سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۹ - Feb 15, 2005
گوشي هاي مينياتوري به بازار مي آيند
گروه دانش: دانشمندان موفق شدند تراشه اي از سيليكون بسازند كه يك دهم موي انسان عرض داشته و مي تواند با سرعت  گيگاهرتزي نوسان كند.
ساخت اين تراشه آنتن مانند، گام بلندي است در جهت كاربرد نانو فناوري در قلم ها، ماشين ها و دستگاه هاي كوانتومي و همچنين مي  تواند به مينياتوري شدن ابزارهاي ارتباطات بي سيمي مانند تلفن هاي همراه كمك كند.
به گزارش ساينس نيوز، اين وسيله كه از سوي طراحان آن نوسان گر نانومكانيكي نام گرفته همچنين با سرعت نوسان ۱‎/۴۹ گيگاهرتز يا  ۱‎/۴۹ ميليارد بار در ثانيه در نوع خود سريع ترين نوسانگر بوده و ركورد انواع قبلي را شكسته است.
اين گروه، آزمايشات خود را در شرايط بي نهايت سرد در دمايي كه تنها يك دهم درجه بالاي صفر كامل است، انجام داده اند.
اين آنتن  اولين حركت كوانتومي نانومكانيكي را به نمايش مي گذارد و سريعترين نانوساختار متحركي است كه تاكنون در جهان ساخته شده است.

بيشتر مراقب خرابكاران باشيد
نبرد با ويروس ها
000579.jpg
گروه انفورماتيك: افزايش فعاليت خرابكاران اينترنتي و كامپيوتري در هفته هاي اخير، شركت هاي نرم افزاري، اينترنتي و امنيتي را به تكاپو واداشته است.
شركت هاي معتبر امنيتي هر روزه ويروس ها، كرم ها و تروجان هاي جديد كشف مي كنند و در اين روزها بيش از پيش به كاربران هشدار مي دهند.
از سوي ديگر شركت هاي فعال در اين عرصه براي مقابله با نفوذ خرابكاران و يا لطمات ناشي از حمله كرم ها و ويروس هاي كامپيوتري محصولات خود را به روز مي كنند و وصله هاي امنيتي جديد ارايه مي دهند.
مايكروسافت
مايكروسافت هشدار داده است كه كد مخربي در حال گردش در اينترنت بوده و مي تواند از دو حفره  امنيتي كه هفته  گذشته دو وصله براي آن ها ارايه شده، استفاده كند.
به گزارش system group، اين دو نقص امنيتي خطرناك به هكرهاي راه دور امكان مي دهند كه كنترل كامل كامپيوترهاي كاربران را از طريق حفره هاي Windows Media Player و برنامه هاي كاربردي سرويس پيام فوري Windows/MSN Messenger مايكروسافت به دست آورند.
اين كد مخرب توسط شركت هاي متعدد نرم افزار امنيتي از جمله مك افي كه آن را Exploit-PNGfile ناميده، گزارش داده شده است.
اين هفته مايكروسافت دوازده وصله امنيتي كه هشت مورد از آن ها بسيار ضروري بوده، ارايه داده است. اين شركت گفته است كه وصله هاي عرضه شده از عملكرد و فعاليت كد مخرب منتشر شده، جلوگيري خواهند كرد.
از سوي ديگر مايكروسافت ميليون ها كاربر MSN Messenger خود را وادار به دانلود نسخه  جديدي از نرم افزاري كرده است كه آسيب پذيري كشف شده در اوايل اين هفته را از بين مي برد.
F-Secure
شركت F-Secure براي نقص جدي و خطرناكي در محصولات ضد ويروس خود، وصله ارايه كرده است. اين دومين بار در اين هفته بوده كه يك شركت امنيتي از وجود خطري در نرم افزار خود گزارش داده است.
اين حفره  امنيتي در كتابخانه  ضد ويروس، هجده مورد از محصولات دسك تاپ ها، سرورها و ورودي ها را آلوده ساخته و محصولات شبكه را در معرض خطر جدي قرار داده است.
توني ماژلانز، يكي از مهندسان سيستم درF-Secure گفته است كه سيستم هاي امنيت اينترنت كه اين نقص جديد را كشف كرده اند، نمونه هايي از كد مخرب ARJ را برايF-Secure فراهم نكرده اند. تنها ISS جزئياتي را ارايه داده كه بنا بر آن هاF-Secure توانسته وصله جديدي توليد كند.به گزارش SGNEC ، اين آسيب پذيري مي تواند به متجاوزان امكان دهد تا درباره  اطلاعات محرمانه  شركت جاسوسي كنند.
F-Secure تمامي مشتريان را وادار كرده تا هرچه سريع تر از وصله جديدي كه ارايه شده استفاده كنند.
شركت توليد كننده  نرم افزار امنيتي، سيمانتك نيز درباره  وجود يك آسيب پذيري در كتابخانه  ضد ويروس خود به مشتريان هشدار داده است.
هيولت پاكارد
هيولت پاكارد عرضه  نرم افزاري را آغاز كرده است كه براي محدود كردن توسعه و انتشار ويروس ها در سراسر شبكه  شركت و كاهش آسيب ها و تخريب هايي كه بر اثر حملات به وجود مي آيند، طراحي شده است.
اين نرم افزار كه HP Virus Throttle نام دارد، براي كمك به كسب و كارها طراحي شده تا بتوانند حملاتي را كه درون هسته و مركز سازمان هاي آي تي منتشر مي گردند، كشف كرده، از گسترش آن ها جلوگيري كنند و سرعت انتشار آن ها را كاهش دهند.
نرم افزار Virus Throttle هم اكنون توسط سويچ ها HP ۵۳۰۰ براي سرورهاي HP ProLiant و ProCurve Networking در دسترس است.
به گزارش SGNEC ، بر خلاف محصولات سنتي بررسي و كشف ويروس ها، نرم افزار جديد Virus Throttle عملكردهاي غير عادي و شبه ويروس را شناسايي و كشف مي كند. اين نرم افزار مي تواند تا زماني كه سرپرستان از ويروسي بودن مشكل اطمينان پيدا كرده و اقدامات لازم را انجام دهند، تعداد دفعات اتصالي را كه ممكن است توسط يك كامپيوتر آلوده صورت گيرد، كاهش دهد.با سرعتي كه كرم ها و ويروس ها در سراسر شبكه ها منتشر مي گردند، اقدام و واكنش سريع از سوي سرپرستان آي تي براي جلوگيري از تخريبي كه اين حملات ممكن است در سيستم هاي شركت ايجاد كنند، مشكل مي شود.

تلفن
لينوكس وارد گوشي هاي نسل سومي شد
گروه انفورماتيك: سرانجام اولين تلفن همراه جهان كه در آن از سيستم عامل لينوكس بهره گرفته شده به بازار عرضه شد.
به گزارش تراشه ، اين گوشي كه با همكاري دو شركت سامسونگ و Infineon ساخته شده جزء تلفن هاي همراه نسل سوم محسوب مي شود و مجهز به انواع امكانات چند رسانه اي از قبيل امكان برقراري تماس تصويري و دريافت و پخش برنامه هاي تلويزيوني است. اين گوشي همچنين از فرمت هاي مشهوري مانند MP3 ،AAC و MPEG-4 پشتيباني مي كند و امكان دسترسي به اينترنت و انجام بازي هاي سه بعدي را براي كاربران فراهم مي آورد. هنوز مشخص نيست كه اين گوشي مجهز به دوربين ديجيتال در چه زماني و با چه قيمتي به بازار عرضه خواهد شد.

آن لاين
تدوين استاندارد براي تعيين هويت در اينترنت
گروه انفورماتيك: كنسرسيوم لايبرتي آليانس پيش نويس طرحي را ارائه كرد كه با استفاده از آن چارچوب مورد استفاده در نسل دوم سرويس هاي شناسايي هويت در وب موسوم به ID-WSF ۲۰ شكل خواهد گرفت. به گزارش تراشه، قرار است تا اين چارچوب براي پشتيباني از نسخه دوم يك زبان جديد برنامه نويسي تحت وب موسوم به SAML ۲۰ به كار گرفته شود و با استفاده از آن هويت اشخاصي كه در وب دست به تبادل اطلاعات مي زنند، تعيين شود.
كنترل دسترسي كودكان با اسكن دست
گروه انفورماتيك: كامپيوترهاي آينده خواهند توانست با استفاده از يك دستگاه مافوق صوت كه سن كودكان را از روي استخوان دستشان تشخيص مي دهد، دسترسي آنان را به سايت هاي اينترنتي محدود كنند.به گزارش IRCERT، اين فناوري «تشخيص گروه سني» يا Age-Group Recognition ناميده مي شود. شركت i-Mature قصد دارد با همكاري RSA اين فناوري را براي بازار كامپيوترهاي خانگي عرضه كند.كاربران براي دسترسي به سايت هايي كه تأييد هويت نياز دارد، مشت خود را روي دستگاه قرار مي دهند. اين دستگاه مافوق صوت تراكم استخوان را در بلندترين استخوان انگشت وسط اندازه گيري مي كند و بدين طريق سن فرد را اندازه گيري مي كند.

آف لاين
روش جديد رساندن داروها به مغز
گروه دانش: محققان هلندي روش جديدي را براي انتقال داروها به مغز ابداع كرده اند كه در آن از يك سامانه انتقال آهن استفاده مي شود.
به گزارش INN ، محققان هلندي موفق شدند با استفاده از سامانه انتقال آهن داروها را از سد خون مغز عبور دهند و به سلول هاي عصبي برسانند.
يك سد مخصوص كه به سد خون مغز موسوم است بي عروق خوني و سلول هاي مغزي وجود دارد كه سلول هاي مغزي را از مواد سمي محافظت مي كند. اين سدها فقط اجازه عبور بعضي مواد مغزي مهم مانند آهن، گلوكز و اكسيژن را كه براي اين عضو اهميت حياتي دارند، مي دهند.
ژن ابتلا به سكته هاي قلبي كشف شد
سلام: محققان موفق به كشف ژني شده اند كه به اعتقاد آنها با خطر حمله قلبي مرتبط بوده و سبب افزايش سكته مي شود.پزشكان انگليسي به منظور مطالعات بيشتر نيز ۱۵۰۰ بيمار در اين كشور را مورد آزمايش قرار دادند و آنها نيز با كسب نتايج مشابه اعلام داشتند كه اين ژن ، احتمال سكته قلبي را تا ۲ برابر افزايش مي دهد.
پرتاب ماهواره مشترك آسيايي
ايسنا: يك ماهواره  كوچك چند منظوره در سال ۲۰۰۶ با همكاري چين و پاكستان پرتاب خواهد شد؛ اين ماهواره با همكاري كشورهاي چين، پاكستان، ايران، تايلند،  بنگلادش، مغولستان و كره  جنوبي ساخته شده است. از اين ماهواره براي انجام آزمايشات علمي و نظارت ها و كنترل هاي محيط زيستي براي كشورهاي منطقه  آسيا - اقيانوسيه استفاده خواهد شد. به گفته  رسانه هاي دولتي، چين، همچنين يك ماهواره  ارتباطاتي متعلق به يك شركت هنگ كنگي را تا نيمه  اول سال جاري به فضا پرتاب خواهد كرد.

سخت افزار
اينتل فناوري ۶۴ بيتي ارائه مي دهد
گروه انفورماتيك: اينتل استراتژي كامپيوتري ۶۴ بيتي خود را پيش از تشكيل مجمع توسعه دهندگان خود در ماه آينده در سانفرانسيسكو، توصيف كرد.
اين استراتژي پيرامون پردازنده هاي ايتانيوم، زئون و پنتيوم ۴ بوده و هدف آن ارايه  راهي براي تغيير از يك پلت فرم به پلت فرمي ديگر براي دسك تاپ ها، گروه هاي كاري و سيستم هاي سازماني است.به گزارش system group، اينتل در نود روز آينده پردازنده  زئون MP را معرفي خواهد كرد كه فناوري Extended Memory را ارايه مي دهد. اين فناوري به سرورها امكان مي دهد تا به حافظه  يك ترابايت دسترسي يابند. تراشه هاي ۳۲ بيتي زئون تنها به چهار گيگابايت حافظه دسترسي دارند.هدف نسخه  MP بر روي كاربراني متمركز خواهد بود كه به دنبال سرورهاي مبتني بر زئون چهار سويه پر قدرت تري هستند. اين تراشه علاوه بر پشتيباني از ميزان بالايي از حافظه، cache هشت گيگابايتي Level ،۳ پشتيباني از حافظه  DDR2 و PCI Express را نيز كه قابليت ارزيابي بيشتري براي مركز داده  برنامه هاي كاربردي را داراست، فراهم مي سازد. هفته  آينده، اينتل به همراه برنامه هاي به روز رساني براي زئون، عرضه  فناوري ۶۴ بيتي و فناوري Extended Memoryرا در پردازنده هاي پنتيوم ۴ به روز شده، آغاز خواهد كرد.

نرم افزار
عرضه۰/۲  CRM به تعويق افتاد
گروه انفورماتيك: مايكروسافت ارايه  نسخه  ۰/۲ محصول Microsoft CRM را كه بسته  مديريت ارتباطات مشتري است، به تعويق انداخته است.
اين شركت نرم افزاري قصد داشته CRM ۲.۰ را ماه آينده عرضه كند، اما هم اكنون مي گويد كه زودترين زماني كه اين محصول ارايه گردد، اواخر سال جاري است.اين تصميم از زماني اتخاذ شده كه مايكروسافت مدير جديدي براي Microsoft CRM استخدام كرده است. براد ويلسون از شركت پيپل سافت پس از ادغام اين شركت با اوراكل، به مايكروسافت پيوسته است.مايكروسافت اعلام كرده كه تصميم دارد به منظور توسعه  اين بسته، عرضه  آن را به تعويق اندازد. Microsoft CRM قسمتي از بخش راهكارهاي كسب و كار مايكروسافت بوده كه طي سه ماهه  اخير از فروشي يكسان و بدون رشد و كاهش برخوردار بوده است.

رصد ستاره خارج شده از كهكشان راه شيري
ستاره شناسان آمريكايي اعلام كردند يك ستاره را كه به خارج از كهكشان راه شيري پرتاب شده بود براي نخستين بار رصد كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه ، يكي از منجمين مركزستاره شناسي هاروارد اسميت سونيا پس از اين كشف با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، اين ستاره پس از ايجاد سياه چال هايي در مركز راه شيري با سرعت ۵/۲ميليون كيلومتر در ساعت به طرف خلأ بين كهكشان ها در حركت است. هم اكنون اين ستاره حدود ۱۸۰ هزار سال نوري از زمين فاصله دارد و در منطقه هايي از منظومه شمسي به نام هالو يافت مي شود.

توشيبا براي تويوتا تراشه مي سازد
شركت توشيبا به عنوان پنجمين شركت بزرگ سازنده تراشه در دنيا همكاري را براي توليد ميكروتراشه هايي جهت كنترل عملكردهاي اصلي ماشين هاي هايبريد تويوتا تا پايان سال، آغاز خواهد كرد. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، تويوتا كه دومين توليد كننده بزرگ ماشين در دنياست از دو نوع تراشه بهره خواهد گرفت كه يكي در تنظيم سرعت گردش موتور و ديگري براي تنظيم جريان برق خواهد بود. اين اولين بار است كه توشيبا در اين بازار كه در دست ميتسوبيشي الكتريك بود وارد مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |