پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
امام حسين(ع): حاجت خود را جز نزد يكي از اين سه نفر نبر: ۱- دين دار، ۲- جوانمرد، ۳- باشخصيت
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۱۱۸
امروز با حافظ
وگر تيرم زند منت پذيرم
به تيغم گر كشد دستش نگيرم
كه پيش دست و بازويت بميرم
كمان ابروي ما را گو بزن تير
۲۰ فيلم بخش مسابقه بين الملل جشنواره فجر اعلام شد
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر بيست فيلم از كشورهاي آلمان، آمريكا، انگلستان، ايتاليا، ايران، بوسني، هرزگوين، تايوان، تركيه، چين، سوئيس، فرانسه، مجارستان، مراكش، لوكزامبورگ، هنگ كنگ و يونان در اين بخش شركت دارند.
فيلم هاي بلند بخش مسابقه بين الملل عبارتند از: آوازه خوان پشت پرده (ارمانواولمي / ايتاليا، انگلستان، فرانسه - ۲۰۰۳) اسپارتي (ديويد ممت / آمريكا، آلمان - ۲۰۰۴) افعي در مشست (فيليپ دوبروكا/ فرانسه، انگلستان - ۲۰۰۴) بعد از روز قبل (آتيلا يانيش / مجارستان - ۲۰۰۴) بيدار شو آرزو (كيانوش عياري / ايران - ۲۰۰۴) بيد مجنون (مجيد مجيدي / ايران - ۲۰۰۴) پيك پوست هندوانه (احمد اولوكاي - تركيه - ۲۰۰۴) تاجر ونيزي (مايكل رد فور / آمريكا، ايتاليا، لوكزامبورگ، انگلستان - ۲۰۰۴) خانه خنجرهاي پران (ژانگ بيمو / چين،
هنگ كنگ - ۲۰۰۴) در انتظار ابر (يسيم اوستا اوغلو / آلمان، فرانسه، يونان، تركيه - ۲۰۰۴) در كازابلانكا فرشته ها پرواز نمي كنند، (محمد اصلي / ايتاليا، مراكش - ۲۰۰۴) روز نهم (فولكر شلندورف / آلمان، لوكزامبورگ - ۲۰۰۴) روزها و ساعت ها (پي يرزاليكا - بوسني - هرزگوين - ۲۰۰۴) شكوفه هاي سنگي (عزيزاله حميدنژاد / ايران - ۲۰۰۴) كاپيتان اسكاي: دنياي فردا (كري كار ران / ايتاليا، انگلستان، آمريكا - ۲۰۰۴) كافه لومي ير (هيسائو - هسين هو / تايوان، ژاپن - ۲۰۰۳) ناپولا Napola (دنيس گانسل / آلمان - ۲۰۰۴) نگهبان پاركينگ در ماه جولاي (آن ژان جون - چين - ۲۰۰۴) هم خوانان (كريستف باراتيه / آلمان، سوييس، فرانسه - ۲۰۰۴) يادداشت هاي موتورسيكلت (والتر سالس / انگلستان، آلمان، آمريكا - ۲۰۰۴).

جشن سالانه عكس برگزار مي شود
خبرگزاري فارس: نخستين جشن سالانه عكس قزوين، ۱۲ لغايت ۱۶ بهمن ماه برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، به مناسبت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و به منظور تجليل از عكاسان برجسته بعد از انقلاب اسلامي در استان قزوين و تقويت ارتباط انديشه هاي ديني با هنر عكاسي، حوزه هنري استان قزوين اقدام به برگزاري نخستين جشن سالانه عكس كرده است.
علاقه مندان جهت شركت در اين جشن مي توانند ۳ قطعه عكس (حداقل ۳۰ در۲۰ و حداكثر ۴۵در۳۰ سانتي متر) خود را با موضوع آزاد تا ۵ بهمن ماه به حوزه هنري قزوين، واقع در بلوار مدرس روبروي بوستان ملت ارسال كنند.

مخالفت شوراي  عالي انقلاب فرهنگي با فعاليت شبكه مهاجر
مسئول بخش مصوبات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح شبكه مهاجر مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس دامچي مسئول بخش مصوبات دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مخالف فعاليت شبكه تلويزيوني مهاجر است و مخالفت خود را اعلام كرده است.
وي افزود: با اين حال بحث هايي حول آن وجود دارد كه قرار است در جلسه ۶ بهمن ماه در شورا مطرح شود، اما تا اينجا مخالفت شورا مسجل است.
به گفته آرپناهي بازرگان ايراني و رئيس شبكه مهاجر، اين شبكه صرفا براي ترويج و حفظ فرهنگ و هنر ايراني براي ايرانيان سراسر جهان راه اندازي شده است.

جشنواره فيلمنامه هاي قرآني برگزار مي شود
خبرگزاري فارس: اولين جشنواره فيلمنامه نويسي با موضوعات قرآني ويژه دانشجويان سراسر كشور با حمايت معاونت دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران، شبكه قرآن سيما و اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري برگزار مي شود.
محمد مشائي مديركل امور فوق برنامه دانشگاه تهران در نشست خبري اولين جشنواره فيلم نامه نويسي با موضوعات قرآني كه ويژه دانشجويان سراسر كشور برگزار مي شود، گفت: سياست هاي فرهنگي دانشگاه با توجه به حضور دانشجو در عرصه تصميم گيري در فعاليت هاي فرهنگي فصل تازه و نويني را در عرصه دانشگاه ايجاد كرده است.
وي افزود: اين فعاليت ها با پشتيباني هايي كه مديران داشتند همراه بوده و تأكيد مجموعه دانشگاه تهران در فعاليت هاي قرآني و فعاليت هايي كه تكيه بر فرهنگ اسلام بود تا به حال برنامه هاي مختلفي را شكل داده است.
مشائي گفت:  هم اكنون در دانشگاه تهران شاهد حضور ۲۰ كانون قرآن هستيم كه فعاليت هاي ارزنده اي را اجرا كرده اند كه نتيجه حضور دانشجويان در اين كانون ها بوده است.
وي ادامه داد: برگزاري اين جشنواره با موضوعات قرآني، ترويج و نشر و گسترش مفاهيم و ارزش هاي قرآني و ديني در جامعه با رويكرد و استفاده از مضامين هنري است.

فريد عمران در نخستين نشست بنياد وزيري
نخستين نشست ماهانه بنياد وزيري با حضور دكتر فريد عمران آهنگساز و موسيقيدان در ساعت ۱۷ امروز برگزار مي شود.
در اين نشست موضوع مضامين موسيقي چيست، موسيقيدان كيست؟ طرح مي شود.نشاني: خيابان ولي عصر، روبروي پارك ساعي، خيابان تختي شماره ۲.

جشنواره تئاتر فجر امروز آغاز مي شود
خبرگزاري فارس: بيست وسومين دوره برگزاري جشنواره تئاتر فجر در حالي آغاز مي شود كه امسال گروه هاي تئاتري در بخش هاي بين الملل، شهرستاني، مرور، خياباني و... نمايش هاي خود را به روي صحنه مي برند.
امسال رقابتي ميان گروه هاي تهراني و شهرستاني ديده نمي شود، همچنين نشست و جلسات نمايش هاي بخش بين الملل نيز برگزار نخواهد شد. در اولين روز از اين جشنواره كه از امروز(اول بهمن) به مدت ۱۰ روز برگزار مي شود، نمايش منطقه اشغال شده از هلنا والدمن نمايش مشتركي از ايران و آلمان به مدت ۷۰ دقيقه در تالار اصلي، ساعت ۱۹ اجرا مي شود.
نمايش عشق- رويا- تاريكي به كارگرداني اصغر خليلي نيز ساعت ۱۶ و ۳۰: ۱۸ در تالار سنگلج به روي صحنه مي رود.
در انتظار گودو كه بعد از نمايش مفتش طولاني ترين نمايش تئاتر فجر است در تالار مولوي ساعت ۱۵ و ۳۰: ۱۷ اجرا مي شود.
خانه نمايش نيز ساعت ۱۵ پذيراي نمايش مرد اتفاقي به كارگرداني وحيد رهباني است.
نمايش پنج كاپريس براي ويولون به كارگرداني محمودرضا رحيمي ساعت ۱۶ در تالار خورشيد به روي صحنه مي رود.
كافه ترياي تئاترشهر هم نمايشنامه خواني بليت براي بهشت كار گروهي از فرانسه را خواهد داشت.
نمايش خاكستري به كارگرداني شهرام كرمي نيز در تالار نو ساعت ۱۶ اجرا مي شود و در تالار كوچك نيز نمايش آخرين بازي به كارگرداني محمدرضا مرند از كرمانشاه در دو سانس ۱۶ و ۱۹ به روي صحنه مي رود.
تالار چهارسو نيز پذيراي نمايش سانتا كروز به كارگرداني هما روستا در دو سانس ۱۷ و ۲۱ بوده و محمد رحمانيان در بخش مرور هم نمايش آواز قو را در دو سانس ۳۰: ۱۷ و۲۰ در تالار سايه به روي صحنه مي برد.
نمايش شب مويه ها به كارگرداني كورش زارعي در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در تالار قشقايي اجرا مي شود و چشم اندازي از پل به كارگرداني منيژه محامدي هم در تالار اصلي تئاتر شهر ساعت ۳۰: ۱۸ اجرا مي شود.
فضاي باز تئاتر شهر هم امسال پذيراي تعزيه خواني است و در اولين روز از جشنواره مجلس شبيه خواني ذبح اسماعيل ويژه عيد قربان ساعت ۱۴ اجرا خواهد شد.
امسال در فضاي باز تالار وحدت نيز نمايش هاي خياباني خارجي از پنجمين روز جشنواره برگزار مي شود.

يهارستان
گاه روح عشق چون زمين بود تا شجره  عشق ازو برويد. گاه آفتاب بود در آسمان روح تا خود چون تابد.
احمد غزالي

برگي از تاريخ
تكميل عمارت «تاج محل» به دست استاد عيسي ايراني
۲۰ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۸۹۱ «كالاهاهوا» پادشاه مجمع الجزاير  هاوايي (در آن زمان كشوري مستقل و متمدن بود كه بعداً ضميمه آمريكا شد) درگذشت. در سال ۱۸۷۳ «ماكس آدلر» تئوريسين سوسياليست در اتريش به دنيا آمد و شصت و چهار سال عمر كرد. در سال ۱۹۲۱ به تصميم لنين، «داغستان» به صورت يك منطقه خودمختار روسيه درآمد. در سال ۱۹۳۷ «بيستم ژانويه» آغاز هر دوره چهار ساله رياست جمهوري آمريكا تعيين شد.
در سال ۱۳۴۰ هجري دولت تصميم به خريد شركت هواپيمايي غيردولتي «ايران اير» و تأسيس يك سازمان هواپيمايي ملي (اختصاراً: هما) براي حمل و نقل هوايي در داخل و خارج كشور گرفت و داراي يك شركت دولتي خطوط هوايي بين المللي شد. در سال ۱۹۸۱ جمهوري اسلامي ايران ۵۲ گروگان آمريكايي را پس از ۴۴۴ روز آزاد كرد. در سال ۱۳۷۳ (۳۰ ديماه) مهندس مهدي بازرگان نخستين رئيس دولت ايران پس از انقلاب در۸۶ سالگي پس از انتقال به سوئيس براي درمان درگذشت.
اينك برگ امروز: عمارت تاج محل در هند در اين روز در ماه ژانويه سال ۱۶۵۳ ميلادي تكميل شد. «شاه جهان» امپراتور وقت هند تصميم به ساختن چنين عمارتي به يادبود همسر خود (ممتاز محل) گرفت كه در اثناي وضع حمل چهاردهمين فرزند خويش درگذشته بود.
كار ساختن اين عمارت زيبا پس از دعوت استاد عيسي، معمار بزرگ ايراني به هند از سال ۱۶۳۱ آغاز شد. استاد عيسي براي ساختن اين عمارت باشكوه ده ها معمار و تزيين كار از ايران (عمدتاً از شهرهاي اصفهان، كرمان و شيراز) به هند برد. بيشتر تزيين كاران از شيراز بودند. قسمتي از سنگ هاي مرمر از ايران (معادن كوه هزار واقع در شهرك «راين» استان كرمان) و ايران خاوري (افغانستان امروز) به محل حمل شده بود. چند قلم ديگر از مصالح ساختماني نيز از ايران بود. استاد عيسي در طرح اين ساختمان همه نمونه هاي معماري خاورميانه را به كار گرفته است تا عمارت كاملاً اصالت خاورميانه اي داشته باشد، نه هندي (آسياي جنوبي).
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
اسيد فوليك و سل
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه تب ۳۸ درجه همراه با سرفه توأم با خروج خون علائم چه بيماري هستند گفته است كه اگر با خستگي مفرط و عرق ريزي شبانه به ويژه در ناحيه گردن همراه باشند علائم بيماري سل هستند كه دوباره در سطح جهان در حال گسترش يافتن است. در هر حال سرفه توأم با خون، موضوعي است كه بايد فوراً به اطلاع دكتر رسانده شود.

نگارستان
000489.jpg
نام اثر: مجلس تعزيه
هنرمند: ناشناس
مشخصات اثر: مجلس تعزيه / آبرنگ روي كاغذ / نيمه دوم قرن سيزدهم هجري قمري / ۵۸در۳۸ سانتي متر
اثر احتمالا كار هنرمندي اروپايي و جهانگرد به تأسي از مجالس تعزيه بوده است. هنرمند در اين اثر منحصر به فرد مجلس تعزيه را به زيبايي به تصوير كشيده و با دقت و وسواس به جزئيات پرداخته و آنها را نقاشي كرده است.
محل نگهداري اثر:  اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انتقاد تازه جان كري از انتخابات آمريكا
سناتور جان كري رقيب جورج بوش در انتخابات دوم نوامبر گذشته پريشب در مراسمي در ايالت ماساچوست از بي نظمي هاي متعدد در آخرين انتخابات آمريكا كه به ناموفق شدنش انجاميد ياد كرد و گفت: بي نظمي و نقائص زياد بود، ولي او به رغم مخالفت سران حزب دمكرات، بنا به مصالحي تصميم گرفت در آن زمان حساس دست از ادامه اعتراض بردارد تا آرامش حفظ شود ولي آرام گرفتن او دليل خودداري از تكميل رسيدگي به شكايت معترضين نبود. او به عنوان يك فرد از حق اعتراض گذشت و يك فرد نمي تواند حق اعتراض را از ديگران سلب كند و اين دو موضوع به هم ارتباط نداشت. تصميم او در حالي بود كه همه مي دانستند بسياري از مردم موفق به رأي دادن نشده بودند. ماشين هاي رأي گيري به تناسب ثبت نام كنندگان هر حوزه توزيع نشده بود، به گونه اي كه اين نقص سبب شده بود كه در برخي ازحوزه هاي دمكرات نشين، مردم چهار تا هفت ساعت در صف مي ايستادند و خيلي ها كه طفل شيرخوار داشتند، سالخورده بودند و گرفتاري شغلي داشتند، صف را رها كرده و به خانه و محل كار باز مي گشتند. حال آن كه در حوزه هاي جمهوريخواه نشين اين معطلي از ده دقيقه تجاوز نمي كرد. اسامي بسياري از رأي دهندگان از فهرست ها پاك شده بود و از رأي دادن محروم شده بودند. ما در عراق صدها ميليون دلار هزينه مي كنيم تا بتوانيم مردم را به پاي صندوق هاي رأي بكشانيم ولي در كشور خودمان مانع از رأي دادن مردم مي شويم. سناتور كري گفت: بي نظمي ها در اوهايو باعث اعتراض شديد و متعدد شد و هنوز كار رسيدگي به اين اعتراض ها پايان نيافته بود كه كنگره بر رأي ۲۸۵ به ۲۵۱ الكتورها مهر تأييد گذارد و بوش را برنده اعلام كرد، حال آن كه بايد منتظر پايان كار رسيدگي مي شد .
مزاياي بازنشستگان روسيه دو برابر شد
در پي اعتراض چند روزه بازنشستگان روسيه به كاهش مزايايي كه از دوران شوروي به ميراث برده بودند، همان طور كه انتظار مي رفت ولاديمير پوتين ديروز اين كاهش را به گردن چند همكار خود از جمله وزير رفاه عمومي انداخت و دستور داد كه مزاياي بازنشستگان دو برابر و از اول مارس (يك ماه زودتر از زمان مقرر) پرداخت شود. وي گفت كه از كميسيون مربوط خواسته بود كه ضابطه مزايا را دوباره نويسي و اصلاح كنند كه اعضاي كميسيون برخي از موارد آن را به اشتباه حذف كردند. نمي شود كسي را از مزايايي كه قبلاً مي گرفته بدون جلب رضايتش محروم كرد (اصل عطف به ما سبق نشدن قانون و نظامات دولتي). اين مزايا عبارت بوده است از درمان رايگان، حمل و نقل رايگان و استفاده از آب، برق و تلفن با رعايت تخفيف. تا اين لحظه از بركناري وزير رفاه عمومي كه باعث اين اعتراض عمومي شده بود خبري نرسيده است.
ايرباس ۸۰۰ نفره در تلويزيون هاي آمريكا
سه شنبه شب اين هفته شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گزارش تكميل ساخت نخستين ايرباس دو طبقه را كه تا ۸۰۰ مسافر گنجايش دارد و به مراتب بزرگتر از جمبوجت هاي بوئينگ است پخش كردند و گفتند كه ايرباس با ساخت اين هواپيماي پهن پيكر از بوئينگ آمريكا جلو افتاده است. معمولاً شبكه هاي آمريكايي از چنين مقايسه اي كه بينندگان آمريكايي را متأثر و ناخرسند كند خودداري مي كنند. جمبوجت ايرباس (ايرباس ۳۸۰) در وضعيت فرست كلاس كامل داراي ۵۵۵ صندلي است. در مراسم پاياني تكميل اين هواپيما پنج هزار تن، از جمله سران فرانسه، آلمان، اسپانيا و انگلستان (شركاء كنسرسيوم اروپايي سازنده ايرباس) حضور داشتند و اين هواپيما را يك غرور براي صنايع اروپا خواندند. در همين مراسم اعلام شد كه كارخانه ايرباس تاكنون سفارش ساخت ۱۴۹ دستگاه از اين هواپيما را دريافت كرده كه چين خريدار شماره يك آن است. مسافرت با اين هواپيما به علت بزرگ بودن و گنجايش زياد، ارزانتر تمام مي شود.

نمايش فيلم كوتاه
سه فيلم كوتاه عصر امروز در خانه هنرمندان ايران به نمايش گذاشته مي شود. اين فيلم ها «۱/۴» ساخته الناز قلي پور، «سياه و سفيد» ساخته محمد مفيدي و «پندار» ساخته ايمان پرگال هستند كه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ نمايش داده مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پز
خيلي به خودش مي باليد. مرتب از سليقه و موفقيت هايش تعريف مي كرد و من فقط گوش مي كردم. هيچ نقطه مشتركي بين ما نبود. ولي نمي دانم چرا گپ دوستانه مان به درازا كشيد. همين طور كه با گوشي تلفن همراهش ور مي رفت، پرسيد:
- راستي شماره موبايلت چنده؟
- تلفن همراه ندارم!
- آپارتمانت كجاست؟
- مستاجرم، جايي يه اطاق گرفتم.
- ماشينت چيه؟
- ندارم! اتوبوس سوارم...
نگاهي كرد و زير لب گفت: معلوم هست تو با چي زنده اي؟
گفتم: دلي دارم حساس، چشمي ريزبين و قلمي قابل احترام كه وقتي به كارشان مي گيرم زيباترين دنيا را برايم مي سازند.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
حمله جنون آميز به مربي
تورنتو:يك مرد كانادايي در اقدامي جنون آميز به مربي تيم  هاكي پسر ۹ ساله اش حمله كرد و كوشيد او را خفه كند. خشم اين مرد ناشي از آن بود كه پسرش در طول مسابقه روي نيمكت ذخيره ها نشسته بود.
گفته مي شود او در جريان مسابقه اي كه روز يكشنبه برگزار مي شد از مانع بين جايگاه تماشاگران و زمين مسابقه گذشت و گلوي مربي را گرفت. به گفته پليس چند تن از شاهدان كوشيدند مربي را از دست او نجات دهند، اما او تا هنگامي كه مربي روي زمين افتاد، گلويش را رها نكرد. پدر خشمگين به اتهام اقدام به خفه كردن محاكمه خواهد شد؛ هر چند مربي اي كه گرفتار خشم او شده بود پس از چند لحظه توانست سركار خود بازگردد و به نظر نمي رسد آسيب جدي ديده باشد.
مشاجره مرگبار
سائوپائولو:يك مرد برزيلي در جريان مشاجره با مادر ۸۸ ساله اش او را به حياط خانه همسايه انداخت، اما آنجا دو گاو ويژه مسابقه گاوبازي نگه داري مي شد كه به پيرزن حمله كردند و مادر نگون بخت ساعتي بعد در بيمارستان جان سپرد. اين زن «ماريا» نام داشت و حادثه در جريان مشاجره او با پسر ۴۸ ساله اش، «لوئيز پوليدورو» ، اتفاق افتاد. به گفته يكي از ساكنان محل، پوليدورو مردي معتاد به الكل است كه براي تأمين هزينه اعتياد خود به پس انداز مادرش دستبرد مي زد. پوليدورو به پليس گفته است مادرش در جريان مشاجره و براي فرار از دست او خود را به حياط همسايه انداخته است. پليس تأييد كرده است كه پوليدورو تلاش كرده مادرش را از چنگ گاوهاي خشمگين نجات دهد. در واقع مأموران پليس عصر روز پنجشنبه هنگامي به محل رسيده اند كه پوليدورو مادر مجروح خود را در آغوش داشته است. او در حال حاضر زنداني است و به اتهام قتل محاكمه خواهد شد.
يافته هاي تازه در مورد كهنسالي
واشنگتن : تحقيقات پژوهشگران نشان داده است تمرينات منظم و رژيم غذايي حاوي ويتامين، ميوه و سبزيجات به سگ هاي پير كمك مي كند چيزهاي تازه ياد بگيرند و چابك بمانند.
پژوهشگران انستيتو ملي سالمندي در آمريكا روز سه شنبه اعلام كردند، سگ هاي شكاري كه به طور مرتب توسط آنها تمرين داده شده و رژيم غذايي ويتامينه دريافت كرده اند، بسيار بهتر از آنهايي كه غذايي معمولي خورده و براي خود پرسه زده اند چيزهاي تازه ياد مي گيرند. نيازهاي غذايي و شيوه هضم غذا در سگ ها بسيار شبيه انسان است. علاوه بر اين، سگ ها نيز همچون انسان ها به هنگام پيري با مشكلات حافظه و يادگيري مواجه مي شوند. به همين دليل، پژوهشگران اميدوارند اين يافته ها براي نشان دادن شيوه مقابله با ناتواني ذهني انسان در كهنسالي به كار آيد.
تنوع طلبي خلافكارانه
آمستردام: به گفته يوروپل (پليس اتحاديه اروپا) جرايم سازمان يافته در اروپا در حال متنوع شدن است و گروه هاي خلافكار به تدريج تمركز بر يك نوع جرم را رها مي كنند. گزارش يوروپل در مورد جرايم سازمان يافته اروپا در سال ۲۰۰۴ نشان مي دهد حركت گروه هاي خلافكار از تمركز بر يك نوع جرم (مانند قاچاق مواد مخدر) به سوي فعاليت هاي چند جانبه (مثل قاچاق همزمان مواد مخدر، كالا و انسان) به يك روند تبديل شده است.
به گزارش يوروپل، گروه هاي سازمان يافته جرم و جنايت به سرعت در حال تجهيز خود براي جا به جايي هرچه بيشتر مهاجران غيرقانوني و قاچاق انسان هستند؛ چرا كه اين كار را كم خطر و پرسود يافته اند. گزارش ۲۰۰۴ يوروپل همچنين نشان مي دهد، بيشتر جرايم در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا توسط گروه هاي محلي انجام مي شود، اما همكاري اين گروه با هم رو به افزايش است. اعضاي گروه هاي خلافكار اروپايي را بيشتر آلبانيايي ها، روس ها و مهاجران چيني تشكيل مي دهند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
علف مبارك كوهستاني
000486.jpg
نام علمي:Geum montanum
خانواده:ROSACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۵ وگستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي كليوي شكل بوده و گلهاي زرد طلايي رنگ آن از بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |