سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۳ - Jan 25, 2005
تجليل از مدرسه سازان
خيرين در سال گذشته ۵ هزار و ششصد كلاس درس ساختند
۱۱ هزار و ۷۳۰ كلاس درس با مشاركت مردم در حال ساخت است
000879.jpg
گروه علمي- فرهنگي، مهسا بدري: همايش تكريم خيرين مدرسه ساز هفتم و هشتم بهمن ماه جاري با حضور رئيس جمهوري و رئيس مجلس شوراي اسلامي در سالن حجاب برگزار مي شود و در اين مراسم خيرين مدرسه ساز مورد تجليل قرار مي گيرند.
سيد محمد علي افشاني معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور روز گذشته با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: ۷۲ هزار كلاس درس خطرآفرين در كشور وجود دارد كه ۴۰ هزار كلاس درس با يك تكان ويران خواهند شد. براي حذف اين مدارس به اعتباري بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان بودجه نياز داريم. وي گفت: از سال ۸۱ تاكنون حدود ۱۱ هزار كلاس غيراستاندارد جايگزين شده است كه ۸۰ درصد آنها در مناطق محروم بوده است.
وي با اشاره به كمك ها و اقدامات مؤثر خيرين مدرسه ساز طي سالهاي اخير، بر نقش آنان در رفع نابرابري هاي آموزشي تأكيد كرد و افزود: از اول انقلاب تاكنون ۶۷ هزار و ۵۰۰ كلاس درس تأسيس شده كه از اين ميان ۳۶۱ هزار كلاس درس در كشور توسط خيرين مدرسه ساز ساخته شده است.
افشاني با بيان اين كه طي دو سال اخير حركت هاي مشاركتي خيرين جهش داشته است، رشد اين مشاركت ها را در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۰ ، ۶۸ درصد دانست و ادامه داد: سال گذشته از مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۰ كلاس درس ساخته شده، ۵ هزار و ۶۰۰ كلاس توسط خيرين بنا شده است و در شش ماه نخست سال جاري از ميان ۱۲ هزار و ۵۵۰ كلاس درس،  ۴ هزار و ۳۵۰ كلاس با مشاركت مردمي ساخته شده است. همچنين ۸ هزار و ۱۸۲ پروژه با ۳۶ هزار و ۱۷۹ كلاس درس در دست اجرا است كه از اين ميان ۲ هزار و ۶۴۳ پروژه با ۱۱ هزار و ۷۳۰ كلاس درس توسط مردم يا با مشاركت آنها در حال ساخت است.
وي مشاركت مردمي را طي سه سال گذشته ۳۰ درصد دانست و افزود: اعتبارات ملي و استاني از حدود ۱۶۰ ميليارد تومان در سال ۱۳۷۹ به ۴۵۰ ميليارد تومان در سال ۱۳۸۳ رسيده است. همچنين ۲۰۵ هزار كلاس مورد نياز است كه اين مقدار به ۱۷ هزار و ۳۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
افشاني با اشاره به اين كه در شش ماه گذشته بيش از ۶۲ درصد تعهدات خيرين عملي شده است گفت: تعهدات مالي و ريالي خيرين ۷۷۶ ميليارد تومان است كه از اين ميان ۱۹ ميليارد تومان مربوط به شهرستان بم و حدود ۱۵۶ ميليارد تومان به كل كشور اختصاص دارد.
وي با بيان اين كه ۱۱ هزار خير مدرسه ساز در كشور داريم كه از اين ميان ۸ هزار و ۴۰۰ تن مرد و يك هزار و ۵۰۰ تن زن و يك هزار و ۲۹۰ نفر اشخاص حقوقي هستند، افزود: از آنجا كه در اين همايش امكان حضور تمام خيرين وجود ندارد، ۷۰۰ نفر از خيرين كل كشور و همچنين تعدادي از خيرين خارج از كشور به نمايندگي از سايرين در اين همايش حضور خواهند داشت.
وي تكريم از زحمات و خدمات خيرين مدرسه ساز، هم انديشي و هم فكري به منظور فراهم كردن زمينه بيشتر مشاركت مردمي و آشنايي مردم با خيرين مدرسه ساز را از اهداف اين همايش برشمرد و گفت: در اين مراسم رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير آموزش و پرورش به ايراد سخنراني خواهند پرداخت و خيرين گزارشهايي از اقدامات خود ارائه مي كنند. همچنين به طور همزمان نمايشگاهي افتتاح خواهد شد كه نمايندگان خيرين استانها طرح هاي خود را به معرض نمايش خواهند گذاشت.
گفتني است: جامعه خيرين مدرسه ساز مهمترين تشكل غيردولتي در كشور است كه شامل مجامع استانها و ستاد بانوان خيرين مدرسه ساز كشور و ستادهاي استاني بانوان مي شود كه نقش اطلاع رساني و جذب كمك هاي مردمي را برعهده دارد.

ادغام مركز نگهداري دختران فراري و زنان
آسيب ديده غيرقانوني است
ايلنا:  رئيس مركز پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: نگهداري دختران فراري و زنان آسيب  ديده در كنار يكديگر غيرقانوني است.
سيد هادي معتمدي، ضمن اعلام اين مطلب گفت: ادغام اين دو گروه در كنار يكديگر بسيار آسيب  زاست و بهزيستي قصد چنين كاري را ندارد.
گفتني است؛ اقليما، رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران، از فروش مركز نگهداري از دختران فراري «ارشاد» خبر داده و از انتقال دختران اين مركز به مراكز نگهداري زنان آسيب  ديده، اظهار نگراني كرده است.
معتمدي، در اين خصوص گفت: مركز «ارشاد» تا زماني كه مركز ديگري خريداري نشود، تخليه نخواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: خبر ادغام دختران فراري ارشاد با زنان آسيب ديده شايعه است و اين اتفاق نمي  افتد.
رئيس مركز پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي با اشاره به فروش اين مركز، گفت: مركز ارشاد فروخته شده؛ اما هيچ كدام از دختران اين مركز به مركز اميد كه محل نگهداري از زنان آسيب ديده است، منتقل نشده  اند.
همچنين رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، اعلام كرد: مركز نگهداري دختران فراري «ارشاد» برخلاف گفته مسئولان بهزيستي در حال تخليه است.
دكتر اقليما، رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، گفت: دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي، اعلام كرده تا زماني كه جاي مشخصي براي دختران فراري اين مركز پيدا نكنيم، مركز دختران فراري «ارشاد» تخليه نخواهد شد؛ اما اين مركز در حال تخليه است.
وي افزود: دكتر راه چمني، از خريد يك مركز ديگر خبر داده  اند، اما بهزيستي نه تنها بودجه خريد ساختمان جديد را ندارد، بلكه به دليل كمبود بودجه اين سازمان توان اجاره ساختمان جديد را نيز ندارد.
به گفته وي، اين مركز ۲۵ سال در اختيار بهزيستي بوده و دولت نيز بايد اجازه استفاده بيش از اين را به بهزيستي بدهد.

رئيس مركز تحقيقات پوست:
واكسن سالك ساخته مي شود
واحد مركزي خبر: رئيس  مركز تحقيقات  پوست  و جذام  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  گفت: در حال  ساخت  و تهيه  واكسن  موثري  براي  بيماري  سالك  هستيم  و به زودي  پس  از تغييراتي  كه  تاثير ايمني  زايي  اين  واكسن  را به  حداكثر مي رساند، آن  را اعلام  خواهيم  كرد .
دكتر يحيي  دولتي  در اين  باره  افزود: سالك  در تعدادي  از كشورهاي  جهان  مانند ايران  به  صورت  اندميك  بومي  وجود دارد و بعضي  از كشورهاي  سالك خيز مانند برزيل و ونزوئلا همگام  با ما در حال  تهيه  واكسني  براي  اين  بيماري  هستند .
وي  به  همكاري  سازمان  بهداشت  جهاني  و بعضي  از كشورهاي  ديگر مثل  سوئيس، سوئد و آمريكا در تهيه  واكسن  سالك  در ايران  اشاره  كرد و گفت: در حال  حاضر، واكسني  به دست  آورده  ايم  كه  در نمونه هاي  آزمايش  شده  مؤثر بوده  است  اما لازم  است  تحقيقات  تكميلي  به  منظور افزايش  قدرت ايمني زايي  آن  ادامه  يابد .
سالك  بيماري  پوستي  ناشي  از نوعي  انگل  است  كه  مخزن  اصلي  آن را موش  تشكيل  مي دهد. پشه  خاكي  پس  از نشستن  بر بدن  موش  با گزش  انسان  انگل  را وارد پوست  انسان  مي  كند و در محل  گزش  زخم  ايجاد مي  شود .
انگل  سالك  انواع  مختلفي  دارد و سالك  پوستي  به  دو نوع  مرطوب  و خشك  تقسيم  مي  شود .سالك  مرطوب  در استانهاي  اصفهان  و خوزستان  و سالك  خشك  در كرمان  به ويژه  بم  شيوع  بيشتري  دارند .

ممنوعيت نقل و انتقال شغلي مادران
شيرده در دستگاه هاي اجرايي
فارس: نقل و انتقال شغلي مادران شيرده، در ايام شيردهي در دستگاه هاي اجرايي ممنوع شد.
براساس پيشنهاد مركز مشاركت امور زنان كه به تصويب دولت رسيده است «مادران شيرده پس از پايان مرخصي زايمان و در دوران شيردهي بايد در كار قبلي خود اشتغال يابند و در دوران ياد شده نقل و انتقال آنها ممنوع است.»اين مصوبه براي اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ شده است.

سردار كمالي:
بيماري هاي  چاقي و دهان  و دندان 
سبب  معافيت   از سربازي  مي شود
واحد مركزي خبر: مدير امور مشمولان  ستادكل  نيروهاي  مسلح  اعلام  كرد چنانچه  پزشكان، بيماري  چاقي  و دهان  و دندان  مشمولان   را تأييد كنند، اين  مشمولان  از خدمت  سربازي  معاف  مي شوند.
سردار كمالي  در مصاحبه  با خبر راديو پيام  گفت: كساني كه  به  سبب  بيماري  مجبور شده اند دندان هاي  خود را بكشند و كمتر از ۱۴ دندان  در دهان  داشته  باشند بر اساس  مفاد قانون  از انجام  خدمت  سربازي  معاف  هستند. وي  با تاكيد براينكه  هر نوع  كشيدن  دنداني  منجر به  معافيت  نمي شود، افزود: مشمولان  در اين  خصوص  به  متخصصان  مربوطه  معرفي  مي  شوند تا بيماري  وي  بررسي  و مشخص  شود به  چه  سبب  وي  دندان هاي  خود را كشيده  است .مدير امور مشمولان  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  گفت: در صورتي  كه  از تقسيم  وزن  بر مجذور قد فرد عددي  به  دست آيد كه  كوچكتر از ۱۵ باشد به  عنوان  لاغري  مفرط  شناخته  شده  و چنانچه  بزرگتر از ۴۰ باشد به  عنوان  چاقي  محسوب  مي شود و فرد در هر دو حالت  از انجام  خدمت  دوره  ضرورت  معاف  خواهد شد.
سردار كمالي  با تاكيد بر اينكه  هر چاقي  سبب  معافيت  از سربازي  نمي  شود، افزود: اگر فرد، بيماري  منجر به  چاقي  نداشته  باشد به وي  مهلت  داده  مي شود تا وزن  خود را كاهش  دهد و به  خدمت  سربازي  اعزام  شود.

رئيس فرهنگستان علوم پزشكي :
تعرفه هاي غيرواقعي عامل تخلفات برخي پزشكان شده است
گروه اجتماعي: در حالي كه بخش اعظم اخبار مربوط به سازمان نظام پزشكي در روزها و هفته هاي اخير به انتخابات اين سازمان مربوط مي شود، رئيس فرهنگستان علوم پزشكي نيز در اين باره اظهارنظر كرد، اگرچه امروز به دعوت انجمن پزشكان متخصص داخلي يك كنفرانس خبري در اين خصوص برگزار مي شود و مسايل ديگري از جمله وضع معيشتي پزشكان مورد بحث قرار مي گيرد، اما آنچه مهمتر است، شناخت جايگاه پزشكان در جامعه است، كه به شدت از طرف برخي مردم و خود پزشكان مورد غفلت واقع مي شود.دكتر ايرج فاضل كه خود پيشتر از اين رياست سازمان نظام پزشكي را عهده دار بوده، به پرسشهاي خبرگزاري ايسنا پاسخ داده است.
به گزارش اين خبرگزاري، دكتر ايرج فاضل رييس فرهنگستان علوم پزشكي كشور، سازمان نظام پزشكي را مهمترين و قويترين ابزار قانوني براي ساماندهي امور پزشكان دانست و تاكيد كرد:   اين سازمان حلقه ارتباطي جامعه پزشكي، مسوولان اجرايي و مردم محسوب مي شود.
وي با اشاره به اولين قانون مصوب نظام پزشكي پس از انقلاب گفت: اين قانون داراي نقايصي بود كه محدوديت هايي در اختيارات و اقتدار سازمان نظام پزشكي به وجود مي آورد. لذا علي رغم استقبال خوب پزشكان از انتخابات سازمان نظام پزشكي قادر به انجام وظايف به نحو مطلوب نبود. دكتر فاضل در خصوص قوانين مالياتي مربوط به پزشكان يادآور شد: وجود بي عدالتي در پرداخت ماليات، موجبات ناراحتي جامعه پزشكي را فراهم مي كند؛ لذا اميدواريم با تعامل بين سازمان نظام پزشكي و وزارت اقتصادي و دارايي، مالياتي منصفانه براي جامعه پزشكي تصويب شود.
وي با اشاره به تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي توسط سازمان نظام پزشكي گفت: اعضاي سازمان نظام پزشكي منتخبان جامعه پزشكي هستند و با واقع نگري، تعرفه هاي واقعي را تصويب خواهند كرد زيرا نرخ گذاري واقعي بر روي خدمات از مهمترين وظايف سازمان نظام پزشكي است كه در صورت ساماندهي اوضاع، وضعيت براي بيمار و پزشك مساعدتر خواهد شد، زيرا در بازار آشفته زمينه براي سوءاستفاده فراهم مي شود.
وي اعزام پزشك به ساير كشورها را نوعي اشاعه فرهنگ ملي دانست و گفت: پزشكي، رشته مرتبط با عواطف انساني است و ابزار خوبي براي صدور فرهنگ به شمار مي آيد ولي بايد شرايط به خوبي سنجيده شود و اعزام پزشك در شرايطي انجام شود كه حيثيت و شأن پزشكان از هر لحاظ محفوظ بماند ولي توجه به اين نكته ضروري است كه به دليل تامين نيروي انساني بومي پزشكي، اكثر نقاط دنيا از وجود پزشك اشباع شده لذا اعزام به سهولت امكان پذير نيست.
دكتر فاضل دريافت زيرميزي را نوعي ضد ارزش در جامعه پزشكي دانست و افزود: از ديگر معضلات اين بخش تقسيم پول بين كادر درمان است؛ به نحوي كه اگر پزشكي براي بيماري آزمايش و يا عكس راديولوژي تجويز كند بخشي از درآمد آن مركز به پزشك تعلق مي گيرد كه اين امر هم ممنوع و مخالف اخلاق پزشكي است.
وي با اعتقاد به اين كه طبابت شغل مقدس و روحاني است، تصريح كرد: بخشي از اين بي حرمتي ها از درون حرفه صورت مي پذيرد كه در اين زمينه بايد كاملا هوشيار بود كه سازمان نظام پزشكي در سامان بخشي اين قسمت نقش عمده اي را بر عهده دارد. به عنوان مثال، تبليغات گروه پزشكي كار نادرستي است كه بايد از انجام اين اقدامات جلوگيري كرد؛ چرا كه پزشك خوب و صالح نيازي به تبليغ نداشته و هيچ تبليغي به جز تبليغ براي وسايل پزشكي مجاز نيست كه متاسفانه سازمان نظام پزشكي نتوانسته در اين زمينه قوي عمل كند و امروزه شما مي توانيد انواع مختلف تبليغات خدمات پزشكي را در رسانه ها ملاحظه كنيد كه خود سبب بروز انحرافات مي شود.

راه اندازي خط تلفني مشاوره بيماران اسكيزوفرنيا
گروه  اجتماعي: خط مشاوره تلفني انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرنيا (احياء) از اول بهمن ماه سال جاري راه اندازي شد.
گفتني است، اين خط تلفن از شنبه الي چهارشنبه از ساعت ۳/۸ الي ۳۰/۱۶ و پنج شنبه ها از ساعت ۳۰/۸ الي ۳۰/۱۲ در محل انجمن داير و كساني كه راجع به بيماري اسكيزوفرنيا سؤال  دارند، مي توانند با شماره تلفن ۶۹۱۴۰۹۷ در ساعات مشخص شده تماس حاصل نمايند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |