پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۰
تولد مبارك
بعد از پنج و نيم دهه زندگي 
او به قول خودش متعلق به منطقه اي است در جوار بيستون و دالاهو؛ جايي كه موسيقي و ساز به چشم يك پديده آسماني و آئيني نگريسته مي شوند
029091.jpg
شهرام ناظري پنجاه و پنجمين برگ از گل صد برگ زندگي اش را چيد. در انتظار 45 برگ بعدي هستيم.
محمدرضا نصيري 
آيا 55 عدد خاصي است؟ مثلا شبيه اعدادي نظير 7، 13، 20، 40، 100، 1000 و ...؟ با در نظر گرفتن اين نكته كه هر عدد براي خودش ويژگي خاصي دارد و عدد خاص محسوب مي شود، مي توان بهانه نوشتن درباره يك استاد موسيقي را فراهم كرد.
شهرام ناظري هفته گذشته 55 ساله شد. براي جامعه اي كه عادت دارد از بزرگانش در تولد 100 سالگي يا يكصدمين سالگرد تجليل كند، 55 سالگي يك هنرمند نمي تواند اتفاق خاصي محسوب شود، اما اين يك اتفاق خاص است.
ناظري در كنار شجريان به تنهايي از گنجينه آواز اصيل و سنتي ايراني بعد از انقلاب محافظت كردند. او به قول خودش متعلق به منطقه اي است در جوار بيستون و دالاهو؛ جايي كه موسيقي و ساز به چشم يك پديده آسماني و آئيني نگريسته مي شود و براي دست زدن به ساز وضو مي گيرند و آن را پاكيزه نگاه مي دارند.
شهرام ناظري هم سعي كرد موسيقي سنتي و عرفاني را پاكيزه نگاه دارد، هرچند كه گاهي بدعت هايي را به آن وارد كرد؛ بدعت هايي كه در بيشتر اوقات موفق از كار درآمد و گاهي نيز انتقاداتي را برانگيخت.
گروهي از منتقدان بدعت او را در تحرير نمي پسندند و فضاي وهم آلودي را كه وي با اين تحريرها به موسيقي و آوازش مي بخشد به نوعي ژست صرفا تفاوت گرا تعبير مي كنند. با اين حال، در اين شكي وجود ندارد كه او همواره از تكرار و تكرر پرهيز كرده و به معرفي قالب هايي تازه پرداخته است.
وي به قدري از تكرار گريزان است كه حاضر نيست از برچسب موسيقي عرفاني روي آثارش استفاده كند: آنقدر موسيقي عرفاني مختلط توليد شده كه چيزي نمانده ساندويچ وصنايع عرفاني هم مد شود.
او يك خواننده گرانقيمت است و معمولا براي ايرانيان خارج كشور كنسرت مي گذارد، هرچند كه اعتقاد دارد با سوبسيدهاي دولت مي توان قيمت بليت كنسرت هايش را تا حدي كه مردم عادي توان خريد آن را داشته باشند، پايين آورد: من خودم از اين بابت ناراحتم، چون مي دانم كه عمده مخاطبانم را دانشجويان و دانش آموزان تشكيل مي دهند.
شهرام ناظري مدت هاست با تلويزيون ميانه اي ندارد، درست مثل شجريان كه جز در نيايش هاي قبل از اذان در ماه مبارك رمضان به تلويزيون نمي آيد. ناظري سال گذشته يك اجراي زنده نسبتا ناموفق در تلويزيون داشت و گاهي هم تپق زد. به اين دليل به تلويزيون پشت كرده كه به زعم او اين رسانه در زمينه موسيقي به ترويج سبك لاله زاري و لس آنجلسي مشغول است. در اين متاركه بين او و تلويزيون هر دو طرف و در واقع با احتساب مخاطب تلويزيوني، هر 3 طرف زيان ديده اند. شايد يكي از دلايل از رونق افتادن موسيقي سنتي را بتوان غيبت اين ژانر موسيقي در تلويزيون قلمداد كرد. مخاطب نيز چند سالي است مجبور به گوش دادن رديف هاي كهنه و ملال آور موسيقي سنتي با چاشني چهچه و... به جاي تحريرهاي با اصالت است.
به هر حال قرار گرفتن در آستانه پنج و نيم دهه از زندگي، مي تواند زمان خوبي براي تجديدنظر در اين قهر بلندمدت باشد.
029109.jpg
زندگينامه شهرام ناظري 
تولد: 8 بهمن 1328، كرمانشاه 
تحصيلات: دبيرستان موسيقي 
تخصص موسيقي: سه تار
آلبوم ها: آتش در نيستان، گل صدبرگ، در گلستانه، زمستان، ليلي و مجنون، موسي و شبان، صداي سخن عشق، بهاران آبيدر، مطرب مهتاب رو، حيراني، كنسرت كامكارها، چشم به راه، شاهنامه كردي، شورانگيز، يادگار دوست، غم زيبا عاشق نشويد و...
شهرام ناظري در نخستين كنكور موسيقي ايران با نام آزمون باربد در رشته آواز به مقام اول دست يافت و از سال 1354 در سن 26 سالگي در راديو و تلويزيون همكاري خود را با گروه شيدا و عارف با استاد محمدرضا شجريان، محمدرضا لطفي، حسين عليزاده و در آلبوم هاي چاووش آغاز و در دوران انقلاب آثار بديع، حماسي و متفاوتي را ارايه كرد.
اين هنرمند نامي در سال 1365 با آلبوم گل صدبرگ كه در آن زمان چه در شيوه آوازي، تحريرها و چه در اشعار، جنس موسيقي و سازبندي هاي آن از نوآوري هاي خاصي برخوردار بود، به ميان عموم مردم آمد. او به نوعي مبدع موسيقي عرفاني ايران به شمار مي آيد و نخستين كسي بود كه اشعار آهنگين و پرشكوه مولانا را وارد موسيقي ايران كرد.

اسكار در قرق بازيگران سياهپوست
029106.jpg
گويا هفتاد و هفتمين مراسم اهداي جوايز اسكار قرار است رنگين ترين مراسم تاريخ آن باشد. رنگين ترين از اين لحاظ كه يك چهارم نامزدهاي دريافت جوايز مربوط به بازيگري را گروه اقليت بازيگران سياهپوست آفريقايي آمريكايي تشكيل مي دهند. اين موضوع مسلما براي ما كه بيشتر آنها را در نقش هاي كوتاه و كم ارزشي در فيلم هاي مختلف ديده ايم، جالب و عجيب است. جيمي فاكس، يكي از 5 سياهپوستي است كه نامزد دريافت جايزه است. او براي بهترين بازيگر مرد در فيلم ري و بهترين بازيگر نقش مكمل در فيلم كلاله اي نامزد گرفتن اين جايزه شده است، اما 2 سياهپوست ديگر هم در هر كدام از اين دسته بندي ها قرار گرفته اند. يكي از آنها دان چيدل است كه به خاطر بازي خوبش در نقش يك مدير آفريقايي شجاع در فيلم هتل رواندا نامزد بهترين بازيگر مرد شده و ديگري سوفيا اكوندو است كه در همين فيلم نقش همسر چيدل را بازي مي كند و به خاطر اين بازي، در ليست نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن قرار دارد.
مورگان فريمن كه در فيلم بروس توانا در نقش خدا ظاهر شده بود، به خاطر ايفاي نقش مربي يك بوكسور آشوب طلب در فيلم دختر يك ميليون دلاري نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد است. او بعد از سالهاي 1990 و 1995 براي دومين بار است كه كانديداي دريافت اين جايزه مي شود و بالاخره كاتالينا ساندينو موره نو ي كلمبيايي، براي اولين بار است كه به خاطر اجراي نقش يك قاچاقچي تازه كار مواد مخدر در فيلم مارياي با وقار شانس دريافت جايزه بهترين بازيگر زن را به دست مي آورد.
نامزدي 5 جايزه از 20 جايزه اسكار براي سياهاني كه تا 3 دهه قبل در سينماي آمريكا در اقليت بوده اند، از اهميت زيادي برخوردار است. در حقيقت اين يك ركورد جديد براي بازيگران سياهپوست محسوب مي شود.

بوش: ديگر روح نمي  بينم
029112.jpg
جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا مي  گويد ديگر در كاخ سفيد روح رئيس جمهوران قبلي آمريكا را نمي  بيند، چرا كه از سال 1986 به اين سو مصرف مشروبات الكلي را كنار گذاشته است. بوش در يك گپ خودماني باشبكه CSPAN گفت تلفني با پدرش، جورج بوش پدر، صحبت مي  كند اما درباره مسايل جاري كاخ سفيد زياد صحبت نمي  كند.
بوش مي  گويد: شايد براي شما عجيب باشد، او دوست دارد راجع به سفرهاي خارجي ام سوال كند، هنوز به آن حد نرسيدم كه تجربيات مشابهي را در كاخ سفيد گذرانده باشم. از بوش جوان پرسيده شد كه آيا روح روساي جمهور گذشته آمريكا را مي  بيند؟ كه او جواب داد: از 1986 به اين ور ديگر الكل مصرف نكرده ام. بوش همچنين برخي از فعاليت هاي روزانه اش را نام برد.بوش مي گويد صبح ها ساعت 50:6  يا 7به سر كار مي     رود و 30:17 از كار برمي گردد.
رئيس جمهور آمريكا در پايان مصاحبه گفت: امروز عصر يك ساعت ورزش خواهم كرد و براي شام آماده مي    شوم، بعد از شام هم مطالعه مي    كنم و به رختخواب مي    روم.
بوش ادامه داد: من كتاب هاي تاريخي زيادي مي  خوانم . او به شبكه CSPAN گفت كه او زندگينامه جورج واشنگتن اولين رئيس جمهوري آمريكا را خوانده است و همچنين زندگينامه اولين آمريكايي ها را نيز مطالعه مي  كند. بوش گفت: تمام كتاب هايي را كه خوانده ام يادم نمي  آيد، اما خيلي مطالعه مي  كنم و به همين خاطر درك بهتري از موقعيت كنوني آمريكا دارم . البته رشته تحصيلي بوش در كالج دانشگاه پل تاريخ بوده است و به همين خاطر علاقه زيادي به كتاب هاي تاريخي دارد. اما اينكه آيا واقعا در وقت آزاد مطالعه مي  كند يا خير جاي بحث دارد.

گل يخ!
029115.jpg
سايه جهانبان گل يخ پوراحمد آشنا را در كدام ژانر سينمايي و كدام آرشيو طبقه بندي شده اين كارگردان خوش ذوق قرار دهيم؟ ماجراي گل يخ را از كجا آغاز كنيم.از چندين سال بيكاري پوراحمد؟ يا رد شدن فيلمنامه هايش يا غم خاكستر شب يلدا ! گل يخ تكه تكه شد و سپس آن را اوپتيك كردند و به نمايش درآوردند. فيلمي كه قرار بود موزيكال و درام يا درام و موزيكال باشد، تبديل به فيلم كودكان و اهالي سمنان شده است!
سلطان قلب هاي پور احمد در شرايط فعلي تنها يك نوستالژي فردي براي كيومرث قد بلند در سينماي ملي است و بس. گل يخ خوب شروع نمي كند، تعجيل و شتاب براي رسيدن به درام هاي ميانه فيلم و ظهور كودك شيرين زباني كه فيلم را تا انتها با خود مي كشد. حوادث و اتفاق ، همان معيارهايي كه مرحوم فردين نيز بدان پايبند بود. آن سلطان قلب ها با آوازهاي پيوسته از هر دو سوي قهرمانان چيز ديگري بود و گل يخ فيلم ديگري. شايد كشتي يوناني كيش، سمنان هاي بزرگ كه سرتا سر فيلم با گل يخ مي آيد، بتواند مانع زيان هاي كلان فيلم شود. گلزار و چند بازيگر جديد و صباغي و حافظه هايي كه ديگر گذشته را نمي فهمند. خوشابه حال ترگل كه حافظه ياريش نمي كرد تا يك آذرشيوا باشد. و گلزاري كه فردين را نفهميده بود و جاي خالي جليلوند و عارف!
گل يخ را پس از شب يلدا يي احترام برانگيز دستپخت كيومرث خود نمي دانيم و در انتظار نوك قله لحظه شماري مي كنيم. سينماي فردين در سينماي امروز جايي را به خود اختصاص نمي دهد، مگر آنكه آلمااسكويي بتواند صندلي هاي خالي را براي بازگشت سرمايه گل يخ به كمك سمناني ها پر كند.

دكه
029097.jpg
سرطان و جكسون 
روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل: اين روزنامه در تاريخ 1 فوريه عكس بزرگ صفحه اول خود را به مايكل جكسون اختصاص داده است. وي به اتهام آزار يك كودك در دادگاه محاكمه مي  شود. قاضي دادگاه مي  گويد اين محاكمه 5 ماه به طول خواهد انجاميد. وزارت بهداشت آمريكا نيز در ليستي كه همه ساله منتشر مي  كند از 17 ويروس جديد و اشعه X به عنوان عواملي كه منجر به سرطان مي  شوند نام برد.
029100.jpg
سانتي مانتاليسم 
روزنامه ديلي اكسپرس در تاريخ 1 فوريه با چاپ تصاويري از يك فيلم ويديويي، به آتش  كشيده شدن يك هواپيماي هركولس بريتانيايي را در عراق به تصوير كشيده شده است؛ با عكس احساسات برانگيز از تازه دامادي كه در اين ماجرا كشته شد. در اين حادثه 10 نفر از نيروهاي بريتانيايي كشته شدند. طرفداران رژيم صدام پس از اين حادثه به يكديگر آب پرتقال هديه كردند. اين هواپيما بر اثر برخورد يك موشك زمين به هوا سقوط كرد.
029103.jpg
حمله به انتخابات 
روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا، سخنان نخست وزير موقت عراق اياد علاوي را در مورد انتخابات عراق به چاپ رسانده است. اين روزنامه همچنين با چاپ كاريكاتوري در مورد انتخابات عراق، راي دهندگان اصلي انتخابات را جورج بوش، بلر و حاميان آنها دانسته است.
اين روزنامه درصفحات ورزشي به اقتدار يوونتوس در صدر جدول سري آ پرداخته و مي نويسد :ايتاليايي ها قهرماني يووه را باور كردند.
029094.jpg
رفسنجاني در النهار
روزنامه النهار در تاريخ 1 فوريه با چاپ عكسي از حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سخنان وي را راجع به انقلاب ايران وامام خميني به چاپ رسانده است. اين روزنامه همچنين تحليلي درباره انتخابات عراق ارايه داده است. در بخش ديگري از صفحه اول النهار نظر رايس، وزير امور خارجه آمريكا را درباره تشكيل دولت فلسطيني مي  خوانيم.

سرقلم
گيج ترين مسافران دنيا
دست وپا در تاكسي جا مي  گذارند
حسين غضنفري هر كسي تلفنش را گم كرده، دستش بالا! احتمال اينكه شما آن را در تاكسي جا گذاشته باشيد از همه بيشتر است. طبق گزارشي كه خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر كرده در 6 ماه گذشته، نزديك به 11 هزار و 300 لپ تاپ، 31 هزار و 400 كامپيوتر دستي و بيش از 200 هزار تلفن همراه در تاكسي هاي جهان جا مانده است. رانندگان تاكسي در 9 شهر جهان عنوان كردند كه علاوه بر اين اشيا، اجناس ديگري هم از مسافران تاكسي به جا مانده است. دست وپاي مصنوعي ، 37 بطري شير و دندان مصنوعي از ديگر چيزهاي كشف شده در تاكسي ها بوده است.
يكي از رانندگان تاكسي در اين باره گفت: حتي يكي از مسافرانش، يك كودك نوزاد را در تاكسي جا گذاشت.
در تحقيقي كه از يكهزار راننده تاكسي صورت گرفت، مشخص شد مسافران در 6 ماه دوم سال گذشته سه برابر بيشتر از سال 2001 كامپيوترهاي دستي گم كرده اند. البته اغلب اوقات رانندگان با وجدان وسايل به جا مانده را به صاحبانشان پس داده اند. از هر 5 تلفن به جا مانده در تاكسي ها، 4 تاي آنها به نزد صاحبانشان برگشتند و همچنين از هر 20 كامپيوتر، 19 عدد توسط رانندگان تاكسي به سلامت تحويل صاحبان فراموشكار خود داده شدند. به نظر مي  آيد گيج ترين مسافران تاكسي ها در لندن  باشند، چرا كه آنها بيش از سايرين لپ تاپ هاي خود را در تاكسي جا مي  گذارند. البته دانماركي ها هم بيش از همه تلفن هاي همراه خود را در تاكسي گم مي  كنند.
در شيكاگو مسافران بيش از همه كامپيوترهاي دستي خود را جا مي  گذارند. يكي از مسافران اين تاكسي ها نامزد هاف گرانت بازيگر سينماي هاليوود است. وي علاوه بر دستگاه پخش كننده 3mp خود، كيف و موبايل خود را هم جا گذاشت. وقتي از خانم راننده خواسته شد تا وسايل نامزد هاف گرانت را به نزد او ببرد ،او تنها امضاي خود را به عنوان تشكر تحويل خانم راننده داد. اين هم از مرام هاف گرانت.

چارچوب
029118.jpg
كوچولوي عراقي در حال دست تكان دادن براي سرباز آمريكايي است كه اين روزها نه تنها بغداد بلكه تمام شهرهاي عراق در تصرف آنهاست. شايد كودك عراقي به اين فكر مي كند كه چه وقت از دست آنها خلا ص خواهد شد.

كوتاه تر از گزارش
هيوييت سر و سامان مي گيرد
ليتون هيوييت، فيناليست تنيس آزاد استراليا به زودي با بك كارترايت هنرپيشه سينما ازدواج خواهد كرد. اين زوج ورزشي هنري اين خبر را در بيانيه اي مشترك به اطلاع رسانه ها رساندند. هيوييت بعد از آنكه قهرماني تنيس آزاد ملبون را به مارات سافين  روس واگذار كرد، براي تجديد روحيه از بك كارترايت خواستگاري كرد. در صورتي كه هيوييت جام قهرماني تنيس آزاد را مي برد، مي توانست افتخار بزرگي نصيب كشورش كند، چراكه در 30 سال گذشته هيچ استراليايي اين عنوان را به دست نياورده است.
هيوييت 23 ساله پيش از اين قرار بود تا با كيم كلايبسترز بلژيكي، نفر اول تنيس بانوان جهان ازدواج كند. وي در سال 2004 در فينال مسابقات باخت و در مسابقات 2005 به خاطر مصدوميت شركت نكرد. بك كارترايت 21 ساله يكي از هنرپيشگان سريال تلويزيوني خانه و راه در استراليا است.
حمله عراقي ها به مربي اولدهام 
مربي تيم فوتبال اولدهام، برايان تالبوت قرباني درگيري گروه هاي عراقي شد. خودرو برايان تالبوت در حالي كه از كنار يكي از محل هاي اخذ راي در منچستر عبور مي كرد، با يك عراقي تصادف كرد. گروه هاي مخالف انتخابات عراق كه نزديك به 200 نفر بودند و حاميان عراقي انتخابات با يكديگر در محل اخذ راي درگير شده بودند و پس از اين حادثه 20 نفر از عراقي ها به سمت خودرو برايان تالبوت آمدند و شيشه هاي خودرو وي را شكستند. سخنگوي تيم اولدهام مي گويد: برايان از اين بابت بسيار متاسف است.
اينشتين سبك مغز!
اينشتين براي اينكه اينشتين بشود كارهاي زيادي كرد، اما خب اينشتين شدن او دلايل ديگري هم داشت... مغز او... بله، مغز اينشتين تفاوت هايي با مغز افراد عادي دارد.
مغز او برخلاف آنچه تاكنون تصور مي رفت سبكتر از افراد عادي بوده است. گروهي از دانشمندان دانشگاه مك كاستر در اونتاريو كانادا اعلام كردند مغز اينشتين يكهزار و 230 گرم وزن داشته در حالي كه وزن مغز معمولي يكهزار و 400 گرم است.
سلول هاي عصبي بخش جلوي مغز او بسيار فشرده بودند و به همين خاطر بود كه او مي توانست سريعتر از بقيه فكر كند و طرفين مغز او هم بسيار توسعه يافته بودند و به همين دليل قدرت تخيل او بيشتر از يك انسان معمولي بود.
در سال 1955 مغز او را از جمجمه خارج و به 240 قطعه تقسيم كردند. مغز او در دو شيشه مجزا نگهداري مي  شده است.
ازدواج ممنوع
از اين پس ازدواج افراد غير انگليسي با اتباع انگليسي دشوارتر است، يعني افرادي كه در خارج از كشور انگليس متولد شده باشند و براي كسب اقامت اين كشور ازدواج مصلحتي را برگزينند با موانع متعددي رو به رو خواهند شد و بايد گزينه ديگري را براي كسب اقامت انتخاب كنند يا اينكه صبر پيشه كنند تا شايد تغييراتي در قوانين اين كشور رخ دهد و آب ها از آسياب بيفتد!
از ماه آينده در مناطق ريچموند، بكسلي، ساتين و بروجلي ازدواج اتباع انگليسي با غير انگليسي انجام نخواهد شد. دليل وضع اين قانون، تقلباتي است كه در بسياري از ذخاير ثبت احوال اين مناطق در خصوص ازدواج هاي ساختگي رخ داده و سبب حذف نام اين دفاتر از فهرست وزارت كشور انگلستان شده است. در حقيقت 20 درصد ازدواج هاي لندن مصلحتي و ساختگي است. همچنين در سال 2002 بيش از 6 هزار ازدواج مصلحتي در انگليس به ثبت رسيده كه تعدادي از افراد در اين زمينه شناسايي و محاكمه شده اند. جالب است بدانيد افرادي كه اين نوع ازدواج ها را ترتيب مي دهند تا 10 هزار پوند از مشتري به عنوان دستمزد دريافت مي كنند و تنها مبلغ 2 هزار پوند به عروس يا داماد مي پردازند. براي مثال،  زني به نام سيلويا آواني بيش از 18 ازدواج مصلحتي داشته كه در حال حاضر به 3 سال زندان محكوم شده است!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |