پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۵ - Feb 24, 2005
تهران ميزبان كنفرانس پيش مقدماتي جامعه اطلاعاتي
ايسنا: به دنبال برگزاري دو سمينار در رابطه با كشورهاي آسياي مركزي، كشورمان موفق شد امتياز برگزاري اين كنفرانس منطقه اي را به دست بياورد.
پيش از اين مشابه اين كنفرانس در توكيو برگزار شده بود.
هر كدام از ۶۴ كشور عضو آسياي مركزي كه تمايل به شركت در اين كنفرانس داشته باشند گزارش فعاليت هاي خود را پيرامون پياده  كردن برنامه عمل ارائه مي دهند همچنين اين كنفرانس در پايان اعلاميه اي را با عنوان اعلاميه تهران در قالب خروجي كنفرانس ارايه خواهد داد.
در اين كنفرانس كه معاون يونسكو و عده اي از وزرا حضور خواهند داشت، چند همايش علمي و ميزگرد نيز برگزار مي شود و البته مذاكراتي نيز در زمينه برگزاري ميزگردها انجام شده است.
اين كنفرانس از تجارب سه اجلاس منطقه اي ديگر كه پيش از اين برگزار شده است استفاده خواهد كرده و در نهايت نتيجه كنفرانس تهران به PrepCom سوم ارائه مي شود كه كشورمان مي تواند بسياري از مسائل را كه در درجه اول بخشي از مسائل منطقه است را در آنجا مطرح كند.
زمان دقيقي براي اين كنفرانس تعيين نشده است اما پيشنهاد مسئولان ايران براي برگزاري اين كنفرانس خردادماه سال آينده است.

پرتاب ماهواره ي keo ماه آينده ميلادي اعلام مي شود
پيام رسان ميراث زمين
001125.jpg
ايرنا: مدير پروژه KEO يونسكو اعلام كرد زمان دقيق پرتاب اين ماهواره به فضا اواخر ماه مارس سال جاري ميلادي مشخص خواهد شد.
ژان مارك فيليپ مدير اين پروژه كه به ايران سفر كرده است، با بيان اين مطلب گفت: مسئولان اين پروژه در نشستي در فرانسه درباره زمان دقيق پرتاب آن به فضا تصميم گيري مي كنند.
سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) درصدد است تا ماهواره اي را كه حامل آرزوها و اطلاعات مربوط به مردمان قرن بيست ويكم است تا سال ۷ ۲۰۰ميلادي به  فضا ارسال و پس از ۵۰ هزار سال باقي ماندن در فضا دوباره به زمين باز گردد.
هدف از اين پروژه كه از آن با عنوان ي KEO و پروژه منتخب يونسكو در قرن ۲۱ ياد مي شود، آگاهي آيندگان از وضعيت اجتماعي، علمي، فرهنگي و سياسي اين قرن و بشريت عنوان شده است.
اين پيام ها مي تواند ابزار، چگونگي ونحوه زندگي، آرزوها و اميدها، ترس ها، بيان پرسش ها و باورها و حتي انتقال يك پيام يا يك تفكر به آيندگان باشد.
پس از فرستادن اين ماهواره به فضا تمامي انسان هاي قرن ۲۱مي توانند از پيام تمام افراد ديگر كه بدون ذكر نام روي اينترنت قرار مي گيرد، با خبر شوند.
پس از پرواز اين ماهواره تمامي پيام ها كه به صورت ناشناس نگهداري مي شوند، از لحاظ زبان شناسي و جامعه شناسي مورد بررسي و تحقيق قرار مي گيرند كه نتايج آن تصوير گويايي از محتوا و معناي پيام ها و همچنين مقايسه اي بين فرهنگ ها به دست مي آيد.
يونسكو بر اين باور است كه اين طرح، يك پروژه انساني و بدون هيچ گونه وابستگي سياسي، مذهبي يا تجاري است.
اين پروژه با كمك سازمان هايي چون وزارت امور خارجه فرانسه، سازمان فضايي آريان، سازمان فضايي اروپا، فدراسيون بين المللي حقوق بشر و افرادي كه به آينده بشريت اميد دارند، در دست تهيه است.
اين ماهواره به گونه اي طراحي شده كه بعد از هزاران سال بدون آسيب دوباره به زمين باز مي گردد و به دليل حافظه بالاي آن هر يك از افراد كره زمين مي توانند چهار صفحه از پيام خود در آن قرار دهند.
وي گفت: دولت ها نيز مي توانند اطلاعات و پيام خود را در اين ماهواره جاي دهند و در واقع اين پروژه وسيله اي براي جلوگيري از زوال فرهنگ ها و همچنين اثبات حضور آنان در حافظه جهاني است.
به گفته وي، براي حفاظت ماهواره از شهاب سنگ ها و مشكلات احتمالي، چندين سپر حفاظتي تعبيه شده و حتي ميزان مقاومت ماهواره در زمان بازگشت به زمين تدارك ديده شده است.
فيليپ يادآور شد: قرار است اين پيام ها به صورت مستقيم به زبان بومي و اصلي كه نوشته شده در ماهواره قرار گيرد تا تنوع زباني در دوره معاصر را نشان دهد.
وي افزود: همچنين براي حفاظت نامه ها و پيام ها از تخريب، شيشه هاي ويژه جمع آوري زباله هاي اتمي كه بسيار مقاوم هستند تعبيه شده و تمام پيام ها در آن ضبط مي شود.
تمام وزن اين سفينه يك صد كيلوگرم خواهد بود و هزينه نهايي آن ۱۰ميليون يورو برآورد شده است.

تكنولوژي
001128.jpg
راننده اي در حال رانندگي با محصول جديد كارخانه ماشين سازي نيسان است. اين وسيله نقليه جديد كه در شهر يوكوساي ژاپن (در اطراف توكيو) دوشنبه گذشته مورد آزمايش قرار گرفت، نشانه بارزش وجود تكنولوژي بسيار پيشرفته در درون خودرو است؛ در واقع كاركرد اين تكنولوژي چنين است كه با وجود دوربين هاي فوق پيشرفته در قسمتهاي جلو و عقب ماشين راننده را قادر مي سازد تا نقاط كوري را كه معمولاً  موفق به ديدن آنها نمي شود را به راحتي زير نظر بگيرد. مانيتور موجود بر روي داشبورد اين ماشين، براي راننده تصاوير گرافيكي مورد نياز او را در اطراف وسيله فراهم مي كند تا حتي نقطه كوچكي هم براي وي ناديده نماند.
البته بنا به گفته طراحان كارخانه نيسان، تكنولوژي اين ماشينها بايد طبق خيابانها و شهرسازي هر شهر يا كشوري تعريف شوند.

تروجان جديد عليه مايكروسافت
گروه انفورماتيك: شركت نرم افزاري مايكروسافت در حال تحقيق در مورد يك برنامه تروجان است كه سعي دارد، نرم  افزار ضد جاسوسي اين شركت را از كار بيندازد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، نرم  افزار ضد جاسوسي كه چند هفته پيش از سوي مايكروسافت راه  اندازي شد، تابه  حال توسط بيش از شش ميليون كاربر دانلود شده است.
استفان تولوس، از مديران امنيتي مايكروسافت در اين باره، گفت: برنامه مخرب مذكور كه به تروجان BONKASH-A معروف است، به صورت پيوست ايميل ارسال مي  شده است.
تروجان جديد تلاش مي  كند؛ ابزار ضد جاسوسي مايكروسافت را بي  اثر سازد و پيام  هاي هشدار به كاربران را متوقف كند.
مايكروسافت در بيانيه  اي اعلام كرد: اسب تروجان جديد يك حمله مخرب به نرم  افزار جديد اين شركت است و طراح آن در صورت شناسايي قاطعانه مورد پيگرد قرار خواهد گرفت.

راه اندازي سازمان مجازي شبكه ملي زلزله
گروه انفورماتيك:اولين مرحله اجرايي «شبكه ملي زلزله» كه توسط سازمان غيردولتي «جمعيت كاهش خطرات زلزله ايران» پي ريزي شده است به اجرا درآمد. اين شبكه كاملا تحت وب بوده و علاوه بر اعلام سريع وقوع زمين لرزه، بلافاصله بعد از زلزله قادر به استخراج منطقه آسيب ديده و ميزان خسارتهاست.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين سيستم بر اساس شدت زمين لرزه (كه يك مقياس كيفي از زمين لرزه بوده و بر مبناي تأثير زلزله بر دست سازهاي بشر اندازه گيري مي شود) مبتني بر اعضاي جمعيت در سراسر كشور و بدون وابستگي به دفتر مركزي بصورت مجازي از طريق شبكه اينترنت اقدام به اعلام وقوع زمين لرزه مي كند.
داده هاي ورودي بصورت همزمان تحليل شده و با مراجعه به سايت جمعيت، امكان مشاهده محل وقوع زمين لرزه و منحني هاي هم شدت (خسارت) بر روي نقشه وجود خواهد داشت.

نرم افزار
Voice EPG اوپرا مي آيد
گروه انفورماتيك: شركت نرم افزاري اوپرا فناوري داراي صداي EPG ( راهنماي برنامه الكترونيكي) خود را براي رسانه هاي خانگي منتشر كرد.
به گزارش IRITN، اين فناوري به كاربران سرگرمي هاي خانگي دنيا آينده تأثير متقابل انسان- كامپيوتر را نشان مي دهد. فناوري EPG مجهز به صدا، يك پيشرفت مهم در تلاش براي توسعه تجارت مشتريان محسوب مي شود. اين فناوري راه آسان تري براي گفت وگو و تعامل با نمايشگرهاي DVD، DVR ها و تلويزيون هاي ديجيتالي بدون استفاده از آنتن كنترل از راه دور پيش روي افراد باز كرده است.
فايده متمايز فناوري EPG براي مشتريان اين است كه آنها مي توانند با استفاده از فرامين صوتي ساده، سازه هاي اطلاعاتي پيچيده را به آساني اداره كنند؛ به عنوان مثال با ظهور تعداد فزاينده اي از ظهور شبكه هاي تلويزيوني، طبقه بندي اطلاعات و هدايت كانال ها مي تواند بدون هيچ تلاشي و تنها از طريق گفت وگو با دستگاه تلويزيوني صورت مي گيرد.

سخت افزار
نخستين سرور مبتني بر X3
گروه انفورماتيك: آي بي ام در هفته جاري نخستين سيستم اينتل مبتني بر معماري X3 خود را به همراه مجموعه اي از تراشه ها ارايه كرده است كه امكان پشتيباني از سي و دو تراشه منفرد و يا تراشه هاي دو هسته اي Xeon را فراهم مي سازد.
به گزارش system group، محصول جديد IBM eServer xSeries ،۳۶۶ نخستين محصول در سري سرورهاي اينتل دو هسته اي است كه امسال ارايه خواهد شد. ويژگي هاي موجود در اين محصول براي پشتيباني از موتور مجازي سازي آي بي ام و آسان كردن تثبيت و تقويت سرورها طراحي شده است. اين سيستم همچنين از برنامه هاي كاربردي ۳۲ و ۶۴ بيتي بر روي پلت فرم يكسان استفاده كرده و به كاربران امكان مي دهد محيط هاي ۳۲ بيتي خود را به تدريج به محيط هاي ۶۴ بيتي ارتقا دهند.
اين سرور از مجموعه جديدي از تراشه ها با نام كد Hurricane استفاده مي كند كه مطابق با مشخصات PCIX (PCI Extended) ۲.۰ بوده و پهناي باند بيشتري در مقايسه با PCI ۱.۰ ارايه مي دهد.
برخي از تحليلگران بر اين باورند كه مجموعه تراشه Hurricane و معماري X3 مي توانند باعث ايجاد سود براي خريداران شركت ها بوده و به رقباي آي بي ام، به ويژه دل و هيولت پاكارد فشارهايي را وارد سازد.
آي بي ام با توسعه اين مجموعه تراشه جديد، حافظه صنعتي استاندارد را سريع تر ساخته و عملكرد و كارايي سيستم را بهبود بخشيده است. اين مجموعه از نسخه هاي فعلي و آينده لينوكس و ويندوز از جمله لانگهورن كه در سال ۲۰۰۶ ارايه خواهد شد، پشتيباني مي كند.
XSeries 366 اواخر ماه مارس و به همراه چهار پردازنده در دسترس قرار خواهد گرفت. آي بي ام قصد دارد طي سال ،۲۰۰۵ سيستم هاي مبتني بر Xeon و مبتني بر X3 را كه شامل هشت، شانزده و سي و دو تراشه با هسته هاي منفرد و دوتايي عرضه كند.
تراشه هاي Xeon در سيستم جديد ياد شده داراي EM64T) Extended Memory 64 Technology) است كه براي تركيب مجموعه تراشه Hurricane و قابليت هاي جديد پردازش Intel x86 در نظر گرفته شده است. تركيب اين دو تكنولوژي، كارايي و عملكرد سيستم را هنگام استفاده از حافظه ۶۴ گيگا بايتي تا ۳۵ درصد ارتقا مي دهد.

رصد خانه
راز آتش بازي ها در قلب كهكشان ها
ايرنا: يك گروه از محققان ژاپني با استفاده از تلسكوپ قدرتمند مستقر بر قله كوه مائوناكي در  هاوايي موفق شده اند هسته فعال شش كهكشان را شناسايي كنند كه شعله هاي سركش قابل رويتي را هر از گاهي از دل كهكشان به اطراف مي فرستند.
در قلب هر كهكشان فعالي مقادير زيادي انرژي توليد مي شود كه بخش قابل ملاحظه اي از كل انرژي موجود در آن كهكشان را به خود اختصاص مي دهد.
به اعتقاد دانشمندان اين هسته هاي فعال پر انرژي ، توان خود را از ماده اي كه به وسيله سياهچاله هاي غول آسا در مركز كهكشانها بلعيده مي شوند، دريافت مي كنند.
تامونوري توناني و همكارانش با استفاده از تلسكوپ سوبارو موفق شدند شش هسته فعال كهكشان را شناسايي كنند كه نور قابل رويت ضعيفي را كه همچون شعله هايي در دوردست است در مقياس چند روز يكبار از خود مي افشانند.
در حالت كلي فعاليت اين هسته هاي كهكشاني در مقياس چند ماه يكبار صورت مي گيرد. هرچند كه اخترشناسان به تازگي دريافته اند كه هسته فعال كهكشان راه شيري كه كماندار آن نام دارد شعله هاي مادون قرمز در مقياس هر چند ساعت از خود مي پراكند.
كشف اخترشناسان ژاپني نشان مي دهد كه برخلاف آنچه درگذشته تصور مي شد فعاليت هسته مركزي كهكشانها در مقياسي كمتر از چند ماه، الگوي فراگيرتري است.
به اعتقاد اين اخترشناسان هسته هاي فعال كهكشانها سياهچاله هايي هستند كه ۱۰۰ميليون بار از خورشيد منظومه شمسي بزرگترند.
شعله هايي كه در زمين رصد مي شود نيز از محدوده موسوم به افق -رويداد در اطراف اين سياهچاله ها به خارج زبانه مي كشد.
افق - رويداد مرزي است كه پائين تر از آن نقطه بي بازگشت محسوب مي شود و هر شيء مادي از جمله پرتوهاي نور در صورت گذر از اين ناحيه يكسر به كام سياهچاله كشيده مي شوند و قادر به فرار از نيروي جاذبه عظيم آن نخواهند بود.
به گفته اين اخترشناسان، فعاليت هاي سريع هسته هاي فعال كهكشان ها تاكنون از ديد اخترشناسان مخفي مانده بوده اما اكنون مي توان با استفاده از روش هايي مشابه آنچه كه به اكتشاف اخير منجر شده است، براي شناسايي آنها اقدام كرد.

ويروس
ويروس FBI
ايسنا: كارشناسان رايانه اي هشدار دادند كه كاربران اينترنتي پست هاي الكترونيكي حامل فايل هاي ضميمه كه از سوي FBI فرستاده شده اند را باز نكنند چرا كه ممكن است اين پيام ها داراي ويروس باشند.
FBI اواخر روز گذشته ضمن اين هشدار به كاربران خاطرنشان كرد كه اين پست هاي الكترونيكي از سوي اين سازمان نيستند.
اين اداره در بيانيه اي كه ازسوي مقر آن در واشنگتن منتشر شد اعلام كرد كه FBI در اقدام براي ارسال پست هاي الكترونيكي ناخواسته به طور عمومي دخالتي ندارد.
اين پست هاي الكترونيكي به كاربران دريافت كننده مي گويد كه فعاليت آن ها با اينترنت از سوي مركز شكايات جرايم اينترنتي وابسته به FBI در حال كنترل و بازرسي است.
سپس به گيرنده اعمال مي كند كه فايل ضميمه را باز كند و به سوالات فايل پاسخ دهد اما اين فايل در واقع حامل يك ويروس رايانه اي است.
اين سازمان در جهت رد اين موضوع اعلام كرده است كه اين صفحه وابسته به FBI وجود دارد اما فعاليت آن بازرسي استفاده هاي اينترنتي از سوي شهروندان عادي نيست.

سفرهاي سياحتي به فضا به واقعيت مي پيوندد
گروه انفورماتيك: لايحه سفرهاي سياحتي در فضا هفته گذشته در كنگره آمريكا مطرح شد تا آرزوي ديرينه بشر براي گشت و گذار آزادانه در كهكشان ها يك گام به واقعيت نزديكتر شود.
به گزارش سي.ان.ان صنعت پرخطر گردشگري در فضا در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا طرفداران بسياري پيدا كرده است. البته با وجود تمام تبليغات و سرو صدايي كه براي اين ماجراجويي برپا شد، بسياري از پيشگامان اين عرصه به خطرات جاني بسيار جدي اين مسافرت استثنايي اعتراف كردند.
به گفته مايكل كلي، يكي از اعضاي گروه «امنيت فضانوردان» نمي توان به اين مسافرت، در روزهايي كه پرواز به فضا هنوز در مراحل ابتدايي خود قرار دارد، به چشم يك سفر جداگانه نگاه كرد،بلكه يك ماجراجويي است.
البته كلي و ديگر افراد فعال در اين صنعت نوپا بر اين عقيده اند كه تجارت مسافرت به فضا بايد همان مراحلي را طي كند كه هوانوردي و مسافرت با هواپيما طي كرد.
آژانس مسافرتي فضايي
هفته گذشته لايحه اجازه تأسيس آژانس هاي مسافرت فضايي در كنگره آمريكا به بحث گذاشته شد. به گفته دست اندركاران صنعت گردشگري در فضا اگر كنگره زياد موارد امنيتي را بهانه نكند به زودي اين مراكز قادر به فعاليت خواهند بود.
البته كنگره آمريكا در دسامبر سال گذشته واكنش هاي مثبتي نيز در اين زمينه از خود بروز داده بود كه بسياري از دست اندركاران اين صنعت را به ادامه حيات تجاري خود اميدوار ساخت.
به گفته جان داگلاس رئيس مركز هوافضاي آمريكا (FAA) اگر حمايت هاي قانوني لازم و فناوري لازم فراهم شود اصلاً بعيد نيست كه تا سال ۲۰۲۵ مسئله پرواز به فضا براي تعطيلات، امكان پذير شده باشد.
در ماه اكتبر سال گذشته نخستين موشكي كه با سرمايه گذاري يك شركت خصوصي ساخته شده بود از يكي از بيابان هاي كاليفرنيا با موفقيت به فضا پرتاب شد.
شركت ديگري به نام Urigin Galactic با برت روتان قراردادي براي شروع كار ۵ سفينه مسافربري فضايي بسته است. احتمال مي رود اين مسافرت هاي ۲۲ ساعته به فضا از سال ۲۰۰۸ شروع شود به گفته شركت ورجين مبلغ رزرو هر صندلي در سفينه هاي مسافربري رقمي معادل ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود.

تلويزيون موبايلي مايكروسافت
شركت مايكروسافت اعلام كرد كه طرحي مشترك براي نرم افزار IPTV يا تلويزيون روي پروتكل اينترنت خود با يك شركت مخابراتي فرانسوي به اجرا درآورده است.
به گزارش رويترز اين دو شركت با همكاري يكديگر اقدام به بازاريابي يك محصول ويژه براي ارائه خدمات تلويزيوني روي شبكه هاي پرسرعت شركت فرانسوي با نرم افزار ويژهIPTV تلويزيوني مايكروسافت خواهند كرد.

ساخت پيشرفته ترين سيستم هشدار زلزله
محققان ايراني نخستين بار در جهان پيشرفته ترين سيستم هشدار زلزله را ساختند.
به گزارش IRIB، فاطمي عقدا محقق اين طرح گفت: اين سيستم با ثبت تغييرات دروني زمين از دو تاسه هفته پيش از وقوع زلزله هشدار مي دهد.
او افزود: با توجه به داده هاي اين سيستم مي توان كمتر از ۱۸ تا ۲۴ ساعت پيش از وقوع زلزله، احتمال وقوع آن را پيش بيني و با اجراي تدابير لازم از افزايش تعداد تلفات جلوگيري كرد.

تأييد فعاليت هاي زمين شناسي در تايتان
گروه دانش: اطلاعاتي كه كاوشگر هويگنز از قمر تايتان به زمين ارسال كرده نشان مي دهد كه بزرگترين قمر سياره كيوان در زير پوسته يخي خود داراي فعاليت هاي زمين شناسي است.
به گزارش نيوساينتيست، نسبت ايزوتوپ هاي دوازده و سيزده كربن در جو قمر تايتان نشان مي دهد كه گاز متان به طور مداوم در جو اين قمر تجديد مي شود و منبع اين گاز احتمالاً فعاليت هاي زير زميني موجود در اين جهان يخ زده است.
مأموريت مشترك سفينه كاسيني كه هم اكنون در مدار سياره كيوان قرار دارد و كاوشگر هويگنز كه چندي پيش روي قمر تايتان اين سياره فرود آمد، تاكنون اطلاعات بسيار جالبي را در مورد قمر منحصر به فرد تايتان فراهم كرده است.
تايتان تنها قمر موجود در منظومه  شمسي است كه خود همانند سيارات داراي جو است، اما محيط بسيار خشن اين قمر، تايتان را به محيطي كاملاً غيرقابل زيست بدل كرده است. تحقيقات قبلي نشان داده بود كه ايزوتوپ هاي سبك تر اكسيژن و نيتروژن در گذشته از جو اين قمر خارج شده و به فضا راه يافته اند اما ايزوتوپ هاي كربن، همچنان در جو تايتان تجديد مي شوند.
انتشار هميشگي گاز متان در جو اين قمر، بهترين نشانه اي است كه تاكنون از وجود فعاليت هاي زمين شناسي در تايتان به دست آمده است.
كاوشگر هويگنز روز ۱۵ ژانويه گذشته به كمك چتر نجات وارد جو تايتان شد و روي سطح آن فرود آمد.
اين كاوشگر در حين سقوط در جو تايتان و همچنين به مدت يك ساعت پس از فرود روي سطح اين قمر، اطلاعات بسيار با ارزشي را از اين جهان ناشناخته به زمين ارسال كرد و تصاوير حيرت آور ارسالي از سوي آن، جريان هاي متان مايع و تپه هاي يخي را در سطح اين قمر به نمايش در آوردند.

آن لاين
تعداد كاربران اينترنتي در ايران حدود پنج ميليون نفر است
ايرنا: معاون دفتر تحقيق و توسعه شركت ارتباطات داده ها تعداد كاربران اينترنتي كشور را تا پايان ساليي حدود پنج ميليون نفر دانست و ضريب نفوذ اينترنت ۵ / ۶ درصد اعلام كرد.
هادي ملكي پرست درباره نحوه پراكندگي ضريب نفوذ اينترنت در استانهاي كشور گفت : استان هايي مانند تهران ،اصفهان ،خراسان رضوي، جنوبي وشمالي، فارس و آذربايجان شرقي داراي بيشترين درصد و استانهايي مانند كهگيلويه و بويراحمد، ايلام و زنجان داراي كمترين درصد در سطح كشور هستند.
به گفته وي ايران از نظر استفاده از فناوريهاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي بر اساس آخرين تحقيق سازمان ملل مقام صد و هفتم را در ميان كشورهاي جهان داراست.
ملكي پرست ادامه داد : ايران از بسياري از كشورهاي افريقايي مانند الجزايرعقبتر است و با كشورهاي ديگر افريقايي مانند تونس ، ساحل عاج، زيمباوه و كنيا فاصله اندكي دارد.
قزاقستان پارك فناوري هسته اي بنا مي كند
گروه انفورماتيك: هيأت دولت قزاقستان برنامه ايجاد يك پارك فناوري هسته اي در شهر كورچاتف اين كشور را تصويب كرد.
به گزارش INN، دانيال احمداف، نخست وزير اين كشور با اعلام اين مطلب افزود: اين پارك فناوري هسته اي در مركز آزمايشي سميپالاتينسك شوروي سابق در كورچاتف ساخته مي شود.
ولاديمير شكولنيك وزير انرژي و منابع معدني قزاقستان نيز دراين باره گفت: اين پارك هسته اي در سال ۲۰۱۰ميلادي ۵ سال ديگر به بهره برداري مي رسد و فعاليت توليدي آن با نصب تجهيزات فيزيك هسته اي هر سال، قابل افزايش است.
كناره گيري سوني از بازار قطعات ديجيتالي كمكي
موج: شركت سوني به دنبال كناره گيري از بازار تلفن هاي چند كاره از مرداد سال آينده از ساختن وسائل كمكي دستگاه هاي شخصي ديجيتالي در ژاپن كناره گيري مي كند.
اين اقدام به دنبال توقف خريد وسائل ديجيتالي كمكي جهت دستگاه هاي قابل حمل در سال گذشته از خارج از ژاپن و از شركت پالم سورس، شركت ارائه دهنده نرم افزارهاي راه انداز اين نوع وسائل، صورت مي گيرد.
سخنگوي شركت سوني در اين خصوص گفت: بازار PDA قطعات تلفن و تلفن هاي همراه كه مي توانند عملكرد هاي مشابهي را عرضه كنند بيش از حد مورد استفاده قرار گرفته است كه سازندگان PDA ها را براي حفظ موقعيت خود در بازار، با مشكل رو به رو مي سازد.
وي ادامه داد: PDAها به عنوان قطعاتي كه ساختارها را متمايز مي سازند به زير قيمت خود رسيده اند.
شركت سوني بزرگترين سازنده PDA در بازارهاي داخلي در سال ۲۰۰۳ محسوب مي شد ،اين شركت ۱/۳۲ درصد از بازار صادرات اين قطعات را در دست داشت و شركت شارپ با داشتن ۵/۱۹ درصد از سهم اين بازارها ، به عنوان دومين شركت بزرگ در اين زمينه معرفي شد، شركت Casio نيزبا در دست داشتن ۴/۱۶ درصد در مقام سوم قرارگرفت.
اين شركت در ماه دسامبر(دي) نيز از توقف فعاليت خود در زمينه توليد تلويزيون هاي پلاسمائي خبر داد و اذعان داشت تلاش خود را بر روي بازار تلويزيون هاي تخت مجهز به صفحات كريستال مايع(LCD) و مدل هاي اشعه كاتدي متمركز خواهد كرد زيرا در اين زمينه صاحب تكنولوژي است.

آف لاين
كلاغ در صدر جدول پرندگان باهوش
گروه دانش: براساس تحقيقات يك دانشمند كانادايي كه شيوه اي براي
اندازه گيري ضريب هوشي پرندگان ابداع كرده است، كلاغ ها و زاغ هاي كبود مغز متفكر عالم پرندگان به حساب مي آيند.
به گزارش بي بي سي،  مقياس ضريب هوشي پرندگان براساس تعدد شيوه هاي ابتكارآميزي كه هر پرنده براي دستيابي به غذا در طبيعت نشان داده تنظيم شده است.
اين مساله كه طوطي ها عليرغم مغز بزرگ خود در جدول هوشي در مقامي بالا قرار نگرفتند لوئيس لافبوره، خالق اين آزمون را به شگفت آورده است.
بر اساس اين تحقيق كلاغ ها، زاغ ها، و پرندگان هم خانواده آنها در صدر مي نشينند؛ بعد از آنها بازها دوم هستند و در مجموع پرندگان شكاري، مرغ ماهيخوار و داركوب در رده هاي بسيار بالا قرار مي گيرند.
تبديل بافت مرده استخواني به بافت زنده
گروه دانش: محققان راهي يافته اند كه به كمك آن مي توان بافت مرده استخواني يك پيوند استخواني را به بافت زنده تبديل كرد.
به گزارش INN، در روش جديد از ژن درماني استفاده شده است و مي تواند براي هزاران بيماري كه هر سال پيوند استخوان در آنها ناموفق است بسيار اميدوار كننده باشد. استخوان برخلاف ديگر بافت  هاي بدن حتي اگر تمام سلولهاي آن مرده باشد مي تواند وظيفه خود را كه قوام دادن به عضو آسيب ديده است انجام دهد.
محققان در مطالعات اخير خود دريافتند دو ژن به نام هاي «ار اي ان كي ال » و «وي ئي جي اف» در اطراف بافت  هاي مرده فعاليت بسيار كمي دارند.
سپس محققان در يك ويروس بي ضرر اين دو ژن را جاي دادند و نوعي چسب توليد كردند و آن را قبل از جراحي روي پيوند استخواني قرار دادند.
پس از قرار گرفتن پيوند استخواني در بدن موش  ها و با فعال شدن ژن ها، بدن آنها بافت پيوندي را بافت خودي محسوب كرد و با خون رساني به آن و بازسازي آن يك بافت زنده استخواني توليد كرد كه با بافت استخواني طبيعي تفاوتي نداشت .
درمان بيماران قلبي با RPM
گروه دانش: امكان نقشه برداري و درمان بيماران دچار بي نظمي هاي پيچيده قلبي با استفاده از فناوري RPM در بيمارستان مركز قلب تهران فراهم شد.
روابط عمومي مركز قلب تهران اعلام كرد، با استفاده از فن آوري
(Real Time Position Management) RPM درمان بيماران دچار بي نظمي هاي پيچيده قلبي در زمان كوتاهتري امكان پذير مي شود.
شيوع آنفلوانزاي مرغي به مگس 
گروه دانش: ژاپني ها به دنبال شيوع آنفلوانزاي مرغي در بين پرندگان كه سال گذشته اتفاق افتاد مگس هاي آلوده به ويروس اين بيماري را يافته اند.
اين كشف توانايي اين ويروس براي جهش يافتن بين گونه هاي جانداران را نشان مي دهد.
به گزارش رويترز، ويروس H5N1علاوه بر كشتار ميليونها قطعه پرنده وحشي و اهلي و مرگ دهها انسان در آسيا، جانداراني مانند گربه ها و پلنگ ها را هم آلوده كرده است.
با آنكه خطر انتقال ويروس آنفلوانزاي مرغي از مگس به انسان وجود ندارد، اما نمي توان اين امكان را رد كرد كه مگس ها بتوانند ويروس را بين پرندگان منتشر كنند و در هر مورد شيوع اين بيماري در بين پرندگان بايد نابود شوند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |