پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۰
روياي خلا صي از ترافيك شهر با پرواز به وقوع مي پيوندد
۵۰ هزار تومان براي هلي تاكسي سواري 
029004.jpg
فاصله زماني ميدان آرژانتين تا فرودگاه امام ره ،  حداقل با خودروي سواري 70 تا۹۰ دقيقه است. حال آنكه هلي تاكسي ها مي توانند اين مسير را 20 دقيقه اي طي كنند.
عليرضا باغاني 
شايد خيلي ها ورود هلي تاكسي ها به ناوگان حمل ونقل عمومي را يك شوخي بامزه از سوي مسوولان تلقي كرده باشند، اما بهتر است اين شوخي را جدي بگيريم، چون مديران صنعت هوايي از برقراري خط پروازي تاكسي هاي هوايي در ميدان آرژانتين مهرآباد فرودگاه امام ره خبر مي دهند.
هلي كوپتر و هواپيما براي مردم همواره به عنوان يك وسيله نقليه گرانقيمت و اجباري بوده است، گرچه در سالهاي بعد از انقلاب هواپيما رفته رفته جزئي از ملزومات حمل ونقل بين شهري ايرانيان شد، اما هلي كوپتر سواري همچنان يك رويا در اذهان مردم باقيمانده است.
هلي تاكسي
باور كنيد هلي تاكسي ها سركاري نيستند، بلكه قرار است نخستين خط پروازي هلي تاكسي ها توسط يكي از مجموعه هاي وابسته به صنايع هوايي نيروهاي مسلح در تهران در ماه هاي اوليه سال 84 برقرار شود. مشاور سازمان صنايع هوايي نيروي مسلح از تاسيس شركتي نيمه خصوصي با مشاركت 50 درصدي اين سازمان براي خدمات هلي كوپتري عمومي خبر مي دهد. اصغر تركان مي گويد: خدمات هلي كوپترهاي مردمي در شركتي تحت عنوان هلي كوپتري خليج فارس به مردم ارايه مي شود كه نخستين خدمات مردمي اين شركت ايجاد خط پروازي از ميدان آرژانتين به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام ره و بالعكس خواهد بود. به گفته وي، هلي تاكسي ها قرار است به مديران و صاحبان صنايعي كه روزانه به شهرهاي اطراف تهران رفت و آمد مي كنند نيز سرويس دهي كند. او از شاهرود، سمنان، گرمسار و قم به عنوان شهرهايي ياد مي كند كه قرار است هلي تاكسي ها بدانجا پرواز كنند.
فوايد اقتصادي
گرچه براي هلي كوپتر سواري بايد كمي بيشتر از حد متعارف سركيسه را شل كرد، اما ارزشش را دارد چرا كه دست كم۵۰درصد در وقت شما صرفه جويي مي شود، كما اينكه استرس شما براي رسيدن به پرواز آن هم پروازي كه 5/1 ميليون تومان بابت آن پول داده ايد، را از بين خواهد برد.
تركان در اين باره مي گويد: فاصله زماني ميدان آرژانتين تا فرودگاه امام ره ،  حداقل با خودروي سواري 70 تا۹۰ دقيقه است. حال آنكه هلي تاكسي ها مي توانند اين مسير را 20 دقيقه اي طي كنند، اگر هزينه كرايه هلي تاكسي ها را براي هر نفر 50 هزار تومان درنظر بگيريم در برابر كسي كه 5/1 ميليون تومان هزينه بليت پرواز بيزنس كلاس به لندن را پرداخت كرده است، رقمي نيست كه به جايي از مسافر بربخورد. نماينده سابق ايران در ايكائو مي افزايد: از سويي ديگر گردش مالي خوبي در صنايع هلي كوپتري ايران به وجود مي آيد و اين صنعت كه كمتر خدمات دهي به مردم را تجربه كرده، وارد عرصه جديدي از فعاليت خواهد شد. تماس مستقيم با مردم، مردمي شدن صنعت و سود اقتصادي بسيار بالا از جمله دستاوردهاي تاكسي ها هستند. به گفته يك كارشناس ديگر صنايع هوايي، گرچه به دليل هزينه بالاي هلي تاكسي ها، تنها قشر خاصي مي توانند از اين وسيله استفاده كنند، اما باورود هلي كوپتر به ناوگان حمل ونقل عمومي، رفته رفته شايدهلي كوپترها هم مثل هواپيماها به جزئي از وسايل حمل و نقل مردم تبديل شده و با استقبال مردم، قيمت بهره مندي از اين وسيله هم به مراتب كمتر از حال حاضر شود.
قيمت انواع هلي تاكسي ها
تصورش بسيار جالب است كه مسافران مي توانند نوع هلي تاكسي دلخواهشان را هم انتخاب كنند، درست مثل مسافر جاده كه حق انتخاب سفر كردن با پژو، سمند يا پيكان سواري را براي خود محفوظ مي داند. هلي تاكسي ها انواع مختلفي دارند. سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري رابينسون۲۲ را رايج ترين نوع هلي تاكسي ها عنوان مي كند. به گفته وي، اين هلي كوپتر دو نفره است و توانايي پرواز از تهران به نوشهر را دارد و قيمت خريد آن 70هزار دلار يعني نزديك به 6 ميليون تومان است. هلي كوپترهاي 205۲۱۲، و 214 نيز هلي تاكسي هايي هستند كه قرار است در خط پروازي آرژانتين مهرآباد فرودگاه امام ره به كار گرفته شوند.
اما قيمت اين هلي تاكسي ها سرسام آور است و خريد آنها غير قابل تصور.
029121.jpg
هلي تاكسي ها قرار است در خط پروازي ميدان آرژانتين مهرآباد فرودگاه امام (ره ) به كار گرفته شوند
تركان مي گويد: داشتن هلي كوپتر شخصي در حال حاضر معقول و به صرفه نيست، بلكه اجاره يا پرداخت كرايه بابت حمل و نقل در مسيرهاي تعيين شده، مثل 50 هزار توماني كه براي آرژانتين فرودگاه امام ره در نظر گرفته شده، به صرفه تر و به واقعيت نزديكتر است.

به گفته اصغر تركان، خريد هلي كوپتر 9 نفره 205 ، يك ميليارد تومان، هلي كوپتر 12 نفره 212 ، دو و نيم ميليارد تومان و هلي كوپتر 14 نفره 214 نزديك به 3 ميليارد تومان براي مردم عادي آب مي خورد. اما اين قيمت ها براي هلي تاكسي هاي صفر و متاليك است، نه كار كرده. دست دوم ها كمتر به فروش مي رسند و قيمت آنها تا 20 درصد كمتر است. هلي كوپترهاي روسي هم 30 تا۳۵ نفر ظرفيت دارند، اما مسوولان امر چندان موافقتي با به كارگيري اين نوع هلي كوپترها ندارند. هلي كوپترهاي تمام كامپوزيت هم توسط يك شركت ايراني وابسته به نيروهاي مسلح ساخته شده كه توانايي جا به جايي 4 نفر را دارد. به گفته مدير عامل اين شركت، از هلي كوپتر كوچك 4 نفره تمام كامپوزيت كه توانايي نشست و برخاست در هر باندي را دارد، مي توان به عنوان هلي تاكسي استفاده كرد. او مي گويد: قيمت اين نوع هلي كوپتر يك ميليون دلار يعني 880 ميليون تومان است.
هلي كوپتر شخصي 
گرچه هلي تاكسي دلخواه را مي توان مثل خودرو مورد علاقه، انتخاب كرد اما هلي تاكسي ها را نمي توان مانند خودرو هر وقت كه بخواهيم به حركت درآوريم. براي خودروها، جاده، جاده خداست اما پرواز در آسمان محدوديت هاي ويژه اي دارد كه به صرفه بودن و داشتن هلي كوپتر شخصي را منتفي مي كند.از نظر مشاور سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح، داشتن هلي كوپتر شخصي در شرايط كنوني امكان پذير نيست چرا كه هر وسيله پرنده اي براي پرواز بايد مجوز لازم را از برج مراقبت و نزديكترين فرودگاه دريافت كند. چه هواپيما چه هلي كوپتر يا حتي كايت فقط مي تواند در زمان هاي از پيش تعيين شده به پرواز درآيند. در حالي كه كسي كه 880 ميليون تومان پول بابت هلي كوپتر شخصي مي دهد، طبيعتا دوست دارد هر وقت كه دلش خواست از اين وسيله مورد علاقه اش استفاده كند، اما قوانين بين المللي ايكائو اين اجازه را به صاحبان هلي كوپتر هاي شخصي نمي دهد.تركان مي گويد: داشتن هلي كوپتر شخصي در حال حاضر معقول و به صرفه نيست، بلكه اجاره يا پرداخت كرايه بابت حمل و نقل در مسيرهاي تعيين شده، مثل 50 هزار توماني كه براي آرژانتين فرودگاه امام ره در نظر گرفته شده، به صرفه تر و به واقعيت نزديكتر است. پرواز با هر وسيله پرنده نياز به مجوز قبلي، هماهنگي قبلي و كسب اجازه از برج مراقبت آن شهر دارد.اما سرپرست هواپيمايي كشوري نظر ديگري دارد.رضايي نياركي معتقد است: قيمت  هلي تاكسي رابينسون 22 70 هزار دلار يعني نزديك به 6 ميليون تومان است. اين در حالي است كه قيمت بسياري از خودروهاي در حال تردد بيش از 70 هزار دلار است، در اين شرايط آيا داشتن يك هلي كوپتر شخصي ضربه اي به اقتصاد خانواده مي زند؟وي مي گويد: تهران مي تواند پذيراي 10 فروند هلي تاكسي باشد و با توجه به اينكه پرواز هلي تاكسي در آسمان تهران يا ديگر شهرها در چارچوب قانون، نوعي فعاليت هوانوردي است، از اين رو هيچ مشكلي از لحاظ مجوز ندارد.مديرعامل سازنده هواپيماي 4 نفره تمام كامپوزيت نيز مي گويد: اين شركت آمادگي دارد به هر نهاد يا شخصي كه خواهان خريد هلي كوپتر 4 نفره است، اين هلي كوپتر را بفروشد.
ايمني 
نگران ايمني هلي تاكسي ها نباشيد، چون ساخت اين نوع هلي كوپترها به گونه اي است كه ضريب خطر را تا حد بسيار زيادي كاهش مي دهد و در صورت بروز حوادثي چون سقوط، آسيب ديدگي سرنشينان آنها نسبت به ديگر وسايل حمل و نقل هوايي بسيار كمتر است. گرچه همه پرنده ها از شرايط ايمني يكساني بايد برخوردار باشند.مي گويند هلي تاكسي تمام كامپوزيت هم اگر خداي نكرده سقوط كند، هيچ آسيب جدي به مسافران آن وارد نمي شود.
خستگي و مرگ هلي تاكسي ها
هلي كوپترها هم مانند انسان خسته مي شوند، مدتي زندگي كرده و حتي مي ميرند. باور نمي كنيد؟ اظهارات سرتيپ دادبين كه تا چند روز پيش مديرعامل پنها پشتيباني و نوسازي هلي كوپترهاي ايران بود را بخوانيد.دادبين مي گويد: ما پديده اي در صنعت هوايي داريم، پديده اي كه علم به ما ديكته مي كند و آن پديده خستگي است. خستگي در قطعاتي كه بار سيكلي دارند و اين بارهاي سيكلي max و min دارند و مثلا از 5 بار در ثانيه شروع مي شود و تا صدها سيكل در ثانيه و در مجموع هر قطعه تا ميليون ها بار در طول عمر قطعه پيش مي رود و اصطلاحا به نقطه مرگ خودش مي رسد.
مشكل ارتفاع ايران 
مديرعامل سابق پنها مي گويد: در اكثر كشورهايي كه ارتفاع آنها تا سطح دريا كم است، به راحتي مي توان با هلي كوپترهايي كه موتور پيستوني دارند پرواز كرد، مثل آمريكا كه قيمت يك هلي كوپتر در حد يك مرسدس بنز يا حتي كمتر است. ولي ايران يك كشور مرتفع است. به گفته دادبين، در تهران ارتفاع از سطح دريا نزديك به 4 هزار پا است. در اصفهان 4 هزار و 700 پا، در كرمان 5 هزار پا و هلي كوپترهاي پيستوني كه به راحتي مي توانند در دشت هاي آمريكا پرواز كنند، اگر به تهران بيايند بسياري از انواع پيستوني آنها حتي نمي توانند از زمين بلند شوند. در ايران تنها نقاطي كه شرايط مساعدي براي پرواز با هلي كوپتر را دارند، حاشيه خليج فارس در روزهاي غيرگرم و درياي خزر در شمال است، چون شرايط ايده آل براي پرواز چه با هلي كوپتر چه با هواپيما روي دريا و درياچه هاست.
هلي كوپتر ملي 
شنيدن خبر ساخت هلي كوپتر ملي در ايران هر ايراني را خوشحال مي كند. سرتيپ دادبين مي گويد: ساخت هلي كوپتر در دو فاز انجام مي شود: يكي تبديل هلي كوپتر يك موتوره به دو موتوره است و فاز دوم طراحي هلي كوپتر ملي است. طرح دوموتوره كردن در پايان امسال صورت خواهد گرفت. طرح دو موتوره كردن روي هلي كوپتر در حال اجراست و مراحل تغييرات طراحي بدنه و تطبيق جديد و تنظيم ملخ و گيربكس با موتور جديد در حال انجام است و پيش بيني مي شود اگر بتوانيم 50 عدد از هلي كوپتر هاي موجود را دوموتوره كنيم، نياز ما در محدوده خيلج فارس كاملا رفع مي شود و ديگر نيازي به اجاره هلي كوپتر هاي خارجي نداريم، چون اين نوع هلي كوپتر در هر شرايطي در هواي سرد و گرم، در مناطق كويري و كوهستاني خيلي خوب مي تواند پرواز كند.
هلي كوپتر امداد
فردي كه دست و پايش در تصادف آسيب شديدي ديده و قسمتي از سرش هم شكسته، حاضر نيست سوار هلي كوپتر امداد شود. او نگران هزينه حمل و نقل هلي كوپتر است و مي گويد: پول هلي كوپتر امداد را از كجا بياورم؟! اما اين بيچاره اگر مي  دانست كه بهره مندي از هلي كوپتر امداد رايگان است، با آن وضعيتش تعللي براي هلي كوپتر سواري نداشت.كارشناس اورژانس هوايي در اين باره مي گويد: تمام خدمات اورژانس در سطح كشور چه به وسيله آمبولانس و چه هلي كوپتر و موتور امداد، رايگان است و هيچ وجهي از بيماران، مجروحان و مصدومان حوادث دريافت نمي شود. ما حتي روي پرفرم ها ذكر كرده ايم كه ارايه خدمات اورژانس رايگان است.به گفته مديرعامل پنها، از زماني كه تصادف يا سانحه به وقوع پيوسته، به ما اطلاع داده مي شود تا وقتي كه خلبان ما سوار هلي كوپتر مي شود و به حركت در مي آيد، فقط 90 ثانيه طول مي كشد. او مي گويد: مردم مي توانند براي استفاده از هلي كوپتر امداد با امداد تهران، امدادخودرو و پليس راه تماس بگيرند.رئيس اورژانس كشور نيز مي گويد: از خرداد سال 79 كه اورژانس هوايي شروع به كار كرده است، تا الان بيش از 2 هزار و 500 پرواز و انتقال نزديك به 4 هزار بيمار انجام شده است. اورژانس هوايي به تعداد 2 فروند هلي كوپتر تجهيز شده ولي اين تعداد در زمان بحران تا 9 فروند افزايش خواهد يافت.به گفته وي، يك ماموريت هلي كوپتر امداد، حدود يك ميليون و 400 هزار تومان هزينه در بردارد.

ليست عجيب
با وجود اينكه انتظار مي رفت وزارت مسكن و شهرسازي اسامي شركت ها و افراد مجاز به پيش فروش واحدهاي مسكوني در سطح كشور را اعلام كند، از سوي كانون انبوه سازان كشور، اسامي اين شركت ها و افرادي كه تاكنون موفق به اخذ مجوز پيش فروش مسكن از اين كانون شده اند، اعلام شد. به نظر مي رسد اين كانون با انتشار ليست اعضاي خود به عنوان تنها فعالان بخش انبوه سازان مسكن، قصد در تقويت مالي اعضاي خود داشته است.
مطمئنا اسامي انتشار يافته، شامل تمامي شركت ها و افراد مجاز به فعاليت در بازار پيش فروش مسكن نيست. ما نيز اين اسامي را منتشر مي كنيم تا شما هم مطمئن شويد كه... راستي از چه مطمئن شويد؟
شركت هاي مجاز به پيش فروش مسكن عبارتند از: جنرال تكنيك، تعاوني كارگران و كفاشان تبريز، توسعه مسكن آذربايجان، آذرعمران، سرمايه گذاري عمران، آذر خط تبريز، آذر انديشه تبريز، اسكان پي آذر، آذرنمون، هرم عمران آذر، توسعه مسكن آذربايجان، سرمايه گذاري مسكن آذران، عمران سهند، آذر انديشه سبز، انصار آذر، خانه سازي پيش ساخته آذربايجان، پي اسكان آذر و جهاد نصر زنجان.
افراد مجاز به پيش فروش مسكن نيز عبارتند از: بهلول بلوكي، سيدمحمدرضا غفارزاده، سهيل سهيلي منش، ميرمهدي حبيبي، ابراهيم رضانژاد، سيدمسعود علوي، رحيمي ميلاني، بهمن كرباسيان و شركا، محمدحسين فرشياني فرزانه، سيروس علي اكبري، الله وردي جورابچي، علي خاتم حسيني، ابراهيم رضانژاد، مسعود علوي، رضا آقاپور نديمي، اسماعيل زماني، محمدحسن طابقي، علي وفادار و محمد فكوري.
نكته: در اين باره گزارشي خواهيم داشت، حتما!

قيمت مرغ و تخم مرغ، هفته آينده
اتخاذ تصميم نهايي براي تعيين قيمت گوشت مرغ و تخم مرغ به جلسه هفته آينده كميسيون تنظيم بازار موكول شد.
در جلسه روز دوشنبه دبيرخانه تنظيم بازار شوراي اقتصاد، اعضاي اين دبيرخانه به بحث و بررسي مسايلي چون توليد مرغ و تخم مرغ، قيمت تمام شده اين محصولات، گزارش عملكردهاي سال جاري و برنامه هاي سال آينده توليد مرغ و تخم مرغ پرداختند.
گفتني است در اين جلسه كه برخي از توليدكنندگان طيور نيز حضور داشتند، پس از طرح و بررسي ادله كارشناسي، قرار شد كه تصميم نهايي در خصوص قيمت گوشت مرغ و تخم مرغ براي چهار ماه آينده در جلسه هفته آينده كميسيون تنظيم بازار اتخاذ شود.
شايان ذكر است، پس از تصويب قيمت گوشت مرغ و تخم مرغ در كميسيون تنظيم بازار، اين قيمت ها رسميت يافته و تا اواسط خردادماه سال 84 لازم الاجرا خواهد بود.

در توليد گوشت مرغ
ايران هفدهمين كشور دنيا
خبر داشتيد كه ايران هفدهمين توليدكننده گوشت مرغ در جهان محسوب مي شود؟
ايران در سالهاي اخير با توليد سرانه 810 هزار تن گوشت مرغ و 585 هزار تن تخم مرغ در جمع كشورهاي بزرگ توليدكننده اين محصولات قرار گرفته است.
ايالات متحده آمريكا، چين و برزيل بزرگترين توليدكنندگان گوشت مرغ جهان هستند و توانسته اند بيش از 55 درصد كل توليد جهان را در سال 2004 به خود اختصاص دهند. سوالي كه پيش مي آيد اين است: پس كو؟

بنز 60 تا 70 ميليون تومان؟
029124.jpg
مدير صنايع ماشين سازي وزارت صنايع و معادن از افزايش توليد خودرو در سال آينده خبر داد و اعلام كرد: توليد خودرو در سال آينده با 11 درصد افزايش از 900 هزار به يك ميليون دستگاه خواهد رسيد. همچنين سمند در انواع مختلف نظير ليموزين و پرديس از خردادماه سال 84 به بازار مي آيد.
احمد نعمت بخش از توليد خودرو جديدي با موتور بنز در يكي از شركت ها خودروسازي داخلي با همكاري شركت سنگهاي چين خبر داد و گفت: هنوز قيمت اين نوع خودرو مشخص نشده ولي مديران اين شركت مي گويند كه قيمت آن بين 60 تا 70 ميليون تومان است.
همچنين در حالي كه همچنان در توقف توليد پيكان تا پايان سال جاري بين مسوولان وزارت صنايع و معادن و شركت ايران خودرو ابهام وجود دارد، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قيمت خودرو جديد جايگزين پيكان را اعلام كرد.
رضا ويسه درباره انتخاب خودرو لوگان براي جايگزيني پيكان در كشور گفت: ما بايد به سرعت محصول شايسته، مطمئن و با رنج قيمتي مناسب جايگزين پيكان مي كرديم. از اين رو تصميم گرفته شد خودرو لوگان با قيمت 6 ميليون و 750 هزار تومان جايگزين پيكان شود.
وي جايگزيني سمند به جاي پيكان را كذب محض خواند و گفت: از نظر رنج قيمتي نيز اين دو با هم قابل مقايسه نيستند، از اين رو توقف توليد پيكان با افزايش توليد سمند در كشور هيچ ارتباطي ندارد.

بازتاب
دست هاي غيرمرموز
در پي انتشار مطلبي با عنوان دفاع دست هاي مرموز از خودروهاي آلاينده، اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل ايران با ارسال نامه  اي به روزنامه همشهري بيان كرده اند:
با سلام واحترام و با توجه به همكاري هاي مستمر اين اتحاديه با روزنامه همشهري بويژه ايرانشهر، متاسفانه بعضا مشاهده مي  شود، حسن نيت در نوشتارهاي اين اتحاديه اعم از اطلاعيه ، فراخوان، هشدارهاي اجتماعي و... يا سوء برداشت هاي نامعقول به دليل عدم اشراف به موضوعات مطروحه توسط برخي از نويسندگان مانند نويسنده گزارش نظري بر طرح  جايگزيني خودروهاي فرسوده دفاع دست هاي مرموز از خودروهاي آلاينده منتشره در صفحه 20 در شهر روزنامه شنبه 3 بهمن 1383 كمرنگ جلوه داده شده به طوري كه محتواي آن گزارش عكس نظريات، پيشنهادات و طرح هاي پيشنهادي اين اتحاديه را كه از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار كشور در مورخه 17/10/1383 و 19/10/1383 از جمله همان جريده محترم در روز 17/10/1383 صفحه 21 دخل و خرج چاپ و منتشر شده است، بازتاب كرده و نتيجه آن مي  تواند اثرات و تبعات منفي براي مسوولين دلسوز در اذهان عمومي در پي داشته باشد. بنابراين به منظور پيشگيري از نظريه پردازي هاي منفي و برداشت هاي ناصحيح و ناصواب از گزارش مذكور بالاخص ستون سوم با عنوان دعوا سرپول مستدعي است جوابيه اين اتحاديه به شرح زير را چاپ و نشر نمايند.
اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران از طريق رسانه هاي جمعي و جرايد كثيرالانتشار كشور در مورخه هفدهم و نوزدهم ديماه سال جاري با توجه به تخصص  و مهارت هاي فني و حرفه اي آقاي جلال ريخته گر قديمي، رئيس و مدير مسوول اتحاديه درحرفه صنعتگري و صنايع مختلف بويژه ذوب فلزات يعني مادر صنعت با ارايه نظريات پيشنهادي در قالب طرح هاي تهيه شده آمادگي خود را نسبت به جمع آوري تمامي خودروهاي فرسوده، مستهلك و از رده خارج در صورت حمايت و ايجاد امكانات لازمه از سوي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اعلام داشته است.
لهذا، شايسته و اصلح مي نمايد كه نگارنده به منظور كسب آگاهي لازم قبل از درج و نشر و چاپ گزارش خود نظريات رياست و مسوول اتحاديه صنف را جويا شده و پس از كسب اطلاعات لازم اقدام به تهيه گزارش مذكور آن هم با عنوان صحيح اتحاديه اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران كه به غلط اتحاديه بنگاه هاي فروش اتومبيل ذكر كرده است، مي نمود. در راستاي اين طرح ملي مسوولان كشور با بررسي هاي همه جانبه و برمبناي ارزيابي عملكرد موضوع، تعرفه اي را تعيين و اعلام كرده اند، قدر مسلم اينكه در اين تصميم گيري مهم كشوري، جميع جهات اعم از اقتصادي، اجتماعي و تامين سلامتي آحاد جامعه و ... در نظر گرفته شده است كه مي  تواند به مراتب وسيع تر از بعد فكري نگارنده باشد. شايان ذكر است اينكه در هيچ كدام از طرح هاي پيشنهادي اتحاديه، چنين مبالغ و ارقامي پيش بيني و تعريف نشده و در هيچ مصاحبه مطبوعاتي نيز به آن اشاره اي نشده  است. بديهي است طرح اين اتحاديه در جهت سياست ها و اهداف از پيش تعيين شده دولت محترم جمهوري اسلامي ايران و بدون هيچ گونه چشمداشت يا دست اندازي هاي مالي به آن مي  باشد. اين اتحاديه و زيرمجموعه آن خود را جزئي از ارتش 20 ميليوني حضرت امام ره و رهبر فرزانه عظيم الشان انقلاب اسلامي مي  داند و با اين قبيل افكار نادرست و غيرموجه و نوشتار غيرواقعي و به دور از حقيقت نگارنده كه بر خلاف اهداف انقلابي اين اتحاديه و عواملش مي  باشد، از صحنه خارج نخواهد شد و اگر هم تشخيص مبلغ 5/1 و 3 ميليون توماني توسط وزارت نفت، جهت خريد خودروهاي فرسوده، توسط مسوولين محترم ذي ربط تعيين و تاييد شده باشد، هرگز ارتباطي به اين اتحاديه نداشته و ندارد. ضمنا اشاره نويسنده به اينكه اتحاديه حتي يك انبار كوچك هم ندارد، با اندك تامل مي  توان به اين حقيقت پي برد: اين طرح عظيم و گسترده ملي، هماهنگي هاي لازم كشوري را مي  طلبد كه ذكر داشتن يك انبار كوچك، بسيار ساده گيرانه مي  باشد هر چند كه شمار نمايشگاه هاي تحت پوشش اين اتحاديه هزاران واحد صنفي فعال را شامل مي  شود كه بازوهاي توانايي جهت اجراي اين مهم ملي مي  باشند.
توضيح ايرانشهر:
۱ اينكه برخي سازمان ها و شركت هاي دولتي و غيردولتي در جوابيه هاي خود به انتقادهاي منتشر شده در روزنامه ها، مطالبي همچون عدم اشراف نويسندگان به موضوعات مطروحه ، سوءبرداشت هاي نامعقول و... را مطرح مي  كنند، بدون آنكه استدلال هاي لازم براي اثبات ادعاي خود ارايه دهند، روش پسنديده اي نيست.
۲ مفهوم درصورت حمايت و ايجاد امكانات لازمه از سوي نظام مقدس جمهوري اسلامي كه در جوابيه اين اتحاديه ذكر شده است، هر چند عبارتي ابهام آميز است ولي دست كم نشان مي  دهد كه طرح ارايه شده از سوي اين افراد نه تنها سود آوري  ادعا شده را ندارد بلكه به بودجه يا امكانات دولتي هم نيازمند است.
۳ اينكه در جوابيه فوق، گفته شده: اين اتحاديه و زير مجموعه آن خود را جزئي از ارتش 20 ميليوني حضرت امام مي    داند آن هم در شرايطي كه گزارشگر ايرانشهر به نقد عملكرد آنها پرداخته اند، چه دليلي دارد؟ نيروي مقاومت بسيج بزرگترين سازمان مردمي كشور است كه نبايد به عنوان ابزاري در جهت منافع و عملكردهاي اقتصادي مورد بهره برداري قرار گيرد.
۴ خبرنگاران ايرانشهر به رغم آنكه مطابق اختيارات حرفه اي خود، موظف به گفت وگو با رئيس اتحاديه فوق الذكر نبودند، با اين حال در تماس هاي مكرر به دنبال اين موضوع بودند كه متاسفانه هماهنگي لازم از سوي اين اتحاديه به عمل نيامد. خبر مندرج در صفحه دخل و خرج 17/10/83 نيز با هدف نشان دادن حسن نيت روزنامه همشهري در انعكاس بي  طرفانه اخبار و گزارش ها صورت  گرفته و نمي  تواند دليلي براي عدم ضرورت انعكاس اخبار و گزارش هاي انتقادي تلقي گردد و روزنامه ها به عنوان نهادهاي مدني بايد در خدمت منافع خوانندگان خود باشند نه آنكه سخنگوي بي  جيره و مواجب فعالان اقتصادي شوند.
۵ به كار بردن عنوان اتحاديه بنگاه هاي فروش اتومبيل به جاي اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران در گزارش ياد شده، نه از روي سهو بلكه به دليل عدم عضويت برخي فروشندگان در اين اتحاديه صورت گرفته است. در حال حاضر بخش قابل ملاحظه اي از فعالان بازار خودرو در اين اتحاديه عضو نيستند و به همين دليل به كار بردن عنواني كه آنها براي خود برگزيده اند، چندان منطقي به نظر نمي  رسد.
ايرانشهر تاكيد دارد كه قضاوت بهتر در مورد طرح هاي ارايه شده اين اتحاديه، با انتشار عمومي آنها امكان دارد. اما مديران اتحاديه مي  گويند اين طرح ها به دليل امكان دزديده شدن از سوي ساير نهادها، نمي  توانند در روزنامه ها منتشر شوند. اما در عين حال معلوم نكرده اند كه نمايشگاه هاي تحت پوشش اين اتحاديه [كه] هزاران واحد صنفي فعال را شامل مي  باشد[و] بازوهاي توانايي جهت اجراي اين مهم ملي مي  باشند با ربايندگان اين طرح ها همكاري خواهند كرد يا اعضاي اتحاديه بنگاه هاي فروش اتومبيل .

فروشگاه
قيمت انواع پوشاك در فروش ويژه فروشگاه هاي
شهروند از تاريخ 12/11 لغايت 24/11
029139.jpg
029142.jpg
029145.jpg

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |