان غذايي مناسب ايفاي نقش كند.
به همين دليل رئيس كانون سيب زميني بذري ايران به وزارت جهاد كشاورزي پيشنهاد داده است جهت تنظيم و كنترل وضعيت سيب زميني در بازار۲۰ هزار تن سيب زميني براي حمايت از زلزله زدگان سونامي ارسال شود. اين در حالي است كه علي امامي عضو هيات مديره اتحاديه بارفروشان تهران مدعي است مقدار 2ميليون كيلوگرم سيب زميني مازاد بر نياز در انبارها موجود است و از نيمه اسفندماه نيز سيب زميني تازه جيرفتي به بازار مي آيد كه اين رقم نمي تواند تاثيري روي وضعيت بازار بگذارد.

تماشاي رايگان بازي هاي ورزشي
تماشاي رقابت هاي ورزشي بانوان كشورهاي اسلامي و آسيايي در سالن هاي برگزاري اين مسابقات رايگان است.
مهين فرهادي زاد، دبير كل نخستين دوره بازي هاي بانوان كشورهاي اسلامي و آسيايي با بيان اين مطلب افزود: حضور آقايان تنها در سالن تيراندازي كه ورزشكاران با پوشش اسلامي به رقابت مي پردازند امكان پذير است و ديگر ورزشگاه ها فقط به بانوان اختصاص دارد.
نخستين دوره بازي هاي بانوان كشورهاي اسلامي و آسيايي از 5 تا 11 بهمن به ميزباني شهرداري تهران برگزار مي شود.

به جاي لوبيا، قارچ بكاريم
028125.jpg
از يك هكتار زمين كشاورزي در صورت كاشت قارچ مي توان سالانه معادل 5 تا 7هزار كيلوگرم قارچ به عمل آورد كه حاوي 30 تا 50 هزار كيلوگرم پروتئين است. اين در حالي است كه اگر در چنين زميني لوبيا بكاريم، مقدار پروتئين به دست آمده 250كيلوگرم خواهد بود.
دكتر حسين رياحي با بيان اين مطلب افزود: با توجه به مصرف كم آب در پرورش قارچ و همچنين با توجه به شرايط اقليمي كشور ما كه در منطقه خشك و نيمه خشك جهان قرار گرفته است، كشت اين محصول بسيار ساده و به صرفه خواهدبود.
لازم به ذكر است قيمت تمام شده قارچ در ايران تقريبا معادل يك دلار و 20 سنت است. در حالي كه قيمت جهاني آن حدود 2دلار و 20 سنت بوده و از اين جهت نيز توليد آن مي تواند براي كشور ارزآور نيز باشد.

توليد فيات در ايران
يكي از مشكلات خودرو در ايران تنوع اندك آن است. مشتريان ايراني براي خريد خودرو نسبت به مردم بسياري كشورهاي ديگر گزينه انتخاب كمتري دارند. خبر خوبي براي مشتريان ايراني داريم.
جانشين وزير فعاليت هاي توليدي ايتاليا، در تفاهمنامه اقتصادي با ايران از توليد فيات در ايران خبر داد. تتي در مراسم افتتاح هفتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و ايتاليا با اذعان به سرمايه گذاري ناچيز كشور ايتاليا در ايران گفت: ايران شريك نخست ايتاليا در خاورميانه است. از اين رو قصد داريم همكاري هاي اقتصادي را گسترش دهيم. از اين پس فيات نيز مانند پژوهاي فرانسوي در ايران توليد مي  شود. خودروي فيات به شتاب صفر تا 100 كم و سرعت خوب ضمن بهره مندي از اتاق محكم شهره است. با ورود اين خودرو به صنايع خودروسازي ايران، گزينه هاي انتخابي بيشتر مي  شود. هر چند قيمت خودرو براي مصرف كننده كاهش پيدا نكند.

فروشگاه
قيمت خودرو صفر كيلومتر در بازار تهران ميليون ريال
028140.jpg
028143.jpg
028146.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
واگذاري نادرست تلفن ها
مخابرات شهر قدس از 2 ماه پيش نسبت به واگذاري تلفن هاي منطقه اقدام كرده است. تقاضا دارم طبق شماره هاي وديعه واگذار كنند. به ما كه در ماه تير ثبت نام كرده ايم نداده اند، ولي به كساني كه در آذرماه ثبت نام كرده اند تلفن واگذار شده.
سيادتي 
شوراي ارزشيابي هنرمندان 
از آقاي مسجدجامعي تقاضا داريم نسبت به وضعيت شوراي ارزشيابي هنرمندان دستور رسيدگي فرمايند، چون اجحاف هاي زيادي صورت مي گيرد. من از ارديبهشت 83، درجه 3 هنري در رشته فيلمبرداري گرفته ام كه تاكنون هيچ اقدامي در جهت تاييد آن در شورا صورت نگرفته.
حميدرضا گوهري سنندج 
مشكلات محمدآباد شهريار
محمدآباد ويره شهريار هنوز گاز ندارد. امنيت و ايمني در گذر از عرض خيابان 45 متري بين شهريار به عادلان سه راه طالقاني كه وسايل نقليه با سرعت زياد عبور مي كنند، وجود ندارد و جان فرزندان ما در تهديد است. اتوبوس داخل شهري با مسافت كوتاه هزينه 3 برابر تهران را مي گيرد.
آب پرور
وضعيت نابسامان بيمارستان ارشاد
از سازمان تامين اجتماعي تقاضا دارم نسبت به وضع بهداشتي بيمارستان ارشاد، واقع در جاده كرج رسيدگي كنند.
سيادتي 
معافيت پزشكي 
چرا كارخانه ها و مراكز صنعتي، افرادي را كه معافيت پزشكي دارند استخدام نمي  كنند.
رضايي 
مشكل بازنشستگان 
من يك بازنشسته تامين اجتماعي هستم، هنوز به ما مطالبات قبل از 79 را نداده اند.
كاكاوند
مشكلات شهرك انديشه 
اتوبوس هاي شركت واحد مسير تهران شهرك انديشه از رده خارج هستند و عمري بالاي 3530 سال دارند. همچنين دو سال است جاده بين ملارد و شهريار بين فاز يك و سه را براي دور برگردان كنده اند و هنوز درست نكرده اند.
در ضمن نيروي انتظامي هيچ كنترل و نظارتي بر اماكن عمومي انديشه ندارد. هميشه و در همه جا اراذل و اوباش براي مردم مزاحمت ايجاد مي  كنند.
غفاري 
مشكل بازنشستگان 
بازنشسته نيروي انتظامي در سال۸۲ هستم. هنوز مطالبات ما را پرداخت نكرده اند.
علي حسيني 
مشكل آسفالت 
انتهاي خيابان لاله غربي واقع در سر حدآباد كرج آسفالت نشده و چون انتهاي اين خيابان چند باغ است، شب ها مركز تجمع اراذل و اوباش شده. از شهرداري كرج خواهشمنديم رسيدگي كنند.
يك شهروند
مشكل اتوبوس شركت واحد
ترمينال جنوب، ايستگاه مترو، اتوبوس شركت واحد براي مسيرهاي مشيريه، كاروان و مسعوديه ندارد. از مسوولان خواهشمنديم اقدام لازم را مبذول فرمايند.
ابراهيمي 
مشكل خيابان مولوي 
در خيابان مولوي ايستگاه سعادت، فروشندگان پلاستيك باعث سد معبر شده اند و علاوه بر خيابان، وسايل خود را در كوچه  ها مي  گذارند. شهرداري منطقه 12 رسيدگي نمي  كند.
طالب لو
مشكل بازنشستگي 
حدود 16 ماه است از كارخانه شير پاستوريزه براي بيمه شعبه 6 درخواست بازنشستگي كرده ايم، به دليل اينكه كار ما جزو مشاغل سخت و زيان آور است، ولي بيمه قبول نمي  كند.
باقري 

بازتاب
مواهب سفر با اتومبيل به اروپا
در پي انعكاس مطلبي در مورخ 14/10/83 در صفحه 21 با عنوان مصائب سفر با اتومبيل به اروپا به نقل از خبرگزاري ميراث، كانون جهانگردي اتومبيلراني با ارسال جوابيه اي متذكر شده اند:
۱ كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران با 70 سال سابقه در ارايه اسناد و مدارك بين المللي، در اتحاديه بين المللي جهانگردي كه 106 كشور جهان در آن عضو هستند، عضو بوده كه اشتباها 36 كشور قيد شده است.
۲ عنوان صحيح اصطلاحات عنوان شده كارنت دوپاساژ و دفترچه كاپاژ، كارنه دوپاساژو كاپوتاژ مي  باشد.
۳ در صورتي كه هموطنان عزيز كه تمايل به سفر اروپا با سواري شخصي خود را داشته  باشند، هزينه اي كه جهت دريافت دفترچه مالكيت خودرو و پلاك ترانزيت و كارت عضويت و برچسب IR به اين كانون پرداخت مي  كنند، 2 ميليون تومان نبوده، بلكه جمعا 600/70 تومان مي  باشد.
۴ كانون جهانگردي و اتومبيلراني ج.ا ايران داراي دو شعبه اصلي در شهر تهران به نشاني خيابان خرمشهر، خيابان شهيد عربعلي، پلاك 12 و خيابان فياض بخش، شماره 37 و داراي 29 نمايندگي در تمامي استان هاي كشور مي  باشد كه اسناد و مدارك بين المللي جهانگردي را به متقاضيان ارايه مي  نمايند كه ليست دقيق نمايندگي هاي اين كانون نيز به پيوست ارسال مي  گردد.
۵ هزينه اي كه گردشگران و جهانگردان تركيه اي براي دريافت دفترچه مالكيت و پلاك پرداخت مي  كنند، 250 هزار تومان اعلام شده كه در مقابل 600/70 تومان دريافتي در ايران غيرقابل مقايسه مي  باشد.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |