پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۵ - Feb 24, 2005
رهبر معظم انقلاب با اشاره به مذاكرات هسته اي
گفتگو به معناي تحميل حرف يك طرف به طرف مقابل نيست
001170.jpg
حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته در ديدار شوكت عزيز نخست وزير پاكستان و هيات همراه، با اشاره به پيوندهاي عميق ديني، فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و پاكستان، روابط دو دولت را همواره تابعي از روابط قلبي و فكري دو ملت ارزيابي وتاكيد كردند: اينگونه ارتباطات دو كشور زمينه ساز همكاريهاي بسيار گسترده در بخشهاي مختلف است كه بايد دراين جهت تلاشهاي بيشتري انجام گيرد.
ايشان با تاكيد براينكه همكاري دو جانبه و چند جانبه كشورهاي منطقه موجب افزايش اقتدار اين كشورها ميشود، خاطرنشان كردند: سياستهاي بيگانگان در تعارض با همكاريهاي منطقه اي كشورها است اما سياستهاي بيگانگان پايدار نيست و كشورهاي منطقه بايد بطور طبيعي در كنار يكديگر باقي بمانند و همواره همكاري نمايند.
ايشان با اشاره به اقدام دولت پاكستان در مبارزه با درگيريهاي
فرقه اي آن را اقدامي صحيح دانستند و افزودند: البته براي مقابله با درگيريهاي فرقه اي بايد بدنبال ريشه و عوامل سود برنده از آن بود زيرا شيعيان و اهل سنت قرن ها بصورت مسالمت آميز در شبه قاره و ايران در كنار يكديگر زندگي كرده اند.
مقام معظم رهبري مبارزه با تروريسم را اقدامي صحيح، حكيمانه و اسلامي خواندند و تاكيد كردند: تروريسم پديده خطرناك و مسري است كه بايد با آن مقابله كرد اما ادعاي آمريكاييها مبني بر مبارزه با تروريسم مورد قبول ما نيست زيرا آنها برخورد دوگانه و تبعيض آميز دارند و از رفتارهاي تروريستي صهيونيستها و برخي گروههاي تروريستي حمايت ميكنند.حضرت آيت ا... خامنه اي درخصوص مسائل هسته اي ضمن اظهاراميدواري براي حل اين مسائل از طريق مذاكره و گفتگو تصريح كردند: گفتگو به معناي تحميل حرف يك طرف به طرف مقابل نيست و اگر غربيها اصرار داشته باشند كه هيچ كشوري به غير از آنها امكان برخورداري از دانش هسته اي را نداشته باشد، اين يك حرف زور و غيرمنطقي است كه ما اين حرف را بطور قاطع رد ميكنيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه دستيابي به دانش هسته اي از لحاظ اقتصادي، علمي و فني، مسائل زيست محيطي و همچنين خوداتكايي به منظور اداره نيروگاههاي هسته اي، براي جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم است، افزودند: غربيها در بيان دليل خود براي مخالفت با دستيابي كشورهاي ديگر به دانش هسته اي ميگويند ما به كشورهاي ديگر درخصوص عدم ساخت سلاح هسته اي اطمينان نداريم كه در اين صورت بايد گفت، ما هم به آنان اطمينان نداريم زيرا تجربه تاريخي در قرن اخير نشان داده خطر استفاده از سلاحهاي كشتار جمعي از جانب آنها بسيار زياد است همانگونه كه حتي در عراق از بمبهاي اتمي ضعيف شده استفاده كردند.ايشان همچنين در پايان با استقبال از طرح خط لوله گاز از آن به عنوان خط لوله صلح ياد و اظهار اميدواري كردند: هر چه زودتر مقدمات اجراي اين طرح فراهم شود.در اين ديدار كه محمدرضاعارف معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، شوكت عزيزنخست وزير پاكستان ضمن ابراز خرسندي از ديدار با مقام معظم رهبري به مذاكرات خود در ايران اشاره كرد و گفت: در اين مذاكرات در زمينه هاي مختلف از جمله خط لوله گاز، حمل و نقل، تجارت، ارتباطات بانكي و سرمايه گذاري بحث و گفتگو شد كه نتايج خوبي به همراه داشت.وي با قدرداني از حمايتهاي دولت و ملت ايران از پاكستان، به تلاشهاي اين كشور براي مقابله با اختلافات مذهبي و همچنين مبارزه با تروريسم اشاره كرد و افزود: نيروهايي در منطقه حضور دارند كه تمايلي به برقراري صلح و ثبات در منطقه ندارند و ايران و پاكستان براي مقابله با اين چالش ها بايد با يكديگر همكاري نمايند.
نخست وزير پاكستان همچنين اظهار اميدواري كرد مسائل هسته اي ايران از طريق مذاكره حل و فصل شود.

كارشناس انگليسي امور هسته اي:
واشنگتن در گفت وگوهاي ايران - اروپا كارشكني نكند
ايرنا: كارشناس انگليسي امورهسته اي گفت كه درحال حاضر دستيابي به راه حلي سياسي در زمينه برنامه هسته اي ايران امكان پذير است.
پروفسور نورمن دامبي استاد دانشكده فيزيك دانشگاه ساسكس روز گذشته درعين حال گفت: فعاليتهاي دولت آمريكا گفت وگوها را از رسيدن به نتيجه دور و وارد مرحله خطرناكي مي كند.
به گفته اين كارشناس، درباره كره شمالي نيز واشنگتن با تحريك پيونگ يانگ مانع رسيدن به راه حلي مسالمت آميز مي شود.
دامبي گفت: مشكل ايران در روند گفت وگوهاي جاري با اروپا از اجراي پروتكل الحاقي ناشي شده است.
وي افزود: ايران پيش از پيوستن به پروتكل الحاقي بايد توافق اروپا را در زمينه نحوه تأمين سوخت هسته اي خود و جزييات به اجراگذاشتن تعليق برنامه غني سازي اورانيوم كسب مي كرد.
به گفته اين كارشناس امور هسته اي، اجراي پروتكل الحاقي توسط ايران موجب شد تا موضع دولت جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در مخالفت با سياست ادامه گفت وگوهاي اروپا، تقويت شود.
دامبي ادامه داد: زماني كه اين گفت وگوها به نتيجه مطلوب مي رسيد و منابع ديگر تأمين سوخت نيروگاه بوشهر علاوه بر روسيه نيز مشخص ميشد، آنگاه ايران مي توانست اجراي عملي پروتكل را اعلام كند. وي افزود: به علت اجراي پروتكل الحاقي هم اكنون ايران از برخي جهات ناقض تعهداتش محسوب مي شود و به همين دليل حق اوليه خود براي غني سازي اورانيوم را حداقل تا مدت زماني طولاني از دست داده است.
پروفسور دامبي، منطق نياز ايران به نيروگاه هسته اي را براي تأمين انرژي موجه دانست و گفت: تمايل به ساخت نيروگاه هسته اي در ايران پديده جديدي نيست و از زمان حكومت شاه در پيش از انقلاب سال۱۹۷۹ همه دولتهاي ايران به دنبال نيروگاههاي هسته اي بوده اند.

تأكيد رهبر معظم انقلاب بر ترميم بافتهاي
فرسوده شهرها و روستاها
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب ديروز در ديدار جمع زيادي از مهندسان و محققان فني و صنعتي در رشته هاي مختلف با اشاره به نقش انقلاب اسلامي ايران در ايجاد روحيه خودباوري در ميان دانشمندان و محققان جوان كشور و برطرف كردن موانع پيشرفت علمي و ابتكار تأكيد كردند: ما بايد در زمينه دانش و فناوري به مرحله اي برسيم كه در شأن ملت ايران و گذشته پرافتخار علمي اين ملت است.
ايشان در اين ديدار كه همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصيرالدين طوسي و روز مهندسي برگزار شد، در بياني تحليلي از علل دور شدن ايران از قافله  علم و پيشرفت علمي در سالهاي قبل از انقلاب، اواسط دوره  قاجاريه تا پايان دوران پهلوي را دوران انحطاط و حركت كشور به سوي سراشيبي دوري از علم و سابقه شكوهمند علمي و تمدن بزرگ ملي - اسلامي خود دانستند و افزودند: در اين دوره  صد ساله سردمداران كشور با تقليد بي چون و چرا از غرب، عملا مانع از هرگونه خلاقيت، ابتكار و خودباوري شدند و دنياي صنعتي غرب نيز با نگاه جهان گشايي و استعمارگرانه بر كشور مسلط شد و ملت ايران را از حركت طبيعي خود در مسير شكوفايي و پيشرفت علمي بازداشت و ايراني با استعداد به دنباله رو بي اراده غرب تبديل شد.
مقام معظم رهبري بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي را پايان دادن به اين دوران انحطاط برشمردند و خاطرنشان كردند: نظام جمهوري اسلامي، ملت ايران را از آن حالت افسون شدگي خارج كرد و به اين باور رساند كه «مي توانند» و پيشرفتهاي شگرف محققان جوان ايراني در عرصه هاي مختلف از جمله سدسازي، ساخت نيروگاه، ساخت هواپيما، ساخت تجهيزات نظامي و دستيابي به دانش پيچيده هسته اي از بركات انقلاب اسلامي ايران است.
حضرت آيت الله خامنه اي، تحريم هايي را كه از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي بر ملت ايران تحميل شد از جمله عوامل مؤثر خوداتكايي دانشمندان و محققان ايران و دستيابي به فناوريهاي بومي دانستند و تصريح كردند: اين پيشرفتها به رغم غيرقابل مقايسه بودن با قبل از پيروزي انقلاب، به هيچ وجه كافي نيست و ملت ايران بايد با توليد علم و گشايش آفاق جديد در عرصه هاي علمي به فناوري جهشي دست يابد تا بتواند فاصله خود را با پيشرفتهاي علمي جهان كمتر كند.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه دستيابي بيش از پيش ايران به پيشرفتهاي علمي در عرصه هاي مختلف علاوه بر غرور و اعتزاز ملي، به سود ملتهاي ديگر به ويژه ملتهاي مسلمان خواهد بود، افزودند: در سال هاي اخير اقدامات خوبي در زمينه توجه به علم و دانش و تحقيقات علمي انجام گرفته اما بايد روحيه تحقيق و پيشرفت در بخش هاي مختلف علمي كشور از جمله محيط هاي مهندسي و فني كه همواره محل پرورش برترين استعدادها و نيروهاي روشن بين، مبارز و آگاه بوده، مضاعف شود.
ايشان همچنين مسائل مربوط به مهندسي ساختمان را با توجه به شرايط كشور و احتمال وقوع حوادث طبيعي بسيار مهم و ضروري خواندند و تأكيد كردند: ساختمانهاي شهري و روستايي كشور بايد به گونه اي طراحي و ساخته شوند كه استحكام، زيبايي، تناسب با محيط، صرفه جويي و رعايت شاخص هاي بومي و اسلامي در آنها لحاظ شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اظهار تأسف عميق از وقوع حوادثي همچون زلزله اخير منطقه زرند و زمين لرزه هاي سال گذشته در بم و همچنين بلده در شمال كشور اينگونه حوادث را موجب افزايش مسؤوليت مسؤولان و مهندسان ساختمان دانستند و خاطرنشان كردند: نظام مهندسي كشور بايد ضوابط و مقررات را به صحنه عمل بياورد و مهندسين ناظر به طور جدي بر ساخت ساختمانها نظارت داشته باشند و ترميم بافتهاي فرسوده شهرها و روستاها در اولويت كاري دستگاههاي مسؤول قرار گيرد.
گفتني است در اين ديدار قبل از سخنان مقام معظم رهبري، عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي، جهانگيري وزير صنايع و معادن، بيطرف وزير نيرو، حجتي وزير جهاد كشاورزي و غرضي رئيس سازمان نظام مهندسي كشور گزارشي از فعاليت هاي مجموعه هاي مذكور بيان كردند.

رئيس مجلس:
در خصوص زلزله بايد اقدامات همه جانبه صورت گيرد
گروه سياسي- زهرا محمد زاده: غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته مجلس اظهار داشت: مسأله زلزله مسأله دائمي كشور ما مي باشد و از تشكيل مجلس هفتم تاكنون چندين بار به اين موضوع اشاره كرده ام كه در خصوص زلزله اقدامات همه جانبه اي بايد صورت بگيرد. مقاوم سازي ساختمان ها و پيشگيري از تخريب ناشي از زلزله يك مقدار نياز به كار كوتاه مدت دارد كه دولت بايد انجام دهد اما كار اساسي تر و بلند مدت  بايد با همكاري مجلس و دولت انجام شود.
حداد عادل خاطرنشان كرد، به دليل خانه هاي خشت و گلي در روستا ها زلزله هاي مشابه كه در جاهاي ديگر تلفات ندارد در كشور ما چندصد نفر كشته مي دهد و اين امر نياز به مقاوم سازي را مستمر مي كند.
مصوبات مجلس
دولت طي لايحه اي با قيد يك فوريت خواستار الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب بيست و هفتم بهمن سال ۱۳۸۰ شد. كه پس از بحث و بررسي نمايندگان در خصوص اين لايحه مجلس به پيشنهاد نمايندگان مبني بر ارجاع اين لايحه به كميسيون برنامه و بودجه و اولويت قرار گرفتن آن رأي نداد و سپس فوريت آن به رأي گذاشته شد كه نمايندگان به فوريت لايحه مذكور رأي مثبت دادند.
نمايندگان هم  چنين ديروز به كليات طرح الحاق يك تبصره به ماده (۸) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي رأي مثبت دادند در صورت تصويب نهايي اين طرح اگر منتخبين مجلس شوراي اسلامي قبل يا پس از تأييد صحت انتخابات توسط شوراي نگهبان تا قبل از تصويب اعتبار نامه در مجالس شوراي اسلامي از پذيرش سمت نمايندگي منصرف شوند مراتب را به صورت رسمي به فرمانداري حوزه انتخابيه اعلام مي نمايند اين انصراف پذيرفته شده تلقي مي گردد و انتخاب نماينده حوزه مورد نظر در اولين انتخابات ميان دوره اي بعد از انصراف انجام خواهدشد.
تصويب فوريت طرح استقلال امور برق استانها، از ديگر مصوبه هاي ديروز صحن علني مجلس بود كه در صورت تصويب  نهايي اين طرح دولت موظف خواهد شد ظرف مدت دو ماه اقدامات لازم را براي استقلال امور برق استانها، بدون توسعه ساختار در چارچوب اصل ۴۴ و ۴۵ قانون اساسي تقديم مجلس شوراي اسلامي نمايد.
اميدواريم منتشر شوند
احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان جلسه علني ديروز درباره اعلام قوه قضاييه در خصوص اجازه انتشار مجدد نشريات توقيف موقت شده پس از يك سال گفت : آرزوي ما هم، همين است و اگر دستگاه قضايي نظر بدهد كه مشكلي براي انتشار وجود ندارد از لحاظ ما هم مشكلي نيست. وي به آخرين اقدامات وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و هنر در سال ۸۳ اشاره كرد و افزود: در حوزه مطبوعات قانون جامع رسانه ها براي دولت ارسال شد كه اين قانون صدا و سيما را نيز در بر مي گيرد و اميدواريم مراحل قانوني خود را طي كند و به اجرا برسد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تصويب كليات طرحي در حوزه سينما در هيأت دولت اظهار داشت: روز شنبه نيز اجلاسي براي ساخت شهرك سينمايي هشتگرد خواهيم داشت.

حاشيه
* قدرت الله ايماني درخصوص عدم تغيير مديران تا پايان دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي تذكر داد و گفت: اين امر موجب تضعيف حقوق، اقتدار و منزلت مجلس شده است و هرج و مرج و نابساماني و بي توجهي به قانون باعث شده در وزارتخانه ها هيچ كس پاسخگو نباشد.حداد در پاسخ اين تذكر گفت: من ملاقاتي با معلمان داشتم و به سخنان آنها گوش دادم و قرار است آقاي حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه روز شنبه با آنها جلسه داشته باشد.
* سيدمحمود بجستاني نسبت به اظهارات اخير سخنگوي دولت اعتراض كرد و افزود: آقاي رمضان زاده در توهين به نمايندگان مجلس گفته است كه نمايندگان مجلس هفتم به فكر تعيين سطح مهريه براي زنان هستند ولي به فكر تأمين يارانه براي كالاهاي اساسي نيستند. از هيأت رئيسه مي خواهيم به مسئله رسيدگي كند. حداد عادل در پاسخ به اين تذكر افزود: ما همچنان نسبت به اين مسئله سكوت مي كنيم.
* هوشنگ حميدي، نماينده سنندج نسبت به نحوه انتخاب اعضاي هيأت تحقيق و تفحص كننده از قوه قضائيه اعتراض كرد. حداد در پاسخ به اين تذكر گفت: از همكارانم در هيأت رئيسه مي خواهم تذكر شما را بررسي كنند.
* به حد نصاب نرسيدن تعداد نمايندگان در جلسه علني روز گذشته باعث شد كه رأي گيري دو مصوبه با تأخير انجام شود.
* اعضاي فراكسيون زنان نسبت به انتخاب نفيسه فياض بخش براي سفر به هند به همراه رئيس مجلس اعتراض كردند كه فياض بخش در پاسخ به اين اعتراض گفت: انتخاب همراهان سفرهاي خارجي رئيس مجلس با خود ايشان مي باشد اما دوستان توقع داشتند اعضاي فراكسيون زنان به صورت نوبتي در سفرهاي خارجي حضور يابند.وي افزود: ظاهرا تنها خانم شايق به اين امر اعتراض كرده و البته همراهي اينجانب با آقاي حداد تنها تصميم خود ايشان بوده است.
* تعدادي از نمايندگان در نامه اي به رئيس جمهور خواستار توقف توليد خودروهاي داخلي كه كيفيت و استانداردهاي جهاني را رعايت نمي كنند شدند.
* حداد عادل گفت: مجلس از نهم اسفند بودجه سال ۸۴ را رسيدگي مي كند.

خاتمي: براي توافق كامل با اروپايي ها آمادگي داريم
گروه سياسي: سيد محمد خاتمي رييس جمهوري ديروز در پايان جلسه هيات دولت وقتي به ميان خبرنگاران آمد گفت: حرف جديدي براي گفتن ندارم اما دلم برايتان تنگ شده آمده ام تا ديدار تازه كنم. پنج ماه ديگر مي روم و شما را نمي بينم.
او پس از اين مقدمه از خبرنگاران خواست اگر حرفي يا سئوالي دارند مطرح كنند و مانند هميشه بحث انرژي هسته اي و گفت وگو با اروپا و تهديدات خارجي عليه ايران اصلي ترين سئوال هايي بود كه مطرح شد و خاتمي نيز همان جواب هاي هميشگي را داد. او گفت: خيلي مطلبي ندارم كه بيان كنم، اصل كار اينجاست كه با اروپا به توافق رسيده ايم ولي آنها تضمين مي خواهند و تضمينشان هم توقف كامل فعاليت هاي هسته اي است، ما هم تضمين مي خواهيم كه حق ما براي استفاده صلح آميز از اين انرژي به رسميت شناخته شود و به شدت اصرار داريم كه ابعاد اين مساله كاملا مشخص شود، راهكار منطقي براي دادن تضمين به اروپايي ها هم وجود دارد؛ ما عضو آژانسيم، پروتكل را پيش از امضا كردن اجرا مي كنيم لذا به آنها اجازه نداديم وارد بحث توقف كامل فعاليت هاي هسته اي ما شوند، آنها هم قبول كردند، زيرا ما اصرار داشتيم از اين حق ملي استفاده كنيم. به سرنوشت مذاكرات بدبين نيستيم هرچند كه پيشرفت ها كند بوده ولي اميدوارم با حسن نيتي كه اروپايي ها نشان مي دهند گامي به جلو برداريم. آمريكايي ها هم فشار زيادي به همه دنيا ازجمله اروپايي ها وارد مي كنند و عليه ما زبان تهديد باز كرده اند.خاتمي اضافه كرد: ما آمادگي كامل براي توافق با اروپا را داريم تا آنها به ما اطمينان كنند. گرچه اگر انصاف داشته باشند اطمينان وجود دارد. هرچند اروپايي ها به تعهداتشان عمل نكردند البته نمي گويم قصد شان عمل نكردن است.

هاشمي بخواهد مي آيد
در حاشيه مصاحبه رييس جمهوري، يكي از خبرنگاران به خاتمي گفت: شما نمي خواهيد خطبه نماز جمعه هاشمي رفسنجاني را كه براي انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ ايراد كرد جبران كنيد؟خاتمي پاسخ داد: آقاي هاشمي دفاعي از من نكرد بلكه براي برگزاري انتخابات سالم در دوران رياست جمهوري خود تلاش كرد كه من هم اين كار را مي كنم.
همان خبرنگار دوباره سئوال كرد: اينكه آقاي هاشمي نتواند وارد صحنه انتخابات شود دليلي بر آزادنبودن انتخابات نيست؟ خاتمي پاسخ داد: اگر حق هريك از كانديداها ضايع شود من وارد شده و از آن حق دفاع مي كنم ازجمله آقاي هاشمي رفسنجاني، ولي مطمئن باشيد آقاي هاشمي اگر بخواهند بيايند مي آيند و اگر نخواهند نمي آيند.

انتخاب نهم
دكتر ولايتي: دسترسي جوانان به فرصت هاي شغلي از الزامات توسعه است
گروه سياسي :جوانان حق دارند در تمامي فعاليت هاي سياسي؛ اقتصادي؛ اجتماعي و فرهنگي ضمن برخورداري از فرصت هاي برابر مشاركت كامل داشته باشند زيرا آنها موتور محرك كشور هستند.
دكتر ولايتي صبح ديروز در همايش منطقه اي تشكل هاي سياسي منطقه ۷ دانشگاه آزاد اسلامي در استان هرمزگان در جمع دانشجويان با بيان اين مطلب افزود: براي فراهم ساختن زمينه دسترسي عادلانه به فرصت هاي شغلي قانوني و مشروع، براي جواناني كه مهمترين پيش نياز و اساسي ترين ابزار و الزام توسعه موزون و پايدار كشور هستند، دولت بايد حجم خود را كاهش دهد.
مشاور مقام معظم رهبري سپس به اهميت خليج فارس و نقش استان هاي جنوبي كشور در امنيت ملي پرداخت و گفت: ظرفيت استان هاي جنوبي بسيار بالاست، كه از همه اين ظرفيت ها استفاده نشده است و بايد براي تقويت نقش ايران در منطقه به عنوان لنگر ثبات توجه جدي به اين استان ها نمود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه به آ ينده كشور اميد فراواني داريم، تصريح كرد: آينده بسيار مهم و خوبي داريم زيرا براساس مردم سالاري ديني حاكم بر كشور، مردم آينده  خود را با حضور فعال و پرشور خود در انتخابات مي سازند.دكتر ولايتي الگوي موفق ايران را حاصل تدبير رهبري نظام و حضور مردم در صحنه انتخابات دانست و افزود: اگر امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش مردم عراق در ايجاد حكومتي بر پايه دموكراسي، با وجود حضور گسترده اشغالگران هستيم و اگر انتفاضه توانسته است رژيم اشغالگر قدس را زمين گير كند نتيجه الگو گرفتن از ايران بوده است.
دكتر لاريجاني : براي سعادت ملي بايد دولت كارآفرين شكل بگيرد
گروه سياسي: كانديداي احتمالي اصولگرايان گفت: مديران اجرايي كشور بايد بدانند مساله اصلي امروز جامعه ما ارتقا و كارآمدي دولت و قدرت اجراست كه همان نياز به هواي تازه است.
دكتر علي لاريجاني به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران واحد حصارك كرج در جمع دانشجويان اين دانشگاه ايرانيان را به واسطه داشتن خصوصيات برجسته در زمينه پايبندي به سنت هاي گذشته، مدرنيزم و پست مدرنيزم ملتي پيچيده و منحصر به فرد خواند و گفت: اگر مديران ويژگي نوانديشي و تحول گرايي ايرانيان را نشناسند دچار عقب افتادگي هستند.
دكتر لاريجاني دستاوردهاي انقلاب اسلامي در زمينه فرهنگي را بسيار با ارزش خواند و با ممتاز يادكردن جوهره ايمان نسل جديد، خاطرنشان كرد: براساس نگرش سنجي ها ۹۵ درصد جوانان ايران نسبت به مؤلفه هاي دينداري و اصول دين قرابت شديد دارند و اين ناشي از جوهره فرهنگ ايراني اسلامي است.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه، يكي از علت هاي اصلي مخالفت  غربيها و به ويژه آمريكا با دستيابي ايران به فناوري هسته اي صلح آميز اين است كه آنان نمي خواهند كشورمان كه طبق تقسيم بندي غربيها در تئوري جهاني سازي به ملت هاي درجه يك و دو تقسيم شده اند، از سطح درجه دو به درجه يك ارتقا يابد و خود را در سطح يك كشور درجه بالا مطرح كند.
دكتر لاريجاني با تاكيد بر لزوم افزايش توليد ناخالص ملي به عنوان عامل اصلي در ارتقا توان ملي اقتصادي، تصريح كرد: اولين گام براي بالابردن توان اقتصادي، سمت گيري براي توليد درون زا و برون گر در جهت راه افتادن چرخ اقتصادي كشور و دسترسي به بازارهاي جهاني با هدف كارآفريني مولد براي نسل جديد است.
وي با اشاره به وجود انبوه جوانان تحصيل كرده و خلاق در كشور،  گفت: براي راه انداختن چرخ توليد و ايجاد اشتغال بايد دولت كارآفرين در كشور شكل گيرد.
دكتر لاريجاني، همچنين دسترسي يكسان همه افراد جامعه به حكومت، سمت گيري دولت به سوي محرومين، كاستن از شكاف طبقاتي و تئوري توسعه اختيارمندي را از مؤلفه هاي عدالت برشمرد.
وظيفه ما همواركردن راه براي ديگران است
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت جمعي از مسئولان و نخبگان آذربايجان غربي از وي جهت حضور در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، گفت: شرايط كشور به گونه اي است كه نمي توانم بي تفاوت باشم.هاشمي  رفسنجاني ادامه داد: هيچگاه جز به اعتلاي ايران و اسلام نمي انديشم و در اين راه نه تنها از عافيت طلبي بيزارم، بلكه اگر لازم باشد ملاحظات حيثيتي را نيز در نظر نخواهم گرفت.هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: من آماده هستم، اما بر اساس همان منطق صبر مي كنم و اميدوارم نياز به حضور من نباشد.
همچنين جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز با هاشمي رفسنجاني ديدار كردند. در اين ديدار رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت از وي جهت حضور در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري گفت: وظيفه ما همواركردن راه براي كساني است كه قصد معرفي خود به مردم را دارند و درصورتي كه اين امر محقق نشد، براي هر خدمتي آماده ام.
همايش كوچك جامعه اسلامي مهندسين
ايسنا: بعداز ظهر ديروز جلسه شوراي كميسيون مهندسين استانها در تهران به صورت همايش كوچك در جامعه اسلامي  مهندسين برگزار شد و در اين همايش ضمن بحثهاي درون تشكيلاتي، اخبار و تحليل هايي درباره انتخابات رياست جمهوري نيز مطرح  شد.
سيدكمال الدين شهرياري، عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين با اعلام اين خبر افزود: اين جلسه متشكل از شوراهاي جامعه اسلامي مهندسين در استانها و شوراي جامعه اسلامي مهندسين استان تهران، همچنين شوراي مركزي كه در آن دبيركل به ارائه اخبار و تحليل مي پردازد است، سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار مي شود.
تركيب فعلي شوراي هماهنگي جامعيت بيشتري دارد
ايسنا: قائم مقام دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به تركيب جديد كميته منتخب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب گفت: تركيب فعلي نسبت به تركيب قبلي از جامعيت بيشتري برخوردار است.
مجتبي سلطاني ادامه داد: تركيب اول، متشكل از طيف هاي فكري و سياسي بزرگ اصولگرايان بود و اين امر اصولگرايان را در ايجاد وفاق دچار مشكل مي كرد،ولي تركيب فعلي داراي جامعيت بيشتري نسبت به تركيب قبلي است.
پرسش و پاسخ در صنعتي شريف
مهر: مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف از جلسات سخنراني و پرسش و پاسخ كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري در اين دانشگاه در اسفند ماه خبر داد.
حجت الله نيك ملكي ضمن بيان اين خبر و اينكه اين برنامه ها به دعوت بسيج دانشجويي اين دانشگاه صورت مي گيرد، افزود: بعد از برگزاري هريك از جلسات با حضور كانديداها، از حضار نظرسنجي خواهد شد و با توجه به نظرسنجي هاي انجام شده پس از هر جلسه و نيز تحولات سياسي و تحقيقات به عمل آمده توسط بسيج دانشجويي، معيارها و نظرات خود براي انتخابات رياست جمهوري را ارائه خواهيم داد.
معلوم نيست تصميم مان با شوراي هماهنگي يكي باشد
ايسنا:   عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، گفت: هنوز اين تشكل سياسي در انتخابات به نتيجه مشخصي نرسيده ولي قطعا جامعه مدرسين به عنوان نهادي روحاني و حوزوي به صورت مستقل عمل خواهد كرد و اين به معناي ائتلاف يا عدم ائتلاف با شوراي هماهنگي نيست.
سيداحمد خاتمي  افزود: جامعه مدرسين بدون در نظر گرفتن ديگر گرايش هاي سياسي تصميم گيري مي كند و ممكن است تصميم اين تشكل با تصميمي كه شوراي هماهنگي اتخاذ خواهد كرد يكسان باشد و ممكن است يكسان نيز نباشد.
ترقي خبر داد: حدادعادل و قاليباف براي بررسي امر كانديداتوري از سوي جريان اصولگرا مطرح  هستند
ايسنا:حدادعادل، رحيميان، پورمحمدي، مرتضي نبوي، شريعتمداري و چمران از اعضاي جديد كميته بررسي شوراي هماهنگي هستند.
حميدرضا ترقي پس از بيان اين مطلب گفت: اين اقدام( افزايش نيروهاي شوراي هماهنگي) مي تواند روند هماهنگي را سرعت بخشد و همگرايي را افزايش دهد.وي با بيان اينكه كار نظرسنجي براي سنجش مقبوليت كانديداها در حال جريان است، گفت: آقاي حدادعادل و آقاي قاليباف از جمله كساني هستند كه نامشان براي بررسي امر كانديداتوري از سوي جريان اصولگرا مطرح است.

معاون اول رئيس جمهوري خبر داد:
اجلاس سه جانبه ايران ، هند و پاكستان براي صادرات گاز
ايسنا: شوكت عزيز و محمد عارف روز گذشته پس از مراسم امضاي اسناد مشترك ميان دو كشور در ساختمان مجموعه  سعدآباد، به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
شوكت عزيز نخست وزير پاكستان با اشاره به اين كه سفرش به تهران در راستاي تعميق روابط دوجانبه تهران اسلام آباد صورت مي گيرد، اظهار داشت: در طول مذاكراتي كه با رهبران جمهوري اسلامي ايران داشته ايم مسايل امنيتي منطقه اي، توسعه تجاري و سرمايه گذاري و همچنين مساله انتقال گاز ايران از طريق خط لوله به پاكستان و سپس هند از مسائل مورد توجه بود.
شوكت عزيز در ادامه در ارتباط با فعاليت هاي دو كشور در خصوص مساله مواد مخدر با اشاره به گستردگي كشت خشخاش در افغانستان گفت: با همكاري جمهوري اسلامي ايران سعي داريم جلوي ترانزيت مواد مخدر از طريق افغانستان به ايران را بگيريم. در اين خصوص كمك هاي بين المللي را نيز مدنظر داريم.
در ادامه دكتر محمد عارف، معاون اول رئيس جمهور كشورمان ضمن اعلام خرسندي از ميزباني شوكت عزيز و هيأت همراهش در كشورمان تاكيد كرد: خوشبختانه دستاوردهايي كه مورد نظر دو طرف ايراني و پاكستاني بود، در اين سفر هيات پاكستاني به كشورمان تحقق پيدا كرد.عارف با اشاره به اين كه پس از انقلاب اسلامي ايران دستاوردهاي زيادي را در چارچوب نيروهاي انساني كشور داشته ايم، گفت: ما در زمينه هايي چون سدسازي يا انرژي شركت هاي برجسته اي داريم كه با توجه به برنامه ريزي هاي دولت پاكستان اميدواريم در آ ينده نزديك نتايج كسب شده را در اختيار پاكستان قرار دهيم. در همين راستا، خط اعتباري دو طرفه نيز راه اندازي شده است.
وي در باره صادرات گاز ايران به پاكستان گفت : از نظر ما بهترين، ارزانترين و مطمئن ترين منبع براي تامين گاز مورد نياز كشوري چون پاكستان كه درپي چنين منبعي هست، جمهوري اسلامي ايران است.عارف همچنين اظهار داشت: در خصوص صادرات گاز ايران از طريق پاكستان به هند هم مذاكرات مفيدي صورت گرفت و بنا شد طي چند ماه آينده اجلاسي سه جانبه ميان سه كشور ايران، پاكستان و هند براي بررسي اين مساله تشكيل شود.
همچنين در اين مراسم كه در حضور دكتر عارف، معاون اول رئيس جمهور كشورمان و شوكت عزيز، نخست وزير كشور پاكستان برگزار شد چهار سند به امضاي مقامات دو كشور رسيد.
اين اسناد يادداشت تفاهم پانزدهمين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور، يادداشت تفاهم قرنطينه نباتي، پروتكل اصلاحي در برخي مواد موافقتنامه تجارت ترجيحي و موافقتنامه ايجاد شركت سرمايه گذار مشترك ايران و پاكستان بودند.

بادامچيان: اگر رفسنجاني بيايد با تيم و برنامه جديد مي آيد
ايسنا: اسدالله بادامچيان با حضور در نشست «تا انتخابات نهم» درباره كانديداي نهايي حزب موتلفه اسلامي گفت: تا زماني كه يك نامزد واحد در شوراي هماهنگي نهايي نشود اين نوع بحث ها ادامه خواهد داشت و نمي شود در چنين موقعيتي اظهار داشت كه ما به يك نفر از ميان افراد مطرح تمايل داريم و يا اينكه ممكن است به چهره اي جديد متمايل شويم.
بادامچيان در پاسخ به پرسشي درباره احتمال كانديداتوري هاشمي رفسنجاني در انتخابات آتي و نظر حزب مؤتلفه در اين باره، گفت:  هاشمي رفسنجاني شخصي است كه در صحنه هاي مختلف هرگاه احساس كرده كه باري از انقلاب بر زمين مانده با فداكاري در صحنه حاضر بوده است. بايد قدر اين انسان هاي ارزشمندي كه در مواقع ضروري حاضرند براي انقلاب همه چيز خود را فدا كنند، بدانيم.
قائم مقام دبيركل حزب موتلفه معتقد است كه كار بازسازي در دوره سازندگي به خوبي انجام شد اما افكار غرب گراي كارگزاران نتوانست در اداره جامعه، جلب رضايت مردم و برقراري عدالت اقتصادي موفق باشد.وي تصريح كرد: اگر ضرورت باشد و آقاي هاشمي به صحنه بيايد، من ايشان را داراي تيمي ديگر و برنامه اي ديگر غير از دو دوره رياست جمهوري ايشان در سال هاي سازندگي مي دانم.
وي با بيان اينكه تفكر ليبراليستي و اصلاح طلبانه به درد اداره كشور نمي خورد، گفت: مشكل آقاي خاتمي اين بود كه در حاليكه همه نيروها حاضر بودند براي وي كار كنند، به تفكر اصلاح طلبان و حزب مشاركت تكيه كرد و همه نگر نشد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه كدام تفكر مي تواند اداره كننده كشور در اين مقطع از انقلاب باشد، گفت: با توجه به مراحل طي شده پس از پيروزي انقلاب مي توان فهميد كه تفكر ليبرالي، چپ، غرب گراي ملي و تفكر اصلاح طلبانه قادر به اداره كشور نيست بلكه تفكر ارزش گراي مردم گراي متعبد و متعهد به خدا و پيغمبر توسط انسان هاي عاشورايي كه در پي دولت كريمه هستند با داشتن قاطعيت، برنامه كاري، پشتيباني حزبي قوي، حمايت معنوي نهادهاي معنوي اعم از مراجع تقليد و روحانيت و براساس اصل ولايت پذيري كه باور توده هاي مردم است مي تواند اين كشور را به خوبي اداره كند.
وي با تأكيد بر لزوم فرانگري از سوي رئيس جمهور آينده گفت: رئيس جمهور آينده اگر چه ممكن است از يك حزب يا يك جريان باشد اما بايد بتواند همه نيروها را جمع كند.
به گفته وي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب به معناي هماهنگي همه نيروهايي است كه با هر سليقه و با هر تفكري به اسلام، نظام جمهوري اسلامي، خط امام، اقتدار و اعتلاي ايران، اصل ولايت فقيه و قانون اساسي معتقد و ملتزمند.
وي در اين راستا تصريح كرد: سياست موتلفه اسلامي اين است كه هنوز هم نظر دارد كه امروز هركس رئيس جمهور مي شود بايد كابينه ۶۶ ميليوني داشته باشد.

درخواست شيراك از بوش :
به ايران امتياز بدهيد
ايسنا: رويتر گزارش داد، جورج بوش اين ايده را كه وي براي حمله به ايران آماده مي شود مضحك خواند.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا پس از گفت وگو با مقامات اتحاديه  اروپا در كنفرانسي خبري گفت: اين مطلب كه آمريكا براي حمله به ايران آماده مي شود مضحك است.وي با اين حال افزود: تمامي گزينه ها روي ميز قرار دارد.رويتر ادامه داد: بوش از اقدامات فرانسه، آلمان و انگليس براي مذاكره با ايران به صورت لفظي حمايت كرد.
براساس اين گزارش، هر دو طرف تاكيد كردند در اين قصد كه از دستيابي ايران به سلاح هسته اي جلوگيري كنند با يكديگر سهيم هستند.اين گزارش حاكي است، بوش به درخواست ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه براي دست برداشتن آمريكا از ممانعت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني و يا دستيابي ايران به صنايع هوايي غير نظامي پاسخي نداد.گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در نشست اتحاديه اروپا _ آمريكا گفت: سه كشور اتحاديه اروپا فروش يك خط هوايي ايرباس و دورنماي فروش هواپيماهاي بيشتر به ايران را براي شيرين تر كردن معامله و بر سر ميز نگهداشتن ايران بررسي مي كنند.وي از آمريكا خواست گام هايي ميانجيگرانه را به منظور ارزشمند ساختن مذاكرات براي ايران بردارد.
رويتر به نقل از حاضرين در اين نشست افزود: شرودر همچنين از روسيه و چين خواست در صورتي كه متقاعد شدند مذاكرات با ايران كار به جايي نمي برد، از تحريم هاي احتمالي عليه تهران در شوراي امنيت سازمان ملل حمايت كنند.
براساس اين گزارش، جورج بوش سه كشور اروپايي را طرف هاي بزرگ گفت وگو به نمايندگي از موضع مشترك خواند اما به وضوح گفت كه نسبت به نيات ايران ترديد دارد.اين گزارش حاكي است، شيراك گفت كه در مذاكرات روز دوشنبه از بوش خواسته است تا با ارايه مشوقهايي از جانب خود به مذاكرات اروپا و ايران كمك كند.
شيراك ادامه داد: سه كشور اروپايي با تشويق ايران به تعليق غني سازي اورانيوم تا زماني كه به توافقي بلندمدت دست يابند اولين گام مثبت را برداشته است.

تفاوت خاتمي سال ۸۳ با ۷۶
يكي از خبرنگاران پرسيد خاتمي سال ۸۳ با خاتمي سال ۷۶ چه فرقي دارد؟ رييس جمهور گفت: ۸ سال پيرتر شده است.وي ادامه داد: من در اين مدت تجربيات زيادي گرفتم و با خيلي چيزها آشنا شدم و به اين نتيجه رسيدم كه مشكلات اجتماعي و تاريخي جامعه ما مانع تحقق صددرصد تصورات و آراي ما مي شود.بسياري از تحولات تاريخي در كشورمان مثل مشروطه و شكست آن، ملي شدن صنعت نفت و كودتاي ۲۸ مرداد، وقوع انقلاب اسلامي و رسيدن به اين نقطه، دوم خرداد و روبه روشدن آن با مشكلات ناشي از شرايط اجتماعي ماست ولي من خوشحالم كه توانستم امروز صداي اسلام آزاديخواه را در مقابل اسلام طالباني و خشونت گرا در دنيا مطرح كنم.خاتمي درمورد اينكه فكر مي كند تاريخ چه قضاوتي درباره او خواهد كرد؟ گفت: نمي دانم، بگذاريد تاريخ قضاوت كند، اهل تحليل و انصاف بايد در قضاوت خود نقاط مثبت و منفي را با هم بگويند، اميدوارم بتوانم در برابر خدا جوابگو باشم و تاريخ هم بي انصاف نيست.

اگر به تاسيسات ما حمله كنند خشنود نخواهيم شد
رييس جمهوري احتمال اقدام عليه تاسيسات هسته اي ايران را رد نكرد و گفت: اگر عليه منابع ما اقدام كنند مطمئن باشند كه ما خشنود نخواهيم شد.اما دست ما و متخصصان ما كوتاه نمي شود كه بعد از مدتي دوباره دستاوردهاي خودمان را داشته باشيم. اروپايي ها قصدشان تفاهم است ولي اگر تحت فشار آمريكا بخواهند تصميم بگيرند بيش از آنكه ما ضرر كنيم آنها ضرر مي كنند.خبرنگار ديگري سئوال كرد كه اگر آمريكا بخواهد به زلزله زدگان كرمان كمك كند ايران آن را مي پذيرد؟ رييس جمهوري پاسخ داد: ما براي كمك به زلزله زدگان اعلام نياز نمي كنيم و اين مسايل را نبايد به مسايل سياسي آلوده كرد، كمك به زلزله زدگان، كار انساني است و ما هيچ كمكي را رد نمي كنيم.خاتمي درمورد ظاهرشدن اشياء نوراني در آسمان مناطقي از ايران و جاسوسي آمريكا گفت: ازنظر فني نمي توانم اظهارنظر كنم. احتمال اينكه اين اشياء ابزارهاي جاسوسي باشند زياد است، شايد احتمال قريب به يقين باشد، انكار آقايان نيز مشكلي را حل نمي كند چون كسي كه جاسوسي مي كند نمي گويد من جاسوسم نظر دوستان ما اين است كه ابزارهاي جاسوسي است ولي درمورد جزئيات آن نمي توانم اظهارنظر كنم. ما بايد در حد امكانمان مقابله كنيم.
مشاركت حداكثري در انتخابات
بحث انتخابات رياست جمهوري از ديگر مباحث مطرح در مصاحبه ديروز خاتمي با خبرنگاران بود.وي درمورد مشاركت حداكثري مردم در انتخابات آينده گفت: با توصيه و دستورالعمل نمي توان مشاركت حداكثري را فراهم كرد، هرچه انتخابات آزادتر برگزار شود و مردم احساس كنند راي شان تاثيرگذار است مشاركت نيز افزايش مي يابد.
خاتمي احتمال برگزاري انتخابات نهم رياست جمهوري شبيه مجلس هفتم را رد و ابراز اميدواري كرد كه اين تجربه تكرار نشود.خاتمي درمورد اينكه چه تضميني مي دهيد كه انتخابات سالم برگزار شود گفت: تلاش مي كنيم.
خبرنگاران صداوسيما از رييس جمهوري درمورد عملكرد اين سازمان و انتقادهايي كه سخنگوي دولت در اين رابطه مطرح مي كند سئوال كردند كه وي پاسخ داد: كار رسانه اي به خصوص در صداوسيما مشكل است ولي باتوجه به همه اين مشكلات بايد انتقاد كرد، در بعضي جاها صداوسيما مي توانست بي طرفانه عمل كند.خاتمي از زحمات كاركنان صداوسيما تشكر و تاكيد كرد كه نبايد از نقد ديگران ترسيد، رسانه ها نقد مي كنند لذا نقدپذير هم بايد باشند.رييس جمهوري درمورد اختلاف نظر مجلس و دولت در زمينه اقتصادي و به ويژه بودجه سال ۸۴ گفت: بحث هاي خوبي در اين زمينه با مجلس داشتيم مجلس نظراتي دارد كه با نظرات ما مخالف است ما هم مخالف آنها هستيم ولي با اين بحث ها تفاهمي ايجاد شده كه ۵۰ درصد نظر ما تامين شود كه ما هم رضايت داريم و اميدواريم در جلسه علني با موافقت دوستان بودجه اي قابل پياده شدن داشته باشيم. در هر صورت هرچه تصويب و قانون شود ما موظف به اجراي آن هستيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |