پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
آلودگي ؛ عامل اصلي سرطان
000549.jpg
گروه دانش: محققان بعد از انجام آزمايش هاي متعدد به اين نتيجه رسيدند كه آلودگي هاي زيست محيطي رابطه مستقيمي با ابتلاي كودكان به انواع سرطان ها دارد.
به گزارش بي.بي.سي كودكاني كه در نزديكي محل دفع ضايعات صنعتي و يا زباله هاي شهري، دوران خردسالي، نوجواني و يا حتي جنيني خود را طي مي كنند، در مقايسه با هم سن و سالهاي خود بيشتر در معرض ابتلا به سرطان هاي كشنده تا قبل از ۱۶ سالگي هستند، گرچه اين فرضيه هنوز به تأييد نهايي نرسيده است اما طبق گزارش درج شده در مجله «امراض مسري و سلامت عمومي» چاپ انگلستان خطر بيماري مهلك سرطان براي اين كودكان جدي تر است.
پروفسور «جورج ناكس» استاد بازنشسته دانشگاه بيرمنگام در مطالعه اي كه با بررسي نقشه سال ۲۰۰۱ دفع ضايعات شيميايي كشور بريتانيا و مقايسه تطبيقي آن با كودكان جان باخته از سرطان خون و يا ديگر سرطان هاي عفوني ديگر (بين سالهاي ۱۹۸۰-۱۹۶۶) به اين باور رسيد كه كودكاني كه در شعاع يك كيلومتري مناطق اصلي دفع ضايعات مي زيستند، دو تا چهار برابر بيشتر از كودكان ديگر در معرض ابتلا به سرطان تا قبل از بلوغ كامل خود هستند.
به گفته پروفسور ناكس مادران بارداري كه در معرض چنين آلودگي هايي قرار دارند نيز مي توانند سم موجود در فضا را از طريق جفت به جنين منتقل كنند. به عقيده پروفسور ناكس و همكارانش به همان اندازه كه غذاي مادر در زمان بارداري حائز اهميت است، هواي استنشاق شده توسط وي نيز به طور قطع براي سلامت جنين تعيين كننده است.دكتر ناكس نگراني اصلي خود را در اين زمينه رشد روزافزون جمعيت و تغيير روند شهرنشيني اعلام مي كند. به گفته وي در گذشته حومه نشيني در شهرها تا اين اندازه معمول نبوده است اما امروزه به علت فراواني جمعيت و نبود فضاي زيستي مكفي براي افراد، خانواده ها براي داشتن سرپناهي هر نوع مكاني را براي زندگي برمي گزينند؛ كه اين خود از علل اسكان افراد در مناطق آلوده و داشتن عواقب اين چنيني است.
به گفته اين محقق در حالت عادي از هر۱۰۰۰ كودك يك كودك به سرطان مبتلا مي شود، اما در صورت زندگي كردن افراد در مناطق آلوده مي توان از هر۱۰۰۰ كودك احتمال ابتلاي سه يا چهار كودك را به اين بيماري مهلك داد.نتايج تحقيق دكتر ناكس بازتاب هاي زيادي را در مجامع پزشكي و علمي انگلستان در پي داشت. عده اي كه موافق نظر وي بودند به شدت از وي و نحوه تحقيقش حمايت كردند اما آن گروه هايي كه مخالف اين عقيده بودند بر اثبات نشدن و عدم استناد اين فرضيه اصرار ورزيدند.
سازمان تحقيقات سرطان خون انگليس از جمله موسسات منتقد اين فرضيه به حساب مي آيد. به گفته سخنگوي سازمان تحقيقات سرطان خون انگليس «اين سازمان هنوز اطمينان صددرصدي از اين فرضيه كسب نكرده است و سازمان مايل نيست تا قبل از حصول اطمينان تنشي را در جامعه ايجاد كند.»

روش درماني جديد
گروه دانش: روش درماني جديدي براي سرطان توسط محققان كشف شده است. اين روش با تمركز بر روي سلول هاي ريشه اي پديدآورنده سرطان، بدن را از خطر اين بيماري نجات مي دهد.
به گزارش بي بي سي، محققان عقيده دارند كه فناوري جديد درماني مي تواند سلول هاي ريشه اي را مورد حمله قرار دهد بدون آنكه سلول هاي مجاور آن با مشكل حادي روبه رو شوند. مطالعه انجام شده كه حاصل همكاري دو دانشگاه كمبريج انگلستان و كوماتو ژاپن است در واقع بيشترين اثر را بر روي روند رشد سلول هاي سرطاني دارند.دكتر نوروكوندو از دانشگاه كمبريج سرپرست اين گروه تحقيقي عقيده دارد كه در صورت اثرگذاري بر روي سلول هاي مادر توليد كننده سرطان مي توان از رشد آن جلوگيري كرد.به عقيده دكتر كوندو اين روش درماني به فناوري بسيار بالايي احتياج دارد كه در صورت وجود چنين فناوري مي توان درمان سرطان ها را به صورت ديگري آزمايش كرد.

سخت افزار
آكيمبوي اميدوار
گروه انفورماتيك: آكيمبو با اينكه از لحاظ كيفيت هنوز به مرحله اي نرسيده است كه بتواند خود را در جايگاه HDTV بيبند و يا جاي تلويزيون خانگي شما را بگيرد ولي اميدوار است كه بتواند آينده سرگرمي هاي خانگي را در دست بگيرد.
اين دستگاه هنوز مراحل اوليه خود را مي گذراند و ناقص است ولي با تمام نواقص موجود، كيفيت تصوير دستگاه قابل قبول است و مي تواند براي برنامه هاي جانبي انتخاب مناسبي باشد.
با دسترسي به سايت آكيمبو مي توان تمام برنامه هاي راه اندازي و جانبي دستگاه را از طريق PC خود بر هارد ۸۰ گيگابايتي آن دانلود كرد.
يكي از مزاياي دستگاه قابليت فشرده سازي فايل هاي ويدئويي ويندوز براي كاهش حجم بدون كاهش كيفيت است ، كيفيت تصاوير آن در حد VHS خوب و يا يك DVD معمولي است.
نصب و تنظيم دستگاه بسيار ساده است و با استفاده از برنامه راهنماي آن به راحتي صورت مي گيرد.

بازي هاي احساساتي به بازار مي آيد
گروه انفورماتيك: شركت معتبر بازيهاي ويدئويي به نام الكترونيك آرتز (EA) ادعا كرده است كه به زودي به بزرگترين شركت ارائه دهنده سرگرمي دنيا تبديل مي شود.
به گزارش بي.بي.سي شركت آمريكايي EA اعلام كرد كه قصد دارد با كمپاني هاي بزرگي چون ديزني رقابت كند و تنها راه نائل شدن به هدف خود را توليد انبوه بازيهاي ويدئويي به طوري كه در اختيار كاربران عام قرار دادن معرفي كرد.
گرهارد فلورين، مدير اجرايي EA، در مورد آرزوي بزرگ شركتش مي گويد: «ما كاملاً واقفيم كه رقابت كردن با ديزني به زمان زيادي احتياج دارد اما اين تصميم مي تواند هدف بزرگي براي شركت EA محسوب شود.»فلورين با اعلام اين خبر كه شركتش قصد به بازار دادن بازيهاي احساسي تري را دارد ابراز اميدواري كرد كه «با آمدن اين بازيها به زندگي كاربران، آنها واقعاً قادر به وارد كردن احساس به بازي خود خواهند بود.» EAهمچنين تصميم دارد كه بازي هاي جديدي را به بازار دهد كه در آنها از چهره بازيگران و خواننده معروف و محبوب كاربران استفاده شده است.

الزام پيوستن به كپي رايت
گروه انفورماتيك: دبير شوراي عالي انفورماتيك معتقد است ايران بايد به قانون كپي رايت جهاني بپيوندد و اين امر هرچه ديرتر صورت گيرد مجبوريم شرايط سخت تري را بپذيريم.
به گفته سپهري راد، در قانون كپي رايت حمايت از كپي رايت مشمول ثبت نيست و مشمول ثبت بودن تنها مختص به كشور ما است.

كامپيوترهاي خود را با موبايل كنترل كنيد
اولين نرم افزاري كه كاربران را قادر مي سازد با به كارگيري آن از طريق تلفن همراه خود از راه دور فعاليت كامپيوترهاي شخصي خود را كنترل كرده و سيستم هاي خود را اداره كنند، به بازار ارائه خواهد شد.
به گزارش پي سي ورلد با اين نرم افزار كاربران مي توانند تنها فايلهاي موجود در كامپيوتر خود را مرور كنند ولي توانايي ويرايش و ايجاد تغيير در فايلهاي ذخيره اي خود را ندارند.

اينتل ست مفقود شد
ماهواره اينتل ست مفقود شد.
به گزارش INN، با مفقود شدن ماهواره اينتل ست ارتباط تلفني كشورهاي اقيانوس آرام جنوبي قطع شد.
ماهواره اينتل ست روز شنبه مفقود شد و ۱۰ كشور اقيانوس آرام جنوبي و بخشهايي از قطب جنوب ارتباط تلفني خود را با دنياي بيرون از دست دادند.
هنوز از سرنوشت اينتل ست اطلاعي در دست نيست.

نرم افزار
سي دي را بسوزان
گروه انفورماتيك: نسخه ۳/۶ سري nero بيش از آنكه نسخه جديد يك نرم افزار باشد ، انجام قول هايي است كه در مورد نسخه ۶ آن داده شده بود.
يكي از ويژگي هاي مهم آن ، پشتيباني فايل هايي با فرمت MPEG-۴ و تبديل فرمت هاي مختلف ويدئويي به آن است؛ براي نمونه اين نرم افزار مي تواند DVD با حجم ۲/۷ گيگابايت را _ با كيفيتي قابل قبول _ به حجمي برساند كه بتوان آن را بر روي يك CD ( با حجم ۷۰۰ مگابايت ) رايت كرد.
اين نسخه با اضافه شدن ويژگي رايت DVD و VCD تكميل شده است و اين كار به راحتي و با انتخاب فايل هاي مورد نظر انجام مي شود.

آف لاين
ژاپني ها سوئيچ  اتمي نانوسيمي ساختند
گروه دانش: محققان ژاپني يك سوئيچ مكانيكي را در ابعاد نانو ساخته اند كه مي تواند جانشين مناسبي براي سوئيچ هاي نيمه هادي در وسايل الكترونيكي آينده باشد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين دانشمندان از موسسه ملي علوم مواد، وزارت علوم و تكنولوژي ژاپن و موسسه RIKEN اين تكنولوژي را براي شرح دادن مدارات منطقي بنيادي به كار برده اند.
تسويوشي هاسگاوا از موسسه علمي مواد گفت: وسيله اي كه ما ساخته ايم، مي تواند تمام مشكلات فعلي وسايل نيمه هادي را حل كند. وي افزود: با كاهش اندازه اجزاي مكانيكي به مقياس  اتمي شاهد كارايي بسيار بالاتري نسبت به ابزارهاي نيمه هادي بوده ايم. هاسگاوا و همكارانش اين كليدهاي اتمي را كه داراي رسانايي كوانتيزه شده هستند با كنترل كردن نحوه شكل گيري يك پل اتمي ميان دو سيم كه به اندازه يك نانومتر از هم فاصله دارند، ساخته اند.
يك سيم از جنس پلاتين و بقيه سيم ها از سولفيد نقره (Ag2S) كه يك الكتروليت جامد است، هستند. با اعمال ولتاژ باياس مثبت به سولفيد نقره يك برآمدگي نانويي از جنس نقره براي شكل دهي و ساخت يك پل ميان دو سيم ايجاد مي شود.
وجود اين پل رسانا ميان سيم ها، كليد را در حالت روشن قرار مي دهد و در مقابل ولتاژ منفي باعث پايين آمدن برآمدگي نقره اي شده و با شكسته شدن پل اتمي سوئيچ را به حالت خاموش مي برد.

آن لاين
امكان خرابكاري در شبكه رايانه اي پليس وجود ندارد
مهر: رييس مركز رايانه پليس ۱۱۰ معتقد است كه وجود گروههاي امنيت شبكه در مركز فن آوري ناجا و اختصاصي بودن شبكه رايانه اي نيروي انتظامي امكان هرگونه اختلال و خرابكاري در سيستم سراسري پليس را از بين برده است.
مجتبي هاشميان افزود: شبكه رايانه اي ناجا يك شبكه اختصاصي است و اين گونه نيست كه ما از يك بستر مخابراتي مشترك با ديگر سازمانها استفاده كرده و بخشي از آن را به خود اختصاص داده باشيم، به اين ترتيب ما امكان هرگونه نفوذ بيروني را از بين برده ايم.
وي افزود :همچنين گروههاي امنيت شبكه، مشاوران و كارشناسان زبده اي در مركز فن آوري ناجا وجود دارند كه مرتبا عملكرد سيستم را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند و ما نيز نظرات آنها را در سيستم اعمال مي كنيم.
۱۵ ميليارد تومان وام  كم بهره براي شركت ها
ايسنا: تكفا در حدود ۱۵ ميليارد تومان بودجه به عنوان توسعه كسب و كار در اختيار شركت ها به صورت وام هاي كم بهره و با كارمزد پايين قرار مي دهد.
سهيل مظلوم رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران اعلام كرد: كار بررسي اين درخواست ها به عهده انجمن شركت هاي انفورماتيك گذاشته شده است.
به گفته وي مهلت ارسال فرم هاي تقاضا براي دريافت وام به اتمام رسيده و حدود ۳۴۰ درخواست به ستاد تبصره ۱۳ سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده كه اين درخواست ها به جهت اطمينان از كامل بودن مدارك در حال بررسي هستند.

هوش مصنوعي
ساخت صندلي دزدبند در ايران
ايسنا: صندلي دزدگير با قابليت گير انداختن و جلوگيري از خروج سارقان از خودرو به همت يك مخترع جوان ايراني طراحي و ساخته شد.
دنيانور، مخترع صندلي دزدبند خودرو درباره اين سيستم ابداعي دزدگير گفت: اين سيستم برخلاف سيستم هاي متداول موسوم به «دزدگير» كه تنها نقش آگاه كننده و اعلام كننده دارند، مي تواند عملا سارقان خودرو را گرفته و از خروج آنها جلوگيري كند و در عين حال از تمامي قابليتهاي آگاه كنندگي سيستم هاي معمول برخوردار است. به گفته وي اين سيستم به نحوي طراحي شده كه اگر فرد غيرمجازي وارد خودرو شود علاوه بر فعال شدن آژيرها، قفل شدن خودرو و جلوگيري از روشن شدن آن، صندلي خودرو نيز به سمت فرمان بلند شده و فرد بين صندلي و فرمان خودرو گرفتار مي شود و بدين ترتيب امكان خروج از خودرو را از دست مي دهد. دنيانور افزود: به منظور افزايش ضريب اطمينان صندلي دزدبند طراحي آن به گونه اي انجام شده كه علاوه بر سيستم هاي كنترل از راه دور متعارف از طريق هاي سنسورهاي وزني تعبيه شده در زير صندلي نيز فعال مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |