سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۳ - Jan 25, 2005
گمانه زني در زمينه زمان، شرايط و چگونگي راه اندازي فرودگاه امام خميني قوت گرفت
راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي راه ،با تعيين
تكليف فرودگاه امام (ره) گره خورده است
000903.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) پس از بهره برداري اوليه از آن در ايام دهه فجر سال گذشته، هنوز مورد بهره برداري قرار نگرفته است. به نظر مي رسد سرنوشت اين طرح عظيم ملي كه هزينه هاي سنگيني در طول سه دهه گذشته براي اجرايي كردن آن صرف شده، بيش از آن كه منطق اقتصادي و مديريتي بر آن حاكم باشد، تحت الشعاع مسائل حاشيه اي و سوءمديريتي قرار گرفته و اين مسئله نتيجه اي جز از دست رفتن فرصت هاي اقتصادي و رقابتي براي كشور نداشته است.
به گزارش خبرنگار ما، پس از رأي عدم اعتماد مجلس به وزير سابق راه و ترابري، پيش بيني مي شد با جايگزيني فردي جديد، مسائل و مشكلات موجود در وزارت راه و ترابري اعم از ضعف هاي مديريتي، تأخير در اجراي طرح هاي عمراني و... حل و فصل شده و گره برخي از طرح هاي كلان اقتصادي از جمله فرودگاه امام گشوده شود. اين مهم نيز با تأخير در معرفي وزير جديد و در پي آن رأي عدم اعتماد مجلس به محمدصادق بناب براي مدتي به فراموشي سپرده شد.
در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي و گذشت يكسال از مراسم افتتاح اوليه فرودگاه و همچنين معرفي وزير پيشنهادي جديد براي تصدي وزارت راه و ترابري، زمزمه هاي جديد براي بهره برداري چندمين بار از فرودگاه آغاز شده است. اما مسئله اي كه وجود دارد، گره خوردن تصميم گيري مجلس در مورد رأي اعتماد به وزير پيشنهادي (كه احتمالا محمد رحمتي خواهد بود) با تعيين تكليف فرودگاه امام است.
اعلام وصول نشده است
گرچه برخي شنيده ها حكايت از معرفي محمد رحتمي به عنوان وزير جديد راه و ترابري در جلسه روز يكشنبه هفته جاري مجلس داشت اما مخبر كميسيون عمران اعلام كرد تاكنون اين نامه توسط هيأت رئيسه مجلس اعلام وصول نشده و معرفي وزير جديد راه و ترابري به جلسه روز سه شنبه مجلس موكول خواهد شد. همچنين مجلس نيز در اولين فرصت بررسي صلاحيت وزير جديد را آغاز خواهد كرد.
فرودگاه امام با معرفي وزير جديد راه اندازي مي شود
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز يكي از مشكلات عمده در زمينه راه اندازي فرودگاه امام را نبود هماهنگي بين دستگاه هاي برقراركننده امنيت و دستگاه هاي مسئول راه اندازي و مديريتي فرودگاه مي داند و مي گويد در چند ماه گذشته به دليل اينكه وزارتخانه مذكور بدون وزير بوده مزيد بر علت و تأخير در راه اندازي فرودگاه شده است. حاجي بابايي معرفي وزير جديد راه و ترابري را يكي از راهكارهاي اساسي براي راه اندازي فرودگاه امام مي داند و مي گويد: به احتمال زياد وزير پيشنهادي رئيس جمهوري به مجلس در هفته جاري معرفي خواهد شد و مجلس نيز در كوتاه ترين زمان با جمع بندي لازم مسئوليت وزارت راه و ترابري را به وي خواهد سپرد. اولين خواسته مجلس از وزير پيشنهادي (محمد رحمتي) راه اندازي فرودگاه امام است. در جريان دادن رأي اعتماد، نمايندگان از وزير مي خواهند تا موضع خود را در رابطه با راه اندازي فرودگاه امام اعلام كند چرا كه اين بحث در مجلس از اهميت ويژه اي برخوردار است.وي مشكل فرودگاه امام را بحث مديريتي و امنيتي مي داند و معتقد است اين موضوع به راحتي حل خواهد شد.
اولويت نخست مجلس
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز راه اندازي فرودگاه امام تا دهه فجر و بدون حضور تاو را عملي مي داند و مي گويد: در مجلس بحث هاي زيادي در زمينه فرودگاه امام صورت گرفته و منتظر معرفي و آغاز به كار وزير جديد راه و ترابري هستيم و اولويت نخست مجلس راه اندازي فرودگاه امام خواهد بود. آقايي با اشاره به احتمال راه اندازي فرودگاه امام بدون حضور شركت تاو به اين دليل كه تاكنون هيچ قراردادي براي آغاز به كار فرودگاه با حضور شركت تاو به مجلس ارائه نشده است، مي افزايد: وزير جديد راه و ترابري براي جلب رأي اعتماد مجلس بايد براساس برنامه زمانبندي شده، چگونگي فعاليت خود براي راه اندازي فرودگاه را تشريح كند.
مجلس حمايت مي كند
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي مي گويد: مجلس از هر نوع پيشرفتي كه در مسير راه اندازي فرودگاه امام صورت گيرد حمايت مي كند. اين فرودگاه پروژه بزرگي است كه با سرمايه گذاري زيادي ساخته شده اما متأسفانه با وجود آنكه به شدت نيازمند فعاليت آن هستيم بهره برداري از فرودگاه به تعويق افتاده و موجب عقب ماندن ما در رقابت با كشورهاي منطقه شده است.
غلامرضا مصباحي مقدم در زمينه احتمال راه اندازي فرودگاه امام بدون مشاركت تاو مي گويد: از اين كه فرودگاه امام توسط يك شركت داخلي به بهره برداري برسد كاملاً حمايت و استقبال مي كنيم چرا كه معتقديم توانمندي هاي لازم براي انجام اين كار توسط شركت هاي داخلي وجود دارد. همچنين اين فرودگاه از نظر عمراني و امكانات موردنياز هيچ مشكلي براي راه اندازي ندارد و امكان بهره برداري از آن در ايام دهه فجر دور از دسترس نخواهد بود.
فعلاً معذورم
در همين حال رجب مهرجويي مدير فرودگاه امام هرگونه اظهارنظر درخصوص راه اندازي فرودگاه را به ۱۰ روز آينده موكول مي كند و مي گويد: بايد تا تعيين وزير جديد راه و ترابري صبر كرد. قرار شده فعلاً در اين زمينه چيزي مطرح نشود. اكنون موضوع راه اندازي فرودگاه امام به بحثي كشوري تبديل شده و بايد از ايجاد حساسيت جلوگيري كنيم. وي مي افزايد: گرچه اظهارنظرهاي متفاوتي درخصوص راه اندازي فرودگاه امام مطرح مي شود اما هنوز به درستي چگونگي راه اندازي يا نحوه فعاليت اين فرودگاه مشخص نيست. در زمينه وضعيت عمراني فرودگاه نيز اگر مسئولان عالي نظام تصميم به راه اندازي آن داشته باشند همه كار مي توان كرد. مهرجويي مي گويد: در رابطه با ميزان آمادگي فرودگاه براي راه اندازي و فعاليت آن با مشاركت يا بدون حضور تاو نمي توانم اظهارنظر كنم و فعلاً از اظهارنظر درباره فرودگاه امام معذورم.مهرجويي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت لغو قرارداد تاو آيا امكان ارائه خدمات فرودگاهي توسط شركت هاي داخلي وجود دارد مي گويد: گرچه در مقام برنامه ريزي فرودگاه امام هستم اما به درستي جواب اين سئوال را نمي دانم اما از آنجا كه مقامات تصميم گير بالاتر اين مسائل را مطرح كرده اند احتمالا مشكلي وجود ندارد.
موضعگيري سست مدير فرودگاه امام، ترديدها درمورد آماده بودن فرودگاه براي بهره برداري را افزايش مي دهد.
از بعد عملياتي مشكلي براي افتتاح فرودگاه امام وجود ندارد
اين در حاليست كه معاون عملياتي فرودگاه امام عنوان مي كند: از نظر عملياتي مشكلي براي بهره برداري از فرودگاه امام وجود ندارد اما زمان بهره برداري فرودگاه را نمي دانم، همچنين در زمينه خدمات ناوبري مانند سرويس مراقبت پرواز، دستگاه كمك ناوبري كه هواپيما را هدايت مي كند و خدمات ايمني زميني مانند آتش نشاني و غيره مشكلي وجود ندارد. علي گل محمدي مي افزايد: همه مجموعه در حال هماهنگي براي بهره برداري از فرودگاه امام است .در برخي از مجموعه ها كه مجري آن شركت فرودگاه ها بوده آمادگي بيشتري وجود دارد. بخش هاي ناوبري، ارتباطي و ايمني زميني كه مجري آن شركت فرودگاه ها بوده آماده بهره برداري مي باشد.
امكان بهره برداري در دهه فجر وجود ندارد
اما يك مقام آگاه در معاونت خدمات فرودگاهي فرودگاه امام معتقد است باتوجه به زمان باقي مانده تا سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي امكان راه اندازي فرودگاه امام تا اين زمان وجود ندارد و در زمينه تاريخ بعدي راه اندازي فرودگاه امام نيز هنوز چيزي اعلام نشده است.
وي در پاسخ به اين كه آيا امكان راه اندازي فرودگاه در صورت عدم همكاري تاو و ارائه خدمات هندلينگ توسط شركت هاي داخلي وجود دارد، مي گويد: درصورت راه اندازي فرودگاه انجام اين امور توسط شركت هاي داخلي مطرح است و گرچه هنوز عدم حضور تاو به طور رسمي اعلام نشده اما مقرر است تا انجام امور هندلينگ فرودگاه، توسط شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران صورت گيرد. آنچه مسلم است حضور تاو در راه اندازي فرودگاه منتفي بوده و امكان راه اندازي فرودگاه به دليل مشخص نشدن وضعيت خدمات جانبي آن تا ۲۲ بهمن وجود ندارد. اما در بعد عملياتي راه اندازي فرودگاه با مشكلي مواجه نيست.

گفت وگوي امروز
سوخت مورد نياز نيروگاهها تامين شده است
گروه اقتصادي: وزير نيرو ديروز در گفتگو با خبرنگاران از خاموشي هاي گسترده در روزهاي آ ينده خبر داد. وي علت عمده اين وضعيت را كمبود سوخت گاز و سوخت مازوت اعلام كرد.با محمد آ قايي، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت پالايش و پخش
فرآورده هاي نفتي گفتگو كرده ايم.
***
* وزير نيرو ديروز بر احتمال بروز خاموشي هاي گسترده در كشور به دليل عدم تامين سوخت نيروگاه هاي كشور سخن گفته است در زمينه تامين سوخت نيروگاه ها شرايط چگونه است؟
- تامين سوخت مايع نيروگاههاي سراسر كشور توسط اين شركت بيش از دو برابر برنامه پيش بيني شده صورت گرفته است. يعني اينكه در برنامه پيش  بيني شده سوخت مايع نيروگاهها در سال ۸۳ مجموعا ۲ ميليارد نفت كوره و ۱ ميليارد ليتر نفت گاز تعيين شده است ليكن به دليل نياز بيشتر نيروگا هها تاكنون بيش از ۴ ميليارد ليتر نفت كوره و
۶/۱ ميليارد ليتر نفت گاز تامين و به نيروگاهها تحويل گرديده است كه اين مقدار مجموعا ۱/۱ ميليارد ليتر بيش از ميزان تحويلي در مدت مشابه سال قبل مي باشد و طي مدت باقي مانده تا پايان سال نيز طبق برنامه توافق شده با وزارت نيرو و شركت ملي گاز سوخت مورد نياز نيروگاهها تامين خواهد شد.
* در حال حاضر توليد و توزيع سوخت مايع در كشور در چه وضعي است؟
- وضعيت توليد و توزيع سوخت مايع در كشور به رغم برودت و بارش هاي بي سابقه برق در اغلب نقاط كشور مطلوب بوده و در تامين سوخت گرمايشي هيچگونه مشكلي وجود ندارد.در حال حاضر توليد بنزين موتور ۲/۱۴ ميليارد ليتر، نفت سفيد ۹ ميليارد ليتر، نفت گاز ۷/۲۶ ليتر، نفت كوره ۱/۲۸ ليتر و در مجموع حدود ۷۸ ميليارد ليتر مي باشد.
* در سال چه ميزان سوخت مايع توليد مي شود و ميزان نياز نيروگاهها چقدر است؟
- ميزان نياز نيروگاهها به سوخت مايع در صورت تداوم شرايط فعلي تا پايان سال در مجموع ۵/۱ ميليارد ليتر، سوخت مايع (۱ ميليارد ليتر نفت كوره و ۵۰۰ ميليون ليتر نفت گاز) علاوه بر مقادير تحويلي از ابتداي سال تاكنون برآورد مي گردد.

يادداشت
بيانيه اقتصاددانان
سال گذشته بعد از انتشار كتاب استراتژي توسعه صنعتي بود كه جمعي از اقتصاددانان كشور با صدور بيانيه اي دغدغه هاي خود را به اطلاع مردم و رئيس جمهور رساندند و بعد از آن طولي نكشيد كه برخي نويسندگان اين بيانيه بر صندليهاي قانونگذاري كشور تكيه زده و عقايد خود را ديگر نه در قالب بيانيه بلكه در قالب طرحهاي مختلف به عرصه قانونگذاري كشور عرضه مي كنند.جالب است كه طرحهاي اقتصادي اين نمايندگان در مجلس طي روزهاي گذشته عكس العمل  جمعي ديگر از اقتصاددانان كشور را برانگيخته است و همين مساله باعث شد تا دومين بيانيه اين اقتصاددانان طي كمتر از سه ماه منتشر شود.
اقتصادداناني كه دواي درد اقتصاد كشور را در ساز و كار بازار و افزايش رقابت مي بينند در بيانيه خود به نمايندگان مجلس هشدار داده اند كه در طرحهايشان از شعارهاي كلي و وعده هاي مبهم اجتناب  كنند.
اين افراد كه سالها در نهادهايي چون بانك مركزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي بوده اند معتقدند كه طرح تثبيت قيمتها راه حل مناسبي براي كنترل تورم نيست و از سوي ديگر تا تورم كنترل نشود نمي توان انتظار داشت كه نرخ سود بانكي نيز كاهش پيدا كند.
در بيانيه اخير اقتصاددانان راه حل اساسي مقابله با تورم انضباط مالي دولت، كاهش كسري بودجه و كنترل رشد نقدينگي برشمرده شده است و به حق كنترل يا كاهش تورم نيز جز با اين ابزار شدني نيست اما به هر حال در اين بيانيه بايد اشاره مي شد كه چه زماني و تحت چه شرايطي انضباط مالي تحقق پيدا كرده و به دنبال آن نرخ تورم كاهش پيدا كند.
آيا از دولتي كه در بودجه  هاي خود همواره با كسري يا عدم تحقق درآمد مواجه است مي توان انتظار انضباط مالي داشت. تا چه زماني مردم بايد تاوان و هزينه هاي آزمون و خطاي مديران و تصميم گيران كشور را بدهند و به اميد آينده بنشينند؟ 
محور بيانيه اين اقتصاددانان استفاده بهينه از ثروتهاي عمومي است كه به عقيده امضاكنندگان بيانيه طرح هاي اخير مجلس ثروتهاي عمومي كشور را در معرض خطر قرار مي دهد.
اقتصاددانان مذكور كه از تهيه كنندگان اصلي برنامه هاي اول، دوم و سوم توسعه كشور هستند، ثروتهاي عمومي را در قالب شركتهاي دولتي، حساب ذخيره ارزي و سپرده هاي مردم در بانكها ديده اند و اعلام كرده اند كه طرح تثبيت قيمتها شركتهاي دولتي را تضعيف كرده و بنيه توليدي اين شركتهاي باارزش را با فرسايش مواجه خواهد كرد و طرح كاهش سود بانكي نيز سپرده هاي مردم را با خطر روبرو مي كند. جاي اين مهم يعني «سرمايه هاي اجتماعي» در بيانيه اقتصاددان خالي است.در ادبيات امروز اقتصاد جهان ديگر ثروتهاي فيزيكي عامل توسعه نيست بلكه محرك اصلي توسعه ثروتهاي اجتماعي در قالب «سرمايه هاي اجتماعي» مي باشد. هر اقدامي در راستاي تقويت سرمايه هاي اجتماعي يك گام در جهت تحقق توسعه است. مسلما كاهش نرخ تورم از الزامات اساسي براي حفظ و ارتقاي «سرمايه هاي اجتماعي» است كه در سياستگذاري كلان بايد در اولويت قرار گيرد.

وزير نيرو اخطار داد:
خاموشي هاي گسترده در راه است
گروه اقتصادي: حبيب الله بيطرف وزير نيرو ديروز در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي، خبر از بحراني بودن شرايط در شبكه برق كشور و فروپاشي احتمالي آن داد.
به گزارش خبرنگار ما، وي با تاكيد بر اينكه درصورت ادامه شرايط حاضر و شدت گرفتن سرما در ماه جاري احتمال خاموشي هاي گسترده تر و طولاني تر در شبكه برق كشور وجود دارد، از مردم خواست تا در مصرف گاز و برق صرفه جويي كنند.اظهارات وزير نيرو درپي بروز خاموشي هاي پياپي هفته هاي اخير از اين رو است كه اكثر نيروگاه هاي كشور كه با سوزاندن گاز و يا مازوت برق توليد مي كنند با كمبود سوخت مواجه هستند.شركت ملي گاز توان تامين گاز موردنياز نيروگاه ها را به دليل افزايش مصرف در فصل سرما ندارد و درعين حال نيروگاه ها سوخت مازوت لازم را براي ذخيره ندارند و به اين ترتيب بايد انتظار داشت عدم تامين اين سوخت به خاموشي هاي گسترده در ماه جاري منجر شود.
اين درحالي است كه مسئولان شركت پالايش و پخش اعلام كرده اند كه سوخت موردنياز نيروگاه ها را تامين كرده اند.
اينكه اين اختلاف تا كي ادامه خواهد يافت و مصرف كنندگان برق در شهرها تا كي بايد در فصل هاي سرد سال نگران قطع برق باشند از سئوالاتي بود كه وزير نيرو در پاسخ به آن تاكيد كرد كه درصورت عدم تامين سوخت شرايط تغيير نخواهد كرد.
وي درعين حال از رشد ۸ درصدي توليد برق در كشور خبر داد ولي تاكيد كرد كه رشد مصرف با ۴/۹ درصد رشد ادامه دارد كه سه برابر متوسط جهاني است وي از اجراي تثبيت قيمت ها در بخش آب و برق با كسري ۵۰۰ ميليارد توماني درآمدها و عدم امكان تامين اين كسري در سال آينده خبر داد و گفت:تامين اين ميزان كسري با بهره وري در اين بخش ممكن نيست و در بخش برق بهره وري درحال حاضر در حداكثر است .وي خواستار تامين كسري درآمدي اين وزارتخانه از سوي مراجع مسئول شد.
بيطرف در ادامه عدم اجراي طرح صادرات آب به كويت را ناشي از عدم پيگيري طرف كويتي اعلام كرد ولي درعين حال آغاز مذاكرات و پيگيري اين مساله را مردود ندانست.
وزير نيرو در اين مصاحبه گزارشي از طرح هاي دردست افتتاح اين وزارتخانه در ماه جاري و همزمان با دهه فجر ارايه كرد و از آماده افتتاح بودن ۱۵۸۶ طرح با هزينه ۱۰ هزار و ۵۳۰ ميليارد ريال خبر داد. در ميان طرح هاي آماده بهره برداري مي توان به چهار سد گاوميشان، دوستي، تبارك آباد و دامغان، ۵ طرح تاسيسات فاضلاب شهري، ۶۳۰ پروژه برق رساني روستايي، ۴۰۰ طرح آب رساني و ايجاد تاسيسات آب روستايي و ۱۶۷ طرح آب رساني و تاسيسات آب شهري اشاره كرد.

وزير نفت:
عرضه نفت در بازارهاي جهاني كافي است
گروه اقتصادي: بيژن زنگنه وزير نفت ديروز در حاشيه مراسم آغاز به كار سيزدهمين همايش نفت، گاز و پتروشيمي در تهران تاكيد كرد: افزايش قيمت نفت در روزهاي اخير ناشي از كمبود عرضه نفت نيست و عرضه نفت در بازارهاي جهاني كافي است.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: افزايش قيمت نفت ارتباطي به اعضاي اوپك ندارد و كشورهاي صادركننده نفت در خليج فارس از جمله ايران هيچگاه نفت خود را بالاتر از ۴۰ دلار به فروش نرسانده اند.
وي افزود: در اجلاس آينده اوپك در سي ژانويه مصادف با ۱۱ بهمن ماه اعضاي اوپك در مورد شرايط بازار گفتگو خواهند كرد و معلوم نيست كه در مورد توليد در اين اجلاس تصميم خاصي گرفته شود.
به گزارش خبرنگار ما وي عوامل سياسي از جمله تهديد هاي آمريكا در افزايش قيمت نفت را موثر دانست و گفت: هرگاه كه تهديدي از سوي آمريكا صورت مي گيرد قيمت ها افزايش مي يابد.
زنگنه در مورد سفر يك هيات كويتي به ايران براي گفتگو با مقامات كشومان در زمينه حوزه نفتي مشترك آرش را تاييد كرد و گفت در زمينه نتايج اين مذاكرات وزارت خارجه اظهار نظر خواهد كرد.
هرگز فراموش نمي كنيم
زنگنه ديروز در زمينه اظهارات لرد پراون مديرعامل شركت نفتي بريتيش پتروليوم نيز گفت: اين سخنان را غيردوستانه تلقي مي كنيم و هرگز آن را فراموش نخواهيم كرد.
وي افزود: شركت بي پي در ۸ سال گذشته هيچگاه در ايران فعال نبوده است و وزارت نفت هيچوقت در محاسبات خود براي اجراي طرح هاي نفت و گاز اين شركت را به حساب نمي آورده است.
«لرد پروان» مديرعامل شركت بريتيش پتروليوم در اظهاراتي با تاكيد بر اينكه اين شركت در سرمايه گذاري هاي گسترده اي در آمريكا مشاركت دارد اعلام كرد كه به دليل سياست تهاجمي ايران عليه آمريكا در اين كشور سرمايه گذاري نخواهد كرد.
وي در اظهارات خود به اهميت ايران و سودآوربودن اجراي طرح هاي نفتي در ايران نيز اشاره كرده است.
به گزارش خبرنگار ما عليرغم اظهارات مديرعامل بي پي، اين شركت در حال حاضر در ايران در زمينه توليد و توزيع روغن موتور فعال است و هنوز دفتر خود را در تهران به طور رسمي تعطيل نكرده است. اكثر كارشناسان اظهارات مديرعامل بريتيش پتروليوم را سياسي و به دليل سرمايه گذاري فراوان اين شركت در طرح هاي نفت و گاز آمريكا و مشاركت در طرح هاي بازسازي در عراق قلمداد كرده اند و آن را يك اقدام جدي قلمداد نكرده اند.
همايش سه روزه نفت و گاز و پتروشيمي ديروز در محل اجلاس سران در تهران با حضور كارشناسان داخلي و خارجي و نمايندگان شركت هاي بزرگ نفتي آغاز شد- در اين همايش كه با عنوان ازدياد برداشت برپا شده مقالات گوناگون علمي تخصصي ارايه مي شود.

كميسيون ويژه درمورد قرارداد ترك سل رأي گيري مي كند
گروه اقتصادي: رأي گيري درمورد لايحه دولت درمورد اپراتور دوم تلفن همراه موسوم به ترك سل با رأي گيري امروز در كميسيون ويژه مجلس شوراي اسلامي درمورد مفاد آن براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس ارسال مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در جلسه اخير اين كميسيون در روز يكشنبه نمايندگان دولت درمورد سئوالات و مشكلات مطرح شده از سوي نمايندگان عضو كميسيون پاسخ هاي لازم را ارائه كردند و وزارت اطلاعات نيز در زمينه مسائل امنيتي طرح، نامه لازم را ارائه كرد.معصوم فرديس عضو هيأت نمايندگان دولت كه در اين جلسه حاضر بود در گفت وگو با خبرنگار ما تأكيد كرد در اين جلسه مقرر شد تا سازمان سرمايه گذاري خارجي نيز نامه جديدي براي تشريح بيشتر جزئيات اين قرارداد براي كميسيون ويژه ارسال كند.
وي درمجموع شرايط و جو حاكم بر جلسه را مثبت ارزيابي كرد و تأكيد نمود كه امروز با رأي گيري نهايي درمورد لايحه در كميسيون ويژه اين لايحه براي بررسي و تصويب به صحن علني مجلس ارسال مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۰۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |