سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۹ - Feb 15, 2005
امام علي(ع): صلحي را كه دشمن به تو پيشنهاد كرده است _ در صورتي كه خرسندي خدا در آن باشد _ رد مكن، چه صلح مايه آرامش لشكريان توست، و آسايش تواز فكر و اندوه، و سبب امنيت شهرهاست.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
رقم مهر تو بر چهره ما پيدا بود
ياد باد آن كه نهانت نظري با ما بود
معجز عيسويت در لب شكر خا بود
ياد باد آن كه چو چشمت به عتابم مي كشت
عاشورا و حفظ هويت ايراني - اسلامي
نشست تخصصي آسيب شناسي نمايش و موسيقي مذهبي ايران (تعزيه و نوحه خواني) با حضور استاداني همچون؛ «مجيد كياني» ، «داود فتحعلي بيگي» ، «ايرج نعيمايي» و «حسن بلخاري» در موسسه فرهنگي هنري صبا و به همت فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش ايلنا، در اين نشست «ايرج نعيمايي» درباره وضعيت هنرهاي سنتي معاصر گفت: موسيقي ملي ما هميشه پناهگاهي براي موسيقي مذهبي ما بوده و در طول تاريخ اين دو، مكمل و متاثر از هم بوده اند.
ولي در تاريخ معاصر اين قضيه برعكس شده است و تاثيرپذيري موسيقي مذهبي از موسيقي عاميانه آن را به سمت اضمحلال پيش مي برد.اين خطايي است كه بايد جبران شود و گرنه تمام افكار بنيادي ما از اصول خود فاصله مي گيرند وچيزي از هويت موسيقي مذهبي ما باقي نخواهد ماند.
در ادامه نشست «داود فتحعلي بيگي» نيز به تشريح وضعيت هنرهاي نمايشي سنتي در كشورمان پرداخت و گفت: به طور اساسي مشكل ما در حوزه تمام هنرهاي سنتي، نبود متولي است.
ما در اين عرصه هيچ تشكيلاتي نداريم كه موظف باشد ، در رابطه با هنرهاي سنتي قدمي بردارد. سازمانهاي فرهنگي ما، ميراث فرهنگي را فقط در حد بنا و ساختمان مي بينند، در حاليكه ميراث فرهنگي ما، همين سنت هاست كه بي هيچ توجهي در حال نابودي است.
«مجيد كياني» به شباهت هاي هنر ملي و مذهبي ما اشاره كرد و گفت: تمام موسيقي نوحه ها و مراسم هاي مذهبي ما در دستگاه ها و اوزان آوايي ملي ما يافت مي شود و ريشه و پايه اين موسيقي ها را مي توان در موسيقي ملي جست.
اين اركان پنج گانه موسيقي ايراني اگر هر كدام مورد تعلل و بي توجهي قرار بگيرند، موسيقي ساخته شده دچار نقص و اشتباه خواهد بود. تغييرات براي رسيدن به نوآوري يكي از نكات ارزنده هنري است. اما بايد محورها را شناخت و به اصول پايه اي پايبند بود و جزئيات را پر از تازگي و طراوت كرد.
«دكتر حسن بلخاري» به اهميت هنرهاي عاشورايي پرداخت و گفت: عاشورا مهم ترين عامل حفظ هويت انسان ايراني مسلمان است.در طول تاريخ ايراني ها بودند كه به عاشورا پرداختند و سعي در حفظ آن كردند. حتي بزرگترين جامعه شناسان جهان به اين مطلب قائلند كه انقلاب ايران متاثر از انقلاب امام حسين (ع) بوده است.
مراسم هاي سووشون و سياوش خواني ايراني نيز اشتراك بسياري با مراسم عاشورايي دارد «بلخاري» در ادامه افزود: ما از بعد محتوايي دچار مشكل شده ايم. در جامعه سنتي ديروز اولياء و مراجع معنوي ما نسبت به حفظ و هويت سنت ها مسئول بودند.
اما در جهان مدرن اين اقتدار دچارنوعي گسست شده و كمتر كسي خود را نسبت به اصول مسئول مي داند. به همين دليل عامه به تنهايي راه خود را طي مي كند و چون دلي پاك وذهني پيچيده دارد سنت ها را حفظ
مي كند. اما چون قدرت تئوريك ندارد با ورود عامل خارجي دچار مشكل مي شود.چيزي كه در مورد مراسم سنتي عاشورا به ويژه در بعد موسيقايي رخ داده است.

برگي از تاريخ
روزي كه اعدام مقام هاي نظام سابق آغاز شد
۱۵ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۸۰۰ ميلادي هارون الرشيد خليفه عباسي به ابن عقرب حاكم ايالت اسلامي آفريقيه (به مركزيت تونس) خودمختاري داد. در سال ۱۷۸۸ صدها زنداني انگليسي به استراليا منتقل و در آنجا آزاد شدند و شهر سيدني را ساختند. در سال ۱۹۱۱ (۹۴ سال پيش) مرتضي قلي خان از رجال سياسي وقت در تهران هدف گلوله دو قفقازي تبعه روسيه قرار گرفت و كشته شد. وي رئيس نخستين دوره مجلس شوراي ملي بود. قاتلان مرتضي قلي خان چون خود را تبعه روسيه معرفي كرده بودند به سفارت روسيه تحويل داده شدند! در سال ۱۹۳۳ به سوي روزولت كه رئيس جمهوري آمريكا شده بود تيراندازي شد و شهردار شيكاگو كه در كنار وي بود به قتل رسيد. در سال ۱۹۳۶ هيتلر دستور انبوه سازي فولكس واگن را كه توسط مهندش پورشه طراحي شده بود شخصاً صادر كرد. در سال ۱۹۴۶ بانك انگلستان دولتي شد. در سال ۱۹۴۸ (۵۷ سال پيش) تهراني ها از شنيدن خبر قتل محمد مسعود روزنامه نگار افشاگر و تندرو و ناشر روزنامه «مرد امروز» به خشم آمده و مصرانه خواهان اعلام جناحي بودند كه مرتكب اين قتل شده بود. آنان اين قتل را كار يك فرد نمي دانستند. مسعود هنگام خروج از محل چاپ روزنامه اش در خيابان اكباتان تهران هدف گلوله قرار گرفت. با قتل محمد مسعود كار روزنامه نگاري به آن سبك تا پيدايش كريمپور شيرازي خاتمه يافت ولي حرفه روزنامه نگاري درخانواده وي كه از قم برخاسته بودند پايان نيافت، ابوالحسن كمالي خواهر زاده محمد مسعود سال ها مديرعامل خبر گزاري پارس و ناشر يك مجله در تهران بود. در پي قتل مسعود، هر گروه سياسي دسته ديگر را متهم به ارتكاب اين جنايت مي كرد.
اينك برگ امروز: نيمه شب ۱۴ فوريه ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ هجري)، سه روز پس از پيروزي انقلاب و يك روز بعد از انتخاب وزيران كابينه دولت موقت، نخستين دسته افسران و مقام هاي نظام سلطنتي تيرباران شدند. ارتشبد نعمت الله نصيري رئيس پيشين ساواك، سپهبد مهدي رحيمي رئيس شهرباني كل و فرماندار نظامي سابق تهران، سرلشكر رضا ناجي فرماندار نظامي سابق اصفهان و سرلشكر منوچهر خسروداد فرمانده سابق هوانيروز نخستين دسته اعدامي ها بودند كه محاكمه آنان همان روز در دادگاه انقلاب كه در محل دبيرستان شماره ۲ علوي برپا شده بود انجام و مفسد في الارض شناخته شده و نيمه شب در پشت بام همان مدرسه تيرباران شده بودند و اين، در حالي بود كه محاكمه ۲۲ تن ديگر در همان محل ادامه داشت. شيخ صادق خلخالي قاضي دادگاه انقلاب بود. اين اعدام ها و اعدام هاي بعدي باعث جلب توجه به دادگاه هاي انقلاب و قدرت آنها شد. نخستين وزيران كابينه دولت موقت به اين شرح اعلام شده بودند: ابراهيم يزدي معاون نخست وزير در امور انقلاب، احمد صدر حاج سيدجوادي وزير كشور، داريوش فروهر وزير كار و امور اجتماعي، كريم سنجابي وزير امورخارجه، علي اكبر معين فر وزير مشاور و رئيس سازمان برنامه و بودجه، دكتر كاظم سامي وزير بهداري، مصطفي كتيرايي وزير مسكن و يوسف طاهري قزويني وزير راه. مهدي بازرگان قبل از پيروزي انقلاب به سمت نخست وزير دولت موقت منصوب شده بود. انتصاب وي هنگامي صورت گرفت كه شاپور بختيار نخست وزير نظام سلطنتي بود. هر دو در قديم در يك جبهه مبارزه مي كردند و شهرت به هواداري از دكتر مصدق را داشتند. بختيار خواهان آن بود كه اختيارات شاه تا حد پادشاهان سوئد، نروژ و انگلستان محدود شود ولي مهدي بازرگان خواهان جمهوريت با توجه به اخلاقيات اسلامي بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

نخستين جلد «كتابفروشي» منتشر مي شود
گروه ادب و هنر: نخستين كتاب مرتبط با موضوعات كتابفروشي از سوي نشر شهاب ثاقب منتشر مي شود.اين كتاب به خواستاري و اشراف ايرج افشار و با همكاري عبدالحسين آذرنگ، علي دهباشي، سيدفريد قاسمي و نادر مطلبي كاشاني تدوين شده و در آن مطالبي تاريخي، پژوهشي درباره كتابفروشي و نهادهاي صنفي آن در ايران و نيز خاطرات ناشران و كتابفروشان آمده است.اين مجموعه كتاب به ياد بابك افشار منتشر مي شود كه زماني يكي از كتابفروشان موفق و شناخته شده تهران بود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
طرح اخراج خارجيان مورد سوءظن از آمريكا حتي دارندگان كارت سبز و اقامت ده ها ساله!
طرح معروف به «ريل آي دي اكت = قانون كارت واقعي» كه چهارشنبه گذشته از سوي رئيس كميسيون قضايي مجلس نمايندگان آمريكا و گروهي از اعضاي حزب جمهوري خواه تسليم آن مجلس شده و در مورد اخراج برخي از خارجيان و از جمله دارندگان كارت هاي سبز است، صداي اعتراض بسياري از انجمن ها و جنبش هاي حقوق مدني، انجمن هاي مهاجران، حقوقدانان و جمعيت هاي ديگر را بلند كرده كه اين اعتراض هاي پياپي در رسانه ها منعكس مي شوند. هدف از اين طرح كه بحث پيرامون آن در مجلس نمايندگان آغاز شده است مطالعه مجدد پرونده و بررسي وضعيت و فعاليت هاي كساني است كه در آمريكا اقامت دارند ولي به تابعيت اين كشور در نيامده اند. باني طرح، جيمز سنسنبرنر ضمن دفاع از طرح گفته است: لازم است كه دانسته شود كه اين مهاجران چه كساني هستند و چرا آمريكا را براي سكونت خود انتخاب كرده اند؟ ضمن اين بررسي مي شود به حقايق پي برد و افراد مورد سوءظن، بيكاره و افراد وابسته به تروريسم و يا متمايل به آن را تشخيص و در هر وضعيتي كه هستند اخراج كرد تا رويداد ديگري نظير ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پيش نيايد. دارنده كارت سبز (پروانه اقامت دائم) نبايد به اتكاي آن هر كاري را كه مي خواهد بر ضد آمريكا و آمريكايي ها بكند و طول اقامت نبايد مانع اخراج افراد ناباب شود. اين طرح اگر به همين صورت تصويب و قانون شود وضعيت ميليون ها مهاجر و طبق برخي گزارش ها ۲۵ ميليون تن از ساكنان آمريكا را متزلزل خواهد كرد و نگران آينده خود خواهند شد و نخواهند توانست برنامه فعاليت و پيشرفت تنظيم كنند و آينده خود و فرزندانشان را برپايه آن قرار دهند. «تيموتي ادگار» مشاور قضايي جنبش آمريكايي آزادي هاي مدني گفته است كه اين طرح وفاداري ملي آمريكايي ها به آزادي و حقوق مدني انسان ها را عميقاً محدود و مقصود ما كه مي خواهيم آن را در سراسر جهان گسترش دهيم در برابر علامت سئوال قرار خواهد داد. براي مثال: ما چگونه مي توانيم پناهندگان را كه مدعي فشار و حق كشي نسبت به خود در كشورهايشان هستند به همان كشورها بفرستيم و نگران سرنوشت آنان نشويم. برخي از مهاجران، ديگر در كشور خود كار و خانه ندارند و نمي دانند كه پس از ديپورت شدن از آمريكا به كجا بروند. طبق اصول انسانيت، ما حق نداريم خانه و كاشانه آنان كه به ما پناه آورده اند و يا مايل به اقامت بين ما هستند ويران سازيم. «لاوينيا لايمون» رئيس كميته مهاجران در اين زمينه گفته است كه اين طرح موانعي ايجاد مي كند كه مغاير سنت ها و ارزش هاي آمريكايي است كه در طول ۳۹۸ سال از مهاجران آمده از كشورهاي دور دست ايجاد شده است. ما همه، خود و يا پدرانمان مهاجر بوده ايم و يك مهاجر قديمي تر نبايد مهاجر تازه را بيرون كند. بايد توجه داشت كه اين طرح توسط اعضاي افراطي حزب جمهوري خواه و همان هايي كه حامي قوانين حمل اسلحه و موازين سخت هستند تدوين شده است كه با توجه به وضعيت جهان امروز و گسترش روابط انساني و آگاه بودن انسان ها از احوال يكديگر، صرف نظر از اين كه در كدام نقطه از جهان زندگي مي كنند، بايد رد و يا تعديل كامل شود. يازده انجمن و جمعيت معترض گفته اند كه اگر اين طرح «قانون» شود، دست قاضي دادگاه را در موارد بسيار و در جايي كه يك مهاجر مورد سوءظن پليس قرار گيرد مي بندد تا مانع ديپورت شود. «عفو بين المللي» ، مهاجران قديمي، گروه اسقف هاي آمريكا و... در ميان انجمن هاي معترض ديده مي شوند.
يك حقوقدان گفت: تعجب كرده كه شنيده است به استناد اين طرح مي شود با يك اتهام و سوءظن كسي را كه فرضاً ۳۰ سال در آمريكا زندگي كرده و جاي ديگري را براي زندگي كردن ندارد و تنها گذرنامه كشور محل تولد خود را حمل مي كند از آمريكا اخراج كرد. چنين فردي به دولت آمريكا ماليات داده است كه از مال و جان و حيثيت او دفاع كند، بعداً از مزاياي بازنشستگي برخوردار شود، خانه داشته باشد، فرزندانش را بزرگ كند و آنان در پيري از او نگهداري كنند. چگونه مي توان چنين افرادي را بدون توجه به ملاحظات انساني اخراج كرد و اين طرح در زماني در مجلس در دست طرح است كه دولت ما دم از گسترش دمكراسي و دولت مردمي و تأمين آزادي هاي مدني در نقاط ديگر جهان مي زند. آيا با چنين طرحي به دست آنها وسيله استهزاء نمي دهيم؟
يك معترض ديگر گفته است: كساني كه پدرانشان از اروپا به اينجا آمدند، بوميان را كشتند و اراضي شان را متصرف شدند مي كوشند كه مهاجران پس از خود را به هر بهانه بيرون كنند. اگر بوميان محصور در رزرويشن ها چنين طرحي بنويسند حق دارند ولي يك مهاجر ديروز كه نبايد مهاجر امروز را بيرون كند. از سنسنبرنر كه اين طرح را نوشته بپرسيد كه خانواده او در چه تاريخ و از كدام كشور و با چه بهانه و چه وسيله به آمريكا مهاجرت كرده است. مهاجران امروز ويتنامي ها و ساير مردمي هستند كه سياست هاي آمريكا آنان را آواره ساخته از جمله افغان ها، سوماليايي ها، عراقي ها و فلسطيني ها. با اخراج مظنونين به حمايت از تروريسم، اين مسئله حل نمي شود. در حال حاضر ميليون ها آمريكايي در خارج از اين كشور و به خصوص در همان ممالك عربي منطقه خليج فارس و آسياي جنوبي كار و اقامت دارند كه اگر قرار باشد عمل تروريستي صورت گيرد، انجام آن در همانجا آسانتر است، لذا اين طرح تنها يك توطئه براي اخراج برخي ها از آمريكاست. ولي پيشنهاد كنندگان طرح بايد بدانند كه بر هم زدن زندگي يك فرد كه براي خود رؤيا و برنامه داشته، او را به صورت دشمن قسم خورده آمريكا در مي آورد و از اين ناراضيان، هزاران بن لادن ساخته مي شود. بن لادن هم دوست و دست پرورده آمريكا بود كه پس از ناراضي شدن از دولت ما دست به آن كارها زد. رسانه ها پيش بيني اعتراض هاي بيشتري را كرده اند ولي چون اكثريت كنگره در دست جمهوري خواهان است تصويب طرح محتمل به نظر مي رسد.

جوايز «بفتا» براي «هوانورد»
بيشترين جوايز پنجاه و پنجمين دوره جوايز آكادمي فيلم و تلويزيون بريتانيا، «بفتا» ، كه در لندن برگزار شد، به دو فيلم «هوانورد» و «ورا دريك» تعلق گرفته است.
به گزارش بي بي سي، فيلم «هوانورد» به كارگرداني مارتين اسكورسيزي، كه زندگي يك ميلياردر آمريكايي به نام «هوارد هيوز» را تصوير مي كند، چهار جايزه بفتا از جمله جايزه بهترين فيلم را از آن خود كرد.
فيلم «ورا دريك» نيز روايتگر داستان خدمتكاري جسور است كه به قوانين و عرف دهه ۵۰ بريتانيا پشت پا مي زند و از سقط جنين حمايت مي كند. اين فيلم جايزه بهترين كارگردان بفتا را براي «مايك لي» به ارمغان آورد و «ايملدا استونتون» كه نقش «ورا دريك» را بازي كرده بود، جايزه بهترين بازيگر زن را برنده شد. جايزه بهترين بازيگر مرد، به «جيمي فاكس» رسيد كه نقش ري چارلز، پيانيست فقيد آمريكايي را در فيلم «ري» ايفا كرد. «كلايو اوون» ، بازيگر بريتانيايي نيز براي بازي در فيلم نزديك تر، جايز بهترين بازيگر نقش مكمل مرد بفتا را برنده شد. هر دوي اين بازيگران، در مراسم گلدن گلوب نيز كه چند هفته پيش درآمريكا برگزار شد، موفق به دريافت جايزه شده بودند.
«كيت بلانشت» كه نقش كاترين هپبورن را در «هوانورد» ايفاء كرده بود، جايزه بهترين بازيگر زن نقش مكمل را به دست آورد. اما «كيت وينسلت» ، بازيگر بريتانيايي كه با دو فيلم «درخشش ابدي ذهن بي عيب» و «در جستجوي ناكجا آباد» نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر زن در بفتا بود، دست خالي به خانه برگشت. بفتا مهمترين رويداد سينمايي بريتانيا به شمار مي آيد اما خبرسازترين رويداد سينمايي سال، مراسم اسكار، دو هفته ديگر در آمريكا برگزار مي شود .

پدومين هم انديشي نقد و هنر
گروه ادب و هنر:دومين هم انديشي نقد و هنر با حضور جمعي از چهره هاي دانشگاهي صبح و عصر امروز در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار مي شود.
در اين هم انديشي كه به همت فرهنگستان هنر و مركز هنرهاي نمايشي برگزار مي شود جواد مجابي درباره «در موقعيت منتقد» (۱۰ صبح) ساسان فاطمي درباره «فرم در موسيقي ايراني» (۳۰/۱۱ صبح) و دكتر مصطفي مختاباد درباره «درآمدي بر نقد جامعه شناسي تئاتر» سخنراني مي كنند.
همچنين در اين همايش چهره هاي ديگري چون محمود عزيزي ، مهرداد احمديان،اكبر عالمي وناديه ايماني نيز سخنراني دارند.

بهارستان
بي هيچ دليل و سابقه اي راه پر مشغله عمرت را كج كردي و آمدي و به من يك تكه نان، يك گل ميخك، يك لبخند با چشم هاي گرم زندگي كرده ات تعارف كردي.
از يك نامه خصوصي - پرويز دوايي

نگارستان
000522.jpg
۱. نام اثر: قفس آرزوهاي طلايي
۲. هنرمند: محمود فرشچيان / از هنرمندان بنام معاصر هنر نقاشي ايران به ويژه مينياتور مكتب اصفهان است. فرشچيان در جواني در اصفهان اقامت داشت و پس از آن به تهران آمد. در تهران به تدريس و خلق آثار هنري پرداخت. وي شيوه خاصي در خلق آثار مينياتور بنا كرد كه اين سبك توجه بسياري را به خود معطوف داشت.
۳. نام و مشخصات اثر: قفس آرزوهاي طلايي / مركب و گواش روي كاغذ / ۱۳۴۶ هجري شمسي / ۷۰ در ۴۷ سانتي متر. اين نقاشي از آثار برجسته طراحي با مركب به سبك فرشچيان است. در اين روش ابتدا كاغذ مرطوب شده و سپس با قلم موي مركبي، خطوط مواج با قوس هاي طويل بر كاغذ نقش مي بندد كه كناره خطوط ترسيم شده به جهت تر بودن كاغذ، پخش مي شوند. اين شيوه كار متأثر از نقاشان چيني است. اين روش هنرمندانه، جذاب و زيبا بوده و تحولي در سبك مينياتور ايراني محسوب مي شود.
۴. سبك اثر: مينياتور اصطلاحي است براي توصيف آثار عمدتا تك چهره در اندازه بسيار كوچك؛ اما در اصل به هنر تصويرسازي و تذهيب كتاب هاي خطي اطلاق مي شود. قديمي ترين مينياتوريست ها در سده شانزدهم كار خويش را آغاز كردند و از ابزار كار مصوران و تذهيب كاران يعني رنگ جسمي روي پوست يا مقوا استفاده مي كردند. هنر مينياتور مشرق زمين به ويژه ايران از قرن نهم هجري قمري (۱۵ ميلادي) متولد شد. در مينياتور شرقي قواعد علم مناظر و مرايا و تناسب اعضا رعايت نمي شد و رنگ جنبه تزئيني داشت. جزئيات كار با دقتي خاص به تصوير در مي آمد.
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

پاسخ به پرسش پزشكي
تشخيص ذات الريه
درباره تشخيص ذات الريه از دكتر روزنفلد سئوال شده و او گفته است: كار تشخيص اين بيماري عفوني، صرف نظر از عامل آن كه مختلف است، با دكتر است كه از شنيدن صداي ريه و معاينات ديگر آن را تشخيص خواهد داد. درانواع ذات الريه (نمونيا) بافت هاي اسفنجي ريه سفت مي شوند و با شنيدن صداي ريه با گوشي هاي پزشكي، كار تشخيص آسان خواهد بود. اگر دچار سينه درد همراه با سرفه و خلط و تب و لرز شديد، فوراً به دكتر مراجعه كنيد كه اگر از ذات الريه باشد و در درمان تعلل و تأخير شود خطر آفرين خواهد بود. مبتلايان به ذات الريه نياز به استراحت كامل دارند. واكسن ذات الريه، به بدن در برابر بيشتر انواع ذات الريه مصونيت دائم مي دهد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
گرفتار
جلوي بيمارستان ايستاده بود. برف، بي توجه به آشفتگي درون او، شادي  كنان مي باريد. با خود گفت: «اين همه پول رو براي عملش از كجا بيارم؟» ناگهان چشمش به شمايل حضرت ابوا لفضل افتاد كه بالاي در تكيه رو بروي بيمارستان زده بودند. از دلش گذشت: «يا ابوالفضل...»
دستي روي شانه اش قرار گرفت. حاجي مصطفي بود. با لحني پرگلايه از او پرسيد: «حالا ديگه ما بايد خبر گرفتاري تو رو از ديگران بشنويم؟!»
پرستو عوض  زاده

گشتي در دنياي خبرها
تخلف خودروي پليس
لندن: در كشور انگليس، پليس از خودروهايي كه داخل آن دوربين هاي سرعت سنج نصب شده براي شناسايي رانندگان متخلف استفاده مي كند.
در صورتي كه راننده اي با سرعت غيرمجاز از مقابل اين خودروهاي دوربين دار عبور كند، از پلاك خودرو متخلف عكسبرداري خواهد شد و برايش قبض جريمه صادر مي شود.
روز گذشته اعلام شد كه يكي از همين خودروهاي دوربين دار به دليل حركت با سرعت غيرمجاز جريمه شد. اين خودرو در جاده اي كه حداكثر سرعت مجاز ۷۰ كيلومتر در ساعت بود با سرعت ۱۰۰ كيلومتر در ساعت حركت كرد، به همين دليل از پلاك خودرو پليس تصويربرداري شد و راننده آن بايد جريمه بپردازد.
نوشابه هاي گازدار و افزايش فشار خون
جورجيا: نوشابه هاي گازداري كه حاوي كافئين هستند باعث افزايش فشار خون نوجوانان مي شوند. نوشيدن دو قوطي از اين نوشابه ها در روز منجر به افزايش چشمگير فشار خون نوجوانان مي شود. دانشمندان دانشگاه جورجيا به مدت ۴ روز فشار خون ۱۶۰ نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله را تحت نظر گرفتند و به آنان نوشابه هاي گازدار حاوي كافئين دادند.
در نهايت مشخص شد، نوشيدن اين نوع نوشابه ها به ميزان چشمگير فشار خون اين نوجوانان را افزايش مي دهد.
اسكناس دردسرساز
نيويورك: يك جوان توزيع كننده مواد مخدر در آمريكا به طرزي جالب به دام پليس افتاد. اين مرد براي خريد به يك فروشگاه مواد غذايي رفته بود كه ناگهان يك برگ اسكناس از جيبش روي زمين افتاد. با توجه به اين كه اسكناس مورد نظر لوله شده بود، دو مشتري ديگر فروشگاه نسبت به آن مشكوك شدند و آن را از روي زمين برداشتند.
آنها پس از گشودن اسكناس متوجه شدند كه داخل آن كوكائين جاسازي شده است. از قضا اين دو مشتري مأمور پليس بودند كه لباس شخصي بر تن داشتند به همين دليل جوان معتاد به دام قانون افتاد.
۵ روز بدون غذا
منچستر: يك سگ خانگي هشت ماهه كه به اعماق يك دره ۳۰۰ متري سقوط كرده بود به مدت ۵ روز بدون غذا زنده ماند.
هنگامي كه اين سگ همراه با صاحبش مشغول قدم زدن بود ناگهان درون دره سقوط كرد و ناپديد شد. پس از دو روز جست وجو، صاحب سگ از پيدا شدن حيوان نااميد شد و به خانه رفت. اما چند روز بعد، اين سگ كه بسيار لاغر و ضعيف شده بود در كنار يك تخته سنگ بزرگ ديده شد. حيوان نگون بخت در اين ۵ روز تنها آب باران نوشيده بود و به غذا دسترسي نداشت.
صداي كنكورد داخل خودرو
لندن: يك جوان در انگليس كه عاشق سروصدا ست ضبط صوت و بلندگويي در خودرواش نصب كرده كه مي تواند به راحتي گوش انسان را كر كند.
اين ضبط   صوت صدايي معادل ۱۶۰ دسي بل توليد مي كند كه اگر يك انسان داخل خودرو بنشيند در مدت زمان كوتاهي شنوايي خود را از دست خواهد داد.
خروجي صداي بلندگوي خودرو اين جوان حتي بلندتر از سروصدايي است كه هواپيماهاي كنكورد در حين برخاستن از باند فرودگاه توليد مي كنند.
تفاوت هاي رانندگان زن و مرد
ليدز: تبحر مردان در رانندگي بيش از زنان است. براساس تحقيق صورت گرفته، مردان براي قبولي در آزمون رانندگي به طور متوسط به ۲/۱۲ ساعت تعليم رانندگي نياز دارند درحالي كه اين زمان براي زنان در حدود ۳/۱۵ ساعت است.
البته برخي از رانندگان زن بسيار ماهرتر از رانندگان مرد هستند اما در مجموع عملكرد رانندگان مرد مطلوب تر است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري بامداد: نمايشگاه نقاشي مريم بامداد / از ۲۷ تا ۳۰ بهمن / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
*نگارخانه نوا: نمايشگاه عكس بهاره دادگر / تا ۲۹ بهمن / بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، شماره ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه سوره: نمايشگاه مروري بر طراحي هاي احمد طالبي / ۲۵ بهمن تا ۵ اسفند / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن.
*نگارخانه سالمند: نمايشگاه عكس شيد گان آفتاب / ۲۷ بهمن تا ۵ اسفند / خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام / تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه نقاشي حسين بعلبكي هنرمند لبناني / تا ۲۰ اسفند / ميدان فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳ / تلفن:
۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
*نگارخانه هنر: نمايشگاه گروهي نقاشي و خط ناخني _ نقاشيخط جواد صادقي / تا ۲۹ بهمن / خيابان شريعتي، جلفا، فرهنگسراي هنر.
*گالري آسياب: نمايشگاه آثار نقاشي قهوه خانه اي / تا ۲۹ بهمن / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، روبروي گل فروشي رز، شماره ۴۷۸/ تلفن: ۸۰۶۸۳۹۴

گل و گياه
شاپسند درختي
000519.jpg
نام علمي: Lantana camara شFeston Rose'
خانواده: VERBENACEAE
اين واريته داراي گل هاي دو رنگ صورتي - زرد و بسيار زيبا مي باشد كه اواخر بهار تا اواخر پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، مخلوط خاكي شامل خاك پيت، لوم و ماسه كه به آن سوپرفسفات، سولفات پتاسيم و پودر سنگ آهك اضافه شده و نسبتا مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |